Bild
Nästa artikel

Skoda Octavia Combi – rapport från provkörningen

Provkörning

Vi Bilägares Calle Carlquist är just nu i ett väldigt blåsigt Porto i Portugal och provkör ansiktslyfta Skoda Octavia som kombi.

Hej Calle, vad är nytt på bilen?
– På utsidan märks förstås den nya fronten med de uppdelade strålkastarna på varje sida. Även baklamporna har nytt utseende. Skoda har vässat informationssystemet med nya multimediefunktioner och en helt ny skärm som har läcker grafik och enkel skötsel. Förarassistans- och säkerhetssystemen har också blivit fler och mer avancerade. Dessutom finns en ny modellversion som säkert blir vanlig hos oss, en TDI-kombi med fyrhjulsdrift, sjuväxlad DSG-låda av ny konstruktion med våtlamellkoppling och 150 hk maxeffekt. Pris från 260 900 kronor. Jag har kört den versionen en hel del i dag och tycker att den känns väldigt harmonisk. Ställbara chassiegenskaper som tillval är en annan viktig nyhet, med tre grundlägen och ett läge där man kan bestämma karaktären på fjädring, styrning etc. själv.
 
Vad är första intrycken?
– Att Octavia håller ställningarna som en av de vettigaste vardagsbilarna just nu. Utrymmena är oförändrade och på topp som tidigare. Nu är utrustningsnivån i paritet med de allra modernaste konkurrenterna trots att modellen ju har några år på nacken.
 
När kommer Octavia till Sverige?
– I vecka tio sker lanseringen hos handlarna, alltså i början av mars.
 
Läs hela provkörningen i Vi Bilägare nr 04/2016, i butik den 7 mars.
 
Diskutera: Vad tycker du om Skoda Octavia Combi?

Kommentarer

#1
2017-02-10 14:22

En folkbil. Inte bäst, inte sämst.

#2
2017-02-10 15:18

Kanske bäst?
Ger mycket i sitt prisläge.

#3
2017-02-10 15:23

Lika dyr som andra så det finns många som håller betydligt högre kvalité. Men det här är också en VAG bil, så även om den var dålig skulle det aldrig stå i Vi bilägare

#4
2017-02-10 15:33

VAG'S lobby tidning.

#5
2017-02-10 16:23

TDI, blir man trött eller?

#6
2017-02-10 16:41

När Vi bilägare testar asiatiska bilar så brukar bristande ljudisolering vara en ständig kritik och gör att man inte vinner några tester i tidningen. När man testar Skoda så ser man mellan fingrarna där och märket vinner nästan alla tester. Ytterst märkligt.

#7
2017-02-10 16:45

Snillen spekulerar..

#8
2017-02-10 16:57

VAG:s problemtyngda 7-växlade DSG-låda med torrlameller verkar äntligen bli utbytt till en ny DSG med våtlamellkoppling. Är det slut med haverierna nu? Den gamla 6-växlade DSG-lådan med våtlamell för de starkaste VAG-motorerna verkar ju ha varit problemfri. Hoppas bara att rycken vid krypkörning är borta också...

#10
2017-02-10 17:05

DSG7 DQ200 med torrlameller finns ju fortfarande kvar men som vanligt är det i dom svagare motorerna och utan 4x4

#11
2017-02-10 17:26

Helt förmodligen även om att mitt hjärta ligger hos syskonet.
Det är bra för ett rimligt pris.

#12
2017-02-10 17:27

Biasen är så tydlig när det gäller VAG. Definitionen av en "vettig" bil har verkligen gått i inflation när det gäller ViB och VAG.

#13
2017-02-10 17:54

Vidstige, när det gäller ljudisolering i den här modellen så ska jag vänta med att svara dig tills efter jag provkört den.
Den är kanske bättre än tidigare, det är ju vad som gäller Golf 7.

#15
2017-02-10 18:06

Niklas Hall, läs vad jag skriver, skrev Skoda allmänt. Och sluta hata själv, vad det handlar om är att Vi bilägare är så totalt fixerade vid VAG och nästan alltid framhåller dom i bästa möjliga dager. Det finns ett mångfald av bilmärken där ute, många som har bättre kvalitet dessutom. Så vad är "vettig"?

#16
2017-02-10 18:13

För dem som anser att folk inte kan tänka själv så har jag en apel!!
Slut upp med att gnäll och lägg upp matchande alternativ.

#17
2017-02-10 19:56

Vidstige blir dessvärre allt mer förblindad i sitt hat emot VW-koncernen.

Hur orkar han? Vad vill han uppnå? Ska alla köra Prius?

#18
2017-02-10 20:41

Haha, Prius är säkert en jättebra bil... men jag är mycket nöjd med min nuvarande Octavia (2013 års modell). Har den krånglande DSG lådan, men inte haft några problem alls efter ca 5500 mil. Den enda missen jag tycker de gjort är att spolarmunstycket på bakrutan sticker ut som en "knopp" som lätt kan gå sönder, fick min utbytt på garanti gratis. Men jag tycker det är lite av konstruktionsfel att spolarmunstycket sticker ut som en liten "pigg" som lätt kan tas sönder. Bilen är snål, skön att åka i och lastar rejält mycket. Än så länge ha servicekostnader varit mycket låga (under 1 kr/mil).

#19
2017-02-10 21:54

Jag tycker mycket om den bilen. för ett förhållandevis rimligt pris anser jag att den erbjuder stora välutnyttjade utrymmen, bra komfort, bra utrustning, lättanvända och logiska reglage och funktioner, stilren design-inga svulstiga linjer och ful monstergrill i hela fronten som t.ex Audi ( jag är inte så förtjust i Octavians nya front, tycker att nuvarande är snyggare.) En bil som håller hög nivå överlag även om den inte är bäst på allt.

#20
2017-02-10 22:22

Skoda har länge nu gjort vettiga vardagsbilar.
Skulle jag, mot förmodan behöva en vardagsbil skulle jag helt säkert titta på Octavia.

#21
2017-02-11 07:33

Mycket vettig familjebil, både ekonomiskt och utrymmesmässigt.

#23
2017-02-11 09:55

Instämmer helt med Tvärnit (#16)! Ospecifikt gnällande inte är särskilt produktivt; ge ett par exempel på modeller som ni tycker är likvärdiga eller bättre, till liknande eller lägre pris! :-)

Själv tycker jag att Octavia verkar vara en mycket vettig bil -- men jag skulle välja halvkombin (snyggare i mitt tycke).

#24
2017-02-11 10:31

Vill man ha mer komfort är ju Peugeot 508 ett bättre köp för ungefär samma pengar.
Skoda är inte ens särskilt billig längre.
Ett annat alternativ om man vill ha bättre ljudisolering och betydligt bättre driftkvalitet är Toyota Avensis, den är dessutom möjligen billigare.
Detta var bara möjliga alternativ, för att visa att Skoda inte borde vinna nästan alla tester i Vi bilägare, det är helt enkelt inte bra konsumentupplysning.

#25
2017-02-11 10:38

Utsidan på bilen är inte jättesnygg, kunde göras bättre. Speciellt grillen. Men jag tycker bilen är rolig att köra, lätt och väldigt spänstig. Körglädje helt enkelt. Lite bättre stolar önskar jag och lite mer isolering, men det funkar som det är idag.

#26
2017-02-11 10:50

Att Peugeot skulle vara ett bättre köp måste vara din personliga åsikt Vidstige och inte en allmän åsikt.
Jag håller inte med dig.

#27
2017-02-11 10:58

Hacken, OM man vill ha bättre komfort skrev jag (driftkvalitén skulle jag tro är ungefär samma).
Vi bilägare brukar klaga på dålig ljudisolering och många japanska bilar har fallit bort genom åren pga det.
Men när det gäller Skoda har det aldrig varit ett problem konstigt nog, det var min poäng.

#28
2017-02-11 11:01

Visst Vidstige men det är fortfarande din personliga åsikt. Du kan ju inte prata för vad andra tycker om detta eller?

#29
2017-02-11 11:14

Men de flesta åsikter här är väl personliga? Vad som är en "bra" bil är till allra största del något som olika personer har olika åsikter om, beroende på hur man värderar utseende, pris, komfort (som i sig innehåller en massa "personliga" variabler som ljudnivå, stolar och baksäte), utrymmen, motor, osv.

När skribenter i den här tråden (inkl mig själv) skriver att Octavia är en bra bil så är ju det också en personlig åsikt, och ingen objektiv sanning.

Vissa egenskaper är förstås (mer eller mindre) objektiva mätvärden som utrymmen, mätvärden, resultat i krocktest mm, men hur man sedan värdesätter och väger ihop dessa är alltid individberoende.

#30
2017-02-11 11:24

Hacken, att Peugeot 508 har bättre ljudisolering än Octavia är knappast en personlig åsikt. Även Avensis fick beröm för det, bäst i senaste långtestet.

#31
2017-02-11 11:24

Precis Tory vi har olika åsikter och preferenser så man får ta allt med en nypa salt och testa de bilar man är intresserad av själv för att få rätt uppfattning. Visst är det en personlig åsikt om man tycker att denna bilen är bra men det är ändå odiskutabelt att den är ett vettigt val med hänsyn till ekonomi, utrymme och standardutrustning som ingår. Självklart finns det andra vettiga val och det är där det personliga tyckandet kommer in och det handlar nog ganska ofta om designen på bilen om allt annat är snarlika som andra bilmodeller. För min egen personliga del gillar jag designen på denna mer än jag gillar Peugeot 508. Vidstige gillar Peugeot 508 mer och det är ju ok.

#32
2017-02-11 11:26

Handlar ju inte bara om vilken bil som är tystast utan det handlar om helheten. Man bör prova bilen innan man avgör hur ljudnivån är för detta är så olika hur man upplever det. Beror mycket på däcken med och vilka vägar man ofta kör på.
Även om Peugeot skulle vara aningen tystare att åka i så väljer jag ändå Octavia för jag gillar designen mer. En del kanske skiter totalt i design på bilar men för mig betyder det fortfarande en hel del.

#33
2017-02-11 12:13

Hacken, jag snackar om det objektiva här. Det finns. Och Skoda har inte varit särskilt välisolerade bilar, ska vara budget. Jag nämnde två alternativ som har bra isolering. Jag ifrågasatte Vi bilägare som klagar på dålig ljudisolering annars men inte gör det när det gäller Skoda, i alla fall inte direkt så negativt då. Jag pratar alltså inte om personliga preferenser här och f.ö., var får dom för utrymme när man ständigt utser Skoda/VAG som vinnare?

#34
2017-02-11 12:21

Ljudnivån är bättre idag än det var i mitten på 2000-talet när det gäller Skoda. Därför bör man bilda sig en egen uppfattning genom provkörning innan man avgör om det är dåligt eller ej. Skoda är inte väldigt mycket budget idag jämfört med vad de var förr. De är bara aningen billigare än motsvarande VW. Att Skoda ofta vinner tester idag är för att man för mycket bil för pengarna. Skoda har inte högst betyg i något men är väldigt jämnbra i alla aspekter till ett attraktivt pris plus att de är trevliga att köra och välutrustade som standard. Det är svårt att slå detta.

#35
2017-02-11 12:34

Man stör sig inte på ljudnivån i Octavia, jag har bara 16" hjul och det funkar fint. Upp till 120-130 km/h är det inga problem med ljudet, men visst skall man väl passa på att säga att det inte hade varit fel om bilen varit lite tystare. Jag hade Avensis gen 2 innan och den var mycket tyst och lite åt limousin hållet att köra, inte så roligt med andra ord. Man kan inte få precis allt på en gång, men överlag är jag mycket nöjd med min nuvarande Octavia. Just att bilen är bra på lite av varje, lasta, snål, rolig att köra osv... sammanvägt blir det positivt. Storleken är perfekt och bilen är enkel att köra och parkera.

#36
2017-02-11 13:03

Hacken, VAG har vunnits dom flesta tester dom senaste 15 åren på Vi bilägare, även så Skoda. Så detta är inget nytt fenomen. Det finns många bra bilmodeller där ute med bättre driftkvalitet än Skoda. Tidningen är för ensidig och blind till alternativen. Testvinnare är sig ett grundproblem men nåt jag förstår tidningen måste ha då läsarna kräver det. Octiva har säkert många kvalitéer men inte så billigt längre och då blir ju alternativen intressantare jämförelsevis.

#37
2017-02-11 13:08

Kan säga såhär, ljudnivån mellan de olika generationerna skiljer stort. Den tidigare Octavia 2 och övriga bilar på plattformen har fått kritik för högt vägljud men dagens bilar som bygger på MQB är väldigt tysta. Men självklart så spelar hjulstorlek in, dock inte lika mkt som tidigare.
Sen så skyltas det ofta med att faceliften blivit "bättre isolerad" och tystare, men det känns mer som en standardtext som alltid finns med.

#38
2017-02-11 13:24

Benny, ja Vi bilägare har lyft när det var extra mycket buller på tidigare modeller från VAG, men det påverkade inte testresultatet, man vann ändå. När asiatiska tillverkare har för mycket buller däremot så blir det ett avgörande skäl att skriva ner betyget kraftigt. Omvänt, när andra tillverkare har förbättrat sin ljudisolering så ger det ändå inte så mycket plus i betygen. Så det är alltså bristande objektivitet.

#39
2017-02-11 13:32

Fast denna bilen är ju tyst redan innan facelift. Så då ser man ju inte mellan några fingrar, den är ju tyst.
Och som jag skrev, att förbättre isolering är något alla tillverkare verkar köra med men som man sällan märker någon skillnad av, verkar mer vara en PR grej.

#40
2017-02-11 15:42

Själv hade jag Toyota Auris Touring Sports 1.2T med i löpet hela vägen mot rivalerna Golf Sportscombi, Octavia Combi, SEAT Leon XP, SEAT Toledo och Aurisen klev ned på Jumbo plats och jag kan tala om att Nissan Pulsar o Quasqai? Föll omgående.
Små detaljer, design, väghållning, ergonomi, utrymme och hur det är designat och Aurisen föll.
Bil-media resonerar likadant, Auris når inte riktigt fram, det gäller även Avensis så att Vi bilägare är inte på något sätt unik i sitt bedömande, när och om Toyota når hela vägen fram så är jag den förste att gratulera för det har på senare år hänt mycket med Toyota i positiv riktning.

#42
2017-02-11 16:52

Jag tror det är ganska jobbigt för somliga att hela tiden få sig itutat att VAG faktiskt gör rätt så bra bilar. Så jag lider lite med dessa;-) Men det går ju att undvika. Tyvärr måste man då sluta läsa all världens biltidningar - och sluta hänga på en hemsida som ägs av någon av dessa. Problem solved;-)

#43
2017-02-11 17:44

Det verkar som att somliga bara ser det de vill se.
Nog har tidningen klagat på vägbuller i VAG:s bilar, allt. Förra generationen Golf, Skoda Roomster, Skoda Octavia, tidigare Audi med flera.
Att bilarna i övrigt står sig bra mot sina konkurrenter, beror mycket på att de är genomtänkta där det märks. Bra kvalitet på material som t ex mattorna. Bra sittställning med i huvudsak bra instrument och reglage. Bra placerade detaljer, som t ex fack. Generellt bra vägegenskaper. Generellt bra rostskydd.
Men ofta dåligt ljus, vägbullriga och förvånansvärt dåliga och viktiga motordetaljer.

Det är nu ett antal år sen en då ny Passat släpptes och då höjdes till skyarna. "Nästan Audi-kvalitet!" Snabbt uppenbarade sig dock diverse mer eller mindre allvarliga fel, inte minst på bromsarna.
Efter detta dök ett nytt begrepp upp i biltesterna - "upplevd kvalitet".
Då hade ännu inte Toyotas byggkvalité börjat dala, så deras bilar fick stå för det motsatta - låg upplevd kvalitet, men de höll.

Hur som helst kan denna Skoda vara ett intressant alternativ i klassen.
Men jag skulle förstås provköra den för att känna att samspelet känns bra och att bullret är acceptabelt.

#44
2017-02-11 17:46

Och än en gång tvingas jag konstatera att det är omöjligt att få en vettig struktur på det man skriver.
Oavsett om man börjar på ny rad eller nytt stycke, så klumpas allt ihop till en jobbig ordmassa.
Uselt! Riktigt uselt!

Det märkliga är, att i korta inlägg, som detta, behålls radbrytningarna intakta.

#45
2017-02-11 17:47

Begreppet "upplevd kvalitet" kan kanske uppdateras till "alternativ kvalitet" istället? :-)

#46
2017-02-11 17:54

@Roy J
Tror att du precis som jag kommer bli positivt överraskad om du provkör en Octavia, är den faceliftade lika bra som den som säljs just nu så är den tyst.
Provkörde en RS för några månader sedan dom hade 18" (finns även med 19") och den upplevde jag som komfortabel. Det är stor skillnad mot Octavia MK2.
Sen är det självklart skillnad beroende på vilken bil man kommer ifrån, hoppar man in från någon Lexus SUV eller större Audi så kommer den sannolikt upplevas som bullrig.

#47
2017-02-11 18:52

Vilken bil hade det blivit om inte SEAT Toledo?
-En Octavia Combi.
Varför inte Octavia i första hand?
-För att vi är två och att min andra hälft hon tycker inte om VW/Skoda.
Piskan?
-Att "alla" har Skoda så det kan ju inte vara helt fel? Skoda gör bra bilar till ett rimligt pris och därmed basta!.
Utfallet?
-SEAT
Målet?
- VW-gruppen
Raset?
-Nissan Pulsar och bara gud vet vad utöver....
Andra pris?
-Toyota Auris

Det är inte helt rakt detta med bilar men jag lade upp första och andra och dribblade runt lite mitt i mellan man kan också vända på steken och sätta Toyota som etta helt enligt personlig preferens.

#48
2017-02-11 19:40

Volkswagen AG tillverkar fordon med egenskaper som folk vill ha, därför säljer koncernen det antal fordon som de gör.

Så fort vissa kommentatorer här inser ovanstående enkla faktum kommer vi få en mycket mer sansad ton i kommentarsfälten.

#49
2017-02-11 20:45

Vad är det med VAG och den där Vidstige?
Det är ju bara ett intryck om Skodan Calle C ger oss, inget annat.

#50
2017-02-11 20:57

Jag skrev om vad jag trodde om ljudisoleringen i den här modellen i #13, men jag borde förstått att Vidstige vetat bättre.
Han har givetvis provat, det har inte jag.

#51
2017-02-11 21:29

Många här verkar vara lite fanatiska till sina märken, har haft många märken, Mitsubishi, Skoda, SAAB, Mazda osv. Alla märken har sina styrkor. Jag har nog mest SAAB i själen, man blir lite varmare när man får åka SAAB men tiden är förbi. Annars tycker jag Toyota har varit bra bilar, driftsäkra men tråkiga att köra och lite dyra att ha på service. Volvo/Ford är väl de märken jag gillat sämst, finns inte så mycket att säga, Ford gör inga bilar som jag tycker attraktiva.... Volvo är för törstiga och tunga och på senare tid har förnuftigheten med modellerna försvunnit helt. Var inne på en V60, skön att köra... men det var allt, väldigt opraktisk och trång för att vara så stor på utsidan. Kommer nog aldrig att fastna på märken, utan det blir nog snarare på modellnivå.. köper den modell som har flest fördelar och som uppfyller mina önskemål.

#52
2017-02-11 21:52

Ursäkta att jag blir lite irriterad, men jag förstår inte hur somliga kan uttala sig så kategoriskt om en bil man inte har haft en möjlighet att prova!
Jag tycker att somliga bör vänta med sina åsikter tills de vet vad det ska åsiktas om!

#53
2017-02-11 22:17

Vidstige är VIB största kverulant!

#54
2017-02-12 10:17

Har VAG ändrat något.. så dom inte tappar lacken efter 5 år?
Ser dagligen dessa rostburkar på gatorna.. men jag läser ingenstans att VAG har ändrat sin lack på något sätt?!

#55
2017-02-12 10:22

Förstår inte vad du pratar om mw73, min förra Octavia från 2005 som jag bytte in 2013 hade inte en rostfläck nära bilen.

#56
2017-02-12 11:08

Vissa gillar helt enkelt att kasta skit på andra märken för att på det sättet bekräfta sitt eget val - svårare än så är det nog inte, Hacken.

#57
2017-02-12 11:29

Pi, nej handlar inte alls om det för min del. Det handlar om att Vi bilägare ska bli bättre på konsumentupplysning och det ska bli tydligare vilka bilar som har bra kvalitet på kort och lång sikt. VAG dominansen i tidningen måste också få ett slut särskilt som den inte är relevant när det gäller kvalitet. Så jag tror tvärtom med din egen logik att det handlar om att du och andra VAG-ägare tar kritiken personligt istället för att se möjligheterna.

#58
2017-02-12 11:34

saabnisse
"Jag skrev om vad jag trodde om ljudisoleringen i den här modellen i #13, men jag borde förstått att Vidstige vetat bättre.
Han har givetvis provat, det har inte jag."
Jag skrev tydligt att det inte handlade om personliga tyckande, så därmed är det ganska meninglöst att testa själv. Skoda har ingen historik med bra ljudisolering, tvärtom. Grundpoängen handlade dock om hur VIB hanterat Skoda/VAG kontra japanska märken genom åren, trots dålig ljudisolering. Det är inkonsekvent.

#59
2017-02-12 11:45

Då får man hoppas att uppdateringen gjorde bilen ännu tystare. Jag hoppas de fixade designmissen med bakruta spelaren.

#60
2017-02-12 15:22

Bakruta spelaren??

#61
2017-02-12 17:38

Följer med en gitarrist som sitter på bakrutan. :-)

#62
2017-02-12 17:42

Typisk detaljmiss!

#63
2017-02-12 18:52

Eller tjeckisk hockespelare?

#64
2017-02-12 19:25

@Hackenbush
Hmm.. du kan ha rätt om skoda.. det är faktiskt mest volkswagen modell 07-11 (typ) som det verkar gälla... har stått ganska mycket om det.. goggla galvsläpp..

#65
2017-02-12 19:28

...jag menar bara att vag har mycket att bevisa framgent om sin långsiktiga kvalitet..

#66
2017-02-12 19:34

Vidstige, jag minns att Vib som regel skrev i testerna av tidigare generationer av golf och Octavia angående högt buller. senaste generationen av Golf och Octavia baseras på en ny plattform och problemet finns inte längre, de tillhör de tystare bilarna i sin storlek och prisklass.

#67
2017-02-12 19:45

Det är dock inte helt utan problem när bilarna blir tystare, med en bättre ljudkomfort så krävs det att man lägger ner mer arbete så att skrammel och knarr inte uppstår. Detta är något jag hoppas att Skoda (och även Seat) blivit bättre på nu när de båda fått en facelift.
Det är inget som man märker när bilen är ny men som väntat så börjar saker lossna efter ett par tusen mil.

Tror säkert mina andra gamla bilar skramlade och knarrade lika mkt, jag lade inte märke till det bara.

#68
2017-02-12 20:08

Stefan Eriksson, jo jag vet att man nämnde att det fanns bullerproblem men att man vann testerna ändå, det var poängen. Så det är för oss läsare obegripligt hur man viktar buller i testerna. När det är VAG så tycks det vara rätt ok även med buller, när det är japanskt en katastrof etc. Nära andra märken än VAG bättrar sig så spelar det ändå mindre roll.

#69
2017-02-12 20:28

Tar ViB ansvar för denna rekommendation? Vad händer när bilen får fel på motor, växellåda eller annat fel som är vanligt på VAG-koncernen bilar? Betalar ViB reparationen?

#70
2017-02-12 21:04

Odedicerad, ?????? ska biltidningarna ansvara för bilmodeller som de testar????? VAG tillverkar många bilmodeller och motorer och växellådor. De har haft ett konstruktionsfel på kamkedjedrivningen på en generation av 1.2 TSI och 1.4TSI motorer. De har också haft ett konstruktionsfel på en modell. av deras olika DSG automatlådor. Konstruktionsfel har och förekommer även på andra bilmärken och är inget unikt för VW. T ex SAAB med oilsludge och problem med tändkasetter. Volvo nu senast med ett förmodat programvarufel som gör att en eller flera av deras dieselmotorer plötsligt stannar-har 2 olika bekanta som råkat ut för det-läskigt framförallt om det händer i hög hastighet.

#71
2017-02-12 23:02

Ja, om de rekommenderar något skall de ta ansvar.

#72
2017-02-13 07:48

Odedicerad, om du rekommenderar en vän att köpa något, tar du ansvar för det då och står för kostnader om något skulle gå sönder?
Dessutom testar bara Vib bilen, de säger inte vad jag kan se att de tycker att folk skall köpa den. Valet av att köpa bil och vilket bilmärke är helt upp till bilspekulanten.

#73
2017-02-13 07:57

Verklighetsfrämmande inlägg av Odedicerad. Människor får väl själva ta ansvar för sina handlingar - i detta fall sina bilköp. Och vi talar väl om nybilstester och inte testar av gamla bilar så hur skall man kunna bedöma hur bilarna fungerar om några år ?

#74
2017-02-13 09:37

@Stefan Eriksson
Oilsludge var inget unikt SAAB problem, det drabbade alla tillverkare.. även VW och Volvo.

#75
2017-02-13 09:57

Jag äger en Octavia Combi 1.4TSI 150hk 2016 års modell som vi nu kört 1500 mil med och jag upplever den inte som bullrig eller att någonting knarrar. Kanske kommer det senare det återstår att se. Jag är inte märkesfanatiker på något sätt utan ägt flera BMW, flera AUDI, flera Volvo, flera Toyota och även en Mitsubishi. Jag tycker att de europeiska bilarna har dragits med kvalitetsbrister av olika slag och att en begagnad Toyota helt klart är den bilen som är bäst när det kommer till totalekonomin. Ändå föll valet på Octavian då den helt enkelt bäst när man väger fördelar och nackdelar mot varandra. Skoda har närmat sig AUDI och BMW när det kommer till kvalitetskänsla även fast de såklart är en bra bit kvar. Toyota må vara billigare att äga begagnad pga problemfriheten men när vi nu för första gången köper en ny bil så känner jag mig trygg i att garantin på Skodan kommer rädda oss ifall oturen är framme. Bilen kostade oss 225000:- efter 14% rabatt(bilen hade stått i hallen men gått 0 mil) och jag räknar med att få minst 140 000:- för bilen på begagnatmarknaden när den är 3 år / 5000 mil. Därmed kommer vi landa under 30:- i milkostnad för bilen. 0.58 i (verklig) förbrukning och 600:- i skatt. De 4-7 år gamla Volvo, AUDI, BMW som jag ägt tidigare har inte kommit i närheten av den milkostnaden pga återkommande verkstadsräkningar och nu kör jag en ny bil som når upp till samma prestanda, utrustningsnivå och har bättre utrymmen. Klart man är nöjd!!

#76
2017-02-13 10:25

tobeee, ja du tar upp en central sak där, det blir ofta helt olika bilder om man ska köpa en sprillans ny kontra en begagnad bil. Två helt olika saker och där man önskar det fanns större tydlighet när Vi bilägare ger sina omdömen. Själv upplever jag exempelvis Toyota ofta mer intressant/prisvärd som begagnad och t.ex. Skoda ofta mer intressant/prisvärd som helt ny.

#77
2017-02-13 10:28

Skoda kommer inte närma sig Audi mer än vad dom har gjort i kvalitétskänsla, då faller liksom VAG:s affärsidé..

#78
2017-02-13 10:51

Skoda tillsammans med Seat ger fortfarande överlägset mest för pengarna i VAG-familjen (men Skoda har lite mer praktisk utrustning medan Seat satsar mer på gimmicks och stil). Golf är ca 25% dyrare att utrusta, Passat spelar i en helt annan liga prismässigt.

#79
2017-02-13 11:15

Hur är det med värmen i VAG:s TSI-modeller? Har läst om ägare som klagat på nästan obefintlig värme vintertid i Golf med 1.2 och 1.4 TSI-motorer. De är helt enkelt för energieffektiva, och ger ifrån sig för lite överskottsvärme för att kunna värma kupén. Någon som har egna erfarenheter?

#80
2017-02-13 11:18

Har TSI 1.2 och klimatanläggning och värmen är det definitivt inga problem med, den kommer dessutom väldigt snabbt. Har den inställd på 22 grader.

#81
2017-02-13 11:35

40-talisten, det gällde den gamla generationen TSI-motorer med kamkedja.
Dom nya med kamrem är omarbetade och ger enl vad jag hört bra och snabb värme i kupén.
Dom nya motorerna är mer energieffektiva så det går alltså att lösa.

#82
2017-02-13 11:36

Vidstige, håller delvis med dig, men tycker man får skilja på en provkörning, som detta är, nybilstest och begagnat test. Vid en provkörning förväntar jag mig enbart att testaren ger sina intryck från denna provkörning och jämför med förra modellen. Vid ett nybilstest av flera bilar förväntar jag mig att dom jämförs på det sätt man gör idag. Men inte ens då kan man ju ge något utlåtande om hur en helt nyutkommen bil ska hålla över tid. Möjligen att man kan skriva någon passus om att "föregående generation hade problem med "ditt och datt", men förhoppningsvis har man kommit till rätta med det nu." Dom omdömen du saknar är väl något man först kan förvänta sig att läsa i ett beg.test, då man fått "facit" på vad som brukar krångla på en viss modell och då kan man se vilket märke som varit mest driftsäkert och ekonomiskt över tid. Jag tycker jag får denna information redan idag och är nöjd med dom test Vi bilägare utför.

#83
2017-02-13 11:39

Apropå värmen - har dom nya TSI-motorerna något PTC-element? Det är ju något som är vanligt på dieselmotorer, men har upptäckt att Volvo sätter detta även på alla sina bensinversioner. Något jag inte är helt lycklig över, eftersom dess 1200W tär rätt bra på batteriet...

#84
2017-02-13 12:59

RJ, som jag läst på nätet finns inget PTC-element men att man löst det genom att flytta saker om saker i motorn så att den värme som finns kommer så snabbt och så mycket som möjligt kupévärmen till godo. Vad gäller testerna här var min kritik först och främst den obegripliga "viktningen" t.ex. när det gäller buller. Men också varför vissa bilmodeller vinner och nästan aldrig med argument driftsäker. Skoda är säkert bra men inte ska märket vinna VIB-testerna nästan alltid, det blir löjligt.

#85
2017-02-13 13:37

Apropå buller så finns det buller och så finns det buller...

Även om decibelmätaren säger samma sak på två olika modeller så kan det ena upplevas mer störande än det andra.

I de Mazda 323 jag haft så har bullret varit av en mer "vass" vinande art medan i t.ex. den mindre Peugeot 206:an som också var minst lika ljudlig så var det ett mer dovt malande ljud som jag inte upplevde som lika störande.

Antar att om man upplever oljudet mer som "sportigt" så är man mer förlåtande gentemot detsamma...

#86
2017-02-13 14:13

Tack Vidstige. Skönt om VAG lyckats få bättre värme i bilarna utan PTC-element. Vad gäller viktningen av buller kan jag inte uttala mig eftersom jag inte kört och jämfört samma bilar som dom. Men jag ska snart provköra en ny Octavia, när den kommer och kan då uttala mig bättre. ;) Men det är ju även som Prestigelös skriver, att det finns olika typer av buller och det är individuellt vilka frekvenser som stör mest. Möjligen en förklaring till att "viktningen" blivit fel enligt dig... Men det vet jag inte.
Att någon ny bil skulle vinna med argumentet driftsäker känns mer osäkert. Man kan ju inte veta hur driftsäker en ny modell kommer att bli. I så fall enbart uttala sig om att företrädaren var driftsäker. Däremot är det något som skulle kunna ge en seger i ett beg.biltest. Att Skoda vinner tester nästan alltid beror väl i så fall på att ingen konkurrent ännu blivit bättre, enligt Vi bilägares bedömning. Den som är bäst är ju det tills någon slår en. Man kan ju inte gärna låta den ena vinna ena gången och den som förlorade nästa gång, bara för att det ska vara rättvist. Hur skulle det se ut? Tänk dig slutklämmen i ett test: "Vi tycker att den här bilen är sämre, men vi låter den ändå vinna för rättvisans skull." :D

#87
2017-02-13 14:34

Vidstige, har haft tre Toyota...Avensis, Corolla och Prius. Lättast att sälja var Prius, sedan Corolla och Avensis fick jag byta in hos bilhandlaren när jag köpte Octavia. (Ingen ville köpa Avensis). Toyota har höga begagnat priser men upplever själv att det var svårt att sälja till bra pris. Handlarna tar ut otroligt höga priser på sina Toyota bilar. Det blev problem när 50-års jubileum modeller kom ut, de begagnade bilarna kostade nästan i nivå med dessa nya. (Som hade stora rabatter).

#88
2017-02-13 14:48

Styggavargen, jo har noterat att märkeshandlare tar ut feta priser på Toyota, ofta som ursäkt för den förlängda beg garantin på 8 år. Bättre att köpa av privat-säljare då. Toyota är f.ö. inne i ett gigantiskt modellskifte vilket ju då borde innebära att dom gamla modellerna blir rätt kalla, dvs dom måste sänka beg-priserna rejält.

#89
2017-02-13 14:51

RJ, mitt resonemang om viktningen är ju hur ologiska Vi bilägare är. När dom testade Golf V så var det mycket kritik mot buller ändå vann den testet. Sen när japanska märken t.ex. testas och är bullriga så får dom mycket kritik och vinner inte. När Avensis testades så fick den beröm när det gäller ljudisolering men kom ändå sist. Så där måste Vi bilägare bli mycket tydligare och dessutom sluta med flumresonemang när dom utser vinnare.

#90
2017-02-13 14:57

RJ, vad gäller att utse vinnare. VAG dominerar i Sverige och nästan var tredje bil som säljs är en VAG otroligt nog. Rimligen borde då VAG vinna ungefär 1/3 del av Vi bilägares tester då. Har prenumerat på tidningen i ca 15 år och min bild är att VAG vinner typ 80% av alla nybilstester. Dom dominerar sjukt mycket. Finns många andra bra bilmärken, kräver läsarna VAG-segrar eller är det som i IT-världen, ingen journalist har fått sparken för att dom utsett Microsoft till vinnare...

#91
2017-02-13 15:21

Vidstige - fast din sista jämförelse var lite fel eftersom det inte stod Microsoft ursprungligen utan IBM...:)

#92
2017-02-13 15:38

Vidstige, nu är det ju många fler egenskaper än buller som bedöms och som till slut avgör vilken som vinner ett test. Så enbart buller, eller att den går tyst, är inte tillräckligt för att förlora eller segra. Sen har jag svårt att se något samband mellan försäljning och hur ofta ett bilmärke bör få vinna ett test. Det skulle ju bli märkligt om ex ett litet bilmärke måste vinna i var 25e test, oavsett motstånd, för att spegla dess försäljning. Kan hålla med om att VAG vinner ofta i test, men det beror väl på två saker. 1: Det finns 4 olika VAG-märken och minst ett av dom är ofta med i tidningarnas tester. 2: Dom är helt enkelt så pass bra, sett till helheten, att dom därför vinner dessa tester. Det man möjligen kan klaga på är väl då att dom för ofta får delta i testerna, eftersom vi redan fattat att dom kommer att vinna... Men som jag skrev i #86, den som är bäst kommer att vinna tills någon är bättre och det oavsett hur mycket eller lite den säljer.

#93
2017-02-13 15:59

Vidstige, har du överhuvudtaget provat en VAG-produkt i modern tid?
Det har jag, flera av modellerna och bortsett från att man sitter på träbänkar i flera av dem och riktigt bra i andra tycker jag att det är utmärkta bilar.
Nu har jag förstås ingen direkt erfarenhet av ägandekostnader, men det verkar inte vara uppseendeväckande dyrt.

#94
2017-02-13 16:07

Pi, ok men då har jag väl lanserat en modern variant med Microsoft. Och om vi överför den till VIB-språk... Ingen journalist på Vi bilägare har nånsin fått sparken för att ha utsett en VAG-bil till testvinnare... Just nu är uppenbarligen Skoda nr 1 i Vi bilägare. Finns ingen bättre eller mer prisvärd bruksbil enl dom. Och uppenbarligen tycker alla lika på tidningen, mångfald i åsikt går fetbort.

#95
2017-02-13 16:11

RJ, VAG-bilar kan omöjligen vara så bra som alla testvinster visar, totalt domians i Vi bilägare dom senaste 15 åren, helt absurt! Jag skulle faktiskt inte ens tycka Toyota förtjänar det även om man så lade extra stor tonvikt i testerna där vad gäller driftkvalitet och problemfrihet.

#96
2017-02-13 16:14

Vidstige - du har inte nånsin drabbats av tanken att VAG-bilarna totalt sett har egenskaper som tilltalar väldigt många bilköpare ? Det skulle ju faktiskt kunna vara orsaken till försäljningsframgången - otroligt nog... Visst är det i så fall märkligt att man köper den bil man gillar mest...:)

#97
2017-02-13 16:13

Niklas Hall, det handlar inte främst om Toyota utan att VAG dominerar TOTALT i tidningen över ALLA andra märken när det gäller placeringar i tester. Det är sjukt och tyvärr riktigt dålig konsumentupplysning. Tidningen får då nästan ett intryck av att vara en kundtidning från VAG.

#98
2017-02-13 16:15

Pi, har inte alls ifrågasatt att VAG gör bra bilar, dom är ju en av dom största billtillverkarna i världen. Men dom har faktiskt inte 80% av världsmarknaden som du tycks tro då. Vad som stör mig är också att VAGs långsiktiga kvalitet är bristande, vilket rimmar illa med en tidning som verkar ha huvudfokus på problemfrihet och med en särskilt tanke att det finns många läsare som har äldre bilar. Stort frågetecken där för Skoda fortfarande.

#99
2017-02-13 16:19

Du borde köpa en Octavia Vidstige och du skulle bli väldigt nöjd.

#100
2017-02-13 16:22

Vidstige - har aldrig påstått att VAG har 80 % av marknaden - åter hemfaller du till att lägga ord i andras munnar.
Men du ifrågasätter starkt alla som köper VAG-bilar i Sverige liksom tidningarnas nybilstester. Men dina ifrågasättanden hjälper inte Toyota att sälja flera bilar här i landet så du får nog acceptera att bilköparna gör sina egna val och inte handlar enligt dina val.

#101
2017-02-13 16:26

Vidde skrev: Vad som stör mig är också att VAGs långsiktiga kvalitet är bristande, vilket rimmar illa med en tidning som verkar ha huvudfokus på problemfrihet och med en särskilt tanke att det finns många läsare som har äldre bilar...
Vad har det med en nybilstest att göra? Och var framgår att tidningen verkar ha huvudfokus på problemfrihet? Och vad har det att göra med att många läsare har äldre bilar? Om tidningen istället skulle köpa 5-8 år gamla bilar och köra 4000 mil med så skulle du få det DU efterfrågar, ViB testar nya bilar, både genom några dagars test till sitt långtest av NYA bilar under ett år/4000 mil. Vill du ha något annat, kontakta Carle, det är bara han och hans team som kan ändra tidningen, inte gnäll på ett kommentarsfält!

#103
2017-02-13 16:32

Niklas Hall, andra märken ÄR redan bra nog att kunna konkurrera med VAG. Och tänk på att VAG trots dominans inte har mer än 1/3 del av svenska marknaden vad gäller nybilsförsäljning. Läser man Vi bilägare och särskilt testerna så kan man tro att VAG har 80% minst. Tidningen skulle bli sååå mycket bättre om den kunde släppa vurmandet för VAG.

#105
2017-02-13 16:53

Pi
"Men du ifrågasätter starkt alla som köper VAG-bilar i Sverige liksom tidningarnas nybilstester. Men dina ifrågasättanden hjälper inte Toyota att sälja flera bilar här i landet så du får nog acceptera att bilköparna gör sina egna val och inte handlar enligt dina val."
Snacka om att lägga ord i munnen. Och du tror inte en hel del köper VAG för att dom vinner testerna i Vi bilägare? Tänk efter lite nu snälla. Annars kan man ju helt strunta i att utse vinnare!

#106
2017-02-13 17:05

Vidstige - du har ju inte gjort annat än ifrågasatt biltestarna och indirekt alla som köper VAG-bilar (eftersom så många trots allt gör detta) så det har jag svårt att se att det är att lägga ord i din mun. Och åter - vi talar om NYBILSTESTER om du möjligen inte uppfattat detta.

#107
2017-02-13 17:56

Vidstige skrev: "VAG dominerar i Sverige och nästan var tredje bil som säljs är en VAG otroligt nog. Rimligen borde då VAG vinna ungefär 1/3 del av Vi bilägares tester då. Har prenumerat på tidningen i ca 15 år och min bild är att VAG vinner typ 80% av alla nybilstester."

Jaha, jag kan för mitt liv inte förstå hur marknadsandelen skulle styra testresultaten. Är bilarna bra - så vinner de testerna - och det oavsett märke.

Lite fundersam blir jag över att Vidstige nu helt plötsligt tycker att kvotering är något bra. Hmmmm;-)

#108
2017-02-13 18:25

Kan någon snälla förklara logiken i att eftersom VW marknadsandel är 33% så ska de vinna 33% av testerna?

Ursäkta mer var finns logiken i detta resonemang?

#109
2017-02-13 18:29

Ansträningarna för att försöka svartmåla VW tar sig allt absurdare former.

Frågan är fortsatt vad vill han uppnå?
Ska alla köra Toyota Prius?
Måste alla älska Toyota Prius?
Måste Toyota Prius vinna alla tester framöver i ViB?
Varför läser hänger han 24-7 på sajten om allt ge gör på ViB är fel?

Sammanbrotten är inte långt borta.

#110
2017-02-13 19:12

Men Vidstige när en en bil från vag ställs mot en bättre bil så vinner den ju inte test i vi bilägare tex så vinner inte a4 alla test mot bmw 3 serien eller mercedes c-klass inte heller passat kontra v90 men när de möter svagare motstånd så visst då vinner de ju för att de är bättre totalt sett. Sedan är det ju nybilar som vibilägare testar. resultaten ser ungefär likadana ut i teknikensvärld inte många gånger Toyota vinner något i någon biltidning.

#111
2017-02-13 19:41

cepe, i teknikens värld och Auto Motor o Sport så dominerar VAG inte alls nybilstesterna lika mycket vad gäller segrar. Detta är väl också delvis naturligt då dom inte lika tydligt vänder sig mot budgetbilar. Problemet för VIB blir då att i budgetsegmentet och folkbilssegmentet, främst då i form av Skoda och Seat, men även VW, så dominerar VAG alldeles för mycket. Jag har läst alla tre tidningar regelbundet och VIB är klart värst när det gäller VAG-vurmandet.

#113
2017-02-13 19:56

Niklas Hall, ett av många problem för VIB är att man varit mer nedtonad när det gäller kvalitetsbrister hos VAG. Där tycker jag TV och AMS varit mycket tydligare och även varit tydligare vad gäller begtester. F.ö. ska man läsa begtester är AMS och TV överlägsen VIB, vilket jag ser som ett stort problem i sig. Vad gäller driftkvalitet så skriver många andra tidningar om det även vid nybilstester, så inte VIB.

#115
2017-02-13 20:17

Niklas Hall, varför ska man läsa VIB om det inte är en bra konsumentupplysning? Finns ju roligare tidningar om man säger så. Både TV och AMS har en roligare profil, ändå lyckas man bättre med konsumentupplysning när det gäller VAG m.m. Mycket av VIBs fokus handlar om bilägandes kostnader, även på sikt. Så då förstår jag inte alls varför du läser tidningen.

#116
2017-02-13 20:53

Vidstige, jag förstår inte varför du läser ViB?

#117
2017-02-13 21:28

Vidstige
Ponera att det finns en konspiration. ViB finansieras av VAG och genom sublim marknadsföring så läser alla i Sverige (Norden?) tidningen och köper likt robotar VW och Skoda.
Ja, jag tror du har fullständigt rätt!

#119
2017-02-13 22:13

Niklas Hall, nej jag förstår att du gillar att läsa överdrivet positivt om VAG, oklart varför dock. Själv gillar jag kritisk granskning.
Axa, tror inte alls på en sån konspiration, är mer komplicerat än så.
saabnisse, finns en del bra saker också med tidningen men visst är det så att jag kanske hoppas förgäves på att tidningen ska utvecklas, den verkar ha kört fast rätt mycket.

#120
2017-02-13 22:32

Tror att Vidstige skulle behöva provköra t ex en ny Golf och jämföra ljudnivån med t ex en Mazda 3 - eller varför inte en Kia Ceed. Då lär du rätt snabbt inse att Golfen är klart "tystast" i den församlingen och även jämfört med de flesta andra Golf-klassare. Finns säkert nån som är marginellt tystare om vi jämför bilar i ungefär samma prisklass men du får det att låta som att t ex nya Golf är bullringare än det mesta när det i praktiken är i stort sett tvärtom.
Men jag lär väl tala för döva öron...

#121
2017-02-13 23:35

Octavia är min andra kombi, och jag gillar inte riktigt "rullgardinen" i bakluckan, den blir lätt sned-dragen. Är detta vanligt på kombi bilar? Positivt är att den lätt går att plocka ut om man skulle vilja.

#122
2017-02-14 00:09

Vidstige
Det är du som försöker få det komplicerat...
Förresten, så verkar det som att herrn själv kört fast...

#123
2017-02-14 08:59

Jag tror inte Vidstige har provat någon av de bilar som han jämt klagar på och då är det inte relevant vad han tycker om dessa bilar.

#124
2017-02-14 09:11

Pi, resonemanget om buller handlade om att VIB bedömmer det olika om det är VAG kontra t.ex. japanska märken. Huruvida denna Octavia kan anses vara bullrig eller inte var inte det centrala. Och skulle det visa sig att den förhållandevis tyst så blir det bara ännu ett argument för VIB att placera den i toppen. Skoda och VW har varit bullrigare tidigare och då ändå vunnit testerna. Anything goes.
Hacken, du menar alltså att VAG förtjänar att nästan alltid vinna i tidningen?

#125
2017-02-14 09:23

"Tidigare" och "nu" är helt olika tider så varför konstruera ett klagomål när du inte ens har nån som helst egen erfarenhet av dessa ljudnivåer, Vidstige. Du börjar mer och mer att passa in i klyschan "sur gammal gubbe".

#126
2017-02-14 10:04

Pi, det handlar inte om ljudnivåer på det sättet, kom igen nu!
Att man blir påhoppad när man framför viss kritik mot ett bilmärke eller en biltidning ska man tydligen ta, ingår.
Det märkliga här tycker jag ändå är att det inte finns nån VAG-ägare eller VAG-entusiast som kan ge mig lite rätt. Ja Vidstige, visst dominerar VAG lite väl mycket när det gäller testvinster och visst borde kvalitén kunna bli bättre, det skulle vi ägare vinna på. Nej, istället tar man det som personlig kritik, absurt.

#127
2017-02-14 10:41

Vidstige det är inte frågan om vad jag tycker utan det är vad testteamet tycker. De är oftast flera som testar bilarna och kommer alla fram till samma sak och vilken bil som vinner testet så måste det finnas argument för det och när det gäller Skoda så är det oftast att de vinner på att de är jämnbra, har god utrustning, ekonomiska och hyfsade priser jämfört med konkurrenterna.
Jag har ingen anledning att försöka misstro dem.

Du framför"en viss kritik" Vidstige??? Du spyr galla över Vag i varenda artikel och i varenda tråd. Vi vet vad du tycker och tänker om Vag vid det här laget men det är svårt att bry sig när man märker att detta hat du har mot Vag är utom rim och reson.

#128
2017-02-14 10:53

Vidstige - om du skulle vara lite mindre aggressiv och fördömande mot VAGs bilar och inte minst utgången i tidningarnas nybilstester så kanske vi kunde få en meningsfullare diskussion. Men ditt tonläge i dessa diskussioner befrämjar inte att vi som faktiskt HAR erfarenheter av dessa märken vill dela med oss - vi såg bara vad som hände med tråden i forumet som tämligen snart förstördes - fast det kunde blivit en givande tråd för de som VERKLIGEN är intresserade av erfarenheter av VAG-bilar och inte bara vill skriva av sig sina VAG-aggressioner. Och upprepande av egna åsikter gör inte att de blir mera sanna för den delen. Som man bemöter andra blir man ofta själv bemött - så enkelt är det nog. För de flesta av oss så är faktiskt bilar bara bilar och ingen familjemedlem... Och de flesta väljer nog bilen efter egenskaper och pris. Och vi som lägger ner relativt mycket pengar på att köpa nya bilar tänker nog inte i första hand på att den som köper bilen om 10 år för "kaffepengar" skall få ett så billigt bilägande som möjligt.

#129
2017-02-14 11:16

Hacken, jag spyr ingen galla över VAG, jag hatar inte VAG, f-n vad du är löjlig. VAG gör mycket bra bilar men inte så bra att man ska vinna nästan varenda test. Dessutom har VAG visat på bristande långsiktig kvalitet, vilket är ett problem för begägare. Bl.a. senaste kunde vi läsa att VAG var under medel när det gäller maskinskada. Det är förstås inte alls bra och nåt som även väcker frågor kring nybilstester. Där har man f.ö. med prognoser om rostskydd så varför då inte om driftkvalitet?

#130
2017-02-14 11:22

Pi, min upplevelse av Vi bilägare och forumet är tvärtom, det har förstörts i åratal av en fanatism och en dominans kring VAG. Finns många andra bra bilmärken, faktiskt ett mångfald som förtjänar större utrymme och erkännanden. Tittar man sen på driftkvalitet så finns märken som är bättre att äga långsiktigt, som håller ihop bättre och ger färre problem för ägarna. Guld i ett land där verkstäderna kostar skjortan.

#132
2017-02-14 11:34

Tyvärr ser jag dig som väldigt aggressiv i dina uttalanden om Vag Vidstige och det är svårt att ta det på allvar då.
Vi tar inte till oss dina predikningar om att köpa Toyota. Så länge det är tillåtet att själv välja vilken bil man vill köpa så kommer många att fortsätta köpa Vag-bilar. Det blir förstås en annan sak om regeringen inför en lag om att alla Svenskar endast får köpa Toyotabilar.
Då blir vi tvungna till det.

#135
2017-02-14 13:33

När det blir kallare än -8 så klarar min Octavia knappt hålla 22 grader i bilen. Antagligen för motorn är för effektiv. Vet ej om det finns något tillbehör för att hindra luften att kyla bilen i fronten. 40-talisten, jag känner igen problemet du beskriver men vet inte hur många Octavia ägare som märker av den lite dåliga värmen vintertid.

#136
2017-02-14 14:15

Hacken, du är otroligt barnslig nu, har inte uttryckt nånting av det du skriver. Förstår inte poängen annat än att du vill slå ifrån dig allt negativt som skriv om ditt favoritmärke. Du reagerar inte alls så när någon kritiserar andra märken.
Niklas Hall, vad har jag haft för påhopp menar du? Jag kritiserar VAG här, du och andra tål inte det utan går till personangrepp allt ni kan, klart som korvspad. Jag är alltså för "vass" i tonen mot VAG, bilmärken/bilkoncern. Tror du dom blir ledsna?

#137
2017-02-14 14:24

Vidstige eftersom jag inte själv någonsin råkat ut för allt negativt du påstår skrivs om mitt favoritmärke så har jag inget att slå ifrån mig.
Om någon kritiserar något annat bilmärke så kan jag inte säga något om jag inte själv har ägt en sådan bil, jag kan bara kommentera design och utrustning på en sådan bil. Jag har aldrig ägt någon Toyota och kan inte uttala mig om dem i något avseende. Jag har kört Toyota några få gånger och det gav mig ingen mersmak.

#138
2017-02-14 14:26

Är jag barnslig?? det är inte jag som säger att Vib är köpta för att vag vinner biltester och det är inte jag som försöker få alla att köpa mitt favoritmärke. Även om jag är nöjd med min bil så är det inte säkert att andra bilköpare skulle vara nöjda om de köpte samma bil. Vi har olika preferenser när vi köper bil.

#139
2017-02-14 15:08

Hacken, ja du är barnsligt när du överdriver i kvadrat och skruvar till det jag sagt. Du är löjlig när du påstår att jag påstår att VAG är köpta, det har jag inte gjort. Jag tror det i såna fall snarare handlar om en kultur hos tidningen och en vana hos biltestarna. Men också faktorer som att VAG säljer bra och att många läsare gillar VAG. Då kommer också flum-omdömmen som gör att VAG vinner, "ingen direkt svaghet" etc. Sånt som är omöjligt för oss läsare att förstå vad det handlar om i detalj.

#140
2017-02-14 15:37

Herregud vilka ..... ni är! När ....... är borta så ser man resultaten i undersökningar jorden runt år efter år för olika bilmärken och vad man mäter i olika undersökningar kvalitet, ägarnöjdhet, etc eller en kombination av flera. Då blir det andra resultat än i nybilstester i VIB mfl tidningar och vad flera anser här vara den bästa bilmärket, vad var det man missade i testerna frågar man sig då som ägarna märkte, som gjorde att de inte är så nöjda? Svårare än så är det inte, lägg ihop 2+2 från olika undersökningar = bästa bilmärket/koncern. Ursäkta att jag skrev ett första inlägg här ..........

#141
2017-02-14 15:53

Vad jag förstår så har inte den här Octavian vunnit nåt test, än...

Fast om den skulle göra det är det väl inte så konstigt, ungefär som att tyska bilar alltid vinner i tyska tester.

Och vi svenskar är väl mer lika tyskarna i kynnet än vad vi är dito japanarna.

Sen är det inte så många nybilsköpare som värdesätter driftkvalitet högst längre, om ni missat det så lever vi i ett samhälle i ständig förändring med ständigt nya trender i en aldrig sinande ström.

I reklamen anspelar Franska bilar inte längre på komfort, Skoda är inte längre billig och förnuftig, Volvo sätter inte säkerhet i främsta rummet, Toyota har skippat sitt driftsäkerhetsrykte.

Nu är det diffusa floskler som frihet, individualitet och vardagsflykt som är honnörsorden i bilreklamen.

Präktighet är osexigt och därmed ute...

#142
2017-02-14 17:13

Javisst Shogun, och väger man samman resultatet ftån alla dessa s.k undersökningar ( som ju med några undantag är högst tvivelaktliga)så ser man att Toyota tappat i driftsäkerhet samtidigt som kunderna fortfarande tycker att bilarna är lika roliga som en ofärgad disktrasa. Samtidigt syns med all önskvärd tydlighet att konkurrenterna både är ikapp som förbi, även i fallet driftsäkerhet. Så varför köpa en Toyota när Det finns bättre alternativ till samma pris?
MVH AL

#143
2017-02-14 17:41

Ett problem till i sammanhanget är förstås att Skoda, Seat och VW är ungefär samma bilar. Exempelvis, om man testar Skoda Octavia i ett nummer och utser den till vinnare. Sen VW Golf i ett annat nummer och utser den till vinnare. För att sen i nästan nummer testa Seat Leon och utse den till vinnare. Då måste man nog börja fundera lite över hur man agera journalistisk i en tidning som ska vara Sveriges mest seriösa. Inser man inte det så har man ju gått i tillverkarens marknadsföringsfälla.

#144
2017-02-14 18:18

Vidstige...du har helt tappad verklighetsförankringen (och dig själv) i ditt gränslösa hat. Med tanke på din signatur ifrån Sagan om ringen så tänk på Ringen vad de gjorde med ägaren...Toyota verkar vara din "ring" som sakta bryter ner dig.

Om det är samma bil (vi är ju bara lurade av marknadsföringen) bör den vara precis lika bra i olika tester och en testvinnare. Om som du önskar (!) skulle som du önskar vinna var tredje gång hade det varit seriöst?

#145
2017-02-14 19:31

Jag stannar där, dom som vill fortsätta diskussion om VAG och Vi bilägares förhållande till VAG är välkomna till forumet där den tycks fortsätta i denna tråd.
http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/modellspecifikt/det-ar...

#146
2017-02-15 07:34

Till alla er som "tror" VIB är köpta av VAG. Grundar ni det på att VAG-produkter ligger bland topparna vid tester, i sådan fall så är det många Svenska motortidskrifter som är köpta, tror ni på det själva?! Jag har visserligen två Golf7 DSG och skulle kunna vara part i målet, nej det är jag inte ! Skulle kunna köpa helt annat märke. Men nu råkar det vara så att för tillfället kör vi Golfar och är nöjda med det. :)

#147
2017-02-15 07:44

Men det är skönt att veta att man köpt bil av det företag som vinner flest tester. Det kan ju inte vara fel.

#148
2017-02-15 20:52

Eller som vinner ägarnas förtroende med mest nöjda ägare år efter år i undersökingar och även kvalitet och minst fel och som klarar begtestet galant pga det......känns skönt att välja bil från en sådan koncern för många får man förmoda......

#149
2017-03-20 13:32

Helt klart en väldigt vettig snål billig vanlig bil och ej helt över designad som många andra bilar och med lite av bakåtsikten kvar och man kan sitta i baksätet med mössan på om man är 180cm och dessutom ett last utrymme som är klass ledande och i bland dubbelt så stort som många så kallade kombis eller suw där man inte kan ställa en standard resväska på hög kant eller längst efter och det som är så överlägset bra är att man får fabriks monterad fällbar kula och fabriks monterad bensin/diesel värmare med fjärr kontroll och gsm i ett väldigt bra paket pris och har alltid varm bil var man än är för samma pengar som man får en på stan verkstads monterad kula om man kör japanskt eller koreansk bil, dvs bensin värmaren i princip gratis jämförelsevis.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.