Bild
Nästa artikel
För första gången kan taket på en Volkswagen lackas i avvikande färg (8 600 kr). De runda varselljusen fungerar också som blinkers.
Snygg bakdel men inte fullt praktisk.
Funktionell arbetsplats som säkert blir roligare att se på med dekorpaneler i gult, blått eller orange.
GPS:n (8 900 kr) kan vecklas ut över hela den digitala instrumenttavlan (4 800 kr).
Skidluckan kommer till hands när fotografens prylar ska in.

Provkörning: Volkswagen T-Roc (2017)

Provkörning

Volkswagen hoppas att crossovern T-Roc ska bli märkets nästa storsäljare. Framför allt ska utseendet locka till köp – men hur är bilen under ytan?

Ett av de första och mest förekommande orden i marknadsföringen av T-Roc är design. Designen ska vara ”uttrycksfull”, ”spännande”, ”personlig”, ”sportig”, ”stilfull”, ”detaljrik” och ”avant-garde”. Broschyrmakarna vill verkligen banka in att formen är grejen med den nya modellen, som i praktiken är ett mindre syskon till Tiguan. Jämfört med Tiguan är T-Roc 25 cm kortare och det skiljer sju cm på höjden. T-Roc står närmare backen och taklinjen är lägre dragen. Från sidan ser man hur taket sluttar brant över bakändan, det påverkar inte takhöjden i baksätet men det kan bli knepigt att få in hundburen eller flyttkartongerna längst bak.

– Den här biltypen köper man inte på grund av höjden i bagageutrymmet, säger Volkswagens talesperson Martin Hube och förklarar:
– Vi ville inte göra bilen för kantig.

Om T-Roc ser bra ut eller inte ligger i betraktarens ögon men nog har märkets formgivare tagit i lite mer än vanligt. Likheter finns med Audi Q2 och det är kanske inte så konstigt eftersom bilarna i princip är lika stora och bygger på samma teknik, nämligen VW-gruppens så kallade MQB-plattform.
 
Drivningen sker
antingen med framhjulen eller med alla fyra via en Haldexkoppling. Motorerna är turboladdade och går på bensin (115, 150 eller 190 hk) eller diesel (150 eller 190 hk). De svagare kombineras med sexväxlad manuell låda, annars är det sjustegad DSG-automat som gäller. Dieslarna har SCR-katalysator för avgasrening. T-Roc kommer däremot inte som elbil eller laddhybrid. Batteriet som krävs får inte plats, enligt Volkswagen.
 

"Det går att välja dekorpaneler i pigga färger men i provbilen är inredningen mörk och tyskt korrekt."

Körupplevelsen skiljer sig så klart beroende på drivlina. Provbilen med 190 hästars bensinmotor går som ett skott. Motorn är ordentligt stark och svarar rappt på gas, samtidigt som ljudet är dämpat men ändå kraftfullt. Distinkt styrning och tajta kurvegenskaper gör att bilen blir riktigt underhållande att köra. I det här utförandet känns T-Roc nästan som en GTI-bil! Baksidan är rullkomforten. Styv chassisättning och låga däck (225/40 R19) gör att provbilen går stötigt över ojämnheter. Skrythjulen alstrar också ganska mycket vägljud. Vill man prioritera åkkomfort rekommenderar Volkswagen 17-tumsfälgar, eller 18-tummare om bilen är utrustad med adaptiv chassireglering (12 400 kr) som elektroniskt ställer in stötdämparnas hårdhet.
 
Förarplatsen kan knappast beskrivas som ”avantgarde”. Det går att välja dekorpaneler i pigga färger men i provbilen är inredningen mörk och tyskt korrekt. Handhavandet är logiskt och enkelt, som vanligt i en Volkswagen. Hög sittposition ger bekvämt insteg.

I baksätet kan två vuxna åka bekvämt, det finns bra stöd för låren. Mittplatsen är hård och bredden räcker ändå inte till. Höjden i bagageutrymmet är, som sagt, begränsad men under lastgolvet och bakom hjulhusen finns extra stuvplats. Fäller man baksätet blir det helt plant.

T–Roc är testad av Euro NCAP och betyget blev fem stjärnor. Den viktigaste säkerhetstekniken är standard, inklusive automatisk nödbroms och ett system som korrigerar kursen om bilen är på väg över till en annan fil. Adaptiv farthållare finns också i alla versioner, avståndsradarn sitter bakom emblemet i fronten. Priserna börjar från 214 900 kr (1.0 TSI 115 hk) men låt oss säga att du vill ha 150-hästars diesel, fyrhjulsdrift, automatlåda, dragkrok och ”teknikpaketet”, då står det plötsligt 281 300 kr på prislappen.

Mycket pengar – men T–Roc kan säkert bli intressant för de som upptäcker att nya Volvo XC40 är ännu dyrare.

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen T-Roc?

Volkswagen T-Roc 2.0 TSI 190 hk 4Motion 7–DSG

Pris, från kr: 264 900.
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 423/B 182/H 157.
Markfrigång, cm: 17.
Bagagevolym, l: 445–1 290.
Tjänstevikt, kg: 1 495.
Max dragvikt, kg: 1 700.
Motor: Fyrcylindrig bensinturbo, max effekt 190 hk (140 kW) vid 4 200–6 000 v/min, max vridmoment 320 Nm vid 1 500–4 180 v/min.
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, sjustegad automatlåda (DSG).
Prestanda: Toppfart 216 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,2 s.
Deklarerad förbrukning: 6,8 l/100 km, CO2-utsläpp: 155 g/km.
Konkurrenter: Volvo XC40, Audi Q2, Seat Ateca, Peugeot 3008, Toyota C–HR, Opel Mokka med flera.
 

Plus: Bekväm höjd, stark bensinmotor, alerta köregenskaper.
Minus: Sluttande tak inkräktar på lastutrymmet, stötig med 19-tumsfälgar.

Vad nytt? Ny crossover i Golfstorlek byggd på Volkswagens beprövade MQB-teknik.
För vem? Den som vill åka lite högre i en bil med lite djärvare design.
 

Kommentarer

#1
2017-12-02 10:51

Jag tycker den var snygg. Men det är hård inre konkurrens bland koncernmodellerna som Ateca, Q2, Tiguan, Karoq.
Men jag håller med artikelförfattaren, varför skulle man välja en Volvo XC40?

#2
2017-12-02 10:59

Jag tycker också den var snygg. Kan säkert ge XC40 en match. Blir kul läsa test mellan dom sen. Vilken folk väljer beror väl på vilken man trivs bäst med, vilket är svårt uttala sig om än. På samma sätt kan man ju säga varför skulle man välja en Audi Q2 när denna finns... En del är beredd betala mer för att få det man gillar, är väl svaret.

#3
2017-12-02 11:05

XC-40 är väl litet större, liksom Ateca o Karoq, och definitivt Tiguan. Därför väljer man t ex någon av dem om man vill ha litet mer plats! Q2 är mer av en statusfråga.

#4
2017-12-02 11:23

Just "bekvämt insteg" attraherar många äldre förare.

#5
2017-12-02 11:56

Om denna är mindre än XC40 så måste det vara marginellt.

#6
2017-12-02 12:36

XC40 är visserligen 2dm längre, men beror ju på hur bra man utnyttjat utrymmena... Det visar sig.

#7
2017-12-02 13:54

Imponerade inte speciellt i krocktesten och undrar om vägbuller som i Audin är något man väljer att bortse från i en VW.
Billiga hjulupphängningar och inte däck, är ju orsaken till vägljud påstår en del, menar de då att detta är en billig bil med simpel teknik?
Eller gäller det argumentet bara "vissa" bilmärken.

#8
2017-12-02 14:07

Hur som helst, designen tilltalar mig. I övrig är jag nöjd med min Golf 7 dsg 1400cc 125 hk 2016 . Så jag är jättesugen på ett byte. Men priset ?!

#9
2017-12-02 14:11

Gillar den grå färgen på instrumentbrädan, men utvändigt gillar jag bilar i färgstarka färger.

#10
2017-12-02 14:34

Koldioxidutsläpp är för hög 155 CO2 och dyrare fordonsskatt och hög bränsleförbrukning.
Framtid bilbyte skulle jag aldrig att köpa över 110 CO2!

#11
2017-12-02 15:15

Jag gillar verkligen denna nya VW. Jag hoppas verkligen att de har fått ordning på din DSG låda som åtminstone för några år sedan var riktigt dålig med avseende på hållbarhet.

- För övrigt tror jag att många hellre köper VW T Rock framför Volvo XC40 och den anskrämligt fula nya Toyota C HR för att inte tala om Toyota Prius som är så ful att man nästan ”rattar ned i diket” i ren ångest.VW T Rock ser väldigt bra ut!

#12
2017-12-02 15:49

En blivande storsäljare!

#13
2017-12-02 17:56

Men 155g/km i co2 utsläpp är inte OK.

#14
2017-12-02 18:31

Å andra sidan så är det nog inget större behov av 190 hk bensinare i en bil i knappt Golf-klassen... Med mindre motorer blir också utsläppsnivån avsevärt lägre. Så prioriterar man lägre utsläpp är det bara att finna sig i att det blir färre kusar under huven.

#15
2017-12-02 19:40

Ser trevlig ut, men avsaknaden av miljöalternativ är under all kritik på en ny bil.
Plasten på instrumentbrädan lär vara mjukare i XC40 än T-Roc.

#16
2017-12-02 19:43

"Du vill ha 150-hästars diesel, fyrhjulsdrift, automatlåda, dragkrok och ”teknikpaketet”, då står det plötsligt 281 300 kr på prislappen."
Det är ett konkurrens kraftigt pris må jag säga och att jag gillar T-ROC och ska de va så ska de va, snik hör inte himme i en sådan här bil.

#17
2017-12-02 21:19

Jag tycker bilen verkar trevlig, men när man försöker bygga bilen på hemsidan kör man som vanligt på VAGs bilar snart huvudet i väggen.
Vill man ha t.ex. regnsensor kan den inte kombineras med något annat man vill ha och är det något annat man vill ha tvingas man ta något man absolut inte vill betala grova pengar för!
Man trillar snabbt över 300000:- och då har man massor man inte vill ha eller behöver!
Det gäller nog att vänta tills det kommer paketerbjudanden.

#18
2017-12-02 22:52

Du vet inte vad du vill ha förrän du har det saabnisse.
Förväntar man sig att VW är ett lågprisfabrikat typ Tata, Citroen, Nissan eller Kia bedrar man sig duktigt.
Jag tycker nog att, en så fin vagn utav så hög kvalité och att den går att köpa för mindre än en industriarbetares årslön måste anses som oförskämt billigt.

#19
2017-12-03 00:47

Ännu en "miljöbil" i Golf-storlek, hahaha....vansinnet fortsätter oavbrutet. Precis vad vi behöver nu. Har man problem med insteget, ta bussen är mitt tips.

#20
2017-12-03 09:29

Vargen det finns många som har problem med insteget i bussen!
Jag t.ex. har 3 km innan jag når insteget!

#21
2017-12-03 09:54

3D, jag tror du missuppfattar fullständigt vad jag menar!
Jag vet precis vad jag vill ha och jag vet mycket väl vad VW är, jag har haft väldigt många!
Men förr kunde jag kombinera efter vad som fanns, visserligen var inte urvalet tillbehör lika stort men på de flesta märken gick det att plocka ihop det man ville ha.
På VW nu, eller alla VAGs bilar, möts man av en ruta som uppmanar att ta bort ett tillval eller, oftast, lägga till det och det för åtskilliga tusingar!
Förr kunde jag välja en blå bil med röd klädsel, nu kommer ett besked att röd klädsel finns bara till grön bil, ska jag ha blå bil måste jag acceptera brun klädsel!
Varför? Bevisligen målas bilarna i både blått och grönt och bevisligen finns klädseln i rött och brunt!
Men det är inte det värsta, det går att komma över, men att tvingas lägga till utrustning som man inte vill ha för kanske 25000:- bara för att man vill ha regnsensor tycker jag är fel.
Nu gäller det här när man försöker bygga bilen och det är det som är galet!
Bilen kommer sedan hos ÅF att säljas utrustad med paket, ofta med attraktivt innehåll, till pris som ligger på kanske 10-20% av vad det kostar att "bygga bilen".
Men vill man ha ett litet tillägg i paketet som i sig inte skulle vara så dyrt kostar det ändå skjortan.

#22
2017-12-03 10:25

Styggavargens hånfulla uppmaning till rörelsehindrade att ta bussen, illustrerar väl det kända begreppet "vårt förakt för svaghet..."

#23
2017-12-03 10:28

Är man rörelsehindrad är nog färdtjänst det bästa för man är nog inte en bra bilförare om man är rörelsehindrad även om det kanske finns undantag beroende på vilket handikapp man har.

#24
2017-12-03 10:59

OJ, Hackenbush, det var rejält fördomsfullt. Men det är väl som 40-talisten skriver, "vårt förakt för svaghet..." Läs på lite!
http://www.anpassarna.se/mobil-hem/
Du tycker alltså att alla dessa som får en anpassad bil borde åka färdtjänst istället? Gör ett studiebesök, så kanske du ändrar uppfattning! Jag har gjort det. Det dom gör här är imponerande och dessa förare kör lika bra och kanske bättre än många andra.

#25
2017-12-03 11:01

Jag skrev att det finns undantag beroende på vilket handikapp man har. Att det går att anpassa bilar vet jag och det är inget problem då. Allt handlar om typen av handikapp. Finns säkert massor av handikapp som inte är bra för att hantera en bil.

#26
2017-12-03 11:08

För att citera han som ledde studiebesöket: "Har man bara EN rörlig kroppsdel så kan vi anpassa en bil till personen. Vi har t.ex anpassat en bil till en person som bara kunde röra på tungan." Så undantagen är fler än dom som inte kan köra.

#27
2017-12-03 11:10

Fantastiskt.

#28
2017-12-03 13:07

Ja, regnsensor är en mycket bra finess. Trist att sånt som varit standard på många andra bilar sedan 20 år inte ens går att beställa utom i dyra paket.
Jag hoppas verkligen de kommer med lite trevligare interiör, den på bilderna är deprimerande mörk. Och sen där där "folmelbilratten" med platt underkant. Sicket trams! (men det är inte VAG ensamma om) Vad blir nästa korkade förbättring? Friliggande hjul?

#29
2017-12-03 13:52

Helt ärligt, ingen klagade på vanliga bilar för 10 år sedan innan SUV kom in i sammanhanget. Löjligt nu att folk hela tiden säger detta, antagligen för att rättfärdiga sitt val av SUV. Jag är inte hånfull mot rörelsehindrade eller andra som av någon anledning är sjuk. Men skillnaden mot en vanlig bil och SUV att komma in i bilen är så liten, nästan faktiskt att det är svårare att sätta sig i en SUV där man måste "klättra upp" för att få in ändan. Som sagt, inget problem innan... nu plötsligt är det en stor snackis, och i ärlighetens namn brukar det inte skilja mer än någon centimeter i höjd. Är man inte beredd att "offra" lite bekvämlighet för 30-40% mer utsläpp på bilen, ja då vet jag inte vad jag skall säga!?

#30
2017-12-03 13:56

Hackenbusch, det finns mentala handikapp också …

#31
2017-12-03 14:00

Om jag måste kommentera en sak till angående alla dessa nya bilar, de genererar mer utsläpp en än 10 år gammal bil i samma storlek. Ofta kan det vara 20-40% mer i utsläpp. Om folk ser detta som en vinst, och en rättighet.. då skall jag sluta klaga. I min värld borde den nya "Golfen" få se ut hur som helst, även som en SUV... kravet borde dock vara att den borde vara 20-40% snålare än den där 10 år gamla bilen som användes som referens. Vi kommer att öka utsläppen när folk köper dessa nya bilar, oavsett vilken storlek av SUV de väljer. Är det värt "bekvämlighet" att köra runt med allt tyngre bilar med sämre aerodynamiska egenskaper och för i slutändan öka sina utsläpp? Jag ser bara förluster.. .rakt igenom. Ingen är kritisk heller verkar det som, alla tycker det är fantastiskt och om man är kritisk så blir man direkt påhoppad.

#32
2017-12-03 13:58

Det här är det roligaste VW någonsin visat upp – men det säger ju inte så mycket, egentligen.
Dock finner jag denna skapelse tilltalande och ser plötsligt ett skäl till att handla en VW istället för Skoda eller kanske Seat.

#33
2017-12-03 16:11

Jag är stelopererat i vänstra höft och därmed rörelsehindrad per definition. Att det är lättare att komma in i en hög bil än i en låg kan jag skriva under på men att jag skulle behöva besvära färdtjänst för, exempelvis min väg till bankörningen skulle kännas löjligt Hackenbush.
Roy #30. Bevisligen är det så. Bara att läsa här.

#34
2017-12-03 18:26

hultarn, tack för att du stöder mig i min åsikt om idiotrattarna, jag har svurit över den i Golf ett par år nu, en ratt ska vara rund!
När det gäller instrumentpanel och inredning går den att få i ljusa färger och även i några roliga kulörer, här kanske man fått inspiration från fransmännen?
Men som du skriver blir det dyrt om man vill ha vissa specifika saker, paketen är många gånger lite knepigt sammansatta.

#35
2017-12-03 21:41

Håller med hultarn att en ratt ska vara rund. Men konstigt nog så fungerar det med denna ratt som är lite platt undertill också. Jag har erfarenhet av det sedan tre år tillbaka. Men ändå självklart ska en ratt vara rund.

#36
2017-12-03 21:48

Jag använder inte den delen av ratten som här inte är rund. Så mig kvittar det.
Men det ger väl lite mer benplats vid in och ursteg iaf.

#37
2017-12-04 00:24

Santos, det finns MPV och andra vanliga högbygdda bilar, dvs ej SUV som personer kan köpa om man har problem att komma in/ur bilen. Man måste inte tvunget ha en SUV som släpper igenom så mycket mer än vanliga bilar. Som jag ser det nu, tas inga vanliga bilmodeller fram som har låga utsläpp. Man kör SUV spåret och experimenterar med att få ned förbrukningen till en vanlig bils nivå på utsläppen. Det är slöseri med tid och resurser. Man kan nästan skratta åt det, men tex en XC60 har lika hög förbrukning som en gammal Volvo 240.. På trettio år har förbrukningen inte minskat nämnvärt på bilarna. Nu har man lyckas få små/mellan SUV att dra som stora bilar (typ Mondeo).

#38
2017-12-04 08:11

Gillar den här. Är skuffen inte för liten så kanske det blir ett köp.

#39
2017-12-04 08:26

Mercedes CLA kopia.

#40
2017-12-04 12:29

Hej Peter i Sydney #39, hur är det med synen. Prova några av dessa nedan. mvh !
https://www.maxgaming.se/datortillbehor/gaming-glasogon

#41
2017-12-04 14:30

Styggavargen, förstår inte varför du tycker MPV är så mycket bättre än SUV? Även MPV:er har mycket sämre luftmotstånd än lågbyggda sedaner och kombibilar. De är även tyngre. En VW Touran med 2.0 liters dieselmotor väger 1750 kg enligt Transportstyrelsen. Tycker du då att BMW 2-serie active tourer som är en MPV är ett bättre val än BMW X1 som klassas som SUV? Även fast bilarna i stort sett är identiska under skalet?

#42
2017-12-04 20:22

Du jämför inte lika stora bilar. X1 är ingen SUV, utan en crossover. Jag skulle kunna tänka mig en X1 själv, faktiskt. Men tycker du själv inte att det är lite konstiga att många SUV är riktigt små och som sedan väger 1600 kg, dvs som en stor bil som tex Avensis eller Mondeo? Inte nog med att SUV väger riktigt mycket mer (ca 300-500 kg) i förhållande till samma storlek till bil, utan även de aerodynamiskt blir det sämre som drar upp förbrukningen. Man kan tycka att några hundra kilo hit eller dit inte spelar roll, men det är ofta så mycket en bil får lasta. Jag jämför tex Octavia med XC60 som har samma yttermått, Octavian är större invändigt... väger 600 kg mindre. Om jag lastar Octavian till max lasten (ca 600 kg) kommer jag upp i en XC60's startvikt. Är det försvarbart tycker du att vi har såhär tunga bilar? En medelklass "SUV/Crossover" på 2 ton!? Är det bra för miljön? Redan på en Octavia är det svårt att ha liten förbrukning, hur bra går det på en XC60... hahaha, den är sjukt energikrävande. Nä, tyngre bilar än nödvändigt är en återvändsgränd. Då kan vi köra Pick-Up's eller ännu större USA SUV's! De är redan här! Du har rätt i att en MPV också blir tyngre, så om alla börja köra sådana står vi inför samma problem, ökade utsläpp. Skulle vi inte minska utsläppen? Men ingen verkar vara intresserad av detta... mer än jag och några få, men deras agenda kanske är mer ur egen plånboks intresse?

#43
2017-12-04 22:26

Bubblan är VWs enda snygga bil. Den här är inte riktigt lika trist som övriga VW eftersom de apar efter 2-färgat men mest meh... Kolla bara den ratten i en bil som ska försöka vara sportig.

#44
2017-12-05 08:22

Jag tror nog tyvärr snarare att bilarna kommer bli tyngre under en period. Eftersom det mesta nu pekar mot att framtiden ligger inom elektrifiering. Elbilar blir ju av naturen tyngre pga batterierna. Enligt de siffror jag sett så kommer Tesla Model 3 med största batteriet väga över 1700 kg.

#45
2017-12-05 23:03

Men då har bilen batterier. Hur bilar som inte är längre än 4,65 meter kan väga uppåt två ton utan batterier idag är en gåta? . Volvo 940 vägde under 1500 kg, och den var nästan fem meter lång.

#46
2017-12-08 16:47

"ett system som korrigerar kursen om bilen är på väg över till en annan fil."
Hur fan ska jag då kunna köra om?

#47
2017-12-15 07:39

Men va fn tog strålkastarspolarna vägen?!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.