Bild
Nästa artikel
En koloss. Inget för stadens trånga perkeringshus. Det är på landsvägen Volvo XC90 D4 hör hemma!

Provkörning: Volvo XC90 D4 (2016)

Provkörning

Med minsta dieselmotorn blir Volvo XC90 billigare i drift, men det gäller att hålla sig i högerfilen mellan tankningarna.

Nej, barnen kommer inte ut här heller. Volvo XC90 går inte hand i hand med Stockholms parkeringshus. Inget att klaga över egentligen, köper du en bil i denna kategori är du förmodligen högst medveten om att det är en bjässe du är i färd att ställa på uppfarten.

På väg från p-huset är det annorlunda. Sikten runt XC90 är god och likaså blicken över trafiken. Den fyrkantiga karossen slängs relativt lätt runt gathörnen och vändradien är med beröm godkänd. Att parkera utmed gator är förvånansvärt enkelt och har du dessutom en bil med 360-kameravy för 9 900 är det gjort i ett nafs, även om kamerabilden är en aning förvrängd.

Helt bekväm bakom ratten blir man dock inte förrän landskapen blir öppna och målet är avlägset. På långresan, gärna med familj, gosedjur och gotte-påse faller bitarna på plats. Som resande i framsätet njuter du av gott benutrymme, tydlig instrumentering och fantastiska stolar. Volvo kan det där med komfort. Färden går tyst och testbilen, som är utrustad med Inscription-paketet, fraktar två vuxna och två barn utan att trötta vare sig förare eller passagerare.

"På långresan, gärna med familj, gosedjur och gotte-påse faller bitarna på plats."

När mörkret faller runt den stora suven visar sig en av marknadens bästa ljusbilder. De aktiva LED-strålkastarna har dock tydliga problem med att skilja på mötande bilar och reflexer från vägmarkeringar och missar att blända av vid ett flertal tillfällen. En plump i protokollet.
 
Motorn då? Kombinationen D4 med 190 hk och stor omfångsrik kaross kräver att du inte är stressad. I farter upp mot 100 km/tim är bilen förhållandevis snål på dropparna, men allt eftersom farten ökar minskar försprånget till övriga motorer i utbudet. I 120 km/tim är det svårt att hålla snittet under 8,0 l/100 km, trots att rytmen är jämn, vilket ger D4 ett marginellt övertag mot den tidigare testade D5 som hade en testförbrukning på 8,6. Att bilen sänks ett par centimeter i Eco-läget hjälper knappt märkbart – luften är inte snällare än så. 

Lådan är en trevlig bekantskap som rör sig varsamt mellan sina åtta lägen och motorns vridmoment är tillräckligt för att hålla varvet på en skönt lunkande nivå. Nej, för klen känns D4 aldrig.
 
Inredningen är smart
och variabel, något som märks när du ska lasta, då även det plana golvet underlättar. De bakre stolarna av de sju är dock inget för långa, men för barn och kortväxta fungerar de, bara inte resan är för lång.

Största missen i XC90 är den sorgliga mittskärmen med systemet Volvo Sense. Att inte bryta ur funktioner som används ofta är en rejäl miss som konkurrenterna höll sig från.

Diskutera: Vad tycker du om Volvo XC90?

Volvo XC90 D4 AWD Inscription

Pris, från kr: 542 000.
Modell: D4 AWD Inscription.
Säljstart: Säljs nu.
Mått, cm: L 495/B 193/H 178.
Tjänstevikt, kg: 2 171.
Motor: Tvärställd 4-cylindrig rak turbodiesel, volym 1 969 cm3, effekt 190 hk vid 4 250 v/min, vridmoment 420 Nm vid 1 500–2 500 v/min.
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, åttaväxlad automatlåda.
Prestanda: Toppfart 200 km/t. Acceleration 0–100  km/t på 9,4 sek.
Deklarerad förbrukning: 5,7 l/100 km.
CO2-utsläpp: 149 g/km.
Konkurrenter: BMW X5, Mercedes-Benz GLE, Land Rover Range Rover, Audi Q7, Volkswagen Touareg.
 

Kommentarer

#1
2017-01-22 10:10

För vem? Välbeställda familjer som inte bor i storstäder. Eller hur, säkert många som hamnar på glesbygden.

#2
2017-01-22 10:14

nästan 550.000:- för en 2,1 tons koloss med en förbrukning som oftast kommer att hålla sig uppemot 8L/10mil i förbrukning känns definitivt inte som framtidens bil eller en bil som man i dessa tider bör satsa på.

#4
2017-01-22 11:41

Har svårt och förstå kritiken mot Sensus systemet, har testat flera gånger och själv kört XC90 på ett flertal långresor. Systemet är logiskt och funkar ganska bra. Håller med om att XC90 är en komfortabel bil, speciellt på längre resor.

#5
2017-01-22 11:51

Alla "lyxmärken" tycks vilja överträffa sig i en överdådighet som börjar bli osmaklig!

#6
2017-01-22 12:28

Uppåt en liter diesel/mil. Redan där borde man tänka att bilen drar för mycket energi. Omodern redan som ny. Klumpig och borde inte finnas på 2000-talet tycker jag.

#7
2017-01-22 12:34

Är det dags att införa 2 tons gräns för personbilar? Öppen fråga i allmänhet, jag tror det är dags att prata om detta nu när det bär iväg i storlek och tyngd på bilarna.

#8
2017-01-22 12:43

Inte nog med en maxvikt på 2 ton!
Nya BMW 5-serien väger från 1615 kg, sätt maxgränsen på 1800 kg så finns det ändå marginal för AWD, större motorer och allsköns lyxbling, dock inte elmotor och batterier.

#9
2017-01-22 12:56

Klart vi ska ha en maxvikt på bilar! Sen ska vi även ha en maxvikt på människor! Max 75 kg ska en vuxen man få väga! Vi ska även ta bort alla onödiga bilar som bara kostar samhället pengar. Det borde räcka med ett bilmärke och tre modeller: liten mellan och stor, självklart utan all form av icke-nödvändig utrustning. Människorna ska självklart inte få välja själv vilken de ska ha, för då väljer alla den största, utan man ska få ansöka och sedan beviljar staten nödvändig modell. Men varför stoppa vid bilar? Vi borde reglera fler saker och ta bort allt onödigt. Våra bostäder t ex. Människors bostäder borde standardiseras och rationaliseras med statlig kontroll så att slöserier stoppas. Människor får ansöka om lagom, nödvändiga och energieffektiva lägenheter enligt samma förfarande som för bilar. Varför ska vissa bo i enorma energislukande hus? Ca 10 kvm per människa borde räcka lagom. Och eftersom befolkningsökningen måste stoppas för att rädda vår planet måste vi införa max 1 barn per person, eller helst inget alls. Man borde få ansöka om att skaffa barn.

Nu behöver vi bara en liten, tjock Nordkoreansk diktator som kan realisera denna utopi åt oss.

#10
2017-01-22 13:15

Swemba
Redan idag finns en maxvikt för personbilar, eller hur?
Det där med maxvikt för människor är inte en dum idé. Nu får jag betala för alla överviktigas ohälsa och sjukdomar som är relaterade till övervikt.

#11
2017-01-22 13:16

Axa, ja men den måste ju sänkas betydligt - ungefär till Skoda Octavias nivå (den ultimata bilen). Övriga gränser finns dock inte, åtminstone inte i den demokratiska delen av världen.

#12
2017-01-22 13:50

@Swemba
+1

#13
2017-01-22 14:45

Jag förstår inte varför en minibuss plötsligt blir politiskt inkorrekt bara för att den har en horisontell motorhuv och lite högre markfrigång.

#14
2017-01-22 17:02

I princip alla internationella åtaganden/skyldigheter som Sverige är förpliktigade att uppfylla gäller landet som helhet, inte beräknat per innevånare!
Med nuvarande snabba ökning av antalet boende i landet blir kraven räknade per person allt tyngre. Ökar befolkningen med 10% blir det 10% mindre för var och en av oss att belasta miljön med. Vi kommer snart att få långt högre inhemska krav än ett så trivialt som en maxvikt på bilar som får användas. Jämförelsen med kroppsvikt haltar, huvuddelen av övervikt beror på genetiska/medicinska orsaker eller har socioekonomiska förklaringar.

#15
2017-01-22 17:33

Volvo XC90 är ju en jättefin bil men tyvärr är det väldigt få som har råd med den. Den passar tveklöst bäst på dåliga vägar uti Sveriges lands och glesbygd förutom i snörika delar av Sverige tex fjällstrakter och Norrland. Jag gratulerar de som har råd att köpa en XC90!

#17
2017-01-22 18:00

XC90 må vara en bil för barnfamiljer, men nog finns det mer praktiska minibussar än den som dessutom även är riktigt snåla på bränslet - som Vi Bilägares testvinnare Citroën C4 Grand Picasso. Under halvlitern per mil, sanslöst stora utrymmen och utmärkt komfort. I det perspektivet blir XC90 bara dum, fel och ett slöseri med resurser på alla tänkbara vis. Omodern redan som ny.

#18
2017-01-22 20:50

Swemba, varför blir du så arg och upprörd hela tiden. Det var bara ett förslag till maxvikt, vi måste göra snåla fordon nu... inte tvärtom. Det finns vettiga bilar på marknaden, eller MPV:ish fordon som är snåla. Men när det kommer till SUV blir det bara klumpigt, och ineffektivt och detta helt i onödan som jag ser det. Om folk vill sitta lite högre, bygg en Crossover eller något åt Verso/Golf Plus hållet... bara det blir en energisnål konstruktion. Börjar en bil väga mer än 1800 kg så borde man rimligtvis se över varför den är så pass tung, eller? Bilens vikt har nästan dubblerats på 30 år. Vi kunde haft bilar som drog under 1/2 liter mil... men nä, vi slösar iväg teknikutvecklingen och bygger en "köttbulle" på hjul... ledsamt och man vet inte om man skall skratta eller gråta åt eländet.Jag vet att Raphael är kär i sina Franska bilar, men det ligger faktiskt lite i det han säger att de bygger snåla bilar som faktiskt är ganska rymliga och praktiska. Jag kommer nog aldrig köpa franskt, men faktum kvarstår... bilarna blir för tunga och klumpiga när man bygger SUV.

#19
2017-01-22 22:05

Bgl
Sluta skoja. Haha, visst är det lätt att skylla på generna när man är fet. Men faktum är att en lite promille av överviktiga har gener som orsak.
Folk blir feta för att dom trycker i sig mer kalorier än dem blir av med. Det är den enkla formeln som gäller och som all forskning visar.

Swemba
Håller med om att man kan sätta maxvikt för personbil på 2 ton. Spannet 2 ton till 3,5 ton kallar vi för tung personbil och bestraffar med stora lexusgrillar.

#20
2017-01-22 23:04

Det bästa med bilen är att man inte är tvungen att köpa den. Visst är den en tung, törstig klump, och tyvärr bidrar modet med Suv, att det finns mängder med liknande bilar på marknaden. En ordentligt höjd fordonsskatt på dessa skulle dock få bukt med många av dem.

#21
2017-01-22 23:05

Nej Raphael. Citroens Grand Picasso kommer inte ner i några låga förbrukningssiffror. Den jag hade på företaget - vars växellåda byttes vid två tillfällen inom 2500 mil - tog 0,7 l/mil. Det är inte särskilt snålt med tanke på att den bara var tvåhjulsdriven. PSA-koncernen har själva dessutom angivit dessa siffror vid körning i verkligheten, d.v.s när man inte kör enligt testcykeln.

Men visst, XC90 är en stor bil och stora bilar drar mer än mindre.

MVH AL

#22
2017-01-23 01:33

En Tesla S väger väl en bra bit över två ton och vad framtida bilar kan tänkas väga vet väl ingen. Vikten är inte en entydigt dålig parameter i miljösammanhang och därför ska man inte sätta den typen av gränser. Tycker man att vikt är farligt ur trafiksäkerhetssynpunkt kan man börja med att separera bort fordonskombinationer som väger väl över 50 ton och som med jämna mellanrum är inblandade i dödsolyckor.

#23
2017-01-23 07:31

En elefant på hjul

#24
2017-01-23 09:49

Snygg och bra. En v12 diesel så hade den varit prefekt

#25
2017-01-23 16:31

Kan bara hålla med von-Klotenhjelm...att bara erbjuda en 4-cylindrig 2-litersmotor i en bil som denna - låt vara med turbo, Hybriddrift och allsköns "hjälpmedel" är och förblir fel, även om det i vissa läger ses som PK och "nytänkande". Lå vara att försäljningen av V8:or på de flesta marknader är marginell, men att inte rbjuda IAF en 6-cylindrig motor för de marknader och kunder som efterfrågar det ÄR fel. Volvo "ser det som sin uppgift" att "lära" sina kunder att en 4-cylindrig 2-litersmotor räcker för ALLA behov...så är det givetvis inte...och även om Volvos nya XC90, V90 & S90 både kan, och har, lockat över kunder från de tyska premiummärkena så är det bara de kunder som köper snikmodellerna av respektive "tysk" de lockar/ vinner över. De som verkligen vill ha en 6-cylindrig, eller 8-cylindrig, premiumbil kommer aldrig att titta åt Volvos håll så länge de bara erbjder undermotoriserade fordon. Jag skulle INTE vilja vara den som köper en hårdkörd, kanske Autobahnkörd, XC90, som begagnad...den kan säkert fungera klanderfritt de första 10-12, kanske t.o.m. 15 första tusen milen...men därefter kan man bara spekulera i vilka reparations- och underhållsbehov som uppstår...

#26
2017-01-23 21:29

Tror också den här bilen behöver en större motor och bränsleekonomin mellan en stor och liten känns marginell. Det är värdetappet som kostar pengar.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.