Bild
Nästa artikel
V60 är nästan två decimeter kortare än V90.
Formspråket från Volvo V90 går igen hos V60. Den rakare bakstammen gör gott för lastvolymen i bagageutrymmet.
Benutrymmet räcker fint i baksätet men låg sitthöjd och hög kardantunnel gör mittplatsen obe-kväm.
Bakluckan öppnar högt. Elmanövrering är tillval. Baksätet är delbart 40/60 och fälls elektriskt.
Elvärmt baksäte och 4-zons klimatanläggning är tillval.
Interiören ser ut som i andra moderna bilar från Volvo. Snygg design och i huvudsak bra känsla i knappar och rattar.
Sensus-systemet har uppdaterats för snabbare reaktioner. Det är lite lättare att jobba med än tidigare men inlärningströskeln är hög och pekskärmen stjäl fortfarande uppmärksamhet från körningen.

Provkörning: Volvo V60 (2018)

Provkörning

Den nya generationen Volvo V60 ska överta V70:s avlagda mantel som folkhemmets främsta familjefraktare. Säkerheten är på plats och köregenskaperna är fina, men hur var det nu med utrymmet?

Jag borde gått på yoga!

Tanken slår mig när jag pinsamt nog får ta tag med händerna runt låret för att lyfta högerbenet över kardantunneln när jag ska ta mig ut från mittplatsen i baksätet på nya Volvo V60. Det är naturligtvis inte bilens fel att jag är smidig som ett kylskåp men händelsen illustrerar ändå vad som sker när man sänker sitthöjden men behåller nivån på mittkonsol och kardantunnel. Den inre bredden räcker dock för tre, benutrymmet till framstolarnas ryggstöd är generöst och takhöjden räcker även för långa trots att de fullutrustade bilarna vi fått till vår provkörning var extrautrustade med glastak. 
 
Ett steg bakåt i bilen, i bagageutrymmet, har lastvolymen endast minskat med 30 liter jämfört med V90, trots att V60 är 18 cm kortare. Förklaringen är lutningsvinkeln på bakrutan som rätats upp betydligt jämfört med storebror. Lastgolvet som sådant är dock 17 cm längre i V90 så om den mindre bilens bagageutrymme upplevs som trängre eller inte beror till stor del på formen på det som ska lastas. Framstolarna är desamma som i 90-bilarna och bland de bekvämaste som går att uppbringa på marknaden i dag. De är fasta och ger kroppar i många storlekar bekvämt stöd även under längre resor. I  testbilarna var stolarna utrustade med massage, ventilation, elektrisk manövrering och extra utdragbart lårstöd. Det är svårt att tänka sig den person som inte skulle sitta bra där. 
 
Men nog snackat, in bakom ratten för nu ska här köras bil! Interiören är välkänd. Allt man som förare ser och känner är identiskt med det som finns i övriga Volvobilar. 

Ett vrid på startvredet på mittkonsolen och den fyrcylindriga motorn knattrar snabbt igång. I den första bilen jag kör går motorn på diesel, lämnar 190 hk och drar fint iväg när jag lägger i Drive och kör iväg ut på de salssläta spanska vägnätet kring Barcelona. Som förväntat är vägljudet i stort sett obefintligt och inte heller motorn gör särskilt mycket väsen av sig i spansk motorvägsfart, 120 km/tim. En smula vindbrus från de främre dörrstolparna är allt som hörs. 

Jag aktiverar Pilot Assist, Volvos filhållningsassistent som i sin senaste version blivit märkbart förbättrad. Visst händer det fortfarande att man slåss med ratten ibland när bilen väljer ett annat spår än vad man själv tänkt sig, men funktionen är avsevärt mindre irriterande nu än i tidigare versioner. 
Infotainmentsystemet har uppdaterats. Sensus reagerar nu snabbare på kommandon och det är enklare att få apparaten att göra som man vill men även här finns rum för förbättring. Utvecklingen på området går blixtrande snabbt och det är inte utan att Volvos nio tum stora bildskärm börjar kännas otidsenligt liten. 
 
Fjädringskomforten får godkänt men det känns i tuffare vägskarvar att testbilarna är skodda med breda 19-tums hjul med tunt gummi. Förmodligen ger däck i mindre dimension bättre åkkomfort. Testbilarna har Volvos aktiva chassi Four-C som bland annat styvar upp hjulupphängningen när man väljer det dynamiska körläget istället för komfort. 

"Där V90 är ett slagskepp löper V60 fram som en pigg jagare."

När vi lämnar motorvägen och svänger upp i bergen norr om Sitges aktiverar vi funktionen. Buskörning är inte D4:as favoritgren men bilen pinnar på bra uppför hårnålarna mot bergets topp. Mer underhållande blir färden när vi byter till bensindrivna 310 hk starka T6 AWD. I den konstellationen känns bilen oerhört pigg och säker. Det känns som om chassit skulle klara ännu mer effekt än vad den turbo- och kompressorförsedda tvålitersfyran kan leverera. Styrning och växellåda är dock mer kalibrerade för komfort än för smiskande längs slingrande småvägar, det gäller för såväl bensin- som dieselmotorn. Det händer att man blir hängande ibland när man ger gas i väntan på att växellådan ska växla ner och turboaggregaten börja ladda. Styrningen är mycket väl avstämd i vardagssituationer men på vår väg uppför berget blir det tydligt att den sista krispigheten saknas. 

Majoriteten av Volvos köpare kommer inte att använda sin bil för den här typen av inspirerad körning. Då är det säkert viktigare vad den mindre karossen betyder för smidigheten i stadstrafik och i andra trängre situationer. Det är inte bara det att V60 är mindre än V90. Motorhuven har dessutom sänkts en smula vilket gör att man som förare upplever att sikten förbättrats och att bilen är väldigt mycket lättare att hantera. Där V90 är ett slagskepp löper V60 fram som en pigg jagare, om båtmetaforen tillåts. 
 
Volvo V60 har tillverkarens ambitiösaste säkerhetsprogram. Förutom alla de finesser vi lärt känna i tidigare modeller har V60 även en autobroms som ska kunna mildra smällen vid frontalkollisioner. När bilen förstår att en kollision med en mötande bil är oundviklig och nära förestående slår den till bromsarna. Ingreppet sker endast sekunden före krocken men är enligt Volvo tillräcklig för att sänka kollisionshastigheten med 10–15 km/tim. Det kan betyda skillnaden mellan liv och död vid en verklig olycka. 
 
Ett annat område där Volvo ligger väldigt långt framme är den uppkopplade bilen. Om man extrautrustar sin V60 med Volvo On Call kan man via sin mobiltelefon styra kupévärmen, få reda på var man parkerade bilen senast samt tillgång till en körjournal där man enkelt loggar tjänsteresor och väsentligt underlättar redovisningen till lönekontoret varje månad (en stor majoritet av de V60 som kommer att säljas i Sverige kommer att gå till företag som tjänstebilar). 

På vissa orter erbjuder Volvo en fantastisk funktion man kallar ”In Car Delivery”. Istället för att åka ut på stormarknaden för att veckohandla kan man utföra denna syssla från datorn. Dagen därpå kommer mataffären och levererar matkassarna direkt till bagageluckan på bilen. När föraren jobbat färdigt är det sedan bara att köra hem och varorna ligger redan i bagageutrymmet. Har man en gång provat är det väldigt svårt att tänka sig en tillvaro utan den här finessen. 
 
När det kommer till ekonomin har Volvo sin variant av privatleasing kallad ”Care by Volvo”. I fråga om inköpspris har Volvo valt att lägga sig mellan de ”finare” konkurrenterna från Audi, Mercedes och BMW samt mer vardagliga varianter från Volkswagen, Ford, Mazda och Opel. Många extra finesser erbjuds som tillval men Volvo är duk-tiga på att ta betalt för prylarna så den som inte ser upp kan få en rejäl nota för sina extra kryss. Totalekonomin kan dock bli hyfsad ändå. Med ledning av hur V90 utvecklats gissar vi att V60 kommer att bli mycket eftertraktad som begagnad.

Diskutera: Vad tycker du om Volvo V60?

Volvo V60 D4 Aut Inscription

Pris, från kr: 405 900.
Säljstart: Juni. 
Mått, cm: L 476/B 185/H 143.
Bagagevolym, l: 529–1 441.
Tjänstevikt, kg: Från 1 690.
Max dragvikt, kg: 2 050.
Motor: Fyrcylindrig direktinsprutad dieselmotor, turbo. Volym 1 969 cm3. Fyra ventiler/cylinder. Max effekt 190 hk vid 4 250 v/min. Max vridmoment 400 Nm från 1 750 v/min.  
Kraftöverföring: Tvärställd motor, framhjulsdrift. 8-stegad automatlåda (6-växlad manuell standard). 
Prestanda: Toppfart 220 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,9 s. 
Deklarerad förbrukning (enligt WLTP): 6,2 l/100 km. CO2-utsläpp: 141 g/km.
Konkurrenter: BMW 3-serie, Mercedes C-klass, Audi A4, VW Passat, Skoda Superb, Ford Mondeo.  
 

Plus: Säkerhet, uppkoppling, bekväma framstolar. 
Minus: Dyra tillval, hög kardantunnel, pekskärmen.

Vad nytt? Folkbil från Volvo baserad på SPA-plattformen.
För vem? Gamla V60- och V70-ägare ska känna sig välkomna. 
 

Kommentarer

#1
2018-06-16 10:20

Jag såg nya Volvo V60 på håll redan i våras på premiären då min kollega råkar bo på just den gata där visningen skedde. Det är verkligen en snygg herrgårdsvagn med hög jag - vill - ha faktor hos oss rejäla, hederliga bredaxlade svenskar. Dock tror jag att den variant som lockar mig mest blir när den kommer i Cross Ciuntry utförande med AWD med dieselmotor och då gärna som laddhybrid som klarar vardagskörningen på eldrift där dieselmotorn blir en räckviddsförlängare.

#2
2018-06-16 10:35

För en halv miljon kronor eller mer? Vad händer om tjänstebils marknaden ratar bilen och deras "Care by Volvo" floppar? Då blir det nog inte många sålda...

#3
2018-06-16 10:43

Styggavargen: Du är fri att fortsätta köra din Octavia för korvören. Det stör inte resten av oss. För oss andra som inte levt bakom en sten de senaste 15 åren så är det bara inse att en premiumbil lätt kostar halvmiljonen.

#4
2018-06-16 11:51

Inte värt att köpa på långa vägar. Ekonomiskt vansinne. I alla fall inte för oss som bor i storstan. Mycket smartare med bilpool.

#5
2018-06-16 12:31

Bilpoolen kan ju köpa in en :) men sant att det är ekonomiskt vansinne att ha bil i stan om man inte behöver den varje dag

#6
2018-06-16 14:32

Att köpa en fabriksny bil för privat bruk är alltid en ekonomisk katastrof (nåja.. iaf INTE lönsamt). Men sisådär 90 % av de V60 som kommer registreras i vårt land köps inte privat och är därmed inte speciellt relevanta för Volvo. De ägs (leasas) av företag och då spelar 430' eller 500' i bruttopris mindre roll.
Har du inte råd med 500' får du helt enkelt titta på en annan bil. Volvo har lämnat de flesta (privat-)Svenssons drömmar om en ny Volvo på uppfarten bakom sig. Att beklaga sig över detta faktum och dissa bilen av det skälet luktar bara "surt sa räven om rönnbären".

#7
2018-06-16 17:04

V90 som "slagskepp"? Men visst, jämförelsen gjordes ju mot en V60, så vi får väl låta det passera. Ska jag ha ett slagskepp värt namnet i branschen köper jag en modell av ett annat märke.

Och det där "folkhemmet" … Inte ens Löfven eller S använder det begreppet längre. Nu heter det "Den svenska modellen" - vilken för övrigt är hemsk. Den borde snarare ha kallats "Den internationella socialhjälpen". Oavsett så har de kört vår land rakt ner i stupet. Skadorna är irreparabla.

"På vissa orter erbjuder Volvo en fantastisk funktion man kallar ”In Car Delivery”. Istället för att åka ut på stormarknaden för att veckohandla kan man utföra denna syssla från datorn. Dagen därpå kommer mataffären och levererar matkassarna direkt till bagageluckan på bilen. När föraren jobbat färdigt är det sedan bara att köra hem och varorna ligger redan i bagageutrymmet. Har man en gång provat är det väldigt svårt att tänka sig en tillvaro utan den här finessen."

Seriöst? Jag tycker att det här låter rent löjligt. Och hur lat får man bli? Jättemysigt att komma till bilen och andas in den fina cocktailen av skämda räkor, sur mjölk och grädde, unken lax, rötna ägg och annat smått och gott. Och vilken blir miljönyttan? Ska mataffärens Transporter köra varorna till bara just den bilen? Eller ska mataffärens Transporter kryssa runt till fyra kunder med sammanlagt 4,3 mils körsträcka - när samtliga kunder har bara 2,5 kilometer till sin affär? Känns som att Volvo har idétorka och/eller ett uppdämt behov av att trycka på konsumenterna dyra "lyxtjänster" som de egentligen inte behöver.

#8
2018-06-16 17:09

Den är så jäkla snygg IRL!!

#9
2018-06-16 17:33

Varför tjatas det om 500000:-
Den börjar på 303000:- med fullt tillräcklig utrustning då de nakna verisionerna saknas.
Med sedvanlig rabatt som Volvo lämnar blir det ca 275000:- absolut ok!

#10
2018-06-16 17:36

Varför är Volvo motståndare till tredelat ryggstöd?

#11
2018-06-16 17:48

Billigare än vad 745:an var när den lanserades om man räknar dåtidens och nutidens penningvärde...

Dessutom snyggast i klassen, en blivande succé.

#12
2018-06-16 18:12

Jag var och provkörde en V60 som sonen hyrt men hittade inte alla dom fördelar som vib testare hittade D4 dieseln pratade ganska högt vid gaspådrag och på en sämre asfaltväg var fjädringen ganska stötig ,men det är väl det som är den så kallade vägkänslan som testarna pratar om , nej jag behåller nog min tystare och bekvämare C5 HDI 2010-a

#13
2018-06-16 18:35

Visst må väl nya V60 vara billigare än Volvo 745 var när den lanserades, samtidigt som den har ett betydligt större teknikinnehåll - men jag tvivlar på att V60:n klarar 30 år eller 50.000 mil lika obehindrat som 745:an gjorde.

#14
2018-06-16 18:51

Svunnen tid SKF, svunnen tid...

Vad är en 740 jämfört med en 240, eller en 240 jämfört med en 140, eller en 140 jämfört med en Amazon, osv?

Till syvende o sist blir det som att jämföra en traktor med ett jetplan.

Om 745:an lanserades idag för över 300.000:- hur många skulle köpa den då tror du?

#15
2018-06-16 19:26

gilla eller ogilla spelar ingen roll...bilen blir en storsäljare

#16
2018-06-16 21:23

@ SKF

Teknikinnehållet gör bilen ännu dyrare att äga - eländet skall repareras också. Sanslösa mängder felsökningstimmar när reparatörerna förtvivlat försöker hitta alla elfel.

.

#17
2018-06-16 22:13

Villhafaktorn är skyhög! Dessvärre är min plånbok starkt begränsad. Håller mig till V40.

#18
2018-06-16 23:50

Klarsynt

Så lät det även på 80-talet om alla problem som skulle komma med nymodigheter såsom elhissar, centrallås, eltaklucka, ac, elspeglar osv.

Saker vi idag tar för givet som basutrustning utan att reflektera över att just de prylarma kan komma att krångla.

Men tekniska nymodigheter har ju genom alla tider fått vissa att tycka att det var bättre förr, ungefär då när de själva var runt tjugoårsåldern av någon outgrundlig anledning.

#19
2018-06-17 00:24

Inget ont om Volvo i sig men "folkhemmets främsta familjefraktare" är en devis som visserligen fungerade länge men att idag så är klyschan så svårt verklighets frånvänd att till och med politiker duckar...
Volvo kommer att sälja av sig självt men allt mindre så det kommer till bli färre folkhemsbilar av VIP framöver och det är inte helt säkert att det finns ett sug om tio år nu när hybriderna kommer ned i pris och blir allt bättre.

#20
2018-06-17 00:46

Den är ju inte så väldigt märkvärdig egentligen, förutom på en punkt; utseendet. Snyggare (i denna prisklass) finns kanske inte, såväl ut- som invändigt. Grattis Volvo till en riktig skönhet.

#21
2018-06-17 08:27

@ Prestigelös

Ja, så har också el-relaterade fel ökat markant och är idag de vanligast förekommande felen.

.

#22
2018-06-17 09:30

Har V60 samma knasiga växelspak som XC40? Volvo har ju uppfunnit något som vi inte behöver: växla upp och ner med spaken sidledes.

#23
2018-06-17 09:59

@Hultarn

Vad är så kansigt med XC40’s växelspak? Två steg upp för R och två steg ner för D (från P). Jag kör XC40n flera ggr i veckan och lärde mig detta första gången.

#24
2018-06-17 11:35

milkylainen, jag förundras mest hur man är villig på att lägga dubbelt upp i pris på en bil när mervärdet med bilen inte är så mycket större. Visst det går inte jämföra ev V60 med en Octavia. Men jag kan inte motivera det högre priset för att åka i en V60 som kostar så mycket mer. Men det kanske är klart, det visar kanske mer hur långt Skoda kommit med sina bilar än Volvos förträffligt. En i släkten har åkt Volvo i över 40 år, nu när han bytte blev det en SEAT?? Jag fattade ingenting, hur det kunde vara möjligt..

#25
2018-06-17 12:51

Nej använder man bara Excel är det svårt att motivera något annat än en dacia logan.

Som vanligt är det ganska avtagande kurva på dyrare prylar. dubbelt så dyr kanske är 20% bättre. gäller det mesta, bil, båt, tv, stereo etc. Men för den som har råd är det såklart värt det.

#26
2018-06-17 17:30

hultarn - Nej, växelspaken i XC40 är unik för den, än så länge. V40 gissar jag får samma.

Provkörde V60 D4 aut idag och intrycket var övervägande positivt. Stolen var lite hård o platt över bröstryggen, tyckte både jag och min fru, men i övrigt bra komfort. Baksätet är lite lågt för mig som är 1.80, men bra knäutrymme med förarstolen inställd för mig och rätt ok ändå på ytterplatserna. Min fru som är 1.60 satt perfekt, så med hennes längd får man bra lårstöd i baksätet. Bilen var pigg o stark och låg fint på vägen. Länge sen jag körde V90, men vad jag minns "svävade" den mer över ojämnheter. Lite "sportigare" sättning här, men inte för hårt. Den hanterade även dålig väg bra och bekvämt. Lite sugen blev jag... ;-)

#27
2018-06-17 18:08

Vit inredning i bagaget, så värdelöst även för en slippsnisse!!

#28
2018-06-17 18:40

Skidoo - Håller med. Men den jag körde hade svart inredning, så man får välja. ;-)

#29
2018-06-17 18:59

För oss som gillar ljusa inredningar är det ju trevligt att kunna välja!

#30
2018-06-17 19:53

Ja, jag gillar också den ljusa inredningen, men jag gillar inte Volvos ratt, visserligen är det väl att man avhållit sig från fåneriet med platta nertill, en ratt ska vara rund, men klumparna tio i två tycker jag enbart är obekväma och gör ratten ännu klumpigare.
Och de klumpiga ventilationsgallren i mitten kunde getts ett smidigare utförande.

#31
2018-06-17 20:17

Ljus klädsel/inredning må kanske se fräscht ut när det är nytt, men det är värdelöst efter några år. Totalt omöjligt att få bort fläckar av allehanda slag. Alla skor som tar i vid insteget lämnar irreparabla märken. Fattas bara också att någon köper billiga byxor som färgar av sig. Nytt = (möjligen lite) fräscht, begagnat = solkigt och avtändande. Nej, klädsel och inredning ska i mitt tycke vara så svart som bara går, inga vita eller röda kontrastsömmar eller annan skit. Givetvis inte heller någon ljus takhimmel.

#32
2018-06-17 20:35

Styggavargen: Du skriver det är svårt motivera som du beskriver det "dubbla priset"! Lite kul då när man går in och konfigurerar ihop en Octavia med samma motor, växellåda och utrustning som en V60 D3 aut. momentum advanced edition så skiljer det bara 45.400 kr!? Anser du fortfarande det är för stor skillnad för att motivera det? Samtidigt då ska tilläggas har Volvon mer säkerhetsutrustning än du kan välja till på Octavian......
Och ska man se totalekonomi kan jag nästan garantera att om du säljer/byter in bilen efter 3 år så har Skodan tappar mer värde än Volvon i rena pengar.....
Så ja Stggavargen, fortfarande bättre köp med Octavian?

#33
2018-06-17 20:37

Som sagt Volvon är bra utrustad för grundpriset som troligen går att pruta till 275000:- så den står sig mycket bra prismässigt.

#34
2018-06-17 20:43

Standardutrustning på lägsta nivån:
Följande utrustning är standard i V60 Momentum

•Aluminiumfälg: 17" 5-dubbelekrad Silver med däck 225/50. R17, D3 & D4
•Aluminiumfälg: 18" 5-Y ekrad Svart Diamond Cut med däck 235/45. R18, T6 AWD
•Armstöd med mugghållare i baksätet
•Baksäte med 60/40 delning
•Barnsäkerhetslås via vred i dörrens kortsida
•Belysta make-upspeglar i båda solskydden
•Bältesförsträckare på samtliga platser, fram även kraftbegränsare
•Capless filling - Tankpåfyllning som förhindrar fel bränsle i tanken
•Chassi, Dynamic
•Dekorinlägg: Iron Ore Aluminium
•Dekorlist sidofönster, svart
•Digital förardisplay, 8"
•DRL-ljus fram med automatiskt halvljus
•Däcklagningssats
•eCall (Volvo Emergancy Call)
•Elektriska fönsterhissar fram och bak med auto-up/downfunktion
•Elektronisk startspärr
•Elmanövrerad parkeringsbroms
•Eluppvärmda framstolar
•Eluttag 12V, fram- och baksäte
•Farthållare
•Fuktighetssensor
•Fullt färganpassade trösklar, stötfångare och ytterbackspeglar
•Fjärrstyrt centrallås med "Keyless Start"
•Färddator
•Första förbandskudde
•"Global closing/opening" samtidig öppning/stängning av samtliga sidorutor via fjärrnyckeln
•Hill start assist
•Hållare för parkeringsbiljett
•Svart grill med vertikala ribbor och högblank ram
•Innerbackspegel, automatiskt avbländande
•Interiörbelysning, mid
•Intellisafe standard funktioner:
- ABS -bromsar
- Automatisk bromsning efter kollision
- Automatsik upplåsning av dörrar vid kollision
- Bromspedal kollaps vid krock (reducerar risk för fot fraktur vid kollision)
- Rattstångs kollaps vid krock (reducerar risk vid kollision)
- City Safety med styrsupport:
>City Safety med Steering Support (Evasive Manoeuvre Assist)
>Auto brake at Intersection
>Collision warning även i mörker
>Collision warning with full auto brake
>Cyclist detection with full auto brake
>Förberedda bromsar
>Large Animal Detection
>Pedestrian detection with full auto brake
- Connected Safety (Varnar och tar emot varning för halka och bilar längre fram med aktiva varningsblinkers via molnet)
- Driver Alert Control
- ESC (Antisladdsystem med EBA "panikbromsassistent")
- Farthållare
- Fartbegränsare
- Framstolar med WHIPS - system för att förhindra whiplashskador
- IDIS ( Intelligent Driver Information System) Senarelägger mindre viktig information i stressande situationer
- iTPMS (tire pressure monitoring system) däcktryckskontroll i kombiinstrument
- Krockenergiabsorberande stolsdynor (reducerar risken för kompressionsskador vid kollision eller avåkning)
- Krockgardin IC (Inflatable Curtain) i takpanelen ovanför sidodörrar och bakre sätesrad
- Krockkudde, förar -och passagerarsida
- Lane Keeping Aid
- Oncoming Lane Mitigation
- Run Off Road Mitigation (Bilen styr in och bromsar vid behov för att avvärja ett avkörnings tillbud)
- Sidokrockkuddar SIPS i framstolar.
- Trafikskyltsinformation
•Insynsskydd semi, automatisk, över lastutrymme
•Invändigt nedställbara strålkastare (Ljushöjdsreglering).
•ISO FIX fästen i baksätets ytterplatser
•Justerbar ratt i höjd- och längdled
•Klimatanläggning 2-zons, ECC - elektronisk
•Lastnät (kan förvaras under lastgolvet)
•Larm - Volvo Guard med blockerat låsläge, BLL, Privatlåsninig
•Led-belysning, "Follow me home" funktion
•Ljudanläggning High Performance med 9" touch färgskärm, 330W 6-kanals förstärkare och 10st högtalare
•Luftkvalitetssystem med Multifilter
•Låsbara hjulmuttrar
•Låst handskfack
•Läderklädd 3-ekrad ratt med dekorinlägg i uni deco
•Läderklädd växelväljarknopp i uni deco (Ej T8)
•Nackskydd bak, elektriskt fällbara
•Navigation, internet maps. Online navigering som endast visas i center displayen
•Nyckelavstängning av passagerarkrockkudde
•Nätficka på baksidan av framstolarna
•Parkeringssensor, bak
•Passagerarstol med tiltbar sittdyna
•Progressiv servostyrning
•Rattknappar för ljudanläggning
•Regnsensor
•Rostfri tröskeldekor i lastutrymmet
•Ryggstöd bak, elektriskt fällbart
•Röststyrning
•Sidobackspeglar, el uppvärmda
•Start/Stopp
•Strålkastare LED, automatisk avbländning (På/Av)
•Strålkastarspolare av högtryckstyp
•Svankstöd framstolar, 2-vägs elmanövrerade
•Takrails, integrerade svarta
•Torkarblad med integrerat spolarsystem, vindruta och bakruta
•Tonade rutor, 25% toning på samtliga rutor
•Trygghetsbelysning
•Varningstriangel
•Yttertemperaturmätare

#35
2018-06-17 20:56

notarius, jag har haft bilar med ljus skinnklädsel, som efter 30000 mil fortfarande varit fräsch.
Tyvärr har Volvos skinnklädslar i vissa fall varit av sämre kvalité, men det berodde säkert inte på färgen.
Jag köper aldrig en bil med mörk inredning

#36
2018-06-17 21:24

Saabnisse
Vad du tycker är fräscht och vad någon annan tycker är fräscht kan ju naturligtvis skilja sig...

#37
2018-06-17 21:40

Axa, en mörk inredning är aldrig fräsch, inte ens som ny!
Försök se det ljusa i livet, gärna garnerat med lite glada färger.
Eller föredrar du att vara en medelsvenssonsk dysterkvist?

#38
2018-06-17 23:09

saabnisse. Jo tack jag har en Opel Adam med interiören i vitt o blått med vita säten i (delskinn). Ljust blir solkigt på nolltid, rena jeans räcker.
Nuddar man åt med en skosula så blir det märken, det blir spår av precis allt vilket är synnerligen opraktiskt.
I nyhetens behag så uppskattade jag fjomset men att det gick fort över, det är enbart irriterande med all färg, krom o röd belysning ur instrumenten, det är vägen som ögonen bör ha i fokus.

#39
2018-06-18 00:34

Saabnisse
Ja ja du får tycka som du vill men jag lyssnar inte på folk som tycker det är så freeescht med 15 år gammal ljus bilklädsel...

#40
2018-06-18 00:33

Betydligt snyggare än V90. Men, en otidsenlig dieselmotor förstör ju hela anrättningen, liksom en omodern kardantunnel,golvet ska vara slätt i baksätet. Folk kräver minst hybrider idag om man vill vara tidsenlig. Försäljningen kommer explodera för hybrider i olika utföranden.

#41
2018-06-18 08:39

Tvärnit, klädseln kan vara ljus utan att vara vit, jag har haft brunt skinn, grått skinn och beige skinn som klarat sig väldigt bra och det har krävt minimalt underhåll.
Men det beror på kvalité också, Volvo hade lite problem med klädsel som sprack i sömmar några år, men det berodde inte på färgen.

#42
2018-06-18 18:53

Snackar vi brunt, grått eller beige skinn så är jag med på tåget. Det är snyggt. Men vitt skulle jag aldrig välja. Oftast väljer jag ändå svart klädsel. Jag gillar det. Men den snyggaste tygklädsel jag haft var ljusblå plysch i en Saab.

Klädseln som sprack i Volvo var kanterna på stolen, där man klev in o ut och dom var i syntetmaterialet T-tec. Det var inte själva sömmen som sprack utan nån centimeter utanför.

#43
2018-06-18 19:24

En attans så trevlig och snygg bil!
Men fortfarande har Volvo fula rattar – och så denna kladdskärm istället för riktiga manöverdon. (Det går dock att lösa på ett bättre sätt, som i till exempel Mercedes.)

Ljust beige klädsel tycks vara det enda biltllverkare erbjuder som alternativ till mörksvart. Undantag finns, men inte är de många. VW med bajsbrunt, några med grått eller med röda inslag. Några småbilar går att få lite roligare interiört, men vart tog alla färger vägen?
När Saab 9000 kom, fanns interiören i mörkgrått, mellangrått, oxblod, ljusblått och beige. Rover 75, en bil med sällsynt harmonierande detaljer och värd ett bättre öde, fanns till en början i många färgkombinationer såväl interiört som exteriört.
Instämmer med Rutger Jönåker om den ljusblå plyschen i Saab, som var slitstark, behaglig och som man inte kanade omkring på.
Inte heller instrumentpaneler behöver vara svarta, men de ska förstås inte vara blanka eller ljusa. Varför inte aluminium eloxerad i mörkt blågrönt, rödbrunt eller djuprött?

#44
2018-06-18 19:34

Jag hade en V50 med ljusbeige inredning, klädsel och allt. Den hade gått 15000 mil och var rekondad. Inte ens dom fick bort alla småmärken och fläckar. Däremot fixade dem sprickorna i T-tecen, genom att värma på med en hårfön så att plasten smälte ihop... :-D

#45
2018-06-18 22:43

Jag har i min ägo haft en Ford Mondeo Mki med klädsel i svart plysch med typ konfetti mönster i blått rött o vitt och dörrsidorna polstrade i samma tyg, väldigt trevligt utan att tippa över... och jag saknar sådant.
Idag gäller så gäller Carbon-Look och visst att Darth Vader är grymt maskulin men plyschen vart tog den i vägen?
Lite soft kan man allt få vara och den blå plyschen som SAAB hade och den mörkblå i Volvo dem var lyxiga och tåliga.

#46
2018-08-07 20:48

Vad tycks om förarsätet och dess utformning för ryggen jämfört med förra generationens säten? Jag har en ny och haft många Volvo, och jag har ett utlåtande om det. Men vore kul att höra vad ni tycker innan.

#47
2018-08-10 22:52

Vad tycker testaren om harmonin i den 8-stegade lådan ihop med D4? Visst har den svårt att trivas?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.