Bild
Nästa artikel

Provkörning: Volkswagen Golf Sportscombi (2013)

Provkörning

Hög säkerhet, goda utrymmen, snåla motorer och ett vettigt pris. Det är svårt att se vad konkurrenterna har att sätta emot när nu Årets Bil kommer i kombiutförande.

I begynnelsen var Volvo 245 alla svenska familjers transportdröm. Nu äntrar 245:ans arvtagare scenen, kombiversionen av Årets Bil 2013, Volkswagen Golf Sportscombi.

Namnet är ett påhitt av märkets svenska marknadsavdelning. I Tyskland heter kombin fortfarande Variant. Det är svårt att veta vad VW hoppas få ut av namnbytet i Sverige.

Sportscombi bygger på den sjunde generationen Golf och dess omtalade nya plattform MQB. Modern konstruktion öppnar för lägre vikt och klassledande säkerhetsutrustning utan att kostnaderna behöver skena. Tillägget för kombivarianten är 7 000 kronor. Då får man ett rejält lastutrymme som klarar 605 liter bagage med baksätets ryggstöd uppfällda.

Med hjälp av två praktiska handtag i bagageutrymmets sidoväggar går ryggstöden att fälla fram. Då uppstår ett helt plant lastutrymme på 1 620 liter. I högre utrustningsnivåer ingår också att framsätespassagerarens stol går att fälla fram vilket ger en total maximal lastlängd om 2 671 cm.

Bagageutrymmet är praktiskt inrett med krokar där man kan hänga upp kassar och ett lastgolv som går att vika upp för att förankra större och mindre föremål i lastutrymmet. Hatthyllan går enkelt att rulla undan i två steg och bagagenät är standard.

I övrigt är detta en vanlig Golf, den bil som 58 europeiska motorjournalister med överlägsen marginal röstade fram som den bästa bilen som presenterades under förra året.


Valet av Golf som Årets Bil är lätt att förstå för alla som kört den. Liksom tidigare är Golf lättkörd, har hög kvalitetskänsla i detaljer, utmärkt förarmiljö, säkra och lagom underhållande köregenskaper, samt finns med en uppsjö olika drivlinor.

Den sjunde generationen har utvecklats när det gäller säkerheten. Från och med utrustningspaketet ”Masters” ingår adaptiv farthållare och autobroms. Det innebär att bilen själv klarar att bromsa för hinder och därmed undvika olyckor där föraren inte är tillräckligt uppmärksam.

Jämfört med sin föregångare har också den nya Golfen blivit betydligt rymligare. Den skillnad man märker först är dock att komforten tagit ett sjumilakliv framåt. Till slut tröttnade de tyska ingenjörerna tydligen på motorjournalisternas ständiga gnäll om Golfs känslighet för grov asfalt.

På den nya generationen är däcksbullret kraftigt dämpat och Golf i halvkombiutförande tillhör nu det tystaste i klassen.

Mycket talar för att samma goda egenskaper gäller för kombin även på svensk, grov asfalt.

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Golf Sportscombi?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Volkswagen Golf Sportscombi GT 1,4 TSI BlueMotion Technology DSG7

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Volkswagen Golf Sportscombi GT 1,4 TSI BlueMotion Technology DSG7

Pris, från kr: Cirka 235 400.
Modell: 5-dörrars, 5-sitsig kombi.
Säljstart: Augusti.
Mått, cm: L 456/B 180/H 148.
Tjänstevikt, kg: Från 1 368.
Motor: Fyrcylindrig bensinmotor med turbo och direktinsprutning. 16 ventiler. 1 395 cm3. Max effekt 140 hk vid 4 500 v/min. Max vridmoment 250 Nm vid 1 500 v/min.  
Kraftöverföring: Framhjulsdrift. Sjustegs dubbelkopplingslåda DSG (Med sexväxlad manuell växellåda kostar bilen 220 900 kr).
Prestanda: Toppfart 213 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,9 s.
Förbrukning: 5,0 l/100 km.
CO2-utsläpp: 116 g/km.
Konkurrenter: Skoda Octavia, Ford Focus, Opel Astra, Peugeot 308, Kia Cee´d, Toyota Auris.

Plus: Säker, komfortabel, rymlig.
Minus: Något kort sittdyna i baksätet. Kanske lite tråkig?

Vad nytt? Rymligare, bekvämare och säkrare kombiversion av Golf.
För vem? Passar de flesta som behöver extra lastutrymme. Das Auto für Alle? 

Kommentarer

#1
2013-09-16 10:12

Ett alternativ till Octavia kombi. Rymliga och prisvärda. Sportcombi...nja

#2
2013-09-16 10:24

Fånigt namn "Sportscombi"!
Jag tyckte Saabs benämning "Sportcombi" också var fånig, men det var ändå hygglig försäljarsvenska.
Varför i hela friden kunde man inte behållit "Variant"?

Men bilen kan ju vara bra ändå, speciellt om det stämmer att den blivit tystare, det var egentligen det enda jag hade mot Golf när jag hade den.
Jo, en sak till, efter några år när mjukmedlet började försvinna i inredningens alla plastdelar krymte dessa och började skramla och knaka på dålig väg.
Men det kanske är bättre idag?

#3
2013-09-16 10:46

Ssaabnisse, du vet väl vart stora delar av mjukmedlet tog vägen? Ner i dina lungor ... Bilar är som rullande gifttunnor!

#4
2013-09-16 10:47

Konkurrenterna kan ju försöka med driftsäkerhet. Vad jag förstår är in detta VWs starka sida nu för tiden. Jag gillar namnet Ford hade på sina kombibilar. Turnier är ett otroligt fyndigt namn.

#5
2013-09-16 11:19

Ja detta är onekligen en svårslagen bil och som jag ser det,..vem behöver egentligen en Passat?
Priset har alltid varit det största skälet till att jag inte köpt någon ny Vw men det är möjligt att det kompenseras något på sikt.
Nästa sak är den korta nybilsgarantin vilken jag tycker måste höjas för oavsett fabrikat så är bilarna fullproppade med elektronik och 2 års nybilsgaranti är för kort tid.

Skulle vilja se ett test med denna bilen för att se vart förbrukningen hamnar,..tror tyvärr att den landar långt högre och då får man kanske titta på ett dieselalternativ istället men då skenar förstås kostnaderna.
Kanska får vi även se en elmotor i denna kaross inom snar framtid?

#6
2013-09-16 11:52

Ja den ser ju jättesportig ut.
Den är väl ett alternativ till Skoda Octavia. Mest en smaksak vilken man väljer skulle jag tro om man bortser från priset. Golf är väl snäppet dyrare än jämförbar Octavia.

#7
mcregor
2013-09-16 12:25

Var inte så säker på att Golfen är dyrare, Hackenbush. Ja - jag vet inte men det behöver inte vara nån absolut sanning längre när man jämför snarlika utrustningsnivåer. Skoda har ju varit rätt duktiga på att höja priserna så epitetet "en nuftig bil" kanske inte längre stämmer till 100 % - i alla fall om man också tolkar in billig i detta.

#8
2013-09-16 12:39

Tjaa... Volvos V series fullständiga namn är ju Versatility - Månsidighet. Inte särskilt snyggt det heller

#9
2013-09-16 12:42

Det är nog inte många som vet vad man menar om man säger:
"Jag har köpt en Versatility 70"

#10
2013-09-16 13:03

Vad 58 biljournalister röstade fram som årets bil är ju inte nödvändigtvis ett kvalitetskriterium.

Med tanke på VW-koncernens kvalitetsproblem så tror jag att det finns rätt många skäl som konkurrenterna kan förlita sig på...

#11
2013-09-16 13:20

Golfen är helt enkelt en mycket bra bil och är jämförbar med Astra och Focus på de flesta punkter. Men titta på bilden :-( vill verkligen Golfägare inte ha nåt fräschare varje gång dom byter upp sig i årsmodell. Tydligen inte.

#12
2013-09-16 13:34

Det är många som klagar på att VW/Audi gör så små förändringar på varje ny modell, men man skall komma ihåg att VW/Audi tänker mycket på ägarna till utgående modeller på så sätt att en utgående Passat/Golf/A4 med flera inte ser tokgamla ut bara för att de ersätts av en ny modell. Detta är faktiskt något som jag ser som värdefullt. Hur ofta ser vi inte främst asiatiska märken som så radikalt byter utseende på en ny modell att ingen vill ta i den gamla ens med tång?
Marknads- och produktstrategerna på VW/Audi vet vad de gör. Hade konceptet inte fungerat hade det sett annorlunda ut för länge sedan.

#13
2013-09-16 13:44

Ja att Audi/WV inte gör några stora förändringar ser man inte minst på växellådssidan vilket säkert uppskattas av köparna.
Ny slogan kanske blir "låda på köpet" när man väljer en Audi/VW .

#14
2013-09-16 13:54

Jag tror att vi skall påminna PREVIA om att Toyota återkallar i praktiken hela årsproduktionen av bilar nuförtiden. Ny slogan från Toyota kanske kan bli "Behåll din Toyota som ny - ställ den i vår verkstad". Tja ...

#15
2013-09-16 14:13

Nej Kapten VW/Audi behöver inte återkalla några bilar då bilägaren själv får stå för reparationen om han nu inte råkar bo i Kina eller USA där garantin förlängs på felkonstruerade bilar. Men nu kommer bilarna få Asiatiska växellådor så då kanske problemen försvinner.

#16
mcregor
2013-09-16 14:37

Previa - även om det i sig är sorgligt så talar vi om, såvitt jag förstått, en enda modell av flera bland DSG-lådorna och inte alls om t ex VAGs manuella lådor.
I de fall ägarna av just dessa torrlamell- DSG-lådor verkligen drabbats är det givetvis oacceptabelt men att tjata om detta i var och varannan artikel-tråd här på ViB blir nästan lite patetiskt till slut, tyvärr. Ni som tjatar är ju inte de som blivit drabbade så ni lär ju knappast lida av detta utan kanske t o m glädja er - det verkar i alla fall så med tanke på hur detta upprepas gång på gång i syfte att klassa ner VAG-produkter. Jag vet att dom inte är perfekta men fel och felaktig hantering av tillverkaren kan vi nog från tid till annan hitta hos de flesta tillverkare/leverantörer tyvärr. Så även om det är oacceptabelt att ägare drabbas av eventuella felaktigheter så har vi förstått det vid det här laget.

#17
2013-09-16 14:40

mcregor: Bra sammanfattat!

#18
2013-09-16 14:40

Visst är det så Kapten, men jag och många vill nog ha lite mer nytt då man byter upp sig några år.

#19
2013-09-16 14:53

Lars58, det som egentligen betyder något för VW/Audi är att konceptet fungerar. Att alla sedan inte gillar den försiktiga strategin (som du med flera - och även jag, lite grann) kan VW/Audi leva med. Tar man nya Passaten så ser man ju ändå ganska tydligt på vägarna att den är just ny - samtidigt som den gamla modellen inte ser överdrivet gammal ut, vilket ägarna till den förra modellen nog känner sig ganska nöjda med.

#20
mcregor
2013-09-16 15:04

Håller med kapten och just denna återhållsamma förnyelse är med stor sannolikhet en av orsakeran till att t ex en begagnad Golf med några år på nacken är attraktivare på begagnatmarknaden än t ex en Megane av samma ålder. Sen är det absolut så att alla inte gillar denna smått konservativa syn på utvecklingen av bilens design men det är tydligen tillräckligt många som uppskattar den också - annars skulle bl a Golfen knappast säljas så bra. Det finns ju fler exempel utanför VAG där man också helt klart ser vilket märke det är på kärran även efter att en ny modell kommit - vilket inte är fallet med många andra tillverkares bilmodeller. Sen så har nog flera tillverkare faktiskt börjat uppmärksamma värdet av kontinuitet i designutvecklingen.

#21
2013-09-16 15:19

Jag upplever nya Golf kombin som ett stort lyft jämfört med den tidigare modellen. Har aldrig gillat exteriören på den tidigare. Nu tycker jag den är trevlig.
Turbomotorn på 140hk bästa alternativet kanske?

#22
2013-09-16 15:39

Angående DSG så är det ingen som vet hur många bilar som drabbats, eller i vilken omfattning lådan rasat kontra andra växellådsalternativ på marknaden. Det är alltså lite av storm i ett vattenglas.

Det är förvisso inte acceptabelt med dåliga och undermåliga lösningar. Men att förstora upp det på ett sådant sätt som allehanda inskränkta individer har en tendens att göra är korkat (dessutom med hänvisningar till att en annan låda skulle hålla bättre kopplat till dess tillverkningsregion luktar bondläppsresonemang hela vägen) .

Ingen vet omfattningen, ingen kan uttala sig om hur många lådor som går sönder och varför och ingen kan göra relativa jämförelser mot andra konkurrerande alternativ på marknaden. Låt oss utgå från det perspektivet om debatten skall bli balanserad.

MVH AL

#24
2013-09-16 16:20

Ja AL, det är mycket snack om just vissa DSG, men det går inte att förneka att det varit en hel del problem.
Det vore intressant att få reda på vad VW har gjort för att få felen åtgärdade och om alla problem är lösta.
Men finge jag välja mellan en DSG och en flerstegad modern Aisin skulle jag aldrig välja DSG.

#25
2013-09-16 16:37

Hej saabnisse, det är säkert sant att det varit problem. Men jag är ganska säker på att de är åtgärdade i så fall. Sedan är jag som sagt mest intresserad av omfattningen. För alla biltillverkare har problem och även lådor från Aisin rasar! Jag vet ett antal som drabbats och drabbas - beroende på konfiguration.

Om vi nu inte känner omfattningen så tycker jag att vi kan ha de rapporterade problemen i åtanke. Men att samtidigt avråda från köp - eller förstora upp det på ett sådant sätt som allehanda skrupelfria krafter gör är att dra för stora växlar;-). Vi vet som sagt inte omfattningen.

Om jag själv kan tänka mig en DSG? JA!

MVH AL

#26
2013-09-16 16:54

Hade jag inte redan en *vanlig* Golf så hade det blivit en sådan här...

#27
2013-09-16 17:07

Av alla dom som jag vet som har en VW/Audi med DSG har inte en vittnat om några som helst störningar.

#29
2013-09-16 18:32

Jo sport? På vilket sätt är en standardbil sportig? Tung, klumpig och slö är ju ungefär dit man kommer med en standardvagn....

Vill man ha verkligt roligt så köper man en go-cart. Och för att ta sig ut till banan passar en VAG Golf utmärkt, gärna eldriven.

MVH AL

#30
2013-09-17 03:56

Är nu inne på min andra VW med DSG och inga problem.
MEN, det är den 6-växlade lådan som sitter i 140+ HK-dieslarna som jag haft.
De lådor de har haft problem med är 7-växlade lådorna. Så, köp en diesel med 6-växlad DSG och ni har INGA problem.

Nästa bil blir en Golf Sportkombi GT

#31
2013-09-17 09:29

LC4ever, det var ett bra tips. Men frågan är varför VW envisas med att ha kvar den 7-växlade varianten i sortimentet?

#32
2013-09-17 10:27

Vad konkurrenterna har att sätta emot...? Ja till att börja med har de flesta märken en mycket bättre verkstad som tar hand om bilen, sen är det många bilar som passerar denna bilen när det gäller fel och brister, var har de hybridmodellen ?

#33
mcregor
2013-09-17 10:59

Simon - har du nåt bra exempel baserat på egna erfarenheter när det gäller att VAG-verkstäderna är sämre än andra ? Eller är det nåt "du hört" ? Jag börjar bli lite trött på floskler som slängs ut. Visst - det finns säkert exempel på VAG-verkstäder som är dåliga men åter - det kan du finna även hos t ex GM, Toyota eller Kia.
Och hur mycket har du på fötterna när du säger "sen är det många bilar som passerar denna bilen när det gäller fel och brister" - jo, du har inte ett dugg ! Detta är f ö en helt ny modell så det vore märkligt om du skulle kunna ha nåt på fötterna överhuvudtaget - oavsett om det är en VW, Opel eller Toyota - t ex.... Ang hybrid-variant så är det ytterst få konkurrenter som har ett hybrid-alternativ - det är väl bara nya Auris Hybrid såvitt jag kan komma på. Men det kommer säkert för just nu verkar ju VAG vara på hugget när det gäller elbilar och hybrider. Sen skulle jag själv inte kunna köpa en hybrid-kombi så länge jag inte kan använda bilen för att dra ett släp.

#34
2013-09-17 13:06

mcregor, du verkar ju läsa vad som skrivs här men tydligen inte så noga, den 12 september så publicerades i denna tidning en artikel just om hur bra verkstäderna är, VIB skriver: "Volkswagen-gruppen befinner sig i vanlig ordning på den nedre halvan"

Kollar vi i tabellen så är det bara tre bilmärken som lyckats få lägre betyg

http://www.vibilagare.se/sites/default/files/imagecache/lightbox/vibilagare/AIX13VerkstadMainExpl_Graf.jpg

Du verkar mest sur för att jag inte berömmer Golfen, helt ny påstår du, det ända nya är att det är en kombikaross på den Golf som redan finns...;)

Du påstår att jag inte har någon vetskap om VW:s problem...???? Man är väl inte dum heller och jag är faktiskt läskunnig....

Motorer där kamkedjor går av, växelådshaverier mm.

Mitt svar var på VIB påstående under rubriken, "Det är svårt att se vad konkurrenterna har att sätta emot när nu Årets Bil kommer i kombiutförande"

Ja det räcker att konstatera att åtminstone Toyota har hybridteknik oavsett om det passar dig eller inte.... Att det dessutom är inte mindre än 22 andra bilmärken som har bättre verkstäder får mig att fundera på skribentens kunnighet.....

#35
mcregor
2013-09-17 13:36

Ja du Simon - undersökningar är absolut ett sätt att ta in erfarenheter men det kanske inte är den enda möjligheten. Jag har personligen ägt många märken under drygt 40 års bilägande och inget har hittills pekat på att VAG-verkstan skulle vara sämre än t ex Toyota-verkstan. Tvärtom, jag har absolut haft problem med en VAG-bil för många år sedan men vad gäller verkstan så skötte dom sig föredömligt. Det är visserligen ingen garanti för att alla VAG-verkstäder gör detta men min egen erfarenhet är i alla fall hittills inte alls så dålig som du vill göra gällande m h a ViBs undersökning.
Beträffande bilen - även om Golf 7 som sådan funnits ett år eller så betvivlar jag att du har pålitlig statistik som verifierar ditt påstående att "sen är det många bilar som passerar denna bilen när det gäller fel och brister". Visa gärna var du funnit dessa uppgifter. De du räknar upp är inte specifikt knutet till Golf 7 - vet inte om de överhuvudtaget är relevanta. Känns som din agenda överensstämmer med i alla fall en ytterligare skribent här som gör sitt bästa för att smutskasta alla produkter ifrån VAG. Alla kan inte älska alla och det gäller även bilmärken men oavsett om det är VAG eller t ex PSA som är hatobjektet så behöver man inte upprepa och upprepa och upprepa och upprepa och upprepa och upprepa....ja, du ser vad tråkigt det är med upprepningar. Tror att de flesta här redan hört dina anti-VAG-argument.
Vi har f ö även annat än VAG på garageuppfarten så jag har inga problem med andra märken - däremot med tjatigt upprepande bara för att smutskasta.

#36
2013-09-17 14:07

Nu är det trots allt så Simon no1 att ingen känner omfattningen på motorhaverier eller DSG-problem hos VAG. Den statistik som finns utmålar inte VAG som värre än medelbilen. Lösrykta tidningsartiklar är heller ingen tillförlitlig källa som ger oss några som helst kunskaper om hur sannolikt det är med motorhaveri hos en VAG kontra andra bilar.

I fallet verkstäder gäller precis samma sak. Den sammanställning som du visar oss påvisar att Lexus troligtvis utmärker sig. I övrigt är skillnaderna mellan olika märken så liten att den inte är statistisk säkerställd. Det finns alltså inga som helst belägg för VAG:s bottenplacering i nämnt material.

Så rätt skall vara rätt. Håll dig till fakta och var kritisk när du läser undersökningar. Annars riskerar du att trampa i samma fälla som en del andra märkesfanatiker.

MVH AL

#37
2013-09-17 16:33

MVH AL och macregor, det är just fakta jag grundar mina uttalande på och inte personliga erfarenheter även om jag också ägt en Golf en gång, enstaka bilar är ointressant utan istället bör man se på helheten om bilden ska bli rätt...

Det är väl också en av anledningarna till jag jag oftast länkar till källor till mina påståenden, man måste ha en bra grund att stå på...:)

MVH AL snackar om att hålla sig till fakta och det är just vad dessa undersökningar tar fram, du ska få en länk till här där länsförsäkring utreder antalet maskinskador där Golfen precis som jag påstår ligger sämre till än många andra bilar, läs och begrunda, det är fakta och inte tyckande....:)

http://mb.cision.com/Public/152/9371680/8173f769484f3fae.pdf

#38
2013-09-17 16:46

Märkligt det där med namnbytet, är det nåt reklamsnille som hittat på det?
Variant är ju väl inarbetat, och det finns knappast någon logik i att en kombi som växt rejält istället får ett namn som antyder att det är en kombi som lagom rymmer en golfbag.

Designen är som vanligt på en Golf, föga uppseendeväckande eller förargande, något som tydligen går hem hos kunderna. Ett stort plus för bra runtomsikt och ett funktionellt bagageutrymme.
Minus för att den inte har autobroms i alla versioner, det och den låga vikten gör att de åkande lever farligt. Borde sitta varningstext i bilen. "Undvik krocka med V70 och andra tunga bilar"...

#39
2013-09-17 16:56

...Fast nu handlar ju artikeln om nya Golf Sportscombi och inte några gamla undersökningar om modeller som har utgått...

#40
2013-09-17 16:57

hultarn, då får man köra med last hela tiden så bilen blir tyngre... :)

#41
2013-09-17 17:08

Jag tycker det är positivt att Simon no1 länkar till källor. För då kan vi alla gå in och kontrollera hans påståendens verkliga innebörd. Mycket bra Simon no1!

Men, sedan har vi det här med att läsa och förstå innebörden i källan. Länsförsäkringars rapport, som bygger på huvudrapport jag länkar till nedan, visar INTE att VAG har påtagligt fler motorskador än andra. Den visar en dragning något över medelbilens resultat, och med hänsyn tagen till slumpmässiga variationer (alltså det man brukar kalla för felmarginal) alltså inte vare sig sämre eller bättre än en rad bilar i undersökningen (s 5-6). Sedan finns det dock en del märken som ligger bättre till än VAG, det medges, men i gengäld även märken som har större problem. VAG ligger alltså ungefär i mitten (medelbilen).

http://mb.cision.com/Public/MigratedWpy/93506/9164450/bb2bf2ca956f9f1d.pdf

Så även när man läser Länsförsäkringars rapport så finns det inga belägg för att VAG havererar mer än medelbilen. Betänk särskilt också, att rapporten i fråga inte behandlar samtliga motorskador på marknaden utan ett urval av desamma. Därför får vi en felmarginal, eller slumpavvikelse och kan då ej heller tolka siffrorna helt statiskt. Precis samma sak som med Autoindexs siffror över bilverkstäderna således.

På följande sidor kan Simon No1 sedan lära sig mera om slump, urval och felmarginal:

http://www.aktiesite.se/sv-SE/article/random-variation/
http://www.scb.se/Pages/List____293667.aspx
http://www.scb.se/Pages/List____293522.aspx

MVH AL

#42
mcregor
2013-09-17 17:10

Hultarn - även om du har rätt i princip så tror jag inte att det kommer att säljas många Golfar som saknar autobroms och adaptiv farthållare (=mycket smidigt tillbehör) eftersom detta ingår i det s k Masterspaketet som säkert mer eller mindre alla kommer att välja till. Hur många Auris kombi kommer det t ex att säljas med autobroms ? Jo - ingen alls eftersom denna nya bil inte ens har det som valbart tillbehör. Det är nog bara f n VAG-kombisar i denna klass som har denna funktion och i Golfs fall vill jag nog närapå kalla det för standard eftersom det som sagt ingår i det paket som nästan alla Golfar som säljs i Sverige utrustas med.

#43
mcregor
2013-09-17 17:47

Rättar mig själv lite eftersom även Ford Focus går att få med bl a autobroms - men tyvärr har Ford Sverige valt bort detta paket på närapå alla lagerbilar vilket är sorgligt. Det har ju funnits under drygt 2 års tid men jag undrar hur många bilar man sålt med denna säkerhetsutrustning... Här hade man ett säkerhetsmässigt försprång till klasskonkurrenterna sam man slarvade bort å det grövsta.

#44
2013-09-17 18:40

På tal om autobroms, så läste jag nyss att Volvo V60 och V70 i praktiken blir 52.000 dyrare om man vill ha autobroms. Det fordrar nämligen att man först köper ett utrustningspaket för över 30.000...
Man undrar ju varför?

#45
2013-09-17 18:51

Bra MVH AL, du kan ju läsa under rubriken "Bilar som oftast drabbas av motorskador" (sid 6) och "Växelådsskador dyrast att reparera" (sid 8)

Där det tydligt står vilka bilar som drabbas oftast, punkt slut....:)

Nu ska jag bänka mig framför TV:n för Speedwayfinal.... Ha en go kväll

#46
2013-09-17 19:39

Ja Simon No1, läser är precis vad jag gör. På sidan 8 om växellådorna står då följande:

http://mb.cision.com/Public/MigratedWpy/93506/9164450/bb2bf2ca956f9f1d.pdf

"För Chrysler är växellådsbyten kraftigt överrepresenterade, främst för modellerna Voyager och 300 C."(...)

"Skador på växelvajrar är vanligast hos Toyota, på modellerna Avensis och Corolla."

Jag ser inget om VAG här.

Sedan betyder som sagt inte dessa rapporter att VAG generellt sett är mer skadefrekventa än andra. Det innebär att de i Länsförsäkringars material har en viss skadenivå (ungefär som medelbilen f.ö). Men Länsförsäkringar är inte det enda försäkringsbolaget i Sverige. De har ej heller med alla existerande bilar på den svenska marknaden i sitt material, utan enbart en liten del. Eftersom man inte kontrollerat alla bilar i populationen får man en felmarginal, och jag rekommenderar ödmjukast Simon No1 att läsa in sig på vad det innebär.

I övrigt kan tilläggas, att Länsförsäkringars rapport saknar en rad viktiga variabler för att vi skall kunna göra några jämförelser mellan olika fordon. Exempelvis har vi inga uppgifter om antal körda mil (då ingen byggt evighetsmaskinen än påverkas detta skadefrekvensen). Vi vet heller inget om användningsområde, ålder hos förare och fordon eller servicehistorik.

Så innan man åberopar en rapport är det viktigt att man har ordning på sådana saker. I alla fall om syftet är att hänga ut ett bilmärke till förmån för något annat.

"punkt slut....:)"!

MVH AL

#47
mcregor
2013-09-17 20:32

Ja du Hultarn - är det så dyrt till vissa Volvo-modeller att få hjälp med "panikbromsen" så är ju Masterspaketet till Golfen ett fynd - "bara" 9.500 kr i reklambladet ifrån den lokala VW-handlaren...) Och det innehåller ju lite mera än autobromsen också. Men som jag nämnt så tycker jag att Ford ska stå vid skampålen som inte satsat mera på sina säkerhetssystem som finns att få till den senaste modellen av Focus - och den kom väl för säkert 2,5 år sedan...

#48
2013-09-17 21:10

Nej nej hultarn. Autobroms är standard på både V70 och V60 (heter city safety på Volvospråk). I analyser som gjorts bidrar detta system till att skadefrekvensen ligger 50% lägre i en Volvobil från år 2010 och framåt än om den byggts år 2000 istället. Avståndet till andra bilar är ännu större, mellan tummen och pekfingret skulle jag säga 100-200% lägre skadeföljd om man jämför med ett litet skramligt plåtschabrak.

Systemet i sig (city safety)har visat sig minska skadenivån i en modern Volvobil med 22 procent kontra närmaste konkurrent (siffrorna avser USA).

Om man däremot vill ha det utökade systemet som kan bromsa bilen fullt ut i hastigheter under 35 km/h och även detektera gående i dagsljus (och snart cyklister o vilt) så ingår det i Driver support pkt för 19 900 kr. Då får man även automatisk och adaptiv farthållare (i hastigheter 0-200 km/h med automatlåda), körfältsassistans, köassist-funktion, aktivt helljus, trötthetsvarnare och trafikskyltsinformation, avståndskontroll (irriterande funktion kan tilläggas) och dödavinkelvarning, . Systemen bygger på kameror och en radar (monterad i bilens grill). Detta system är världsledande och finns inte i många andra bilar än och skall därför heller inte jämföras med allehanda budgetlösningar från andra tillverkare.

MVH AL

#49
2013-09-18 00:04

MVH AL du verkar vilja undvika att läsa i rätt underlag, den undersökningen du letar i är från 2011, den senaste är från 2013 så håll dig till den...

http://mb.cision.com/Public/152/9371680/8173f769484f3fae.pdf

Där står klart och tydligt "Bilar som ofta drabbas av motorskador. För Audi A4, Audi A6 och VW Golf V är motorskador den mest anmälda maskinskadan. På Audi A4 är skador på oljepump och spridare vanligast. Audi A6 drabbas rätt så ofta av motorskador som leder till att motorn byts ut.
Orsakerna till motorbyte hos denna modell varierar och går inte att knyta till någon särskild komponent. VW Golf V akilleshäl är kamremmen eller kamkedjan"

Är det något i denna information som du inte förstår...?

Vi fortsätter "Växellådsskador dyrast att reparera
Växellådsskador är dyra. De bilar som drabbas värst i vår undersökning är Peugeot 307, VW Passat, VW Golf V och Audi A6. Övriga modeller vi
tittat på drabbas bara av ett fåtal växellådsskador"

Så om man ska se hur de nyaste motorerna och växellådorna från Golf klarar sig så bör du läsa rätt undersökning och inte ta till en gammal....:)

#50
2013-09-18 00:30

AL. Kolla in Denna länk:

http://www.svd.se/naringsliv/motor/volvo-tycks-ha-glomt-bort-vardet-av-sakerhet_8524588.svd

Där framkommer att Driver Support paketet till Volvo i praktiken kostar 50.000 kronor Inte 20.000 kronor (avrundat). Man måste Först välja ett paket som kostar 30.000 kronor Innan man kan välja Driver Support paketet.

#51
2013-09-18 02:15

Simon No1. Undersökningen från 2013 är avgränsad till att behandla några populära bilar utifrån ett begagnatperspektiv. Den bygger på 10 populära bilmodeller som sålts perioden år 2006-2009 i Sverige. Urvalet är 1200 skador, med prestandamodellerna undantagna, och skadedatumet pendlar mellan 2008-2012. Det är detta lilla urval som ger det resultat som Simon citerar, det återger dock inte hela bilden eftersom det som sagt bara handlar om 10 olika bilmodeller.

Detta skall ställas mot den större rapporten från 2011, med urval om 10 328, årsmodellintervall 2006-2009 och insamlat under ett och samma år, eller 2010. Eftersom rapporten från 2011 har med betydligt fler fordon på marknaden så ger den också en mer representativ bild av populationens sanna parametervärde, vilket inte gäller rapporten från 2013 (som bara handlar om några få utvalda bilmodeller). Den som önskar hänga ut VAG som särskilt felfrekventa bör således jämföra med alla marknadens modeller, inte bara några få. Urvalet och årsmodellerna är desamma hos båda rapporterna, ja faktum är att den rapport som Simon no1 hänvisar till stora delar bygger på "huvudrapporten" från 2011.

Så det verkar som om Simon missuppfattat syftet med rapporten från 2013 och ej heller riktigt förstått innebörden i densamma.

Fortfarande gäller också att Länsförsäkringars rapport inte återger hela bilden av bilmarknaden utan bara en liten del. Jag har redan angivit ett antal bias som gör att vi fortfarande inte kan sitta och läsa varje fel helt statiskt. Simon tycks inte förmå att kunna beakta denna enkla omständighet, varför?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bias_%28metodfel%29

Sammanfattningsvis saknas det helt och hållet stöd för uppfattningen att VAG är mer felfrekventa än andra bilar. För att leda en sådan sak i bevis måste Simon kunna visa upp en felkvot som också tar hänsyn till hur långt fordonen körs, inom vilka miljöer, med respektive ålder- och könsfördelning hos förarna. Dessutom måste han få fram ett större urval och i detalj kunna redogöra för hur stor felmarginalen är hos respektive skattning. Vid en sådan situation är jag den första att lyssna och imponeras, men Länsförsäkringars rapport visar inte detta och allra minst den lilla som tar upp några få modeller.

MVH AL

#52
2013-09-18 02:44

Ja det har du faktiskt helt rätt i Havsfidran. Helt galet.... Men i gengäld tror jag inte att en genomsnittlig kund som köper en basutrustad bil väljer drive support i första taget utan troligtvis först lägger pengarna på annan utrustning innan paketet. Och som sagt, autobromsen sitter där som standard.

Ang artikeln så har jag kontaktat Jonas Fröberg på SVD och förklarat för honom lite vad en autobroms är och hur den fungerar. Det finns nämligen ännu inget system på marknaden som i skrivande stund klarar av att bromsa i enlighet med hans antagande i artikeln.

MVH AL

#54
mcregor
2013-09-18 06:37

Simon - jag trodde i min enfald att det var Golf 7 vi diskuterade i denna tråd och inte Golf 5. Men jag har kanske missuppfattat frågan "Vad tycker du om Volkswagen Golf Sportscombi?"...

#55
2013-09-18 07:00

AL: jag läste samma artikel som havsfidran pekar på, tycker själv det var en smula märkligt men man ska aldrig lita på journalister...

#56
2013-09-18 09:25

Att kalla den arvtagare till 245 är att ta i.
En slitvarg som 245 finns inte idag, det byggs inte bilar på det sättet längre.

#57
2013-09-18 11:36

Jag är förundrad att MVH AL anser sig veta bättre än de som arbetar och har det som sitt yrke att ta fram statistik.... Ja, ja, du får tro vad du vill, vi andra som kan läsa ser tydligt vad undersökningen kommer fram till...

Inte ens om vi kollar din länk som är från 2011 förändras bilden, VW ligger långt under snittet.....

Så du får fortsätta blunda hur mycket du vill, jag kommer inte längre i denna debatt för du har bestämt dig att alla undersökningar som påstår att VW är sämre en medelbilen har fel.....

#58
2013-09-18 11:39

mcregor, jag reagerar på texten i rubriken, och det borde du kommit ihåg eftersom jag skrev in texten i det inlägg du bemötte först, har du glömt så får du backa i tråden....:)

Att uttala sig om just modellen 7 i driftsäkerhet skulle kunna vara svårt om det inte vore för att de andvänder sig av samma motorer och växellådor som ingår i tidigare bilar....

#59
mcregor
2013-09-18 13:37

Ja du Simon - eftersom du väljer att basera ditt tyckande på en Golf-modell som är 2 generationer äldre så kommer vi nog inte lägre. VAG liksom andra tillverkare förbättrar också detaljer som visat sig inte hålla måttet så det är väldigt svårt att dra några slutsatser om hur Golf 7 kommer att stå sig relativt andra populära bilar baserat på bilar som är 2 generationer äldre. Så för att undvika långrandiga "PSA-trådar" så låter jag det vara bra i dessa frågor i o m detta inlägg. Inga garantier dock men jag skall i alla fall försöka...:)

#60
2013-09-18 16:01

Nej då Simon No1, jag säger mig inte veta bättre (även om jag råkar ha samma yrke själv) utan jag kan bara gå på det du skriver. Simon No1 säger sig kunna visa att VAG är mer skadefrekventa än andra. Han underbygger sitt ställningstagande med en studie genomförd av ett försäkringsbolag, 1200 skador bland 10 vanliga fordon. Eftersom undersökningen är avgränsad till 10 fordon så vet vi inget annat än medelvärdet hos dessa 1200 skador (förutom alla andra störfaktorer som snedvrider utfallet). Vi vet heller inte hur stora skillnaderna verkligen är i populationen, utan kan enbart titta på dessa 1200 skador.

Simon no1 säger sig använda fakta och källor i sina skrivelser, vilket jag tycker är berömvärt. Men när jag då ger honom en radda med (SCB) länkar som belyser vad hans egen källa egentligen visar så ignorerar han dem. Det klart - om man väljer att blunda för den samlade kunskap och fakta som existerar inom ämnet statistik - så drar man också felaktiga och lekmannamässiga slutsatser. Det är väldigt vanligt, framförallt hos journalister.

Simon no1 har fortfarande inte lyckats visa någon fakta som visar att VAG generellt sett är mer felfrekventa än genomsnittet ute på bilmarknaden. Det han visat är en sammanställning av 1200 skador hos 10 fordon. Sist jag tittade ut genom fönstret såg jag betydligt fler fordon än dessa 10 undersökta. Hur hög skadenivå som resterande fordon har i jämförelse med VAG har inte Simon no1 påvisat. Han har heller inte kunna förklara hur stor felmarginalen (d.v.s den verkliga skillnaden) är mellan de olika fordonen i hans egen källa.

Så nästa gång som Simon no1 önskar verifiera sin subjektiva uppfattning, att VAG har en högre felfrekvens än resterande bilar på marknaden, så måste han plocka fram data som visar på felnivån i relation till antalet körda mil, (d.v.s kvoten). Först därefter kan vi börja göra riktiga jämförelser mellan märkena. Det vet i princip varenda statistiker - och så även Länsförsäkringar.

MVH AL

#61
2013-09-18 16:03

Simon No1 skriver:

"för du har bestämt dig att alla undersökningar som påstår att VW är sämre en medelbilen har fel....."

Och hur ser felkvoten för medelbilen ut? Kan du redogöra för den?

(obs; den står inte i Länsförsäkringars rapport från 2013 - inte heller i den från 2011).

MVH AL

#63
2013-09-18 19:24

Herregud! Kommer inte tillbaka, never ever! :D

#64
2013-09-18 19:33

Irvor: tack och lov så kommer inte nåt liknande 245 tillbaka. Dåliga vägegenskaper, slöa och törstiga motorer, dåliga utrymmen, knäande fjädring och rostbenägenhet utöver det vanliga.
Vi får hoppas att Golf inte innehar någon av dessa egenskaper.

#65
2013-09-18 23:02

MVH Al jag trodde bättre tankar om dig innan dina patetiska bortförklaringar, om nu länsförsäkringar har statistik på antal skador per bil om det så bara är de 10 populäraste så är det ändå mer än vad du har, resultatet av undersökningen kan du inte svamla bort hur gärna du än försöker....!

Sluta med ditt svamlande och acceptera att det faktiskt förs statistik över antalet skador....

#66
2013-09-19 02:35

Simon no1 inledde denna debatt med att VAG är mer felfrekventa än andra bilar på marknaden. Han påstod sig kunna visa detta och han underströk att han föredrar att hålla sig till fakta medelst källhänvisningar.

Det visade sig att Simon no1 fakta är härledd från en (deskriptiv)(1) källa som tar upp en väldigt avgränsad del av bilmarknaden, eller 10 biltyper som såldes perioden 2006-2009. Baserat på dessa data, 1200 skadeärenden hos försäkringsbolaget Länsförsäkringar, säger han sig ha visat att VAG är mer felfrekvent än medelbilen (där han fortfarande inte förmått definiera felnivån hos medelbilen - trots att han med sin deskriptiva källa påstår att VAG ligger över den:-)).

Så inget av Simons påståenden stämmer. Länsförsäkringars statistik mäter inte hela bilmarknaden, utan 10 utvalda modeller. Den undersökning som Länsförsäkringar gjort som spänner över en betydligt större del av bilbeståndet, under samma period, har jag redan redovisat.

http://mb.cision.com/Public/MigratedWpy/93506/9164450/bb2bf2ca956f9f1d.pdf

Här framkommer en mer nyanserad bild, och den är att VAG ligger ungefär i mitten med avsikt på skadefrekvens (OBS: nu inkluderar jag felmarginalen - har SImon läst in sig på vad det är än (2)?). Om denna studie sedan kan ses som ett OSU (3) och därigenom skatta populationens (bilmarknadens) verkliga medelnivå(2) är heller inte troligt. Men det återger i alla fall en större andel av marknaden än 10 utvalda bilmodeller.

Studien säger dock inte allt, och den saknar i mångt och mycket väsentliga delar för att vi skall kunna göra vetenskapliga jämförelser mellan olika fordon (4). Typexempel på sådana saker är variation i körsträcka, användningsområde, ålder och kön hos förare/ägare (5).

Men sannolikheten att Simon No1 ens beaktar sådana omständigheter är infinitesimal (6) så det är nog ingen ide att jag förklarar dessa variabler (7) då han konsekvent vägrar se fakta - trots att han säger sig stå upp för den...

(1). http://www.infovoice.se/fou/bok/10000013.shtml
(2) http://sv.wikipedia.org/wiki/Konfidensintervall
(2) http://www.infovoice.se/fou/bok/statmet/10000047.shtml
(3) http://sv.wikipedia.org/wiki/Obundet_slumpm%C3%A4ssigt_urval
(4) http://sv.wikipedia.org/wiki/Empiri
(5) http://www.scb.se/Pages/Article____347909.aspx
(6) http://en.wikipedia.org/wiki/Infinitesimal
(7) http://www.infovoice.se/fou/bok/10000014.shtml

MVH AL

#67
mcregor
2013-09-19 08:11

Simon - hört talas om det gamla uttrycket "lögn, förbannad lögn, statistik..."
Det lärde jag mig redan av min rektor när jag gick i grundskolan för ett halvt sekel sedan. M a o - man skall vara en aning skeptisk till undersökningar - i all synnerhet när man inte har alla fakta runt hur resultatet tagits fram. Ja - detta har ju AL redan redogjort för och den delen överlåter jag med varm hand till honom. Men den gamla frasen kan man dock tänka på när man ser alla undersökningsresultat vi ständigt matas med.

#68
2013-09-19 09:03

All heder till dig "Al" ( och mindre till tokstollar som "Birger" ) men även den som är väl insatt i statistik inser hur lätt det är att gå vilse i denna djungel.
När det gäller Vw är det mycket prat om dåliga växellådor och det är förståss inte bra men hur mycket gemene man berörs egentligen är inte så lätt att veta.
Hur många bilar utav 1000 är det egentligen fel på o.s.v
VIlken statistik kan vi lita på och HUR skall den utläsas?

"Al" vill gärna med liknande statistik visa på att Franska bilar är de sämsta som finns och kanske är det så men trots detta så säljs de i miljoner ex varje år så jag utgår ifrån att långt ifrån alla delar denna åsikt.
En bil kan lika gärna vara den bästa som den sämsta för någon och då spelar fabrikatet ingen roll.
Idag är det dessutom än svårare att veta hur bra en bil är då komponenterna delas utav så många.
Själv säger jag inte att en bil är bättre eller sämre än någon annan men tycker att det är väldigt konstigt när en bil plötsligt anses sämre enbart p.g.a vilket emblem som sitter på bakluckan.
T.e.x så köper MB,Toyota och Nissan ( mfl ) Renaults skåpbilar och alla blir de dyrare med det finare märket,..obegripligt för mig som sagt.

#69
2013-09-19 09:58

Men Käre MVH AL, är du inte läskunnig eller...?

Även om vi tar din undersökning där många fler märken är inblandade så är ju resultatet det samma...! Vad är det du inte klarar av att läsa och förstå...?

http://mb.cision.com/Public/MigratedWpy/93506/9164450/bb2bf2ca956f9f1d.pdf

På sidan 5 finns en tabell över hur ofta bilar drabbas av maskinskador, medelbilen hamnar på ungefär 1,1-1,2 skador per 100 fordon, 7 bilar sämre än medelbilen hamnar VW med 1,6-1,7 maskinskador per 100 fordon.....

Att du kan ha så svårt att förstå denna tabell så att du till och med förnekar att jag kunnat visa att VW är sämre än medelbilen är ju riktigt komiskt och direkt avslöjande om hur du läser undersökningar...

Snälla MVH AL, försök att förstå att det är inte jag som skriver detta utan det är statistik från försäkringsbolaget !

Jag är inte ett dugg intresserad av att stycka upp undersökningen för att försöka hitta sätt att bortförklara, om det vore en undersökning betald av någon med exempelvis ett intresse av att sälja en produkt där man kan vinkla frågorna hur man vill så vore det en annan sak, men så är det inte i detta fall utan det är registrerade skador som drabbat bolaget!

Om vi då återigen kollar i den statistiken från 2011 där fler märken är med så är det alltså 23 !!! andra bilmärken som ligger bättre till..... 23 !!!

Så sluta med ditt dravel om att det inte är bevisat att det finns märken som har en bättre kvalitet....!

#70
2013-09-19 11:10

Lika fascinerande varje gång!

Att vuxna? män inte ens under vapenhot kan erkänna att deras favoritmärke/märken har eller har haft grava kvalitetsproblem är bara löjeväckande.

Man kan väl vara helsåld på VAG men ändå inse att man haft osedvanligt mycket strul på senare år, (DSG-7, 1.2 TSI-motorn, kamkedjor/remmar m.m.)

Eller Toyota-fansens skygglappar angående alla återkallelser på senare år.

Mercedes rostproblem är ju också välkända men likväl ska de problemen förnekas/förminskas. Finns många fler exempel också.

Jag var tidigare vid två olika tillfällen sugen på två specifika modeller: Renault Laguna II och Alfa Romeo 156, (är svag för latinska bilar, de har ofta en speciell charm som jag attraheras av). Två märken som jag tidigare haft och som jag gillar. Likväl var jag medveten om Lagunans minst sagt dallriga kvalitet, (spec de första årgångarna), och Alfa twinsparkens aptit på kamremmar och känslighet för oljekvaliteten. Jag hade inga problem med att inse att dessa modeller hade tveksam driftskvalitet men nu blev det av andra olika anledningar ändå inga köp.

Visst är det lite kul med märkesnördar men ofta går ju försvaret av det egna märket/märkena, (eller i vissa fall bilar från ett visst land), alldeles för långt och blir bara löjligt vilket ofta visas på dessa sidor t ex.

Angående Sportscombin: Lär sälja hyggligt och framförallt ta köpare från den bara något större Passaten. Lika trist design som vanligt från VAG men de ska iaf ha beröm att de tvärtemot många andra behåller de stora glasytorna. Volvo har ju helt spårat ur där, V60 är ju värst.

#71
2013-09-19 11:54

Vad är det då som befvisar att tex Toyota har bättre kvalitet än vw och de franska märkena? Kan AL eller någon annan befvisa det? Jag tror knappast det är någon skillnad på dessa märken. Annars skulle det ju inte säljas några franska bilar eller vw heller men det säljs miljoner varje år. Och de andra japanska märkena är de sämre än Toyota och hur befvisar man det? Tror knappast det är någon skillnad alls mellan olika fabrikat i kvalitet nuförtiden. Inte ens Mercedes eller Bmw vara bättre än de andra märkena på marknaden vad gäller avseende fel som bilarna drabbas af.

Det som skillja är huro olika märken taga hand om kunderna när bilarna de äger fåro något fel. Där kan det finnas skillnader mellan de olika märkena.

Så vi hava icke kunnat se någon här hittills som kunnat visa på att tex toyota skulle vara så mycket bättre än franska bilar och vw och andra märken på marknaden.

MVH Birger uno Von Karlsson

#72
2013-09-19 12:36

Tack Rålle G, Birger enklast genom att läsa undersökningar som redan finns...:)

#73
2013-09-19 13:27

Simon no1 det äro ju bara som mcregor säga lögn, förbannad lögn, statistik man bara kollar bort med siffror. Och få det resultat de vilja hafva fram. Därför ska man aldrig lita på de som jobbar med statistik och på det de säga och komma fram till. Jag hafva inte sett något som tyda på än att det vara så stor skillnad mellan de olika bilmärken så det hafva någon stor betydelse dem emellan.

Du får komma med något bättre som befvisa din sak att franska bilar och vw vara sämre än toyota.

Det bästa sätt att ta reda på om en bil vara bra är att tala med de som jobba med dom praktiskt hela dagarna. De veta mer än de som jobba bakom ett skrivbord och tro sig veta bara för att de räkna med siffror och få folk att tro att dessa veta bäst. Statistik är något som bara de som jobba med tro på och på så vis försöka befvisa med sina siffror vilken bil som vara bäst. Dessa inte veta ett smack om hur det se ut i verkligheten på verkstadsgolvet hos de som skrufva med bilarna.

MVH Birger uno Von Karlsson

#74
2013-09-19 15:23

Det är i sak beklämmande att se hur Simon no1 inte läser vad jag skriver. Han lever heller inte som han lär och studerar därför inte alla de informativa länkar som jag givit honom (av hans inlägg att döma). Vad är då syftet med debatt - om inte att lära sig? Om det är för teoretiskt så fråga mig istället så förklarar jag gärna vad det betyder!

Jodå Simon no1, jag har läst Länsförsäkringars båda rapporter. Skillnaden är att jag förstår vad jag läser. Därför har jag nu (förgäves) försökt förklara för Simon no1 vad det är som rapporten visar. Först och främst, den är deskriptiv. http://www.infovoice.se/fou/bok/10000013.shtml. En deskriptiv ansats är beskrivande, inte analytisk. Om man vill göra jämförelser mellan olika märken måste man använda den analytiska delen av statistiken. Annars får vi alla dessa missförstånd (det finns miljoner sådana exempel).

Simon no1 gillar ju Toyota och jag kan avslöja att hela deras produktionssystem är uppbyggt kring den analytiska delen av statistiken, inte den deskriptiva. http://sv.wikipedia.org/wiki/Toyota_Production_System#Toyota_Production_System

Om Simon no1 också hade läst min länk till OSU är, och hur det behandlas, så skulle han sett att de angivna måtten i rapporten http://sv.wikipedia.org/wiki/Aritmetiskt_medelv%C3%A4rde också har en standardavvikelse http://sv.wikipedia.org/wiki/Standardavvikelse. Med hjälp av denna data bildar man ett konfidensintervall http://sv.wikipedia.org/wiki/Konfidensintervall. Anledningen till att man måste bilda detta intervall är för att man inte känner det verkliga värdet i populationen (Länsförsäkringar har ju bara undersökt några tusen bilar, inte samtliga 4 miljoner bilar som rullar ute i trafiken). Med ett intervall får man en felmarginal, en slumpavvikelse, och innan man har en tillräckligt precis mätmetod så får man inga påvisbara (signifikanta) skillnader mellan bilarna http://sv.wikipedia.org/wiki/Signifikans.

De angivna måtten i Länsförsäkringars material kan bero på tiotals olika saker istället för konstruktionsmässiga skillnader, rapporten speglar alltså inte bilpopulationen som helhet. Förstod Simon no1 detta eller måste jag dra det en vända till?

Så fortfarande kvarstår det enkla faktumet att den som önskar visa på skillnader måste visa antalet fel i relation till körda fordonskilometer per bilmodell. Något annat sätt för att visa på verkliga skillnader existerar inte och därför har Simon no1 fortfarande inte visat något annat än en sammanställning av några tusen fordons skador, vad de beror på eller om de finns några skillnader mellan dem framgår inte.

MVH AL

#75
2013-09-19 15:47

Hej Mistro. Jag är fullt medveten om att alla dessa rapporter som släpps gärna och lätt misstolkas. Ofta sitter det lekmän och återger dem (tidningsartiklar exempelvis) vilket gör att opinionen föranleds att tro helt andra saker än vad studierna egentligen visar.

Några som är "experter" på att publicera ovan nämnda resultat är tobaksindustrin. Jag drar mig till minnes en som använde data som visade att 11,7% av rökarna hade lungförändringar. Samma siffra hos gruppen som inte röker var 13,1%. De som inte röker har alltså en större andel lungförändringar än dem som röker påstod tobaksbolaget.

Vad industrin dock "glömde" var att det fanns en störanade variabel med i denna studie, http://sv.wikipedia.org/wiki/Snedvridande_faktor och den bestod av föräldrarnas rökvanor. Med en enkel metod, "standardpopulationsmetoden, http://sv.wikipedia.org/wiki/Standardpopulationsmetoden så gick det att visa att rökarnas egentliga andel med lungförädringar var större än ickerökarna (16,54%>13,14%).

Tobaksbolagets påstående var alltså felaktigt. Skadan i sig var dock redan skedd. Det fanns garanterat en rejäl andel personer ute i samhället som trodde på "propagandan". Därför skall man alltid dra öronen åt sig när man får deskriptiva studier serverade på bordet och läsa in sig på vad de egentligen visar.

Typexempel på störfaktorer är ålder, kön, variation i exponering (såsom körda mil) eller helt enkelt slumpavvikelser i materialet. Sådant anges sällan men om man läser undersökningen ordentligt går det att få fram.

Ibland anger undersökningarna heller inte sådana omständigheter och då kan man slänga dem på tippen. Utan ordentliga referenser/data är deras trovärdighet noll och ingen.

MVH AL

#76
2013-09-19 17:08

MVH AL, du har fortfarande inte förstått att det inte är jag som påstår utan länsförsäkringar som har undersökt, dags att börja fatta kanske...?

#77
2013-09-19 17:49

Simon no1: Förstår är precis det jag gör. Däremot gäller inte det omvända.

Länsförsäkringar redovisar sin skadefrekvens rakt av. Man gör inga anspråk på att visa den generella kvalitetsnivån i bilpopulationen - vilket är vad vi debatterar. Simon no1 har påstått att VAG har kvalitetsproblem, han förmår dock inte att verifiera hur, eller på vilket sätt och i jämförelse med vad. Det är inte att föra en nyanserad och intellektuell debatt. Det är att låta ens subjektiva åsikter vara drivande.

Sedan var det någon som skrev att jag vill försvara Volkswagen och det är lika bakvänt det. Jag äger ingen VW, jag arbetar inte för dem och jag har allt sedan internetdiskussionerna skapades angivit Toyota som ett kvalitetstekniskt föredöme (TPS). Men när någon ger sig ut i debatterna och påstår saker och ting kan jag inte låta bli att undra hur man kan veta dessa saker så tvärsäkert. Simon no1 är en sådan skribent. Men han har alltså inga som helst belägg för sina påståenden.

MVH AL

#78
2013-09-19 18:13

Jodå MVH AL, jag är tvärtemot dig inte en skrivbordsnisse utan är uppvuxen med ett genuint bilintresse, så jag vet betydligt mer än du tror om bilars kvalitet, jag har nära vänner som jobbar som mekaniker på flera olika märkesverkstäder, om du har problem med hur länsförsäkringar gjort sin undersökning så får du väl för allt i världen vända dig till dom med dina löjliga påståenden om att inget går att bevisa.....!

När du ändå håller på så kan du ju granska Amerikanska Consumer Reports de har av någon konstig anledning kommit fram till liknande rapport som Länsförsäkringar gör....:)

VW hamnar sämre än medelbilen även där (plats 18) år 2012

Så sätt igång och visa dom hur fel deras anställda personal som jobbar fram statistiken har.....:) Lycka till

#79
2013-09-19 18:42

Ja jag kan gärna granska både det ena och det är andra Simon no1. Men det är fortfarande inte mitt granskande jag debatterar utan grunden för ditt påstående att VAG har högre skadefrekvens än andra märken. Det har Simon inte lyckats visa. För fortfarande kan man inte åberopa avgränsade deskriptiva undersökningar för att göra generella jämförelser mellan olika bilmodeller. Det är som att låta en kirurg operera utan händer.

Kul med bilintresset; det förenar oss. Jag har arbetat inom fordonsindustrin i (i stort sett) hela mitt yrkesverksamma liv. Jag har sysslat med både inköp, produktutveckling och nu säkerhetsspecialist och har nog minst lika många testmil i ryggen (varav en stor del på provbana) som Simon no1. Så släpp det där tramset.

Som sagt, har Simon no1 en felkvot att visa upp så lägg fram den. Om inte så slipper vi nu då förhoppningsvis fler hänvisningar till undersökningar som inte återger eller ens skattar populationens medelvärde.

MVH AL

#80
2013-09-19 18:53

Problemet med att jobba på en märkesverkstad är att man lätt kan få en skev bild av hur skadedrabbat ens märke är. Man ser ju mest en massa trasiga bilar!

#81
2013-09-19 19:22

Och åter kunde jag snabbt konstatera att inte heller den senaste hänvisningen från Simon no1 mäter den relativa felnivån (felkvoten). http://www.consumerreports.org/cro/2013/04/best-worst-used-cars/index.htm

Vad den (troligtvis) visar är att bilar som rullat långt har fler fel än bilar som körts kortare sträckor. Men det är ju lite att slå in öppna dörrar, ty mig veterligen har ingen byggt evighetsmaskinen än.

Så åter har Simon no1 inget stöd för sitt påstående utan har istället antingen valt ut källan medvetet, då han anser att det gynnar hans agenda, eller så är han bara okunnig inom ämnet.

MVH AL

#82
2013-09-19 19:46

MVH AL, bättre okunnig än korkad, är man okunnig så kan man alltid lära mer

Du bevisar gång på gång att du tror dig veta bättre än de som dagligen tar hand om och betalar för skadorna som bilägarna råkar ut för, god dag yxskaft....!

Jag skiter fullständigt i om det finns en felmarginal för då finns den hos alla förekommande märken så lägg av med trams och inse att det faktiskt är ett väldigt bra underlag som redovisas hos länsförsäkringar.....

Tydligen har dina öron varit helt stängda när det gäller VW:s problem med växellådor och kamkedje/rem problem....

#84
2013-09-19 19:58

Ja det är bra att du erkänner att du är okunnig Simon no1 - det märks!. Och nej, jag har aldrig uttryckt att jag vet bättre än Länsförsäkringars statistik. Nu gör du dig skyldig till det andra som du nämnde i samma mening som okunnig.

Vad jag på goda grunder däremot påvisat är att detta underlag inte duger till att göra relativa jämförelser mellan olika märken. Simon no1 har i denna tråd påstått det, att VAG generellt sett har högre felfrekvens än andra bilmärken. Han har dock inte förmått ange felkvoten för vare sig medelbilen eller VAG. Det är alltså ett helt ogrundat påstående - av precis de skäl jag angivit.

Och felmarginalen är det som alla vetenskaper ständigt brottas med. Det gäller oavsett vad man vill utveckla. Att likt Simon no1 "skita i den" är inte speciellt smart, eftersom han då riskerar att få fram en konstruktion som inte fungerar. Jag skulle i alla fall inte sätta mig i ett sådant flygplan för en resa över atlanten, eller äta en sådan medicin. Och Toyota skulle inte bygga en enda bil på det viset heller.

Men som sagt, har Simon no1 data som visar på de relationer som han driver är han välkommen att redogöra för denna. I annat fall är det nog bättre att han fokuserar sin energi mot andra saker inom bilvärlden än relativa jämförelser av kvalitet.

MVH AL

#83
mcregor
2013-09-19 20:01

Du är rolig du Simon - när jag relaterade till erfarenheter av en VAG-verkstad så skulle vi inte ta hänsyn till enstaka iakttagelser menade du men när det gäller din kompis som jobbar på en märkesverkstad så är det tydligen OK att ta erfarenheter därifrån. Jojo - bara det passar ens egen agenda så är nog både det ena och det andra tillåtet. Sen är det säkert som Trasten konstaterar att en mekaniker på en märkesverkstad ser ju av naturliga orsaker en massa bilar av det märket med felaktigheter...:)
Slutligen Simon - om det nu är ett så enormt problem med VAGs automatlådor och motorer - varför hör vi inga ägare i dessa spalter som råkat illa ut och behandlats illa av VAG ? Allt vi läser i dessa spalter om dessa problem är från ägare av andra märken.... Det borde ju krylla av missnöjda VAG-ägare här borde man tycka... Om jag råkat illa ut så skulle jag minsann inte knipit käft utan berättat detta för alla som vill lyssna.

#85
2013-09-19 20:04

Huvudet på spiken mcregor! Simon no1 är inte intresserad av fakta utan av att misskreditera VAG.

MVH AL

#86
2013-09-19 20:30

mcregor, du läser tydligen inte vad som står eller i vilket sammanhang det skrivs...? Det står inget om en kompis, det står som svar på MVH AL:s påstående om okunnighet "Att jag har nära vänner som jobbar på märkesverkstäder" hur lyckas du få det till en kompis..????

Dessutom så nämndes det som svar på att jag inte är okunnig om bilar och inte som ett exempel på någon rasad bil, men det borde du också sett om du hade lagt lite mer tid på att läsa vad jag skrev....:)

Inte hört något om några problem säger du...??? Hur många exempel vill du ha...????

http://www.teknikensvarld.se/2013/02/08/37996/volkswagens-dsg-skador-drabbar-alla/

http://www.svd.se/naringsliv/motor/vaxelladan-som-skakar-foretaget_8054378.svd

http://www.vibilagare.se/nyheter/vw-audi-och-skoda-aterkallar-dsgfel-1769

http://www.gtiklubben.nu/forum/archive/index.php/t-14774.html

http://www.lupo3lclub.se/topic.asp?TOPIC_ID=2443&FORUM_ID=11&CAT_ID=5&Forum_Title=Verkstaden&Topic_Title=Problem+v%E4xell%E5da%2C+vill+ej+v%E4xla+upp+sj%E4lv%21&whichpage=1&tmp=1#pid17037

Det var växellådan, ska vi ta motorn också kanske......:)

http://www.vibilagare.se/nyheter/kamkedja-oroar-volkswagenagare-28962

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20120119/volkswagen-och-audi-aterkallar-500000-bilar

http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?18847-Kamkedjan-kuggat-p%E5-GTI-10-DSG-Goodwill

Jag blandade tidningar med ägares berättelser

Vill du läsa mer så är det bara att Googla, men nu slipper du vara ovetandes längre i alla fall....;)

#87
2013-09-19 20:35

MVH AL, det är rätt märkligt hur många gånger du nämner Toyota, är det bara för att jag har en sån som min profilbild...? Sanningen är att Länsförsäkring har hundra gånger bättre koll än du, det är något du får leva med......

Jag har gett dig allt du behöver i bevis från Länsförsäkring som utreder detta VW har mer problem än medelbilen, att du inte kan förstå och ta till dig är inte mitt problem utan det ligger helt på dig......

#88
2013-09-19 20:36

Lösryckta tidningsartiklar eller påståenden om fel formulerade från påstådda ägare är ingen exakt kunskap. Det är faktiskt enbart en massa antaganden och duger inte som tillrådlig källa om vi skall göra jämförelser mellan märken, vilket Simon no1 försökt sig på (föga framgångsrikt dock:-))

Simon no1 är dock ärlig med att han är okunnig om bilkvalitet och statistisk bearbetning, så googla på begreppen källkritik, första-, andra- respektive tredjehandsinformation så får du lite mer kött på benen inför framtida diskussioner.

MVH AL

#89
2013-09-19 20:42

Nej anledningen till att jag nämner Toyota Simon no1 är för att jag har bra koll på deras produktionsteknik. Den skulle även Simon no1 må bra av att läsa in sig på.

Länsförsäkringar har koll på de motorskador de har justerat. Men de kan fortfarande inte uttala sig om felnivån annat än hos de bilar man åtgärdat. Att Simon no1 inte förstår varför - eller vad det är man visar i en rapport - faller snarare tillbaka på honom själv. Men han har ju erkänt att han är okunnig så ingen fara på taket.

Dock är det tröttsamt att förklara dessa självklarheter för en person som inte förstår eller tar in vad jag skriver, eller rättare sagt, som driver en personlig uppfattning snarare än visar på verkliga relationer ute i bilparken. ´

MVH AL

#90
2013-09-19 21:09

AL då hafva jag en fundering. Om det nu är så jobbigt för dig som du säger att förklara för vanligt dödliga folk här. Varför skriva du här öfverhuvudtaget? Det är ju du självf som driver in dig till detta i dina egna diskussioner gång på gång med olika personer. Om det nu vara så jobbigt med att svara diskutera med idioter här som inte förstå varför inte sluta?! Är det inte Simon så är det Raphael eller någon annan som också har en annan åsikt. Det lättaste om det nu vara så jobbigt att svara är nog att sluta skrifva här och ägna sin tid åt familjen istället. Frugan skulle nog bli glad öfver detta.

Simon du har också mer att befvisa angående att tex franska bilar och andra vara sämre än Toyota. Detta har du inte svarat på än. Finns det något som befvisa detta?

MVH Birger uno Von Karlsson

#91
2013-09-20 01:58

Jag ser som sagt inga problem i att man har en uppfattning. Men när man påstår att ens egna personliga åsikt är härledd från empiri och därigenom är allmängiltig så får man stå ut med att bli ifrågasatt.

Simon no1 har sagt sig förespråka att vi använder källor. Men han verkar ha svårt för att läsa och tolka dem. Hans försvar, eller försök till motattack, blir bara allt mer okunnigt och felaktigt. För som jag skrivit tusen gånger nu, och härlett med ett tjugotal referenser, så visar inte Länsförsäkringars rapporter bilparkens eller VAG:s totala felfrekvens - vilket Simon no1 påstått. Anledningarna framgår av mina tidigare inlägg i frågan och man kan ju tycka att Simon no1 kunde ta till sig detta. Men han lider av samma sjuka som många andra debattörer, och det är en avgrundsdjup matematisk inkompetens parat med en hemul prestige som blir allt mer uppenbar ju mer man sticker hål på ballongen.

En person med någorlunda sans och balans skulle istället sagt att, Ok AL, jag förstår vad du menar. Jag har läst dina referenser (och har frågor?) och förstår nu bättre varför Länsförsäkringars rapporter inte visar det jag tidigare påstått. Jag hade fel, men är ändå av uppfattningen att VAG verkar bygga dåliga bilar. Den dagen jag får ett sådant svar är jag den första att upphöra med diskussionen.

MVH AL

#92
2013-09-20 10:22

MVH AL MVH AL, trots din stora kunskap och dina fina ord om hur duktig du är, så håller inte ditt resonemang, du köper Folksams undersökning utan att blinka, men det finns betydligt fler variabler i ett krockögonblick än när en bil hamnar på verkstad, på verkstaden vet man exakt kronor och ören vad delarna från en maskinskada kostar, man får det svart på vitt och kan jämföra från bil till bil....

När det gäller en krock mellan två fordon så är den aldrig lika, var träffvinkeln 1grad, 5, 15 eller kanske 30...? hur stor var träffytan, 10 procent, 15, 30, 50, eller kanske 70....? Hur fort körde bilarna, körde dom exakt lika eller varierade hastigheten mellan fordonen...? Var någon av bilarna lastade med tungt bagage och den andra tom...?

Förstår du att det är mycket svårare att ge en rätt bild av detta än att få en faktura som berättar i detalj vad som har bytts och vad det kostar...?

Jag tycker du borde förstå snart, men är ganska säker på att din ovilja handlar om att jag är en Toyotaägare som har mage att klaga på VW...;)

Du hävdar att de bara lagar ett fåtal bilar, men på de som du kallar fåtal bilar så ser de exakt vad varje bil kostar att reparera även om du inte verkar fatta det, de får fram en statistik oavsett vad du tycker eller tror, och vet du vad, den är inte uppskattad utan den är på riktigt,,,,!

Du försöker komma undan genom att säga att Länsförsäkring inte repararar alla bilar, så klart dom inte gör och varför skulle dom behöva göra det...???

Du vet ju högre upp man sätter sig, desto hårdare blir fallet...!

Nu har du dessutom börjat bli slarvig, var ser du att jag skriver att jag är okunnig...? Ren och skär lögn !

#93
2013-09-20 11:35

90 kommentarer och ingen tycks ha läst artikeln tillräckligt noga för att upptäcka att modellen tycks kunna frakta 26 meter långa lastartiklar? :)

#94
2013-09-20 15:25

Problemet med Simon no1 är att han är för obildad för att klara av en elementär diskussion. Parat med en rejält portion enfald och prestige förmår han heller inte att läsa in sig på ämnet. Simon no1 säger sig vilja verifiera det han uttrycker, men när man då ger honom en hel radda med referenser som syftar till att han skall kunna tolka siffrorna som han själv hänvisar till, så läser han dem inte eller så förstår han inte innebörden i dem (troligtvis en kombination av de både). Då blir debatten inte bara okunnig, utan också korkad.

Så Simon no1 uttryckte det själv "bättre okunnig än korkad, är man okunnig så kan man alltid lära mer"....Simon no1 är rejält okunnig och det bottnar i att han inte vill lära sig mer. Han lever alltså inte som han lär, vare sig i fallet referenser och källor eller viljan att lära sig mer.. Men jag är som sagt glad att det bara är Simon no1 som tycker att man skall behandla data så här. På Toyota är det otänkbart, inom läkaryrket eller de traditionella ingenjörsvetenskaperna likaså. Simon no1 står alltså helt ensam och gapar ut ett för honom passande budskap, som helt saknar all form av evidensbaserad grund. Hade han varit läkare (vilket uppenbarligen inte är fallet här) skulle han kunna bli dömd för kvacksalveri. Vore han anställd som ingenjör på ett bilföretag skulle han få sparken med omedelbar verkan, ja han hade iofs inte tagit sig igenom utbildningen då en av de första saker man får lära sig experimentellt är vad felmarginalen ställer till med.

Så för att återupprepa mig: Det finns inget empirisk underlag för att VAG har en högre felkvot ute i vekligheten än vad andra bilar har. Det är detta enkla faktum som Simon no1 i sitt oförstånd inte kan förstå.

Angående säkerheten och undersökningar tar jag det i den tråden.

MVH AL

#95
2013-09-21 17:23

MVH AL, din trovärdighet efter dina lögner är sänkt i botten så du är nog inte rätt person att bedöma andra, så lågt av dig....! Och så har du mage att spela duktig...?

#96
2013-09-22 01:52

Ingen behöver spela duktig i jämförelse med dina falsarier Simon. Jag rekommenderar dig att ägna dig åt andra saker än att debattera bilkvalitet om du inte förmår backa upp dina påståenden med annat än oförskämdheter och obegåvade genmälen.

Så åter; Ta reda på fakta och redogör för den på ett begåvat sätt. Då är jag den första att lyssna och imponeras. Dock, det som hittills presenterats oss är i princip bara renodlad rappakalja, fullkomligt intetsägande och tomt prat helt utan empiriskt stöd. Så det hamnar där det hör hemma (papperskorgen)

MVH AL

#97
2013-09-22 10:51

MVH AL, det finns bara en förlorare i denna debatt och det är den som försöker påmåla andra elakheter och till och med tar till lögner, du påstod att jag skrev att jag "är" okunnig för att ställa dig själv i bättre dager, det var en ren lögn och det var mycket fult gjort...... den som föll var du själv.... Du är fortsättningsvis totalt ointressant som inte ens kunde be om ursäkt för din lögn...

#98
2013-09-22 10:56

Att kunna lasta 26m långa prylar i denna kombin är ju fantastiskt bra. Det måste vara något magiskt med det hela.

#99
2013-09-22 13:24

Följande skrev som sagt Simon no1 själv i denna tråd, 2013-09-19 19:46 som svar på mina invändningar mot hans "källa"..

"MVH AL, bättre okunnig än korkad, är man okunnig så kan man alltid lära mer"

Så alla ni som orkar kan själva gå tillbaka och se vad som skrevs. Men jag har insett att Simon tar till detta vapen eftersom han inte förmår att presentera oss någon data, och därigenom föra en seriös debatt baserad på objektiva och verifierbara källor.

Men den dagen Simon kan presentera ett underlag som styrker det han påstår, den dagen skall jag lyssna. I nuläget kommer vi inte längre.

MVH AL

#100
2013-09-22 17:35

MVH AL, du glömde en liten detalj, det var en replik på DITT påstående om att jag var okunnig...!

Det är DU som kallat mig okunnig, inte jag....!

Jag svarade bara på tal och det gillade du inte....:)

#101
2013-09-22 17:40

Det var inte vad jag skrev, jag skrev att du antingen är okunnig eller selektiv. Men egentligen spelar det ingen roll. Simon har med sina skrivelser nämligen bekräftat att han är okunnig, både inom statistisk bearbetning som dataanalys.

Att han sedan inte förmår verifiera det han skriver, eller läsa in sig på ämnet, ja det påskyndar knappast kompetensnivån...

MVH AL

#102
2013-09-23 01:36

MVH AL, du snackar om grund och fakta för sina påståenden, därför är det extra intressant att läsa vad du själv påstår...:)

"Dock är det tröttsamt att förklara dessa självklarheter för en person som inte förstår"

"Simon no1 är dock ärlig med att han är okunnig om bilkvalitet och statistisk bearbetning"

"Simon no1 är inte intresserad av fakta utan av att misskreditera VAG."

"eller så är han bara okunnig inom ämnet. "

Sen kommer nästa lögn "så visar inte Länsförsäkringars rapporter bilparkens eller VAG:s totala felfrekvens - vilket Simon no1 påstått"

Vill du vara snäll och visa var jag påstår att Länsförsäkrings undersökning visar den totala felfrekvensen..??????

Ytterligare en lögn och ett bevis på att du absolut inte håller dig till fakta som du kräver av andra......

Snacka om att vara bortgjord !

#103
2013-09-23 06:07

Om nu inte syftet med hänvisningen till Länsförsäkringar var att styrka Simons påstående om VAG:s påstådda dåliga kvalitet så är förstås frågan varför SImon ens lägger fram den (ihop med en annan liknande deskriptiv studie) som svar på min fråga om hur han kan påstå att VAG har undermålig kvalitet? Det är som sagt fortfarande inte vad denna rapport påvisar eftersom den inte skattar felmarginalen ute i populationen.

MVH AL

#104
2013-09-23 10:48

MVH AL, du fortsätter att sprida nya lögner, nu påstår du:
"som svar på min fråga om hur han kan påstå att VAG har undermålig kvalitet?"

Jag har aldrig skrivit att VAG har undermålig kvalitet....!!!!!

Sluta sprida dina lögner och falska påståenden, det räcker nu....!!!!

#105
2013-09-23 19:23

Det var ju bra då Simon, då är vi överens. Det finns inget stöd för att VAG har fler fel än medelbilen på marknaden (eftersom ingen vet hur många fel som drabbar vare sig medelbilen eller VAG)... Därmed hoppas jag nu då i fortsättningen slippa läsa allehanda paralleller till sammanställningar som inte tar upp felnivån i bilpopulationen utan enbart felnivån hos några få bilar som man reparerat.

MVH AL

#106
2013-09-23 19:43

Har följt den här tråden med visst nöje;-)

Kul att ni nu är överens, särskilt efter Simons inlägg nr 2 i denna tråd:

"Du påstår att jag inte har någon vetskap om VW:s problem...???? Man är väl inte dum heller och jag är faktiskt läskunnig....

Motorer där kamkedjor går av, växelådshaverier mm."

Inlägg nr 1 handlade om VAG:s verkstäder (som f.ö. är notoriskt usla i storstäder).

Men nu vet vi att Simon inte tycker att VAG:s produkter är dåliga (undermåliga). Kan vara bra att ha med sig framöver. Tack Simon!

#107
2013-09-24 13:00

Du kan vara lugn Audi A5 SB, VW har bra bilar men vissa med brister som jag påvisat.....;)

#108
2013-09-24 21:40

"Du kan vara lugn Audi A5 SB, VW har bra bilar men vissa med brister som jag påvisat.....;)"

Det finns något hundratal VAG-bilar med i Länsförsäkringars underlag. Som spekulant på en begagnad VAG, årsmodellintervall 2006 - 2009, kan man förstås kolla om den åtgärdats av bolaget. Men ofta framgår sådant av den förra ägaren - om än inte alltid.

Enskilda observationer säger dock inget om VAG:s generella kvalitetsnivå.

MVH AL

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.