Bild
Nästa artikel
På utsidan avslöjar inget att detta är en elbil. E-Golf tillhör de allra diskretaste av sitt slag.
Bagageutrymmet har förlorat 40 liter volym. Laddkablarna får plats under lastgolvet.
Den utmärkta digitala instrumenbrädan Active Info Display kostar 4 700 kr extra.

Provkörning: Volkswagen e-Golf (2017)

Provkörning

Större batteri ger längre räckvidd – över 20 mil – i uppdaterade VW e-Golf, vilket gör bilen intressant för fler. Inköpspriset är dock ett problem.

Skulle du kunna leva med enbart en elbil? Allt handlar om ditt nyttjandemönster. För den som enbart använder bilen till kortare turer är eldrift melodin. Bränslet kostar bara 1,5–2 kr per mil. Man slipper köra till macken då man sköter det mesta av laddningen hemma. Dessutom går färden tyst, smidigt och snabbt!
 
Men vad händer den dag man behöver göra något oväntat? För många är det viktigt att ha en säkerhetsmarginal som även möjliggör längre resor. I och med att Volkswagen gav Golf-programmet en ansiktslyftning har man uppdaterat e-Golf. Viktigaste förändringen är ett större batteri som ökar räckvidden med upp till 50 procent.

"Ljudet är tänkt att varna oskyddade trafikanter men frågan är vilken nytta det gör när alla numera går runt med hörlurar istället för att lyssna på motorljud, äkta eller konstgjort."

På utsidan skvallrar endast detaljer om att framtiden kommer rullande, men man kan höra att något är annorlunda med just denna vita Golf. Istället för traditionellt motorbuller hörs ett märkligt elektroniskt dito. Ljudet är tänkt att varna oskyddade trafikanter men frågan är vilken nytta det gör när alla numera går runt med hörlurar istället för att lyssna på motorljud, äkta eller konstgjort. Det elektroniska ljudet går lyckligtvis att stänga av men nästa gång du startar bilen, är det påslaget igen. VW är inte ensamma om eländet. Fenomenet dyker upp hos allt fler elektrifierade bilar.  
 
Motorn har blivit 15 kW starkare i samband med uppdateringen och bilen är pigg då elmotorn levererar all kraft redan från start. Vikten är cirka 350 kg högre än motsvarande bensindrivna Golf men VW har lyckats trolla bort känslan av kilona. Styrningen är lika fin som vanligt och i högre hastigheter märker man att den effektiva isoleringen från vägbuller också följt med till e-Golf.
 
Batteriets kapacitet har ökat från tidigare 24,2 kWh till 35,8 kWh. Den deklarerade räckvidden enligt NEDC-körcykeln har ökat från 190 km till 300 km. Vi kör en tur som inkluderar en del motorväg (alltid jobbigt för elbilar) och kommer då 22,6 mil med åtta kilometer körsträcka kvar i batteriet och en genomsnittsförbrukning på 15,0 kWh/100 km. De sista milen har bilen automatiskt slagit om till det mest strömsnåla driftsläget ”Eco+” som stryper effekten och slår av luftkonditioneringen för att krama ur det sista ur batteriet.
 
Navigatorn Discover Pro är standard. Den visar inte laddplatser i närheten när strömmen börjar sina. Det är en brist. En mycket bra digital instrumentpanel är tillval och förarmiljön är bra. Kupén är rymlig och även fullvuxna passagerare ryms i baksätet. Bagageutrymmet har bara tappat 40 liter jämfört med de konventionellt drivna versionerna.
 
Inköpspriset är högt.
E-Golf kostar betydligt mer att köpa än konkurrenterna Nissan Leaf, Renault Zoe och BMW i3. Som bil känns Golf också mer mogen än de andra på laddplatsen men i kulisserna väntar en tuff kombatant, Opel Ampera-e.
 
Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen e-Golf?
 

Volkswagen e-Golf

Pris, kr från: 399 900 (exkl prem).
Säljstart: Säljs nu.
Mått, cm: L 427/B 179/H 148.
Bagagevolym, l: 341–1 231.
Tjänstevikt, kg: 1 615.
Max släpvikt, kg: Ej tillåtet.
Motor: Elmotor. Max effekt 136 hk. Max vridmoment 290 Nm från 0 v/min.
Batteri: Litiumjon 35,8 kWh. CCS snabbladdning 80 procent på 60 minuter.
Kraftöverföring: Tvärställd motor fram. 1 växel. Framhjulsdrift. 
Prestanda: Toppfart 150 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,6 s.
Deklarerad förbrukning: 12,7 kWh/100 km.
Räckvidd: 300 km.
Konkurrenter: BMW i3, Hyundai Ioniq, Nissan Leaf, Renault Zoe.
 

Plus: Lättkörd, pigg, rymlig, tyst.
Minus: Pris, förarstol.

Vad nytt? Längre räckvidd och ny infotainment.
För vem? Långpendlande elbilister.
 

Kommentarer

#1
2017-10-08 10:20

Först och främst är bilen för dyr till vad man får men jag gillar att den ser ut om en vanlig Golf och inte som något som rymt från tivoli. Räckvidden är rätt ok med.

#2
2017-10-08 10:37

Om jag skulle köpa en elbil idag så skulle det bli en Nissan Leaf för sin mer organiska och aerodynamiska flödande moderna formgivning. Golf ser gammal ut pga de kantiga raka linjerna. Jag uppskattar även Leafs mer lekfulla interiör. Det ÄR skillnad på en bil som från början designats som elbil och en som Golf där elfunktionen är en afterthought.

#3
2017-10-08 10:51

Nja, nu är ju inte elbilsfunktionen något man kom på spontant när det gäller e-golf. Bara att den är servicevänlig nog för att kunna byta ut individuella celler tolkar jag som att dom tänkt till redan vid början av arbetet med plattformen.
Vissa vill inte ha en el-bil som ser ut som den rymt från Total Recall.

Min partner kör denna rätt ofta i jobbet och gillar den skarpt, utmaningen är att inte köra för fort med den tycker hon eftersom den så tyst.

Men hade jag fått välja av alla fyra som omnämns ovan så hade jag nog valt en i3, modern, cool lite udda design. Samt att den finns med REX.
Dock så lyser dragkrok med sin frånvaro, inte ens en nödkrok som på auris finns. Trist när man ska transportera en cykel.

#4
2017-10-08 11:20

Det här med dragkrok får de väl ändå se till att lösa. Jag kan begripa att det kanske inte är lämpligt att dra största husvagnen på en europaresa, men en mindre, lättare släpvagn för ärenden i närområdet borde ju varenda bil egentligen fixa.

#5
2017-10-08 11:31

Lite utanför själva ämnet. Vem hör idag motorn på en bil ?? Det jag hör är däcken mot asfalten, man behöver ju inte rulla i många km/h för ens ljud uppstår.

#6
2017-10-08 12:25

VW har varit sena med sin elbilssatsning. Det är uppenbart för den normalbegåvade elbilsköparen att VW idag har hamnat på efterkälken och kan ej erbjuda konkurrenskraftiga produkter i detta segment. Nya Nissan Leaf är det givna valet idag. Till årsskiftet kan man även köpa Leaf med ett uppgraderat vätskekylt 60 kWh batteri. Ingen annan elbilstillverkare har sålt fler elbilar än Nissan. Till skillnad från Elon Musk så LEVERERAR Nissan bilar och snackar mindre. Med en räckvidd på 330km (40kWh batteri) borde ingen sunt tänkande människa köper en NY fossil bil.

#7
2017-10-08 12:31

@Raphael 2017-10-08 10:37
Nya facelift 2018 med Nissan Leaf om körupplevelse, vet inte ännu om test än men det kommer snart.
Tidigare Nissan Pulsar märker test journalist Teknikens Värld ingenting faktiskt. Den är urtråkig.

#8
2017-10-08 12:40

400 000kr för en simpel Golf driven av el och som i praktiken enbart räcker till runt 20mil?
Det var därför som jag lämnade VW-gruppen. De kan få skratta gott men inte åt mig.

#9
2017-10-08 12:46

Vet inte om jag skulle beskriva någon elbil som simpel.
Det som är intressant är att hybriden (GTE) är billigare, kanske ett tecken att bygga el-bilar inte alltid är en barnlek eller helt gratis.

#10
2017-10-08 12:46

"Vem hör idag motorn på en bil ??"

Ta och lyssna på Volvo S-V 90 med dieselmotor, den annonserar sin ankomst i så god tid att man hinner utrymma grannskapet innan den dyker upp...
Maken till dieselknatter har inte hörts på 30 år.

För övrig detta eviga Golf hyllande i var och varannan artikel är på gränsen till tolererbart, det är verkligen inte det väldens åttonde underverk som man hela tiden påstår.
Utrymmet i baksätet är inte alls speciellt bra - evigt tjat om något som är helt fel.

#11
2017-10-08 12:53

Ingen som påstått att det är världens åttonde underverk men bra nog för att sälja såpass bra att de slipper bli uppköpta iallafall.
Finns ju andra som blir det menar jag. :-)

#12
2017-10-08 12:53

GF, nya Nissan Leaf 2018 är ingen facelift utan helt ny kaross, design och inredningen. Ärligt talat tycker jag den är hur ful som helst. Mitt val blir Leaf av årsmodell 2017 för dess organiska, mjukt böljande linjer och snyggare inredning. Att köra elbil är ett statement.

#13
2017-10-08 13:12

@Raphael
Ok, uppfattat :-)

#14
2017-10-08 13:15

http://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/kronikor/20170922/ett-av-de-vi...
Inköpspriset är väldigt viktigt när jag köper bil. Ja 276 st. Nej 19 st.

#15
2017-10-08 13:24

Viktigt att kolla på energieffektiviteten.
Ioniq mycket snålare.

#16
2017-10-08 14:26

Leaf som finns på förstasidan nu, i Nissmo utförande ser väl inte så korkad ut.

#17
2017-10-08 15:32

Peter E 2017-10-08 12:53
"Ingen som påstått att det är världens åttonde underverk"
Jovisst gör man det, i förtäckta ordalag antyder man starkt - den som fortfarande efter nästan 40 års oreserverat hyllande fortfarande är helt omedveten om detta måste vara väldigt isolerad från verkligheten.
Att förklara att man inte utmålar Golf som ett underverk är inget mer än ett juridiskt kryphål...

"men bra nog", - är det så säkert?

Om människor kände till alla fel och brister är det väl inte så säkert att framgången skulle bli densamma, utan istället mer realistisk - nu vet man ju inte detta...! och därmed kan man inte säga att människors bedömning är korrekt.

En fixad match är en fixad match, även om den som vinner... vägar... att höra talas om att den skulle vara fixad.

#18
2017-10-08 15:44

Jag undrar vem det är som är isolerad från verkligheten ....

Kör....fel...äger en Omega-92 som han anser vara guds gåva till mänskligheten...det säger nog mer om eventuell verklighetsuppfattning.

#19
2017-10-08 15:47

Vad gäller e-golf så är det ju en alldeles utmärkt bil- det är ju en golf.
Men...förhållandet räckvidd-pris är lite fel tycker jag.
Max 300000 skulle jag tycka den skulle kosta.
Men då skulle nog VW gå med förlust på varje såld bil och då vet vi ju hur det går såsmåningom.

#20
2017-10-08 17:02

Vilken elbil man än väljer så finns det problem som man inte har med förbränningsmotor: kort räckvidd och för få laddstationer med snabbladdning, och problem med att de som finns inte fungerar eller är upptagna av plug-in hybrider som använder det som en parkeringsplats, eller fossilbränsle bilar som intd hittade någon annan ledig plats. Detta illustreras tydligt av detta holländska par som åker till Maastricht för att göra lite shopping, men de råkar ut för problem då laddplatsen är upptagen av en plug-in hybrid som bara står kvar där trots den är fulladdad, och på hemväg kör de med igenimmade rutor för att spara energi (kan inte ha A/C värmesystemet på) i jakt på ett hotell som de vet har ett uttag för iaf standardladdning vilket tar flera timmar.. Laddningen de har räcker inte för att de ska ta sig hem... Hur ska det gå? Se den spännande berättelsen här...
https://youtu.be/zSZplNzFRZk

#21
2017-10-08 17:58

N-iklas - om nu Golf trots allt toppat försäljningen i klassen under 42 år och dessutom fått klassen uppkallad efter sig - kan det då verkligen vara möjligt att bilen är så usel som du vill påskina utan att köparna upptäckt detta ? Frågar bara...
Det kanske går ett eller några år men knappast under 42 år. Sådana uttalanden låter faktiskt en aning patetiska i mina öron. Men det är bara för dig att fortsätta att åka i din Opel Omega -92. Snart är det klassad som veteranbil...:)

#22
2017-10-08 18:06

En sak vet man säkert. Opel rostar

#23
2017-10-08 18:59

Rätt av N-iklas att ifrågasätta den som är störst, bäst och vackrast, det ska man alltid göra...

Då får man svar på varför Golfen säljer som den gör, och varför inte konkurrenterna säljer lika bra.

Ett motargument som nu kan läggas i sophögen är att kunderna blivit lurade, för i så fall skulle Golf endast kunna säljas till förstagångsköpare och då har snart alla i Sverige med körkort ägt en Golf.

Och där är vi inte, än...

Ett annat motargument att kassera är att i stort sett hela Sveriges (och stora delar av resten av världens) biljournalister skulle vara köpta av VW.

Om detta vore sant, borde det efter 40 år kommit fram, annars har underättelsetjänsterna en hel del att lära av VW i konsten att bevara en hemlighet.

För er som ser detta med Golfens framgångar som ett stort problem finns en enkel lösning, köp en Auris, Astra, Mégane eller annan valfri klasskonkurrent istället för att nedvärdera Golfköparna med diverse invektiv.

Ty det verkar som att de största belackarna inte lever som de lär... ;-)

#24
2017-10-08 19:23

Golf har en jämn prestandanivå utan att vara bäst på något. Den är inte rymligast, utan är tillräckligt rymlig. Den är inte snabbast, snålast, har högst komfort eller bäst vägegenskaper, utan är tillräckligt bra. Dessutom har den en design som bara förändrats lite grann genom åren. Den är helt enkelt en konservativ bil för konservativa människor, den erbjuder en trygg, traditionell och ospännande upplevelse för människor som ogillar förändringar. Sen har vi den aspekten att många gärna vill ha det som andra har, det finns en trygghet i att försvinna i mängden och vara en del av massan, att inte sticka ut. Särskilt vill jag säga att det är mer framträdande i Europa från Tyskland och uppåt - där Golf har sina största marknader. För de som har annat kynne och personlighet, så finns det andra alternativ.

#25
2017-10-08 19:31

+1 till Prestigelös utmärkta analys. Aluminiumfolie i hatten är nog ingen "hit" om man avser att vara kvar på jorden;-)

#26
2017-10-08 19:47

Kort sagt Raphael, så följer man "strömmen" som en död strömming menar du.......? ;o)

#27
2017-10-08 19:50

Det många glömmer(eller förtränger) är att VW Golf erbjuder så otroligt mycket alternativ.
Golf finns med bensin, diesel, bensin-etanol, el, el-bensinhybrid, gas-bensin., den finns med framhjulsdrift, fyrhjulsdrift, halvkombi, kombi. motorer mellan 110 hk och 310 hk.
Ett otal utrustningsalternativ för att passa de flesta(inte alla).

Vilken annan modell på marknaden har så mycket att välja på??

Ingen.

#28
2017-10-08 19:54

Peter E
Det kallas inte valfrihet utan att följa med strömmen...

Och Shogun
Självklart följer man med strömmen i denna bil, den drivs ju med el...

#29
2017-10-08 19:56

Prestigelös: +2 ;-)

#30
2017-10-08 20:04

Var inne o kollade på Toyotas sida på Auris(Golfkonkurrent)
Den finns med tre motoralternativ..... en på 99 hk(utan turbo...pigg), en på 116 hk...och en hybrid på 136 hk(sammanlagd effekt)
Kul bil.......
Hur tror Toyota att de ska kunna sälja fler bilar än de gör med det utbudet i Golfklassen.

#31
2017-10-08 21:34

Prestigelös.

Det var lite av poängen med inlägget....;o)

#32
2017-10-08 22:13

Jag tycker den är dyr. Om man jämför med Zoe, som väl är något mindre, men ändå har större batteri, 41kWh, så blir Zoe 100000:- billigare!
Men jag vet inte, jag har inte kört någon av dem!

#33
2017-10-09 01:19

Så länge man konsekvent blundar för felen och bristerna på Golf och bara värker ur sig vad man har lust att tro på eller inte har lust att tro på enligt sina religiösa övertygelser och inte tar hänsyn till fakta, så är alla argument som okritiskt försvarar Golf rent strunt utan minsta värde.

Jag vet att 96 % av mänskligheten lider av allvarlig dumhet, och det är också enkelt att bevisa att så är fallet baserat på vad mänskligheten presterar, det blir ett antal miljarder, antalet golfköpare är därmed ett dammkorn i en väldigt stor öken av sådana som inte vet mycket.

#34
2017-10-09 05:48

Men titta N-iklas, då är du inte så udda.
96% är som du :-)

#35
2017-10-09 06:07

Jag brukar säga som Björn Wahlroos sagt: "80% är idioter.". Men jag hade tydligen fel...

#36
2017-10-09 07:13

saabnisse, visst är Zoe billigare och det borde den vara. Betydligt svagare motor, mindre som du skriver, dessutom saknar den snabbladdning.
Det gör att den enligt min uppfattning fungerar bra som en 2:a bil, men att vara en endabil eller den primära, nej där ligger Golfen betydligt bättre till.

#37
2017-10-09 07:25

Klart intressant när körsträckan har ökat betydligt. Dock saknar jag dragkroken, fast det gör den på alla el-bilar. När jag köpte min GTE för snart två år sedan, var det körsträcka och dragkrok som gjorde valet. Det märkliga är när jag hänger på mitt släp (obromsat 750 kg), så går bilen enbart på el-motorn.
När det är dags för byte om 3-4 år, får se om det blir en e-golf eller VW I.D, är otroligt nöjd med min GTE.

#38
2017-10-09 10:10

Lennart J, ok Zoe saknar kanske snabbladdning, men på en halvtimme kan du ladda upp till 80 km i faktisk räckvidd.
Och jag tycker fortfarande att 100000:- mer för Golf är för mycket.
Och varför skulle Golf vara bättre som endabil? Naturligtvis är den något rymligare, men klarar inte lika lång körsträcka.
Visst har den svagare motor, men en elbil köper man väl inte för att rejsa!

#39
2017-10-09 10:23

Jo förresten, det finns det ju dom som gör, men då blir det ju att pröjsa över millen!

#40
2017-10-09 10:43

saabnisse, 100 tkr i skillnad är inte helt rätt. Enl. tidningen Elbilen så kostar en Zoe 324.900 kr inkl. batteri, och e-golf 395.900 kr. dvs 71.000 kr, en viss skillnad.
Sedan är nog snabbladdning rätt viktigt ifall du skall iväg på en 50-milaresa.Men som andrabil är Zoe helt perfekt.

#41
2017-10-09 10:54

Att Zoe inte har snabbladdning är inte sant. Den har inte DC-snabbladdning, men finns med 43kW 3-fasladdning vilket inte är så långt från 50 kW. Dessutom har den möjlighet att laddas med 3-fas även annars vilket de flesta andra elbilar saknar. När jag åkte elbil hade det stundtals varit praktiskt att kunna få ut nästan 3 ggr effekten mot det jag hade tillgång till eller att fördela det jämnt över faserna hemma.

#42
2017-10-09 12:02

22 mil ,på andra ställen står det 17 mil i verklig körsträcka och då kanske inte bilen var fullt lastad eller nerkyld.Om man som Tesla med 85 kWh batteri tappar 40 % körsträcka när det är -5 grader ute är då Golfen lämplig som ensam bil i hushållet med den begränsade körsträckan om den även används på vintern?

#43
2017-10-09 13:13

Previa. Som svar på frågan, nej det är den inte.

#44
2017-10-09 13:17

golf är en storsäljare som är snygg men oerhört trist... som en påse Ahlgrens bilar.. gott men kanske inte så spännande

#45
2017-10-09 15:46

"Peter E 2017-10-09 05:48
Men titta N-iklas, då är du inte så udda.
96% är som du :-)"

Underbart... en del behöver man inte ens peta på, de lägger sig pladask bums, alldeles frivilligt...

Så därmed anser 96 % att Golf inte är speciellt bra?
Och Opel är en verklig toppsak?
Jaha du...

Det är visst de 96 procenten som talar efter förstånd.

#46
2017-10-09 16:47

Ja du tillhörde ju de 96% så det är väl ungefär vad man kan begära..

#47
2017-10-09 16:49

Från N-iklas: "Jag vet att 96 % av mänskligheten lider av allvarlig dumhet".
Man vet ju bäst var man själv är eller hur? :-)

#48
2017-10-09 17:42

Adzam
En standardGolf må vara tråkig men VW erbjuder iallafall motoralternativ som kan göra bilen roligare, till skillnaden från många andra.

Vad gäller räckvidden så visst skulle man önska mer men denna skulle kunna funka för många precis som andra motsvarande elbilar.
Jag själv är nog lite för feg och skulle nog hellre satsa på en GTE.

#49
2017-10-09 19:31

Många pratar elbilar men varför pratar ingen om den verkliga milkostnaden ? Alla vet ju som har bil att skatten på bensinen är ca 10 kr litern vilket innebär ca 50.000.000.000 kr till statskassan. Ingen sunt tänkande människa tror väl ändå inte att staten skänker bort dessa pengar. Nä, prata nu om hur den verkliga milkostnaden kommer att bli när skatten även kommer att läggas på elbilen.

#50
2017-10-09 20:09

Slö på 0-100 för att kosta från 400.000 kr. Hade den gått ett par sekunder snabbare skulle den kännas modern. Men biltillverkarna är livrädda för att de inte längre ska kunna ta extra bra betalt för kvicka bilar. En elbil drar inte mer el bara för att den kan köras snabbare, utan bara när den körs snabbare. Därför känns denna Golf som att de vill bromsa elbilsbegäret genom att göra den präktigt trist. Ungefär som fördomarna varit för elbilar.

#51
2017-10-09 20:45

Thommys, man köper inte en elbil som bruksbil för att rensa med. Fartresurserna på den här Golfen är säkert fullt tillräckliga.
För övrigt vore det kanske inte så illa med en återgång till lägre effekter och då speciellt när det gäller batteribilar.
För femtio år sedan var 50 hk ganska normal effekt och det räckte oftast till för maxfart enligt fartbegränsningarna.
Jag påstår inte att det var särskilt roligt och dit vill jag inte att det ska tillbaka till, men många bilar i den här klassen klarar sig utmärkt med runt 100hk.

#52
2017-10-10 12:39

Men vi som både vill höra och känna motorn då? Vilken bil finns för oss?

#53
2017-10-10 13:17

Styrman, Musse, mest sålda sportbil i Europa.

#54
2017-10-10 15:33

För dyr, för långsam och för dålig räckvidd för mina behov. Tyst? Däckbullret som är största oljudet på min Golf försvinner väl inte bara för att bilen går på el? Eller? Motorljudet är knappt hörbart i normala hastigheter.

#55
2017-10-11 13:05

Mustangen är knappast att betrakta som någon sportbil....

Jag sätter mina förhoppningar till att Alfa 4C får ett ruskigt dåligt andrahandsvärde...

#56
2017-10-15 07:44

jansson, fråga amerikanerna, själv tycker jag att Mussen är lika mycket sportbil som 4C.
Sedan är det ju hur man definierar en sportbil, vissa anser att de enda som tillverkas idag är vissa av Morgans modeller.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.