Bild
Nästa artikel
Ansiktslyftningen har denna gång skett på andra ställen än i nyllet. Fronten är orörd.

Provkörning: Volkswagen Sharan (2015)

Provkörning

Volkswagens flexbil Sharan har uppdaterats med nya säkerhetssystem och snålare motorer. En familjefavorit har blivit ännu bättre, om än inte mer spännande.

Nuvarande generation av Volkswagens stora flexbil Sharan presenterades 2009 och inför 2016 års modell är det dags för en ansiktslyftning. Det är dock inga radikala ändringar som genomförts. Exteriört krävs ett tränat och vaket öga för att överhuvudtaget uppmärksamma att det är en ny bil som står framför en.

Redan från början står det klart att VW prioriterat utrymmena framför linjen med mer personbilslika köregenskaperna som försvaras av konkurrenter som bland andra Ford S-Max. Rejäla ytter- och innermått, praktiska skjutdörrar på sidorna (elmanövrerade som tillval för 7 100 kr) och talande busslutning på ratten hymlar inte med den här bilens fokus – här ska det skjutsas!                
 
Framstolarna är bekväma, de individuella stolarna i andra sätesraden något små och i den tredje sätesraden är det trångt för fullvuxna.

Åkkomforten är överraskande hög. Även på grov asfalt är vägljudet ovanligt väl dämpat och varken motorljud eller vindbrus stör.

Köregenskaperna är trygga men särskilt underhållande är inte Sharan att ratta, inte ens i det provkörda utförandet med björnstark dieselmotor.

Som vi tidigare påtalat blir DSG-lådan en smula ryckig i lägre hastigheter med de här starka dieselmotorerna. Det verkar som om DSG fungerar smidigare i de lägre varvtalsregistren i kombination med bensinmotorer. Med den här dieselmotorn blir det svårt att dosera effekten och det blir lätt för mycket av det goda när man gasar på för att köra iväg. Väl i fart växlar dock lådan mycket snabbt och smidigt.
 

Den viktigaste nyheten är dock att Sharan nu finns med autobroms. Till att börja med är den standard på GT-modellerna men senare kommer den även som standard för de enklare versionerna. Systemet är radarbaserat och ger, förutom autobromsfunktionen, en adaptiv farthållare som automatiskt håller avståndet till framförvarande fordon.

Den andra stora nyheten är att mediasystemet har moderniserats och nu uppfyller dagens behov. App-Connect blir standard i Sverige vilket innebär nya uppkopplingsmöjligheter i form av Apple CarPlay, Android Auto och MirrorLink.

Uppdateringarna förstärker Sharans konkurrenskraft bland större flexbilar. Komforten står inte långt efter de bästa i klassen och få som vant sig vid skjutdörrar vill byta tillbaka.

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Sharan?
Volkswagen Sharan TDI 184 DSG6 GT

Pris, från kr: 409 500.
Modell: 7-sitsig 5-dörrars flexbil.
Säljstart: Säljs nu.
Mått, cm: L 485/B 190/H 172.
Tjänstevikt, kg: 1 845.
Max släpvagnsvikt, kg: 2 200.
Motor: 4-cyl turbodiesel. Volym 2,0 l. Max effekt 184 hk. Max vridmoment 380 Nm från 1 750 v/min.
Kraftöverföring: 6-stegs DSG.
Prestanda: Toppfart 213 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,9 s.
Deklarerad förbrukning: 5,3 l/100 km.
CO2-utsläpp: 139 g/km.
Konkurrenter: Ford S-Max, Renault Espace, Peugeot 5008.

Plus: Fina utrymmen, hög komfort.
Minus: Pris, inte så underhållande att köra.
 
Vad nytt? Autobroms, motorer och ny infotainment.
För vem? Storfamiljen som gillar skjutdörrar.   

Kommentarer

#1
2016-01-26 18:50

Återigen kommer DSG-lådans nackdelar fram, en bil 2016 med ryckig växellåda är inte okej, sen kommer ju genast tanken, hur mycket har de fuskat med avgasreningen i denna bilen? en fråga de lär få leva länge med.

#2
2016-01-26 19:37

På en bild där så liknar den Tartan Prancer, "Honda Of Albania" lite grann =)

.

#3
2016-01-26 19:47

Körde en Golf Sportscombi med "gasmotorn" (men på bensin) och DSG7 idag. Inga problem med "ryckighet" i normal stadstrafik men när jag skulle finlira lite i garaget och bara röra bilen typ 10 cm så var det inte så smidigt som man skulle önska. Men som helhet en väl fungerande motor/växellåds-kombination som jag mycket väl skulle kunna leva med.

#4
2016-01-26 20:20

Man kör inte en bil med DSG-låda på samma sätt som en konventionell automatlåda med momentomvandlare, momentomvandlaren är "förlåtande" vid för hastiga gaspådrag, men med en DSG-låda måste man lära sig att gasa försiktigt. Med en DSG-låda är det som att krypköra på ettan med en manuell låda när du skall gasa eftersom det inte finns en momentonvandlare som "fjäder".
Enda nackdelen med DSG-låda är de tiodels sekunder det tar innan kopplingen "släpps upp" när man släpper bromsen, DSG-låda driver nämligen inte när man står still med foten på bromsen.

#5
2016-01-26 20:21

Att manövrera i garage och liknande med DSG6 är inga problem. Man kan knacka till på gasen så att hillassist släpper utan att man sedan fortsätter trycka på gasen. Bilen går då in i ett dragläge precis som en traditionell automat. I detta läge kan man bromsa emot dragläget och manövrera hur smidigt som helst. Man kan till och med stanna helt och sedan få tillbaka dragläget igen så länge man inte trycker ned bromsen helt så att hillassistbromsen kopplas in (då får man frigöra den igen med en knackning på gasen).

#6
2016-01-26 20:51

Med typ 25000 mil i ryggen med DSG så förstår jag inte problemen med att krypköra, men det kanske kräver att man gör som bilen vill för att det skall fungera...

#7
2016-01-26 21:55

Ja - mitt "problem" med att få fram bilen nån cm i garaget är säkert sånt man lär sig men det var egentligen det enda frågetecknet med den drivline-kombination jag körde.

#8
2016-01-27 18:46

Tips: vid fickparkeringar och parkeringsgarage kan man inaktivera både Auto-Hold och parkerings knappen, då behöver man aldrig röra gaspedalen , man släpper bara på bromsen försiktigt så börjar bilen dra ,precis som en konventionell automat , samma resonemang som MickeAn med den skillnaden att bilen aldrig tappar dragläge även då man trycker in bromsen hårt, den kopplar visserligen ur då men återtar dragläget så snart man börjar släppa på bromsen.

#9
2016-01-29 21:09

Amazon_1;
Helt riktigt kan man koppla ur med en knapptryckning. Problemet är att jag då ofta glömmer återaktivera det och sedan blir jag överraskad vid första trafikljuset då bilen börjar dra framåt. Därför brukar jag frigöra autohold med en knackning på gasen eftersom den då fortfarande ligger aktiv och går in och håller bilen när jag stannar nästa gång.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.