Bild
Nästa artikel

Provkörning: VW Golf GTE

Provkörning

Miljösamvete är dyrt om man vill ha en kvick bil. Men laddhybriden kan också vara lika grön som en elbil där det bäst behövs – i stan.

Golf GTE är som ett tyskt kinderägg – tre i ett. Den kan köras bara på el, som en vanlig hybrid, eller i ett ”GTE-läge” och då krama ur sig 350 Nm och 204 hästar. VW GTE har fem olika körprogram: El-mode, GTE-mode, Battery Hold, Hybrid Auto och Battery Charge. Man kan växla mellan dem när som helst och till exempel skjuta upp elkörningen till slutet av sin resa (Battery Hold),  ladda upp batteriet innan man åker i staden (Battery Charge) eller åka fort och dyrt med GTE.

Har man rätt körmönster kan GTE bli en fullpoängare – inte minst som tjänstebil. Det svåra är att värdera förbrukningen. De siffror som vi får enligt NEDC-normen för hybrider, 1,5 l/100 km är extremt låga. I verkligheten beror förstås förbrukningen helt och hållet på hur mycket man kan köra på el. GTE uppges ha en total räckvidd på 940 km, varav 50 km i elläget. Eftersom bränsletanken rymmer 40 l, bör det i snitt gå åt ungefär 4,3 l/100 km plus kostnaden för 5,5 kWh att köra 940 km.

Elmotorn är integrerad i den sexväxlade DSG-lådan och får ström av ett vätskekylt litium-jon-batteri. Batteriet väger 120 kg och är monterat under baksätet. Bränsletanken är flyttad och ligger under bagageutrymmet som nu bara klarar 275 l. Man kan alltså inte fälla baksätet och få en plan lastyta. En stark fördel med Golf GTE är dock att man kan montera dragkrok.

VW Golf kan nu drivas på sammanlagt sex olika bränslen eller tekniker och på tur sägs stå en Golf med bränslecell.

Diskutera: Vad tycker du om Golf GTE?
VW Golf GTE

PRIS, FRÅN KR: 369 900.
MODELL: Kombisedan.
SÄLJSTART: Kan beställas nu.
MÅTT, CM: L 427/B 180/H146.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 599.
MOTOR: 1,4 l TSI på 150 hk samt elmotor på 102 hk. Sammanlagd effekt 204 hk.
Räckvidd på el: 50 km.
Laddtid: 2,5–3,5 tim.
KRAFTÖVERFÖRING: 6-stegad DSG  anpassad för hybridteknik.
PRESTANDA: Toppfart 217 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,6 s.
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 0,15 l/100 km enligt NEDC-norm.
CO2-UTSLÄPP: 35 g/100 km.
KONKURRENTER: Toyota Auris.

Vad nytt?
Golf som sportig ladd-hybrid.
För vem?
Miljö- och bilintresserade.

Plus:
Mer miljövänlig i stan, kan fås med dragkrok, förmånlig tjänstebil.
Minus:
Högt pris.

Kommentarer

#1
2014-10-15 17:03

Kan bli min nästa bil, om jag kan övertala mig själv om *behovet* :-)

#2
2014-10-15 17:05

Står fel i artikeln.
Toyota Auris är ingen konkurrent.
Det här är ju en bil för bilintresserade.

#3
2014-10-15 17:49

Peter:
Precis så är det plus att Golfen var - är - och - förblir klassledare!

#4
2014-10-16 10:52

Nu har äntligen VW kommit med i matchen med rätt teknik, men håller den? Och det är en bil som de som inte är intresserade av design köper. Ska jag ha en Golf, så är det den här och ingen dinosaurie till dieselspruta. ;o)

Och när VW kommer med laddhybrid så tar Toyota steget över till bränsleceller..........;o) Man ligger hela tiden steget efter.........

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.