Bild
Nästa artikel

Provkörning: Toyota Verso

Provkörning

Det är inte så svårt att identifiera Toyota Verso. Den är slående lik
föregångaren som under sina fem år blivit ett vanligt inslag i
trafiken. Men den som synar Toyotas knubbiga nyhet lite närmare
upptäcker att det mesta har förändrats till det bättre.

Namnet "Verso" har genom åren länkats till ett antal Toyotamodeller för att markera extra lastförmåga och användbarhet - Verso står för engelska "versatile" som betyder mångsidig. I fortsättningen finns bara en Verso och vilken bil den ersätter är inte svårt att lista ut. Karossen har fått lite mer markerade drag och svällt några centimeter men i mångt och mycket är den fortfarande en Corolla Verso.

Namnet Corolla har tagits bort därför att bilen nu inte ska kopplas ihop med någon annan Toyotamodell. Det är en helt egen konstruktion och den vilar på en ny teknisk bas. Verso anno 2009 är betydligt tystare än föregångaren och fjädrar med lugna, bekväma rörelser.

Jag börjar provkörningen som baksätespassagerare. Som förut finns en andra sätesrad med tre separata stolar och bakom dem ytterligare två sittplatser.

Där märks att karossen blivit sju centimeter längre. Stolssitsarna har förlängts och blivit skönare att sitta på. Varje säte i mittraden går att skjuta nästan 20 centimeter i längd. Alla kan också vinkla om sina ryggstöd.

- Vi har försökt skapa en kupé där alla ska må bra och ha fin utsikt, säger projektledaren Masato Katsumata.

Han har uppnått en del av sina syften - dock bara för fem personer. De två som sitter längst bak får det tvivelaktiga nöjet att stirra in i en kompakt plåtvägg för den bakersta sidorutan sitter långt fram och är liten som en skottglugg.

Men de två extrastolarna ligger förmodligen mest nedfällda och bildar golv i bagageutrymmet. 607 liter prylar går att stuva in under lastgardinen och det är 210 liter mer än föregångaren svalde. Med alla baksäten fällda blir Versos lastförmåga nästan 1,7 kubikmeter.

Lättare än förut
Precis som i tidigare modell kan alla säten fällas ihop till ett plant golv. Det är lättare än förut.  Nackskydden skjuts ned över stolarnas ryggstöd och behöver inte tas bort. Fällningen går på några sekunder. Det behövs bara ett lätt ryck i en tamp så viker stolarna ihop sig.

På förarplatsen finns det ingen anledning att klaga på utsikten. Stolen sitter 2,5 centimeter högre än tidigare och nu syns marken närmare bilen än förut.  Nya Verso är lättare att manövrera där det är trångt och det känns friare att glida fram på landsvägen.

Till Verso finns fem motorer. Jag hinner bara med en under den korta provkörningen; bensinmotorn på 1,8 liter. Den har genomgått Toyotas kur som kallas "optimal drive". Med hjälp av ventiler som öppnar olika länge och högt och ett insugsrör som varierar i längd har styrkan ökat och förbrukningen minskat. Moderniseringen har gjort 1,8-litersmotorn 18 hästkrafter starkare och 0,6 deciliter snålare per mil.   

I provbilen sitter Toyotas steglösa växellåda Multidrive S som kostar 12 600 extra. Bilens temperament får mig inte att tjoa av entusiasm men lite mer körglädje går att locka fram med lådans manuella program som växlar blixtsnabbt.

Mer utrymmen och mer komfort kostar förstås mer pengar. Grundpriset för Toyota Verso 1,8 ligger på 218 800 kr och det är 3 700 kr högre än för gamla modellen. Väl bilen är köpt ska den bli förhållandevis billig att äga, lovar Toyota. Verso måste dock servas var 1 500:e mil och för sådana besök brukar verkstäderna kunna ta rejält betalt.

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!