Bild
Nästa artikel
Allspace är 21,5 centimeter längre och har utökat hjulbasen med 10,9 centimeter jämfört med vanliga Tiguan.
230 liter bagageutrymme med sju sittplatser. Fälls tredje sätesraden blir lastmöjligheten istället upp till 760 liter med plant golv.
Tredje sätesraden lämpar sig bäst för barn, som vuxen blir det trångt.

Provkörning: Volkswagen Tiguan Allspace (2017)

Provkörning

Tiguan med plats för sju är en kompetent bil. Men frågan är om den klarar att möta den tuffa konkurrensen från kusin Kodiaq.

Jag börjar med att sätta mig på den viktigaste platsen i den här bilen: längst bak. Så smidigt jag kan tråcklar jag mig in på tredje sätesraden och väl där inser jag ett för mig ganska ovanligt problem – jag är med mina 168 centimeter för lång. Huvudet nuddar taket och för att få plats med knäna måste jag skjuta fram sätet framför med en decimeter. Dessutom är golvet ganska högt så jag nästan har knäskålarna i hakan.

Nej, konstaterar jag krasst, de två extra platserna i Allspace är ett utrymme för yngre passagerare. Men det är säkert oerhört praktiskt att snabbt kunna fälla upp extrasätena och skjutsa ungarnas idrottslag till eller från match och träning. Se bara till att det inte är hockeytrunkar barnen har med sig, för då kanske inte det lilla bagageutrymmet på 230 liter räcker till!
 
Fyrhjulsdrift, automatlåda och sju säten är standard i Sverige, men vill man istället bara få bilen femsitsig, vilket frigör några liters bagageutrymme, går det att få kostnadsfritt.

"Bilen rör sig harmoniskt och trots att den är större än vanliga Tiguan känns den inte klumpig att baxa runt när jag vid ett tillfälle råkar köra in på en återvändsgata."

Senaste generationen av vanliga Tiguan blivit svensk storsäljare sedan den lanserades förra året. Hittills i år är den landets sjunde mest nyregistrerade bil enligt branschorganisationen Bil Swedens statistik.  I Sverige är 190-hästars dieseln mest populär när det gäller vanliga Tiguan. Det motoralternativet fanns inte vid provkörningen, men möjligen kommer bensinaren på 180 hästar som vi testade att bli ett attraktivt alternativ i takt med många väljer bort dieseln. Den är instegsalternativet på bensinsidan och duger gott och väl. 

Det är inga problem att glida fram i stadstrafik, klättra uppför slingriga bergsvägar eller accelerera på motorväg runt franska staden Marseille där provkörningen genomförs. Bilen rör sig harmoniskt och trots att den är större än vanliga Tiguan känns den inte klumpig att baxa runt när jag vid ett tillfälle råkar köra in på en återvändsgata. Enda problemet är fransmännen som står mitt i vägen, djupt involverade i en konversation och vägrar flytta på sig när jag försiktigt försöker svänga förbi, vilket gör att det blir några rattvrid extra.

Allspace är en trevlig bil att köra och idén med extra säten och utrymme känns vettig. Men funderingen om kannibalism gnager hela tiden i bakhuvudet. Allspaces största rival finns nämligen inom Volkswagengruppen. Skoda Kodiaq är i grunden samma bil, precis som Allspace byggd på MQB-plattformen med i det närmaste identiska längdmått och axelbredd. Det kostar 5.900 kronor extra att få Kodiaq sjusitsig, men med den kostnaden inräknad är Kodiaq ändå 35.000 kronor billigare än Allspace i likvärdigt utförande och motorkonfiguration. Ärligt talat – spelar det någon roll om det står en Skoda eller Volkswagen på uppfarten?

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Tiguan Allspace?
 

Volkswagen Tiguan Allspace 2.0 TSI 180 hk DSG7 4Motion

Pris, från kr: 336 000.
Säljstart: Lansering i december. 
Mått, cm: L 470/B 184/H 167.
Dragvikt, kg: 2 400.
Tjänstevikt, kg: 1 775.
Motor: Fyrcylindrig bensinturbo med direktinsprutning, volym 1 984 cm3, max effekt 180 hk vid 3 940–6 000 v/min, max vridmoment 320 Nm vid 1 500–3 940 v/min.  
Kraftöverföring: Sjustegad automatlåda (DSG). Elektroniskt inkopplingsbar fyrhjulsdrift. 
Prestanda: Toppfart 208 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,2 s. 
Deklarerad förbrukning: 7,6 l/100 km. CO2-utsläpp: 173 g/km.
Konkurrenter: Skoda Kodiaq, Kia Sorento, Peugeot 5008, Hyundai Santa Fe.

Plus: Köregenskaper, lastutrymme.
Minus: Trång tredje sätesrad, dyr.

Vad nytt? Längre, sjusitsig version av Tiguan.
För vem? Föräldrar som skjutsar knattelaget då och då.   
 

Kommentarer

#1
2017-12-16 10:13

"vill man istället bara få bilen femsitsig, vilket frigör några liters bagageutrymme, går det att få kostnadsfritt."
Det var verkligen generöst!
Att slippa betala för att avstå från två stolar.

#2
2017-12-16 10:16

"frigör några liters bagageutrymme"
Det måste vara otroligt små stolar i bakersta raden.

#3
2017-12-16 10:17

Det är en fin gest att inte behöva betala för något man inte vill ha.

#4
2017-12-16 13:51

Haha, snacka om att folk kommer bli lurade av den uppgivna förbrukningen... när de kommer att upptäcka att den kommer dra närmare 0,9 liter/mil. Köp diesel är mitt råd om man nu skall köpa denna bilen, annars lär du bli besviken på hur mycket soppa den drar.

#5
2017-12-16 22:58

Ett bra exempel här på det som jag tycker är märkligt med VW-gruppens strategi.
Förut så stod de tre märkena som i ett pärlband i en steg ordning, idag så går de om lott och står även jämsides.
Nu så antar jag starkt att VW är kronan på verket och sitter alltid med en trumf i handen men hur stor är då skillnaden mot Skoda och SEAT?
För min del så gnager misstanken om ett kostymspel som går ut på att maximera vinningen och att den som väljer den dyrare VW blir dragen vid näsan.
Synd om som jag som gillar gruppens fordon men tyckte att det var nog med spel och tog det säkra före det osäkra och bytte märke och jag antar en ytterligare kommande kris för VW och att den kan behövas.

#6
2017-12-17 20:07

Har kört båda 2. Alltså Tiguan och Kodiak.
Jag var helt inne på att nästa bil skulle bli en Skoda men efter provkörningen så är jag inte så säker längre.

#7
2017-12-18 09:39

HT19- har du hunnit testa Allspace alltså? Ser att den finns för provkörning nu, får bli en testrunda vid tillfälle - men tio procent är stor prisskillnad med tanke på lika de är... Vanliga Tiguanen har bättre känsla på inredningen men inget jag vill betala 30-40k mer för.
Tvärnit - tanken är nog lite att de ska vara stora på olika marknader. Fast om Skoda nu ska lanseras i USA och VW pushas fram i Indien blir den förklaringen inte så klar längre. Och SEAT måste antagligen också bredda sig geografiskt...
Vargen - ja jättebesviken på förbrukningen - den (Kodiaq 2.0 TSI) drar faktiskt inte mindre än vad Superben (1.8 TSI, DSG, FWD) gjorde utan i princip exakt lika mycket. Men verkligheten brukar ju inte bekomma dig nämnvärt. FInns också ett flertal testkörningar av denna motor i utländska tidningar med klart lägre förbrukning än den du hittar på - och då är motortidningars tester sällan någon ecokörning.

#8
2017-12-18 15:28

Ärligt talat – spelar det någon roll om det står en Skoda eller Volkswagen på uppfarten? frågar Maria i texten ovan. För 30 -40 år sedan ville ingen ha en Skoda på uppfarten knappt en folkvagn !! De är andra tider numer.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.