Bild
Nästa artikel
Låg, bred och lång. Den 4,9 meter långa kombicoupén har pondus. I alla fall på utsidan.
Halvkombiluckan ger hög vardagsfunktionalitet. Bagaget tar 563 liter.
Passat är organdonator till inredningen. Den nya 9,2-tumskärmen med geststyrning adderar viss fräschör, men är tillval precis som digitala mätare.

Provkörning: Volkswagen Arteon (2017)

Provkörning

Arteon är Volkswagens nya toppmodell. Med en förlängd kombicoupé förvandlas präktiga Passat till slank Gran Turismo. Detta är sportlyx för tjänstebilister.

Volkswagen har haft det kämpigt sista tiden. Volymerna sviktar globalt och dieselskandalen har belastat både anseendet och budgetbalansen. Arteon är modellen som ska putsa märkets image och förbättra ekonomin. Receptet är enkelt: beprövad teknik till ett högre pris. För att få kunderna att öppna plånboken talar Arteon till hjärnans känslocentra, inte förnuftet.
Designen är djärv. Fronten domineras av långa kromribbor som sömlöst integreras med framlyktornas LED-slingor. Den låga fronten har en pondus som ingen annan VW.  Profilen har en slank coupé-silhuett. Minsta fälgstorlek är 18 tum.
 
Volkswagen vill inte att man kallar den nya femdörrars kombicoupén för en glorifierad Passat. Inga problem, Arteon är bättre än så – den är en glorifierad Skoda Superb. Arteon delar både karosslängd och axelavstånd med Superb. Det betyder att Arteon är längre och rymligare än Passat.
För att vara i en coupé (Arteon har karmlösa dörrar) är baksätet ovanligt rymligt. Benutrymmet håller Superb-klass och huvudutrymmet är riktigt bra trots den lågt dragna taklinjen.
Under den stora halvkombiluckan ruvar ett rejält lastutrymme på 563 lastliter. Detta är en klassisk Gran Tourer, gjord för att stressade handelsresande ska få med hela kollektionen till kunderna och ändå färdas med stil och elegans.

"Av de som har råd att köpa en dyr Audi, hur många vill hellre köra Volkswagen?"

Men elegansen avtar när man kliver in i bilen. Medan utsidan förför, saknar Arteon något speciellt att erbjuda invändigt. Här finns inget som avviker från övriga VW-syskon. Allt som ögonen ser, fingrarna rör och näsan luktar ger deja vu-känsla. VW borde åtminstone ha bjudit på det digitala instrument-klustret – nu är det tillval precis som i Golf.
Körupplevelsen känns också igen från andra VW-produkter, fast förfinad och Arteon har delvis en egen touch. Sittpositionen är lägre än i Passat, styrningen mer responsiv och chassisättningen ger bättre vägkontakt.

Trots en sportigare inriktning är komforten hög. Det adaptiva DCC-chassit arbetar med ett större spektrum än i andra VW-produkter.
Men återigen – DCC-chassit borde vara standard för att ge Arteon ett faktiskt övertag mot sina koncernsyskon. Nu är det bara tillval för den kommande instegsdieseln.
Motoralternativen är bekanta sedan tidigare. Både 2,0 TDI 240 och bensinmotorn 2,0 TSI 280 ger i stort sett samma körintryck. De arbetar tyst och diskret. DSG-lådan växlar lika obemärkt. Vid kraftfull gas morrar TSI-motorn lite extra i bakgrunden. Annars är det tystnaden och förfiningen som utmärker drivlinorna.
 
Man får gräva djupt under skalet för att hitta godsaker unika för Arteon. Men de finns. Pre safe-systemet kan nu detektera om det finns risk för att bli påkörd från sidan eller bakifrån. Om en upphinnande bil är på kollisionskurs, när trafiken stannat, kan Arteon själv aktivera varningsblinkersen för att göra sig mer synlig.
Den adaptiva farthållaren samarbetar med navigationsystemet och kan själv ta ned farten inför kurvor och korsningar. Föraren behöver bara vrida på ratten. Med hjälp av skyltavläsningen sänker farthållaren farten om hastighetsbegränsningen ändras. En bra funktion för att slippa nesliga fartkamerablixtar.
Även LED-strålkastarna tar hjälp av navigationen och anpassar sitt sken redan innan bilen når en kurva för att ljuskäglan ständigt ska följa vägen.
Allt detta kräver dock ett flitigt kryssande i tillvalslistan.
 
Priserna börjar på 434 900 kr för TDI 240 och 489 900 kr för bensinaren med R-paket. Senare kommer instegsmodellen 2,0 TDI 190 för 399 900 kr.
Även om samtliga versioner har fyrhjulsdrift och automatlåda som standard är prislappen väl tilltagen för en glorifierad Pass … förlåt, Superb.
Av de som har råd att köpa en dyr Audi, hur många vill hellre köra Volkswagen?
Å andra sidan; bland alla gråa Audibilar kan det vara kul med en Volkswagen som sticker ut. 
 
Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Arteon?

Volkswagen Arteon 2,0 TDI 240 DSG 4M GTS

Pris, från kr: 434 900 kr.
Säljstart: Nu. Kommer till Sverige efter sommaren.
Mått, cm: L 486/B 187/H 145.
Bagagevolym, l: 563–1 557.
Tjänstevikt, kg: Från 1 828.
Motor: Rak fyrcylindrig turbodiesel, 1 968 cm3. Max effekt 240 hk vid 4 000 v/min. Max vrid 500 Nm mellan 1 750–2 500 v/min.
Kraftöverföring: Sjustegad dubbelkopplingslåda. Fyrhjulsdrift.
Prestanda: Toppfart 245 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 6,5 s.
Deklarerad förbrukning: 5,9 l/100 km. CO2-utsläpp: 159 g/km.
Konkurrenter: Audi A5 Sportback, BMW 3 GT, BMW 4-serie GranCoupé, Kia Stinger, Opel Insignia Grand Sport.

Plus: Utrymmen, halvkombilucka, teknik.
Minus: Högt pris, laddhybrid dröjer till facelift.

Vad nytt? En längre, sportigare och lyxigare Passat.
För vem? Den som har råd med en Audi, men föredrar VW…

Kommentarer

#1
2017-08-26 10:16

Stämmer, en klassisk VW specialmodell där utsidan kan se intressant ut, men när man öppnar dörren rasar det hela...
Hårda plaster saknas inte och bakrutorna går bara att öppna 50 %.

#2
2017-08-26 10:18

Svårt idag att hitta en bil som inte har en massa plast i inredningen.

#3
2017-08-26 10:30

Det finns väl varken handelsresande eller vägar med fri hastighet i Sverige längre...

#4
2017-08-26 11:09

Riktig klocka och förnuftigt placerad är ett plus.
Jag ska ta mig en närmare titt men väntar förstås på begagnad innan eventuellt köp.

#5
2017-08-26 11:22

Aj att denna skulle räcka långt och så som på bild.
En av de vackraste bilarna i mitt tycke.

#6
2017-08-26 12:15

Ser riktigt trevlig ut.
Verkar vara en kompromiss mellan vardags Passaten och den stora lyxbilen VW gör. Minns inte namnet.

#7
2017-08-26 14:41

Fäjjtån.

#8
2017-08-26 14:55

Kan vara ett alternativ till Audi A5 Sportback rent prismässigt. Tror den kommer att sälja bra på vissa marknader dock inte i Sverige.

#9
2017-08-26 16:15

Förstår inte riktigt poängen när VW försöker konkurrera med Audi.
Är väl bättre att man säljer en Audi istället, köparen blir mer nöjd och VW gruppen tjänar mer pengar, s.k. win-win.

#10
2017-08-26 16:57

Snygg och riktig klocka som Bond skriver, varför är det så svårt att placera en sådan i bilar nu för tiden?
Skulle kunna knäcka många konkurrenter (om det nu finns några liknande?) om den bara hade lite lägre pris.

#11
2017-08-26 17:31

Har man råd med audi så är denna inget alt
Tråkig inredning

#12
2017-08-26 18:00

Snygg och lite vettigare invändigt än Audi

#13
2017-08-26 18:28

Wow! Dubbla Plus av Vi Bilägare! Äntligen en bil helt utan Minus..!

#14
2017-08-26 18:39

Ja Sauber, det är sällan högt pris är ett plus men som begagnat .. kanske det är ;)
Vib tänkte kanske så.

#16
2017-08-26 19:50

Bry dig inte om Vidstige Niklas Hall. Vidstige hatar VW . ingen vet varför, inte ens hen själv.

#17
2017-08-26 23:17

Jag vill inte ha en sådan folkvagn men jösses vad fin kulören på lacken ser ut att vara. Flera biltillverkare börjar få trevliga alternativ till svart, vitt och hela gråskalan. Det muntrar upp i trafikbilden.

#18
2017-08-27 01:01

Wow ..

#19
2017-08-27 08:58

En milslukare av rang.. Snyggare en cc..nej.

#20
2017-08-27 10:32

Niklas Hall, det jag menar är att det blir högst oklart vad VW som icke premium märke vill göra när dom kommer med bilar som Phaeton och Arteon. Med rätt saftiga prislappar (folkligt?). Köpa en extra dyr bil som t.ex. inte har inredning som är fullt premium känns för mig konstigt. Är den ändå lika bra som Audi på allt, varför då konkurrera inom märkena och förvirra vad dom står för? Phaeton sålde dåligt och huvudorsaken var nog det jag skriver, för det var ju annars en mycket bra bil.

#21
2017-08-27 13:41

Snygg, men inget för mig då den är lite för stor. Men hur vågar man lansera en "halvkombi" i dessa tider..

#22
2017-08-27 13:50

Halvkombi är det bästa valet istället för kombi men jag väntar till Nitteon kommer ut

#23
2017-08-27 13:52

Vidstige
Jag kan hålla med dig om att det ser lite plastigt ut men det kanske ser bättre ut i verkligheten.
Men jämför tex Seat med VW. Seat må ha plastigare inredning jämfört med VW men i övrigt inte så stora skillnader. Tänk om Seat skulle ha VW-kvalitet i inredning? Förmodligen skulle priset bli för högt för kunden att motivera ett Seat-köp. Kanske samma sak med Arteon, en Audi-inredning kanske hade inneburit betydligt högre prislapp?

#24
2017-08-27 15:43

Axa, alltså jag har allmänt svårt att få ihop vad Skoda-Seat-VW står för mer exakt. Vad skiljer märkena? Prismässigt har dom närmast sig och t.ex. Skoda är numera inte särskilt billig. Vilken är mest folklig? Kanske Skoda numera vilket gör att VW som märke blir ännu lite otydligare. VW kanske har blivit nåt slags premium light, vilket på sätt å viss kan vara det mest prisvärda om man tänker så men samtidigt lite av varken hackat eller malet, lite som Volvo var innan Geely tog över.

#25
2017-08-27 18:13

Väntar tills Nitton kommer ut, den var ju kul Hackenbush :)
Men den här ser annars ut som fina ärtan :D

#26
2017-08-27 18:17

Skoda står för enkelhet, bruklighet och förnuft Vidstige, Seat för temperament och VW för den vardagliga allround och lagom-människan.

#27
2017-08-27 18:30

3D, ja det är reklamsnack men märks inte på bilarna. Är ungefär samma grejor och priser på dom, skillnaden har aldrig varit mindre. VW är t.ex. inte mindre bruklig och förnuftig än Skoda. Vore det så skulle inte Golf och Passat vara storsäljare. Skoda är inte enkel idag, säljs med 4wd, dsg, diesel, det är lika bra grejor som VW. Seat, same same.

#28
2017-08-27 18:34

Du borde prova och jämföra Vidstige.

#29
2017-08-27 19:57

3D, när Vi bilägare testat bilarna så brukar man mest klaga på att Seat saknar vissa saker som standard som annars ingår på systermärkena. Men när bilarna kostar ungefär samma, har exakt samma drivlinor, ungefär samma utrustning, så är det svårt att förstå skillnaderna. Mer av marknadsföringsjippo än nåt verkligt, s.k. badge engineering. Men kanske är man på väg att göra större skillnad på VW framöver och att denna Arteon är ett steg där.

#30
2017-08-27 20:47

Nog är Skoda snäppet bättre än VW när det gäller finesser i utrustning hur ologiskt det än kan förefalla.

#31
2017-08-27 20:55

Vidstige
Utöver exteriör design så märks skillnaderna interiört. Det är himla skillnad mellan Seat och Audi, både i materialval och ljudkomfort. Man märker även skillnad i ljudkomfort mellan VW och Seat. Skillnaden mella VW och Skoda är desto mindre vad gäller oväsen i bilen (nuförtiden) och vad gäller materialval. Skoda är lite smartare med sina förvaringsfack.
Så visst finns det skillnader utöver likadana motorer.

#32
2017-08-27 20:57

Nähä! Jäklar. Nu finns det Minus på bilen...
Sorry VW, då blir det inte något köp.

#33
2017-08-27 22:18

Axa, lite olika mängd ljudisoleringsmaterial och lite olika mängd fack, tja, det är ju inte direkt så olika egentligen.

#34
2017-08-28 08:12

En halv mille för denne? Nja, då finns det nog både rolgiare och bättre alternativ.

#35
2017-08-28 10:34

Jag tycker den är mycket snygg både på in- och utsidan. Priset är helt OK för en premiumbil. En Volvo S60 ligger i samma prisklass.

#36
2017-08-28 11:43

Vidstige
En del föredrar tysta(re) bilar och då kostar det. En del föredrar annat än hård plast i inredningen och då kostar det. Men skillnaderna är påtagliga inom VW koncernen. Särskilt Seat vs Audi.

#37
2017-08-28 13:35

Den är fin.

#38
2017-08-28 15:57

Snyggt jobbat VW.

#39
2017-08-28 19:34

Skulle gärna välja en sådan och hellre en Arteon än en A5... Halvkombi is da shit!
My choice!

#40
2017-08-29 11:50

Videosnutten talar om stop and stare". Det var någon ny finess.

#41
2017-08-29 16:00

När jag ser den snett bakifrån slår det mig hur lik den är Passat från innan sekelskiftet, taklinjen är nästan exakt densamma. 20 år och samma taklinje, det är fegt. Tittade på Arteon "live" igår, den är väldigt stor. Med den prislappen lär den inte bli vanlig, men det är kanske meningen att ha Arteon som en "upper-class-model"...

#42
2017-08-29 16:04

hultarn, det jag menar är problemet, överklassen köper inte VW alls.
Medleklassen som vill låtsas vara överklass köper inte VW.
Arbetarklass som vill vara balla köper inte VW, då är det bara premiummärken som duger.
Kvar som kan tänkas köpa Arteon...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.