Bild
Nästa artikel
Terränganpassade Volvo V90 Cross Country klarar sig bra på svensk isbark.

Provkörning: Volvo V90 Cross Country (2017)

Provkörning

Är det mest en modegrej eller finns någon faktisk nytta med en upphissad och plastprydd kaross? Vi provar nya Volvo V90 Cross Country på vintervägar och konstaterar att sex centimeter gör skillnad.

Plastdetaljernas funktion sträcker sig till att se tuffa ut. Den extra höjden däremot, den gör skillnad på riktigt. Det märker vi när vi forsar fram i V90 Cross Country, uppföljaren till XC70, i trakterna kring Åre.

Volvo har hissat upp standardmodellens chassi två centimeter. Större hjuldiameter och högre däckprofil höjer bilen ytterligare fyra centimeter. Därtill har fjädring/stötdämpning fått en mer komfortinriktad prägel jämfört med V90.

"När vi kommer in på sträckor med riktigt eländig isbark går det lite stötigt men det förändrar inte intrycket av en bil med bra vinterkomfort."

Skicket på vägen verkar inte bekomma bilen över huvud taget. Volvon bara flyter fram över det skrovliga och dåligt lappade underlaget utan att föraren behöver passa med ratten. Rörelserna är mjuka och följsamma, fjädringen fångar upp även snabba och djupa kompressioner utan att slå i botten. Två centimeter extra fjädringsväg låter kanske inte så mycket men det flyttar fram gränsen för vad chassit klarar att hantera.

När vi kommer in på sträckor med riktigt eländig isbark går det lite stötigt men det förändrar inte intrycket av en bil med bra vinterkomfort. Kanske hade färden blivit ett snäpp  bekvämare med 18-tumsfälgar istället för provbilens 19-tummare. Kanske hade mindre fälgstorlek också påverkat ljudnivån i kupén, provbilen är inte högljudd men heller inte skonad från lågfrekvent vägbuller.
 
Gillar man att köra bil finns en hel del att hämta i V90 Cross Country. Köregenskaperna är betydligt skarpare och mer ”på” jämfört med gamla XC70. Närvarokänslan är större i vanliga V90 men Cross Country har andra tilltalande förtjänster. Extrahöjden innebär förstås att föraren sitter högre och att det blir enklare att glida i och ur bilen, vilket är tacksamt eftersom V90 är ganska låg. Den högre markfrigången kommer också till pass på knöliga vägar eller om plogbilen inte varit ute.

På en plogad isbana på sjön Kolvattnet blir det tydligt att antisladdsystemet är välkalibrerat. Det arbetar med effektiva men lugna ingrepp och reder ut kniviga situationer utan dramatik. Antisladden går också att ställa i ett sportläge som gör det enkelt att kasta ut bakvagnen i en kontrollerad sladd. Det senare är underhållande men det bestående intrycket är ändå hur trygg bilen är att hantera.
 
Motorn i provbilen är D5-dieseln på 235 hästkrafter som är assisterad av två turbo-aggregat och ett tryckluftssystem som sätter fart på ena turbon vid gaspådrag. Det är en stark maskin med brett register, gången är mjuk för att vara diesel och knattrat är dämpat. Den åttastegade automaten växlar nästan omärkbart. Andra alternativ är D4 (190 hk) och bensinarna T5 (254 hk) och T6 (320 hk). Minsta dieseln D3 och laddhybriden T8 erbjuds inte till V90 Cross Counry.

Automatiskt inkopplingsbar fyrhjulsdrift från Borg Warner, tidigare Haldex, gäller för alla versioner av ”CC”. När vi provar att starta i en snöbacke, i ett högst ovetenskapligt test, spinner hjulen loss men det dröjer inte länge innan bilen fördelar om kraften och tuggar sig upp. Maximal dragvikt är 2 500 kilo men med vanligt B-körkort får man inte hänga mer än 1 060 kilo på kroken. Fast krok kostar 8 390 kronor, infällbar 11 900.
 
Kupén är identisk med V90, bortsett från några sömmar och tillvalspaneler i mörkt trä. Inredningsstilen är helt egen och miljön är mycket trivsam. Som vanligt när det gäller Volvo är framstolarna ursköna, särskilt med ”dynförlängning” (2 900 kr) som ger extra lårstöd. I baksätet finns gott om plats, inte minst för benen.

"När det gäller säkerhetsteknik är Volvo dock i en klass för sig."

Lastutrymmet är dock en besvikelse, som vi konstaterat i tidigare test. V90 är inte alls samma lastslukare som den fyrkantiga föregångaren. Volvo har helt enkelt prioriterat designen av bakpartiet.

När det gäller säkerhetsteknik är Volvo dock i en klass för sig. Automatisk nödbroms som hjälper till att undvika eller mildra kollisioner med andra bilar, fotgängare, cyklister och större djur är standard. Enligt Euro NCAP är säkerhetsnivån femstjärnig.
 
Instegsmodellen och den förväntade storsäljaren, D4 AWD med manuell låda, kostar 378 000 kronor. Det är 20 000 kronor mer än motsvarande V90. Inte alls billigt men ändå klart billigare än motsvarande Audi A6 Allroad och Mercedes E-klass All-Terrain.

För alla spekulanter kan det vara bra att veta att modellår 2017 redan är slutsåld. Årsmodell 2018 börjar tillverkas först vecka 17–18. Alltså: räkna med väntetid.
 
Diskutera: Vad tycker du om Volvo V90 Cross Country?

Volvo V90 Cross Country D5 AWD Aut

Pris, från kr: 452 900 (D4 AWD Man: 378 000).
Modell: Femsitsig kombi.
Säljstart: Nu.
Marikfrigång, cm: 21.
Mått, cm: L 494/B 188/H 154.
Bagagevolym, l: 560–1 526.    
Tjänstevikt, kg: 1 966.
Max dragvikt, kg: 2 500 (1 060 med B-körkort).
Motor: Fyrcylindrig diesel med tryckluftsassisterad dubbelturbo, volym 1 969 cm3, max effekt 235 hk (173 kW) vid 4 000 v/min, max vridmoment 480 Nm vid 1 750–2 250 v/min.
Kraftöverföring: Åttastegad automatlåda, elektroniskt inkopplingsbar fyrhjulsdrift.
Prestanda: Toppfart 230 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,5 s.
Deklarerad förbrukning: 5,3 l/100 km. CO2-utsläpp: 139 g/km.
Konkurrenter: Audi A6 Allroad, Mercedes E-klass All-Terrain, Volkswagen Passat Alltrack, Subaru Outback.
 

Kommentarer

#1
2017-03-04 10:19

452,000:- dyr familjebil

#2
2017-03-04 11:59

Smakar det så kostar det!

#3
2017-03-04 12:13

CO2-utsläpp: 139 g/km.. haha, nä den verkliga siffran är nog runt närmare 200 g/km för denna 2 tons bil. De jag känner som har V60 ligger runt 0,55 liter/mil (diesel). Antingen har de gjort något revolutionerande med denna V90.. eller så är jag mycket närmare sanningen.

#4
2017-03-04 12:19

Eller så fantiserar du grovt Vargen. Jag har nämligen själv kört precis den här modellen på c:a 0,55 l/milen - och då låg jag stundtals långt ifrån körcykeln på dåliga vägar. Så även denna kluns går att få ner under 0,5 l/milen, precis som SUV:en som jag har på företaget som Vargen konsekvent vägrar att kommentera. Det tycker jag är synnerligen oseriöst. Välkommen att läsa här Vargen: http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/modellspecifikt/bmw-x1...

MVH AL

#5
2017-03-04 14:30

ViB egna V90 ligger väl rätt nära 0,8l/mil

#7
2017-03-04 15:17

AL
Uppmätt vid pump?

#8
2017-03-04 15:24

Tycker nog att Junkers tråd visar att det går att köra snålt med en V90 med automat och AWD, men att få en bil att dra mycket soppa är inget svårt, oavsett bilmodell!
Och åter igen Vargen - vad är det du inte förstår? Bilen är certifierat i skämttestet, men det är så man bestämt att det skall testas inom EU och återspeglar inget av verkligheten - sluta att jönsa!!

#10
2017-03-04 21:36

Biltypen som sådan äger absolut sitt berättigande.
Vi har ett uselt vägnät, det är nedkört o potthål överallt jag vet dem som tvingats skiljas i från sina "slickers" även en del standard bilar ligger svidande lågt.

#11
2017-03-04 21:45

A.L, har kommenterat din "SUV, och samtidigt konstaterat att det inte är en SUV. Håll till godo. Lasta in 400-500 kg i bilen därbak och sedan kör du 50-100 mil och se hur mycket förbrukningen ökat. Med denna extra last har du en V90. Lycka till.

#12
.
2017-03-05 01:54

Beror väl på familj Hackenbush?

#13
2017-03-05 05:17

Axa; nej via bilens färddator.

#14
2017-03-05 05:20

Vargen; lastar man in 500 kg i den går den upp mot 2,3 ton, vilket är bilens maxvikt enligt fordonsbeviset (maxlasten är 460 kg) Då drar den nog mer än med 1800-2000 kg som den normalt förflyttar med ett snitt om 0,53l/milen ( i köer dessutom). MVH AL

#15
2017-03-05 08:48

Volvo tar fram en ny XC 2017. Under motorn sitter en "hasplåt" i plast. I plast! Detta är pinsamt Volvo. På Mercedes är den i kraftigt stål som är till för att skydda motorn.

6 cm mer markfrigång än standardmodellen men ingen nivåreglering som standard, som extra finns bak. Med last i bilen försvinner XC-markfrigångsegenskaperna. Fjärdingen i Mercedes All Terrain går att höja upp till 6,5 cm över standardbil. Dessutom håller den höjden runt om oavsett last. Detta är standard. Förutom det går fjädringen att sänka under standardnivå, så att bilen går att köra stadigt på släta vägar som vilken bil som helst, samt vid körning med släpvagn går därmed ekipaget plant. Elmanövrerad dragkrok kostar 11.900 kr till Volvo, Mercedes 10.500 kr.

År 2017 lanserar Volvo en ny XC med manuell låda. Manuell växellåda! Som extra tillval en 8-växlad automat. Mercedes har en 9-växlad automat som standard.

Volvos stora kombi har 560/1526 liters bagage. Mercedes E-klass 640/1820 liter.

Rostskyddsbetyget är 3 hos Volvo - 5 hos Mercedes.

Volvo hänger inte med. Premium? Pyttsan!

#16
2017-03-05 08:35

Man kommer knappast ner under 0,5 l/mil med denna bilen i blandad förbrukning vid verklig förbrukning mätt vid pump. Det är bara en önskedröm. Visa gärna ett enda test framöver i en motortidning som får dessa förbrukningssiffror vid test,det kommer aldrig att ske.

Men i övrigt är det säkert en riktigt trevlig vid körning inte tu tal om det.

#17
2017-03-05 08:31

Thommys det är skillnaden på riktig premium och låtsaspremium.

#18
2017-03-05 08:45

Shogun; Har du missat Junkers tråd där han kör sin automatväxlade V90 D3AWD på 0,4-0,5 l/milen? Jag vet av praktisk erfarenhet att de nya VEA motorerna är snåla. Min fru hade en V70 D4 Automat som förmånsbil, och efter 10000 mil hade den inte gått över 0,55 l/mil (mätt vid pump), stora delar av körningen är i tärort och köer. . För två år sedan körde jag ockdå sträckan Österlen -Paris, med en manuell V70 D4. Hem gick färden via Schweiz och raka vägen genom Tyskland. Och det gick fort, riktigt fort ( för en Volvo). Inte en enda gång fick jag den över litern.

MVH AL

#19
2017-03-05 11:47

V90 D3AWD på 0,4-0,5 l/milen? Möjligen i 80km/h bakom en långtradare i nedförsbacke och medvind...

#20
2017-03-05 12:11

Använd aldrig ordet premium utan apostrofer dvs. 'premium' för vad som ligger bakom detta ord är en sinnesförvirrelse, inget verkligt. :)
Det finns inte något riktigt 'premium' eller 'låtsaspremium'.

Att dom inte skäms för att ha gjort en såhär tung bil år 2017!? Slut på kunnandet?

#21
2017-03-05 12:44

Ägde tidigare en Audi Allroad (men barn för tillfället en BMW 5 serie). Köpte just Allroad för att få plastskärmarna pga våran garageplatser. Efter att främst frugan repat vår bil 5ggr tänkte jag att lite skyddande plast vore fint. Så Allroad gör sig mer i storstan än landet ;-).

#22
2017-03-05 12:50

Dagens bilar är tyngre än för bara några år sedan eftersom man väger in bilarna på ett annat sätt idag.

http://teknikensvarld.se/dagens-bilar-vager-mer-an-du-tror

#23
2017-03-06 11:35

Detta är en riktig premium bil!

Lycka till Volvo Car Coorp

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!