Bild
Nästa artikel

Renault Captur – rapport från provkörningen

Provkörning

Renault kan ha gjort en stor miss i uppdateringen av Captur. Se videoklipp från provkörningen i artikeln!

Hej Tommy, var är du nu? 
– Köpenhamn! Idag är det Renaults storsäljare Captur som visas här. En mycket viktig modell för Renault Sverige. Den svarar för en fjärdedel av försäljningen hos oss och har nu blivit uppdaterad. 
 
Vad har hänt med den? 
– Detaljer mest. Ny front, nya lister samt lite nya material i inredningen. 
 
Är det en lyckad operation? 
– Nja, doktorn glömde ju det viktigaste! Renault Captur fick ingen autobroms nu heller! Det tycker jag är en brist på en ny bil år 2017!

Hela provkörningen av bilen läser du i Vi Bilägare nr 09/2017, i butik den 13 juni. Prenumeranter får tidningen en vecka tidigare. Läs mer om prenumeration.

Diskutera: Vad tycker du om Renault Captur?
 

Kommentarer

#1
2017-05-24 16:29

Saknas krockgardin i baksätet fortfarande?

#2
2017-05-24 17:03

Körde förra modellen och den var helt ok. Lite billig i en del detaljer men körmässigt inget fel. Däremot är den verkligen inte bred, vilket upptäcktes när tre skulle samsas där bak. Standarshögtalarna var förresten riktigt usla.
Att den fortfarande saknar autobroms är dåligt.

#3
2017-05-24 17:07

De nya listerna kanske har en "undvikandeavkrock" funktion? ;-)

#4
2017-05-24 17:36

Avsaknad av autobroms år 2017 är riktigt uselt och modellen borde inte få säljas. Men Renault-förespråkarna kommer säkert att snacka bort den "lilla detaljen".......

#5
2017-05-24 17:39

Väntar på Raphael

#6
2017-05-24 18:00

Peugeot 2008 finns med autobroms, så även Fiat 500L Cross/Trekking (som förresten också uppdaterats, ny akter, nylle och förändrad interiör, nu mer som 500X inuti, Fiat släppte info igår utan att ViB reagerade).. Crossland X finns med autobroms och så givetvis även C3 Aircross. Renaults tuffaste konkurrenter har autobroms i detta segment så givetvis borde de erbjuda detta. Vi får väl se om Captur lyckas hålla ställningarna, den är marknadsledande i Europa inom sitt segment - och det utan autobroms.

#7
2017-05-24 19:32

Har dom slutat att knuffa på andra bilar vid fickparkering i Frankrike? Den vanan kan ju vara en utmaning när det gäller att placera sensorer...

#8
2017-05-24 19:37

Jag är väl ingen större beundrare av Renault men visst är de väl världsledande i snygga lackeringar just nu?

#9
2017-05-24 20:19

Skrämmande.. Fattar inte att folk köper sådana bilar. .Man tänker ju på familjen främst.

#10
2017-05-24 21:15

Det är lätt att hacka på Renault (jag är inte så förtjust i dem själv).
Men det finns fler skräckexempel...

BMW prisade G30 5-serie har INTE autobroms som standard.
Det är en bil som börjar på 400k och konstruktionen är HELT NY.

#11
2017-05-24 21:18

Mattse: Mig veteligen har BMW inte autobroms som standard på några "vanliga" bilar.. 1, 2, 3, 4, eller 5... Vet inte hur det är med 7:an och i8:an t.ex.

#12
2017-05-24 22:20

Frågan är varför man köper Captur?

Är det för att den är billig eller tycker man på fullt allvar att det är bästa bilen?
Den frågan finns det väl inget säkert svar på?
Är det billigaste versionen som säljer mest eller är det vanligt att lägga på utrustning?

Det är väl rätt avgörande för hur man ska tolka vad som är orsaken till framgången med försäljningen.
Och för vem som är tänkbar huvudkonkurrent.

#13
2017-05-24 23:13

Tycker det är helt sjukt ändå. Det var väl standard på Fabian 2015 och pris 137 tusen.
Har man haft ett större djur på huven så fattar man.
Kompisens V60 tvär nitade för en älg en sen kväll innan han fick foten på bromsen!!
Dom som inte tänker längre och köper bilar utan dom moderna säkerhets detaljerna fattar jag mig inte på faktiskt.
Jag vet inte men på premium bilar betalar man väl för varenda detalj utöver grund priset. Det är väl därför en BMW kan vara 85% dyrare när man satt in det man vill ha eller i klartext det som kan vara standard på billigare kvalitets bilar.

#14
2017-05-25 07:57

Det är många bilar som inte har autobroms som standard i Europa, skälet är att få ner priset på bilen. Kunderna plockar sedan ihop den utrustning som de vill ha. I Sverige brukar dock importörerna lägga med autobroms även fast det är extra tillbehör i mitten och centraleuropa, men undantag finns där också.

#15
2017-05-25 08:02

När det gäller frågan om varför Captur säljer så bra som den faktiskt gör så är det en kombination av rymlighet och flexibilitet (stort bagageutrymme, skjutbart baksäte), ett utseende och design många gillar, trevliga färger och bra utrustningsnivåer samt bra pris. Modellen erbjuder anständig driftekonomi, och sen har den ju bra garantipaket (5 års fabriksgaranti).

Peugeot 2008 är inte lika rymlig men har bättre stolar, bättre fjädring och gör bättre ifrån sig i undanmanöverprov, samt har ett större och bättre motorutbud - den är tvåa i Europa efter Captur. Men den har inte lika bra garantier.

#16
2017-05-25 08:07

Problemet med Captur är inte att den inte har autobroms som standard, problemet är att det överhuvudtaget inte går att få, det är inte ens tillbehör för de kunder som efterfrågar funktionen.

#17
2017-05-25 11:41

Ha ha, otroligt att VB skriver om Captur just nu. Vi kommer nämligen att köpa en på lördag. Vi har hittat ett demo ex. för AU$ 25000:- (ca. 167000:- i svenska pengar). Den är av modellen Dynamique och har 1,2 liter turbo och 6 växlad automat. 2016 års modell, först registrerad november 2016, och har gått 2500 km. Är dock inte så pigg på läderklädseln. Blir stekhet när solen lyser direkt på sätena på sommaren. Vi hyrde en i Danmark i maj förra året och körde den ca. 100 mil genom Sverige och hustrun bestämde sig redan då att hon ville ha en. Så nu exakt ett år senare blir det av. Jag tror den blir perfekt för oss. Vi behöver ingen stor bil då ungarna är utflugna och har egna bilar (Mazda CX5 och Honda Jazz). Dessutom är Captur genom sin höjd lätt för oss gamlingar att kliva in och ut ur.

#18
2017-05-25 12:01

Det är så mycket märkligare eftersom bilen i stortsett är en förklädd Qashqai, vilket syns bl a på det märkliga "rostskyddet", i kontrast till riktiga Renaultbilar. Nissan har tekniken i Qashqai. Det hade bara varit att lyfta över. Jag hade nog redan åkt i en om den haft autobroms. Lite extra rostskydd och den hade nästan kunnat ersätta min gamla Scenic. Man måste stålsätta sig för att stå emot Renaultsuget, jobbigt, men det går. Just det, Renault suger faktiskt, tro mig.

#19
2017-05-25 14:53

@milky: och så ser man också rätt ofta en BMW som bil nr 2 i en kökrock...

#20
2017-05-25 15:00

IngiS, nej Captur är inte en förklädd och omgjord Qashqai - det är Renault Kadjar du tänker på, och Kadjar finns med autobroms precis som nya Scenic m fl. Ja Renault har tekniken, men kanske för krångligt bygga in i Captur som är en äldre modell jag vet inte.

#21
2017-05-26 11:19

Ursäkta forumet föt OT! Ursäkta Raphael. Du har helt rätt! Det handlade om Captur. Det är dyrare och svårare att sätta in effektiv autobroms i Capturen. -En Capture känns lite för liten för mig för att vara trivsam. En Kadjar däremot känner jag mig direkt hemma i. Renault är lite som godis och kattungar på facebook. Omedelbart tilltalande. Inte helt svårt att förstå succén i Europa.

#22
2017-05-26 14:43

IngoS :) Renault har onekligen lyckats med sin design senaste åren, jag tycker ju att van Der Acker gör bättre ifrån sig hos Renault än när han var designchef på Mazda. Jag gillar designen på Captur även om bilen inte är för mig (ingen diesel i Sverige, ingen tvåzons klimatkontroll, jag gillar inte stolarna, och fälgarna/däcken är för stora). Jag har ju haft två Renault tidigare och de enda bil i dagens Renault utbud som verkligen lockar mig det är nya Scenic, fast 5 personers varianter inte Grand Scenic som tyvärr är den enda som tas in i Sverige. 5 personers Scenic finns med mini-hybrid till 110 hk dieseln, den skulle jag vara intresserad av. Dock har den ju tyvärr sjukan med stora fälgar och specialdimension så det finns - än så länge - bara tre leverantörer av vinterdäck: Continental, Goodyear och Michelin (och Goodyear och Michelin har bara sina dubbfria europeiska inte nordiska...). Så jag tror inte det blir en Renault igen snart... tyvärr.

Det mest märkliga är att nya Mégane inte har lyft i Sverige. Nog har de en anständig formgivning och kombin är rymlig. Jag förstår inte varför de inte går åt som smör i solsken... Nog är Renault ett roligare val än Kia.

#23
2017-05-26 19:20

Gör dig själv en tjänst och köp inte en sån här fransk skitbil. Du som läser det här är nog klok nog att se under ytan, under plasten. Öppna bakluckan. Titta på lackjobbet på insidan. Skrämmande år 2017. Köp *inte* den här bilen!

#24
2017-05-26 23:59

Renault är plottrig och snodd inredning är ingen körupplevelse och inte helt perfekt krängning.
Vet att fransk är skitbil. Fransk Peugeot är bättre val än någonsin annan fransk Renault. PSA är samma bottenplattan samarbeta med både Citroen och Peugeot. Peugeot är mer snyggare både utvändigt och invändigt design än Citroen. Citroen är mer utmärkt komfort och Peugeot är god komfort. Sånt är livet omtyckt :-)

#25
2017-05-27 09:07

Jag ser ofta Captur på vägarna, det verkar vara både en populär och omtyckt bil. Den är praktisk, har ett anständigt pris och godkänd komfort samt är välutrustad. Sälj- och servicenätet är stort, Renault finns även på mindre orter. Tror inte att det kommer att förändra sig genom att några ilskna kritiker sågar den i detta forum.

#26
2017-05-27 12:03

Nu har vi slagit till. Köpte en ny Captur idag. Vi får väl se om det är ett bra köp eller inte.

#27
2017-05-27 16:25

Små frän och fin lack.. Hoppas den är bättre än megane 2016 som var en riktig resonans låda när jag provade den då..Ingen riktig kvalitets känsla och oljud från bakre delan av bilen.

#28
2017-05-27 19:48

Peter i Sidney: Ni kommer säkert att trivas med den. Vi hade en Captur som hyrbil drygt en vecka på semestern. Vi gillade bilen mer och mer, trevlig att köra, bekväm, tyst, lätt att kliva i och ur, dessutom är den snygg. Det jag störde mig på vad färddatorn, dum funktion på manövreringen, likaså radion. Kanske olika i olika versioner, och dessutom en tillvänjningssak. Skulle definitivt kunna tänka mig en sån själv ändå.

#29
2017-05-29 15:42

Kommer den som AWD? Om inte så har de missat det allra allra viktigaste. Fixa AWD så köper jag. Och då ska det vara bensin, inte diesel. :)

#30
2017-05-29 15:54

Folk verkar köpa dom trots avsaknad av AWD. Tittar man på topptrion försäljning i Europa, så är det bara en som går att få med AWD, och det är Mokka X.

#31
2017-05-29 16:24

Jo, men om jag ska köpa så vill jag ha awd. :)
Saknas det fortfarande på denna?
Kadjar har awd så vitt jag vet, men då med diesel.

#32
2017-05-29 20:49

Ja, det saknas.
Kadjar är byggd på en annan plattform.

Bensin och AWD: Mokka X, 218900:-

#33
2017-05-29 16:35

OK tack. Kör en Subaru XV nu. Blir kanske en ny sån eller en Mazda cx-5.

#34
2017-05-29 16:44

Ok. Ja, det finns en uppsjö att välja mellan. Kombi, suv, cuv osv.
Åk runt och provkör och låna helst hem om det går, så man verkligen
ser vad som passar ditt /era behov.
Ta inte bara första bästa som känns ok. En bil brukar man trots allt ha iaf ett tag.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.