Bild
Nästa artikel
Axlarna bakåt, upp med hakan. Volkswagen T-Cross ser ut som en baby-Tiguan.

Provkörning: Volkswagen T-Cross (2019)

Provkörning

Volkswagen Polo sträcker på sig. Resultatet blir T-Cross, en ryggbesparande och lättmanövrerad liten crossover.

Familjen folkasuv har fått tillökning. Femte och minsta medlemmen heter T-Cross och är baserad på senaste generationen Polo, men utökad med 5,4 centimeter på längden och 11,2 centimeter på höjden. Suget efter högbyggda bilar är stort och om sex år räknar Volkswagen med att varannan bil de säljer kommer att vara en suv.

För två år sedan fick vi stifta bekantskap närmsta storasyskonet T-Roc, men när man tittar på T-Cross i profil är släktskapet med Tiguan tydligare, eftersom bakdelen är desto mer fyrkantig än på coupéaktiga T-Roc.
– Idén var att skapa den mest praktiska bil vi kunde få ut på MQB-plattformen. För att uppnå detta behövde vi ha en mer rak bakstam, berättar Michael Mestel, som ansvarar för T-Cross modellserie. 

Interiören kan fås i bjärta kontrastfärger eller återhållsamt grått. Stora ytor av plast ger ett billigt intryck.

Provkörningen äger rum på Mallorca och jag testar den trecylindriga enlitersmotorn på 95 hästkrafter som Volkswagen tror att de flesta svenska köpare kommer att välja. Det är samma drivlina som satt i vår långtest-Polo 2018. 

Jag minns att jag upplevde vår Polo som kul att köra, samtidigt som den var en stabil och pålitlig motorvägskompis. Biltillverkaren har lyckats bra med att överföra detta till ett mer högbyggt format. Motorn räcker till gott och väl. 

När vi kör ner till stranden längs en esplanad där trädrötter tryckt upp asfalten i en massa ojämnheter lyckas bilen att svälja stötarna på ett bra sätt. Den får också visa prov på sin svängkompetens när den med enkelhet manövrerar sig nedför en hårnålskurvig backe inför ett av många strandhugg.

Någon fyrhjulsdrift finns inte, T-Cross är en strikt framhjulsdriven crossover. Den femväxlade manuella lådan är lätthanterlig och jag föredrar den framför det sjuväxlade automatiska alternativet som erbjuds till den något starkare bensinmotorn på 115 hästkrafter. 

Förutom bensinalternativen planeras också en 1,6-liters dieselmotor på 95 hästkrafter. Det är en smula underligt att Volkswagen uttryckligen benämner T-Cross som en stadsbil, men struntar i elektrifieringen. Inte ens en tillstymmelse till laddhybrid eller hybrid finns planerad i motorutbudet. 

Michael Mestel skruvar lite på sig när jag tar upp detta och berättar att biltillverkaren lägger all elkraft på kommande I.D-familjen och den som söker en eldriven folkasuv ska överväga I.D Crozz, som lanseras 2020.  

"T-Cross aura är snarare ”funkis” än ”funky”."

I alla T-Cross som säljs i Sverige ingår autobroms, filhållningsassistent, döda-vinkelnsensor, samt varning för korsande trafik vid backning. Här hade det varit generöst och smart att även slänga in parkeringspipare med tanke på ambitionen att tilltala stadsfolk, men det kostar alltså extra.

Sammanfattningsvis är T-Cross en liten bil med stora möjligheter. Men jag förstår inte fixeringen vid det ungdomliga. Varje gång det lanseras en crossover är målgruppen ungt, hippt stadsfolk. Varför inte gå all-in på att det här är en praktisk bil och inte klamra sig fast vid en cool image? Många av köparna kommer troligtvis att använda T-Cross när det är dags att ta en sväng till plantmarknaden inför trädgårdspåtningen. Eller skjutsa barnbarnen i då och då. 

Det högre insteget skonar ryggen och sittpositionen ger en bra överblick. Äldre är en köpstark grupp och det är synd att de alltid hamnar i skymundan i marknadsföringen.

T-Cross aura är snarare ”funkis” än ”funky”. Och är det så fel? Jag tycker inte det.

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen T-Cross?

T-Cross har en reflektorrand som löper över hela bakdelen.
Volkswagen  T-Cross 1,0 TSI 95 hk

Pris, från kr: 199.900.
Svensk lansering: April 2019.  
Mått, cm: L 418/B 176/H 158.
Markfrigång, cm: 18.
Tjänstevikt, kg: 1 245.
Motor: 3-cylindrig direktinsprutad bensinturbo. Cylindervolym 999 cm3. Maxeffekt 95 hk (70 kW) vid 5 000–5 500 v/min. Max vridmoment 175 Nm vid 1 500–3 000 v/min. 
Kraftöverföring: Framhjulsdrivning, femväxlad manuell låda. 
Prestanda: Toppfart 180 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 11,5 s. 
Deklarerad förbrukning (WLTP): 5,8 l/100 km. CO2-utsläpp: 131 g/km.
Konkurrenter: Seat Arona, Citroën C3 Aircross, DS3 Crossback, Renault Captur, Kia Stonic med flera.
 

Plus: Smidig, lättkörd, bra överblick. 
Minus: Inga miljöalternativ. 

Vad nytt? Upphöjd Polo. 
För vem? Den som vill ha ett enkelt insteg.     
 

Kommentarer

#1
2019-05-11 10:13

"Det är en smula underligt att Volkswagen uttryckligen benämner T-Cross som en stadsbil, men struntar i elektrifieringen. Inte ens en tillstymmelse till laddhybrid eller hybrid finns planerad i motorutbudet. "

Kanske för att dylikt gör bilen tyngre, mer komplicerad och dyrare i både inköp och drift? Kanske för att kunderna inte vill ha dagens elbilar med tunga miljösviniga blodsbatterier? 

.

#2
2019-05-11 10:49

@Klarsynt, du läste tydligen inte hela artikeln, "biltillverkaren lägger all elkraft på kommande I.D-familjen "!

#3
2019-05-11 11:07

@saabnisse

Det gjorde tydligen inte artikelförfattaren heller i så fall.. det som är kursivt är från artikeln. Jag bara svarade på artikelförfattarens fråga :)

.

#4
2019-05-11 11:39

Skjutbart baksäte är en finess som jag har i min Picasso och som jag svårligen skulle klara mig utan. Det är en suverän idé. I min Picasso så är de två baksätesdelarna individuellt justerbara. Det framkommer inte om T-Cross har det. Men C3 Aircross har det.

#5
2019-05-11 11:49

@Raphael

Instämmer! Det är en riktigt bra lösning, vilken skänker mervärde. Hellre mer sådant rent mekaniskt, än diverse elektroniskt bling-bling.

.

#6
2019-05-11 15:18

Den har ju alla förutsättningar att bli en storsäljare, men ett problem är ju att den med nödvändiga tillval blir väldigt dyr.
Men den kommer säkert att säljas med paket till ett vettigt pris, det är synd bara att paketen ofta är knepigt hopsatta.

#7
2019-05-12 09:54

En vettig bil som jag provat och helt klart bra mycket tystare och komfortablare än sina kompisar Arona,stonic, kona, c3 aircross mfl och dessutom ganska snygg.
Det enda är ju att den blir hopplöst dyr med utrustning kan jag tycka då man trots allt pratar lite mer än polo storlek.
225000:- då har man led och adaptiv farthållare och 115 hk motorn mm.
Och det skjutbara baksätet känns lite som spel för galleriet.
Behöver man plats så fäller man väl ett ryggstöd eller två, att styra fram bakstolarna 1 dm så att ett par barnsben endast ryms känns så tveksamt..
Att kunna fälla framsätet plant är ju en toppengrej som gör att det blir plant från baklucka till instrumentpanel och då fungerar den ju även men ikea last också.
Inget dubbelt lastgolv på ett vettigt sätt utan bara att kunna ändra höjden, halvdåligt.
Lite irriterande att motorn hörs en del under 50Km/h kan jag också tycka.
Men en ypperligt snål lite högre bil för 2 pensionärer eller 4 pensionärer fast den säljs in som en ungdomsbil med plats för surfingbräda.

#8
2019-05-11 20:09

Men mso 1000
Nu tror jag bestämt du blandar i hop T-Cross med T-Roc som är i Golfstorlek och kostar va 250k med den utrustning du anger
En liten T-Cross kostar 219k
Men är ju nästan omöjligt att ha koll på alla olika nästan lika dana bilar som VAG bygger.

#9
2019-05-11 20:16

Jag provbyggde en T-Cross. 249 900 kr. T-Cross GT + 115 hk + DGS7 + regnsensor (komfortpaketet) + klimatanläggning. Ingen metallic.

#10
2019-05-11 20:19

För den som inte tror att en T-Cross kan bli dyr: Den här raringen kostar 314 400 kr! För de pengarna skulle jag hellre välja en DS3 Crossback, den lär starta på 270 000 kr med EAT8 och 130 motorn. T-Cross för 314 400 kr har 115 hk...
https://www.blocket.se/vi/84562257.htm

#11
2019-05-11 20:21

Som jämförelse kan nämnas att dyraste T-Roc jag hittar går på 374 900 kr.

#12
2019-05-12 09:24

Rapayel. Vad har T-roc med T-cross att göra??

#13
2019-05-11 21:49

Vem vill ha en Citroen eller DS? Har man låga krav på kvalitet, och inte rädd för hög milkostnad trots relativt lågt inköpspris, ja då duger nog skräpet.

#14
2019-05-11 23:37

@Raphael, det går inte att få fram en rättvis prisbild genom att bygga den på hemsidan, det blir orimligt dyrt.
Enda möjligheten att köpa en VAG-produkt till överkomligt pris är att acceptera ett paketpris även om det inte stämmer helt med önskemålen.

#15
2019-05-12 08:58

Saab det är som du säger och det är ju lite dåligt eller mycket dåligt.
Lite som med toyota och koreanerna att max två paket att välja på thats it och plötsligt är priset 60 tusen upp.
Men jag säger ändå att vag trean 1,0 tsi är nog den bästa snålaste downsisade trepipen som tillverkats.
Både korea treorna (kia, hunday) och ford treorna vibrerar och hörs osnyggt och känns så fort man kommer under 1600 varv på motorn vilket jag inte skulle vilja leva med och dessutom så ser man direkt att dom är inte lika snåla på soppan..

#16
2019-05-12 09:09

Fiksar Shoguns kommentar:
"Vem vill ha en Audi, VW, Skoda, eller Seat? Har man låga krav på kvalite, ja då duger nog skräpet."

#17
2019-05-12 09:48

Peugo. Skulle man gå på gamla erfarenheter skulle jag aldrig välja franskt.

I dag är kvalitén jämn på likvärdiga bilar i samma prisklass det är min fullständiga övertygelse då jag har stor bekantskapskrets och även kör många bilar skälv.
Har man otur spelar det ingen roll om det är en bmw för 567 tusen eller Citroën eller en Kia för 178 tusen utan det är verkstaden som gäller.
Det är mer form, design och tekniken och kanske framförallt buller på grov asfalt det handlar om.

#18
2019-05-12 09:55

Ja ursäkta Guran du har rätt det är en bil i polo storlek men något större ändå.

#19
2019-05-12 12:04

Eh Skoda? Blanda inte in dem bland "låg kvalitet", efter 10500 mil (5 år) har jag inga fel att rapportera... dessutom all service tills idag har kostat mig ca 10000 kr. Kan dessutom inte se någon ytrost alls... så jag är nöjd så här långt med min bil.

#20
2019-05-12 12:29

Peugo, det behövs lite sans och balans mot Raphaels hyllande till allt PSA företar sig, finns ju inget som stämmer hur bilarna är jämfört med konkurrenterna på marknaden. Bara oreserverat hyllande hur knäppa lösningarna och kvaliten än är på vissa områden för PSA, detta är inte sunt och objektivt. Därför säger jag emot.....

#21
2019-05-12 14:16

Shogun, jag finns här på forumet för att balansera diskussionerna. Jag behövs som en motvikt till dina oseriösa sågningar av allt som är franskt. Jag delar med mig av mina positiva erfarenheter efter att ha haft tre Citroën, två Renault och en Peugeot under de senaste 25 åren. Jag kommer givetvis fortsätta att bemöta dina oseriösa sågningar.

#22
2019-05-12 14:18

Styggavargen, och jag har kört över 16 000 mil nära 17 000 mil med min Citroën från 2009 och jag har heller inga fel att rapportera. Ingen rost och besiktigad utan anmärkning. Jag har bara bytt vanliga slitagedelar som bromsbelägg, torkarblad, glödlampor och däck.

#23
2019-05-12 14:20

Saabnisse, ser man Blocket så är ju lagerbilarna högt i pris. 314 400 kr för en T-Cross hos en ÅF i Ulricehamn. Jag förstår inte att folk är villiga att betala de priserna

#24
2019-05-12 14:28

Jag ser att skjutbart baksäte ifrågasätts, för mig är det en ovärderlig finess. Att kunna anpassa baksätet efter de åkande eller för bagage. Visst kan man fälla ner men då har du inget insynsskydd. Insynsskyddet/hatthyllan i min Citroën är av sådan konstruktion att det även fungerar när man skjuter fram baksätet - för främre delen är ledbar.

Och har jag korta personer bak så kan jag skjuta fram baksätet och maximera utrymmet i bagageutrymmet. Fördelen med individuellt justerbara är att jag kan anpassa efter olika passagerare. Om jag har två korta till höger, i passagerarsätet och höger baksäte, då kan jag skjuta fram höger del. Och så kan jag ha en längre person bakom mig och då baksätet längre bak för den personen.

För att allt bagage ska få plats så är det positivt att maximera utnyttjandet av bagageutrymmet.

Nu vet jag inte om T-Cross har individuellt justerbart balsäte eller om man skjuter hela bänken. Att bara ha hela bänken funkar inte för mig. Men C3 Aircross/Crossland X har individuellt skjutbart.

Renault Captur och Nissan Note har hela bänken.

#25
2019-05-12 14:33

Mer om prisbilden: Renault Captur med 1,3l turbo på 150 hk och automat ligger i dyraste Outdoor utförandet på 250 000 kr på Blocket. Är T-Cross med 115 hk verkligen värd 60 000 kr mer? Nu är Captur en utgående generation, det kommer en ny till hösten, men ändå...

De flesta kommer väl skaffa T-Cross o billigaste versionen med manuell AC. Jag förvånas över att folk fortfarande köper det.

#26
2019-05-12 14:50

Manuell AC är stenålder.

#27
2019-05-12 15:00

Captur som Rapayel säger är en törstig skrammelburk som aldrig skulle hamna på min gård.

Och det kommer nog inte att säljas många t-cross för 300tusen.
Dom flesta blir nog i spannet 189 till 240 kanske i bästa fall.

#28
2019-05-12 14:58

Visst är manuell Ac stenålder och förvånande att det finns i denna prisklass men jag hade det nyss på en hyrbil och det funkar faktiskt utan problem under fem dagar med få justeringar av värmen.
Egentligen ingen big deal förutom om lilla gumman vill ha en annan temperatur. ;)

#29
2019-05-12 15:50

Fällbar framstol är väl en fantastisk funktion i alla bilar men man funderar på att är lite konstigt val av standard utrustning från fabrik.
"Alla T-Cross som säljs i Sverige ingår autobroms, filhållningsassistent, döda-vinkelsensor, samt varning för korsande trafik vid backning"
Istället för filhållningsassistent borde det kanske varit något annat som tex farthållare i en bil tillverkad 2019.
Konstigt dumsnålt skulle jag säga.

#30
2019-05-12 17:39

Lite förvånad över att mso 1000, som själv åker och har åkt Skoda, så frekvent använder ordet "skrammelburk" om andra märkes bilmodeller. I så fall känns det nog som att man överskattar ljudkomforten i sin egen bil tämligen grovt.
F ö provkörde jag 2 olika VW Polo denna vecka. En synnerligen välutrustad så där var det inte mycket att klaga på förutom att den saknade LED-belysning men den mera standardbetonade Polon hade inte ens konventionell farthållare utan den spaken manövrerade uteslutande en fartbegränsare. Jag trodde jag missat var man bytte mellan farthållare/fartbegränsare men så var inte fallet - t o m bilförsäljaren på Möllers skakade på huvudet om denna lösning. Där kan man verkligen tala om dumsnålt för även om det var en Polo så är det ju inte direkt den billigaste bilen i klassen. Båda hade f ö DSG-låda som fungera bra och förbrukningen på min testrunda landad in på runt 0,50 l/mil för båda två.

#31
2019-05-12 18:23

Pi. Nu med polon färskt i minnet eller din egen bil.
Åk och testa en Renault captur på grova asfalten och jämför förstår du vad skrammelburk är.

Och visst sticker jag ut hakan men när jag kör octavian är det som bmw känsla jämförelsevis mot tex captur.

#32
2019-05-12 18:35

Alltså när man läser hur en del målar upp sina Skodor funderar man ju på vad de ägt innan där Skodan i jämförelse är så bekväm.....

#33
2019-05-12 19:30

Men Henrik du ser väl vad jag jämför med eller?
Små bilar små karosser kan vara extremt plåthink och bullriga.
Du verkar tro att man måste ha en Volvo för minst 375 tusen för att åka tyst och bekvämt.

#34
2019-05-12 19:37

mso: Inte just en Volvo, absolut inte, finns många andra märken som har bekväma bilar. Men ja, ska man åka bekvämt och tyst så är min åsikt att det krävs bil med hyfsat rejäl prislapp. Därunder kan man åka mer eller mindre vettigt. Men bekvämt och tyst, nej....faktiskt inte.....bekvämt så krävs det en fjädringskomfort, stolar, isolering, bekvämlighetsfinesser m.m. som sällan återfinns i lägre prissatt bilar. Inget ont om Octavia m.m, de bilarna har sin rättmätiga plats med hos folk som nöjer sig eller inte vill eller kan lägga mer på en bil av olika skäl. Men att bara för man inte själv har bättre sitta och måla upp den som bara den utanför verkligheten, det förstår jag inte alls vad det ger.

#35
2019-05-12 21:01

Är det helt slut på idéer hos VAG? Denna farkost ser ut som det mesta man spottat ur sig de senaste åren.

#36
2019-05-12 21:37

Jag jämförde priset på den här med just Octavia, samma drivlina, men med betydligt mer och bättre utrustning på Skodan blev den ändå drygt 20000:- billigare!
Och det som verkligen retar mig är de begränsade valmöjligheterna när det gäller extrautrustning, t.ex kan inte grå inredning kombineras med blå exteriörfärg, men grön går bra? Det vimlar av kombinationer som inte går att genomföra, vissa fälgar kan inte kombineras med infällbara backspeglar osv.
Här lyckas Skoda bättre.
Jag tror att T-cross blir svårsåld till det begärda priset.

#37
2019-05-12 21:40

Raphael skrev i #22: "Styggavargen, och jag har kört över 16 000 mil nära 17 000 mil med min Citroën från 2009 och jag har heller inga fel att rapportera."

Det där var väl inte sant. Du har ju tidigare rapporterat att bilen köptes begagnad och att den nu gått drygt 16k. Mitt minne säger mig att den gått en hel radda mil när du köpte den. Så då vet du inte huruvida den varit felfri. Men jag kan ha fel....

#38
2019-05-13 06:54

Ja saabnisse du konstaterar rätt.
Lite olyckligt om man nu skulle vilja ha en liten Praktisk vw suv på gamla dar.
Och har man haft en octavia som ändå är betydligt billigare och tystare så fins inte ens rattvärme, bränslevärmare, elbaklucka, dubbelt lastgolv mm att köpa till för pengar i t-crossen.
Synd och dåligt på en trevlig bil.

#39
2019-05-13 08:33

Vill nog trots det mso 1000 påstår om "bullerburk" påstå att Seat Arona är klart mera prisvärd än T-Cross och så fasligt bullrig upplevde jag den inte vid provkörning utan helt OK- och det vill jag minnas att inte heller biltestarna sagt utan snarare tvärtom när man jämför inom bilklassen.

#40
2019-05-13 09:28

@Pi, ja om man bygger Arona på samma sätt som T-Cross får den 60000:- lägre pris och har ändå bättre utrustning bl.a. adaptiv farthållare och klimatanläggning.
Det kostar lite för mycket att åka runt med ett VW-märke i fronten!

#41
2019-05-13 09:41

Har kört Octavia och ärligt talat så går den faktiskt ganska tyst. Stor skillnad mot min tidigare Superb t.ex. Så ljudkomforten är faktiskt helt ok. Dock finns det en del att anmärka på när det gäller sittkomfort, fjädring och köregenskaper.

#42
2019-05-13 10:37

saabnisse - när jag kollade på Arona för nån månad sen så stod det helt klart att ett tillägg var nödvändigt för att interiören skulle se lite trevligare ut och det var tillägget för "Inlägg på instrumentbräda i konstläder" eftersom standarden med nån tråkig sak i nåt aluminiumliknande gav ett väldigt billigt intryck. Sen finns ju det mesta att välja till som man väntar sig av en bil i den klassen. Å andra sidan - är man nöjd med utrymmena i Mazda CX-3 så är dess Optimum-utförande väldigt komplett och ett prisvärt alternativ. Den bilen med automat får man ofta för runt 215.000 kr idag och då finns det mesta man kan önska som standard. Gissar att T-Cross med motsvarande utrustning skulle passera 300.000 kr - dock är det bara en gissning.

#43
2019-05-13 11:21

@Pi, det finns säkert många kompetenta alternativ, men jag jämförde inom VAG och bilar med samma motor och växellåda och det som är lite märkligt är att både Seat och Skoda verkar att gå att utrusta bättre än VW och framförallt enklare. Visserligen hamnar man även här i återvändsgränder där man inte kan kombinera vissa alternativ, t.ex. 18"-fälgar med tygmatta i bagageutrymmet(?), men inte lika ofta!

#44
2019-05-13 12:03

Sen är det nog så saabnisse att bilar i detta segment säljs nog oftast som färdigkonfigurerade "paket" så att kunna välja t ex 18" fälgar och tygmatta i bagaget är nog ett väldigt udda behov.

#45
2019-05-13 12:09

Jovisst, jag skrev det redan i #6, det är paket som gäller om man ska komma undan med ett vettigt pris och då får man svälja att paketet inte riktigt stämmer med personliga önskemål.

#46
2019-05-13 20:41

T-roc är ett bättre Köp. Merkostnad måttlig

#47
2019-05-15 07:13

Om den funnits i renodlad el kunde detta varit ett alternativ. Synd!

#48
2019-05-15 08:21

CEAT
du kan vara helt säker på att VAG kommer att producera massor av nästan lika dana modeller i olika storlek som är elektriserade. Och helt en bil som är lik T-Cross, kanske en ID-Cross.
Elektriska alternativet i dag heter Hyundai Kona.

#49
2019-05-15 08:26

Fattar inte varför inte VW gjorde denna till elbil som någon annan skrev eller åtminstonde gjorde den till hybrid. Ibland får man känslan av att biltillverkarna har så brått ut med nya suv att de inte hinner tänka.
Hur många suvar behöver de i sitt modellutbud?

#50
2019-05-15 17:37

Denna bil måste vara en pensionärs dröm.
Liten smidig tyst och kompakt och lättparkerad.
Dessutom tar den säkert en dl mindre än en den stora otymplkga RAV hybrid.
Jag åker narurligt förbi toyota handlaren dagligen och jag har en känsla av att medelåldern för rav4 ägare är ca 60 år.

Jag tror att 8av 10 pensionärer skulle klara sig med t-cross storlek på bilen och livet skulle bli lättare i parkerinhshuset. ;)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.