Bild
Nästa artikel
Den omgjorda fronten ska likna en katamaran.
Plastpanelerna har blivit lite mjukare och instrumenthuset har fått nytt innehåll med färddatorn i mitten.
Hybridsystemet, med bensin- och elmotor under huven, är inte Toyotas senaste utan det förra.
Enkelt inrett men hyfsat rymligt.

Provkörning: Toyota Yaris Hybrid (2017)

Provkörning

Reklamen säger att uppdaterade Toyota Yaris Hybrid kör elektriskt hälften av tiden. Det måste väl leda till toklåg förbrukning?

Som alltid när det gäller el- och hybriddrift: det beror på. När vi kör en 25-milasträcka med mest motorväg och landsväg stannar bensinförbrukningen på 0,58 liter milen.

Vid sådan körning har påståendet på Toyotas hemsida, ”du kan köra i snitt 50 procent på ren el”, ingen som helst bäring. Siffran bygger på mätningar i samband med att kunder provkört Toyotas hybridbilar men som sagt: det beror på. Hybridsystemet i Yaris kommer mer till sin rätt i stadstrafik när elmotorn sköter drivningen i låga hastigheter och laddar batteriet vid inbromsning.

Att komma ner till utlovade 0,33 liter milen lär bli svårt men 0,5 eller kanske lite lägre är realistiskt med rätt körmönster. Egentligen borde det vara dags för en sprillans ny Yaris, dagens modell kom 2011, men Toyota ser att försäljningen håller i sig (17:e plats på svenska biltoppen i år) och gör istället en uppdatering. 900 delar ska vara utbytta, om det nu säger något.

Bland annat har hybridens bensinmotor fått nya fästen och drivaxlar som ska dämpa ljud och vibrationer vid acceleration. Kanske går det lite tystare än tidigare men motorn låter fortfarande mycket och plågat vid gaspådrag.

Stötdämparna och elservon har också kalibrerats om för att förbättra åkkomforten och öka precisionen i styrningen. På slätt underlag rullar bilen avslappnat men på värre vägar är stötarna påtagliga och vi får ständigt korrigera kursen. Styrningen är tämligen okänslig och på E4:ans grova asfalt mullrar det från däcken.

"Inredningen har fått ett märkbart lyft, panelerna är inte lika hårdplastiga som tidigare."

Tillbaka i stan uppskattar vi den goda sikten och den steglösa växlingen som får bilen att kännas mjuk och smidig mellan trafikljusen. Vändcirkeln är elva meter med provbilens 16-tumshjul, väljer man 15-tummare vänder Yaris på bara 9,6 meter.

Inredningen har fått ett märkbart lyft, panelerna är inte lika hårdplastiga som tidigare. De stora knapparna och reglagen ser kanske lite klumpiga ut men de är oerhört enkla att använda. Sittpositionen är hög och ganska upprätt, ratten går att justera i båda ledderna men för långa förare hade större skjutmån på längden varit önskvärt.

För den här bilstorleken är baksätet hyfsat rymligt, golvet är platt och numera finns bältessträckare och nackstöden har gjorts om för att bättre skydda mot whiplashskador. Säkerhetsutrustningen har också förstärkts med laserbaserad automatisk nödbroms som standard. Vad som kan ligga hybridversionen i fatet är priset. Jämfört med bensinmotorn på 1,5 liter och 111 hästkrafter, som är helt ny, är påslaget 24 000 kronor. Provbilens prislapp på 207 390 kronor känns i högsta laget för en bil under fyra meter.
 
Diskutera: Vad tycker du om Toyota Yaris Hybrid?
 

Fakta Toyota Yaris 1,5 Hybrid

Pris, från kr: 169 900 (Life), 207 390 (provbilen, Selection).
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 395/B 170/H 151.
Bagagevolym, l: 286–1 119.
Tjänstevikt, kg: 1 202.
Max dragvikt, kg: 0.
Motor: Fyrcylindrig bensin, volym 1 497 cm3, max effekt 73 hk (54 kW) vid 4 800 v/min, max vridmoment 111 Nm vid 3 600–4 800 v/min. Synkron el, max effekt 61 hk (45 kW), max vridmoment 169 Nm. Systemeffekt 100 hk (74 kW).
Batteri: Nickelmetallhydrid, 0,9 kWh.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, steglös växellåda (CVT).
Prestanda: Toppfart 165 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 11,8 s.
Deklarerad förbrukning: 3,6 l/100 km. CO2-utsläpp 82 g/km.
Konkurrenter: Skoda Fabia, VW Polo, Kia Rio, Ford Fiesta, Peugeot 208, Opel Corsa med flera.
 

Plus: Lättkörd i stan, går att köra snålt, autobroms standard.
Minus: Surrig bensinmotor, bullrig på grov asfalt, vag styrkänsla.

Vad nytt? Uppdaterad modell.
För vem? Den som mest kör i stan och söker en driftsäker bil.
 

Kommentarer

#1
2017-09-17 10:25

En lidt hård dom der der står op til 50 procent og selvfølgelig b
Ved bykørsel prøv også at skrive lidt positivt om toyota ?

#2
2017-09-17 10:33

Ska den likna en katamaran,jag tycker inte alls att den gör det.
Priset är alldeles för högt.

#3
2017-09-17 10:44

En småbil utan hybrid kommer ju ner i de siffrorna, och ännu lägre om man väljer en småbil med diesel. Min C3 Picasso ligger på runt 0,48-0,52 l/mil *blandad körning* och då är det en minibuss med högt luftmotstånd. Istället för Yaris skulle jag lägga pengarna på en Citroën Cactus med diesel, som är en större, rymligare och bekvämare bil. I fullutrustat topputförande Shine ligger den på ca 150 000 kr marknadspris ute i handeln idag (lagerbilar). Det är nästan 60 000 kr lägre än lilla Yaris hybrid. Även om Toyota säkert ger rabatt så tror jag knappast att de ger mer rabatt än högst 20 000 kr, och då är Cactus 40 000 kr billigare. Over and out Toyota säger jag. På landsväg och motorväg är det lätt ligga på under 0,4 l/mil med Cactus Blue HDI verklig körning klart lägre än Yaris 0,53 l/mil.

#4
2017-09-17 10:59

Hur många bilister kör 10 000 mil per år med sin småbil vilket motsvarar Vibilägares provkörningssträckor sett över året?
Fler än mig som har svårt att hitta dessa energisnåla dieselbilar som alla talar om!
https://www.spritmonitor.de/en/evaluation/co2_efficient_cars.html

#5
1
2017-09-17 11:06

Med sådan klumpfot drar alla bilar mer än deklarerat, siffror som anges officiellt ät alltid jämförbara, det ska man ha i minnet när man ser dessa siffror och de siffror som nämns bland kommentarer här.
Fördel denna bil mot bensinvarianten är att den är så oerhört smidig och tyst, men om man kör aggressivt och inte är så noga med komfort är nog bensinaren att föredra.
Jämfört med diesel, så och egna individers siffror ointressanta, och problem med buller, vibrationer och utsläpp måste tas med i jämförelsen.

#6
2017-09-17 11:27

Hemtjänsten i min kommun kör bland annat Yaris hybrid.
De ligger på närmare 1 liter per mil.
Bra jobbat Toyota!

#7
2017-09-17 11:30

Minus: Instrumentbrädan så speglas vid hastighetsmätare, ECO - mätare och färddator. Fällbart baksäte på bakre rygg med ojämn tyg filt. 3 st strömbrytare på Lane Assist, Automatiskt helljus och PCS-knapp sitter långt bort på vänster sidan vid motorhuv, öppningsspak.

#9
2017-09-17 11:51

För det priset har du en ny ganska rapp oktavia 1,0 tsi bensin kombi med bensinbärmare och fabriks monterad drag krok och som du kommer ner på 0,5 liter milen.
Inte bra jobbat Toyota tycker jag.
https://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/836524.html

#10
2017-09-17 11:52

Tokdyr småbil.

#11
2017-09-17 12:06

@mso 1000
Jag också under 0,5 liter milen är 4,93 L/100 km på 1257 mil och 620 liter tank strax 8 månader körning och har också avtagbart dragkrok med min bil Opel Astra 1.0T.
Har haft tidigare Auris HSD körd 2030 mil i 1 år och är 4,6 L/100 km i snittförbrukning.
Haft lånebil en Yaris HSD var lite överförbrukning ca 5,4 L/100 km på 1 dag efter mina bil Auris är på verkstad och är 4,8 L/100 km på 1 dag senare med ungefär samma väder vinter/vår.

Min bil: https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

#12
2017-09-17 12:41

Bara den där idiotstora grillen får mig att rata den. Är det inte snart dags att Toyota lånar in en designer som kan skapa något snyggt? 11 meter vändcirkel är imponerande, i negativ bemärkelse. Det är väl ungefär samma som för en V70?

#13
2017-09-17 13:54

På landsväg och i motorvägsfart så har inte hybridbilar lägre förbrukning än dieslar, tvärtom. Det är i stan som en hybridbil sänker sin förbrukning då de kan gå med el korta sträckor och det är mycket start och stopp. Direktinsprutade bensinmotorer efter Euro 6 standard släpper ut betydligt högre halter av hälso- och miljöfarliga partiklar än dieselbilar gjorda för Euro 5. Bensinbilarna saknar nämligen partikelfilter, vilket alla moderna dieselbilar har sedan flera år tillbaks. Även hybrid-bensinarna saknar partikelfilter. De som klagar på buller och vibrationer hos dieselmotorer har tydligen inte kört en modern diesel. Och dieslar har så mycket bättre bottendrag.

#14
2017-09-17 14:07

Inte kört denna, men lånade en C-HR hybrid förra veckan och körde 5,5mil varav ca 90% landsväg. Mest 90-väg halva sträckan och efter det stod färddatorn på 0,45. Tog en mindre 70-väg tillbaka, med kortare partier 40/50 och när jag var tillbaka på firman hade den dragit 0,42. Körde som jag brukar och följde trafikrymen, ca+5km/h jmfr skyltningen. Med reservation för hur exakt färddatorn är på denna bil så tycker jag det var väldigt bra! Att Vi bilägare fått så hög förbrukning på denna lilla Yaris misstänker jag är en kombination av blydoja och mycket motorväg. Har svårt att tro att den skulle vara törstigare än en C-HR... Möjligen att Yaris i så fall är för undermotoriserad?

#15
2017-09-17 14:35

RJ, C-HR har en nyare generation HSD, Yaris har den gamla. C-HR hybrid är dyrare men faktiskt inte så farligt mycket dyrare så för mig framstår det som ett klart bättre köp än Yaris hybrid.

Sen är förstås resonemang som 1 liter milen här dumsnack och trollning om Yaris hybrid, en förbrukning på 0,5 i snitt är nog mer normalt och förstås riktigt bra siffror i stadskörning jämfört med konkurrenterna. Dessutom får man en mycket lättkörd bil och en drivlina som är oerhört hållbar och driftsäker!

#16
2017-09-17 15:00

En medioker, överprissatt produkt utan någon som helst "viljahakänsla"!

#17
2017-09-17 15:20

Så här skriver bytabil.net
"Partikelutsläpp:
Partikelutsläppen har främst fokuserats kring dieselbilar vilket lösts med partikelfilter, dessa uppnår dock full verkan först efter de uppnått rätt arbetstemperatur först efter ca: 20 minuter har filtret sin fulla effekt. Speciellt i storstäder och vid kortare körning blir därför dieselbilarnas partikelutsläpp ändå ett problem."
Frågan är om man kör längre än 20 minuter åt gången när man som 86 % av befolkningen bor i tätort och snittar som medelbilist 4 mil per dag med flera korta körningar.
Då kan en Yaris hybrid med noll partikelutsläpp vara ett bra val.
http://www.bilsvar.se/sv/Sok-bil/Bildetalj/toyota-yaris-1.5-vvt-i-hybrid...
Med en hybrid får man aldrig tjuvstopp från start så som man ser är vanligt med dieselbilar med sitt obefintliga vridmoment vid tomgångsvarvtal.

#18
2017-09-17 15:23

PREVIA, du har nog helt rätt när du skriver att en Yaris kör man inte mer än 20 minuter åt gången.
Inte gärna!

#19
2017-09-17 15:25

När jag provkörde både Yaris HSD och Auris HSD så drog Aurisen mindre än Yarisen...

#20
2017-09-17 15:28

Egentligen tycker jag inte man ska jämföra förbrukning mellan diesel och bensin. Men jag håller med dem flesta, denna Yaris verkar inte tillföra något och förbrukningen är inte fantastiskt låg. Nuförtiden finns det moderna bensinare som har låg förbrukning utan hybridsystem. Finns ju även moderna dieslar som drar under 0,4 i småbil...

#21
2017-09-17 15:32

Vidstige - Aha, tack för info. Ja, C-HR var en positiv upplevelse! Synd den inte har en drivlina som får dra husvagn... Hade varit intressant då.

Pi - Intressant. Kanske är det då som jag misstänker, att Yaris är undermotoriserad...

#22
2017-09-17 15:35

Axa.

Vilken småbil diesel med automat drar 0,4 l/mil, det skulle jag vilja veta. Hittils har jag inte sett någon.

#23
2017-09-17 15:35

Axa, finns ingen diesel som slår Toyotas hyrbridsystem i stadskörning när den är som bäst. När AMS testade senaste generationen Prius så utnämnde man den till den snålaste bilen man nånsin testat i tidningen överhuvudtaget (bland ej laddbara bilar). Till detta så har då dessa 1,6 och 1,8 liters HSD motorer mycket små NOx och partikelutsläpp, dessutom blir motorn varm extra fort och reningen startar extra tidigt.

#24
2017-09-17 15:52

Vidstige - men just denna modell med dess HSD-drivlina är nog tyvärr inte riktigt up-to-date.

#25
2017-09-17 15:52

@Shogun
Det finns 2,66 L/100 km på 6755 mil i 8 år körning i snitt från Audi A2 1,2 TDI Automatic.
https://www.spritmonitor.de/en/detail/212518.html

#26
2017-09-17 16:10

Shogun
GF nämnde ett exempel. Jag tänker på farsans förra A3 med diesel som drog under 0,4 i stan.
...med automat.

#28
2017-09-17 16:33

Pi, det håller jag med om, både Yaris-modellen och HSD-tekniken i Yaris är väl gammal i grunden. Men sen kan man ju diskutera hur trevliga småbilar är överhuvudtaget oavsett märke. Liksom att HSD är ganska dyr teknik så frågan är om det inte är ett mycket bättre köp då att gå upp till Golf-klassen. Jag skulle gärna se också det jag pratat om, att motorn kan växla Atkinson till vanlig fyrtakt för mer effekt.

#29
2017-09-17 16:48

Hyundai IONIQ är ensam snålast: https://www.spritmonitor.de/en/evaluation/economic_models.html
och minsta är: https://www.spritmonitor.de/en/detail/852111.html är snålast 3,23 L/100 km i 589 mil i snitt.
Diesel som har snålast exempel A2, A3, LUPO m.fl för längesen och slutat flesta år 2010 eller äldre.
Många mest sålda är bensindrivna som gäller.
Diesel är inte länge att tillverka som börjar snar slutat!

#30
2017-09-17 17:07

GF, nya Prius är snålare än Ioniq så det du säger stämmer inte. Dock är Ioniq ett trevlig alternativ med vissa fördelar över Prius. Men båda vittnar snarare om att hybridteknik ger genialiska bilar och att icke laddbara fullhybrider har en viktig roll att spela just nu i den stora övergången som på sikt kommer innebära helt fossilfria fordon. Med såna här hybrider (även då Yaris hybrid) så har normalbilisten en bränslekostnad på bara ca 500 kr i månaden och en fordonsskatt på bara 360 kr per år.

#31
2017-09-17 17:14

@Vidstige
Det var närmast likadant men hittat nya gen 4 på Prius och lägsta förbrukning är: https://www.spritmonitor.de/en/detail/847156.html
Det är Prius gen 4 är 3,25 L/100 km mot IONIQ är 3,23 L/100 km.

#32
2017-09-17 17:26

Det var inte bra för 3 olika modellen är IONIQ hybrid, IONIQ plug - in och IONIQ electric efter som jag kikat Hyundai hemsidan om släpvagnvikt är 0 kg.

#33
2017-09-17 18:04

Bara båda Kia Niro hybrid och Niro plug - in hybrid får släpvagnvikt 1300 kg men inte Hyundai.
Får släpvagnvikt 1300 kg och ensam snålast är Kia Niro hybrid drog 3,84 L/100 km och 877 mil i snitt: https://www.spritmonitor.de/en/detail/811964.html

#34
2017-09-17 19:32

Axa.

Har du något test där man mätt denna förbrukning? Jag har aldrig läst något. Att ägare gärna hussar upp och skriver ned sina förbrukningar och gärna drar av momsen på förbrukningen litar jag inte riktigt på. Auto motor&sport testade nya Prius var det den bil med lägst förbrukning de hittills mätt upp på 0,45l/mil verklig förbrukning.

#35
2017-09-17 20:16

Hursomhelst så är ju Toyotas reklam att man kan "köra i snitt 50 procent på ren el” ren och skär lögn. Skulle vilja se den som under vanlig körning klarar detta med denna bil. Och det var väl detta artikeln handlade om - eller ?

#36
2017-09-17 20:46

Pi, kanske inte lögn men vinklad reklam som försöker vara lite fyndig och säljande. Det låter väl bra att man kan köra mycket på el, dvs lite utsläpp och låg förbrukning. Detta är ju inte helt fel trots allt. Och istället för alla klagomål från många VW-älskare (?) i denna tråd så kan kan tycka att VW borde plocka fram en motsvarande icke laddbar fullhybrid. Att maximera återvinning av retardationskraften ger många fördelar!

#37
2017-09-17 20:54

Blandat 0,65 liter/mil och 0,52 liter/mil motorväg (max 120 km/h och lite vind ute). Det är vad min octavia drar mätt vid pump under snart 7000 mil. Lågt för att vara en vanlig kombi tycker jag.

#38
2017-09-17 20:54

50% ren el är det enbart stad, låg hastighet under 30 km/h och stänger av motor vid trafikljus många ggr.
Det är ju inte 50% ren el på blandadkörning!

#39
2017-09-17 20:55

0,58 liter per mil istället för 0,33 liter per mil är säkert "lite fyndig och säljande"

Kanske skulle dra mindre om man bromsade o accelerade lite hela tiden även på landsväg???
De(Toyota) har väl ställt upp bilen på rullar o mätt förbrukningen.

#40
2017-09-17 20:58

Dessutom är den så j-la ful så man får ont i ögonen av den.

#41
2017-09-17 21:02

0,58 är klart snålare än 1,00 liter...
Det går dock att köra snålare än så, men det hänger mycket på föraren då.
Inte för att man behöver köra superförsiktigt och en hybrid gör mycket av jobbet åt en men det finns en del att tänka på om man vill komma ner lite extra.
Finns en hel del att göra där alltså på en fullhybrid vad gäller körstil.
Gasar man hårt och bromsar hårt så kan det aldrig bli riktigt bra siffror.

#42
2017-09-17 21:13

Nä Vidstige - det är inte OK och "fyndigt" att ljuga så uppenbart. Och just denna hybrid är inte ens snål när Aurisen utan problem går att köra snålare - men definitivt inte till 50 % på ren el. Sen hur "ren" den el är som genererats av bilens förbränningsmotor och till viss del av bromskraftåtervinning kan man nog diskutera...

#43
2017-09-17 21:38

Shogun
Haha, så kan det vara. Jag minns inga exakta siffror och kanske var det någon vända snålkörning på landsväg. Minns iallafall att den var rejält snål.

#44
2017-09-17 21:45

Onödigare bil finns knappast.

#45
2017-09-17 23:09

Hybrid på rent el kan inte vara 50% på blandadkörning utan är cirka "20% ren på el för blandadkörning"
Reklam på Toyota är lite bluff 50%! Skillnad Yaris 1.5 Multidrive S mot 1.5 HSD E-CVT är skillnad ca 45% bränsleförbrukning enbart stadkörning. Det ska vara ungefär 45% rent el med HSD för stadkörning.

#46
2017-09-18 06:26

Ska det verkligen vara så dåligt?

#47
2017-09-18 06:44

Kör mest motorväg med en 520d. Nästan Dubbelt så tung, dubbelt så stor. 0.48.

#48
2017-09-18 07:17

Enligt färddator i bilen ja......så lite drog inte min 520d i verklig förbrukning.....

#49
2017-09-18 08:03

Pi, yaris hybrid är snålare än auris hybrid i stadskörning! Och Yaris hybrid är en mycket bra stadsbil, lättkörd med automaten och lättparkerad eftersom den är kompakt.

#50
2017-09-18 10:12

Vidstige - har du provat ? När jag provkörde på min "standard-runda" som innehåller allt ifrån 30--100 km/t (med betoning på hastigheter upp till 70 km/t) så var Yaris törstigare - och Aurisen var dessutom klart trevligare på alla sätt. Tror att t ex en Fabia 1,0t med automat för de allra flesta går ungefär lika snålt som en Yaris till avsevärt lägre nybilspris.. Och den är hur otroligt det än låter en betydligt trevligare bil att köra...:)

#51
2017-09-18 13:00

Pi, Inte provat men just tät stadskörning och hastigheter upp till 70 km/h är drivlinans styrka. Är ju samma motor som i Prius gen2 på 1,6 liter fast då uppdaterad som en gen3 HSD-drivlina. Nu rekommenderar jag ingen småbil, tycker ingen är riktigt trevlig. Men som ren stadsbil funkar Yaris helt ok och har själv kört den fast då med annan motor. Yaris är sen lite av en legend när det gäller driftsäker småbil som bara funkar och som hybrid blir den inte sämre där, tvärtom.

#52
1
2017-09-18 18:27

Spelar ingen roll vad dieselanhängarna tror, dieseln är snart död och det blir då en skönare värld.

#53
2017-09-19 14:18

Yarisen är nu modifierad på 900 punkter men ändå återkommer dem samma aber som alltid och 0,58 milen?
Det är vad min betydligt större och tyngre Auris TS 1.8 VVT-i HSD -17 tagit när jag kört som värst med tre fullvuxna och ett barn+ packning och två små hundar och då visade jag upp bilen lite så att vad den presterar.
Jag vet inte jag vad jag ska tro här.

#54
2017-09-19 14:50

Yaris kostar lite väl mycket men vilken hybrid/el gör inte det?
Folk gnäggar om Tesla och att det skrivs spaltmeter om detta utopiska märke, när vi nu har hybrider som är riktiga bilar till riktiga människors behov till under 300 000kr då är det plötsligt dyrt.
Här finns det arbete att göra, det måste poängteras att avancerad teknik som HSD inte kan jämställas med Hedenhös teknik med kapade radfyror aka trecylle och "såser" som ska blandas i med diesel, hokuspokus!!! Detta är två helt olika olika nivåer där en hybrid lina är en helt ny värld och kostar fortsatt en liten slant extra bara som sådan.

#55
2017-09-19 16:58

Var det måhända 900 olika skruvar som bytte p/n...:)

#56
2017-09-20 10:44

Nu skall ni inte fuska med att dra upp Audi A2's låga förbrukning, den har en tjänstevikt på ca 1000 kg. Dessutom var väl den för dyr att tillverka (för mycket aluminium)..? Men visst hybrid i all ära men större fokus borde sättas på att göra bilar lättare, det är där man kan sänka förbrukningen rejält mycket.

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!