Bild
Nästa artikel

Provkörning: Volvo V70 (2013)

Provkörning

På årsmodell 2014 görs troligen de sista förändringarna på nuvarande Volvo V70, som ju är Sveriges mest sålda bil. En bra kombi har blivit ännu lite bättre – men också dyrare.

Volvo går ut hårt vid lanseringen av årsmodellerna 2014. Men förändringarna på nya V70 handlar mest om stramare design av front och bakparti och ny instrumentering och infotainment - det senare som tillval.

V70 är en mycket komfortabel och bekväm bil att köra och åka i, med förhållandevis låg ljudnivå också på svensk grov asfalt. Så vitt vi känner till har inga förändringar gjorts av fram- eller bakvagn.

På motorsidan har Volvo pressat förbrukning och utsläpp nedåt på minsta dieseln och bensinmotorn T4. V70 D2 med manuell växellåda uppges förbrukningen i blandad körning nu till 4,2 l/100 km och med CO2-utsläpp på 111 g/km. Det är i och för sig skapliga siffror för en stor familjebil. Men de mer intressanta motornyheterna kommer troligen först sent i höst. Och då handlar det om nya fyrcylindriga Volvodieslar.

Visst har Sveriges mest sålda kombi blivit snyggare och fått ett fränare grin i nosen. Fronten har nu långa liggande ribbor också i den nedre delen av stötskölden som tidigare utgjordes av en enskild spoiler.

Nu består hela fronten nedanför huven av en enda täckande plastsköld. Så det gäller att inte köra för hårt in i snövallar eller in i höga trottoarkanter. Å andra sidan brukar inte Volvo ha så lågt chassi att det är ett problem.

Belysningen har en ny konfiguration. DRL-lamporna (dagbelysningen) sitter numera längst ned, där de flesta bilar har så kallade dimljus (oftast helt värdelösa i just dimma).  Samtidigt har Volvo lagt in en stående rad av LED-lampor mellan de två huvudreflektorerna, vilken utgör P-belysning.

Nya Volvo V70 har också ett helljus kompletterat med en extra reflektor och en halogenlampa. Med ljusknappen i autoläge och med bara dagbelysning tänd, så lyser också baklamporna och med dem sidolamporna, orange fram och förstås röda bak. En liten detalj kanske, men en bra sådan.

Det hade också varit bra om baklamporna tänts när bagageluckan öppnas med fjärrkontrollen. Man kan för övrigt öppna bakluckan med en knapp till vänster om ratten, men man måste fortfarande stänga med knappen på bakluckan.

Bakpartiet har fått liknande  förändring som fronten – en stor, mer integrerad plastsköld. Det är bara längst nedtill som man kompletterat med en liten svart plastdel. Nya avgaspipor är integrerade. Bakljusen har delvis ny form. Nedre delen har en blank utsmyckning som harmonierar med nya kromlisten på bakluckan.

Nya V70 kan nu, precis som V40, mot tillägg av ett teknik-paket utrustas med digital instrumentpanel med tre olika grafikteman att välja mellan.  Infotainmentdisplayen på testbilen från Volvo är en 7-tumsskärm med samma menyer som V40 och kostar också extra. Den är snyggt placerad ovanför mittpanelen och har precis som övriga instrument en liten skyddande keps.

Nytt är också möjlighet att få automatisk helljusreglering, eluppvärmd vindruta, eluppvärmd treekrad ratt och automat med växlingspaddlar på vissa motorer.

Citysafety är däremot standard och är i aktion upp till 50 km/tim. Vidare kan man som tillval i ett paket kallat Driver support få det system som kan detektera en utspringande  fotgängare och vid risk för påkörning automatiskt bromsa bilen. I Driver support ingår också  information av rådande hastighetsbegränsning.

Den testbil vi fick tillgång till några  dagar var utrustad med D4-motorn och automatväxellåda. Den var också mastigt extrautrustad och hamnade långt över startpriset för en V70 Kinetic.

Vi provade om man i verklig körning kan nå bränsledeklarationens siffror på 4,9 l/100 km för D4 automat. Färddatorn nollades hemma och sedan bar det av mot jobbet, en sträcka på fem mil. Det var bara elva plusgrader vid start och körningen började med fartgupp, 30-väg och ett stopp vid ett vägarbete med signalljus. Motorn hade redan blivit varm och stängde av.

Det tog ändå nära en mil att sänka startens höga förbrukning på nära 10 l/100 km till under 6,0 l. Men sedan bläddrade siffrorna nedåt i god fart. Efter 40 km vid  infarten till östra Stockholm stod färddatorn på 4,8 l/100 km. I de måttliga köerna genom huvudstaden till jobbet hade vi slutligen kört 50 km på en timme med en genomsnittsförbrukning av 5,1 l/100 km enligt bilens egen färddator. Hyfsat!

Diskutera: Vad tycker du om Volvo V70?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Volvo V70 D4

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Volvo V70 D4

PRIS, FRÅN KR: 316 000.
MODELL: Kombi.
SÄLJSTART: Säljs nu.
MÅTT, CM: L 481/B 186/H 155.
TJÄNSTEVIKT, KG: Ca 1 800.
MOTOR: Femcylindrig dieselmotor med turbo. Volym 1 984 cm3. Max effekt 163 hk vid 3500 v/min. Max vridmoment 400 Nm från 1 500 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Automatväxellåda eller sexväxlad manuell.
PRESTANDA: Toppfart 210 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,9 s.
FÖRBRUKNING: 4,9 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 130 g/km i blandad körning.
KONKURRENTER: Audi A6 Avant, BMW 5-serie, Mercedes E-klass med flera.

VAD NYTT? Smärre yttre uppdatering och nya tillval i förarmiljö och kommunikation.
FÖR VEM? Familjer med flera barn eller den som behöver en stor och säker bil.  

PLUS: Uppdateringen av infotainment och instrumentering ger nybilskänsla.
MINUS: Nya motorerna dröjer.

Läs mer om: Volvo V70

Kommentarer

#1
2013-08-30 10:19

Fin! Dyr... Men förklara, på vilket sätt är en kompass i innerbackspegeln en praktisk hjälp? Och att det bara går att stänga bakluckan när man står vid den är väl sannolikt av klokt säkerhetskäl?

#2
2013-08-30 11:00

Hade hyrbil i USA med kompass i backspegeln och det var ganska bra att veta vilket håll man åker åt när man inte hittar men till och från jobbet är det rätt värdelöst

#3
2013-08-30 11:16

Kan tänka mig att det är smidigt i New York tex :P Där går väl gatorna bara i vinkelräta väderstreck :P

#4
2013-08-30 11:20

Jaha, nu kan man då äntligen få paddlar till växlingen som funnits på Saab i tio år.
Vad nu det ska vara bra till....
Det är ju egentligen bara i långa utförsbackar man låser växellådan.

Jag hade också kompass i hyrbilar i USA men idag när de flesta har GPS är det ju ganska onödigt, speciellt som här där kompassen kostar lika mycket som en hyfsad GPS.

Säkert en bra uppdatering till en ännu bättre bil, men på tok för dyr för sin klass.
Det verkar som Volvo fallit för det misslyckade Saabtrixet, skapa en bil i premiumklass genom ett högt pris.
Men det fina är ju att det fortfarande är en bil som man slipper krypa in i och som fått behålla sitt utrymme och här i Sverige kommer den att sälja bra ändå, men jag undrar om det inte blir tufft utomlands?

#5
2013-08-30 11:22

Synd att de inte slopade den där eländiga mittkonsollen när de ändå var igång och ändrade. Ergonomiskt rätt placerade fack är så mycket bättre.

Samtidigt kunde de flyttat upp och rensat upp bland alla små pilleknappar på mittkonsollen.
Vad hände med de smart utformade och placerade reglagen som Volvo var föregångare med på 70-talet?

#6
2013-08-30 11:43

hultarn, jag håller med om mittkonsolen, den är väl fet och jag tycker att den är onödigt störande.

#7
2013-08-30 11:45

Ja du, hultarn, vad hände med reglagen på Volvos modeller från 1970-talet ... =) Nu har vi 2013 och borta är gamla vajerreglage! Dessutom finns det idag så många funktioner i en bil att stora blaffor till reglage inte kommer plats. Och är det någon som har varit föregångare med knappar och reglage så är det Mercedes.

För övrigt kan jag bara upprepa det som jag har skrivit många gånger tidigare och som flera motortidningar idag klagar högljutt på och ifrågasätter friskt: Priset! Idag får man i stort sett en Mercedes E-Klass till samma pengar och på köpet marknadens absolut bästa kombibil: störst men ändå så elegant, perfekt, oslagbar i komforten, fullsmetad med utrustning redan från starten (för normalköparen är det bara färg och växellåda som behöver kryssas för) etc. Och till ett fantastiskt pris. Billig kan man inte säga att den är, men prisvärd som få i alla fall. Volvos problem är just priset. Den är helt omotiverat dyr!

#8
2013-08-30 11:59

Nu när man sett några "nya" V70 på vägarna kan man konstatera:
- Fy, vad ful den blev, kromet bak och grillen fram, båda är gräsliga!
Volvo forstatte med andra ord på utsidan, det de lyckades med på insidan vid förra facelifen, d.v.s. att sabba den design man hade från början. Detta måste vara Volvos värsta facelift sedan 240 anno 1984...

#9
2013-08-30 13:41

Fin??Kvalité?? Jobbar på Volvo och åkt med många kollegor som har Volvo. Är inte speciellt imponerad av någon bil. Tycker det ser billigt ut, inte lika billigt som Skoda, Kia eller Dacia men inget som triggar habegäret . Men Volvo är ju Svenska biljournalisters kelgris

#10
2013-08-30 14:52

"Idag får man man en E-klass för samma pengar" ??
När jag slarvläste en prislista så fick jag 350" för V70, och 400" för en ungefär likvärdigt utrustad E-klass. Och uppåt 100-tusen i skillnad, om man plockade på en del utrustning.
Komfort. Har kört sonens nya V70 ganska många mil. Har åkt en kollegas E-kombi -12 en del. Och på grov asfalt ligger ljudnivån hos Volvon i himmelriket. Ska inte påstå att E-klass är bullrig. Men behagligt tyst är den inte. (16" resp. 17", kan inte förklara hela skillnaden.) Och ifråga om framstolar föredrar jag komforten hos V70. Men det finns säkert andra sorters ryggar.
PS. För egen del väljer jag varken V70 eller E-klass. Dock, om jag hade pengar, lust och behov av en "normal-kombi", kunde det faktiskt bli just en E-klass. Förutsatt att köplusten sammanföll med nån av de kraftiga rea-perioderna som ofta inträffar just för E-klass i Sverige. Det är en läcker bil. Attraktivast, i mina ögon, av de 3 stora premium-märkena. Men så är jag också en gammal gubbe.

#11
2013-08-30 14:55

På tok för dyrt. För 500 000kr köper väl ingen en V70, med mellandieseln i. För dem pengarna får man ju en rätt så välutrustad A6 Avant med 3.0 diesel. MB E350 diesel, BMW520d Touring. Med likvärdig om än inte mer utrustning, om än inte mer utrustning.

Vidare kan jag inte annat än att hålla med om att dessa designtilltag som Volvo verkar prångla ut gör att en tråkig bil nu har blivit tråkigare och även rejält ful. Tror det är de vanliga tjänstebilsköparna som kommer köpa denna. Passaten bjuder ju på mer flärd och utrusning för bra mycket mindre pengar, och är idag V70 största konkurrent.

#12
2013-08-30 15:47

Pender, när jag någorlunda seriöst byggde en V70 D4 Kinetic så att den motsvarande en E-Klass fick jag V70:n till 375 000 ... Du måste plocka på en hel del för att motsvara E-Klassen, till exempel parameterstyrning, helt elinställda framstolar, nivåreglering (!) med mera. Motsvarande E-Klass landar på ca 399 900 - i praktiken inte mer än 25 000 i prisskillnad om vi håller oss till listpriser. Och söker man efter kampanjpriser har Mercedes uppenbarligen större marginaler, då man kan få nya till exempel E-Klass klart billigare än kampanj-V70. Jag vidhåller att Volvo V70 i stort sett är lika dyr som en E-Klass Kombi. För övrigt är de flesta biltidningar - även svenska - överens om att E-Klass Kombi är marknadens avgjort mest kompletta och bästa kombibil. Till och med Aftonbladet har basunerat ut detta.

#13
2013-08-30 16:16

Jag instämmer helt med Pender angående komforten i V70. Den är föredömligt tyst - faktiskt i klass med BMW 5-serie och man sitter som en kung i V70:s originalstolar (vilket man inte gör i tyskarna om man inte lägger upp rejält med pengar). Fjädring och annat är vidare bra avstämt, den småstötighet som man upplever i tyskarna finns inte i V70.

Körmässigt upplever jag vidare V70 som spårstabil. Den är absolut inte "tråkig" för den sakens skull utan kan, om handlaget sitter, gå riktigt brett genom kurvorna (så puerilt kör inga kunder bilen dock).

Säkerhetsmässigt är V70:n vidare överlägsen i stort sett allt på marknaden, ja, förutom E-klass då. Dock håller jag Volvon som säkrare i halka och bättre anpassad efter våra nordiska förhållanden (vilt).

Förbrukningen på nyare V70:s är också acceptabel. Min frus D4 med 163 hk och automat ligger på 5,5 blandad körning (varav en stor del sker i tätort och övrig körning med tung gasfot).

Nackdelar kontra tyskarna då? Jo, de finns. Man märker dieseln på tomgång (vilket man inte gör i 5-serien), automaten hugger inte så snyggt när man lägger i Drive (känns allt annat än prestigebil över det rycket) och den är inte riktigt lika rymlig heller.

Utrustningslistan i V70 är förstås diger, om än inte i paritet med tyskarnas. Men extrautrustning är en förhandlingsfråga. Volvos modell skall snart ersättas med en ny teknikdräpare så man är generösa med extrautrustningen nu.

MVH AL

#14
2013-08-30 16:26

Nja, det där med spårstabiliteten beror inte på att Volvo har byggt en bättre bil på den punkten rent ingenjörsmässigt, utan på det faktum att man har valt framhjulsdrift - det hade varit konstigt om det inte hade märkts. V70 är verkligen inte särskilt rymlig och långt ifrån så elegant i detaljfinishen som tyska konkurrenter. Nackskydden bak kan inte regleras i höjdled på V70, vilket gör bilen direkt fientlig för långa personer bak. För övrigt anser jag Volkswagen Passat är ett bättre val sammantaget än en V70.

#15
2013-08-30 16:28

Saabnisse:
Paddlarna är mycket bra att använda för att spara bränsle. Med dem kan man ligga kvar på ett lägre varvtal betydligt längre är om automaten får bestämma.

#16
2013-08-30 16:58

Fast jag tycker nog att grundstabiliteten är snarlik i tyskarna Kapten. Däremot blir det förstås värre i halka när bakhjulen spinner. Men kör man rakt fram i 90 km/h med min 5-serie så tycker jag att den går precis lika stabilt som om man gör det i frugans V70 (jag har valt bort de idiotiska run flat-däcken). Hur det blir i halka kan jag inte uttala mig om än.

Så jag kunde skrivit ut att V70:n går lika spårstabilt som tyskarna, förutom i halka, då den troligtvis är många gånger stabilare (Passat/A6 exkluderad).

När det gäller att reglera nackskydden bak så är höjdjustering inget som Volvo applåderar - på någon plats (men mittplatsen är undantagen). De skydd som sitter där fyller sin funktion med avsikt på säkerhet. Komfortabelt eller inte är sedan en annan fråga:-)..

Och visst, detaljfinish med mera ligger en bit bakom tyskarna. Där är vi helt överens.

MVH AL

#17
2013-08-30 17:13

AL, jag vet att Volvo inte applåderar höjdinställning av nackskydden bak, och det efter ett mycket laddat samtal med en Volvo-chef för några år sedan! När jag efterlyste varningsskyltar på baksidan av framstolarnas ryggstöd som varnar alltför långa personer att sitta bak då nackskydden inte ger något skydd alls (!) vart karln fly förbannad. Han tuggade statistik i långa rader om felplacerade nackskydd, men när jag själv satte mig i en sådan där bil och visade honom hur mitt huvud kunde vika sig nästan 90 grader bakåt fick han nog. Jag åker då bara inte i baksätet på en V70. Ja, bilen är diskvalificerad helt och hållet av bland annat den anledningen.

#18
2013-08-30 17:15

Isoderlund, menar att ingen köper en V70 för 500.000. Hmm? Kan faktiskt finnas även nån sådan. Men hoppas inte. Dock, undrar jag varför ViB accepterar att prova en i princip icke-vald variant. Antagligen tycker dom det är kul att leka med en massa finesser, som bara några gränslösa förmånsbilister lurar på sej själva. (Min sons V70 kostade 286" netto, och den innehåller det mesta man kan önska Plus en del onödigt)
Visst Kapten, går det att knåpa ihop en E-klass, som är måttligt dyrare än en motsvarande Volvo. Bara man ser till att välja sånt som är billigt på Mercan, och dyrt på Volvon. Dock, om vi håller oss till sansat utrustade varianter blir den typiska skillnaden ca 50" (350" resp.400"). OBS. med brasklapp att jag läst något fel. Men ids inte lägga 1 timme på att läsa konfigurationer.

#19
2013-08-30 17:16

Nej , Volvo en gang betraktad som en folkbil vad har det blivit nu . En gang fanns det en Comi Bil där man kunde få plats med det mesta o öm tank på nr. 1 Duetten Amazon Combi , Volvo 850 , Volvo V 70 + V 90 och meraa också . Är detta för Kina som det skall glänsa kofferten bred I botten smalnar av hela tiden och sedan VILKET pris , Hos en Volvohanddlare kan du köpa tre Datcia SUV modell och ändå ha en slant kvar .

#20
2013-08-30 17:25

Pender: Nej, jag knåpade inte ihop en E-Klass som blev måttligt dyrare än motsvarande Volvo bara genom att se till att välja sånt som är billigt på Mercedesen. Jag skrev ju att jag tog en Volvo V70 D4 (163 hk diesel) Kinetic och sedan en Mercedes E220 CDI (170 hk diesel). Det mesta finns redan på Mercedesen, medan jag på Volvon fick lägga till helt elinställda framstolar, nivåreglering, hastighetsberoende styrning (parameterstyrning) (bara de här tilläggen kostade runt 30 000 extra på Volvon) plus en del annat. Inget trixande, utan en rak och enkelt jämförelse (utan att helt gräva ner mig i smådetaljerna) och det diffade på futtiga 25 000 kronor.

#21
2013-08-30 19:38

Kapten, du påvisar ju precis vad jag skrev. Hittar man på "rätt" utrustning, så blir prisskillnaden måttlig. Parameterstyrning! Precis vad jag alltid längtat efter. Om verkligheten vore så sagolik att E-klass bara är 10% dyrare än V70, så kan jag garantera BilSwedens statistik är helt falsk. E-klass säljer 10 ggr så bra som V70, och inte tvärtom, som deras dumma siffror påstår.

#22
2013-08-30 19:57

Jag hade en slik bil efter mig över tjörnbroarna tidigare idag (sannolikt en provvagn som tilldelats en av mina bekanta). Grillen ser bra ut. Men att ha "dimljusen" som DRL (de ser nämligen ut som just dimljus, även om de är LED) är väl "så där". Vidare så är parkeringsljusen i princip osynliga; de bara anas.

Bilen har fått ett lyft "i backspegeln" i alla fall.

#24
2013-08-30 20:07

Kapten; gör som jag, så slipper du högt blodtryck;-) Lämna Pender och hans inlägg därhän. Mannen(?) är bara ute efter att provocera.

#23
2013-08-30 20:08

Men snälla Pender, Mercedesen har ju princip allt det som Volvon har, och lite till - som standard! Alltså måste man ju plussa på detta på Volvon och då tillkommer helt elinställda framstolar, parameterstyrning och nivåreglering - bland annat! Jag har alltså tagit en standardutrustad E-Klass och för att få en rättvis prisbild har jag varit tvungen att extrautrusta Volvon med bland annat ovanstående tillvalsutrustning. Hur svårt är det?
När det gäller försäljningsstatistiken så dummar du dig å det grövsta. Volvo är en "svensk" bil - klart som f-n att den säljer i större upplaga då. Sedan tror många felaktigt - precis som du gör! - att Mercedes fortfarande är så dyra (man tänker alltså i gamla banor) att man inte ens bryr sig om att titta på en Mercedes. Till på köpet betraktar många fortfarande - i sann sosseanda - att Mercedes är en direktörsbil. Jäkla tur att min intelligens är så välutvecklad att jag kan tänka bortom dessa röda skynken. Sedan kan 25 000 vara mycket pengar för många - så mycket att många av den anledningen avstår en Mercedes.

#25
2013-08-30 20:31

Keoh, nu vet jag inte vad du menar.
Om du låser växeln på fyran kan du väl inte ligga kvar på lägre varvtal än om du körde med automat vid samma hastighet!
Den enda gång man har nytta av det här tramset är när man låser lådan för uppväxling i nedförslut.
Men det gick utmärkt tidigare också!
Utan paddlar!

#26
2013-08-30 20:52

Kapten, det är ju alldeles utmärkt att din intelligens är så välutvecklad så du kan tänka bättre än en sosse. Men till bilarna: Givetvis har det stor betydelse att V70 är en traditionell svensk. Men ändå, vore E-klass bara 10% dyrare än en V70, så skulle V70 inte sälja nära 10 ggr så bra. Min, ganska sunda, jämförelse handlade inte om att lassa på en V70 med en massa trams, typ parameterstyrning. Dock har du säkert rätt i att många svenskar tror att en E-klass är dyrare än den är. Har själv följt kampanjpriserna sedan många år, och ofta blivit överraskad hur odyr den är. (Dessutom kan man ibland få ännu lägre priser vid kontakt, än vad som syns i skrift.)
Audi A5, du följer tydligen inte dina egna råd. Tänk på blodtrycket. Hjärnblödning nästa? Vad gäller Kapten, så kanske han inte är som du. Sån som exploderar inifrån. Utan istället skriver av sej.

#27
mcregor
2013-08-30 20:53

I en motsvarande prisjämförelse i det lägre prissegmentet anses ofta VW Golf som dyr men liksom för Mercedes är det nog mera ett rykte än en sanning. Jämför man snarlika utföranden med konkurrenter (ja, idag är det få som kan matcha Golfs säkerhetssystem) så blir man ofta förvånad - om inte Golfen är direkt billigast så är inte prisskillnaden till t ex Kia eller Hyundai speciellt stor.

#28
2013-08-31 06:27

Pender. Tänk på att de flesta V70:s som säljs är tjänstebilar. Alla företag som erbjuder sina kunder tjänstebilar låter dem inte välja hejvilt. Flertalet företag erbjuder enbart Volvo som tjänstebil. Företaget jag arbetar på erbjuder bara Volvo, i minsta dieselutförande (DrivE) och silverfärgad. Att lägga på utrustning utöver Momentum får vi ej.

Av just denna anledningen väljer jag att köpa min bil privat. Vill helt enkelt inte åka omkring i en trist bil, men dassig färg och snikutrustad. Många kollegor har gjort samma sak. Vi drar av på milersättning istället.

Givetvis finns det företag som erbjuder flertalet märken, och då är oftast personlig smak som styr valet av bil. Det som är så skrämmande är att så många fortfarande väljer V70. Lastar ju mindre än Kia Ceed. Drar mer än Passat med 170 diesel, motorkaraktär från 90-talet och extremt dåliga stolar (får personligen ont i nacke, rygg och axlar i v70, pga det korta ryggstödet).

Vidare kan man undra varför VIB alltid när de testar Volvo väljer de maxutrustade gentemot snikutrustade konkurrenter?

#29
2013-08-31 08:06

Olika är människors önskningar och behov. En del tycker det känns torftigt att åka omkring i en V70 för 350". Och blir inte lyckliga förrän den kostar minst 400". För egen del har jag en Scenic som kostade 160" (netto) ny. Massor av komfortutrustning. Saknar bara parkeringsvarnare. Kostar ca 2.000 att eftermontera. Utmärkt åkkomfort i alla lägen. Visserligen inte lika tyst som en V70. Men helt ok.

#30
2013-08-31 09:03

Jag tycker att inredningen är snygg, men jag gillar inte den störande feta mittkonsolen som tar väl mycket plats och mösskärmarna över instrumenten ser påklistrade ut.
Visst är den dyr, även i snikutförandet är den för dyr.
Men om jag jämför med min flera år gamla 9-5 så hade den ett utgångspris med lite utrustning på 364000:- och i jämförelse med det är V70 billig, den har ju modernare utrustning.
Det ingår ju en hel del , men jag tror ändå att den får det tufft, jag tror inte att det går att få lönsamhet bara på företagsbilar i Sverige.
Konkurrensen har ju ökat, speciellt från många nyare modeller.
Jag blir inte förvånad om det snart kommer en "Classic", som sista modellerna brukar kallas, med vissa saker avskalade och ett lägre pris.

#31
2013-08-31 10:03

Isoderlund, när det gäller lastar mindre än Kia Ceed får du förklara hur du menar.
V70 klarar 500kg last, vad kan Ceed ta?
Sedan när det gäller stolarna tycker jag att just V70 (och 9-5) har de absolut bästa, ska man ha motsvarande i en tysk blir det inte billigt!
Men just sittkomfort är individuell, där kan det skilja lika mycket som att svara på vilken som är den snyggaste färgen.

#32
2013-08-31 12:08

Jag jämförde V70:an , Vokswagen Passat och fastnade för V70:an :
Detta erbjudande finns just nu Volvo V70 Limited Edition Kinetic, Värmare med tidur 249.900:- . Så med lite extra utrustning på samt vinterdäck 273000 kr-
Får se om den håller lika bra som min nuvarande S70 GLT från -98.....

#33
2013-08-31 15:14

Nästa bil blir en Volvo 965 från 1995-1996 med 3 liters sexan på 204 hästkrafter. Vi betar upp oss en klass i taget i familjen.

#34
2013-08-31 15:59

Jag blir alltid så sjukt trött när jag lånar min kompis V70. Stolarna är för mjuka och sköna och bilen gungar lite grann. Efter ett par timmar landsväg känner jag mig helt slut. Resten av familjen slocknar nästan direkt och så sitter man där själv.

#35
2013-08-31 19:18

Volvo har alltid fått beröm för bra stolar, men jag personligen har alltid suttit bättre i Saab. Inte i jämförbara Mercedes men VW är OK. Delvis smaksaker men också kroppskonstitution.

Ska man jämföra priser mellan två bilmodeller så ska de så klart vara lika utrustade, så jag ser inget fel i Kaptens jämförelse, Pender. Att just du inte skulle välja till degressiv styrning hör inte hit.
Hastighetsberoende servohjälp kallas för övrigt av olika tillverkare för olika saker - parameterstyrning (nytt för mig) eller progressiv styrning (rent felaktigt).
Vad som är svårare att jämföra är säkerhetsutrustningen. Enligt tester så verkar ju Volvo erbjuda mer än vad som går att få på andra bilar.
Det är som med klimatanläggningar och 4WD. Bara för att det finns på papperet så innebär det inte att det också fungerar bra.

Jag tycker nog att V70:an blev lite snyggare. Kanske. Men den lilla kosmetiken är tämligen betydelselös.
Bättre är de nya instrumenten. Tillval, dock.
Sämre att de envisas med att behålla den fnuttiga knappsatsen som tydligen ska föra tankarna till en smartphone - vad nu det ska vara bra för.

En Volvo väljer jag för funktionernas skull. Den har till exempel ACC och stolsvärme värd namnet, hög krocksäkerhet ur alla aspekter och går faktiskt tyst. Bra väghållning och komfort - och ändå känns den så förbannat tråkig...

#36
2013-09-01 09:22

Det är just det, Volvo V70 är en bra bil, den är ok att köra (inte mer än så) men som Roy skiver så tycker även jag att den är förbannat tråkig.

#37
2013-09-01 09:50

Just mellan Passat och V70 valde min son. Han valde V70 mest för att Passaten kändes billigare och "tunnare" (och hade sämre ljudkomfort). Jag förstår alla som tycker V70 är tråkig. Visserligen är den inte tråkig att köra eller att åka i. Men den är allt för vanlig här i Sverige. Vill man känna sej lite ovanligare och/eller märkvärdigare finns ju E-klass. Jag skulle föreslå mikeg även prova den. Med lite rabatter går den nog att få för runt 370.000 (inkl. värmare.) Och är den inte 20 hk starkare också?

#38
2013-09-01 09:58

Hackenbush och Roy.
Det kan även jag ställa upp på.
Trots att V70 är billigare på bränsle (diesel) så åker jag hellre 9-5an, då slipper jag också traktorknattret (som ju bara hörs vid stillastående) :-)

#39
2013-09-01 14:23

Själv tycker jag det är charmigt och häftigt med Rå dieselgång. Så att det verkligen Hörs på tomgång eller när man kör i lägre hastigheter gör inte mig något.
Våran 240 diesel som vi hade längre tillbaka lät rätt mycket. Men sedan när man kom upp i 70-80 och kopplade in överväxeln så hördes det inte något knatter längre.

#40
2013-09-01 14:54

Traktorknattret är nog snart ett minne saabnisse. Jag lånade en Lancia Delta på semestern som inte lät "knatter" alls ... Tror det ligger en liten 100 hästars Fiatmaskin i den. ... Så, om nya Saab får Fiatmotorer, inte helt osannolikt vad jag förstår .. kan du kanske konvertera till "dieselvännerna", du också :o)

#41
2013-09-01 15:04

Jag har personligen svårt att se kopplingen till "tråkig". Hur är en bil rolig? Är det att den är skämtsam, humoristisk eller en pajas? Eller hur kan man konstatera en sådan sak?

För min del är frugans V70 ofta väldigt rolig, beroende på situation, till och med roligare än min egen 5-serie. Allt beror på omständigheterna.

Och jämförelsen mellan olika utrustningsalternativ tror jag alltid blir svår. Jag vet inte om en E-klass har precis all den utrustning som en D4 med något av alla dess paket har. Hur slutpriset blir är alltså mycket en fråga om konfigurationer och vad man själv önskar och värderar högst. För vad är värt mest: Ett par el-stolar eller en elektrisk baklucka? Skinnklädsel eller parameterstyrning osv?

MVH AL

#42
2013-09-01 15:28

Ja du, AL... :-)
Tråkig är förstås inte en egenskap hos själva bilen , utan hur den uppfattas av dem som är i den.
Det kan handla om murrig interiör, plastiga material, dålig återkoppling beträffande körkänslan eller bara vanligheten - inget sticker ut.

Att en diesel inte behöver knattra nu för tiden skriver jag definitivt under på.
I den Volvo jag åkte i nyligen hördes knattret lite hela tiden, men i den Renault jag körde för några veckor sen hördes det inte alls - förrän man klev ur bilen. Den hade en mycket behaglig motor bortsett från det urusla bottendraget, där Volvon var betydligt bättre.

På en punkt är denna V70 direkt otrendig. Den har bakåtsikt.
Vad månne hända med efterföljaren?

#43
2013-09-01 17:17

Det är nog möjligt Jes, Volvos nya fyror kanske är så mycket bättre att de slipper undan arvet från Bolinder-Munktell.
Men de motorerna kommer ju inte i den här V70.
Jag blir nog ändå ingen dieselfreak, jag gillar inte att gå i väggen vid fyratusen varv där de motorer jag är van vid har två-tretusen varv kvar.
Men man vet aldrig, det händer allt mer sällan att man drar på växlarna.

#44
2013-09-01 17:31

Tidigare har det sagts att dieselavgaser troligen kan orsaka Cancer. Förra året efter nya studier ändrades det till att det verkligen gör det också. Man kan läsa en pdf fil om detta.

https://www.google.com/url?q=http://www.iarc.fr/en/media-centre/pr/2012/pdfs/pr213_E.pdf&sa=U&ei=iF0jUuDdMMrUsgarvoGgAw&ved=0CAcQFjAA&client=internal-uds-cse&usg=AFQjCNGk9R5KnA7ntjiiYxPPY9vP54HYRQ

#45
2013-09-01 18:25

Det är tur det finns Skoda Octavia , rymligare än denna (.........) Container

#46
2013-09-01 18:52

Havsfidran, det är ju transportbilarna man borde se över nu när dieselbilarna har blivit rena tack vara Nox-filter (Euro-6, partikelfiltrarna har ju gjort dom renare än bensinbilar)? Samt även andra dieseldrivna stora fordon. Väldigt skamset att bensinbilar är ännu också utan partikelfiltrar då vi vet från forskningsresultat att dessa minsta partiklar är dom farligaste!? Speciellt här i kallar länder borde det vara ett måste.

#47
2013-09-02 02:50

Volvo V70 är Sveriges mest sålda bil, men varför?

#48
2013-09-02 08:54

Apropå dieselknatter. Så här kan en diesel låta:

V8-klass på den :-)

#49
2013-09-02 09:38

Eller så här ifrån "storebror" :

#50
2013-09-02 09:42

Ja Swemba, men så låter ju inte V70, jag tycker fortfarande att den har för mycket av arvet efter den här:


Det är så den låter på tomgång och i låg fart men när man åker på landsväg går den tystare än 9-5an, men det kan bero på däcken.

#51
2013-09-02 10:55

Det här med att V70 ses som tråkig av somliga, beror mest på att den är vanlig (=populär) och har lodrätt, istället för sluttande bakparti. De som väljer V70 är nog rätt dåliga på uppskatta en sluttande akter. Vare sej modellen kallas Sportswagon, eller nåt annat snofsigt. För egen del är jag sedan länge rätt trött på de "roliga" skåpbilarna, som egentligen är nåt mittemellan kombi och 5-dörrars. Det är för många som härmar varandra. Roligare förr, när Alfa var ganska ensamma. (Min nuvarande smak föredrar MB och BMW, som har sluttat sina bakar måttligt.)

#52
2013-09-02 16:10

Jo Pender och Roy. Jag har lite svårt med begreppet tråkig. Det brukar jag använda om personer, vilket också gäller glad och humoristisk. En bil däremot brukar jag sällan prata med så njaaa..

Passade i alla fall på att prova en T6 AWD idag på lunchen och den gick väldigt fint, både genom kurvorna som rakt fram. Tyckte till och med att den var rolig med den fina turbomotorn.

Dock, finisheni min BMW är det en bit kvar till. Och rycket när man lägger i Drive på automaten vid stillastående finns även på en T6.

MVH AL

#53
2013-09-02 19:38

Rolig eller tråkig är ju så klart subjektivt och relativt.
Jag tycker V60 T6 är betydligt roligare än en Toyota Avensis och betydligt tråkigare än en BMW M3 :-)

#54
2013-09-02 20:32

Njae det här med att V70/S80 anses som en tråkig bil har nog mest med att hjulupphängningarna på äldre modeller var gjorda av gelébjörnar som höll varann hårt i tassarna och försökte hålla det understyrda, framtunga härket till bil kvar på vägen. Det är nästan så man undrar om inte denna "komfort" borde leda till sjösjuka när man ser dom i långa horder gunga fram över fartguppen :P

Provkörde en 2,5FT R-design för rätt länge sen och den var faktiskt helt OK. Inte lika skarp i styrning etc som Mazdan jag hade då, men det var väl å andra sidan heller aldrig tanken med Volvon. Betydligt trevligare än C30 T5'an jag testade strax efter att den kom, som tydligen levererades med ratt och styrväxel från en Globetrotter... För att inte tala om S70R'n jag provade för många år sen. Caddyn vi har på jobbet är mer inspirerande att ratta än den pråmen.

Så... Precis som att majoriteten av de som köper Volvo med största sannolikhet gör det mest för att farfars farfars far och alla därefter också kört detta under av slitstyrka och komfort så ska de också göra det, så kommer nog de som INTE tycker om bilen också göra det på grund av gamla meriter. Eller misstag. Eller vad man ska kalla det.

Annars... Designmässigt tycker jag den har blivit lite mjäkig på utsidan. Detaljer uppenbart stulna direkt från Passat i fronten. Modellen som fanns innan den här faceliften, men med den nya instrumentbrädan utan "sanddynen" är i mina ögon en riktigt snygg bil. En V70 R-design som denna :
https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRSEW0-4PqGIQpoLBA6hksIL6_Kg1l9xNwR38867BI66-uVc0ss
ser dessutom betydligt sportigare ut än vad gamla V60n gjorde, trots sin raka bakruta ;) Nya V60n utan myrsloksfront är däremot farligt stilig.

#55
2013-09-04 13:15

Läste senaste numret av tidningen där V70 blir testvinnare i sällskap av bl.a. E220 och A6 Avant. Motiveringen tycker jag låter ihåligt, när E220 t.ex. inte är märkbart dyrare än motsvarande V70.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.