Bild
Nästa artikel

Provkörning: Volvo XC40 (2017)

Provkörning

Med nya XC40 siktar Volvo mot välbeställda yngre stadsbor världen över. Resultatet har blivit en bil med egenskaper som säkert kommer att tilltala dessa, men även många äldre i Sveriges glesbygd.

Jag svär tyst för mig själv när jag inser att Volvo förlagt en del av provkörningen av nya XC40 till Barcelonas innerstad. Biltillverkare gör sånt ibland när de vill visa hur väl deras nykläckta alster passar i den hippa storstadsmiljön. Resultatet blir ofta att en stor del av provkörningen tillbringas stillasittande i bilköer med gott om tid att studera inredningen. 

Inte för att det sistnämnda är något obehagligt i nya XC40. Interiördesignern Eric Gunnarsson Hörnsten och hans team har jobbat hårt för att göra en inredning med ”drama” som han själv uttrycker det. 

– Vi hade i uppdrag att göra en bil som inte var en krympt XC60 eller ett småsyskon i SPA-familjen. Vi skulle göra en kusin istället, berättar han. 

Eric har jobbat med att skapa en luftig interiör med praktiska finesser och maximala förvaringsmöjligheter för förare och passagerare. Bland dekormönstren finns en topografisk karta över Göteborg. Just den stilen sitter i den kommande basversionen av XC40 och kallas fyndigt nog ”Origin” (ursprung). Även om nya XC40 byggs i Belgien och Volvos ägare är från Kina, är det på Hisingen som den nya bilens vagga stått.

Förarmiljön känns igen från de större Volvo-bilarna. Instrumenteringen är densamma och fungerar utmärkt. Sensussystemets pekskärm har fått ny inramning men är tyvärr lika pillig att använda som tidigare. När man står still i Barcelonas köer är det inga problem att svepa, scrolla och trycka, men det är betydligt besvärligare i fart. Jag vidhåller min ståndpunkt att Sensus är en av de nya Volvobilarnas svagaste sidor.

Framstolarna tillhör däremot marknadens bästa och verkar passa olika kroppstyper som hand i handske. De allra flesta lär också kunna få till en bra körställning då såväl förarstol som ratt erbjuder god justeringsmån. Fiffiga, rymliga fack och papperskorg i mittkonsolen är uppskattat och underlättar säkert livet med XC40 i längden.

Även i baksätet är det rymligt och luftigt, i alla fall så länge man nöjer sig med att sitta två där. Hög sitthöjd ger skön benställning för fullvuxna och takhöjden räcker gott för mig som är 180 cm lång. 

Bagageutrymmet är praktiskt lådformat och rymmer som minst 460 liter. Lastgolvet är dubbelt och det övre golvet går att vika upp så det stöttar väskor eller matkassar man placerar där. Baksätets ryggstöd går förstås att fälla och då bildas en plan lastyta som klarar upp till 1 336 liter.      

XC40 är lättkörd i stadstrafik. Bilen är rejält högbyggd, markfrigången är över 20 cm, och som förare har man god överblick för det mesta. Problem uppstår dock när man ska försöka byta fil och tittar snett bakåt över axeln. C-stolparna är grova och döljer det mesta av vad som händer snett bakom bilen. Det blir till att lita till backspeglarna och dödavinkelvarnaren BLIS för att kunna göra ett filbyte. BLIS ingår i Intellisafe Surround som kostar 5 900 kronor extra men borde vara standard.

"Jämfört med konkurrenterna är XC40 den modernaste bilen just nu. Ingen annan i klassen har autobroms för älgar och ingen annan ger möjlighet att få varor levererade direkt i bagageutrymmet på bilen."

Vi lämnar stadstrafiken och styr mot bergen norr om Sitges. På de smala, slingrande bergsvägarna trivs den nya Volvon utmärkt. Så sent som i våras arrangerade Volvo den första provkörningen av XC60 i samma område och jag hade många av vägarna i färskt minne. Helt klart är XC40 behändigare att hantera och lite roligare att köra än sin större och tyngre kusin. 

Styrningen är möjligen lite okänslig men bilen styr in snabbt och villigt när vägen kröker. Hjulupphängningarna ser till att däcken håller ett förtroendeingivande grepp utan att framfarten för den skull blir särskilt stötig. Två varianter fanns att tillgå vid provkörningen. XC40 D4 Momentum med dieselmotor på 190 hk och däck i dimensionen 235/50-19 samt XC40 T5 R-Design med bensinmotor på 247 hk och 20 tums hjul skodda med 245/45-däck.

Den stora hjuldiametern verkar inte ha påverkat fjädringskomforten negativt. Däremot avslöjar ett parti med lite grövre asfalt att bullerdämpningen inte är i riktigt samma klass som hos XC60. Hur illa det blir på svenska vägar får vi återkomma till men det finns en risk att CMA-plattformen inte ger samma höga ljudkomfort som Volvo skämt bort oss med i sina större bilar.     

Motorer, växellådor och fyrhjulsdriftsystem är överflyttade från de större Volvosuvarna. Växellådan fungerar smidigt i vardagslag men skulle kunna vara mer på hugget när man kör i det sportigare körläget Dynamic. Speciellt i kombination med bensinmotorn önskas lite snabbare växlingar då körningen går åt det mer inspirerade hållet. T5-motorn är ganska högröstad under acceleration och gasar man på så vill det till att man har rejält med pengar på bensinkortet. Den deklarerade förbrukningen på 7,1 l/100 km tror jag blir svår att klara vid verklig körning. 

Dieselvarianten D4 har färre hästkrafter men högre vridmoment vid lägre varvtal. Det gör körningen med dieseln mer avslappnad och förbrukningen några deciliter lägre per mil, vilket uppskattas. 

Inför sommaren 2018 kommer fler motoralternativ. Då får vi bland annat möta instegsmodellen T3 med trecylindrig motor på 156 hk, enbart framhjulsdrift samt en prislapp strax under 300 000 kronor. Senare ska det även komma hybridversioner och så småningom också en helt eldriven version. Den sistnämnda, kanske mest intressanta, lär dock inte dyka upp förrän under år 2019. 

Hur ska det då gå för XC40? Tackar som frågar; förmodligen alldeles utmärkt! Mindre suvar säljer som smör just nu och Volvos strategi att satsa på dyra modeller tycks fungera, pengarna rullar in i företaget. 

Jämfört med konkurrenterna är XC40 den modernaste bilen just nu. Ingen annan i klassen har autobroms för älgar och ingen annan ger möjlighet att få varor levererade direkt i bagageutrymmet på bilen. XC40 blir också först på marknaden med finessen att man kan dela den med vänner och bekanta med hjälp av elektroniska nycklar.  

Säkerheten och uppkopplingsmöjligheterna lyfter den över mängden och tilltalar
målgruppen yngre, välbeställda och uppkopplade storstadsbor. Utrymmena, den goda markfrigången, de smarta vardagslösningarna, de sköna stolarna och fina köregenskaperna lär tilltala de flesta. 

Ännu en säljsuccé är född. Det går bra för Volvo just nu!

Diskutera: Vad tycker du om Volvo XC40?

Volvo XC40 D4 AWD Momentum Intro

PRIS, FRÅN KR: 398 900.
SÄLJSTART: Säljs nu. 
MÅTT, CM: L 442/B 186/H 165.
MARKFRIGÅNG, CM: 21,1.
BAGGAGEVOLYM, L: 460–1 336.
TJÄNSTEVIKT, KG: Cirka 1 700.
MAX DRAGVIKT, KG: Cirka 2 100.
MOTOR: 4 cyl direktinsprutad turbodiesel, 4 vent/cyl. Volym 1 969 cm3, Max effekt 190 hk vid 4 000 v/min. Max vridmoment 400 Nm från 1 750 v/min.   
KRAFTÖVERFÖRING: Tvärställd motor. Åttastegs automatlåda. Fyrhjulsdrivning via Borg Warner elektroniskt styrd koppling. 
PRESTANDA: Toppfart 210 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,9 s. 
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 5,0 l/100 km. CO2-utsläpp: 133 g/km.
KONKURRENTER: Audi Q3, BMW X1, Mercedes GLA, Jeep Compass med flera.

Vad nytt?
Helt ny bil på Geely-koncernens plattform CMA.
För vem?
Den mindre familjen som vill åka högbyggt.  

Plus:
Köregenskaper, stolar, fjädring, säkerhet.
Minus:
Dyr, svårskött pekskärm, begränsad bakåtsikt. 

Kommentarer

#1
2018-01-21 09:11

Mazda CX3 framstår som rena kapet i jämförelse.

#2
2018-01-21 09:21

Inbillar sig verkligen storstadsbon Wahlström att "många äldre i Sveriges glesbygd" har ekonomiska förutsättningar att köpa bil för runt halvmiljonen?

#3
2018-01-21 09:50

Jarl Karlsson: Och en Dacia Duster framstår som rena kapet i jämförelse med Mazdan.
Vad vill du säga? Att billigare bilar är billigare? Raketforskning hörredu.
CX-3 har inte i närheten av samma utrustningslista eller kapacitet som XC40.
Och eftersom du verkar tro att allt är likvärdigt så föreslår jag att du köper en Duster istället. Den räcker utmärkt som bil.

#4
2018-01-21 10:13

Kan inte låta bli att le när jag ser bilnumret: YNF. Det påminner om en viss tecknad serie för länge sen... ;-)

#5
2018-01-21 10:42

Nog är den för dyr sett till vad man får men Volvo är väl säkra på att kunderna ändå vill betala och därför sätter man priset så pass högt. Finns betydligt mer prisvärda konkurrenter varav CX3 är en även om den är något mindre.

#6
2018-01-21 10:40

Jarl Karlsson - prismässigt kanske men utrymmesmässigt och gällande andra egenskaper så spelar nog inte Mazda CX-3 på nåt sätt i samma division som denna bil. Sen håller jag med Lasse J gällande Wahlströms kommentar...

#7
2018-01-21 10:52

Han säger ju inte att alla har råd med en sådan här bil, men många har det ju definitivt.

#8
2018-01-21 11:32

Säkert en alldeles utmärkt bil som har all chanser att bli en ny folkvolvo bara man får ner priset till en rimlig nivå för storleken på bil.
Och det kommer väl i samband med sansade motorer, behöver man de motoreffekter som erbjuds nu tror jag nog man väljer något annat i bilväg.
Sedan är det det här med kvalité? En helt färsk modell från Volvo verkar ha ovanan att stå på verkstad väldigt ofta för än det ena än det andra tills de blir färdigskruvade, men till nästa år då den trecylindriga motorn kommer hoppas jag att det mesta är åtgärdat.
Och så det här med design. Bakifrån tycker jag den ger skåpbilsvibbar och den egendomliga bakrutespoilern ser ut att vara
påklistrad i efterhand och vara köpt på Janssons diversehandel i Blomstermåla!
Och skrynklig klädel som på sittdynan, bild 5, är ju inget man accepterar på en ny bil i det här prisläget, men det kanske är ett olycksfall på det här exemplaret för säkert är komforten i stolarna av högsta Volvoklass.

#9
2018-01-21 11:38

Man kan naturligtvis tycka att det är ynkligt att denna Volvo för knappt 400 000 kr inte har döda-vinkel-varnare som standard, särskilt med tanke på Volvos säkerhetsimage. En liten C3 Aircross för betydligt mindre har döda-vinkel-varnare som standard... För att inte tala om XC40:ns konkurrenter i samma storleksklass.

Sen har vi ju Volvons peksystem för värme och ventilation, när det sitter i en PSA-produkt så får det kritik och sågas ner mot asfalten, men när det sitter i en Volvo så blir det mest bara en radanmärkning om att det är "pilligt att använda". Själv har jag inget problem med att använda värme/ventilation på en skärm, jag bara konstaterar att journalister ger olika kritik beroende på vad det är för märke i fronten och vad bilen kostar...

#10
2018-01-21 11:54

Raphael. Varningen för Döda vinkeln skall aldrig ersätta förarens omdöme, d.v.s man skall fortfarande vända på huvudet och kontrollera om där befinner sig någon annan trafikant. Tillbehöret är egentligen inte så nödvändigt och det har hittills inte kunnat visa på några revolutionerande trafiksäkerhetsförtjänster kopplat till "varningen". Därför är det bättre att prioritera annan säkerhetsutrustning (kontra priset) i standardutrustningen och lägga döda vinkeln i ett paket för de kunder som tycker den fyller en funktion. Säkerhetsmässigt har den hittills inte gjort det.

MVH AL

#11
2018-01-21 12:18

En XC40 är nog egentligen inte bättre än en vanlig personbil inne i stan. Klumpig och svårkört, sedan bara för att man kan se över framförvarande bil ger det knappast "överblick" över trafiken. Det är inte bara framåt man skall se. Detta är varken en bil för stan eller något som är bra att pendla med. Så vem är den byggd för???

#12
2018-01-21 12:36

Låg skatt pga felaktiga förbrukningssiffror blir det också. Vilket vansinne. När de inte ens kommer kunna köra bilen på 0,7 liter/mil nere i ett soligt europeisk land... vad kommer de dra här i norden? Jag vågar sticka ut hakan och säga det som antagligen många bara vågar tänka, bilen är omodern!

#13
2018-01-21 12:51

En Volvo - vad står märket för idag kontra för - såg 20 år se´n?
Här någonstans tror jag rätt många har missat vad som hänt. Volvo är INTE en längre "folkbil för Sverige" - Ok? En Volvo byggs och prissätts för att spela i ligan Audi, BMW, MB, Land Rover och ev också Lexus.
En Volvo kommer aldrig mer att kosta som en VW, Ford, Mazda eller något annat i mellandivisionen - de som drömmer om en ny Volvo för 250´får nog fortsätta att drömma - det händer inte. Titta på en Audi Q2 och vad en lämpligt utrustad sådan kostar så förstår ni sammanhanget - en inropare kanske kan landa på 295´ eller så, men i praktiken knappast under 350´- 380´. Det är där och över det Volvo spelar numera. När det sen kommer till modellen i sig. Volvo bygger, precis som alla andra tillverkare, helt enkelt det som säljer bäst. Detta HELT oavsett andra aspekter såsom långsiktig miljöhänsyn, hopplösa stadsmiljöer eller vad det nu kan tänkas vara. Money rules - här och i alla andra sammanhang när styrelsen sammanträder och strategier läggs fram. Det betyder att "överprissatta (i förhållande till storlek) SUV:ar med extra allt är det som säljer just nu och därmed är det sådana som erbjuds. Diskussioner om att de är för dyra eller fel för planeten faller därmed totalt ohörda i glömska - till den dagen då nuvarande utbud har (in-) tjänat sina kostnader med prognostiserad vinstmarginal. Så om 3 - 5 år ser vi några teknikskiften i den rika delen av världen och som alltid på den fattigaste delens bekostnad. T.ex. kobolt- och litiumgruvor under förskräckliga, men billiga, förhållanden som ger oss tillräckligt billiga batterier för att vi i stort sett ska kunna fortsätta vår livsstil som förut. Tack för att du läste ända hit.

#14
2018-01-21 12:56

Döda vinkeln, tja jag var nära att ramma en bil som låg i filen till vänster en gång med en Ford Focus vid ett ögonblicks ouppmärksamhet och ovana vid Focusens snabba styrning, en liten rörelse på ratten ger stort utslag i sidled, inte så säkert i den situationen.

Dagen efter körde jag en Astra och där kunde man släppa ratten och tänka på annat utan att den flyttade sig en cm, så på vissa bilar med ovan förare är det en funktionen som kan vara motiverad.

#15
2018-01-21 12:56

Vargen kan vara lugn. Med dieseln kan man (fortfarande) komma ner mot 0.4 l/milen och kring 0.5 l/mil vid blandad körning. Det är vi många som kan intyga nu- hur mycket Vargen än blundar och håller för öronen samtidigt;-). Så lyssna på Naturvårdsverket och ersätt din bensinbil med en diesel, förslagsvis en XC40 D4 (så förbättrar du även trafiksäkerheten).

På firman har jag som bekant en BMW X1 med 2 litersdiesel. Den tar 0.51 l/mil blandad körning (en hel del i köer) mätt vid pump. Detta med fyrhjulsdrift och automat. Nya XC40 kommer inte ta mer:-)

MVH AL

#16
2018-01-21 12:58

Nya Volvo XC40 från 398.900 kr är väldigt dyr.
Nya Volvo XC60 från 402.900 kr. Classic Volvo XC60 från 299.900 kr.
Tyckte det var väldigt dyr nya XC40 än större bil nya XC60 för bara 4000 kr extra.
Billigast V40 från 225.800 kr och väldigt trångt och dyr.

#17
2018-01-21 13:00

Det blir ändå spännande att få testa den nya trean i denna bil och kanske som hybrid.
Att jämföra dom små bullersuvarna mot denna har nog ingen verklighets förankring alls.
Och kan bara hålla med om sensius, i min värd blir det för mycket men det tilltalar ju den yngre publiken som gärna betalar mycket för det.
Folk faller för digitala skärmar då en annan är fullt nöjd med mekaniska visare.
I dag när denna bil kostar dubbelt upp mot min hyggliga bil med lite extra allt känns det lite vansinnigt stor pris skillnad faktiskt.

#18
2018-01-21 13:15

Ännu en tjänstebil för stadsbor signerad Volvo. Inte konstigt att Volvo tappar på privatmarknaden. Bara i december ned 53,2 %.

#19
2018-01-21 13:16

A. L, både du och jag vet att tex en V60 diesel knappt går att köra på en halvliter, skulle en ännu tyngre bil med sämre aerodynamik klara av samma sak? Nä, givetvis inte.

#20
2018-01-21 14:06

Vargen. V60 D4 med diesel har vi tre stycken här. Två med automat och en med manuell.
Dessutom har min fru haft en V70 D4 som tjänstebil. Och de går utan problem att köra under 0.5 l/milen. Precis som hos XC40 går de ner mot 0.4 l/milen om man kör i jämn fart.

Är det inte dags att vakna nu och följa Naturvårdsverkets rapport och skaffa dig en diesel?

MVH AL

#21
2018-01-21 14:00

Mayors
Det finns väl inget fel i att Volvo blir dyrare och vill positionera sig med premiumtyskarna.
Jag själv kan dock inte se några anledningar till att välja Volvo före någon annan premiummodell.

#22
2018-01-21 15:30

A.L, när jag pratar förbrukning så är det blandad körning. Jag kan ligga mellan Malmö-Stockholm i 120 km/h med en förbrukning på 0,55 liter/mil med min Octavia (bensin).. men blandad körning, då får du lägga på 0,1 liter/mil. En V60 hamar inte på 0,5 liter/mil blandad körning (diesel).
https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/51-Volvo/1213-V60.html?fueltyp...

Känner minst 2 st med V60 och diesel, det brukar hamna på ca 0,6 liter/mil... spritmonitor avslöjar också lite vad jag talar om. Så nej, jag tror inte en tyngre XC40 kommer bli så snål som du tror (tyvärr). Det är faktiskt riktigt illa med tanke på att modellen lanseras året 2018! Men skall jag vara ärlig, Volvo bryr sig inte ... kunderna bryr sig inte... köper man en sådan dyr bil är bränslet minsta problemet. Dock tycker jag det är synd att världen blundar och slutar bry sig om hur mycket energi nya bilar drar.

#23
2018-01-21 15:31

Nej, tvärt om, kanske var jag lite otydlig. Min 1:a poäng är att om man tror att Volvo ska bygga billiga bilar för de breda massorna har man fel. Min 2:a att diskutera det lämpliga eller olämpliga med olika biltyper inte lär förändra utbudet. Det är köpmönstret som avgör och människor gillar att följa trender - verkliga eller skapade spelar inte så stor roll.
Därför har vi SUV:ar nu en tid framöver. Jag har ingen ambition att försöka påverka andras bilköp bara belysa hur det hänger ihop - oavsett åsikter.

#24
2018-01-21 16:15

Vargen. När du använder den källan (om vi bortser från att den saknar representativitet) så måste vi utgå från Volvos nya motorfamilj. Den "nya" (har tre sådana på firman) D4 drar 5.2-5.7 l/100 km blandad körning i V60, den manuella drar faktiskt mest (föraren kör snabbare). På längre sträckor kommer man ner mot 0.4 l/milen (gjort det själv, både i V70 och V60). Många har just visat Vargen dessa siffror här i trådarna, baserat på egen erfarenhet. Ja det har till och med lagts upp filmer. Ändå tar Vargen inte till sig av dessa erfarenheter, sannolikt för att de strider mot hans normativa uppfattning.

XC40 med D4 AWD kommer ha samma förbrukning som BMW X1 med tvålitersdieseln. Den ligger på 0.51 l/mil utslaget på dryga 5000 mil i varierande miljö. Detta trots goda prestanda, fyrhjulsdrift, gott om extrautrustning och automatlåda.

Så frågan Vargen är när du skall bidra till den positiva utvecklingen och byta till en diesel? Ja varför inte en XC40 så att Vargen också bidrar till bättre säkerhet?

MVH AL

#25
2018-01-21 16:17

Mayors
Att Volvo inte tänkt att bygga bilar för stora folkmassan har nog dem flesta insett. Jag tror gnället gällande den frågan är snarast ska ses som en besvikelse utifrån nostalgiska preferenser och att många är uppvuxna med Volvo...som folkbil. Jag personligen förstår att Volvo var tvungna att göra något åt sin produktportfölj. Tyvärr tror jag att det långsiktigt inte kommer att funka. Men det är ju vad jag tror.
Vad gäller punkt 2 så har jag inte numera synpunkter på folks val av biltyp. Jag tycker dock att bilar generellt ska ha så lågt utsläpp som möjligt. Och det är på den punkten det kommer att vara lite avgörande för Volvo. Kommer dem kunna ha ekonomiska muskler att hänga med i utveckling av snåla motorer med växande krav från konsumenter och även politiskt?

#26
2018-01-21 17:06

Den bil jag kör just nu, en diesel kommer näppeligen ner i 0,4 -0,5 l/mil möjligen mellan 0,65 -0,70 i verklig förbrukning och där kommer XC40 också ligga precis som de V90 jag kört ligger på i verklig förbrukning alltså inte vad det visar på en färddator i bilen med glädjesiffror för föraren/ägaren.

#27
2018-01-21 17:09

Det låter som du fått en törstig vagn Shogun.
På de bilar jag redovisar ligger förbrukningen där den ligger och under det, uppmätt vid pump.

Dags att lära dig lite Eco drive måhända?

MVH AL

#28
2018-01-21 19:58

Två ytterligheter som tangerar varandra. Den största fisk jag fångade på semestern. ENORM! Min bils bränsleförbrukning. MINIMAL! Båda uppgifterna är ungefär lika tillförlitliga.

#29
2018-01-21 20:08

Ser framemot och få testa den, hoppas de mindre motorerna dyker upp snart också.

#30
2018-01-21 20:27

Ja Lasse J. För er som inbillar er att ni kan påverka klimatet genom att välja en något snålare bil är det säkert viktigt. Vi övriga däremot är nog ganska likgiltiga

MVH AL

#31
2018-01-21 20:50

Att Shogun kör eller har kört en Volvo V90 och har kunskap om denna bil är/ kan inte alls vara sant eller ens troligt om ni frågar mig. Dock är det för visst att han i verkligheten äger 5 - 6 st Volvos trots att han hatar detta bilmärke... För att återgå till Volvo XC40 så anser även jag att det inte kommer att bli en folkbil eftersom priset är alldeles för högt i förhållande till vad man får. En Volvo V90 eller Volvo V60 är däremot mer "rimligt" prissatta även om även dessa borde vara 30 - 50 000 kr billigare för att nå "folkbilsstatus". Det som är riktigt positivt med Volvo i generella termer är att Volvo numera har slagit ihjäl "NOXspöket" genom att förse alla sina dieselmotorer med SCR katalysatorer.

#32
2018-01-21 21:01

Alldeles riktigt AL. Dom flesta skiter fullständigt i miljöproblemen. Det är därför nödvändigt med ett entydigt och tvingande regelverk. Effektivast är sannolikt ekonomiska åtgärder.

#33
2018-01-21 21:13

En lättare bil med lågt luftmotstånd tar mindre energi än en tung bil med högt luftmotstånd är nog en sanning som alla kan skriva under på. Så frontarea och cd värde ger en fingervisning om hur lätt bilen slinker igenom luften. Nästa fråga är hur hög verkningsgrad respektive tillverkare lyckats uppnå på sina motorer. en liter diesel är cirka 10 kWh och en liter bensin lite drygt 9 kWh. En bensinmotor har 30-35 % verkningsgrad och diesel 40-45 %. en stor kombibil kräver ca 2-2,5 kWh för att drivas i blandad körning. Sen är det transmissionsförluster som skiljer för olika biltillverkare, som tar några procent. Elmotorn har hög verkningsgrad, högt vridmoment och beroende på konfiguration låga transmissionsförluster, vilket kommer vara framtidens val.

#34
2018-01-21 21:34

Hm. Jag antar att det är en generationsfråga när det kommer till miljöhänsyn. Det är väl den äldre generationen som är likgiltiga, antar jag. Men...den äldre generationen dör snart ut och den yngre ska leva med äldre generationers livsval.
Man är likgiltig i sina val av bil men fan om grannen sopsorterar fel. Haha. Man blir förbannad när politiker tar flyg istället för tåg men själv kan man ha bilen på tomgång i 10 min i drive-thru kön på Donken...
Suck.

#35
2018-01-21 21:41

A.L mfl, det är lite roligt när ni säger att era Volvo's drar så lite, alla man pratar på med jobbet som har tex en V90 eller liknande säger att de drar ca 0,7 liter/mil (diesel), och tittar man på tex spritmotor så ligger snittet på ca 0,68 liter/mil... och det kanske då kan stämma väl. Men sedan när man hör alla ägarna här på forumet så drar deras "lilla" V90 bara 0,5 liter/milen. Jag väljer att tro på de människor jag faktiskt möter "face to face" för att de uppger de "riktiga" värdena utan att skämmas heller. De flesta jag känner kör ändå företagsbilar och de bryr sig inte. Spritmonitor ger också hyfsat verkliga värden, trots ibland fåtalet bilar som registrerats och inte ligger till grund för statistiskt säker metod, så ger det en "hint" om en bils förbrukning. Sedan finns det alltid de som lyckas köra sin bil snålt, men då skulle jag säga att de pendlar och ofta håller lägre hastigheter mm... vilket är ett fåtal som kan köra sin bil på det sättet utan att reta alla andra på vägarna. Men det skall vara intressant, när nya XC40 kommer upp på spritmonitor och se vad ägarna har för förbrukning. Jag tror på runt 0,7 liter/mil (diesel), vågar du slå vad? håller du 0,5 liter/mil?

#36
2018-01-21 21:45

Lasse J. Ja det finns en ganska bra teoribildning kring miljökekonomi. Problemet är bara att skatta kostnaderna på ett vettigt och ändamålsenligt sätt samt att internalisera dem.

I fallet koldioxid är det också där problemet ligger, då marknadsprissättningen förutsätter ett slutet system samt att samtliga agenter har ett homogent pris att förhålla sig till - vilket vi av uppenbara skäl saknar inom koldioxiden.

MVH AL

#37
2018-01-21 21:54

Axa.
Delar inte din uppfattning avseende miljöhänsyn-generation. Det jag ser omkring mig på min hemort är barnfamiljer runt 35-40 i villa som sorterar så lite sopor som möjligt, struntar i motorvärmare utan startar upp bilen varje morgon och låter den värma 30-40 minuter. Står på vägen/gatan avfettar-motortvättar bilar, båtar och andra fordon. Har faktiskt inte spanat in några 50-60-plussare som pysslar med sådant.

#38
2018-01-21 22:01

Vargen. Det du måste utgå från är den nya motorfamiljen, d.v.s tvålitersfyran. De äldre femcylindriga spisen drar mycket mer. I min egen XC70 hamnar man lätt på 0.7 l diesel per mil. Så när du jämför måste du hålla dig till den nya motorfamiljen, annars pratar vi inte om samma sak.

XC40 kommer ha den nya motorfamiljen. Den hamnar på de nivåer jag redan redovisat, och där ligger också resterande versioner så länge de har VEA-motorn.

När det sedan handlar om spritmonitor och kollegor etc så är det mycket riktigt inte representativa data. De är således helt ointressanta för jämförelser mellan olika bilmärken eller som underlag för att uttala sig om förbrukningen generellt.

MVH AL

#39
2018-01-21 22:26

AL. Nog tycker jag att man kan dra en viss slutsats på spritmonitor även om det är 99%europa och ofta mycket motorväg.
Av typ 150 brukare av en typ bil med spcifik motor och min förbrukning på 0,52 och snitt 0,64, max 0,76 så kan man nog med säkerhet säga att det blir svårt att köra på 0,52 och troligen hamnar man däröver nån stans om man inte har alldeles optimal 4 mil jobb väg och inte överskrider 80km/h.
Kolleger kan man skippa direkt.
Det är min uppfattning.

#40
2018-01-21 22:37

Mso 1000. Spritmonitor utgör inget urval som kan användas för att uttala sig om de generella förhållandena i bilpopulationen..För att göra en sådan skattning måste en rad villkor vara uppfyllda, vilket inte är fallet hos spritmonitor.
Än mindre duger underlaget till att göra jämförelser mellan olika bilfabrikat.

MVH AL

#41
2018-01-21 23:04

Styggavargen har givetvis rätt i att en tyngre bil drar mer bränsle än en lätt, i synnerhet i stadstrafik. En bil med större frontarea drar, givet att cw-värdet är detsamma, mer än en med mindre frontarea, i huvudsak i högre farter. Frågan är bara hur mycket och om det finns fördelar som kan uppväga den ökade förbrukningen. En stötigare eller svajigare gång är ingen fördel. Ett enklare insteg och en bättre trafiköverblick är det, men en MPV är ju i så fall ett bättre val, då man även får bättre utrymmen. En SUV är ju inte alltid ens lika rymlig som motsvarande kombi.
Vad gäller 4WD, finns ju det även på lägre bilar. Visst, med högre markfrigång kommer man längre innan man kör fast – och får längre att gå tillbaka …

Hur som helst, likt många andra gillar jag biltypen, men hade jag den förmögenhet som måste till för att inhandla denna XC40 med sina grovt tillyxade och skymmande c-stolpar, så har jade jag sannolikt råd med den inte så mycket dyrare, men rymligare XC60 – om jag nu alls vill ha en bil utan vettiga reglage, där jag måste fingra på en flottig glasskiva.

#42
2018-01-21 23:51

"Även Volvo använder numera SCR-rening med AdBlue i sina dieselmotorer." Sent ska syndaren vakna.

#43
2018-01-22 07:29

Sorgligt att Volvo som alltid tryckt så hårt på säkerhet trollar bort bakåtsikten nästan helt. Det blir ett stort BU för detta.

#44
2018-01-22 07:55

Många som pratar om bränsleförbrukningen. En fråga, är det ur miljöhänseende eller ur kostnadssynpunkt?
En bil för 400.000kr i grundutförande, dom flesta kommer väl ligga runt minst 450.000. Typbilen faller runt 15% i värdeminskning per år. Det är ca. 70.000 första året. Kör man 2000 mil per år och bilen drar 0,7 istället för 0,5 l/mil och bränslet ligger på 15kr så pratar vi 6000kr.
Jag försöker tänka lite siffror i huvudet....70.000kr i värdeminskning på året, nästan 6000kr per månad kontra 500kr på bränslet... Känns lite som att dom 500 kronorna som alla verkar så upprörda över är en (ursäkta uttrycket) piss i havet jämfört med värdeminskningen. Så det måste väl vara miljöpåverkan som väcker sådana starka känslor eftersom ni diskuterar peanuts i det stora hela?

#45
2018-01-22 07:59

Funderade på igår om inte stora, tunga suv:ar har sämre väghållning och vinteregenskaper än en mindre tvåhjulsdriven bil? Märkte det igår, när suv:arna inte alls kunde ta hala kurvor lika enkelt som jag, utan tvärtom fick tendenser till sladd och masade sig genom kurvorna, medans jag enkelt gled igenom, med betydligt högre fart, på mina nya, fräscha vinterdäck.

#46
2018-01-22 08:30

Köper hellre BMW X2 för dessa pengar. Tysk ingenjörskonst. Inget made in China som S90 är.

#47
2018-01-22 09:17

Beträffande Volvo och Adblue så är det väl snarare så att man äntligen påbörjat resan med att införa detta på sina nya dieselfordon så att man numera har det är nog en stark överdrift. Senare i år kanske det stämmer men inte idag.

#48
2018-01-22 10:31

Så är det, tyngre föremål får större problem när det är halt. Så det blir svårare att hålla en SUV stabilt på vägen vid halka. Inget blir bättre när vikten ökar, eftersom massan ingår i nästan alla formler där rörelse är inblandat.

#49
2018-01-22 10:59

Shogun.
Min V90 D3 AWD har dragit 0,58 i snitt sedan jag köpte den. 0,56 var det innan vinterdäcken åkte på. Detta är mätt vid pump och noterat i körjournal. Detta är alltså inte siffrorna som bilen ger mig. Dom siffrorna är inte helt fel ute dom heller eftersom dom visar 0,57.

Det är säkerligen inga problem att hamna på 0,7 i medelförbrukning men det måste medföra en tung högerfot.

#50
2018-01-22 11:41

FXX
Individuellt så kanske bränslekostnaden är relevant. Men diskussionen är nog skulle jag gissa snarare ur ett miljöperspektiv. Sedan är det klart att verklig förbrukning kontra angiven förbrukning alltid är intressant.

#51
2018-01-22 12:06

Axa: miljöeffekten kopplad till en på marginalen något snålare bil är mycket liten. Önskar man minska utsläppen bör man lägga sitt krut på att organisera och planera sina resor bättre. Och inte minst, sluta byta bil var tredje år. Då gör man miljön en verkligt stor tjänst.

Men hur många gör det här? Troligtvis inte en enda.

I stort sett hela miljöbilsdebatten är bara ett hycklande och dubbelmoralistiskt hån mot allt vad aktivt miljöarbete heter. Det handlar bara om att biltillverkarna vill sälja fler och dyrare bilar parat med att konsumenten vägrar ge upp sin bekvämlighet och den frihetskänsla som bilen innebär. Ty om alla dessa miljöbilsälskande konsumenter verkligen vill göra något mot miljön, så skall de sluta att konsumera ö.h.t och det världen över. Då sjunker utsläppen.

MVH AL

#52
2018-01-22 12:06

Deeds.

Har ingen tung högerfot snarare tvärtom. Tycker ändå det är en skaplig förbrukning för så stor tung bil med awd. Men att prata om 0.4-0.5 i förbrukning på sådana här bilar köper inte jag. Hur jag än vill kommer inte jag i närheten. Kör även en Mazda 6 automat/awd med samma siffror, närmare 0.7l/mil och även över i verklig förbrukning mätt vid pump.

#53
2018-01-22 12:15

http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/modellspecifikt/bmw-x1... kan alla ni som är intresserade se vad en direkt konkurrent till nya XC40 drar, mätt vid pump. Jag lovar er att nya XC40 inte kommer att dra mer.

Dock handlar förbrukning inte så mycket om bilens egenskaper utan minst lika mycket om körstil. En del (som inte kör riskneutralt) har en högre förbrukning än andra som kör försiktigare och inte överskattar sin körförmåga. Var man hamna med den individuella bilen är också helt relaterat till körmiljö samt variationer i bilens motorprestanda (brukar diffa några procent i respektive riktning).

Så åter: För er som tycker att förbrukningen är det viktigaste som finns. Lär er köra snålt!

MVH AL

#54
2018-01-22 12:19

Varje bils utsläppsnivå räknas, så enkelt är det. Utsläppen hade kunnat minska rejält om folk slutat köpa dessa SUV's. Det är faktiskt rätt stor skillnad på att köra en vanlig personbil på diesel med förbrukning 0,45 liter mot en SUV i samma storlek på 0,7 liter per mil.

#55
2018-01-22 12:27

Vargen. Ja det bästa sättet att minska på utsläppen från inrikes bilresor är att byta till en diesel. Det framgår av Naturvårdsverkets rapport som Vargen förhoppningsvis har öppnat vid det här laget. Tack vare att vi numera kör med diesel som har vi inte längre EU:s törstigaste bilpark.

Men det allra bästa sättet att minska på utsläppen av växthusgaser är att sluta konsumera. Gör Vargen det genom att argumentera för att folk skall handla bilar?

MVH AL

#56
2018-01-22 12:43

Och för att minska, eller rent av nästan eliminera, utsläppen av annat än CO2 är det högst grundläggande att man undviker kallstarter - alltså kör motorvärmare rejält innan körning vintertid. Eller vad säger Vargen?

#57
2018-01-22 12:54

Jag har motorvärmare, det innebär absolut en sänkning av utsläppen eftersom avgasreningen fungerar bäst med motorn varm. Sen kör jag med Preem-diesel som har den högsta inblandningen av biodiesel i vanlig diesel av de bolag som finns på marknaden. Motorn i min bil klarar 100% biodiesel, men det finns dessvärre inte tillgängligt i mackarna där jag bor.

#58
2018-01-22 14:34

Raphael: Ja det är den högre inblandningen av biobränslen som (förutom att dieseln går snålare än bensin) anges ligga bakom sänkningen av koldioxidutsläpp från transportsektorn i Sverige. Detta trots att vi kör mer än någonsin. Den snabba lösningen (för er som vill ha ner utsläppen av växthusgaser från bilarna) är alltså att staten subventionerar HVO100 och får mackar att distribuera kletet samt att biltillverkare optimerar sina motorer utefter bränslet.

MVH AL

#59
2018-01-22 13:22

http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20180122/nytt-di...

Hjälper det med motorvärmare här........bättre med bensinhybrider

#60
2018-01-22 14:10

Shogun: En bensinhybrid lär inte minska på utsläppen av växthusgaser, i alla fall inte om de skall ersätta dieseldrift. Dessutom kräver den teknik som är skitigare än skitigast och gravt oetiskt i produktionsledet.

Däremot finns det ju andra fördelar.

MVH AL

#61
2018-01-22 15:10

Det är precis det de gör, desseutom behöver inte tillverkaren fuska för att nå utsläppskraven samtidigt som förbrukningen är låg.

#62
2018-01-22 15:22

Ja det är din uppfattning Shogun. Vad jag har kunnat se innebär bensin väsentligt högre utsläpp av växthusgaser i jämförelse med diesel.

MVH AL

#63
2018-01-22 16:16

AL
Det enda jag framhäva är att människan bör sträva efter att göra ett så litet avtryck som möjligt i miljön. Några ytterligare kommentarer behövs inte.

#64
2018-01-22 17:00

Ok Axa. Då bör du sluta handla varor helt.

Än mindre köpa en ny elbil.

Köp en begagnad MB eller Volvo istället. De överlever det mesta och tål många mil.

Nej, nu är det dags att ta hybriden till ICA och handla ett par rejäla biffar. Jag svänger nog förbi McDonalds på vägen och tar en burgare eller två;-)

MVH AL

#65
2018-01-22 16:59

C-stolpen ser inte klok ut. Varför vill man sitta högt? Man vill ju sitta så lågt som möjligt för bästa körkänsla. Därav mitt val av BMW

#66
2018-01-22 17:38

Usch vad kinesiska bilar har ökat i pris. 400.000 kr för en riskokare.

#67
2018-01-22 17:52

Bensin är mycket smutsigare än diesel sett i ett längre och globalare perspektiv Shogun. Inga av produkterna är direkt bra för oss men diesel är absolut det minst dåliga. Hybrider kräver, som du nog förstår batterier och dessutom är nästan alla hybridbilar bensindrivna. Hybridbilar är därför inte en vettig lösning på problemet.

#68
2018-01-22 18:48

AL
Som vanligt kategorisk och svartvit.
Jag tror att man bör tänka över sitt köpmönster och sina livsval. Sedan ska man inte glömma att det är ju summan av ens miljöpåverkan under hela livet som kan göra lite skillnad.
Det är inte bara bilen det handlar om, även konsumtion, hur ofta man tvättar, hur bor man, vilken uppvärmning, sorterar man sopor, vad man äter. På en livstid kan det bli stora skillnade mellan individer.

#69
2018-01-22 21:19

A.L, du säger "Vad jag har kunnat se innebär bensin väsentligt högre utsläpp av växthusgaser i jämförelse med diesel.". Och jag håller med dig i sak eftersom diesel har lite lägre utsläpp av CO2 men inte speciellt mycket mindre, ca 15% eller nåt i den stilen. Saken är nu att utsläppen inte minskar trots diesel för att folk köper en SUV istället för en vanlig personbil, så de där "15%" är tyvärr intecknade och värsta av allt är att den nya SUV'en till och med har mycket högre utsläpp för att man köpte en 2 tons onödig SUV med fyrhjulsdrift istället för typ en Prius (skall bara tolkas som referensobjekt). Så hade man fortsatt köpt bilar med max vikt ca 1600 kg, och med vanlig kaross hade vi med dieselns hjälp kunnat kapa mycket utsläpp. Kanske till och med halverat utsläppen ifrån bilar här i Sverige. Med den siffran menar jag att man inte behöver ännu större bil en den förra man hade som antagligen redan var lite för stor.

#70
2018-01-22 22:00

Verkar vara ganska entonig debatt mellan någon som anser att Volvo är den mest fulländade bilen av alla och i princip inte drar något dieselbränsle alls oavsett storlek och vikt mot en entonig motståndare som försöker visa en lite mer realistisk bild. Volvo är en pyttetillverkare med begränsade utvecklingsresurser och valideringskapacitet jämfört med tyska premium märken. Modet med SUV är väl egentligen inte konstigare att förklara än klädmode där unga killar ska gå med för korta byxor som egentligen ser urlöjligt ut men bara för att det är mode ser de flesta ut så. Nu råkar det vara modernt med SUV där bilarna är mindre praktiska, resurskrävande under hela livscykeln och dyra att äga. Men skit samma det är ju modernt

#71
2018-01-22 22:00

Verkar vara ganska entonig debatt mellan någon som anser att Volvo är den mest fulländade bilen av alla och i princip inte drar något dieselbränsle alls oavsett storlek och vikt mot en entonig motståndare som försöker visa en lite mer realistisk bild. Volvo är en pyttetillverkare med begränsade utvecklingsresurser och valideringskapacitet jämfört med tyska premium märken. Modet med SUV är väl egentligen inte konstigare att förklara än klädmode där unga killar ska gå med för korta byxor som egentligen ser urlöjligt ut men bara för att det är mode ser de flesta ut så. Nu råkar det vara modernt med SUV där bilarna är mindre praktiska, resurskrävande under hela livscykeln och dyra att äga. Men skit samma det är ju modernt

#72
2018-01-22 22:09

Vargen:
Så här ligger det till. Dieseln innehåller upp till 50% (Preem) förnybart innehåll tillskillnad från bensin som i bästa fall innehåller fjuttiga 5% förnybar etanol. Redan här har man upp till 46% mindre Co2 utsläpp jämfört med bensin. Till detta ska man addera till ytterligare ca 20% lägre co2 utsläpp då dieselmotorn har ca 20 - 25% bättre verkningsgrad än bensinmotorn. Att bilköparnas bilval går mot att hellre köpa (onödiga) tunga Suv:ar gör naturligtvis att utsläppen blir högre än om hen hade köpt en ”vanlig” lågbyggd bil. Men man kan också se det så här att tack vare dieselmotorernas större klimatnytta kan man köpa en rejälare, större, fyrhjulsdriven bil och samtidigt få lägre co2 utsläpp jämfört med om man köpt en mindre ordinär bensindrivet fordon. Men självklart hade det optimala varit att köpa en dieseldriven ”vanlig” bil tex en Volvo, VW, Audi, Ford etc kombi istället för en ”onödigt” stor fyrhjulsdriven Suv om man har som mål att kapa co2 utsläppen på det mest effektiva vis.

#73
2018-01-22 23:15

Diesel har inte lägre utsläpp av co2 jämfört med tex en bensinhybrid som Prius eller annan modell, det har flera fått om bakfoten, alt vill inte se hybridens fördelar. Desseutom är nox utsläppen låga jämförelsevis liksom förbrukningen är låg trots låga utsläpp av nox. Det är fördelen jämfört med diesel och dieselns akilleshäl i jämförelse. Man behöver inte manipulera avgasreningen på en hybrid för att nå utsläppskraven, så som görs på dieselbilar som har svårigheter att klara detta. Därför är dieseln en återvändsgränd som tekniken och kostnader ser ut just nu, därav allt fuskande hos tillverkare. Enkelt att förstå.

#75
2018-01-23 00:55

Absolut Axa. Och sist men inte minst bör man förstås påverka saker som man kan påverka, eller hur?

MVH AL

#76
2018-01-23 00:58

Vargen kan vara lugn. Utsläppen av växthusgaser från de svenska transporterna minskar. Förklaringen är ökad andel biobränslen samten större andel diesel. Läs och öppna Naturvårdsverkets underlag nu!

MVH AL

#77
2018-01-23 11:11

Om någon fortfarande tvivlar på växthuseffekten finns en radiodokumentär om Leo som är sjökapten och reser bl.a. till Sydpolen mm.

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=909&grupp=23865

#78
2018-01-23 11:33

Inte många åsikter om Volvo XC40 här inte!

#79
2018-01-23 11:48

Saabnisse.

Gillar nya XC60s design betydligt bättre än XC40s om nu det tillför något. Däremot drar de alldeles för mycket bränsle i verkligheten, några 0,4-0,5 l/mil kommer vi inte att få se på dessa dieselmotorer.

#80
2018-01-23 12:12

Nu är vi som sagt rätt många som kan intyga att bilarna drar mindre än vad Shogun och Vargen påstår.

Men det bygger ju på att man kör med omdöme och inte använder vägarna som en lekplats. Gör man det drar alla bilar mer bränsle.

MVH AL

#81
2018-01-23 12:58

Ni har ju kört nya XC40 innan den kommit ut till kund.......det intyget ger jag inte mycket för. XC40 kommer inte klara en genomsnittsförbrukning på 0,4-0,5 l/mil. Vi kommer att få se VIB genomsnittsförbrukning i test ganska snart. Och även i långtest som det kallas över 4000mil ca. Inte klarar de dieselbilar av det som jag kör väldigt frekvent som även är betydligt lättare i vikt när man mäter förbrukning vid pumpen. Visst kan man lura sig själv genom att sitta och stirra på en färddator momentant i bilen om man vill lura sig själv och tro att detta är den verkliga genomsnittsförbrukningen på bilen. Visa med länk till ett test av en motortidning av tex V90 awd automat D3 där genomsnittsförbrukningen är mellan 0,4-0,5 l/mil, har inte läst ett enda hittills där man får dessa siffror. Och inte jag själv heller av V90 och Mazda 6 awd automat, ligger på närmare 0,7 l/mil hela tiden. Jag vill inte lura mig själv och andra med fantasisiffror.

Så AL kan använda vägarna som lekplats? Jaha, då fick vi svar på det. Det gör aldrig jag, däremot brukar jag dra upp sörlänningar som hamnar vid sidan av vägen under tex svenska rallyt väldigt ofta, ofta har dessa awd också......experter som de är på att köra bil. Då de är "rallyförare" just under när rallyt pågår, vid förflyttning från sträcka till sträcka.....

#82
2018-01-23 13:15

Det är just de förarna som inte använder vägarna som en lekplats som inte når 0.7 l/mil i en V90 med diesel. Att Shogun gör det hänger nog däremot ihop med den starka övertron på hans egen körförmåga som han även i sitt senaste inlägg manifesterar. En attityd som är en faktor i mer än hälften av dödsolyckorna.

XC40 med diesel går utan problem att köra på 0.4 l/mil. Dock inte i blandad körning. Vid blandad körning hamnar den på 0.5-0.6 l/mil - beroende på omständigheterna. Det är också där konkurrenterna ligger.

Men den bästa bränslesparande åtgärden är att man planerar sin körning och lär sig att köra snålt. Då hamnar man också på dryga 0.5 l/mil med en fyrhjulsdriven V90 med diesel. Så gå gärna en kurs i ECO -drive Shogun och lär dig att spara på dtopparna. Det tjänar du på.

MVH AL

#83
2018-01-23 13:49

AL:
Shogun har näppeligen kört en Volvo V90 i bästa fall har han KANSKE suttit / blivit skjutsad i en Volvo V90 taxi. Av det följer att han saknar all relevant info om dess förbrukning, prestanda eller väghållning! Volvo XC40 anser jag vara för liten och för dyr i förhållande till tex BMW X1, Audi Q2, Volvo V90 och Volvo XC60. Den befinner sig helt enkelt i ett "ingemansland" där det blir svårt att finna köpare med mindre än att priset kapas med minst 30 - 50 000 kr.

#84
2018-01-23 14:36

Jag skall nog hyra in A.L till att köra min Skoda Octavia med uppgiven förbrukning på ca 0,45 liter /mil. Lägg ner nu, Eco driving hit och dit hjälper väldigt lite. Låt XC40 komma ut så får vi se hur lite den klumpen på 1,8 ton drar. Det lär inte komma i närheten av den uppgivna, kör alla den på halv litern lovar jag äta upp mina skor.

#85
2018-01-23 15:02

Stoor. Jag håller med dig om att XC40 inte är en riktig Volvo. Den uppfyller inte heller mina krav på hur en Volvo skall vara och kännas. På tok för bullrig och stötig är den, dessutom ful och säkerhetsmässigt inte lika fulländad som SPA-plattformen.

Men modellen är eftertraktad, och det fanns en skiss på en färdig bil redan under Fords vanstyre. Hade den bilen fått utvecklas skulle Volvo ägt även minisegmentet av SUV idag, precis som man faktiskt äger mellanvarianten (med XC60). Men Ford stopade det, och därför fick BMW istället möjlighet att sno de köparna med sin X1 (som inte heller anses vara en traditionell BMW). Ser man till marknadens efterfråga är XC40 alltså en given framgång, men tyvärr presenteras den för sent. .

MVH AL.

#86
2018-01-23 15:05

Nu är det som sagt inga problem att köra vare sig en XC40 eller V90 AWD på ner mot 0,4 l/milen Vargen. Något vi fått se vid åtskilliga tillfällen här i trådarna. Och inte heller mitt företags BMW X1 - som ligger i samma storleksklass som XC40 - förbrukar mer bränsle än så. Den ligger på 0,51 l/mil vid blandad körning och jag har redan redovisat (med bildbevis) att man kan få ner den till 0,4 l/mil likaså. Detta trots automat, fyrhjulsdrift och goda prestanda. Och behöver Vargen lära sig att köra snålt förslår jag även honom att gå en kurs i ECO-drive, eller så byter han till en diesel:-)

MVH AL

#87
2018-01-23 18:07

AL
#85 intressant, hur ska en riktig Volvo vara? Många förknippar nog ”riktiga” Volvo med modeller äldre än V70. Jag själv tror inte att det längre finns ”riktiga” Volvo...

#88
2018-01-23 18:33

Många anser att V70N var den sista riktiga volvon, andra menar att 740 var den ultimata Volvon osv.

Oftast ansett av de som var med på den tiden då de modellerna kom, de som nyss tagit körkort anser att alla nuvarande Volvo är de riktiga Volvos.

Kanske också vad de fortfarande anser om 30 år, det brukar ju vara så...

Eller så får man acceptera att tiderna förändras och bilarna med den.

Hur många idag skulle välja en 240, (den som de flesta äldre anser vara den sista riktiga Volvon) framför nya XC40?

XC40 är en liten Volvo med alla nackdelar som en mindre bil har mot de större när det kommer till komfort och säkerhet, någonstans måste ju förminskningen och det lägre priset märkas.

#89
2018-01-23 20:14

Ja det ligger en hel del i vad du skriver Prestigelös, många anser att 940 var den sista Volvon trots att det ju bara var en modifierad 140 som hade sina rötter i 1930-talet.
För mig var just 850 den första moderna Volvon som på allvar kunde jämställas med andra moderna bilar.
XC40 kommer säkert att sälja bra även om jag tycker den är på tok för dyr, det är ju trots allt en liten bil med onödigt stark motor, men den kommer ju med andra motoralternativ som kanske gör den mer prisvärd.
Att den sedan har en del designmissar är ju upp till var och en att bedöma.
Och beträffande bränsleförbrukning tror jag säkert att de som betvivlar de uppgivna siffrorna har rätt, det är ju inte precis någon fantom i streemline!

#90
2018-01-23 20:35

Prestige och Saab
Min fråga ska nog ses som retorisk.
Nya XC40 är inte mer eller mindre riktig Volvo än V90 eller någon äldre Volvo som V70 eller för den delen 240.

#91
2018-01-23 21:09

Axa, jag har inte nämnt något om vad som är en "riktig" Volvo, bara vad jag ansåg vara den första moderna Volvon.
140 och dess efterföljare var bara vidareutvecklade Amazoner, men fulare.

#92
2018-01-23 21:11

Huga så ful.

#93
2018-01-23 23:14

Saabnisse
Det var ingen kritik. Man kan väl säga att jag håller med er fast förtydligar hur jag tänker.

#94
2018-01-24 02:35

Vilken bluff! Ingen av dessa bilar har en genomsnittsförbrukning på 0,40l/mil, de får heta V90 diesel, XC40 diesel, BMW X1diesel. Finns inte ett test av motortidningar på marknaden som kommer ned i en sådan genomsnittsförbrukning. Så här är vi utsatta för bluff kommentarer och bluffmakare utan dess like. Den deklarerade förbrukningen ligger på 0,50l/mil för XC40 i genomsnitt, skulle den då dra 0,40l/mil? Give me a breake.....fantasier från en färddator som inte har något med verkligheten att göra.

#95
2018-01-24 08:24

Jag har också svårt att tro att bilen drar 0,4 liter per mil utom på landsväg. Blandat drar den säkert runt halvlitern vilket ändå ger låga utsläpp eftersom dieseln innehåller upp till 50% biobränsle. Det som imponerar på Volvo XC40 är den höga dragvikten på hela 2100 kg.

#96
2018-01-24 09:14

Varför man ens slösar tid på detta). Shogun borde lära sig läsa. Jag skrev att den blandade praktiska förbrukningen ligger på 0.51 l/mil för X1 och att nya XC40 också kommer att hamna där. Den större V90 AWD hamnar kring 0.5-0.6 l/mil. Måttet 0.4 l/mil (och därunder)kan man hamna på, dock inte blandad körning. Detta finns väl dokumenterat både i fallet V90 som X1.

Och fortfarande bygger det på att man kör försiktigt och inte överskattar den egna körförmågan eller kör omdömeslöst. Gör man det så kan även den typen av olämplig förare nå 0.7 l/mil i en V90....

MVH AL

#97
2018-01-24 09:10

Nu tar vi oss samman och tar ett djupt andetag.
Diskutera sak och inte person. Respektera andras åsikter och nedvärdera inte era "forumvänner"

#98
2018-01-24 10:31

Det går säkert att köra snålt med XC40. Jag har lyckats köra riktigt snålt med min Leon.
Men i praktiken blir det sällan sådana förutsättningar, med minimal trafik, jämn hastighet i max 80, rätt väder och vind, etc.
Antar att långtestet kommer ge en hyfsad fingervisning.

#99
2018-01-24 10:50

Det verkar som detta med drivmedelsåtgång per mil kan trigga oändliga debatter på ViB:s forum. Det är väl bara fartbegränsningar och dubbdäck som i liknande mån kan få fart på inläggen...

#100
2018-01-24 11:20

Bara att gå tillbaka i början av diskussionen. Där påstod bla AL att bilarna drar 0,40- 0,50l/mil. Nu ändrar han sig helt plötsligt när han inser att påståendet inte håller. Man kommer att ligga betydligt över 0,50l/mil. Detta med både V90 och XC 40. Som jag sa tidigare drygt 0,65l/mil upptill 0,70 Är min gissning och erfarenhet man kommer att ligga på i genomsnittsförbrukning. Inte ett enda biltest kommer ned i de påstådda låga siffrorna tidigare. Däremot kommer en bensinhybrid som nya Pris ned i en verklig genomsnittsförbrukning enligt AMS test, den lägsta förbrukning man någonsin kommit ned i för någon tidigare testbil, detta under 2016. Har tidningen som jag kan plocka fram nr på när det var vid behov. Glöm drömmen att en V90 eller XC40 awd automat kommer ned i dessa siffror i genomsnittsförbrukning.

#101
2018-01-24 12:00

Ja den revolutionerande slutsatsen vi kan dra är att bränsleåtgången beror på mängder av olika saker, med allt från körförhållanden till motortyp och konstruktion samt tyngden på gasfoten. En del som kör med insidan av huvudet kommer då ner mot 0.5 l/mil med en Volvo i genomsnitt. Andra som väljer en mer aggressiv körstil - hamnar på 0.7 l/mil med en Volvo. Vi har alltså ett intervall - och det är egentligen betydligt bredare än 0.4-0.5 l/milen - särskilt momentant.

Var man hamnar vid verklig körning kan vi inte avgöra här. Det beror på så många olika faktorer att det helt enkelt blir för osäkert. Det gäller också vid det som Shogun kallar för "test".

MVH AL

#102
2018-01-24 12:45

Jag håller med Shogun i bränsleförbruknings frågan. Det finns alltid ett fåtal som lyckas köra bilen på långt under vad normal förbrukning brukar vara men då pratar vi nog om ett ganska onormalt körmönster mot hur de flesta kör sin bil. Typ att man pendlar åtta mil på en sträcka med väldigt få stopp finns och kanske en maxhastighet på ca 90 km/h. Jämn hastighet och rak fin väg utan höjdskillnad.

#103
2018-01-24 12:45

Att ni bara orkar....

#104
2018-01-24 12:53

Kör man D3 AWD på 0.7 i medelförbrukning så skall man allvarligt fundera på vad man gör fel i sin körning.

#105
2018-01-24 13:41

Vargen. De fordon som jag har data från åker i rusningstrafik i GBG regelbundet. Både i köerna över Älvsborgsbron som inne i Tingstadsområdet. Kökörning ger som bekant en mycket högre förbrukning. Bilarna rullar c:a 300-400 mil per månad.

Resterande körtiden är sedan motorväg - både plan som kuperad - samt en del 2+1 etc och en hel del körning uppe i Stockholm (med stopp i Linköping). Landsvägkörningen är inte riktigt lika frekvent- även om det finns data från fordon som gått hela vägen på 45:an (Sveriges längsta väg) tur och retur samt en och annan resa till Borlänge (som är mer landsväg). Jag skall se om jag kan få fram vad de bilarna dragit under de resorna.

Så precis som Deeds är inne på. Hamnar man på 0.7 l/mil med en V90 AWD så kör man betydligt aggressivare än vad vägnätet är dimensionerat för. Och trots att man färdas i en osedvanligt säker bil bör man överväga att lätta på gasen innan man bidrar till en olycka.

MVH AL

#106
2018-01-24 14:00

Intresseklubben antecknar...

#107
2018-01-24 15:36

Visa ett test som kommer ned i era påstådda siffror, hittar ni något? Visa det här var vilket nummer av tidningen etc.
Finns inget vad jag läst. Visa nu att ni talar sanning 0,40-0,50l/mil är bara en dröm i genomsnitts/blandad körning för V90 och XC40. Vi kommer inte få se något......

#108
2018-01-24 16:28

Har du missat trådarna på forumet Shogun, där det både finns filmer och redovisade data på förbrukningen med forumskribenternas V90 D3 AWD.

Ett "test" är sedan något helt annat. Det saknar repeterbarhet helt och är precis lika osäkert som de värden vi ser i trådarna. Varför det blir så orkar jag inte ägna hundra inlägg åt att förklara för en person som av rent ideologiska skäl både blundar och håller för öronen.

MVH AL

#109
2018-01-24 17:26

AL
Sluta hänvisa andras inlägg till ideologiska skäl. Det blir uppenbart att du har ideologiska skäl att hänvisa till just det.

#110
2018-01-24 18:09

Om Axa önskar lära sig mer om mätningar, variansbegreppet och om test - reliabilitet så kan vi starta en tråd om det på forumet. Men jag orkar inte ägna flera hundra inlägg åt att förklara för döva öron vad det innebär ifråga om bränslemätningar.

Istället föreslår jag att vi återgår till XC40 och Axas tidigare fråga vaeför jag inte tycker att den uppfyller kriterierna för en Volvo. Anledningen till det är att Volvo normalt sett har klassens bästa säkerhet och ofta en god kör- och åkkomfort. Designen är sedan vad den är.

XC40 kommer inte leva upp till detta, trots att den (precis som vanligt) kommer få fem stjärnor i NCAP. Och då är det inte en Volvo för mig.

MVH AL

#111
2018-01-24 18:16

Synd att Prius är en utav tidernas fulaste bilar och blir bara fulare för varje ny generation

#112
2018-01-24 18:32

Kan tillägga att för dem som kör korta sträckor kommer en diesel inte ens upp i arbetstemperatur, vilket inte är bra ur någon synpunkt.

AL skriver mycket om att körmönstret har betydelse. Givetvis – och det har det oavsett bil. En bil som drar lite bränsle drar ännu mindre. Vart vill du komma egentligen? Skulle en större bil dra mindre än en liten om bägge körs effektivt?

#113
2018-01-24 18:45

Roy. Körmönstret och körmiljön har en variation som går mot oändligheten. Det är därför som man inte kan sitta och hänvisa till enskilda mätpunkter för att uttala sig om ett fordons generella förbrukning.

MVH AL

#114
2018-01-24 20:01

AL
Jag syftade främst på att du hänvisar till ideologiska skäl när andra inte håller med dig.

Vad gäller XC40 och dess bränsleförbrukning, uppskattad i det här fallet, så har jag inget mer att tillägga än att jag väntar med spänning på kommande test samt folks erfarenheter av vardagskörning.

#115
2018-01-24 20:10

Shogun.. Jag har aldrig sagt 0,4-0,5 i medelförbrukning. Jag har sagt att fram tills jag satte på mina vinterdäck så var det 0,56 och nu är det 0,58.

#116
2018-01-24 21:21

AL.

Jag ska tala klartext. Du är en stor bluff så stor du är. Gör gärna en polisanmälan. Ta fram ett test som visar på blandad förbrukning på 0,40-0,50l/mil för V90 och XC40. Du hittar inget för det går inte att få den förbrukningen. Jag klarade det inte. Inte på den Mazda 6 kombi awd automat jag kör frekvent heller. Ligger på ca 0,70l/mil med den och då oftast landsvägkörning, dock lite kuperad. Jag gillar nämligen inte att lura mig själv och andra med fantasisiffror på förbrukningen.

#117
2018-01-24 21:25

Deeds.

Du har inte sagt det. Men andra har sagt det med en dåres envishet. Men opartiska tester kan inte visas upp. Det säger allt. Bluff och båg.

#118
2018-01-24 21:25

Ha det bra Shogun!

MVH AL

#119
2018-01-24 21:32

Ska bli skönt att slippa Shoguns irrläror.

För nu åker väl han ut?

:-)

#120
2018-01-24 21:33

Vad gäller XC40....ful och dyr.
Säkerligen(!) bra men....

#121
2018-01-24 21:45

Axa. Ja ofta misskrediterar folk varandras inlägg och erfarenheter på rent normativa grunder. Att mätvärden alltid varierar är dock inte ideologi utan vetenskap. Det finns en väldigt erkänd och teoretisk grund för hur detta kan fastställas och beräknas.

Folks erfarenheter av Volvos dieselmotorer finns redovisad här på forumet. Och så även av mig, eftersom jag råkar ha just en Volvodiesel själv och ännu fler om man räknar in dem som går på företaget.

Ingen av dem kör på 0.7 l/mil blandad körning (min egen undantagen) - trots stundtals tuff körning.

XC40 ligger inte där heller ;-) - i alla fall inte under snarlika förhållanden..

MVH AL

#122
2018-01-25 19:21

Jag är glad att jag köpte den bil jag köpte, för den här är inte särskilt snygg.

Och förbrukning? Jag bryr mig inte om jag ser 0.72 eller 0.96 på mätaren. Vet att det är en finne i rumpan, jämfört med vad jag förlorar i värdet på bilen.

Sluta gnälla över folk som inte vill göra något annat, än köra 70 km/h för att visa på supersiffror. Låt de tycka att det är något att hänga i granen.

#123
2018-01-24 22:06

Shogun får en veckas semester från ViB..

#124
2018-01-24 23:29

Tror A.L bluffar lite om X1:an han alltid tar upp... 0,694 liter/mil är snittet på spritmonitor.de på ca 500 uppmätta bilar, även om det inte räcker för ett bra statistiskt underlag, så säger det ganska mycket om vad bilen drar. Men visst, någon enstaka människa har lyckats köra den på 0,38 och i andra änden har vi de som kört på litern per mil. Men som sagt, medianen är runt 0,7 liter/mil.

#125
2018-01-25 06:50

Nu finns det inte 500 stycken rapporter från modellen ifråga på Spritmonitor Vargen utan 20 st. Och den snålaste 2.0 x-drive ligger 0.47l/mil. Notera dessutom att Spritmonitor inte är en ändamålsenlig skattning av populationens verkliga förbrukning. Det gäller oavsett där finns 500 eller 5000 redovisningar. För att göra en sådan mätning måste det till en helt annan statistisk metod - det brukar kallas för ett obundet slumpmässigt urval (alt sannolikhetsurval) Med ett tillräckligt stort stickprov kan man då med hjälp av centrala gränsvärdessatsen göra en skattning som bör ligga i närheten av populationen "verkliga" värde (kallas ibland för konfidensintervall).

Vad exemplaret drar som finns på firman kan Vargen läsa om här. Där finns körjournalen utlagd. Jag blev själv förvånad faktiskt med tanke på bilens specifikation (fyrhjulsdrift, automat) och gedigna tillvalsutrustning. http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/modellspecifikt/bmw-x1...

MVH AL

#126
2018-01-25 07:47

F.ö kan man notera att data följer Gauss kända sannolikhetsfördelning också hos Spritmonitor. Slår vi exempelvis in Volvo V90 diesel finns där 88 st noteringar, där "bästa" "ägare" av V90 AWD ligger på 0.52 l/mil. Flera bilar hamnar också kring Deeds observationer om 0.56-0.58 l/mil.

Det finns också - helt i linje med denna fördelning - bilar som ligger i andra ändan av skalan.

Varför det blir så hänger ihop med det jag beskriver i tidigare inlägg, bland annat i mitt svar till Axa (förutom att tyskarna har ett annat körmönster och bränsleblandning än i Sverige).

F.ö borde Vargen också notera minsta värdet på XC90 T8- som anges till 0.15 l/mil -häpp!!

MVH AL

#127
2018-01-25 08:50

AL
Det är ju intressant att du delvis sågar Spritmonitor samtidigt som du lyfter fram din firmas exemplar. Jag får en känsla av att du tycker dina egna mätningar är mer korrekta än enskildas på Spritmonitor, eller?

Det intressanta tycker jag är ju egentligen hur en bil drar utifrån ens eget körmönster och körstil, och i jämförelse med andra bilar man har/haft. Som sagt, man kan ha optimala förhållanden och man kan optimera sin körning för att på så sätt få riktigt låg förbrukning. Men det är egentligen i ens vardagskörning som verklig förbrukning kommer fram. Allt annat är referenssiffror.

#128
2018-01-25 09:56

Axa. Jag konstaterar bara att Spritmonitor inte är en representativ mätning (som kan nyttjas för att uttala oss om generella förhållanden i populationen) utan enbart en rad med tänkbara observationer. Det som är av intresse rent analysmässigt kan vi inte få fram via Spritmonitor. Det är och förblir egna observationer som speglar möjliga variationer i körsätt och miljö i precis lika stor - eller större - grad som konstruktionsmässiga egenskaper. Därför är underlaget helt ointressant för att falsifiera både mina som andras angivna värden (som f.ö också återfinns hos Spritmonitor).

Precis som Axa själv är inne på är det körsätt som avgör var förbrukningen landar. Antalet faktorer och deras variationskoefficenter går i princip mot oändligheten, varvid vi också få nöja oss med att redovisa vår egen förbrukning som ett kvitto på vår egen körning och inget mer.

Så nej, jag konstaterar att XC40 eller vilken annan bil som helst kan få en förbrukning om 0.5 l/milen - förutsatt rätt miljö. Jag konstaterar också att det finns förare som inte prickar in det värdet - kopplat till ett annat körmönster. Att folk inte följer trafikreglerna eller kör på ett sätt som ligger utanför testnormer är sedan inte biltillverkarnas fel. Det är snarare ett myndighetsproblem.

MVH AL

#129
2018-01-25 14:35

Lite märkligt, bilen på bilden (XC40) väger 1500 kg enligt transportstyrelsen. Hade vi inte fått uppgifter på att de vägde runt 1800 kg? Eller har Volvo likt Ford börjat med att fuska med uppgiven tjänstevikt nu också? (inkl full tank med person på 75 kg). Kanske dags för en vägning av bilen på bilden. Jag är otroligt nyfiken, Vi Bilägare ... ställ bilen på en våg och väger den 1425 kg (utan förare med full tank) så är det rätt. Jag tror inte den väger så lite.

#130
2018-01-25 16:06

Jag är nyfiken på hur XC40 kan anses vara en klump, och vara svårkörd, när den är runt 15 cm kortare och blott 5 cm bredare än tex en Octavia. Överhuvudtaget - hur kan någon bil, om vi bortser från hjärnblödningar som Hummer H2 etc, anses vara svårkörd? Det är ju inte direkt så att SUV'ar har manuell choke och osynkad låda per definition. Man ser ju inte dagligen folk med bilar i kategorin SUV som fastnar i korsningar för att de likt långtradare inte tar ut kurvan, eller att de fastnar mellan två husväggar för att de inte får plats. Det händer inte jätteofta. Så är lite nyfiken på vad som gör den svårkörd.

#131
2018-01-26 12:17

Styggavargen

Väger garanterat mer än 1425kg. Minns att jag reagerade på vikten när den presenterades, har för mig att den låg på 1700-1800kg med D4 AWD. Men sen så ser den betydligt mindre ut på bild/video än den gör IRL.

#132
2018-01-26 15:21

Enligt Volvo själva är tjänstevikt för en D4 AWD 1824 kg.

#133
2018-01-26 15:54

Vad är en riktig Volvo och vad är en riktig bil av annat märke?? Flesta delar tillverkas av underleverantörer och monteras i fabriken....En riktig bil av något märke är den som alla delar tillverkas under samma tak....Rena löjan med snacket om riktig Volvo eller inte....Puss påre

#134
2018-01-26 17:00

Axa

Tungt. För den betydligt större Bmw 520d touring är tjänstevikten 1730kg enligt BMW. Förvisso utan xdrive, men det ökar vikten med bara 50kg.

#135
2018-01-26 17:25

Nej Axa. Den korrekta vikten för en fyrhjulsdriven XC40 D4 AWD är 1733 kg. Då ingår också en åttastegad automat.

MVH AL

#136
2018-01-26 17:32

AL
Som sagt, det är ju vad Volvo själva anger på sin hemsida. Varifrån hittar du dina uppgifter?

#137
2018-01-26 17:47

Axa. Volvo anger under fliken specifications vikten till 1684 kg för T5 och 1733 kg för D4. Båda med AWD och automatlåda. De mindre motorerna som kommer ger ännu lägre vikt. Jag säger inte hur mycket.

https://www.volvocars.com/intl/cars/new-models/xc40/specifications

MVH AL

#138
2018-01-26 17:49

Om man jämför med BMW så ska man väl vara medveten om att BMW är rätt glada i att använda aluminium i ramkomponenter etc. Vet inte om Volvo kör stål eller alu men det kan vara en bidragande faktor till att BMWn är rätt lätt. Det är dyrt att köpa och framför allt dyrt att reparera (läs : går inte ) så det är förståligt om många drar sig för att använda det.

#139
2018-01-26 18:04

A.L

1733kg är fortfarande rätt tungt, men mycket bättre än 1824kg. Dryga 100kg kan göra stor skillnad i en bil.

#140
2018-01-26 18:06

AL
Märkligt! Jag gick in på nedan sida idag på jobbet (med arbetsstation bakom mängd av brandväggar och filtreringsverktyg) och fick fram 1824 kg. Den kan förvisso varit cachad för nu verkar inte sidan existera.
https://www.volvocars.com/se/bilar/modeller/xc40/specifikationer

Tillägg: jag antar att Volvo inte kan bestämma sig för vilken vikt det ska vara. Haha.

#141
2018-01-26 18:06

Roger

Stämmer, BMW har alltid varit duktiga på att göra sina bilar relativt lätta. Min 330i -06 hade en tjänstevikt på 1495kg om jag inte minns fel.

#142
2018-01-26 18:12

Axa. Ja tyvärr brukar uppgifterna på just den sidan inte alltid vara korrekta. Det gäller inte bara vikter utan även prestanda.

Men i fallet XC40 ligger vikterna där jag redovisat och det kommer versioner som är ännu lättare. (Något under 1x00 kg).

MVH AL

#143
2018-01-26 18:14

Apex. Det klart att man kan spara vikt, så länge kunderna vill betala.

Det är där problemet ligger både för Volvo som BMW.

MVH AL

#144
2018-01-26 18:22

AL
Det verkar som att Volvo justerat siffrorna. Uppgiften om en vikt på 1824 kg har även plockats upp av Adac.de, så ni inte tror att jag sett i syne. :-)
https://www.adac.de/infotestrat/autodatenbank/autokatalog/detail.aspx?mi...

Som jämförelse, en Ateca TDI 2.0 190hk med AWD och DSG7 väger 1639 kg.

#145
2018-01-26 18:30

Axa. Ja som sagt. Det är lätt att skapa förvirring när man har praoelever (som gått i den svenska flumskolan) till att lägga ut information på sidan. Det är inte bara XC40 som har varit fel. Eller rättare sagt: utrustning väger...

Men oavsett det ligger vikten inte på 1824 kg i fallet D4 AWD och automat. Och som jag skrev: det blir ännu lättare framöver;-)

MVH AL

#146
2018-01-26 19:25

Vikten stod på transportstyrelsens hemsida, därför undrade jag. Vikten angavs till exakt 1500 kg för bilen på bilden och Volvo Personvagnar var ägaren. Hade bilen verkligen haft denna låga vikt hade den varit smidig och haft lägre utsläpp. Men väger den uppåt 1800 kg väger den faktiskt mer än en Insigna (storbils klass). Usch fy det är aldrig bra för vägegenskaper när en bil springer iväg så mycket i vikt.

#147
2018-01-26 19:26

A.L, ja all utrustning väger flera hundra kilo, min Octavia har ingen så den blir lätt som en plätt :-)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.