Nästa artikel
Provkörning: Volkswagen Touran
Provkörning

Provkörning: Volkswagen Touran

Publicerad 22 juli 2010 (uppdaterad 22 oktober 2014)
Om du behöver en sjusitsig familjebil som dessutom ska vara miljöbilsklassad finns inte mycket att välja på. En är uppgraderade Volkswagen Touran, men en minimal bensintank gör den närmast oanvändbar i stora delar av Sverige.

Touran är Volkswagens utmanare i klassen för kompakta MPV, där Renault Scénic och Opel Zafira varit storsäljare. Volkswagen Touran kom 2003 och nu är det dags för en ny generation, baserad på Golf av sjätte generationen.

Touran är den minsta av Volkswagens familjebussar och ska påminna designmässigt om den större Multivan och den kommande generationen av Sharan. Därför har mycket gjorts om från tidigare Touran. Exteriört är det mesta nytt, utom dörrarna.

Det innebär ny front, med omgjorda lampor, stötfångare, motorhuv, skärmar och grill. Bakpartiet är också nytt, med större lampor än tidigare. Möjligheten att välja inställbart chassi finns numera också, tyvärr var inte vår provbil utrustad med detta. Precis som förut finns aktiv parkeringsassistans som tillval, nu ännu mera utvecklat än tidigare.

Dålig sikt
Körmässigt känns Touran igen från Golf, som den är baserad på. Det innebär trygga och stabila kör-egenskaper.

Under provkörningen fanns inga möjligheter att hårdpressa Touran, men på Autobahn visade det sig att bilen gick mycket stadigt i höga hastigheter. Man skulle kunna tro att den höga och kantiga karossen är vindkänslig, men så är alltså inte fallet.

Sikten däremot är som i många familjebussar riktigt dålig. Det beror på den sluttande motorhuven och de breda A-stolparna. Golfkänslan finns även inuti bilen. Förarmiljön är omgjord så att den påminner om senaste generationen av VW Golf. Det ser både välgjort ut och är lättöverskådligt.

Baksätet består av tre stolar, som kan fällas eller plockas ur bilen. Längst bak i bilen finns två extrastolar, avsedda för barn under kortare turer. Extrastolarna är standard i vissa utrustningsvarianter av Touran och tillval i andra för cirka 7 000 kr.

Med extrastolarna uppfällda blir bagageutrymmet högst begränsat. Men med fem sittplatser ryms semesterpackning för de flesta.

Volymmotor på biogas
Touran finns med sex motoralternativ, varav den mest intressanta är Ecofuel-motorn. Det är en 1,4-liters turboladdad motor på 150 hk, avsedd att köras på biogas. Det är samma motor som varit så framgångsrik i VW Passat.

Motorn gör Touran miljöbilsklassad, vilket bland annat innebär rabatt på förmånsvärdet. Prognosen är att biogasmotorn ska stå för närmare hälften av Touranförsäljningen i Sverige.

Det går att köra på bensin också. Men bensintanken är snarast avsedd som en reservtank, eftersom den bara rymmer elva liter. Med Ecofuelmotorn tål extrasätena längst bak bara passagerare upp till 35 kg, annars blir axeltrycket för högt.

Relaterade bildspel

Volkswagen Touran 1,4 TSI Ecofuel

Pris, kr från: Cirka 250 000.
Säljstart: September.
Modell: Femdörrars MPV.
Mått, cm: L 438/B 179/H 163.
Tjänstevikt: 1 560 kg (TSI 140 hk).
Motor: Fyrcylindrig turboladdad bensinmotor på 1 390 cm3, max effekt 150 hk vid 5 500 v/min. Max vridmoment 220 Nm vid 1 500 v/min.
Prestanda: 0-100 km/tim på 10,1 s. Toppfart 203 km/tim.
Bränsleförbrukning: 3,9 kg/100 km blandad körning (gas).
CO2-utsläpp: 128 g/km.
Konkurrenter: Opel Zafira CNG, Mercedes B-klass NGT.

Vad är nytt? Ny generation i samma anda som sjätte generationens VW Golf, som Touran baseras på.
För vem? Den som behöver en familjebil som också ska vara miljöbilsklassad.
Bra köp? Ja, tryggt val, men kanske något tråkigt.

Plus: Köregenskaper, flexibilitet, utrymme, miljöbilsklassad.
Minus: Sikt, trånga extrastolar, minimal bensintank.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-07-22 11:28
peter (ej verifierad)

Visst kan den det..men ej i Ecofuel varianten.

#2 • Uppdaterat: 2010-07-22 15:31
Staffan (ej verifierad)

Har den äldre generationen av Touran utan faceliften, och är mycket nöjd. Att den inte är användbar i större delen av landet är rent nys - det gäller i stort sett bara norrlands inland - och det ändrar sig snabbt, om inte snabbt nog. Största fördelen är drivlinan med DSG-lådan - en perfekt kombination som är både snål och med fina prestanda när det behövs. Enda plumpen i protokollet för mig är förarstolen - den passar inte min rygg iaf. Väl värd att provköra, riktigt läcker facelift!

#3 • Uppdaterat: 2010-07-23 02:05
Per Karlsson (ej verifierad)

En mycket intressant bil! Tänk om den motorn kom även i Golf-kombin...

#4 • Uppdaterat: 2010-07-23 11:06
Pelle (ej verifierad)

11 liters bensintank i Stockholm, där det inte finns fungerande gasmackar....nää glöm det!

#5 • Uppdaterat: 2010-07-24 18:57
S-E S (ej verifierad)

Ska jag köpa en i dag måste bensintanken minst rymma 35 liter. Annars verkar det vara en förnuftig bil för de flesta som använder bilen för transport och inte så mycket annat.

#6 • Uppdaterat: 2010-07-25 16:22
Staffan (ej verifierad)

Pelle - är det ett fel på bilen - eller kanske något fel på något annat? Helt oacceptabel situation i Stockholm, nästan så att man undrar om det ligger något annat bakom mer än problem att få fram gasen.
S-E S - vad har man annars en bil till? För mig handlar det isåfall om körglädje - och det saknas inte!

#7 • Uppdaterat: 2010-07-26 15:32
Pelle (ej verifierad)

Staffan; Har du svårt att fatta - det finns mkt liten möjlighet att köra denna bil i Sverige, som det ser ut idag! 11 lit bensintank och praktiskt taget inga fungerande gasmackar är problemet. Eller vad är din erfarenhet?

#8 • Uppdaterat: 2010-07-26 18:10
Staffan (ej verifierad)

Pelle, "praktisk taget inga fungerande gasmackar" stämmer bara i Stockholmstrakten - det är en skandal, men har knappast något med bilens egenskaper att göra. Det verkar lösa sig inom kort också, för långsamt, men på några månaders sikt är det ett ickeproblem. Om man står i begrepp att välja bil med flera månaders leveranstid är det rimligtvis något som väger ganska lätt.
Jag har kört drygt 2000 mil med touranen, inkl en längre sydeuropatur men ännu inte norr om Uppsala, men i stort sett övriga Sverige. Totalt sett har jag kört upp mindre än 50 l bensin, drygt hälften på europasemestern. Lite mer planering än om jag kört en fossildriven bil, men det minimala omaket tar jag gärna. Jag har respekt för att inte alla resonerar likadant, men för mig är det självklart.
Om man nu verkligen behöver bättre räckvidd på bensin är gaspassaten och MB B170NGT bättre val, men har sina nackdelar.

#9 • Uppdaterat: 2010-07-27 12:33
Pelle (ej verifierad)

Staffan; 'Verkar lösa sig inom kort...skandal...ickeproblem....väger lätt' osv. Nä håller inte riktigt med. Jag vill nog först konstatera att det finns fungerande mackar i tillräcklig omfattning där jag planerar att köra. Men du verkar säker på din sak, hoppas du har rätt, men jag är fortfarande skeptisk! Vore kul/bra att prova och ta ut en gasbil som nästa leasing (firma) men tveksamt nu! Har dessutom för mig att byggentreprenören Dipart har samma/dåliga erfarenheter.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.