Bild
Nästa artikel
Gas fylls i nippeln till vänster och bensin till höger.
Så länge det finns gas används den i första hand. När gasen är slut kopplas bensindriften in automatiskt.
Gastankarna ligger under bagagerumsgolvet.

Provkörning: Volkswagen Polo TGi (2018)

Provkörning

Tankad med biogas minskar utsläppet av fossil koldioxid från Volkswagen Polo med upp till 80 procent. Polo TGi är ett av de billigaste sätten att köra riktigt miljövänligt.

Även i gasversion är nya Polo en sällsynt trevlig småbil. Jämfört med sin bensindrivna syster har Polo TGi tappat fem hästkrafter, förlorat 100 l bagageutrymme och lagt på sig 115 kg vikt. Det är intressant hur lite av dessa försämringar som märks!

Den lilla trecylindriga turbomotorn är pigg och dragvillig i vardagslag. Växellådan har bara fem steg men är sällsynt lättskött. Tyvärr finns inte automatlåda att få i kombination med gasdrift till Polon. För vissa potentiella kunder är det en allvarlig nackdel. Liksom i bensinversionen är utväxlingen hög och det känns en smula ovant i början. I högre hastigheter kroknar motorn och omkörningar i motorvägsfart kräver sin accelerationssträcka. Vid några tillfällen då vi körde på gas och gjorde omväxlande gaspådrag och gasuppsläpp i lägre hastighet, upplevde vi hur motorn tappade orken och misstände. Fenomenet uppkom bara några gånger och det är okänt om det orsakades av en egenskap hos gasdriften eller om det rörde sig om någon slags driftsstörning på provbilen.

Polo TGi är trivsam på långkörning. Bullret är lägre än i de flesta andra småbilar och den extra vikten har snarast gjort att bilen upplevs som än mer stabil på vägen. Under provperioden drabbades Sverige av riktigt vinterväder men trafiksvårigheterna bet inte på Polon som kändes trygg och stadig trots uselt väglag.

"Det är upp till 20 procent billigare att köra på fordonsgas än på bensin vilket gör att en del av de 22 000 kr extra som gasdriften kostar går att tjäna in."

För den som vill går det alldeles utmärkt att ta sin gasdrivna Polo på långtur. Gasversionens bensintank rymmer 40 liter, det är lika mycket som en enbart bensindriven Polo. Därtill ligger två gastankar under bagageutrymmets golv som tillsammans rymmer 11,6 kg gas vilket ska räcka till 390 km körning enligt NEDC, något som i verkligheten motsvarar 25–30 mil. Med alla tankar fyllda till bredden kommer man drygt 80 mil mellan depåstoppen. Då har dock förarens rygg förmodligen redan sagt ifrån. Vid längre körpass framgår det att standardstolen har sina brister.

För övrigt är förarmiljön alldeles utmärkt med bra körställning, tydliga instrument och väl placerade reglage. Kupén är rymlig och även två fullvuxna har tillräckligt med utrymme i baksätet för att trivas på längre turer.

I vanliga fall har Polo ett bagagerumsgolv som går att ställa i två lägen. I gasversionen har det lägre utrymmet försvunnit till förmån för trycktankarna. Om man fäller baksätets ryggstöd bildas en plan lastyta som klarar över en kubikmeter bagage. Polo i gasutförande kan heller inte utrustas med dragkrok.

Det är upp till 20 procent billigare att köra på fordonsgas än på bensin vilket gör att en del av de 22 000 kr extra som gasdriften kostar går att tjäna in. Efter halvårsskiftet blir kalkylen lättare att räkna hem då gasbilarna premieras med 10 000 kr i miljöbilsbonus i det nya skattesystem som då träder i kraft. Polo fick fem stjärnor i krockprovet hos Euro NCAP. Som standard finns autobroms som även upptäcker fotgängare. Dödavinkelvarnare kostar 2 900 kr extra. Och varför saknas stråkastarrengöring?

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Polo GTI?

Volkswagen  Polo 1,0 TGI

Pris, från kr: 179 900.
Säljstart: Säljs nu.
Mått, cm: L 405/B 175/H 146.
Bagagevolym, l: 251–1 025.
Tjänstevikt, kg: 1 260.
Motor: Tvärställd 3-cyl direktinsprutad turbo. 4 vent/cylinder. Max effekt 90 hk. Max vridmoment 160 Nm vid 1 800–3 800 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift. Manuell 5-vxl låda.
Prestanda: Toppfart 183 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 11,9s.
Deklarerad förbrukning: Gas/bensin (NEDC): 3,1 kg/4,8 l / 100 km. CO2-utsläpp: 85/110 g/km.
Konkurrenter: Seat Ibiza TGI, Suzuki Ignis CNG, Suzuki Swift CNG, VW Eco Up.

Läs mer om: Volkswagen Polo

Plus: Miljövänlig, lättkörd, bra förarmiljö och komfort.
Minus: Enkla stolar, ej dragkrok, endast manuell låda. 

Vad nytt? Gasversion av Polo.
För vem? Miljövänner med begränsad bilbudget.

Kommentarer

#1
2018-04-30 10:47

Dåliga på att räkna ser jag. 80 mil kommer man på enbart bensin, sedan lägger man på gasens mil på det. Det blir cirkus 110 mil mellan depåstoppen.

#3
2018-04-30 11:02

Det står GTI i rubriken :P

#4
2018-04-30 12:11

VW bygger verkligen fina kvalitetsvagnar där Polon är ett fin exempel på hur man kan köra miljövänligt till ett billigt pris där jag hoppas att Polon, inom kort, får VW sköna DSG, automatlåda. Dock måste man kosta på en extra rostskyddsbehandling på sin fina VW Polo med det är den värd.

#5
2018-04-30 14:07

Att man i Sverige kryper för EUs idiotier så att man godkänner bilar utan strålkastarrengöring är skandal
Och att ta fram en bil i en populär storleksklass och inte erbjuda automatlåda är en annan skandal, där förlorar man många potentiella köpare.
Och att man på sedvanligt VW-vis enbart erbjuder träbänkar är ytterligare en miss, inte ens mot tillval går det ju att få komfort i en billig VW!

#6
2018-04-30 17:06

Att strålkastarrengöring saknas e bara dumsnålt.

#7
2018-04-30 18:10

Undrar var man skall tanka för att det skall bli 20% billigare med gas?
Kör jag på gas så kan jag köra en viss sträcka på 0,55kg/mil.
Kör jag samma sträcka på bensin kör jag den på 0,70liter/mil.
Nu när bensinpriset gått upp till strax över 15kr/liter och gaspriset här på orten kostar 18.65kr/kg så blir det nästan samma milkostnad.
Det skiljer mindre än 5%, till gasens fördel. För några månader sedan var det billigare att köra på bensin. Antar att gasbolaget höjer priset nu när bensinpriset gått upp och då är det lika igen.

#8
2018-04-30 19:43

saabnisse - glöm inte att detta med "träbänkar" är DIN åsikt. Jag t ex har inga problem med VW's standardsäten.

#9
2018-04-30 20:19

Pi du kanske har det som jag hörde från en som nyss provkört en Golf en längre sträcka,
"Tyskar behöver tydligen ingen komfort i stolen, de har väl inbyggt sittfläsk i röven!"
Det går inte att komma från, tyska bilar i lägre klasser har hård stoppning som inte passar mig, jag åker Alltrac till och från, en utmärkt bil i övrigt, men sittkomforten är långt från min gamla Saab bl.a.

#10
2018-04-30 21:14

Kanske är så att hårda stolar är för dom som kör bil - mjuka för dom som åker bil:)

#11
2018-04-30 21:18

@saabnisse
Ok, då vet jag nu att tyska Volkswagen sittkomfort är sisådär men hur då spanska Seat och tjeck Skoda?

#12
2018-04-30 22:02

Tror det är likadana säten i min Leon. Jag har definitivt inget döfläsk och klarade 50 mil ner till Göteborg med ingen paus utan problem.

#13
2018-04-30 22:03

blupper, så är det kanske, men är det något fel med det?
En bil är väl till för att transportera förare och passagerare så bekvämt och säkert som möjligt.

GF, det är ju samma företag, bara olika sminkning.

#14
2018-05-01 00:22

@saabnisse

Tack för synpunkter. Fransk, Svensk och kanske Italien har sköna stolar.

#15
2018-05-01 00:44

Roligt och intressant att få läsa ett biltest i ViB om en betydligt mer miljöanpassad bil än vad som brukar vara fallet.

Detta är helt klart en bil jag kan tänka mig, men helst med automat, större gastankar och mindre bensintank. Utrymmesmässigt skulle väldigt många klara sig med en VW Polo.

Nära där jag bor kan man tanka lokalt producerad biogas som minskar fossilt koldioxid med 90 % och som med ett omräknat literpris är 4,5 kr billigare per liter än bensin.

#16
2018-05-01 09:39

saabnisse - nja, sittfläsk finns nog inte men givetvis är preferenserna olika. T ex så trivdes jag inte alls i de mjuka stolar som fanns i Citroen C5 för ett antal år sen - de var alldeles för mjuka och gav inget stöd åt kroppen enligt min mening. Så detta är väldigt personligt vilket man nog måste vara noga med att påpeka och inte generellt döma ut vissa bilars stolar som "träbänkar".

#17
2018-05-01 10:01

Pi, jag talar om mina åsikter, jag tycker att det är träbänkar i de flesta billiga tyska bilar och jag sitter inte bra i dem.
Jag minns när jag åkte A4 några veckor för ett par år sedan, det var första bilen jag kört där jag inte klarade 15 mil utan att stanna och knalla runt en stund för att få tillbaka känseln. C5 som du nämner tyckte jag hade bekväma stolar.
Just nu åker jag S90 och där kan man ju ställa in stolarna väldigt bra, de är dock hårdare än på äldre Volvo och Saab.
Att det sedan finns de som gillar att sitta hårt hjälper ju inte mig!

#18
2018-05-01 10:21

saabnissse - helt klart att det inte hjälper dig men som vi konstaterat så är våra preferenser olika så jag tycker ändå att man inte skall hänga ut vissa bilars stolar med kraftigt negativa kommentarer a'la "träbänkar" bara för att de inte passar en själv. Andra kan som sagt tycka annorlunda...

#19
2018-05-01 10:58

Saabnisse
Jag förstår att du tycker tyska bilstolar är hårda. Naturligtvis har jag själv uppmärksammat att tex Volvo är en annan typ av stolar. Men det är som Pi skriver, det där blir väldigt personligt gällande hur man gillar att sitta. Jag och min kropp trivs i tyska bilar.

Jag håller med John om att Polon numera är en storlek som räcker till. Jag själv har oxå en biogasmack på väg till jobbet så visst skulle denna Polo vara ett alternativ. Så länge inte tanken exploderar....

#20
2018-05-01 11:38

Appropå tyska bilar och bilsäten. Körde en Audi A4 för några år sedan och jag trodde det var ett skämt, bilen kändes som en lådbil med barnvagnshjul, stenhårda säten och usel fjädring. Min gamla 9-3 kändes som himmelriket efteråt.

#21
2018-05-01 12:15

Saabium
Nåja, vi hade en 9-5 (2007) på jobbet som passerade 30000 mil i tjänst. Jag har allt annat än positiva saker att säga om den...

#22
2018-05-01 13:37

SAAB? Finns flera anledningar till att de inte finns längre. En anledning var att ingen ville ha dom...eller rättare sagt, många ville ha dom men få ville betala.

#23
2018-05-01 14:38

Kvalite och vw är inte kompatibelt :)

#24
2018-05-01 22:27

Håller med om att det är usel komfort i sätena, hyrde en Polo och körde 40 mil med, efter 1,5 mil fick jag byta ställning, värdelösa säten och på tjejen domnade benen bort... Rena rama skämtet och skulle aldrig någonsin köpa en bil med så dåliga stolar i

#25
2018-05-01 23:37

VW gas bilar ingen trevlig upplevelse, motorerna blir högst lynniga, ibland finns det kraft och ibland inte och det kan vara därför som inte automat finns till Polon. Gas som drivmedel är dessutom ett stickspår.
VW stolar är omtalade som träbänkar så varför kan man inte få skriva det som alla vet? Antingen gillar man dem eller inte och jag gör det inte och troligen för att jag är stor till växten och därmed tung.
Den SEAT Toledo -16 som jag har ägt och Leoner som jag provat dem har mjukare säten av annan typ mot dem hos VW men annan sak jag också noterat med VW och även Seat är att man sitter förbannat tajt! Jag blir alldeles svett om ryggen och orolig i benen av att sitta fast knipen.

#26
2018-05-02 02:34

Tvärnit #25: Vilka VW/ Audi/ Seat har du kört som gasbil? Jag har kört gasvarianterna av VW Caddy och VW Touran både manuell och automat, men jag kan inte påstå att det finns inneboende problem (alltså problem man får på köpet) som skulle kunna relateras direkt till gasdriften. Tvärtom fungerar det utmärkt med gasdrift och jag har ingen skillnad märkt gentemot bensindriften på samma bilar.

Är gas, alltså CNG/ fordonsgas ett stickspår? Det visste jag inte. Är det någon som hittar något bättre miljöanpassat drivmedel som är billigare, har stor potential att kunna produceras lokalt och som i dagsläget har lika många tankställen eller fler, som CNG/ fordonsgas för användning i förbränningsmotorer, skulle det vara intressant att höra.

#27
2018-05-02 07:54

Efter drygt sex år och 12.000 mil i 2st Passat ECO-fuel så vill jag kommentera att jag inte upplevt någon som helst prestandaskillnad mellan gas och bensin och påståendet att kraften kommer och går känner jag inte alls igen.
När det gäller kostnader så låg jag på ungefär 10% lägre kostnad att köra på gas och jag uppfattade det som att gaspriset i Stockholmstrakten följde bensinpriset på den nivån. Gaspriset skiljer dock betydligt mer mellan olika mackar än bensinpriset, främst i delar av landet där det är lite glesare mellan gasmackarna.
Jag håller dessutom med John2008, varför i hela fridens namn är det fullstor bensintank och "liten" gastank? Förmodligen för att det är billigare för tillverkaren men de borde inte få miljörabatt då.

#28
2018-05-02 08:07

Sen har inte alla VW-bilar samma stolar och inom en bilserie finns det dessutom ibland flera olika stolar så att generalisera med "träbänkar" som Tvärnit gör är nog snarast orsakat av en bristande kunskap. Sen uppfattar man givetvis stolar olika beroende på sin egen kroppskonstitution så alla bilar man funderar på bör provköras en längre sträcka för att se hur körställning och stolskomfort passar en själv.

#29
2018-05-02 16:12

Jag har kört ett antal Caddy trevlig bil men inte som gasdriven, skum respons på dem är den allmänna meningen.
Jag har en bekant som har Passaten som han håller på att göra sig av med av den samma anledning.

Det där med träbänk är inget som varken Saabnisse eller jag har hittat på utan det heter så i folkmun och jag tänker inte vara selektivt återhållsam med något så allmängiltigt bara för att det inte passa Pi.

#30
2018-05-02 18:29

Så allmängiltigt att jag inte hört det någonstans förutom på ViB....

#31
2018-05-02 18:47

Axa. En del kanske skulle må bra av att logga ut ibland och göra en "reality check".

#32
2018-05-02 18:51

Inga folkmunnar som nått hit i alla fall, Tvärnit. Men det är helt OK att du, saabnisse och säkert också andra tycker så men att därmed göra det till en allmän sanning är om alla VWs stolar inte OK.

#33
2018-05-02 19:17

Tvärnit
Det är möjligt att folk upplever VW stolar som hårda. Eller snarare att de tycker tex Volvos är skönare men hitintills har jag inte hört någon uttrycka träbänk.
Måste vara en lokal företeelse i någon avlägsen del i landet...

#34
2018-05-02 19:20

Pi. Men att det är så som det sägs om VW att dem är utrustade med "träbänkar". Järnsläde och han med mustaschen kälke är två andra sk utslag av folkhumorn som till en början angående VW bottnade i annat men idag syftar på att VW upplevs som stumma och spartanska.
Att lite skoj ska man tåla det tycker jag allt och att dem här uttrycken tillhör bilkulturen dock inte finkultur.

#35
2018-05-02 22:39

Tvärnit
Vill folk skoja om VW eller andra tyska produkter så får dem väl göra det. Inget konstigt med det. Det var just ifall begreppet/fenomenet träbänk var så allmängiltigt som du påstod.

#36
2018-05-02 23:07

Axa. Googla: VW hård som en träbänk.

Jaja och skyll inte på mig sedan.
.

#37
2018-05-03 12:21

Tvärnit
Nu är du ju rolig. Jag har inte påstått att uttrycket inte används utan vänder mig mot att det skulle vara allmängiltigt.
Om du inte visste det så är internet globalt och en sökning på ”träbänk” säger inget om begreppets allmängiltighet förutom att det förekommer.

Dock gjorde jag en sökning på ”VW träbänk” och hittade några få träffar. Bland annat från ViB och något märkesforum. Om det betyder allmängiltigt så.... suck.

#38
2018-05-03 16:24

Felpost

#39
2018-05-04 16:15

Utav alla VAGs bilar så är Polo den jag tycker bäst om. Rätt bra utrymmen på så pass liten bilen, tyst plus att den är trevlig att köra. Mitt enda problem är att sikten snett framåt är snudd på noll pga liten ruta och enorm backspegel.
Värre är VWs system med gas. Rostiga tankar byts visserligen ut men lustigt nog så klappar deras gasregulator ihop endast 1-2 år efter tanken byts ut. Regulatorn kan enligt VAG inte bytas separat utan div annat skall till. Kostnad runt 40000kr. Detta på bilar som är under 10år, vissa bara 4-5år gamla. Nu finns det tack och lov piratdelar eller renoverade regulatorer men dessa kostar likväl 6-8000kr plus byte för den som inte kan göra det själv. Regulatorn är inget märkvärdig men tillgång och efterfrågan...... Det är inte bara några få som har problem utan ett rejält antal.
Det är igen en av dessa saker som får en att undra över VAGs inställning till sina kunder. Man vet om att div delar är dåligt gjorda men håller in absurdum sitt huvud nere i sanden för att slippa se och än mindre ta ansvar. Out of sight, out of mind.
Trevlig bil men aldrig med gas.

#40
2018-05-05 19:50

VAG:s inställning till sina kunder?
Som att kommunicera med en rigid statlig myndighet på 60-talet!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.