Bild
Nästa artikel

Provkörning: Volvo S80

Provkörning

Efter halva sitt liv sminkas Volvo S80 upp och får nytt hjärta och leder. Föryngringen är lyckad. Storvolvon har blivit snålare och snyggare.

En bra bil, visst, men nog kunde Volvo S80 vara lite mera snofsig. Det tyckte köparna, speciellt i Kina och Ryssland, när Volvo frågade runt för att få veta vad som kunde förbättras.

Mitt i en bils liv görs sällan dramatiska förändringar, men designerna har jobbat efter principen "många bäckar små". En list här, en ram där, en liten söm… Det har räckt för att vässa elegansen både utanpå och inuti. Målet har varit att bilen ska se lägre, bredare och lite elakare ut.

- Vi har liksom skruvat upp den visuella volymen på S80, säger designern Pontus Fontaeus.

Motor gör Volvo stolta
Största förändringen syns emellertid inte utanpå, men den hörs när jag accelererar uppför bergen norr om Nice i Frankrike. Nya dieselfemman blir lite grov i rösten när den får hård gas.

Det är en motor som Volvos tekniker är stolta över och det med all rätt. Jag har aldrig tidigare kört en turbodiesel som drar så starkt och tåligt. I provbilen får den visserligen hjälp av en sexstegad automatlåda, men på manuella läget kan jag gå ned nästan till tomgångsvarv utan att motorn tappar orken.

Hemligheten sitter i dubbla turboaggregat. En liten turbo snurrar igång när bilen börjar röra sig och trycker in luft i de fem cylindrarna. Common railsystemet sprutar ytterst finfördelad diesel med 1 800 bars tryck, upp till sju insprutningar per tändning, vilket gör förbränningen kraftig och fullständig.

Vid 2 500 motorvarv vaknar en större turbo och tar över jobbet. Det märks inte på annat sätt än att bilen fortsätter att accelerera med obeveklig kraft. Bästa vridmomentet utvecklas mellan 1 500 och 3 250 varv och ligger på nivån 420 Newtonmeter, vilket kan mäta sig med en sexcylindrig maskin.

Nya D5:an är ingen ombyggd gammal motor. Den har sysselsatt Volvos tekniker i tre år och det finns knappt ens en liten bricka kvar från gamla 185-hästaren. Ägaren Ford var först avig till ett svenskt motorprojekt, men övertygades av reda siffror.

- Nya motorn är så kostnadseffektiv så Ford kunde inte säga emot, avslöjar motoringenjören Hans Göran Milding.

"Nästan bäst i klassen"
Kostnaderna för D5:an är låga för både tillverkaren (Skövdeverken) och kommande bilägare. Effekten är 205 hästar och de klarar sig på 0,62 liter/mil om bilen har manuell låda; 0,67 med automat.  Koldioxidutsläppen hamnar på 164 gram per kilometer.

- Vi är nästan bäst i klassen vad gäller koldioxidutsläpp i förhållande till hästkrafter, säger Hans Göran Milding stolt.

Volvos nya motor presenterades på bilsalongen i Genève nyligen.  Konkurrenterna var imponerade. Till Volvomontern kom en delegation från Honda som ju rankas till världens främsta bensinmotortillverkare. Japanerna ville förhandla om att köpa dieseln från Skövde.

Nya motorn kommer också med beteckningen 2,4D som har enkel turbo och 175 hk. Den är ännu snålare - blandad körning ska gå att klara på 0,58 l/mil och utsläppen är 154 gram koldioxid per kilometer.

Växlar senare
"Mer harmonisk att köra" antecknar jag efter provkörningen med D5-motorn. Det kraftiga vridmomentet har medfört att automatlådan kunnat programmeras om så den växlar vid lägre varvtal och även mer sällan, vilket hjälper till att sänka förbrukningen. Jag kommer inte ned i utlovade siffror, men provbilarna har bara gått mellan 80 och 150 mil och det brukar krävas några hundra för att en dieselmotor ska "släppa".

S80 får inte bara ett nytt hjärta. Även lederna har bytts ut. Från och med i sommar finns två nya chassin. Komfortsättningen är standard och för 2 900 kronor extra levereras bilen med ett sportchassi, vilket betyder att den är två centimeter lägre fram och sänkt 1,5 centimeter bak. Fjädrar, stötdämpare och krängningshämmare är hårdare, bakfjädringen har automatisk nivåreglering och styrningen är mer direkt. Det är värt att kosta på.

Komfortchassit passar nog bäst i Amerika och andra lågfartsländer. Bilen känns lite ostadig och gungig  i  långa, lite ojämna kurvor på motorvägen. Korta tvättbärdsgupp orsakar irriterande småstuds. Det känns som om hjulen kom lite i otakt med vägen.

Med lite hårdare chassi är S80 stadigare och roligare att köra, utan att för den skull bli störande hård eller stötig.

Nya S80 börjar säljas i mars och köpare som är på hugget kan få sina bilar levererade före semestern. Nya dubbelturbomotorn går redan i trafik i 300 provbilar, bland annat hos taxi. De kostade 323 900 kronor men vad kommande köpare får betala är inte bestämt. Av de cirka 38 000 S80 som tillverkas i Torslanda hoppas Volvo kunna avsätta uppåt 4 000 i Sverige. Hur många som väljer den nya, snåla D5:an är osäkert, för det finns tio andra motorer till S80.