Bild
Nästa artikel

Provkörning: Volkswagen Passat TSI EcoFuel

Provkörning

Klassikern Passat utrustad med stark och snål gasmotor kan bli miljöbilen som vänder trenden för biogasen i Sverige. Lång räckvidd, fina utrymmen, hög komfort och lågt förmånsvärde, har gjort den till säljsuccé redan innan den officiellt introducerats!

När Volvo meddelande sitt beslut att sluta tillverka den gasdrivna versionen av Volvo V70, gick en kollektiv rysning genom hela gas-Sverige. Utbyggnaden av fler tankställen var beroende av att antalet gasdrivna bilar också ökade och vad skulle nu taxi och tjänstebilsfolket köra?   

Sedan vi i december 2006 för första gången fick möjlighet att prova prototypen till vad som skulle komma att bli Volkswagen Passat TSI EcoFuel, har vi väntat tålmodigt på den färdiga bilen. Idén är extremt intressant.

enom att kombinera turbo och kompressor i TSI-motorn har Volkswagen fått en maskin som kan överbrygga gasdrivna motorers svårighet att ge hög dragkraft vid låga varvtal. Med cylindervolymen begränsad till bara 1,4 liter, blir dessutom förbrukningen låg.

90 mils räckvidd
Eftersom gas kräver stort lagringsutrymme i skrymmande gasflaskor har tidigare gasbilar oftast plågats av kort räckvidd och/eller inskränkningar av bagageutrymmet. I vissa fall har flexibiliteten påverkats då gasflaskor mellan baksätets ryggstöd och bagageutrymmet förhindrat normal fällning av baksätet.

Passat TSI EcoFuel lider inte av dessa problem. Gasflaskorna ligger under golvet och det enda som fått offras är reservhjulsbaljan. Bilen kommer istället med en punkteringssats med lagningsvätska och kompressor. Räckvidden vid gasdrift är 48 mil.


Sedan finns en bensinreserv som räcker för ytterligare dryga 30 mils körning. Med en total räckvidd om nästan 900 km, närmar sig den gasdrivna Passaten många dieselbilar och lämnar alla etanoldrivna konkurrenter långt bakom sig. Passat TSI EcoFuel kan också utrustas med dragkrok och får dra vagnar på upp till 1 500 kg.

Även prestandamässigt håller Passat undan. Vid gaspådrag från låga varv, bygger kompressorn snabbt upp tycket. På högre varvtal tar turboaggregatet över. Tillsammans ger de den lilla direktinsprutade 1,4-litersmotorn en effekt och dragkraft som är fullt tillräcklig för den nästan 1,7 ton tunga bilen. Accelerationen upp till 100 km i timmen går på under tio sekunder enligt fabriken och även vid omkörningar känns Passat EcoFuel pigg och villig.

Smidig låda
Som standard är bilen utrustad med en smidig sexväxlad manuell växellåda. Som tillval finns den nyutvecklade sjustegs DSG-lådan, pris 19 000 kr, som bilen vi provkör idag är utrustad med. En rejäl slant men den effektiva automatlådan sänker faktiskt förbrukningen ytterligare ett snäpp. Dessutom är den smidigare än tidigare generationers DSG, särskilt vid pillriga manövrar i låg fart som exempelvis fickparkering.      

Under körning märks att lådan är optimerad för låg förbrukning. Snabbt växlar den upp till högsta växeln för att spara så mycket som möjligt på gasen. Trampar föraren ned gaspedalen är lådan emellertid kvick att växla ned och hjälper motorn att skicka iväg den relativt tunga bilen till alldeles för höga farter.

På slingriga vägar är Passat TSI EcoFuel riktigt rolig att köra och upplevs ett par nummer mindre än vad den i själva verket är. När farten ökar känns det nästan som om bilen trycker sig ned mot vägbanan. Styrningen tillhör de bästa på marknaden och är både snabb och följsam.

Inuti känns Passat igen. Instrumenteringen är sig lik men mätaren som tidigare upplyste om kylarvattnets temperatur, berättar nu istället om hur mycket gas som finns kvar. Bilen startar alltid på bensin men kopplar sedan automatiskt över till gasdrift så snart styrdatorn anser det lämpligt. Om gasen tar slut kopplas bensinreserven in. Föraren kan inte själv välja bränsle.   

Sittkomforten är hög och kupén erbjuder gott om utrymme på alla ledder. Bagageutrymmet är generöst och lättlastat. Kvalitetskänslan i material och reglage är på samma höga nivå som Volkswagen skämt bort oss med under senare år. Det måste inte betyda att bitarna håller längre än i andra bilar men det känns i alla fall bra.

Tyvärr kvarstår också Passats svårighet att isolera kupén från däcksbuller. När asfalten blir riktigt grov, dånar det rejält i bilen.  

93 gaspumpar
Säkerheten håller hög nivå. Passat är krockad enligt Euro NCAP: s gamla betygssystem och fick då full pott, fem stjärnor. Volkswagen försäkrar att gasflaskorna inte innebär någon ökad risk vid en olycka. Antisladdsystem är standard liksom sidokrockkuddar, sidokrockgardiner samt framstolar med aktivt skydd mot pisksnärtsskador.

Den gasdrivna Passaten tillverkas på samma lina i fabriken som övriga modeller och har tillgång till samma generösa urval av extrautrustning. För den som vill går det att utrusta sin bil in absurdum. I dagsläget finns 93 gaspumpar som är tillgängliga för allmänheten.

Inom några år lovar branschorganisationen Svenska Gasföreningen att antalet tankställen ska ha fördubblats. Att köra gas-Passat problemfritt kanske inte ännu låter sig göras i hela Sverige men i stora delar av landet är det nu fullt möjligt. Kör man på biogas reduceras utsläppet av fossil koldioxid med ca 90 procent.

Det innebär att en biogasdriven Passat EcoFuel tillhör de minst klimatskadliga bilarna på marknaden.

Ekonomin är slutligen kanske både det bästa och det sämsta med den här bilen. I grundutförande med sedankaross och manuell växellåda, kostar Passat TSI EcoFuel från 278 500 kr. Få privatpersoner är beredda att i dessa dagar lägga upp närmare 300 000 kronor för en bil, även om man fram till halvårsskiftet får tillbaka 10 000 kronor i statlig miljöbilspremie.

1 300 kronor i månaden
För tjänstebilsföraren är situationen en annan. Skatteverket ger rabatt på förmånsvärdet för gasbilar vilket gör att en nästan fullutrustad Passat EcoFuel, inte kostar mer än cirka 1 300 kr/mån vid 50 procent marginalskatt. Det är detta som gör att Volkswagen fått ihop närmare 900 förbeställningar på den här bilen redan innan den haft sin officiella introduktion.

Volkswagen Sverige räknar med att sälja cirka 6 000 Passat i år. Vår gissning är att en stor andel av dem kommer att vara gasbilar.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.