Nästa artikel
Provkörning: Volvo XC60 (2017)
Provkörning

Provkörning: Volvo XC60 (2017)

Publicerad 17 juni 2017 (uppdaterad 19 juni 2017)
Nya XC60 har fått helt ny design signerad Thomas Ingenlath men släktskapet med föregångaren är tydligt.
Volvo byggt en kompaktare suv som kan konkurrera med de bästa i klassen. En global säljsuccé väntar.
Morgonrusning i Barcelona. Jag har lämnat hotellet för den sista etappen av provkörningen av nya Volvo XC60 som går till flygplatsen via en avstickare upp i bergen norr om Sitges. Det är trångt på vägen. Skotrar och motorcyklar svärmar runt bilen som uppretade bålgetingar. Stressade spanjorer flackar fram och tillbaka mellan filerna och trafiken är så infernalisk som den bara kan vara i en storstad runt klockan åtta på morgonen.

Nya XC60 trivs utmärkt i detta kaos. Dieselmotorn slamrar visserligen en del men är rapp i starten och gör det enkelt att hänga med i trafikrytmen. ”PowerPulse” heter ett tryckluftssystem som blåser igång turbon i Volvos D5-motor för extra snabb respons. Den åttastegade automatlådan växlar snabbt och smidigt. Raka linjer, stora backspeglar, lättgående styrning och hög sittposition underlättar för föraren och gör det som kunde vara en relativt stressfull trafikmiljö till nära nog avkoppling. Så småningom lättar trafiken, jag lämnar staden och kör ut på motorvägen mot Sitges. Jag är ensam i bilen och passar på att testa ljudanläggningen från Bowers & Wilkins (extra utrustning som kostar 30 900 kr).
 
Före start har jag kopplat ihop min mobil med bilens trådlösa nätverk och Bluetooth-koppling. Jag kan därmed köra mitt eget Spotifykonto och streama ljudet till bilen utan att behöva använda dyrbar mobildata. Det låter riktigt bra, fattas bara annat för det priset, men för att justera ljudinställningarna krävs en hel del bläddrande i Sensus-systemets menyer. Volvo säger att man gjort pekskärmen snabbare och kanske är det därför den känns lite lättare att använda. Det krävs dock fortfarande att föraren tar blicken från vägbanan för att hitta rätt bland funktionerna. Dessutom blir skärmen full med feta fingeravtryck väldigt snabbt. Den tjusiga inredningen blir därmed genast lite mindre elegant.

"Nya Volvo XC60 är ingen billig bil men det behöver den inte heller vara."

Jag har styrassistenen Pilot Assist (extra utrustning som kostar 4 900 kr) aktiverad när jag pillar på pekskärmen. Den aktiva farthållaren håller avståndet till framförvarande bilar samtidigt som bilen själv styr för att hålla sig mitt emellan filmarkeringarna. Måhända är de spanska motorvägarna alltför krokiga för systemet. Bilen korrigerar hela tiden kursen och färden känns vinglig. När jag är färdig med pekskärmen och åter kan fokusera fullt på min körning slår jag därför av styrfunktionen och kör vidare med enbart den aktiva farthållaren aktiverad.
 
Nya XC60 går att få med alla säkerhetsfunktioner vi hittar i 90-serien. Dessutom har man tillfört några nyheter. Liksom tidigare slår bilen själv till bromsarna om ett hinder i form av en bil, cyklist, fotgängare eller stort djur dyker upp på vägen. Autobromsen klarar att bromsa till stillastående i hastigheter upp till cirka 60 km/tim. Om hastigheten är högre är det emellertid inte säkert att bilen hinner stanna innan kollisionen är ett faktum. I det läget hjälper XC60 istället föraren att göra en undanmanöver och styra undan hindret. Det fungerar så att när föraren själv styr, förstärker bilen manövern genom att lägga på bromskraft på de inre hjulen i svängen. Undanmanövern blir kraftigare och därmed effektivare än vad föraren själv skulle uppnå. Nästa nyhet handlar om att undvika frontkrockar med mötande trafik. Bilen använder en framåtriktad radar i kombination med en kamera för att bevaka området framför bilen. Om bilen av någon anledning skulle glida över vägens mittlinje samtidigt som ett mötande fordon närmar sig, varnar bilen samtidigt som den automatiskt styr tillbaka in i den egna filen. Det tredje och sista nya säkerhetssystemet är tillval och ingår i säkerhetspaketet Intellisafe Surround som kostar 5 900 kronor. Döda vinkeln-varnaren BLIS har kombinerats med en funktion som själv kan styra bilen. Radarantenner i de bakre hörnen spanar kontinuerligt ut mot kanterna. Om en bil hamnar i döda vinkel och föraren i detta läge försöker svänga ut i den upptagna filen tar bilen kommandot och styr själv tillbaka.
Testbilarna är fullutrustade med allt godis som finns på tillvalslistan, ett hastigt överslag ger ett pris kring 700 000 kr. Luftfjädringen à 26 900 kr är ställd i komfortläget och färden går behagligt utan att bli gungig. De spanska vägarna är förstås exceptionellt tysta men även vind och motorljud är väl dämpat. Dieselmotorn, vars morrande irriterat en smula i stadstrafik, smälter nu in i ljudkulissen och stör inte längre.
 
Jag lämnar motorvägen
och kommer in på en slingrig asfaltsträcka vars kurvor egentligen är alldeles för tvära för hastighetsbegränsning på 90 km/tim. Med körprofilsväljaren på mittkonsolen slår jag om till Dynamic och nu blir det liv i luckan. Gasresponsen snabbas upp, växellådan tillåter högre motorvarv, luftfjädringen blir styvare och styrningen fastare. XC60 byter karaktär och förvandlas till en bil som för sin storlek är riktigt rolig att köra! Även i höga hastigheter sker kurvtagning nästan helt utan krängning eller påtaglig understyrning.
 
Interiören är snygg och känns i mångt och mycket igen från XC90. Stolarna är desamma och håller mycket hög klass. De är inte lika fåtöljmjuka som i utgående XC60 men man sitter väldigt bra även i den nya bilen och kroppen känns pigg även efter längre etapper. Baksätet är bekvämt även för två fullvuxna. Bagageutrymmet har blivit tio liter större än i föregångaren och sammantaget erbjuder XC60 tillräckligt utrymme för de flesta.
 
Det har naturligtvis inte undgått någon att Volvo siktar uppåt och vill ta plats i bilvärldens finrum där tillverkare som Lexus, Audi, Mercedes och BMW återfinns. Med XC60 har man nått målet och i samband med detta även justerat prislistan så den ligger i nivå med konkurrenterna. Nya Volvo XC60 är ingen billig bil men det behöver den inte heller vara. Säkerhet, komfort, utrymme och körglädje kommer att ge Volvo nya välbeställda kunder över hela världen.

Den förra generationen överlevde i nio år och slutade sin bana med rekordförsäljning, en bedrift som blir svår för nya XC60 att upprepa då det går mycket snabbare i bilutvecklingen i dag än vad det gjorde för ett decennium sedan.
 
Diskutera: Vad tycker du om Volvo XC60?
Volvo XC60 D5 AWD Inscription

Pris, kr: 505 900.
Mått, cm: L 469/B 200/H 166.
Tjänstevikt, kg: Från 1 814.
Max dragvikt, kg: 2 400.
Bagagevolym, l: 505.
Motor: Rak 4-cyl turbodiesel. Volym 1 969 cm3. Max effekt 235 hk vid 4 000 v/min. Max vridmoment 480 Nm från 1 750 v/min.
Kraftöverföring: Tvärställd motor. 8-stegs automatlåda. Fyrhjulsdrift Borg Warner gen 5.
Prestanda: Toppfart 220 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,2 s.
Deklarerad förbrukning: 5,5 l/100 km. CO2-utsläpp 144 g/km.
Konkurrenter: Audi Q5, BMW X3, Mercedes GLC.
 

Plus: Säkerhet, komfort, utrymme, köregenskaper.
Minus: Pris, brister i förarmiljön.

Vad nytt? Första bil ut i 60-serien baserad på plattformen SPA.
För vem? Tjänstebilsförare som inte är begränsade till 7,5 basbelopp.

Motoralternativ och pris

(Motor, effekt, pris)

T5 AWD Aut Momentum: 254 hk, 422 900 kr.
T6 AWD Aut Momentum: 320 hk, 491 600 kr.
T8 AWD Aut Twin Engine Inscription: 407 hk, 658 800 kr.
D4 AWD Aut Momentum: 190 hk, 435 900 kr.
D5 AWD Aut Momentum: 235 hk, 465 900 kr.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.