Bild
Nästa artikel
Nya V60 Cross Country har en rejäl markfrigång och ett relativt lågt pris som gör det svårt att motivera steget upp till XC60.

Provkörning: Volvo V60 Cross Country (2019)

Provkörning

Nu kommer den riktiga ersättaren till Sverigefavoriten Volvo XC70. Äntligen, enligt många. Nya V60 Cross Country har alla ingredienser för att bli den mest eftertraktade Volvon just nu och storsäljaren i sitt segment.

Resten av världen tycks inte bry sig så mycket om högbyggda och fyrhjulsdrivna kombibilar. Det gör vi däremot här i Sverige. Saliga Volvo XC70 var så populär att den stod för hela 50 procent av den totala V70-försäljningen när den befann sig på topp, visserligen till stor del understödd av Zlatanreklam-effekten.

Helt nya V60 Cross Country är enligt Volvo själva den andliga ersättaren till XC70 och väntas stå för en stor del av V60-försäljningen, dock inte lika stor som XC70 gjorde i förhållande till V70.

Det omedelbara intrycket är att Volvo har sparat det bästa till sist. Med ankomsten av Cross Country-versionen av V60 är SPA-familjen komplett. Med största sannolikhet kommer det inget ytterligare SPA-derivat. Under den närmaste framtiden kommer vi istället att få se fler modellversioner på den mindre CMA-plattformen samt uppdateringar av nuvarande modeller. Först på tur står XC90 nu i höst. V60 Cross Country är alltså sista SPA-bilen ut och är den som många kunder har väntat på. Med all rätt. Här får man en bil som är både rymligare och billigare än syskonet XC60.

"Milslukaregenskaperna är vässade och detaljförändringarna får V60 att bete sig som en något större bil, på ett bra sätt."

V60 Cross Country följer det väl inkörda Cross Country-spåret. Jämfört med en vanlig V60 är markfrigången sex centimeter högre, spårvidden tre centimeter bredare, karossen något mer terrängtålig genom svart plast runt hjulhus och främre och bakre stötfångare. Förändringarna ter sig på papperet bagatellartade, men gör i verkligheten stor skillnad. V60 Cross Country ser hög och bred ut. Hög är just vad den är också, markfrigången på 21 centimeter är bara en centimeter lägre än XC60 och sex eller sju centimeter högre än V60 (beroende på vilken version man jämför med). Det är fullt tillräckligt för att klättra över snöplogvallar utan att fastna på magen.

Den initierade Volvo-föraren kan känna att V60 Cross Country är åtta procent mjukare än vanliga V60 med standardchassi, det är nämligen precis så mycket mjukare Cross Country-fjädrarna är. Vi vanliga människor kan bara känna att den rör sig avspänt och bekvämt på de ojämna isbarksvägarna här i Luleå. 

Den mjuka sjögången i XC70 finns inte här, V60 CC är likt V90 CC fast avstämd och förmedlar en hel del av underlaget och uppfattas som mjuk endast över större ojämnheter. Enligt Volvos ingenjörer ska det även finnas en skillnad i styrväxelns mjukvara. Exakt vad de har gjort vill de inte säga och vill absolut inte ta orden ”mer komfort” i sin mun, men det är just en smula mer komfortinriktad styrkänsla med mindre motstånd och lugnare respons man kan förnimma i V60 CC. 

Under denna första provkörning känns det som att förändringarna bara gör V60 gott, milslukaregenskaperna är vässade och detaljförändringarna får V60 att bete sig som en något större bil, på ett bra sätt.

V60 Cross Country har bredare spårvidd fram och bak än vanliga V60. Fler motoralternativ utöver D4 AWD och T5 AWD kommer framöver.

Inne i kupén är V60 Cross Country anonym. Bortsett från några svårhittade sömmar som sägs vara grövre innehåller Cross Country-behandlingen inga interiöra effekter. Trist, kan man tycka när man vet hur effektivt Volvo har lyckats piffa upp V90 Cross Country Ocean Race med förhållandevis små men roliga detaljer. Varför ingen Cross Country-dekor invändigt?

V60 Cross Country kommer att släppas med ett antal motoralternativ som känns igen från övriga utbudet, i dagsläget är det dock bara dieselmotorn D4 med automatlåda och fyrhjulsdrift som har fått ett pris. Priset är 369.900 kronor och motorn är fullt tillräcklig för bilen, inte lika onödigt stark som den T5 AWD med 250 hk och 350 Nm som också finns här för provkörning. 

Jämförelsen med syskonet XC60 är som sagt oundviklig. Merpriset för den något mer högbyggda men inte rymligare karossen och den mjukare chassisättningen i XC60 är 56.000 kr och mervärdet är svårt att sätta fingret på. Eller vänta, XC60 kan förstås beställas med luftfjädring på alla fyra hjul. V60 CC-köparen kan inte få mer än stålfjädrar och adaptiv dämpning. Jämförelsen med de närmaste konkurrenterna från andra märken är också oundviklig. Närmaste konkurrenten Audi A4 Allroad är ett dyrare alternativ medan Skoda Octavia Scout och Volkswagen Passat Alltrack ger i stort sett samma egenskaper till lägre pris.

Diskutera: Vad tycker du om Volvo V60 Cross Country?

Volvo V60 Cross Country D4 AWD

Pris, från kr: 369.900.
Säljstart: Nu. 
Mått, cm: L 478/B 185/H 150.
Markfrigång, cm: 21.
Bagagevolym, l: 529–1 441.
Tjänstevikt, kg: 1 865.
Max dragvikt, kg: 2 000.
Motor: Fyrcylindrig dieselmotor, turbo, volym 1 969 cm3, max effekt 190 hk vid 4 250 v/min, max vridmoment 400 Nm mellan 1 750–2 500 v/min. 
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, 8-växlad automatlåda. 
Prestanda: Toppfart 210 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,2 s. 
Deklarerad förbrukning: 5,9 l/100 km. CO2-utsläpp: 155 g/km.
Konkurrenter: Audi A4 Allroad, Volkswagen Passat Alltrack, Skoda Octavia Scout.
 

Kommentarer

#1
2019-03-16 11:16

En bredbent svensk, ser riktigt bra ut V60 CC betydligt bättre än V90 i designen, linjerna är mer harmoniska i mina ögon, snyggare helt enkelt. Denna kunde varit ett alternativ till Rav4 hybrid, synd att den inte finns som hybrid än, men då passar nog inte priset.......Co2 utsläppen 50-55 g högre än Rav 4 hybrid, dåligt! Ska inte dieslar ha låga utsläpp?

#2
2019-03-16 11:18

Jag tycker CC är ganska meningslöst, själva "user case" uppstår i princip aldrig. Man klarar sig precis lika bra utan CC attributet och sparar både pengar och miljön.

#3
2019-03-16 11:26

Vargen: Vad folk gör med sina pengar, om de vill lägga dem på högre fjädring och bättre komfort eller om de vill spara dem är väl upp till var och en? Och visst har man nytta av detta, varje dag man kör bilen så upplever man den högre komforten som det ger, och många som du märkt här föredrar det högre insteget med, och hade du haft barn i barnstolsålder så kan jag garantera att du med uppskattat att hellre lyfta barnet rakt in mer än nedåt in framåtböjd, jag gick från XC70 till V90 medans min son satt bakåtvänd och det var mycket skönare/smidigare sätta in och fast honom i den högre. Så kom inte och säg att det i princip aldrig finns nån nytta för då är du helt ute och cyklar.

#4
2019-03-16 11:27

Styggavargen:
Jag var i Sundvall igår med min V60 och letade parkeringsplats. Det fanns ett fåtal, dessa med så hög isbark i så jag kunde inte parkera där.
Några vägar kunde jag inte ens köra in på för att då skulle jag bli hängande på underredet.
Detta mitt i stan.
Ser du fortfarande inte att denna bil har sina fördelar?

#5
2019-03-16 11:29

I like! Men mindre bling-bling och så är det obegripligt att en kombi skall behöva väga så här mycket. Vad den svarta plasten anbelangar så hade det varit av intresse att ha den över hela bilen. Tänk att ha ett fordon som är reptåligt, vad härligt!! Och dessutom borde plasten vara fastsatt så att den går att byta ut, i segment, ifall oturen verkligen varit framme. Då skulle ju fordonet kunna ta en hyfsad smäll och det enda man behöver göra är att byta ut plasten, oavsett om plåten under är bucklig. Och inte behöver man vaxa heller.. :)

.

#6
2019-03-16 11:51

Klarsynt: Du kanske ska göra som de gjorde på Mythbusters, de målade en hel bil med Bedliner och den blev märkbart mycket tåligare i olika tester. Finns säkert på Youtube.

#7
2019-03-16 11:52

Fin bil men en ny V40 CC skulle troligen intressera mig mer (om den blir en praktisk kombi med bra runt om sikt).

#8
2019-03-16 12:21

Snygg och fin bil.
Hoppas det blir succé för Volvo.
Antar att det är den optimala bilen för svensk vinter och dessutom snygg och vettig till skillnad från många bullersuvar.

#9
2019-03-16 12:27

Volvos ingenjörer tycker det är skämmigt att erkänna att V60 CC blivit mera komfortinriktat. Helst vill de nog som vanligt prata sportighet/dynamik/rolighet etc.

#10
2019-03-16 13:20

Kul att titta på "Gasa Bromsa" så fort styggavargen skriver något om sitt korståg mot allt som anspelar på SUV/XC/Alltrack:)

#11
2019-03-17 09:52

svenskars kärlek till plast på bilarna är rörande... plast är oestetiskt

#12
2019-03-16 14:20

Plast kan förgylla bilen men i många fall helt patetiskt fel och fult.

Volvos cc =+++++

På vissa asiater är det panik kastats på plast bara för att.

#13
2019-03-16 16:00

Yes, denna bil står överst på listan för nästa bil. Om det inte finns en schysst batteridriven sak, inte nödvändigtvis Volvo, att köpa till rimligt pris. Inga skojarpriser på 600-700.000kr för en elbil. Då kan jag köpa två V60 CC lika gärna, en till mig och en till frun.

#14
2019-03-16 16:30

Optimus: Börjar trilla ut en hel del vettiga elbilar till betydligt lägre priser än 6-700.000 kr. Vet inte när du tänkt byta men inom 1 år har du nog ett ganska stort utbud.

#15
2019-03-16 16:32

FXX: Det är för att det tar närmast bizarra proportioner. Slappna av för bövelen. Låt folk välja vafan de vill. Jädrans jante och pk-Svensson lixom? Spela roll om någon kör en fet SUV? Hen och hens pengar? Finns folk som hycklar bilister sen har de själva 17 ungar, ett häststall och massa annat, plus båt med orenad tvåtaktare och andra skitredskap på tomten. Typ arketypen för planetens undergång nr1 själva...

Så jädrans snabba att döma folk.

#16
2019-03-16 16:38

Klarsynt: Volvo använder kanske mest höghållfast stål av olika hårdhet i hela industrin. Stål är tyngre än aluminium. Men tar också upp krockvåld bättre.

#17
2019-03-16 16:45

V60/V60CC har en betydligt trevligare och smartare framtoning än V90, inte lika stor och med ett smartare utformat bagage.
Den kommer alla gånger sälja bra.

#18
2019-03-16 17:10

Den vanliga V60 är mycket snyggare, och miljövänligare. Ett jädra påhopp varje gång man säger att det är mest "ploj" med dessa CC plastbilar. Hur många behöver några centimeter högre bil och till vad?..och varför tar man alltid upp problemet med att det är i stan som det inte går att köra (förlåt parkera) bilen, där om någonstans borde man inte behöva CC attributen. Men man måste väl hitta på ett "user case" eftersom man annars inte har något. Sedan tycker jag många saknar proportionerna och verklighetsförankring när man sätter någon centimeter högre bil för enklare insteg framför miljön.

#19
2019-03-16 17:19

Att du tycker den vanliga är snyggare är ju inget argument, det finns lika många som tycker denna är snyggare och smak är subjektivt så det kan du helt plocka bort ur diskussionen.
Jag tyckte jag tog fram ett bra argument varför en högre bil är bra vad gäller i och ur med barn, men det ignorerar du och säger att det bara är påhittade "case" som finns varför en högre är bättre.
Varför inte helt enkelt sluta lägga dig i vad folk väljer för bilar?! Oavsett du som tycker man ska köpa mindre bilar måste v'l ändå tycka det är bra att Volvo tar fram en bil som trots allt är snålare än XC60 som en del kanske hade valt om inte denna funnits och nu köper denna istället, se där, de gjorde ett miljövänligare val genom att köpa denna.....

#20
2019-03-16 18:07

Jösses Vargen!
Du påstår alltså att jag ljuger, att jag hittat på detta. Så oseriöst.
Jag kan dessutom tillägga att i Sundsvalls isbackar behövdes 4wd. Hade jag med framhjulsdrift försökt parkera hade det varit kört.

#21
2019-03-16 18:08

Tycker faktiskt att V90 är snyggare än V60.

”Hur många behöver några cemntimeter till och till vad?”

Precis varenda kund som köper den. Har du tagit ditt klagande till kombibilar också? Räcker det inte med att klaga på suvar? Eller klagar du på allt som inte är en Octavia?

#22
2019-03-16 18:23

"Cross Country-namnets historia kan spåras ända tillbaka till 1970-talets terrängbil C303. Första generationen V70 XC kom 1998."
Det må så vara för Volvo, men det använder av Rambler långt före det. Tror det kom till runt mitten på 50-talet.

#23
2019-03-16 19:44

Hoppas den inte är så skumpig som den äldre var:(

#24
2019-03-16 19:48

Shogun kan kolla här vad den bensin laddade rav4 drar vid verklig körning.
https://teknikensvarld.se/sa-mycket-drar-bilen-i-verkligheten-180315/

#25
2019-03-16 19:52

HT19: Vad är verklig körning då? Inte kör alla exakt som deras så kallade Sverigecykel.....jag håller TV som en ganska seriös biltidning men den cykeln vill jag påstå är väldigt overklig. Hur jag än kört har jag aldrig vart i närheten av att köra mina bilar så törstigt som de får dem att gå i Sverigecykeln.

Sen lär det troligtvis vara den gamla Rav-4:an de har med där.....

#26
2019-03-16 20:21

@ hultarn:

Bra koll där!

Givetvis skulle jag ta Volvon som en "daily driver" men som en entusiastbil skulle jag förstås välja originalet..något som XC 60 aldrig lär uppnå: https://www.barrett-jackson.com/Events/Event/Details/1956-NASH-RAMBLER-C...

#27
2019-03-16 20:44

Tog mig uppför värsta backarna på Norra berget i Sundsvall vid nyår förra året när det var betydligt mycket mera snö än nu - med en simpel 2WD Golf...:) Sen är det säkert enklare för folk in gemen med 4WD men jag är uppväxt där på 60--70-talen och då var det 2WD som gällde...:)

#28
2019-03-16 21:57

Henrik tycker du dom officiella siffrorna stämmer bättre? Du är bara en kränkt hybrid ägare som får verkligheten i ansiktet.

#29
2019-03-16 22:23

Jag har haft både framhjuls- och fyrhjulsdrivna bilar genom åren, både högre och lägre modeller och min åsikt är att CC-modellen snarast är en tillbakagång till hur bilar borde designas.
Fyrhjulsdriften är kanske inte nödvändig om du bor någonstans där trafikrytmen är lugn och det är lite snö.

Höjden däremot är ett väldigt lyft och en återgång till hur bilarna designades från början, ända fram på 60-talet hade ju vanliga svenssonbilar både 18 och 20 cm markfrigång.
Jag upplever just att markfrigången har ett avsevärt värde, den gör väldigt gott i djup snö och förhindrar helt skador på grund av dåliga vägar, döda grävlingar och sånt och man kan parkera i stort sett var som helst.

För dom som inte kört en bil med kombinationen fyrhjulsdrift och 21 cm markfrigång under krävande förhållanden så är det inte så uppenbart hur stor skillnaden faktiskt blir. Man kan tycka att "ynka 6-7 cm" inte är nåt att orda om.
I praktiken så klara en sådan bil dock ungefär 40 cm nysnö, när en vanlig framhjulsdriven låg sak tenderar att få problem redan vid drygt halva det snödjupet.

Förklaringen är inte så uppenbar men ligger i att snön packar sig under hjulen, så den fyrhjulsdrivna kan köra på 10 cm packad snö med 20 cm under bilen och tack vare fyrhjulsdriften ploga 10 cm.
Den framhjulsdrivna bilen däremot med typiskt 14 cm markfrigång får bara ihop 7 cm packad snö och klarar bara ploga kanske högst 5 cm i praktiken.
Så det blir verkligen natt och dag när man både höjer en bil och lägger till drift på bakhjulen.

För min del så är det åtminstone nån gång per vinter som jag omöjligt skulle ta mig hem med framhjulsdrift och då bor jag ändå söder om dalälven. Nu sist för nån månad sedan så låg det drivor av framhjulsdrivna bilar fastkörda och blockerade alla vägar som leder hem utom en.
Sista vägen hade dom antagligen inte vågar prova då den var så igensnöad att en vanlig sedan med framhjulsdrift helt uppenbart skulle fastna, men nog tog sig min fyrhjulsdrivna lite högre bil fram där utan problem.

Sådant har ett tydligt mervärde när man är på väg hem med sovande barn i baksätet, på en tid som man inte har kunnat välja själv, på vägar som borde varit plogade för längesedan.

#30
2019-03-16 22:51

Diesel? Känns ju så där att lägga 400 kakor på en oljebrännare i dagens samhälle...

#31
2019-03-16 22:55

HT19: Min erfarenhet från mina 3-4 senaste bilar är att verkligheten ligger ungefär mitt i mellan fabriksuppgifterna och TV:s cykel. Känns som deras cykel är mer en Sthlm-cykel och det är ju långt från en genomsnittsrepresentation för Sverige som helhet.
Och nej, jag är absolut ingen hybridägare (vilket jag tror du menade, en hybrid ägare vet jag inte vad det är...)
Kört vanliga fossilbilar, både bensin och diesel i 24 år nu. Går dock på eldrift om några veckor.

#32
2019-03-17 06:01

Vad säger Greta om denna?

#33
2019-03-17 10:00

är denna skapelse till bil verkligen vacker?, ser ut som en Belgien Blue tjur på hjul

#34
2019-03-17 10:42

Nu har ju TV låst in sina äldre tester, men i dem kan man se att deras Sverigecykel ofta skiljer markant från deras testförbrukning i verklig körning, så jag fäster inte så särskilt stor vikt vid deras omtalade test.
Jag tror det var Mazda 2 som de piskade upp i 0,83, något som borde vara i stort sett omöjligt i verkligheten, blir väl i så fall endast stadstrafik och korta sträckor.
Självklart skiljer förbrukningen på massor av faktorer, men frågan är om inte testen borde köras i jämn fart i olika hastigheter som man gjorde förr. Då spelar förare, körsätt, körväg, vägens beskaffenheter, mm, mindre roll.

#35
2019-03-17 11:25

Teknikens Värld är väl körglädjen och de bakvända kepsarnas tidning. Inte konstigt då att deras drivmedelsförbrukning ligger långt över vad vi vardagsbilister åstadkommer...

#36
2019-03-17 11:27

Fast, ofta är Sverigecykeln mycket högre än ute i trafiken, ibland har de flummiga "förklaringar":
- Den uppmanar till lugn körning och drar därför mindre vid verklig körning än i labbet....
Jaha?!

#37
2019-03-17 13:21

Undrar om det kommer någon ny S60 CC? Hur mycket sålde den gamla?

#38
2019-03-17 20:47

Har inte skrivit här tidigare men läst under senaste året. Här kommer mitt långa första utlägg.
styggavargen: Nu ska du få ditt ”user case” från en som har beställt en V60CC.
Kör idag en Passat kombi som storleksmässigt är alldeles lagom stor för mig, sambon och våra vallhundar.
Situationen för oss är att vi bor på ”landet” utanför Stockholm, inte särskilt långt utanför men en bit.
Sista milen till huset så är plogningen sporadisk på vintern kan vi säga o före sista milen allt annat än bra.
Under vinter som sommar så tar intresset för vallhundar oss även ut på riktigt dåliga vägar/traktorspår som troligen aldrig sett vare sig en plogbil ellernågon som brytt sig om att fylla ut hål o djupa spår.
Nuvarande bil får agera snöplog på vintern o gräsklippare på sommaren slagit i stock o sten en jäkla massa gånger på dessa kassa ”vägar” mitt jobb tar mig även ut på byggarbetsplatser där man kör på vad som bäst kan liknas vid månlandskap.
Jag har aldrig fastnat men fronten ser inte ny ut o undersidan av bilen...troligen inte heller som ny.
Nu har det blivit dags för en ny bil o då var det rätt enkelt.
Har när jag var yngre haft bilar med både M, RS och AMG på bakluckan så någon SUV har jag aldrig gillat.
En större bil än vad vi behöver för våra behov vill jag absolut inte ha.
Tilläggas att de senaste bilarna jag har haft går mellan 5000-6000 mil om året.
Med allt detta i beaktande så är den bilen som checkar flest boxar är just en V60CC D4.
Så att påstå att den ärmeningslös är att inte se längre än vad ens egen näsa/behov räcker.
Dyr? 15.000kr mer än en vanlig V60 för att slippa en sönderslagen bil...näää värt det alla dagar i veckan.
Miljö? 4 gram högre co2 mot en vanlig V60 D4.

#39
2019-03-17 20:49

Fin bil Jorba!

#40
2019-03-17 21:09

Nja, jag tycker vanliga V60 är snyggare. Vad gäller Volvos CC-modeller så var väl sista V70 som såg någorlunda vettig ut. Annars ser en CC, motsvarande, bättre ut på andra märken.

För min egen del så ser jag inte något behov av dylika modeller även fast jag också bor på landet. Men kör man en hel del oplogat och i traktorspår som Jorba kan jag förstå behovet.

#41
2019-03-17 21:33

Axa: Jag håller faktiskt med dig.
Har sett ett par V60CC i trafik o tycker att vanliga V60 är mera tilltalade för ögat.
Sista gången jag köpte en bil med ögat som största vikt var för en hel massa år sedan och då blen det en begagnad BMW E38 7serie.
Var super nöjd med den bilen trotts att bekanta började fråga om jag pysslade med droghandel :-)

#42
2019-03-18 12:48

"Precis varenda kund som köper den. Har du tagit ditt klagande till kombibilar också? Räcker det inte med att klaga på suvar? Eller klagar du på allt som inte är en Octavia?"

Tror man kan sammanfatta det som att bilar som är lägre än Octavia är för låga (V90 BMW 3- och 5-serie m.fl.) och bilar som är högre än Octavia är för höga.

#43
2019-03-18 12:53

"Sista gången jag köpte en bil med ögat som största vikt var för en hel massa år sedan och då blen det en begagnad BMW E38 7serie.
Var super nöjd med den bilen trotts att bekanta började fråga om jag pysslade med droghandel :-)"

Ingen som frågade om du "Transporter"ade bankrånare? :-)

#44
2019-03-18 12:58

Jag har också haft nytta av min markfrigång i vinter. När det blir höga mittsträngar som fryser till is så är det lätt hänt att skrapa i underredet. Hände min föräldrar som kör BMW 1-serie. Och då kör jag bara på vanliga gator i stor-Stockholm. Sedan så stämmer det ju också att bilar på 60-talet hade betydligt högre markfrigång än "vanliga" bilar idag. Så argumentet att man "klarade sig" förr blir lite konstigt.
Det handlar som vanligt om tillgång och efterfrågan. Volvo har högst sannolikt gjort en ordentligt markandsundersökning för att få reda på om det finns något kundunderlag för en höjd V60. De lär ju inte plöja ner miljoner i utvecklingskostnader för att konstruera en bil som ingen köper.

#45
2019-03-18 14:30

”Tror man kan sammanfatta det som att bilar som är lägre än Octavia är för låga (V90 BMW 3- och 5-serie m.fl.) och bilar som är högre än Octavia är för höga.”

Klockren sammanfattning. Bilar som är tyngre än Octavia är för tunga

#46
2019-03-18 15:13

Octavia = Guds gåva till mänskligheten. Och det predikas hela tiden om detta.....

#47
2019-03-18 15:40

Helt rätt Skodaägare. Den biltillverkare som agerar på den egna känslomässiga grunden är dömd att gå under. Det är vad Vargen och stora delar av miljörörelsen inte fattar - ingen bygger eller producerar något som ingen vill köpa. Då går man under som tillverkare.

Och som tur är så lyssnar inte Volvo på känsloladdad argumentation och bygger fordon som ser ut som en Octavia, utan tvärtom går man sin egen väg och bygger både SUV:ar och Cross overs som aldrig förr. Och med detta kommer lönsamheten. Där hade den inte varit om personer som Vargen eller Renualt haft inflytande över utvecklingen.

MVH AL

#48
2019-03-18 16:39

Har förutsättningar att bli en stor säljare då Volvo bygger robusta bilar som passar här .Blir säkert populär som tjänsteleasing Privat är det sen bonus Malus infördes förra året klokare att avvakta och köpa en ny Volvo till dess det kommer prisvettiga el-hybridlösningar och utan diesel. https://wp.me/p1IAXy-79x

#49
2019-03-18 17:43

AL
Nåja, det är lite hönan eller ägget ifråga om behov och efterfrågan...

#50
2019-03-18 19:54

Jo jag vet det Axa, att du och Vargen uppfunnit en ny revolutionerande industriell metod för att sälja sand I Sahara.

Vi andra - som inte förstår hur den fungerar - håller oss nog till den etablerade och gängse produtvecklingsfilosofin och väljer att konstruera det som kunderna efterfrågar.

I annat fall riskerar vi nog att gå i k.k.

MVH AL

#51
2019-03-18 20:26

AL
Vad jag menar är att efterfrågan efter en ny produkt inte kan uppstå utan kännedom om själva produkten och dess egenskaper samt vad den tillför.
Det handlar mycket om att skapa ”buzz” om den nya produkten för att väcka intresse.
Naturligtvis är det lättare att marknadsundersöka när väl trender finns och produkten ryms inom den efterfrågan som trenden skapar.

Och ja, man kan sälja ”sand i Sahara”. Eller vatten på flaska i ett land med ett av världens renaste kranvatten.

#52
2019-03-19 10:28

Varifrån kommer behoven, och varför ökar de? När jag var ungdom åkte jag med min Far till Sälen varje vinter, du vet 2 meter snö och dit åkte vi i en framhjulsdriven Opel med tillhörande takbox. Aldrig under alla dessa år (typ 10-12)... körde vi fast eller kunde inte komma fram pga väglaget. Jag lovar er, det var sjukt mycket snö där varje vinter på 80-talet. Antingen är det plogat eller så är det så mycket att du bara kommer fram med en snöskoter. Sedan finns det säkert många som tror att en CC modell med 4WD är en avgörande faktor, och det tror jag är ett väldigt "smalt" område där det kan göra skillnad mot en vanlig bil utan fyrhjulsdrift. Antingen kommer man fram...eller så är det helt kört, det är min logiska slutsats. Kan någon sedan bevisa mig att skillnaderna är så pass stora att det omöjligt går att leva utan en CC modell med fyrhjulsdrift... så kommer ändra min uppfattning i frågan. Jag håller med om att det både är "coolt" att skryta med sin bil, och säga "den klarar allt" osv... men en tanke är oftast en tanke och har många gånger ingen förankring i verkligheten. "buzz" eller inte.. nu tar jag ingen hänsyn till värdet av att känna säkerhet pga 4WD osv, vilket vi vet ofta medför ökade risker... och slutresultatet ofta till det sämre...

#53
2019-03-19 10:35

Är det omöjligt att leva utan ac? Det spelar ingen roll om det är omöjligt att leva utan en cc med awd. Det är få som väljer bil endast utifrån behov. Ska man betala 100-tusentals kr för en produkt så vill man tycka om den och bevisligen så tycker folk om bilar som V60 cc med awd.

#54
2019-03-19 11:38

Styggavargen:
Min Opel Kadett -85 hade varken servostyrning, AC eller centrallås. Jag hade bilen i 10 år, och saknade dem inte, eftersom jag knappt inte visste om att de fanns. Nu är dessa saker självklara i en bil, och vore helt otänkbart att leva utan. Jag har inte 4WD, och känner inget behov av det. Men 4WD kanske senare blir lika självklart för mig som ovan nämnda detaljer. Man ska inte kategoriskt döma ut sånt man inte har erfarenhet av...

#55
2019-03-19 15:29

Nu pratar jag enbart om framkomlighet, inte om saker som A/C mm. Det har blivit påtagligt att många köper dessa CC modeller vilket jag finner märkligt, när det oftast inte gör varken från eller till i verkligheten. Sedan kan man alltid säga/påstå att man måste ha en sådan modell av någon anledning. Jag dömmer ingen. Tycker mest det är en ganska onödig produkt nu när utsläppen måste minska.

#56
2019-03-20 06:48

Axa. Produkten är lösningen på det behov som finns. Behöver jag förflytta mig själv och bagage är bilen en möjlig (om än inte den enda) lösningen. Det är alltså inte så att biltillverkarna har hittat på att jag behöver förflytta mig utan det är mitt behov av transport som gjort att olika lösningar utvecklats.

Att det går att sälja en produkt genom det ni uttrycker som skapad efterfrågan är det mig veterligen ingen som lyckats realisera. Sanningen är nämligen att det blir på tok för dyrt. Så kostsamt att man snabbt går i k.k.

Det gäller sand i Sahara och det gäller vatten på flaska.

MVH AL

#57
2019-03-20 07:01

Vargen.

Folk har olika tycke och smak. Några gillar falukorv medan andra föredrar oxfilén. Vissa äter inte kött alls.

Samma sak gäller våra bilval. Några gillar SUV, andra sportbilar och några övriga föredrar en Octavia. Att man som brukare av ett val inte kan respektera att andra gör en annan prioritering är en farlig väg att gå. Det stjälper utvecklingen och skapar i förlängningen utrymme för diktatur.

Alltså; ta bort självcentreringen och vidga vyerna. Då förstår du raskt varför några vill åka både i SUV:ar och med fyrhjulsdrift.

MVH AL

#58
2019-03-20 12:12

"Samma sak gäller våra bilval. Några gillar SUV, andra sportbilar och några övriga föredrar en Octavia. Att man som brukare av ett val inte kan respektera att andra gör en annan prioritering är en farlig väg att gå. Det stjälper utvecklingen och skapar i förlängningen utrymme för diktatur."

Ja, jag har i flertalet inlägg försökt förklara varför jag föredrar en lite högre bil, men det känns som man talar för döva öron. Men så länge de bilar jag vill köpa är lagliga att framföra i Sverige, så kommer jag köpa den bil jag vill ha i fortsättningen och inte den som staten eller någon på ett bilforum tycker jag borde ha.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.