Bild
Nästa artikel

Provkörning: Volvo V70 D4 (2014)

Provkörning

Färre cylindrar, men mer motorkraft och fler växlar. Vi har kört nya Volvo V70 D4 med åttastegad automatlåda. Det gav mersmak.

Att svenskarnas älsklingskombi graderats upp och förfinats har vi redan berättat om, både i tester och tidigare provkörningsrapporter.

Men nu finns en ny högintressant V70-variant med potential att bli stor favorit, såväl i villaförorterna som bland tjänstebilsförarna.

Beteckningen är D4 och mellan framhjulen sitter en ny tvåliters fyrcylindrig turbodiesel som är både snålare och mer kraftfull än den tidigare femcylindriga D4:n.

Trots rejäla motorresurser, 181 hk/400 Nm, har Volvo lyckats med konststycket att få den senaste D4-upplagan miljöklassad och det gäller såväl med manuell växellåda som med den nya åttastegade automaten. Det är skickligt jobbat av de svenska drivlineteknikerna!

Geartronic-lådan kostar 19 900 kronor extra och fungerar som helhet alldeles utmärkt. Men en skönhetsfläck finns och det är att den skickar svårdoserat mycket drivkraft från start, vilket gör det svårt att komma igång utan obekväma ryck.

När man väl är på rull fungerar dock den nya drivlinan väldigt smidigt. Motorn jobbar lent och tyst och lådan skiftar nästan omärkligt mellan de åtta växlarna.

Förbrukningen är på papperet låga 4,4 l/100 km. Men under vår provperiod – där bilen i huvudsak rullade på motorväg/motortrafikled och i stan – sörplade den i sig betydligt mer än så. Snittet blev 6,5 l/100 km, en bra bit från laboratoriekörningens drömgräns.


Men en bil är förstås mer än bara en drivlina och Volvon imponerar även med stadiga och trygga köregenskaper i kombination med en sällsynt fin åkkomfort. Såväl fjädring som bullerisolering är av hög klass och samma sak gäller den invändiga finishen och det lättanvända och innehållsrika multimediasystemet. Där har Volvo numera inget att skämmas för, inte ens i jämförelse med tyska prestigekonkurrenter som Audi, BMW och Mercedes.

Dessutom kan Volvo det här med smarta och smidiga kombifunktioner bättre än de flesta och nya V70 bjuder på både finfin flexibilitet och generösa utrymmen. Men varför är lastutrymmets insynsskydd så sladdrigt och svårhanterligt?

Sist men inte minst så har Volvo lagt en hel del krut på att ytterligare utveckla de aktiva säkerhetssystemen. Två exempel är att autobromsen numera fungerar upp till 50 km/tim och fotgängardetekteringen även känner igen cyklister.

Sammantaget är det bara att konstatera: det är inte så konstigt att så många svenskar är så förtjusta i V70...

Diskutera: Vad tycker du om Volvo V70 D4?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Volvo V70 D4/181 hk

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Volvo V70 D4/181 hk

PRIS, FRÅN KR: 323 000 (automat från 342 900).
MODELL: Femdörrars kombi.
SÄLJSTART: Säljs nu.
MÅTT, CM: L 481/B 186/H 155.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 781 (aut. 1 854).
MOTOR: Tvärmonterad fyrcylindrig direktinsprutad turbodiesel med stopp/startsystem. Cylindervolym 1 969 cm3. Maxeffekt 181 hk vid 4 250 v/min. Max vridmoment 400 Nm från 1 750 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrivning, sexväxlad manuell låda (åttastegad automat finns som tillval).
PRESTANDA: Toppfart 220 km/tim. 0–100 km/tim på 8,6 s (samma för aut).
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 4,3 l/100 km (aut. 4,4 l/100 km).
CO2-UTSLÄPP: 113 g/km (aut. 117 g/km).
KONKURRENTER: BMW 5-serien, Audi A6 Avant, VW Passat, Ford Mondeo, Opel Insignia med flera.

VAD NYTT? Motor och automatlåda.
FÖR VEM? Kombivänner med komfortkrav.

PLUS: Drivlina, åkkomfort, säkerhetsnivå, kombifunktioner.
MINUS: Insynsskydd, faktisk förbrukning.

Kommentarer

#1
2014-03-17 09:30

Bra bil, synd bara att man gör så dåliga säten.
Personligen så kan jag inte ha en V70 för jag får inte plats i den.
Men för normallånga personer så är den nog perfekt.

#2
2014-03-17 09:55

Hej LC4ever Jag körde en dylikt fast ca 4 år äldre. Fast den hade i mitt tycke inte en kommunikativ styrning. (läs sävlig) Vet dock ej om det var just detta ex.

mvh VW Polo 2012

#3
2014-03-17 10:35

Jag tycker också att V70 är lite sävlig och klumpig att ratta så den passar inte mig alls. Däremot måste jag säga att Volvo verkligen fått ordning på inredningen som ser ut att hålla hög klass och är snygg att titta på.

#4
2014-03-17 10:39

Det är svårt att veta hur testlaget har kört för att få en förbrukning på 6,5 lit/mil, jag skulle vilja se ett test där man kör långfärd i en bestämd hastighet, t.ex. Stockholm - Norrköping tur o retur med farthållaren inställd på 110 km/t, och få ett värde på det, ett sådant värde borde ingå som standard i biltesterna

#6
2014-03-17 11:07

Säkert en superbra bil på många sätt, men det tråkiga med bilen är att nästan alla har en sådan... Man smälter in för mycket med en V70 tycker jag!

#7
2014-03-17 11:57

Nja leifer, jag tror inte att en automatlåda skulle inverka så mycket på själva vägkänslan. Har för övrigt kört V70 med automatlåda, gör en körning med V70 automat 1 gång om året och efter det är det skönt att sätta sig i sin egen bil igen.

#9
2014-03-17 12:43

Peugeot-pär.....håller fullständigt med dig. Jag kommer aldrig att köpa en volvo, bilen är säkert bra, men alldeles för utslätad.

#10
2014-03-17 12:43

leifer, att automatlåda är att föredra på dessa stora bilar tycker jag annars att du har helt rätt i.

#11
2014-03-17 13:16

Åkte taxi häromveckan i den nya Volvo V70 av 2014 års modell och ägaren älskar den bilen med sin smidiga 8 växlade växellåda från Aisin? Han sa dock att den drog mer än deklarerat runt 0,55 liter per mil i taxitrafik men det tyckte han är helt ok med tanke på att V70 är en stor och tung bil.

#12
2014-03-17 13:46

Bra jobbat Volvo.
Det bådar gott för kommande modeller.
Volvo behöver fler modeller i 40-serien.
En XC40 tror jag absolut behövs, och kanske även en kompakt sedan (S40) likt Audi:s A3.

#13
2014-03-17 16:00

Jo jag gillar verkligen V70 och jag tycker att den nya inredningen och instrumentbrädan är bra mycket snyggare än den tidigare.
Och den går ju både tyst och komfortabelt.
Men jag håller med om att styrningen är sävlig, går man fån V70 till 9-5 känner man verkligen skillnad.
En annan sak som jag inte gillar är det låga insteget i framsätet, jag har flera gånger glömt att dra in huvudet mellan axlarna som en Skalman, eller som en jobbarkompis kallade den, en "nackspärrsbil".
Den är ju ändå ljusår bättre än V60.

#14
2014-03-17 18:38

Det var ju denna bil ni skulle haft i årets långteststall!

#15
2014-03-17 21:15

Japp!

#16
2014-03-17 22:38

Junkers, Saabnisse:
ViB borde köpa in denna V70 eller ännu hellre kommande Volvo V70 liksom Nevs nya elSaab i kommande års långtidstest eftersom det är dessa modeller som många nybilsköpare både privata och särskilt företagare köper och som sedan hamnar i bilhallarna som eftertraktade begagnade köpobjekt för den breda massan av privatköpare som inte har råd att köpa nytt.

#17
2014-03-18 10:43

Varför nu Vib skulle köpa in en Saab begriper jag inte då de redan har en sådan för mycket. Om Nevs däremot mot förmodan lanserar en NY elbil så vore det något annat. Tidningens sätt att skriva om elbilar vittnar inte heller om att ett större sådant intresse finnes.

Nya D4 är säkert jättefin och en del utav intresset för bilen beror ju på utrymmena. Om Volvo då strikt fortsätter med sin jakt på premium framför ett praktiskt bagage så tror jag att man tappar många kunder även om V70 främst är intressant för privatpersoner som begagnad.

Hade kanske även hoppats på en något lägre förbrukning då jag körde en C220d härom dagen och den rullade väldigt fint och billigt. Imponerande förbrukning även jämfört med min egen bil som är 60Hk svagare och erkänt snål.

#19
2014-03-18 12:20

Leifer, V70 är ju komfortabel jämfört med V60 och S60 som enbart passar för viga småväxta personer.
Och V40 vill jag helst inte nämna, där finns det många bättre alternativ.

#21
2014-03-18 17:37

XC60 är helt ok, V70 ligger på gränsen, de andra är för dem som är väldigt viga och det har inget med längden på personen att göra, enbart förmågan att knyckla ihop sig för att kunna komma i och ur.
Här finns det bättre alternativ.

#23
2014-03-18 20:08

leifer, låt var och en bedöma den saken leifer!
Det går lätt att jämföra med andra bilar i samma klass.

#24
2014-03-18 21:29

Saabnisse:
Jag skulle vilja se det så här:
Jag är lite lätt överviktig och har dessutom opererat ryggen för diskbråck och har inte alls svårt att komma i och ur en Volvo V70 de gånger jag har åkt taxi i dem. Värre är det att ta sig in i vår Toyota Auris och Forden eftersom de bilarna är mindre och trängre i sig men det är klart att skulle V70 få ännu större dörrar och ökat insteg, utrymme, mellan stolssits och tak skulle det ju bli ännu bättre men då finns det ju större Volvomodeller att välja tex Volvo XC60 och Volvo XC70 samt Volvo XC90 men då drar ju å andra sidan priset i väg in absurdum...

Så jag tycker trots att Volvo V70 är "lagom" för de allra flesta som har råd att köpa dem.

#25
2014-03-18 21:53

saabnisse:

Visst är V70 en superkomfortabel vagn och visst är V60 mindre. Men det är inte bara utrymmena som avgör utan möjligheterna att använda dem.

Faktum är exempelvis, att min 45 kg stora hanhund kan åka bak i en V40 och det utan större problem. Men han föredrar V70:n, helt klart. Dock äär situationen inte riktigt så illa som en del vill få det till. Och vill man ha större innerutrymmen så tillhandahåller ju Volvo sådana bilar likaså.

MVH AL

#26
2014-03-18 22:45

Men snälla nån, fattar ni inte vad jag skrev?
Jag skrev ju att V70 var bekväm, men att den är på gränsen.
XC60 är ju avsevärt enklare att ta sig in i, men att V60 och V40 är designmässiga katastrofer.
Att ALs hund kan ta sig in i en V40 säger väl inte så mycket om bekvämligheten i insteget.
Eller?

#27
2014-03-19 07:26

Här håller jag med saabnisse, man får dra in skallen när man skall sätta sig i framsätet i V70 annars får man sig en smäll.

#28
2014-03-19 08:15

Kan bara hålla med saabnisse (för en gång skull).
Volvo är INTE bekväma om man är lång.
Jag har hittills inte hittat en Volvo där jag kan få en bekväm körställning.
Det finns konkurrenter som är betydligt bekvämare.
Naturligtvis är detta otroligt subjektivt.
Men för min del så har alltid Volvo (V60 och V70) fallit bort när jag skall ta ut en ny tjänstebil pga komforten.

#30
2014-03-19 12:48

En verklig förbrukning ca. 47% över den deklarerade är SKAM!
Sen: om denna låda är densamma som sitter i BMW: så fort man växlar över till manuellt läge växlar lådan ner 2 (!) steg även om man bara ville förvälja det manuella läget. Urdumt!!

#31
2014-03-19 15:34

6.5 i förbrukning, och bilen får låg skatt... jaja, vilket skitsystem.

Tycker att rattvärme borde vara standard i Sverige, på en "svensk" bil.

Det där med att köra igång mjukt upplever jag svårt även på V50 D2, först händer mest inget, sedan blir det rivstart. Borde gå att putsa bort via mjukvaran.

V70 har annars stått sig bra, ser ut som en Volvo, är bekväm och hyfsat rymlig. Hastighetsmätaren på rätt plats. Tyvärr har de kvar den korkade mittkonsollen.

Får hoppas de förbättrar kvaliteten, den verkar inte vara på topp. Styrväxeln är ett standardfel.
Rostskyddet tycks också blivit sämre, något som kommer att straffa sig...
Förb--e ekonomer!

#33
2014-03-19 21:13

Saabnisse: Poängen med min hundparallell var att V40 inte är riktigt så trång som man först kan tro. Den är tvärtom ganska praktisk.

Och trångt insteg i V70 har jag aldrig ens tänkt på eller märkt av. Då är 9-5:an många gånger värre och även min 5-serie. XC60 är dock i en klass för sig, men mestadels för att det är en SUV.

V60 är mindre, men jag upplever den inte som svår i insteget - och jag är ganska rejält bredaxlad. Men visst, en stor bil är större än en liten bil. Det är svårt att argumentera emot.

MVH AL

#35
2014-03-20 16:12

AL och leifer, det har inte med längd att göra utan hur rörlig man är.
V70 har en linje på förarplatsens sidoruta som kräver att huvudet förpassas in mellan axlarna för att inte slå i överkanten, här är 9-5 överlägsen, liksom tidigare modell av V70.
Däremot har V70 lägre tröskel än 9-5 så fötterna behöver inte lyftas lika mycket.
V60 vill jag inte kommentera, den kommer jag inte in i och V40 vill jag inte ens försöka mig på.
Jag har nog med de gånger jag kör V70 och tro mig, jag har tillräckligt med erfarenhet att veta vilken bil jag tycker är bekvämast.

#36
2014-03-20 22:29

Ok saabnisse. Jag tror jag förstår din problematik. Har själv aldrig upplevt sådana bekymmer i V70 men vi är ju alla olika.

MVH AL

#37
2014-03-22 12:15

LUSTIGT…
Men jag kan inte åka i denna bil utan att bli dödssjuk pga. idiotiskt säkerhetsbälte utan manuell höjdjustering som därmed hamnar under hakan och groteskt stark elektromagnetisk strålning.

3 dagar i sjuksäng senaste och sista försöket.

#39
2014-03-22 18:37

Tre dagar i sängen på grund av inbillningssjuka således. Inte mycket att ta på allvar.

MVH AL

#40
2014-03-22 22:58

Nåja, vi ska inte nonchalera N-iklas reaktioner helt.
Jag har själv upplevt liknande symptom, även om det aldrig fått mig att inta sängläge, och inte heller efter att ha åkt V70, och jag visste inte heller att det berodde på den elektromagnetiska strålningen, men obehagskänslan har funnits där.
I min enfald trodde jag att det berodde på ett utsvävande leverne kvällen före med en allmän olustkänsla som följd, men nu vet jag bättre.
Det är naturligtvis den elektromagnetiska strålningen som jag blivit utsatt för.
Var nu den kom från?

#41
2014-03-23 08:56

Med inlägg som N-iklas senaste så blir det ju rätt uppenbart vilken vikt man skall lägga vid tidigare och kommande inlägg ifrån den signaturen.

#43
2014-03-23 11:08

Elöverkänslighet har aldrig kunnat påvisas i vetenskapliga studier. Testgrupperna påstod sig ha huvudvärk och bli illamående - trots att de inte utsattes för några elektromagnetiska fält och vice versa.

Elöverkänslighet går därför inte att diagnostisera och den ses eller accepteras heller inte inom de medicinska disciplinerna. Vad det istället handlar om är inbillning - d.v.s psykologiska orsaker, eller det som brukar kallas för noceboeffekt.

Volvo V70 har f.ö lägre värden av elektromagnetisk strålning än de flesta andra. Och de ligger långt under de gränsvärden som svenska strålsäkerhetsmyndigheten satt upp.

Tilläggas bör också att den datorskärm som N-iklas bevisligen spenderar många timmar vid varje dag har betydligt högre frekvenser av "strålning" än en halvtimmes färd i en Volvo V70. Och jag behöver knappast nämna mobilen - eller?

MVH AL

#44
2014-03-23 13:24

Vibilägare mätte upp detta för ett antal år sedan mellan just en V70 och Prius. Där Prius hade den lägre elektromagnetiska strålningen, faktiskt den lägsta av alla uppmätta bilar. Har VIB denna artikel kvar så ni kan lägga ut den här?

#45
2014-03-23 13:40

Hittade undersökningen om elektromagnetiska fält här. Men den har över 10år på nacken. Men jag har ett ganska bra minne......;o)

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/farliga-magnetfalt-i-volvobilar_44004.svd

#46
2014-03-23 13:54

Shogun - de uppmätta frekvenserna avser äldre P2-plattformen och de ligger fortfarande långt under gränsvärdet och utgör bara en bråkdel av en dataskärm, mikrovågsugn, brödrost eller mobiltelefons motsvarande nivåer.

Men eftersom folk i genomsnitt är rasande okunniga inom epidemiologi så har Volvo åtgärdat även denna problematik genom tekniska lösningar - det gäller även den äldre P2-plattformen. Detta trots att det alltså inte var nödvändigt.

Dagens Volvobilar lider som sagt inte av detta, och det har aldrig varit något problem. Vad det handlar om är okunnighet, och det är ett svårt monster att hantera.

Hur nyare Priusar "strålar" låter jag därtill vara osagt. Jag är dock övertygad om att de ligger inom gränsvärdena - ja jag är t.o.m övertygad om att samtliga bilar på marknaden inte ens ligger i närheten av några gränsnivåer och än mindre på några nivåer som är skadliga.

MVH AL

#47
2014-03-23 15:39

"Elöverkänslighet" är ett gissel för de som är drabbade. Tyvärr hjälper det inte att "isolera" sig - problemen är, som AL mycket riktigt påpekar, av en annan dignitet. Här kan man läsa hur det hade kunna gått om inte media fått Mora kommun att komma till sans; http://www.dn.se/nyheter/sverige/en-enda-man-kan-fa-mobilnatet-slackt/

Mannen i byn Venjan får således fortsätta att gå i silverdräkt. Det lär inte hjälpa honom. Vad han behöver är professionell psykologisk hjälp.

#48
2014-03-23 18:56

Javisst Audi och det allra märkligaste är ju hanteringen av ärendet. Det känns lite som spårvagnarna i GBG - du vet vad jag menar. Kompetensen är inte riktigt på topp i de offentliga miljöerna alltid.

Men ärendet är ju nu nedlagt och det blev inget prövningstillstånd heller. Så den berörda mannen lär få fortsätta spendera dagarna i sin silverdräkt - troligtvis på vår bekostnad. Sjukhuset kan han ju inte besöka heller - där är strålningen många gånger gånger högre än i en Volvo V70.

Så elöverkänsligheten luktar lite sektbeteende om man frågar mig.

MVH AL

#49
2014-03-25 20:19

Efter att ha arbetat i snart 30 år med att finna sanningen om civilisationen, samhällssystemet och mänskligheten kan jag upplysa om att en dominerande del av det som människor tror är sant, verkligt och riktigt inte är det.

Det är så att människor inte styrs - och därmed heller inget av människor skapat, som samhället eller civilisationen - av intelligens, logik, förnuft, effektivitet eller produktivitet.
Kort sagt, det viktiga för mänskligheten är inte är att göra ett bra jobb – faktum är att det är det sista man tillmäter någon relevans.

Människor är primitiva och intellektuellt outvecklade, de styrs huvudsakligen av primitiva, grundläggande drifter och behov.
Det man enkelt kallar psykologi.

Det primära målet för mänskligheten och samhället är att må bra för stunden och överleva dagen, man är extremt ytliga och kortsynta och anledningen till det är att man har dels ett totalt förstört självförtroende efter upprepade misslyckanden under historien som gör att människor tror att de är hjälplösa och att allt är omöjligt.

Och dels för att man är skräckslagna inför sanningen och verkligheten, man vet mycket väl att världen och livet och samhället är ren skit, att felen, bristerna och odugligheten är totalt genomsyrande allt, och man tror att om man såg detta, tog till sig detta som en medveten kunskap, accepterade detta som sant skulle man inte orka leva.
Man skulle inte ”må bra” - och det är ju det enda man vill…

Därför är lögn och bedrägeri i syfte att berätta en snygg saga som de rädda kan tro på och slippa se sanningen, hela syftet med samhället och dess grundläggande funktioner.

Myten om att elektromagnetisk strålning är ofarlig är ännu en av dessa lögner i syfte att behålla lugnet i samhället och förhindra spridning av oro och kaos.

Det är vetenskapligt bevisat och accepterat att elektromagnetisk strålning inte bara är skadligt utan även kan leda till det populära ämnet cancer.

Detta gäller mobiltelefonen NMT 450 – anledningen till att man tillåtit offentliggörande av detta resultat är att en kollaps av 450 inte kan skada samhället eftersom systemet inte länge används.

Om det fortfarande varit i drift och haft stor betydelse hade detta resultat aldrig accepterats.

Utöver det har en lång rad forskningsresultat och laboratorietester i Frankrike, Italien Schweiz och Sverige bevisat den mycket skadliga påverka denna strålning har.

Att man avvisar denna bevisning, framför allt mycket starkt i Sverige mer än andra länder, är endast för att skydda ekonomin och samhällets intressen.
Ericssons intressen…

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.