Bild
Nästa artikel
Konturskarpa lysdiodslingor och lätt omgjord stötfångare utmärker ansiktslyfta Golf. Uppdateringen gäller alla modellvarianter utom Sportsvan.
En "korrekt" och genomtänkt miljö utan utsvävningar. Den digitala instrumenteringen (6 200 kronor) går att anpassa efter smak. Intill den stora mittskärmen finns inte längre några vred eller knappar, pek och svep är det som gäller.
Extra stor pekskärm och möjligheten att styra vissa funktioner med handrörelser tillhör nyheterna men inte är det gratis: 18 600 kronor.
LED-bakljus har blivit standard och mot 3 900 kronor i tillägg får blinkersljuset en "svepande" effekt. Elegant och kanske intressant för fåfänga bilköpare.
Tidigare har vi klagat på radarenhetens utsatta placering under stötfångaren. Nu sitter den bakom VW-märket.

Provkörning: Volkswagen Golf (2017)

Provkörning

Sveriges mest sålda bil har fått en nätt ansiktslyftning. Vissa av de nya finesserna förstår vi inte poängen med – men den ”upsizade” 1,5-litersmotorn är en pärla.

Trenden med ”downsizing”, det vill säga att motorer blir mindre i cylindervolym, är över. Åtminstone om vi får tro Volkswagen som kommit fram till att bantade motorer inte alltid är så effektiva i riktig trafik (och i de nya förbrukningsmätningarna som ska fasas in under kommande år).

Under huven på provbilen sitter tyskarnas senaste verk, en omarbetad variant av den beprövade bensinmotorn på 1,4 liter, nu på 1,5. I grunden är det samma maskin som tidigare men enligt Volkswagens ingenjörer ska ”ettfem” vara ett gyllene mått på effektivitet. Som en händelse är skattereglerna runt om i världen ofta förmånliga för motorer på just 1,5 liter. Hur som helst passar motorn alldeles utmärkt i Golf. Gången är kultiverad och mjuk mest hela tiden, ljudet är dämpat och vibrationer existerar knappt alls. Kraften kommer tidigt och linjärt från 1 500 varv och beslutsamheten är mer än tillräcklig.

"Volkswagen fått till en trivsam, välbalanserad och vardagsvettig motor."

Vid låg belastning inaktiveras de mellersta två cylindrarna och kanske sparar det några bränsledroppar. Det återstår att se vad förbrukningen landar på vid normal körning men första intrycket är att Volkswagen fått till en trivsam, välbalanserad och vardagsvettig motor. Framåt sommaren kommer en snålvariant med 130 hästkrafter. Förbränningen ska vara extra effektiv (Miller-cykeln) och en frirullningsfunktion ska slå av motorn helt och hållet så fort föraren släpper gasen. Det råder ingen brist på andra motoralternativ. Diesel, gas, etanol, laddhybrid och renodlad eldrift – alltihop finns till Golf.
 
När det gäller automatlådor är det lite rörigt. Det finns en ny sjustegad DSG-låda med våtlamellkoppling (beteckning DQ381) som används till de starkare motorerna (250–400 Nm). 1,5-motorn kombineras med en äldre DSG-låda med torrlamell (DQ200). Sedan finns ytterligare en variant (DQ250) till Golf GTI.

Ansiktslyftet betyder vissa förändringar av utseendet. Vi rundar provbilen och gör ett ärligt försök att se några skillnader. Det är inte så lätt. Vi ser i varje fall att avståndsradarn till den adaptiva farthållaren inte längre sitter nedanför stötfångaren. Den är numera monterad bakom emblemet i grillen, en klart bättre position eftersom den lägre placerade radarn lätt grodde igen av snö och is.

I kupén är den ramlösa backspegeln och ett par lister nya, liksom det digitala instrumentklustret (tillval) och den 9,2 tum stora pekskärmen mitt på panelen (också tillval). Den senare har krispig grafik och mycket innehåll men, till skillnad från tidigare, finns inga riktiga knappar och vred. Det är elegant men blir det verkligen lättare att använda? Standardskärmen (åtta tum) har dock knappar och rattar kvar.
 
En ny finess till den stora skärmen är att vissa funktioner går att styra med handrörelser. Gesterna registreras av en infraröd sensor och det går att bläddra mellan menyer och till exempel byta radiokanal. Att få kläm på fingerviftandet är inte helt enkelt och man kan fråga sig om det verkligen finns något behov.
En detalj som irriterar är justeringen av instrumentbelysningen. Om vi räknar rätt krävs fem tryck och två ”svep” på mittskärmen för att ändra ljuset. Bakläxa!

I övrigt är det mesta bekant, Golf är fortfarande ett funktionellt och välförpackat stycke bil. Mycket praktisk vardagsnytta, bra ergonomi, god sikt, smart utnyttjade utrymmen, hög finish, hygglig bullerdämpning. Köregenskaperna håller hög klass, behaglig fjädringskomfort, stabil väghållning, exakt styrning.
 
Prismässigt betyder uppdateringen
att Golf blir 2 700 kronor dyrare än tidigare. Kanske inte så mycket att orda om eftersom standardutrustningen utökats (LED-bakljus, större mittskärm, automatisk nödbroms för fotgängare) men prisklättringen är ett faktum. Någon minns kanske annonsen för Mercedes W123? Det var 1985 och texten löd: ”Sista chansen att köpa en ny Mercedes för under 100 000 kronor”. När vi skriver 2017 skulle Volkswagen kunna rulla ut en liknande kampanj: ”Sista chansen att köpa en ny Golf för under 200 000 kronor”.

Den som skyfflar upp 200 tusenlappar för instegsmodellen 1.0 TSI 110 med manuell låda får tillbaka blott en hundring. När senaste Golfen kom 2012 började priserna för motsvarande version på 183 400 kronor. Provbilen är en annan historia. Frånpriset för 1,5-motorn är 241 500 kronor. Med DSG-låda och massa extra lullull slutar notan på 364 000 kronor. Svenska bilköpare ryggar dock inte. 2016 var Golf den allra mest sålda bilen med drygt 22 000 registreringar. För första gången på 42 år var det inte en Volvo som toppade statistiken.

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Golf?

Volkswagen Golf 1.5 TSI 150 GT

Pris, från kr: 241 500 (1.0 TSI 110: 199 900).
Modell: Femdörrars halvkombi (+7 500 kr för kombi).
Säljstart: Mars. Övriga versioner är redan beställningsbara.
Mått, cm: L 426/B 180/H 149.
Tjänstevikt, kg: 1 317.
Bagagevolym, l: 380–1 270.
Motor: Fyrcylindrig bensinturbo med cylinderavstängning, volym 1 498 cm3, max effekt 150 hk (110 kW) vid 5 000–6 000 v/min, max vridmoment 250 Nm vid 1 500–3 500 v/min.
Kraftöverföring: Sexväxlad manuell låda (+15 500 kr för sjustegad automatlåda), framhjulsdrift.
Prestanda: Toppfart 216 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,3 s.
Deklarerad förbrukning: 5,2 l/100 km. CO2-utsläpp: 118 g/km.
Konkurrenter: Opel Astra, Peugeot 308, Renault Mégane, Kia Cee’d, Skoda Octavia, Toyota Auris, med flera.
 

Plus: Trivsam motor, förbättrad säkerhet, praktisk i stort och smått.
Minus: Dyrare än tidigare, onödig geststyrning.
 
Vad nytt? Facelift efter drygt fem år på marknaden.
För vem? Om man är ute efter en praktisk mellanstor bil.

Kommentarer

#1
2017-04-01 10:35

Förstår inte riktigt kritiken mot justeringen av ljusstyrkan på instrumenteringen. Har själv en Golf -15 och före det en Golf -12 och ingen av dessa har behövt justering av ljusstyrkan sen man ställt in den första gången utan den automatiska justeringen beroende på hur ljus omgivningen är har fungerat utmärkt. "Från-priserna" låter höga men erfarenhetsmässigt så brukar ju verkligheten vara nåt helt annat än prislistornas priser. Senaste året har ju vanliga Golfar med 1,2T/110 sålts för typ 170.000 kr inkl 3 års garanti och 3 års service så om några månader lär väl liknande tillbud på denna faceliftade modell återkomma kan man gissa. Konkurrensen är ju väldigt hård i klassen trots allt.

#2
2017-04-01 11:47

Vem vågar köpa en VW-bil i dagens läge efter allt ägarna fått stå ut med? Hör och häpna, otroligt många!? :o

#3
2017-04-01 11:57

Peugo
Jag har inte behövt stå ut med någonting. Förutom tramsiga kommentarer på ViB...

#4
2017-04-01 11:58

Samma för mig som för Axa

#5
2017-04-01 12:49

DSG torrlamell?
Brukar inte det sägas vara den som det var fel på?
Annars är det ju så att allt mindre bra i en VW alltid är helt utan betydelse, sådant har bara betydelse i andra bilar...

Det fanns aldrig något fel med att ha radarn så lågt placerad enligt vissa... tydligen håller VW inte med om det...

#7
2017-04-01 13:14

Hej brut 33 och N-iklas
Min VW Golf 7 GT 3,5 år gammal har inga lacksläpp. Och min DSG torrlamell, funkar utmärkt vilken "tur" jag har.

#8
2017-04-01 13:43

Frågan är om man som VW-ägare måste hitta på fel när man skriver i dessa spalter för att icke-VW-ägare skall bli nöjda... Visst finns det VW-bilar med felaktigheter men det finns det även när vi talar om t ex Opel och Toyota.

#9
2017-04-01 14:30

Pi
Du förstår väl att den som bara läser (selektivt förstås) om VW är mycket mer bevandrad i vad det innebär att äga en VW än de som de facto äger en VW... :-)

#10
2017-04-01 14:32

En viss skillnad om man gärna pekar på fel på andra men konsekvent hävdar att inget fel finns på VW.
Det är faktiskt en märkbar detalj.

#11
2017-04-01 14:39

Niklas nu ska vi inte kasta sten i glashus. Prestigelös där slog du huvudet i spiken :-).

#12
2017-04-01 14:44

Det går ju att sätta huvudet i sanden men hjälper det? Hoppas dom nu äntligen fått dom dyraste delarna att fungera tillräckligt länge och koll på lacksläpps-/rostproblemen. Kommer ännu ihåg när jag som ung blev förbannad över att jag måste byta ut en kulled efter endast 10000 mil men tiderna har förändrats, nu får man vara rädd att motorn/växellådan rasar direkt efter att garantitiden gått ut. Bättre förut? Till en del, ja. Den som lever får se om denna motor fungerar bra i det verkliga livet, tyskarna har inte riktigt varit dom bästa på att göra kvalitetsmotorer (verklig, inte pappers) dom senaste 10 åren heller. Torrlamellådan låter "spännande" att äga ännu också.

#13
2017-04-01 15:30

Det är ju lite märkligt att vem om äger bilen har någon betydelse för hur den fungerar?
Det borde ju räcka att man tillbringar mycket tid i bilen för att man ska veta vad den går för.
Det finns en märkbar tendens att den som "talar för VW" kan komma undan med det mesta utan minsta reaktion... medan om det gäller ett annat märke så rasar genast flera över "blid fanatism" och annat...

#14
2017-04-01 15:35

Att å ena sidan öka cylindervolymen, å andra sidan stänga av två cylindrar, vid de flesta driftfall, därför att motorn är för stor blir ju motsägelsefullt. Även de två avstängda cylindrarna skall ju dras runt hela tiden.

#15
2017-04-01 15:57

Om man är ägare till nåt som inte fungerar bra så lär man knappast fortsätta att köpa det märket så att "stoppa huvudet i sanden" är knappast aktuellt.
Så frågan kvarstår - måste kan hitta på icke existerande problem på en VW för att vissa skribenter här skall bli nöjda och kunna säga "vad var det jag sa" ?

#16
2017-04-01 16:15

VW-ägare förnekar alla fel, trots att det myllrar av dem...

Opel-ägares bilar är felfria enligt dom själva, bara ryktet som rostande gubb-bil som förstör...

Peugeot/Citroën-ägare menar att det är en myt att franska bilar krånglar, de har bara personlighet...

Toyota-ägare hävdar att det aldrig varit ett fel på någon Toyota, någonsin...

Tycker mig kunna skönja en röd tråd här...;-)

#17
2017-04-01 17:11

En trevlig bil har blivit lite bättre på vissa punkter och sämre på andra om man ska tro dom som testat.
Jag älskar ny teknik och spännande lösningar men hela handgest grejjen känns mer som en cool gimmick som jag inte tror vi kommer se så mkt mer av.
Jag vill absolut inte ha en massa knappar (som t.ex. gamla Opel Astra) men heller inte allt i en icke responsiv infotainment skärm, där tycker jag faktiskt gamla Golfen kändes som en bra kompromiss.
Tror mer på bättre röststyrning, HUD och intelligens (så att t.ex. belysning tonas ner i mörker) osv.

Som sagt, har inte testat det gestbaserade systemet men det verkar som ingen av de journalister som testat tycker att det tillför något, kanske en vanesak men är lite skeptisk.

#18
2017-04-01 17:33

Apropå motorn så undrar jag vad det är för egentlig skillnad mot den tidigare 1.4 förutom 1 dec volym?
På pappret samma hästar och vrid. 1.5 kanske har något annorlunda effektkurva?

#19
2017-04-01 17:44

@Pi (#1): 1.2 TSI var ju instegsmotorn och skall snarare jämföras med nya 3-cyl 1.0-motorn? Vad har 1.4 TSI sålts för på slutet? Men du kanske inte menade att jämföra 1.2 TSI med nya 1.5-motorn?

Synd att 1.2 TSI försvinner tycker jag; jag har inte kört den i Golf men i Yeti, och den kändes väldigt bra. Där har nya 1.0 en hel del att leva upp till; frågan är om det kan göra det med tre cylindrar och mindre volym?

#20
2017-04-01 18:30

Förutom allt annat som tillkommit på 1,5 motor mot 1,4 motorn så är skillnaden den att nya 1,5 motorn har 5,9 mm längre slag, borret är fortfarande lika på båda motorerna.

#21
2017-04-01 18:33

ToRy - var säkert lite luddig i min "jämförelse". Men grejen var att de nya listpriserna, oavsett om det gällde 1.0T eller 1,5T, är höga men verkligheten brukar vara annorlunda. Såg redan nu att instegspriset med 1,0T-motorn på 200.000 kr sänkts till 185.000 kr och det lär knappast vara den sista sänkningen utan snarare den första.
Har själv en Golf SV med 1,2T/110 och hittills bara bra erfarenheter av den motorn.

#22
2017-04-01 20:59

Aldrig en VW, speciellt inte en med DQ200.

#23
2017-04-01 21:11

Min förra bil var en Golf. Den köpte jag för alla sa att det var en bra bil. Jösses vad den gick sönder. Så snart jag reparerat något pajade något annat. Bränslesnål var den dock. Nya Golf har allt jag inte vill ha. Gestikuleringsjippo, pekskärm och diverse elektronik. Tvåhundratusen för en liten plåtlåda? Jag önskar att det fanns något bilmärke som erbjuder en enkel bil som uppfyller alla lagkrav när det gäller säkerhet och miljö och sedan inget mer. Typ en Volvo 142 med airbag och katalysator.

#24
2017-04-01 21:12

Polo
Vad menar du har tillkommit? Cylinderavstängningen har ju funnits där tidigare.
Vad gör slaghöjden för skillnad?

#25
2017-04-01 21:14

Världens vackraste
Så du menar att en 142 inte är en plåtlåda??? Haha

#26
2017-04-01 21:23

Axa: Jodå, Volvo 142 är absolut en plåtlåda i allra högsta grad. Men ingen 142:a har lika mycket elektronik som nya Golf. Det mest tekniskt avancerade på en 142:a är kanske kassettbandspelaren. Mycket behagligt, tycker jag.

#27
2017-04-01 21:40

Hej Axa, normalt blir vridet bättre med längre slaglängd.

#28
2017-04-01 22:06

Polo
Tack, jag misstänkte det. Men maxvridet enligt spec i artikeln är detsamma som i 1.4. Jag gissar att kurvan blir något annorlunda o kanske lite mer bottenvrid....

#29
2017-04-01 22:33

[quote] Världens vackra... 2017-04-01 21:23
Axa: Jodå, Volvo 142 är absolut en plåtlåda i allra högsta grad. Men ingen 142:a har lika mycket elektronik som nya Golf. Det mest tekniskt avancerade på en 142:a är kanske kassettbandspelaren. Mycket behagligt, tycker jag.[/quote]

Min farbror hade en mörkgrön Volvo 142 DL som han köpte ny 1972. Måste säga att det är bland dom sämsta bilarna jag åkt med i. Själv var jag med en kompis och hans far och köpte en gul VW Golf 77:a för 5000 kr 1984. Var nybes med påbörjad rost och han hann precis lära sig köra och köra upp med Golfen innan den rostade bort. Förra Golf 1.2 TSI såldes ju på kampanj 174.900 som årsmodell 16.Innan var det 169.900 på årsmodell 15.

#30
2017-04-01 22:43

Samma bil storlek och årsmodell 2017, Opel Astra 1.0 T Sports Tourer kostar från 179.900 kr och CO2 102 gram. Volkswagen Golf Sports Combi 1.0 TSI från 207.400 kr och CO2 112 gram.
Opel är 27.500 kr billigare :-)

#31
2017-04-02 08:12

Vem tror du har bäst andrahands värde GF...

#32
2017-04-02 09:39

Jag gillar den smutsgula färgen faktiskt, undrar dock hur man kommer känna om några år för den.
1,5 liters motorn är även på väg ut till koncernens andra bilar såsom faceliftade Leon och Octavia. Och verkar bli prestandamodell i nya Ibiza.
En fördel med Golfen är att den går att få med större Stereo ihop med dragkrok, på nya Leon och Octavia så går detta inte att blanda då kroken är avtagbar och tar plats i reservdelsbaljan där basen sitter.

#33
2017-04-02 11:19

@HT19

Teknikens Värld Nr:13. 26 maj 2016.
Opel Astra 1.4 Turbo Sports Tourer nypris 202.900 kr men är inte med 1.0 Turbo, värdeminskning: 32 467 kr (47%).
Volkswagen Golf 1.2 TSI Sports Combi nypris 204.500 kr, värdeminskning: 33 933 kr (50%).

#34
2017-04-02 12:18

Är det någon som gjort ett avgastest på den nya motorn?

#35
2017-04-02 18:50

VW gör bilar som är genomtänkta när det kommer till praktiska detaljer, men hållbarheten har allt fått sig ett par törnar på senare år.
Det här med handrörelser känns inte precis nödvändigt. Även BMW har snöat in på det.
Det är lite som med Samsungs mobiltelefoner, där man kunde zooma och ha sig genom att hålla på vissa sätt och luta telefonen åt olika håll. Nu kan man visst föra handen ovanför skärmen även där.
Man konstaterar att det funkar, men det är inte bättre än de metoder som redan finns, så det är dem man använder.
En välkonstruerad röststyrningsfunktion skulle möjligen kunna fungera.

#36
2017-04-02 20:26

"VW gör bilar som är genomtänkta när det kommer till praktiska detaljer"
Vanligtvis och oftast, men inte bokstavligen hela tiden och alltid, brister finns också på det.

#37
2017-04-03 11:48

Trevlig praktisk bil men cylinder avstängning?? körde en bil med det och iofs inget man märker av men eftersom jag kollade på detta så tyckte inte jag att det var många ggr den gjorde det under den halvtimmen jag körde i växlande trafik. Tveksam till att det kan spara så många droppar faktiskt. Men dsg var riktigt najs och jag kan bara tänka mig att dom tidigare problemen måste vara borta sedan länge nu tycker jag.

#38
2017-04-03 13:17

Tätplatsen bland personbilarna har Volvo S/V90 med 5 717 registreringar hittills i år, jämfört med noll under motsvarande period i fjol. Tvåa är VW Golf med 4 851 (4 406) och trea Volvo XC60 med 4 718 (2 510), skriver Bertil Moldén, vd för Bil Sweden, i en kommentar.

#39
2017-04-03 15:35

Många artiklar och snack om "nya" Golf i tidningarna. Motor på 1,5 l går ju inte att köpa ännu, däremot kan man köpa en likadan Golf GT (2015) som jag har med enda skillnad att plasten är lite omformad i stötfångarna, och att du kan köpa lite ny lull-lull, ....... den lilla förändringen är inte värd en egen artikel i ViB, kom igen till version 8 (mk8)!

#40
2017-04-03 16:55

Var o tittade o kände på denna "nya"..... men det nya bestod i som det så tydligt har sagts i nya lampor, kofångare och ny skärm i mittkonsolen... + lite mer grejer som inte märktes kanske.
Den jag provsatte hade den där funktionen att man med en handrörelse kunde byta låt mm......
Det var ju kul..........

#41
2017-04-03 18:12

Förstår inte heller varför man gnäller om instrumentbelysningens inställning.
Jag ställer den en gång när jag köper ny bil, sedan efter 5 år när jag byter bil. Inställningen får för mig gärna ligga på tionde undermenyn.
Det verkar vara ett problem bara för motorjournalister som byter bil flera gånger i månaden och som inte inser den vanliga bilistens behov.

#42
2017-04-03 22:16

Det är inte alls svårt att förstå.
VW och speciellt Golf har image om sig att vara perfekt och fullkomlig in i minsta detalj med fullkomliga funktioner alltid och överallt.
När så inte är fallet finns det orsak att påpeka det.
Även om sådana påpekanden alltid är ovälkomna.

#43
2017-04-03 22:40

Cylinderavstängningen fungerar utmärkt. Uppskattar att jag spar 1-2 dl per mil. Min erfarenhet efter två år.
Det gäller att ha rätt växel i och ha jämn fart. På min blir det cylinderavstängning även inne i stan om jag kär smart.

#44
2017-04-04 07:10

Hej Axa, spar 1-2 dl per mil?! Du menar väl 1-2 centiliter per mil?

#45
2017-04-04 09:59

N-iklas - tror knappast att nån påstått att Golf på det minsta sätt skulle vara "perfekt och fullkomlig" men däremot är den en vettig kompromiss av egenskaper i sin bilklass. Så det känns lite onödigt att raljera på det sätt du gör och det kan i sin tur slå tillbaka på alla superlativer du använder i dina beskrivningar av ditt älsklingsmärke. Allt är inte svart eller vitt trots allt...

#46
2017-04-04 16:13

Bra ting säljer så är det. Synd men förståeligt att 1.2 TSI slopades. 1.2 TSI är den bästa motorn som jag har ägt 1.5 TSI lär komma nära känslan av en diesel i botten vrid.
Förarmiljön är så bra som det kan bli. det är små detaljer som gör det hela behagligt överskådligt men ändå intimt.

#47
2017-04-04 23:51

Polo
Nej, deciliter. Om jag kör på ett sätt så att inte cylinderavstängningen sker så drar bilen uppåt 0,7 liter per mil. Om jag kör optimalt sett till cylinderavstängning så drar den strax under 0,6 liter per mil. Och detta är sett till min pendlarstrecka blandad körning. Om man dessutom kör eco då kan man pressa neråt 0,5 liter milen.

#48
2017-04-05 10:20

Hej igen Axa, när jag trodde att du menade centiliter utgick jag från våra Golfar med 1400cc motorer, VW Golf 7or 125 hk 140 hk båda med dsg utan cylinderavstängning. den ena har dragit strax under 0,62 och den andra strax under 0,63 liter per mil rakt av på 3700 mil
den andra på 1800 mil och vi kör lugnt. Då tänkte jag som så att om vi hade haft cylinderavstängning skulle vi då ha kunnat kört på runt halvliter per mil i stället, vilket jag tycker verkar för bra för att vara sant . Dock går dom runt halvliter om jag bara kör landsväg ;)

#49
2017-04-05 10:48

Inte alls PI det är i högsta grad nödvändigt att man ständigt ställer upp nyanseringar och motbilder till det som är allmänt etablerat och godkänt av majoriteten som den enda sanningen som finns.

Läs gärna vad man skriver om Golf och VW, de som utnämner den till bästa bilen har knappast med några reservationer i sin utnämning, själv har du väl inte frivilligt... klagat på en enda liten grej någonsin?

Intrycket blir underförstått att den är perfekt och fullkomlig även om ingen använder de orden och det är intrycket som räknas.

I VW fall är nyanseringen det att påtala att detta inte är en så bra bil som alla tror och i Opels fall att det inte är så värdelöst skit som alla tror.
Logiken i innebörden att "nyansera" - den allmänna etablerade - uppfattningen är oklanderlig.
Och det behovet kommer att kvarstå så länge majoriteten tycker som de gör.

Några bakslag fruktar jag aldrig eftersom den som talar sanning aldrig behöver vara rädd för någonting.

#50
2017-04-05 12:15

Polo
Förvisso så kan ju körstilen naturligtvis påverka förbrukning. Jag har aldrig testa att stänga av cylinderavstängning för att se skillnaden. Då kanske den inte är så stor. Vet faktiskt inte ens om man kan stänga av den funktionen.

#51
2017-04-07 17:18

Och här ett fantastiskt erbjudande från VW. Du får 25% rabatt på vindrutetorkare. OM DU BYTER VINDRUTAN HOS VW !!

#52
2018-03-28 07:00

Nya 1.0 är en pärla. Ingen slump att det heter "Golfklassen"

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.