Bild
Nästa artikel
Småbil? Nja, VW Polo växer för varje generation.
Hög placering av infotainmentsystemets skärm gör den lättare att läsa av och använda. Digitala instrument är extrautrustning.
Den sjätte generationen Polo är en helt ny bil men den ser ut som den gamla.
Bagageutrymmet har vuxit och tillhör nu de bästa i klassen. När baksätets ryggstöd fälls bildas en nästan helt plan lastyta.
7-stegs DSG-låda är alternativet för den som inte vill växla själv. Parkeringsassistans och nyckellöst startsystem är tillval.
I baksätet har även vuxna plats för knän, kropp och huvud.

Provkörning: Volkswagen Polo (2017)

Provkörning

Hur mycket får en småbil växa och fortfarande kallas ”småbil”? Nya Volkswagen Polo är nästan lika stor som den fjärde generationen av Golf och ger verklig storbilskänsla, inte minst när det gäller åkkomforten!

Det är nästan så jag ryggar för att ta upp ämnet ännu en gång men vi kommer inte undan. MQB. Denna mekanolåda av bilbyggstenar som blivit en dundersuccé för Volkswagengruppen har nu även nått småbilsklassen. Spanska Seat Ibiza lanserades först och nu har turen kommit till Volkswagen och nya Polo.

Den här typen av gemensamma konstruktionslösningar är numera en förutsättning för att biltillverkare ska nå lönsamhet och Volkswagengruppen har varit bäst i grenen. Att kunna slå ut utvecklingskostnaderna på många modeller är förstås bra för företagets aktieägare men den här gången har man låtit lite av vinsten sippra ned till bilköparna också. Listpriset på nya Polo har sjunkit med 7 500 kronor jämfört med föregående generation. Fortfarande handlar det om en av de mer kostsamma småbilarna men Volkswagen är flitiga användare av kampanjpriser och rabatter. Den medvetne och prutglade konsumenten kan få sin VW betydligt billigare än vad som står på prislappen. I skrivande stund rullar till exempel en introduktionskampanj som gör att Polo i grund-utförandet kostar 149 900 kr.
 
Nåväl, att bilar som byggs på samma grund också uppvisar liknande egenskaper är inget konstigt. Känslan att köra en ny Polo är väldigt lik den att köra en Golf. Eller en Skoda Octavia. Eller för all del en VW Touran eller Passat.

Rejäla justeringsmöjligheter gör det enkelt att hitta en bra körställning. Styrningen bjuder på en väl avstämd balans mellan känslighet och komfort. Fjädringen är bekväm men inte insmickrande sladdrig. Den manuella växellådan tillhör de mest lättarbetade på marknaden och den automatiskt växlande dubbelkopplingslådan är synnerligen smidig när man fått upp farten men den kan rycka och vara lite svårdoserad vid start och stopp.
 

"Är man två i familjen och inte behöver en kombi kommer Polos utrymme absolut att räcka till."

Provkörningen är denna gång förlagd till Hamburg i Tyskland och på småvägarna genom den tyska landsbygden visar sig Polo vara smidig och bekväm. 1.0 TSI lanseras först och väntas bli storsäljare i Sverige. I detta utförande är inte Polo den mest underhållande bilen att köra men för de kunder som prioriterar prestanda kommer senare en 200 hk stark GTI-version. De 95 hästar som ”vår” trecylindriga, mjölkpaketsstora motor levererar gör inte bilen yster men räcker gott i vardagslag.  En kort autobahnsträcka med fri fart ger möjlighet att konstatera att även över 140 km/tim går bilen tyst och stadigt. 

Den nya generationen Polo har fått ytterligare nästan en decimeters avstånd mellan hjulaxlarna. Det ger mer utrymme i kupén som kommit baksätespassagerarna samt bagageutrymmet till del. Jag är 180 cm lång och sitter relativt bekvämt bakom mig själv. Ingen köper en småbil för att använda som taxi men den som någon gång ska frakta två fullvuxna personer en längre sträcka i full komfort kan utan tvekan klara den uppgiften med en Polo. Bagageutrymmet har vuxit med 25 procent till en total rymd av 351 liter vilket motsvarar det man vanligen hittar i mellanklassbilar. Är man två i familjen och inte behöver en kombi kommer Polos utrymme absolut att räcka till. En del av kvalitetsintrycket i inredningen förtas av att man här och var har använt plastmaterial med ganska billig känsla.
Den nya plattformen öppnar för ny elektronik. Infotainment-systemet är föredömligt högt placerat och dess bildskärm lätt att avläsa. Instrumenten är tydliga och reglagen rediga. Senare kommer även Volkswagens utmärkta digitala instrumentering Active Info Display att erbjudas till Polo.

Autobroms som upptäcker fotgängare är standard. Som tillval finns bland annat adaptiv farthållare, parkeringsassistans och LED-strålkastare.

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Polo?

Volkswagen Polo 1.0 TSI

Pris, från kr: 158 000.
Säljstart: Beställningsbar nu (introduktion november).
Mått, cm: L 405/B 175/H 146.
Bagagevolym, l: 351–1 125.
Tjänstevikt, kg: 1 145.
Max släpvikt, kg: 1 000.
Motor: Trecylindrig direktinsprutad bensindriven turbo. Fyra ventiler/cylinder. Max effekt 95 hk vid 5 000 v/min. Max vridmoment 175 Nm från 2 000 v/min. 
Kraftöverföring: Tvärställd motor fram. Manuell 5-vxl låda (7-stegs DSG + 15 000 kr). Framhjulsdrift. 
Prestanda: Toppfart 187 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 10,8 s.
Deklarerad förbrukning: 4,4/100 km. CO2-utsläpp 101 g/km.
Konkurrenter: Ford Fiesta, Skoda Fabia, Toyota Yaris, Nissan Micra, Citroën C3 med flera.
 

Läs mer om: Volkswagen Polo

Plus: Komfort, utrymmen, storbilskänsla.
Minus: Pris, finns ej som kombi.

Vad nytt? Ny bil som delar MQB-plattformen med de flesta andra nyare modeller från Volkswagengruppen.
För vem? De som söker en småbil och inte behöver ett kombiutrymme.      
 

Kommentarer

#1
2017-10-14 19:12

En ny succe från VW.

#2
2017-10-14 20:04

Med en längd på 405 så kliver Polo in mellan B och C-segmentet för en vanlig halvkombi. Ur-Golf var väl 3,75-3,80? Min Citroën AX var 3,55... Polo är inte längre en småbil.

#3
2017-10-14 20:38

Kanske den perfekta andrabilen?

#4
2017-10-14 21:29

Kanske den perfekta enda bilen, alla behöver ju inte två bilar.
Nåja, det finns fler bilar i samma klass, den här passar säkert inte alla.

#5
2017-10-14 21:35

Nej Saabnisse.. polo är bäst.. du ser väl vad vibilägare.se skriver.. en otrolig bil som passar nästan alla och du får den till otroligt billigt pris.. allt i annonsen(artikeln?) ovan!

#7
2017-10-14 22:12

Den vaxer både i storlek och pris. Det är så nära golf att existensen av den ena börjar bli onödig. Ifall om golfen inte växer till Passat storlek. Sen skall Lupo växa till Polo storlek och Up till ....... Men jag gillar Polo, liten och rimligt, passar stadsmiljön bra, känns inte billig eller prålig, trevlig och logisk. De flesta behöver inte mer än så. Förstås pratar jag om den gamla, den nya har jag inte sett.

#8
2017-10-15 00:21

Hoppas att dom har lärt sig rostskydd betydligt bättre än på min 5 år gamla Passat som har blivit omlackerad två gånger.
Das Rostwagen...

#9
2017-10-15 07:44

Gick inte att få med automatlåda till den utan bara en 5-vxl låda... Automaten fanns bara till fordonsgasvarianten(?) när jag försökte konfigurera. Kunde inte heller få bränslevärmare som är det första jag kryssar i en ny bil.
Sen blir den snabbt dyr. Den har inte ens farthållare som standard...

#10
2017-10-15 11:27

Jag undrar att vad blir nu meningen med en Golf?
Här ligger ett problem inom VW -gruppen att det sk breda valet är till en linje av modeller/varianter som överlappar varandra.
Det finns ingen aha upplevelse kvar i detta utan är som med en ketchup-flaska märkt VW.

#11
2017-10-15 12:04

Ja den blir inte billig.
Jag byggde bilen med enbart den utrustning jag anser mig behöva och då hamnade priset på 235000:-!
Ser man snävt på mynten så finns flera kanske likvärdiga bilar till avsevärt lägre pris, men den kommer att sälja ändå.

#12
2017-10-15 12:45

Patrik Lundström 2017-10-15 00:21
https://www.expressen.se/motor/bilarna-som-rostar-mest-i-sverige/

Porsche 0%

Jaguar 2%

Mercedes 2%

Renault 2%

Volvo 2%

BMW 4%

Lexus 4%

Nissan 4%

Peugeot 4%

Tesla 4% (Får vara med trots 56 svar)

Citroën 5%

Mazda 5%

Suzuki 5%

Toyota 5%

Mitsubishi 6%

Seat 6%

Audi 7%

Fiat 7%

Hyundai 7%

Saab 7%

Subaru 8%

Ford 9%

Opel 9%

Mini 10%

Honda 12%

VW 12%

Skoda 13%

Kia 15%

För mig blir det max 6% rostligan och nästa bilköp i framtiden blir det antagligen om Renault eller Seat.

#13
2017-10-15 18:59

Fy på dig GF! Komma här och påminna oss om verkligen ;-)

#14
2017-10-16 13:26

Kalla den småbil eller vad som helst, men detta blir väl en konkurrent till Golf.
Men varför slutade dom med 1,2 liters motorn med 4 cylindrar, blir en 1 liters motor med 3 cylindrig så mycket billigare att producera?

#15
2017-10-16 14:04

Verkar vara en vettig och lagom stor bil. Är rätt säker på att den kommer sälja bra.

#16
2017-10-16 16:20

Jättebra jobbat volkswagen, den kommer att bli populär.

#17
2017-10-17 12:59

Stonebreaker. Men varför slutade dom med 1,2 liters motorn med 4 cylindrar,?
Jo därför att 1,0 TSI trepipen är helt enkelt bättre på pricis allt.
Mer effekt, högre vridmoment, Snabbare, snålare, lättare, och när utvecklingskostnaderna är betalda även billigare att tillverka.
Det kallas väl utveckling och är väl bra för alla parter.

#18
2017-10-17 07:18

>> mso 1000
Just det, det handlar om att få ner produktionskostnaderna och vikt, dvs mer vinst i VWs kassa! Allt annat är bara marknadsföring och försäljningstrick med teoretiska värden i specifikationer.
I själva verket visar det sig sedan att förbrukning och utsläpp i slutändan t.o.m. är högre p.g.a. att du får köra på ett högre varvtal.

#19
2017-10-17 09:07

Stonebreaker.
Jag äger en octavia 1,0 tsi med dsg och det är ingen tvekan att den är både starkare och snålare än gamla 1,2an.
Jag kör närsomhelst min bil under 0,5 litet på vanlig landsvägs körning och den varvar mindre och är stadigare på låga varv.
I vanlig stadskörning varvar den mellan 1400-1800 varv.
Kanske dåligt exempel men den är snabbare 0-100 än en avensis med 1,8 liters motor och högre toppfart och i vibils tester tog 1,0an 2 dl mindre bränsle än avensis.

#20
2017-10-17 15:15

https://youtu.be/JXrjpWZFpiQ
Behöver man säga mer?

#21
2017-10-17 18:27

Nej då, reklam är alltid reklam.
Tycker det är äntligen dags att slopa sk. bilklasser. Det finns inga i dagens läge och tillverkarna får ju motorjournalister och köpare lurade med att öka längden/bredden hela tiden och bibehålla namnet på modellerna men jag låter mej ju inte luras men att det är slut med bilklasser är ju helt rätt för man borde i stället kolla vad man får med en viss summa pengar. Jag gör så för mitt behov är inte 100% fastspikat.

#22
2017-10-17 20:00

Personligen tycker jag att stolarna är ett problem i småbilarna. Trots att de vuxit till sig. Sittdynan är ofta för kort och erbjuder dålig sittkomfort, särskilt på längre turer. Sedan kan jag tycka att de är undermotoriserade med tanke på den omfattande viktökning som skett. Förmodligen för att inte konkurrera med klassen ovan. Det går bra i stan med få passagerare, men prova en fullsatt småbil i uppförslut på E4:an...

#23
2017-10-17 20:43

Audi
Polon går att få med 150 hk tex. Det räcker och blir över...

#24
2017-10-18 14:56

Visst Axa, men då är småbilen inte längre något förnuftigt köp. Jag skulle tro att 90 procent av de småbilar som köps är instegsmodellen (anpassad för svensk marknad). Den är ofta också kraftigt rabatterad via kampanjer (se nya Ford Fiesta). Småbilen är ett förnuftigt köp men den kritik jag anför består: Små stolar och små motorer. Å andra sidan så får man väl vad man betalar för. Man kan inte få allt...

#25
2017-10-18 16:44

Audi
Jag säger inte emot. Väljer man större motor drar priset iväg och då kanske det inte är ekonomiskt motiverat med en småbil. Har inga synpunkter på stolarna då de småbilar jag kört senaste åren oftast varit lånebilar med för kort körsträcka för att känna efter.
Men, om jag absolut vill ha en Polo (kan faktiskt bli nästa bil) så skulle jag ändå välja en större motor, helst 150 hk. Då är det inga problem med släp heller.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.