Bild
Nästa artikel
Höjden av Golf. Sportsvan är huvudet högre, bekvämare och rymligare.
Som en vanlig Golf, förutom att instrumentbrädan sitter högre upp.
Praktiska bord är standard och kan nog avstyra bråk i baksätet.
Skjutbart baksäte som kan delas, fällas och har tiltbart ryggstöd.
Många bra paket erbjuds men än så länge utan elbaklucka och AWD.

Provkörning: Volkswagen Golf Sportsvan (2018)

Provkörning

Golf Sportsvan tilltalar främst äldre, praktiskt tänkande kunder. Ändå är modellen som klippt och skuren för en liten barnfamilj.

Sportsvan för en oförtjänt tillbakadragen tillvaro i Golf-familjen. I det åldersfixerade Sverige är allt avsett för vuxna över 35 år lika med pensionärsvarning, men jag begriper verkligen inte varför Sportsvan inte ses som en av marknadens smartaste familjebilar. 

Möjligen kan man ha synpunkter på att motoralternativen till Sportsvan är betydligt beskedligare jämfört med den breda palett som erbjuds i vanliga Golf. Fakta talar absolut för Sportsvan och den här kategorin bilar. Här ger den högre karossen mer utrymme inne i bilen – inte bara högre markfrigång och ett trendriktigt utseende. Dessutom har förare och passagerare nästan en decimeter högre sittställning jämfört med vanliga Golf. Sportsvan är en decimeter längre och har fem centimeter större axelavstånd. 

Ytterligare en fördel är den flexibla inredningen. Baksätet kan delas 60/40 och har 18 cm skjutmån fram/bakåt individuellt. Ryggstöden bak kan dessutom justeras några snäpp för bästa komfort eller större  bagageutrymme.

"Bara tio procent av Golfköpare väljer en Sportsvan – en ökning är kanske att vänta?"

VW håller ett förhållandevis lågt instegspris – en lyckad strategi. De flesta väljer den grundutrustade modellen. Minsta motorn är då den trecylindriga på bara 1,0 l, men ändå med 110 hk och ett vridmoment på 200 Nm, vilket är lika högt som 1,5-litersmotorn på 130 hk. Vill man utnyttja bilens dragkapacitet bör man ändå välja någon av de starkare fyrcylindriga motorversionerna. För sjustegad DSG automatväxellåda är tillägget saftiga 15 500 kronor. 

En hel del av nyheterna på Sportsvan är tillval, exempelvis infotainment Discover Pro, med navigator, stor 9,2-tums glasskärm och geststyrning. Knappar och andra reglage ersätts då helt av den touchstyrda skärmen och handviftningar. Till systemet hör också en app med vilken vissa funktioner kan köras via smartphone eller surfplatta. Men det är ett dyrt tillval, 18 800 kr.

För övrigt är standardutrustningen hyfsat bra och motsvarar den i vanliga Golf. Halogenstrålkastare med högtryckspolning är standard, liksom autobroms som känner av fotgängare. 

Bara tio procent av Golfköpare väljer en Sportsvan – en ökning är kanske att vänta?

Diskutera: Vad tycker du om VW Golf Sportsvan?

Volkswagen Golf Sportsvan Trendline 1.0

Pris, från kr: 215 400.
Säljstart: Kan beställas nu. 
Mått, cm: L 435/H 161/B 181.
Bagagevolym, l: 590–1 520
Tjänstevikt, kg: 1 340.
Motor: 1,0 l trecylindrig på 110 hk.
1,5  l fyrcylindrig på 130/150 hk. De fyrcylindriga motorerna är utrustade med ACT – aktiv cylinderavstängning vid låg belastning.
Kraftöverföring: 6-växlad manuell, alternativt 7-stegad DSG. 
Prestanda: Toppfart 192 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 10,7 s. 
Deklarerad förbrukning: 5,0 l/100 km (NEDC). CO2-utsläpp: 113 g/km.
Konkurrenter: Toyota Verso, BMW 2 Active Tourer, Mercedes B-klass, Citroën C4 Picasso med flera.
 

Plus: Rymlig, flexibel inredning, komfortabelt insteg, snål motor.
Minus: Aningen tam instegsmodell.

Vad nytt? Ansiktslyftning med nya motorer, ny infotainment.
För vem? Den som vill ha en kompakt, rymlig bil.
 

Kommentarer

#1
2018-02-17 10:14

Familjer köper inte minibussar längre, de köper SUV:ar. Det är samma trend i hela Europa. Minibussegmentet har förlorat marknadsandelar till SUV:arna. Onekligen är minibussarna väldigt praktiska.

#2
2018-02-17 10:29

"Lågt instegspris"... nja. Jag tycker att VW Sveriges prissättning är helt bananas. Golf halvkombi och kombi börjar på 190 kkr, Sportsvan på 215 kkr -- 25 kkr mer!! Nu har jag inte jämfört grundutrustningen, så det är möjligt att det skiljer något, men prisskillnaden är väl saftig tycker jag. Självklart delar halvkombi och kombi ett antal karossdetaljer (bak till C-stolparna?) och Sportsvan har fler unika karossdelar, men man får känslan av att VW Sverige inte ens anstränger sig för att sälja Sportsvan.

#3
2018-02-17 10:49

Kan hålla med om att merkostnaden för en SV är lite väl hög även om det till viss del motsvarar lite annat och bättre utförande inte minst inredningsmässigt.
Sen är listpriser en sak och faktiska priser en annan...
Hursomhelst - i egenskap av gubbe och ägare av en SV sen 3 år tillbaka så kan jag inte annat än hålla med om de fördelar som ViB påtalar. Det man möjligen kan klaga på efter att ha levt med kombibilar en stor del av livet är att bagaget är klart mindre än t ex Golf SC. Men övriga egenskaper passar oss mycket bättre. Det som främst talar emot denna och andra VW-bilar är den snålt tilltagna garantitiden - förläng den liksom i Norge till 5 år så skulle ett VW-köp kännas säkrare för många köpare. Men korta garanti-tider i Sverige kommer väl av svaga konsument-organisationer och låga krav ifrån våra styrande.

#4
2018-02-17 11:04

Mycket glas för pengarna. Påminner lite om sjuttiotalet.

#5
2018-02-17 11:38

Minibussar har kortare längd på bagageutrymmet, men de vinner på höjden. Renault Scenic var en utmärkt idé när den kom och lanserade konceptet, den ultimata och flexibla familjebilen med tre separata stolar bak...

#6
2018-02-17 13:26

Ojsan för liten 10 % köper Golf Sportsvan och andra vanlig Golf köper väldigt mycket för 90%. :-O

#7
2018-02-17 13:47

Det är rätt opraktiskt att tvingas montera ur sätena ur Scenic om man vill lasta något större, inget spontant inköp på vägen hem där inte...
Scenic kan ha varit först med 5 sittplatser i produktion, men inte med konceptet "minibuss".

Minibuss, om ni undantar de från början av 1900-talet var det väl ändå VW som kom med minibussen i modern tid?
Gamla Transporter med boxermotorn.

SV är betydligt angenämare än vanliga Golf, men makalöst tråkig.

#8
2018-02-17 14:17

Väljer man inte hellre en Touran om man vill ha högbyggd familjebil/buss?

#9
2018-02-17 15:06

Touran tycker jag är för högljudd.
SV vore perfekt om den fick lite bättre stoppning i stolarna.
Helt enkelt en "lagom" bil.

#10
2018-02-17 15:12

N-iklas, egentligen var det Fiat som var först genom Fiat 600 Multipla som lanserades 1956.
VW Transporter är var en betydligt större bil och egentligen en skåpbil som också fanns som buss.
Chrysler Voyager och Renault Espace var de första som inte var en ombyggd skåpbil, de var tillsammans den första moderna och personbilsmässiga minibussen och de kom ungefär samtidigt.

Renault Scenic var den första i den s k "Golf-klassen". Espace och Voyager var ju betydligt större. Scenic startade en trend och efter Scenic följde Citroën Xsara Picasso, Ford C-Max, Nissan Almera Tinto, Fiat Multipla (6 säten fram), Honda FR-V, Mazda 5, Peugeot 5008, Opel Zafira... Listan kan göras lång.

Honda Civic Shuttle kanske man också kan sägas tillhöra denna kategori, men egentligen inte säger jag eftersom Civic Shuttle i praktiken var en Civic kombi som man hade höjt taket på så den fick större glasytor. Den var inte alls flexibel som en minibuss.

#11
2018-02-17 15:15

Axa, Touran är en längre Golf SV.
Precis som C4 Grand Picasso är en längre C4 Picasso. Och Grand Scenic en längre Scenic.
Ursprungskonceptet som Scenic startade var kortare... Volkswagens namngivning är lite svårförståelig, men de har alltså valt att kalla den korta versionen för Golf Sporstvan och versionen med längre axelavstånd för Touran. Alla har inte behov av de större utrymmena i Touran utan uppskattar det kortare formatet. Jag själv skulle välja en av de kortare...

#12
2018-02-17 15:22

Fast Golf SV och Touran är ju i grunden 2 helt olika bilar och inte som i fallet C4 Picasson/Grand Picasso bara olika längd på samma "grundbil". Så har det i alla fall varit även om jag inte synat den senaste versionen av Touran.

#13
2018-02-17 15:55

Jag tänkte mer på formatet och behovet. Om man har behov av att frakta familj och vill ha lite flexibel bil så kanske man inte väljer SV före Touran. En SV är ju i praktiken en högbyggd Golf och har man behov av flexibel familjefraktare väljer man kanske inte en Golf/SV.

#14
2018-02-17 15:59

Det skiljer 19 cm i yttermått mellan SV och Touran så det är ju inte så att Touran är väldigt mycket större.

#15
2018-02-17 17:59

Alla kombibilar är ju som klippt och skurna för en liten barnfamilj. Beror bara på hur tråkig bil man vill ha. Scenic är tex en galet tråkig bil och inget som jag vill spendera tid i med familjen.

#16
2018-02-17 18:13

@pinjong: mycket glas ja, så att man ser ut ordentligt åt alla håll -- det gillar jag! I veckan provsatt jag nya VW T-Roc, och den har ett lägre tak; det kändes närmast som om taket var neddraget över pannan på mig när jag tittade framåt. Då har jag mycket hellre en "stor" utsikt framåt!

#17
2018-02-17 18:51

Jo, kommer man som jag ifrån en sån här bil och provsitter t ex en Toyota C-HR så upplever man verkligen motsatserna - Golf SV är ljus och öppen medan C-HR är precis motsatsen inombords.

#18
2018-02-17 20:03

N-iklas, stolarna i Scenic och konkurrenterna är nedfällningsbara. De behöver inte monteras ur.

Volvo, Flexibiliteten är större än i en vanlig kombi. Stolarna kan skjutas fram eller bak oberoende av varandra för att maximera utrymmet. En, två eller alla tre kan fällas. Barnen sitter högt och har bra sikt det uppskattas av barn. Stora glasytor lyser upp interiörer.

Tycker man att de kortare varianterna inte räcker så väljer man en längre variant och får mer bagageutrymme än i en Volvokombi, då får man både längd och höjd. Man sitter högre och med bra sikt åt alla håll än i en vanlig kombi.

#19
2018-02-17 20:23

Även om det verkar otroligt Raphael så var jag nära att köpa (nåja) en C3 Picasso - skulle kunna vara vid bilbytet 2011. Hustrun satt dock brutalt stopp för de tankarna eftersom hon vägrade att ha en sån ful bil (hennes uppfattning - jag tyckte den var lite småfräck och praktisk) stående utanför huset...:) Så visst får man mera användbart utrymme relativt totallängden på dessa typer av bilar.

#20
2018-02-17 21:25

Denna VW Golf kombi för runt 200 000 kr ger faktiskt väldigt mycket bil för pengarna. Snygg, modern och trevlig interiör får man på köpet även om stolarna är lite väl hårda på tyskt vis.

#21
2018-02-17 21:32

@Tory: Det behövs inga stora rutor för att få överblick. De flesta riktiga prestandabilar som går i trafik har minimala rutor och de fungerar bra utom på trånga parkeringar.

#22
2018-02-17 21:47

Är det inte bara dags att dumpa det där skitsnacket om "gubbbil"? Varför med emfas fortsätta med detta struntprat?

#23
2018-02-17 22:48

(Nej på den första Scenic - som det är den det handlar om här - 1997, är ryggstöden fällbara, från 2000 kan de vikas fram mot framsätet genom att det bakre fästet lossas, om det gick redan på den ursprungliga modellen vet jag inte men nedfällbara i golvet är de inte.)

#24
2018-02-17 22:18

@pinjong: Mhmmmm... vi kanske kan enas om att det är en smaksak? :-)

#25
2018-02-17 22:23

Pi hahaha. :)
Med baksätet max framskjutet så rymmer skuffen 500 liter och det är samma som min Mégane kombi. Iofs då med minimalt benutrymme i Picasson, men ändå praktiskt när man inte vill fälla. En bra hundbil och hundburen ryms utan problem med baksätet i normalposition (så att man kan sitta där bak :) ). Utseende är en smaksak...

Notarious, "gubbil" indikerar väl att de flesta som köper är gubbar... Alla över 35 är gubbe. :)

#26
2018-02-17 22:25

Det jag har svårt för med Golf SV det är den ser ut som typ en vanlig bil, fast högre. Den ser inte ut som en minibuss. Den tar inte ut svängarna. Den ser ut som en högbyggd personbil. Det finns säkert de som gillar det, men jag gillar bilar som sticker ut.

#27
2018-02-17 22:53

Visst ToRy. Jag tänker att stora rutor gör mer för möjligheten att kika in än ut. Säkert en smaksak.

#28
2018-02-17 23:24

Haha, det är klart att SV och samtliga SUV är gubbilar. Det är ju ett jävla tjat om fördelen med insteget i högbyggda bilar. Det är väl bara osmidiga gubbar som efterfrågar sådant. Och ja, jag är över 40 och kör en vanlig bil...

#29
2018-02-18 03:23

Verkar mycket trevlig. Den här modellen har dock aldrig sålts här i Australien och när jag ser priset förstår jag varför. Helt osäljbar för ca. $34000. Den är $10000 för dyr för den här marknaden.

#30
2018-02-18 09:19

Axa - när jag var en yngling i 40-årsåldern så kände jag inte heller nåt behov av lite bekvämare insteg och sitthöjd. Nu - runt 28 år senare så uppskattar jag det bekväma insteget i min Golf SV. Visst kan jag fortfarande köra en vanlig, lägre byggd bil men varför när det finns bekvämare alternativ ? Men allt är personligt så det är ju bara att välja det som passar ens egen situation.

#31
2018-02-18 09:27

Jag får inte plats i "vanliga" Golfs förarplats, ej gjord för folk över 1,90. Så för mig skulle det med tvång bli en SV om jag skulle köpa en Golf. Men varför skulle jag det?

#32
2018-02-18 10:00

Jag färdas oftast i Mondeo, V70, 9-5 och Golf Alltrack, sedan händer det att det blir Berlingo, Caddy eller Jumpy någon gång.
När jag sedan för något år sedan hamnade i en Swift, en liten fjuttbil ca 1,2m kortare än de övriga, trodde jag först inte att jag skulle få plats! Men den är absolut lättast att ta sig i eller ur av de här bilarna, ändå skiljer det bara någon cm i höjd, man behöver inte dra in huvudet mellan axlarna, bara att sätta sig och dra in benen som det ska vara.
Mondeo och V70 är sämst av de här, Alltrac något bättre, men 9-5 är bäst och det beror ju på en äldre design med en A-stolpe som inte är så lutande.
Golf SV är drygt 1 dm högre och det säger sig självt att det blir ett bekvämare insteg. Man ska inte behöva krypa in i en bil oavsett ålder!
Om man jämför med en amerikansk bil från 1930-talet, då komforten värderades högt, hade man ett utvändigt fotsteg som man klev upp på, gick in i bilen och satte sig, nu gör man tvärtom, sätter sig först och tar sig in sedan!

#33
2018-02-18 10:33

@Peter (i Sydney): jag gick in på www.volkswagen.com.au och det ser ut som om vanliga Golf börjar på AUD 28000 (detta med postnummer 2041 som jag valde helt slumpmässigt någonstant i Sydney). Ger säljarna alltså kraftiga rabatter på detta så att man kommer ned på runt AUD 24000 som du antyder? Det är c:a SEK 150000, dvs rätt mycket billigare än i Sverige. Visserligen ges rabatter i Sverige också, men jag har svårt att tro att det går att pruta ned en Golf, basutrustad, till 150 kkr.

#34
2018-02-18 11:13

@Saabium: Min son är 1,98 lång och har inga som helst problem att få plats i förarplatsen i en Golf SC -17. Dessutom är det mer plats i baksätet bakom honom än i en V70.

#35
2018-02-18 11:30

Visst får man plats i det mesta, men hur blir det med komforten och trivseln?
Jag brukar köra upp stolen i toppläge eftersom jag avskyr att sitta på golvet och då blir takhöjden ett gränsfall, vanliga Golf har låg takhöjd jämfört med vissa konkurrenter.
Och benutrymmet i baksätet är inget vidare, den extremt höga kardantunneln gör dessutom att man sitter med benen i ett litet djupt hål som ger instängd känsla.

Astra är betydligt bättre på dessa punkter så inte måste man välja en högbyggd bil endast för att just Golf är mindre trevlig.

#36
2018-02-18 11:49

Hahahaha ja anledningen till att finna något att klaga på, blir bara fånigare och fånigare...

#37
2018-02-18 22:55

Haha, jag tror ni missuppfattar. Jag är varken negativ till högbyggda bilar eller gubbar. :-)
Min kommentar var en reaktion på notarius #22.
Det är klart det är en gubbil!

Edit: antal bromsar motsvaras av antal gubbar. Hehe.

#38
2018-02-18 22:58

Jag föreslår redaktionen att börja döpa bilmodeller till "tant-/kärringbilar". Vågar ni? "Metoo" kommer som ett brev på posten. Så varför "gubbbil"? Ganska kränkande, faktiskt.

#39
2018-02-18 23:00

N-iklas - det jag tycker utmärker Golf SV är bl a den fria takhöjden "inombords", dels det mycket goda benutrymmet i baksätet. Så jag undrar om vi har provat samma bilmodell... Den som får sitta i baksätet föredrar rimligen Golf SV framför Astra - har mycket svårt att se den som föredrar Astra i denna jämförelse.

#40
2018-02-18 23:18

Motorjournalisterna har äntligen bytt fot! För ett år sedan skulle man enbart ha skrivit om olika effekter på Dieselmotorer trots att Golfen är en så liten bil. Nu nämner man inte ens att det finns Dieselmotorer till Golf Sportsvan.

#41
2018-02-19 08:25

Jo, MEN nu borde det väl ha framgått genom logik att det sas inget om SV utan om Golf, och jämförelse med Astra utesluter någon koppling till SV.
Där måste vi istället jämföra med Meriva som inte tillverkas längre, 2017 var sista modellen så...
Fast som sagt så vanliga Golf är ingen höjdare bokstavligt, den är bland de lägre så att det behövs en högre i programmet är mer än motiverat.

#42
2018-02-19 10:42

en bil för personer med stel rygg

#43
2018-02-19 11:51

En bil för personer med klarsyn och rörligt intellekt.

#44
2018-02-19 14:28

Diesel gagnar en sådan här bil med, men nu med alla skandaler i bagaget satsar man inte på lägre utsläpp även för denna typ av bil. Diesel kortet dras bara gör tyngre bilar så det känns som man gör minimala ansträngningar för att sänka utsläppen av växthusgaser.

#45
2018-02-19 16:11

Lasse J
Annars brukar man ju se sämre med åren ;-)

Man kanske bör titta på försäljningsstatistik och vilka det är som köper en SV...

#46
2018-02-21 08:32

Styggavargen, man kan också se det som att man investerar i el istället. VW har väl helt slopat utvecklingen av nya dieselmotorer vad jag vet? PSA har genom sin nya 1,5 motor (som lanseras i år) utvecklat sin sista dieselserie, de lägger pengarna på utveckling av elbilar och ombyggnad av fabriken för att bygga elmotorer.

#47
2018-02-25 12:10

Denna modell tilltalas jag av just för lite högre sittposition och rymd. Men jag väntar tills priset är det rätta om 3-4 år. Annars tror jag mer på laddhybridbilar, men ett bra pris så kan det mesta övervägas, man ska kanske gardera sig för kommande bilpolitik som sannolikt gynnar hybrider och rena elbilar.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.