Bild
Nästa artikel

Provkörning: Volkswagen Phaeton V6 TDI

Provkörning

Volkswagens lyxbil Phaeton har varit svårsåld men nu har både karossen och prislappen friserats. 599 000 kronor känns riktigt prisvärt!

– Det är så här man ska åka, suckar passageraren med välbehag.

Jo, det kan jag hålla med om. I fall jag hade 600 000 kronor att köpa bil för skulle jag nog reflektera på en Volkswagen Phaeton.

Lädersätet är stort och bekvämt som en länsstol. Ryggen knådas diskret av luftkuddar. Massage är standard i både förar- och passagerarstol. Liksom fläktar som diskret drar bort värmen från de delar av kroppen som pressas mot sätet.

Bilen rullar tyst och stadigt som en Finlandsfärja i stiltje. Fyrhjulsdrift är standard och en sjuväxlad automatlåda skickar mjukt ut kraften från den nästan ljudlöst spinnande diesel-sexan.

Det är Phaetonfamiljens minsta motor, men den räcker minsann till: 240 hästkrafter och ett vridmoment på 500 Newtonmeter ger bilen prestanda som duger både i Sverige och på tyska Autobahn. Toppfarten är 237 km/tim och till hundra tar sig bilen på under nio sekunder, trots att den väger sina modiga 2 252 kilo, olastad.

37 sålda på åtta år
Det går att köra fort med Volkswagen Phaeton även på krokiga svenska landsvägar. Luftfjädringen kan ställas i fyra hårdhetsgrader och på sportigaste läget kan man bryta bilen hårt genom  svängarna utan att den svajar.

Men vi lägger i läge ”comfort”, glider lugnt genom landskapet och njuter av den vackra miljön, både utanför och inuti bilen.


Sedan premiären 2002 har det byggts cirka 47 000 Phaeton. Men beställningar från Sverige har varit sällsynta. Bara 37 har sålts på åtta år. Bland dem som har råd att handla i lyxklassen har det nog inte ansetts fint nog att ha en bil med Folkvagnsmärke i nosen.

Nylanseringen i Sverige sker med en delvis omgjord bil. Fronten har förnyats med kraftiga kromribbor och xenonljusen har kompletterats med en lysande rad LED-lampor enligt senaste bilmode. Det har givit bilen lite mer pondus.

Insidan håller vad utsidan lovar. Lyxkänslan är påtaglig och till det bidrar en hel del utrustning som ingår redan på standardnivån, exempelvis navigering och en härligt dragfri klimatanläggning med fyra zoner.

Bra pris i lyxligan
Några fula ventilationsutsläpp finns inte i instrumentpanelen. De ligger dolda bakom vackra träluckor och öppnas bara när systemet (eller föraren) anser att det behövs.

599 000 kronor är förvisso mycket pengar, men definitivt konkurrenskraftigt i lyxligan. Den som går till Audi får exempelvis betala närmare 170 000 kronor mer för billigaste Audi A8 och hos Lexus, BMW och Mercedes blir det dyrare ändå.

Om nu inte standardutrustningen skulle vara nog finns det en lång lista extra prylar att köpa till Volkswagen Phaeton. Farthållare med radar, garageportöppnare, innertak i alcantara, läderklädd hatthylla och solceller som driver ventilationen när bilen står parkerad är bara några få axplock.

Men när man börjar pricka för i utrustningslistan räcker förstås inte 600 000 kronor särskilt långt ens hos Volkswagen.

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Phaeton?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Volkswagen Phaeton V6 TDI

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Volkswagen Phaeton V6 TDI

Pris, kr från: 599 000.
Modell: Fyr- eller femsitsig sedan.
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 506/B 191/H 145.
Motor: Turbodiesel. V6 med volym 2 967 cm3. Effekt 240 hk vid 4 000 v/min. Vridmoment 500 Nm mellan 1 500 och 3 000 v/min.
Prestanda: 0–100 km/tim på 8,6 s. Toppfart: 237 km/tim.
Bränsleförbrukning, blandad körning:8,5 l/100 km.
CO2-utsläpp: 224 g/km.
Konkurrenter: Audi A8, BMW 7-serie, Mercedes S-klass, Lexus LS.

Vad nytt? Mer krom i fronten och LED-lampor fram och bak.
För vem? De som gärna betalar för att åka första klass.
Bra köp? Ja, om man kan stå ut med en värdeminskning på många kronor.

Plus: Åkkomforten, detaljarbetet, motorn, chassit.
Minus: Bilskatten (6 993 kr/år).

Kommentarer

#1
357:an
2010-11-19 09:24

Detta är ett bevis på att man blir inte premium bara genom att ta fram en (1) "tung" modell och sätta en hög prislapp.

#2
Qvist
2010-11-19 09:53

Detta är ett bevis på att man blir inte premium bara genom att var en alldeles utomordenlig prisvärd kvalitetsbil. Nej, man blir premium genom att vara en bil med ett passande namn som folk i gemen "tror är premium" för att den har en hög prislapp.

#3
DeN
2010-11-19 12:00

En svullen passat, eller golf på steroider.... ;)

#3
DeN
2010-11-19 12:00

En svullen passat, eller golf på steroider.... ;)

#4
DeN
2010-11-19 12:04

Sorry för dubbelpost...

Såg förresten en gammal Phaeton vid mataffären här om dagen. Det tråkiga med denna bil är att de äldre bilarna ser verkligen gamla ut, inte så "klassiska" som andra lyxbilar, måste påverka andrahandsv'ärdet...
Exempelvis kan jag tycka att en gammal 7-serie fortfarande se en aning lyxig ut även när den är gammal...

#5
Marc
2010-11-19 14:34

Ja, alla tycker inte lika. I mina ögon är äldre Phaeton riktigt sobra. Medan en gammal BMW 7:a ser ut att passa en småfifflare som aldrig fick till det riktigt. Och apropå andrahandsvärde, så är väl 7:an ganska unik bland lyxbilar, såtillvida att den snabbast tar sej ner till 25% av nypriset. Eller?

#6
2010-11-19 15:45

Jag har svårt att förstå de som är beredda att lägga upp nästan en miljon för en bil som endast av kännare inte kan förväxlas med en Passat.

#7
z655
2010-11-19 19:19

Re: Focus.
Håller med dig men..... om man vänder på det så är det ju ett sätt att visa att man vill ha en "riktig" bil utan att bry sig om ytligheter som statusvärdet. Som begagnad blir ju detta en riktig "sleeper" för dom som vet hur kompetent den är. någon som vet hur andrahandsvärdet är på dessa?

#8
2010-11-19 19:47

En familj i den närmaste kretsen äger en lite äldre Phaeton med W12:an. Visst ser bilen lite anonymt Passatig ut - tills man tittar lite närmare. Då ser man den sobra elegansen. Inuti är det högsta lyx och komfort. När bilen nästan ljudlöst greppar med de fyra hjulen och man pressas in i ryggstödet så inser man potensen
En synnerligen prisvärd lyxbil som har väldigt mycket gemensamt med Bentley.

#9
Marc
2010-11-19 20:02

Focus, det finns många människor, som köper en dyr bil för att få en bra bil. Men har så bra självkänsla, att dom inte behöver skrika ut att dom köpt en dyr bil. Denna människotyp är tydligen helt obekant för dej.

#10
MickeJ
2010-11-19 20:32

Lite naivt att försöka sälja en lyxfolka med VW-emblem, varför inte göra som Ford (Lincoln) och Toyota (Lexus) och skapa en ny logga.

#11
2010-11-19 22:39

Phaeton är säkerligen en välbyggd lyxbil.
VW emblemet gör den till en sällsynt och anonym outsider.
.
Phaeton står högt på min önskelista om jag oförutsedd skulle få löjligt mycket pengar över till en extraordinär kvalitetsbil i lyxklassen :o)

#12
DeN
2010-11-19 23:10

Jo, VW-fansen verkar ju tycka om den, så nog finns det en rätt stor kundgrupp.

Det lite lustiga med Phaeton är att den är ett desperat (hur välbyggd den än är) försök av några tyska direktörer att absolut ha en bil av varje typ i sitt stall...lite som konsums blåvitt, helt okej grejer men totalt tråkigt och meningslöst.

Jag menar, VW betyder ju just folkvagn, så ska alla åka phaetons då? Vad händer med exklusiviteten?
VAG har ju redan Audi A8 (en alu-phaeton), Bentley (samma bil som ph men med annat skal), så att bygga en till blir ju mest löjligt.

VAG kommer nog om några år bittert få erfara vad brand-engineering verkligen handlar om, amerikanarna har ju redan fått smaka på denna sura soppa och lagt ned brand för brand.

I takt med att VAG-bilarna blir mer och mer homgeniserade kommer samma sak hända där, se bara på Seat som har fått en frist på ett par år av VAG-ledningen att vända sin negativa trend...och vad gör man, jo brandar en gammal A4 och sätter ett på tok för högt pris på den.
Detta fattar kunderna...

#13
Stefan Svärd
2010-11-19 23:32

Nu är ju inte bilen SÅ sällsynt med totalt 47000 tillverkade. Att bilen inte finns i lilla Sverige betyder kanske mindre i sammanhanget? Kanske vill VW visa att de kan de också?
Kanske kan en kategori köpare vara de som inte vill visa sin rikedom utan snarare döljer densamma? De där som kör Ford Fokus till vardags, fyrhjuldrivet på ägorna och hyr limosin till festen på helgerna.
F.ö verkar ju bilen vara väldigt prisvärd...

#14
Hidolf Atler
2010-11-19 23:32

VW står för Volkswagen vilket myntades av en tysk/österisk politiker på 1930 talet. Idén var en billig bil för folket men denna politiker hade en hel del andra idéer också och flertalet av dem var så vansinniga att de ledde till ett världskrig och ett synnerligen omfattande folkmord.
Volkswagenfabriken tillverkade inte många bilar medan denna politiker var verksam och begreppet Volk är nästan löjligt med dagens ögon sett.
Emellertid överlevde varumärket VW.
Det är det vi har idag. Ett varumärke och inte politikerns idé.

#15
lappen
2010-11-20 10:17

Någon som vet om bilen håller hög faktisk kvalite, eller om det bara är kvalitetskänsla?

#16
2010-11-20 17:11

Mark: Ja faktiskt, kan det vara för att de är så få?
För övrigt, skulle VW vara ett skrytobjekt? Knappast i vår tid.

#17
Marc
2010-11-20 19:58

Stefan, hur många som sålts ute i världen betyder föga. Om den inte är åtråvärd bland moppeynglingar i Kramfors och likasinnade (= majoriteten av kommentatorer här) så är den kass. En bil ska ett namn så nära Ferrari som möjligt.

#18
Tudde Liden
2010-11-21 07:00

Mark, det räcker inte med att bilen är åtråvärd bland moppeynglingarna i Kramfors för den ska vara ett vettigt köp. Även VAG-verkstan i Kramfors måste kunna serva bilen för att det ska vara ett vettigt köp - och det tvivlar jag på att de kan. VAG kan ju knappt serva en vanlig Golf...

#19
Marc
2010-11-21 08:37

Nja, Tutte Liten, där tror jag du trampade i fel tunna. Den enda service en Phateon behöver är oljebyte. (sen är den så gammal att 1:e ägaren sålt den till en glad hemmafixare.) Och oljebyte klarar t.o.m. han som har gatuköket.

#20
2010-11-21 09:41

Jag tror att det är en väldigt trevlig bil.
Den går ju att köpa beg. för ungefär samma pengar som en V70 av samma årsmodell.
Ok, de har ju lite olika användningsområde, men också olika utrustning och komfort.

Men köper man den ny får man nog räkna med att ha den kvar ett bra tag, den sjunker ju som en sten i sjön liksom de flesta lyxbilar.

Om man inte har väldigt gott om pengar man vill bli av med förståss.

#21
Marc
2010-11-21 11:51

En sak är att den (och andra lyxbilar) med några år på nacken, går köpa billigt. Men jämfört med en V70 blir den dyr att driva. Om man klarar en V70 på under 50.000 kr/år, så gissar jag att en Phateon kräver 100-130.000 kr/år. Även den "billiga" nya kostar t.ex. över 7.000 kr i skatt.

#22
Raymond K
2010-11-21 13:48

Man köper väl inte en Phaeton för att den skall vara billig att äga??
Volvo V70 köper man för att den skall vara hyfsat billig att äga.

#23
besw
2010-11-21 19:34

Fick tillfälle att provköra en Phaeton häromdagen. Jag har aldrig kört en så SKÖN bil förut. Man bara flyter fram med den sköna luftfjädringen i komfortläget. Och tyst går den. Och all lyx finns med som standard inkl fyrhjulsdrift. Bra om man vill köpa den ett par år senare som lätt begagnad, då får man mycket bil, till ett bra pris.Men vägskatten är hög, troligen servicekostnaden också, för att inte säga vad det kostar att byta däck. Men bränsleförbrukningen på 0.85 lit/mil är helt OK.
Jag måste säga att efter provturen kändes den som min drömbil, men förpackad i ett mycket anonymt skal , vilket jag tycker är bra. När jag först såg den trodde jag det var den nya Passat.
Hoppas att Vi Bilägare gör en riktig test på den, gärna tillsammans med nya SAAB 9-5 med fyrhjulsdrift och automat. Vill gärna att bullernivån på grov asfalt jämförs mellan de båda bilarna bilarna.

#24
Marc
2010-11-21 20:28

Raymond, jo det finns faktiskt de som köper begagnad lyxbil, för att de tror den ska vara relativt billig att äga. Dom tänker som så: Köpte nån detta åk nyssens för 800.000, och jag nu köper den för 200.000, knappt inkörd, så blir det bra ekonomi. Men det blir det sällan.

#25
4WD...
2010-11-22 02:41

MEN STOP HALLÅ!!! VEM VILL HA EN V70..NÄ FOLKAN E JU EN NICE BIL.KANSKE SKA TA EN SÅN EFT MIN A8..KOSTAR SÅ LITE Å PROVA JU..BÄTTRE ÄN PIZZA VAGNARNA MB Å BMW..

#26
Tudde Liden
2010-11-22 06:53

4WD - sett till registreringsstatistiken de senaste 14 åren så har Volvo V70 varit den mest sålda bilen. Chansen finns att åtminstone minst en person i Sverige vill ha en V70 och har valt den frivilligt. Att säja att ingen vill ha en V70 är fel tills du kan bevisa motsatsen.

#27
Crister A
2010-11-22 08:07

Nu har du kommit åt Caps Lock knappen igen 4WD

#28
Raymond K
2010-11-22 11:03

Säg inte så Christer, 4WD är kanske synskadad. Han kanske behöver skriva med stora bokstäver.

#29
Janos J.
2010-11-23 17:02

Vi Bilägare...

Volkswagen Phaeton:
"Minus: Bilskatten (6 993 kr/år)."

Volkswagen Passat:
"Minus: Det finns inget dåligt i denna bil."

Slutsats: Passat = Ett bättre köp!

#30
Raymond K
2010-11-23 17:48

Hur kan denna bil kosta nästan 7000 i bilskatt?
Väger den så mycket?

#31
2010-11-24 10:29

Skatten baseras numera på bränsletyp och CO2-utsläpp. Ej vikt. I fallet Phateon så driver antagligen 4-hjulsdriften och triptroc-lådan upp utsläppen. Sen påverkar givetvis den höga vikten skatten indirekt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.