Bild
Nästa artikel
XC60 i laddhybridversion tar Volvo till toppen.
Kvalitetskänslan i XC60 är hög. Växelväljare i Orreforsglas är unik för T8.
Fem körprogram med olika personlighet. Luftfjädringen förhöjer skillnaderna.
Med batterierna i kardantunneln är bagageutrymmet intakt – bra!

Provkörning: Volvo XC60 T8 (2017)

Provkörning

Nya Volvo XC60 finns nu som laddhybrid. Vi kör en luftfjädrad XC60 T8 R-Design med 407 hk som tar Volvo till nästa nivå.

Det är nog många som väntat på en smidigare laddhybrid från Volvo än svårparkerade XC90. Nu lanseras XC60 T8 med samma drivlina som sin storebror. Det betyder en T6-motor på totalt 320 hk som assisteras av en elmotor på bakaxeln med 87 hk. och 250 Nm.

Det finns fem körlägen finns att välja på. Pure är närmast ett rent el-läge där luftfjädringen sänker sig och bilen får frirullningsfunktion. Fast bensinmotorn är lättväckt under fartökningar och då kliver den in nyvaket och ganska abrupt. I hybridläget sker samspelet mellan el och bensin snyggare. Allra bäst upplevs XC60 T8 i körprogram Power. Här jobbar båda motorerna samtidigt med utsökt ackuratess. Vid full gas döljer elmotorn drivlinans växlingspunkter och ger en närmast sömlös acceleration. Och fort går det! Efter 5,3 sekunder passeras 100 km/tim och än mer imponerar segdragningsförmågan i höga farter.

Körmässigt ger luftfjädringen ett utökat kompetensspektrum. Kombinationen av sportiga R-Design och det adaptiva Four C-chassit passar XC60 perfekt. Den har en vassare körkänsla än pösiga XC90 samtidigt som luftfjädringen ger skönt storbilsgung i stadsmiljö och på långfärd.

"Visst kan man sakna ljudet av en välbalanserad sexa under hård acceleration men elmotorns förtjänster väger desto tyngre."

Det finns sportigare suvar än XC60 och trots prestandan är inte T8 den mest körorienterade XC60-versionen. Den ökade vikten ger en viss initial tröghet i reaktionerna och med elmotorns energiåtervinning blir bromspedalens känsla diffus. T8-versionen ska snarare ses som en lyxigare XC60 med imponerande kraftreserver. Visst kan man sakna ljudet av en välbalanserad sexa under hård acceleration men elmotorns förtjänster väger desto tyngre och det är lätt att acceptera T8 som toppversion. Dock känns elmotorn underdimensionerad för tjänstevikten på 2,2 ton. Faktum är att lilla Golf GTE har en starkare elmotor än XC60 T8.

Provperioden, med ganska aktiv körning och lite laddning, gav en snittförbrukning kring 7,0 l/100 km. Det finns definitivt snålare bilar men för att vara en 400-hästars bensinsuv över två ton är siffran ändå imponerande. Vi kom 35 km på el med fulladdat batteri, vilket är tio km kortare än utlovat.

Totalt sett ger XC60 ett gediget intryck med bättre förfining än XC90. XC60 matchar de allra bästa i klassen – framför allt i laddhybridversion. Att ljudlöst glida fram på elmotorn förhöjer komforten och lyxkänslan till en nivå dit konkurrenterna inte kommit än. Just nu är XC60 T8 bilen att slå.
 
Diskutera: Vad tycker du om Volvo XC60 T8?

Volvo XC60 T8 AWD R-design

Pris, från kr: 636 900. 
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 469/B 190/H 166.
Bagagevolym, l: 468–1 395.
Tjänstevikt, kg: 2 174. 
Maximal dragvikt, kg: 2 100.
Motor: Fyrcylindrig bensinturbo med kompressor, volym 1 969 cm3, effekt 320 hk/400 Nm. Elmotor 87 hk/240 Nm. Totalt 407 hk/640 Nm.
Kraftöverföring: Åttastegad automatlåda. Framhjulsdrift med elmotor på bakhjulen. 
Batteri: Litiumjon, 10,4 kWh.
Prestanda: Toppfart 230 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 5,3 s. 
Deklarerad förbrukning: 2,1 l/100 km. CO2-utsläpp: 49 g/km. Räckvidd på el 45 km.
Konkurrenter: Mercedes GLC 350e.
 

Läs mer om: Volvo XC60

Plus: Lyxkänsla, utrymmen, prestanda, dragvikt.
Minus: Svag elmotor, hårt stoppade sportstolar, pris.

Vad nytt? Ny toppversion av XC60 med laddteknik.
För vem? Den med egen firma som väljer tjänstebil helt fritt.
 

Kommentarer

#1
2017-12-03 11:23

"Visst kan man sakna ljudet av en välbalanserad sexa under hård acceleration," märkligt att högt motorljud vid gaspådrag är skönsång, medan motsvarande ljud från en CVT-försedd motor avfärdas som oskönt "ylande..."

#2
2017-12-03 11:36

En fullständigt onödig bil.
Hade det inte varit vettigare med en mer normal motor och kanske ett något mer avskalat utförande till ett humant pris?
Inte många som behöver 0-100 på 5,3 sek. med en standardbil!
Och 35 km på el!
Suck!

#3
2017-12-03 11:37

saabnisse, det finns ju de som vill visa grannen "kolla vad jag har råd med".

#4
2017-12-03 11:56

40-talisten

Tror att de flesta som klagar på CVT-ylandet syftar på bl.a. Toyotas fyror och inte några välbalanserade sexor.

#5
2017-12-03 12:22

Har man pengarna och föredrar bensin är den nog ett trevligt alternativ.

#6
2017-12-03 12:58

Apex: fast denna T8 har ju bara en fyra...

#7
2017-12-03 13:55

Hultarn

Ja och han skriver att han saknar ljudet av en sexa i XC60 T8

#8
2017-12-03 14:02

Den här är väl för dem som inser att man faktiskt inte behöver en XC90.

#9
2017-12-03 14:29

Saknar man ljudet av en sexa? Jaha, något måste man ju komma på att anmärka på i brist på annat om man inte hittar något som motorjournalist. Ganska fånigt.....jag själv skulle nog endast anmärka på priset i detta fall......

#10
2017-12-03 14:29

Undrar hur hållbarheten i långa loppet är på dessa hårt trimmade småmotorer som få dra på dessa tunga bilar?
Dieseln låter för taskigt på tomgång har jag noterat.

#11
2017-12-03 14:35

Säkert en jättebra Volvo XC60 men det jag hade önskat vore en dieselhybrid istället för en bensinhybridmotor. SL bussarna som Stockholmkollektivtrafik använder är just dieselhybrider. Sedan är den här lilla detaljen med priset förstås men som sagt det är säkert en väldigt fin bil för de som kan satsa pengarna som krävs för att lägga en order på en Volvo XC60 T8 AWD.

#12
2017-12-03 15:29

Återigen samma fråga: varför behöver Volvo så många fler hästkrafter än andra bilar?
407 hästar för att nå samma acceleration som BMW X3 klarar med 313!?

#13
2017-12-03 15:58

Min X3 har 360 hk och väger mindre än Volvon bgl. Dessutom har jag 6 cylindrar mot Volvons 4.
Volvons prestanda känns inte så värst misslyckad.

#14
2017-12-03 16:23

Hahaha, 0,7 liter/mil för en laddhybrid... skall man skratta eller gråta åt det? Mest slöseri med tiden, resurser och miljön. När skall det bli sans och förnuft istället för en "lekstuga" inom bilbranschen? Det värsta med detta är att bilarna är låg specificerade och har låg skatt fast de tär på resurser och miljön mer än om man byggt mer sansade bilar som inte vägde över 2 ton. För egentligen är detta ingen stor bil, bara otroligt tung.

#15
2017-12-03 16:26

Utsläppen av fossil koldioxid ökar enligt uppgift åter snabbare än dom senaste åren, så det här är väl precis vad vi behöver för att möta framtiden med tillförsikt.

#16
2017-12-03 16:54

Styggavargen: Jag kan nog köra din octavia i en 10 liter milen. Den måste genast skrotas. Vilken bränslebov!
Du är fan ett internettroll av värsta sorten. Allt som inte heter Octavia eller har en annan storlek är skitdåligt. Det står "aktiv körning". Jag kan som sagt slå det med hästlängder med din sketna Octavia. Till tippen med skräpet!

#17
2017-12-03 18:11

0.7 för en hybrid,det är väl inte bra?
En Karoq eller tom Kodiaq ickehybrid är inte sämre.
Volvo är på väg,men kanske fel väg.

#18
2017-12-03 18:44

Hybrid är helt ute, känns väldigt lösaktigt att köpa det. Hade dem istället satsat på en ren elbil i denna så hade det varit grymt!

#19
2017-12-03 18:53

Ren elbil kommer, man har haft några ute på prov, men Volvo är lite efter, den kommer nog först i Kina.

#20
2017-12-03 19:54

En angiven snittförbrukning kring 7,0 l/100 km är riktigt illa för en hybrid med tanke på att den verkliga förbrukningen i regel hamnar högre.
Om denna bil hade haft en angiven snitt förbrukning 6,0 l/100 km jadå vet man ju att verkligheten hamnar i kring 7,0 l/100 km vilket vore ok för 320 + 87hk.

#21
2017-12-03 20:34

7,0 l/100km är bra för denna biltyp...

Förbrukningen är mätt under "ganska aktiv körning och lite laddning", ingen snålkörning mao...

#22
2017-12-03 21:11

Tycker nog också 0,7 vid aktiv körning med denna bil är väldigt bra.
Men om bränsleförbrukning skulle vara ett problem är nog prislappen ett ännu större.

#23
2017-12-03 21:13

Tvärnit

7l/100 km är uppmätt förbrukning under provkörningen. Den angivna förbrukningen är 2,1l/100 km.

#24
2017-12-03 22:44

bgl: Det är bara en massa gnäll hur man än gör. Svenskar kan _aldrig_ vara nöjda med något.
Resten av världen skulle skita knäck bara för att få göra det vi gör, men vi bara gnäller.

Förr var det:
BMW har si och så många hästkrafter. Varför är Volvosar så slöa?
Mercedes är så lyx. Volvo är sån traktor. Bla bla bla.
Min Audi är skitdyr. Den är jättebra!
Bla bla bla. Ad nauseam. Gnäll.

Sen när Volvo fixar kanske världens säkraste bilar. Ett designspråk som blivit prisat överallt. Komfort. Fett med infotainment, lyx och annat. Laddhybrider med downsize:ade motorer. Luftfjädrade drivlinor med 4wd, automat, laddhybrid och 400hk, osv..

Ändå är det bara massa gnäll.

Varför väger den så mycket?
Vem behöver 400hk?
Varför är den så dyr?
Usch så mycket den drar när man kör med aktivt!
Varför knappt 50km?
Varför är det inte en ren elbil.

Bla bla bla.
Går fanimej aldrig att göra en svenssonjävel nöjd. Någonsin.
Man börjar fan gråta blod varje gång man går in på ViB och läser all negativism.

#25
2017-12-03 22:48

Men specad på 2.1 och reallife 7,det är häftigt mycket överförbrukning.
Eller ska man blunda när det gäller Volvo? Konstigt om man inte kan få ifrågasätta spec mot verklighet,och Volvon är fö en tung bil.

#26
2017-12-04 00:06

Det är ju en laddhybrid, förbrukningen beror mycket på hur man väljer att köra bilen, köra på el eller i hybrid läge. Det är nog inte svårt att komma ner till 2.1 l/100 km, om man kör en del på el och använder bensinmotorn minimalt.

#27
2017-12-04 00:24

Har försökt med detta innan,hybrider ska visa förbrukning med enbart ice,och batteri separerat.
Allt beror ju på hur man kör,som sagt.
Jag misstänker att denna Volvo är törstig,men kör man max 3,5 mil så kanske den är något, om man har sådana körmönster.
Priset sänker den hursomhelst.

#28
2017-12-04 13:03

@Reinhard, den redovisningen hade varit relevant om bilen först gick på 100% el tills den tog slut och sedan på 100% ICE.
Men nu är det inte så en hybrid fungerar.

#29
2017-12-04 13:48

Relevant är det väl vad icen drar,då kan jag själv räkna ut vad mitt snitt blir med min körning.
Fakta är fakta,svårt att hävda något annat.

#30
2017-12-04 16:26

Jag gillar idén med hybrider och kör själv en 6-tons hybridbåt där jag kan välja mellan elmotor eller diesel men än så länge är marknaden konstig på bilsidan. Antingen svindyra bilar men lite väl starka motorer eller klena asfula bilar a la Toyota.
Den vettiga mellanvägen saknas än där man kan få en snygg, lagom stark bil med överkomligt pris.Det är t.ex. väldigt konstigt att snygga XC40 inte lanseras med en lagom stark laddhybridmotor direkt. Eller årets bil Peugeot 3008 som är riktigt fin förutom att laddhybrid dröjer till 2019.
När jag köpte min BMW325i Cab trodde jag att någon slags hybrid var givet nästa byte. Det var 8 år sedan och tyvärr har för lite hänt än.
Känslan att köra runt i stan på bara el hade varit fantastisk men långkörningar på motorväg med tung bil verkar inte vara någon idé förbrukningsmässigt än. En modern Euro 6-diesel är nog förtsatt bästa landsvägsvalet trots allt.

#31
2017-12-04 22:03

Milkylainen

En fantastisk bil för den som har råd, punkt slut. Tyvärr nte särskilt många som har det och det märks här inne.

#32
2017-12-05 11:13

Trodde i min enfald att bildmaterialet skulle spegla objektet. Inte löjligt poserande testpersonal.

#33
2017-12-05 15:21

45km på el är rentav dåligt för pluginhybrid idag även sett till deklarerade siffror, verkligheten är troligen ännu sämre. När Kia Niro som kostar hälften levererar mycket bättre siffror.

Är väl som alltid med Volvo, tar duktigt betalt utan att tillföra något nyskapande. Man kan inte leva på city safety hur länge som helst. Konkurrenterna har sedan länge kört om, titta bara på passformen nästa gång du är hos en volvohandlare. Snegla sedan på Renault och Dacia när du ändå redan är där, och ställ dig frågan varför en Renault och Dacia har bättre passform på paneler, dörrar huvar och luckor än en flera ggr dyrare bil.

#34
2017-12-06 11:37

en attans trevlig bil, provkörde en för en månad sedan. Går som ett skållat troll. bra stolar, trevlig turbomotor med välfungernade hybriddrivlina som ganska obemärkt växlar mellan driftlägena. skulle aldrig sakna en sexa, är väl bara av nostalgiska skäl. i det hela en riktigt bra snygg (klassens klart snyggaste) bil. Men egentligen onödigt dyr och stark. den jag prövade kostade över 700tusen. å inte var den dubbelt så bra som min CX-5 för halva priset.

#35
2017-12-06 22:52

Men hur är det med AWD-funktionen? För mig som kör mycket på dåliga skogsbilvägar med omväxlande lera, rullgrus, ordentliga backar och slingriga timmerbilsspår lite om vartannat är det en viktig faktor. Har den samma framkomlighet som vanliga XC60 AWD? Matchar bensin- och elmotorerna varandra lika bra? Min nuvarande XC60 passar mina körförhållanden helt perfekt och många som åkt med har förvånats över vilken kapacitet den verkligen har på dålig väg.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.