Bild
Nästa artikel

Provkörning: Toyota RAV4 Hybrid

Provkörning

Toyota stryker dieselmotorn från utbudet och satsar istället på en hybridversion av RAV4. En extremt lättkörd och riktigt bekväm bil, visar det sig.

Bensinmotorn har tagit rast, elmotorn som sitter intill sköter drivningen, och en dieselmotor kan vara det sista jag saknar när Toyotas nya hybridsuv tyst och utsläppsfritt glider fram mellan trafikljusen i Alicante, där provkörningen äger rum.

Toyota tror heller inte att kunderna kommer att sakna dieselalternativet till RAV4, trots att diesel har stått för en fjärdedel av försäljningen.

– Vi kommer säkert att tappa några, men jag tror inte att det blir särskilt många, säger Bengt Dalström, informationschef på Toyota i Sverige.

Antagandet är att hybridens lägre förbrukning kommer att radera efterfrågan på diesel och att tre fjärdedelar av försäljningen kommer att svänga över till hybriden.

Nuvarande RAV4 kom 2013 och förutom den nya hybridversionen får modellen ett övergripande ansiktslyft med finputs in- och utvändigt och en del ny teknik.

Drivlinan känner vi till sedan tidigare, systemet är hämtat från Lexus NX 300h, som testades i Vi Bilägare 3/2015. Utöver bensin- och elmotorn under huven sitter en andra elmotor på bakaxeln som sätter igång bakhjulen om framhjulen tappar fäste.

Tempot genom stadstrafiken är visserligen lågt men RAV4 Hybrid rullar både en och två kilometer utan hjälp från bensinmotorn. Batterinivån sjunker stadigt men den främre elmotorn fungerar också som generator vid inbromsningar och tar vara på energi som annars gått till spillo. Som förare är det bara att köra på som vanligt.


När hastigheten ökar går bilen över till hybridläget och startar bensinmotorn. Ljudnivån är fortsatt låg – tills jag ska göra en omkörning och trampar bestämt på gaspedalen. Den steglösa växellådan får motorn att yla och varvtalet att skjuta i höjden medan farten ökar. Det gäller att vara lätt på gasfoten, lär jag mig snart, och då framträder också förtjänsten med transmissionen: den mjuka och helt sömlösa växlingen.

Särskilt inspirerande att köra är inte RAV4. Styrningen ger knappt någon information om underlaget och karossen kränger duktigt vid snabbare kurvtagning. I gengäld är bilen angenämt bekväm att åka i, till och med på en skrovlig grusväg klarar fjädringen och dämparna att sila bort de mesta av ojämnheter och stötar.

På grusvägen får också den elektriska fyrhjulsdriften arbeta. Inkopplingen sker via kabel och i en uppförsbacke känns det tydligt hur bakhjulen skjuter på. Systemet verkar dock behöva lite betänketid och till och med Toyota tillstår att framkomligheten inte kan mäta sig med mekanisk fyrhjulsdrift. Ett sådant drivsystem erbjuds till RAV4 i kombination med en bensinmotor på 152 hästkrafter.

För övrigt garanterar Toyota att hybriden alltid kan koppla in bakhjulen, även om batteriet är urladdat, eftersom en del av bensinmotorns kapacitet är reserverad för att alstra elektricitet.

Den höga sittpositionen är bekväm och det kan även sägas om de generösa framstolarna. Första intrycket är också att det är ganska tyst i kupén. Toyota har försett RAV4 med tre kilo extra ljudisoleringsmaterial och förhoppningsvis får det effekt på svensk asfalt.

Instrumenteringen utstrålar solid Toyotakänsla och många inredningsmaterial känns påkostade. Dilemmat är att finishen aldrig får nå upp till koncernens lyxbilsmärke Lexus, vilket förklarar användningen av hårdplast här och var. Gott om utrymme finns dock, inte minst i baksätet.

En nyhet på teknikfronten är den radar- och kamerabaserade autobromsen (standard på hybridversionen). Systemet är ett av marknadens mest avancerade och kan upptäcka och bromsa för både bilar och fotgängare.

När det gäller kompakta suvar går det tretton modeller på dussinet, men att hitta en hybridkonkurrent till RAV4 är knepigare. Det skulle i sådana fall vara släktingen Lexus NX 300h, men då stiger priset med uppemot 90 000 kronor.

Frågan är hur Toyota ser på dieselmotorns framtid. Företaget betonar att diesel kommer att finnas kvar i det övriga modellutbudet, men nog är det ett intressant steg att välja bort ett bränsle som ofta förknippas med bilar som RAV4.

Diskutera: Vad tycker du om Toyota RAV4?

Toyota RAV4 Hybrid AWD

PRIS, FRÅN KR: 324 900.
MODELL: Femdörrars suv.
SÄLJSTART: Nu. 
MÅTT, CM: L 460/B 185/H 171.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 810.
Max dragvikt, KG: 1 650.
MOTOR: Fyrcylindrig bensin, volym 2 494 cm3, max effekt 155 hk vid 5 700 v/min, max vridmoment 206 Nm vid 4 400–4 800 v/min. Elmotor fram, 143 hk, 270 Nm. Elmotor bak, 68 hk, 139 Nm. Max systemeffekt 197 hk. Batteri, nickelmetallhydrid, 1,59 kWh.
KRAFTÖVERFÖRING: Elektrisk fyrhjulsdrift, steglös automatlåda. 
PRESTANDA: Toppfart 180 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,3 s. 
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 5,0 l/100 km (utrustningsnivå Active).
CO2-UTSLÄPP: 117 g/km (Active).
KONKURRENTER: Lexus NX 300h.

Vad nytt?
Ny hybridversion samt teknisk och kosmetisk uppdatering av RAV4.
För vem?
De som vill åka suv med lite godare miljösamvete.  

Plus:
Utsläppsfri stadskörning, smidig drivlina, effektiv stötdämpning.
Minus:
Drivlinan inkräktar på lastutrymmet, kränger kraftigt när det svänger.

Kommentarer

#1
2016-02-28 13:55

Nä, gillar inte alls RAV4... kan de fixa till en ny Avensis med färre rutor och hybridlösning med bevarat lastutrymme så är det köp direkt ifrån min sida. Önskar att de fått till bättre stolar också fram... där är faktiskt Skoda Octavias skönare.

#2
2016-02-28 15:55

Gillar nya RAV 4 men det blev ingen efter genomgång av motoralternativen. Toyota visar tyvärr tydligt att de skiter fullständigt i miljön. Deras så kallade miljöval är en 2,5l bensinare (inte minsta motorn som man skulle kunna tro) kopplad till batterier och elmotor.

Det går inte att ladda denna hybrid från elnätet så all el produceras av bensinmotorn. Vore kul om ni kunde fråga Toyota hur en 2,5l bensinare någonsin kan bli snålare än en 2l bensinare för oss som uteslutande åker landsväg. Toyotas återförsäljare blir bara generade och undviker att svara på den frågan.

Min slutsats är att för oss som åker landsväg finns inget vettigt motoralternativ till RAV 4. Det är jättetörstig eller toktörstig motor att välja på om man tittar på vad spritmonitor vad de motorerna drar i verkligheten.

Eftersom Toyota inte har någon modern diesel själva vore det ypperligt om de istället slängde i t.ex. samarbetspartnern PSA:s snåla 180hk 2.0 HDI för europamarknaden.

#3
2016-02-28 19:33

Jag blir aldrig klok på Toyota. En atkinsoncykel-2.5 liters 4:a med 1,5kWh nickelmetallhydridbatteri kopplat till en CVT-låda som får hela motorpaketet att börja yla så fort man drar på. Känns som hela 90-talet spelas upp igen. Inredningen känns som alltid som en blandning av Japansk ful-modernism som inte förstår material eller linjer.
Alltså. Jag förstår förvisso att folk älskar Toyota. De bygger säkert fantastiskt pålitliga bilar osv. Men varför kan de aldrig bygga ett åk som faller mig i smaken?

Nej jag vill inte ha en ylande-CVT-sugfyra. Jag vill inte heller ha NiMH batteri från förra århundradet. Jag vill ha mer än 1,59kWh batteri och jag vill ha en inredning som inte ser ut som efter en Japansk hash-fest.

#4
2016-02-28 19:36

edmund: Motorerna är Atkinson-fyror. De måste höja cylindervolymen för att få upp effekten. En atkinsonfyra producerar nämligen mindre effekt för sin cylindervolym i utbyte mot att försöka vara snål. Det gör den genom att kompressionsslaget inte blir lika långt som arbetsslaget då ventilerna hålls öppna längre under kompressionsslaget. Så man "simulerar" helt enkelt kort insug och långt slag. Minskade pumpförluster heter det. Men då måste man göra en större motor för att kunna producera effekt istället. Motorn hade nog bara gjort 120-130hk ifall den vart på 2-liter...

#5
2016-02-28 19:39

Tungt och omodernt, skulle aldrig köpa en RAV4....dålig på motorvägen och törstig inne i stan när batteriet är tomt. Ingen win-win situation precis. Det finns inget positivt, inte ens ur miljösynpunkt med denna bil. Jag förstår inte ens varför man vill ha hybrid på en SUV, det är lönlöst... batterier väger och då bilen är tung ifrån början blir det knappast någon vinst med det.

#6
2016-02-28 19:51

@Styggavargen, ändå är den snålare, snabbare och större än din Skoda Octavia. Surt sa räven ...

#7
2016-02-28 19:55

Och rätt körd även snällare mot närmiljön än en smutsig Octavia;-)

MVH AL

#8
2016-02-28 20:09

Sen tycker jag det verkar vara en rätt usel systemeffekt.
Bensinfyra 155hk, Elmotor fram 143hk, Elmotor bak 68hk. Total utnyttjbar effekt 197hk...
Jag förstår ju att det är svårt att dra ur allt på en gång och lite förluster får man räkna med.. men det här är ju bara knappt 50% av totala tillgängliga effekten. Är det det sketna batteriet som sätter effektgränsen för elmotorerna?

#9
2016-02-28 20:22

edmund: Jag kan svara på varför Toyotas 2,5 liters motor kan vara snålare än andra 2 liters motorer. Det beror på att motorn går i en Atkinsoncykel vilket gör den bränslesnålare än andra motorer. Det är därför även Prius har en bensinmotor med förhållandevis stor slagvolym på 1,8 liter när många andra större bilar än Prius har motorer på 1,5 liter nu för tiden. Inga andra biltillverkare har visat att man har bensinmotorer med högre verkningsgrad än de över 40 % verkninsgrad som nya Prius har enligt Toyota. För nuvarande generation Prius låg verkningsgraden på 38,5%.
Det är därför man kan läsa att RAV hybridbil med 2,5 liters motor går så mycket snålare än samma bil med den mindre tvålitersmotorn. 5,6 l/ 10 mil jämfört med 4,9 l/10 mil för hybriden vid landsvägskörning.
http://tims.elanders.com/webbroschyr/produktblad/RAV4_pf_web.pdf
Och dieselmotorer hör inte ihop med bra miljö vet de flesta av oss inte minst sedan VW fusket uppdagades.
http://sla.se/skovde/2015/10/24/forskare-dieselmotorns-tid-snart

#10
2016-02-28 20:38

PREVIA: Tack för att du förklarade det en gång till... Ifall han nu hade missat det jag skrev till honom, två gånger. Sen spelar det mindre roll vad du förbränner än hur du förbränner. Dieselmotorer har aldrig vart mer aktuella än nu. Du kan göra din bensinfyra till vilket smutsigt skitmonster du vill. Som sagt, det är förbränning och efterbehandling som avgör hur rent det blir, bränslet spelar inte lika stor roll som folk tror.

Folk tror massor med saker om förbränning (och även media) som är helt galet uppåt väggarna. T.ex så är en vanlig desillusion är att vätgasförbränning bara ger vatten som slutprodukt. Vätgasförbränning producerar rejäla mängder NOx normalt sett, eftersom NOx-formation har väldigt lite med vad man förbränner och mer med tempraturen i flamfronten man förbränner det i.

#11
2016-02-28 21:43

milkylainen: Kom in några svar till som jag inte uppmärksammade.
"Vätgasförbränning producerar rejäla mängder NOx normalt sett, eftersom NOx-formation har väldigt lite med vad man förbränner och mer med tempraturen i flamfronten man förbränner det i." Skriver du, men det är väl om man kör förbräningsmotorn på vätgas där en förbränning sker och inte om man använder vätgasen som energibärare till en bränslecell för att få ut el..

#12
2016-02-29 06:16

@ Styggavargen

Med det argumentet är det väl ännu värre att ha hybrid på en kombi. En SUV är byggd för att gå I stan eller I terrängen. 50 km/h alltså. En kombi är byggd för landsväg och skall därför accelereras upp till minst 110 km/h. Har man då ett "tungt" batteripack I kombin så blir det ju etter värre.

Olika biltyper är byggda för olika saker. En SUV drar mindre soppa än din Octavia när den används till det den är gjord för.

.

#13
2016-02-29 09:00

PREVIA: Skrev jag elektrolys kanske? Jag sa förbränning. Vet du inte skillnaden? Elektrolys har ingen flamma eller flamfront. Bara det att 10 st klickade gasa på ditt inlägg tyder på att de kan lika mycket (lite) om förbränning som dig.

#14
2016-02-29 10:04

Styggavargen, som upplysning så blir aldrig batteriet tomt på en Hybridbil :)

#15
2016-02-29 10:42

milkylainen: Man skall inte underskatta alla andras kunskaper så som du gärna gör det visar bara hur lite man vet själv. Vad får dig att tro att alla andra än dig själv tror att vätgasfärbränning inte ger några andra utsläpp än vatten? Frågan är väl snarare att vätgas inte används som motorbränsle där det sker någon förbränning så varför ta upp frågan om vilka utsläpp vätgas skulle ge i en förbränningsmotor eller när man eldar upp vätgasen.
Om man som biltillverkare vill uppnå att man tillverkar bilar med lägst CO2 utsläpp så har flera biltillverkare valt hybridisering som bästa väg att uppnå detta, det är därför som hybridbilar visar sig ha lägst CO2 utsläpp i verklig användning som man ser i spritemonitor och i miljömyndigheten i USA lista över bilar med lägst CO2 utsläpp och även lägst smog påverkan. Dieselbilstillverkarna har gått en annan väg med att lägga ner sin möda på att göra en mjukvara som lurar testerna som bilarna genomgår för sertifiering och att påverka våra politiker så att man får ha 50% högre utsläpp vid prov ute på vägarna än miljögränsen för utsläpp sätter utan att det leder till någon åtgärd från miljömyndigheternas sida.
Nej milkylainen ,edmund och andra som helt tydligt inte gillar hybridbilar fäktar vilt omkring sig med töntiga uttalanden som " skiter fullständigt i miljön"
"Nej jag vill inte ha en ylande-CVT-sugfyra. Jag vill inte heller ha NiMH batteri från förra århundradet. Jag vill ha mer än 1,59kWh batteri och jag vill ha en inredning som inte ser ut som efter en Japansk hash-fest."
"Styggavargen
Tungt och omodernt, skulle aldrig köpa en RAV4....dålig på motorvägen och törstig inne i stan när batteriet är tomt. Ingen win-win situation precis. Det finns inget positivt, inte ens ur miljösynpunkt med denna bil. Jag förstår inte ens varför man vill ha hybrid på en SUV, det är lönlöst... batterier väger och då bilen är tung ifrån början blir det knappast någon vinst med det."
För de som inte gillar hybridbilars låga förbrukning finns det massor av dieselbilar att välja mellan inte minst från europeiska biltillverkare där fler tillverkare även börjat med urininblandning nu när fuskandet börjat avslöjas i allt större omfattning bland dieselbilstillverkarna.
Så det krävs nog mer än töntiga inlägg av människor som inte förstår hybridiseringens fördelar för att stoppa ökningen bland biltillverkare som tillverkar hybridbilar.
Varför inte låta biltillverkarna välja olika vägar för att uppnå målet om lägre CO2 utsläpp och lägre farliga beståndsdelar i avgaserna utan massa ovidkommande sarkastiska inlägg, siffrorna vid verkliga körprov ute på vägarna kommer att visa vilken väg som var bäst ur miljösynpunkt.

#16
2016-02-29 11:05

PREVIA: Ber om ursäkt för det. Folk har dock generellt dålig koll på hur förbränning fungerar. Oron mot diesel är i största utsträckning baserad på hur förbränningsteknik från förra seklet fungerade utan reglering.
Teknikensvärld gjorde tester med diesel och bensin och bensinarna var sämre på allt förutom NOx.
Sämre CO2, Sämre CO (mycket mer), Mer kolväten och mer partikelutsläpp (mycket mer). Det enda de var bättre på var NOx. Dessutom var en dieselbil lika ren som bensinarna när den blivit varm vad gäller NOx. Så i deras tester för varma motorer var dieslarna helt överlägsna. Och för kalla motorer var det bara NOx som var sämre. Jag försöker förklara för folk att det handlar mindre om vad man förbränner än HUR man förbränner. Men alla är så övertygade om att diesel är dåligt. Diesel är förövrigt en förbränningscykel och ett bränsle, men man drar alla över en kam. Allt som innehåller ordet "diesel" blir automatiskt dåligt. Bioetanol bussar är t.ex dieselmotorer som går på förnybar etanol. Inget dieselbränsle. Osv.
NOx är en produktion av flamfrontens tempratur. Det kommer som ett brev på posten eftersom den termiska cykeln hos diesel är effektivare än bensin (läs högre tempratur i flamfronten). Det går utmärkt att göra en bensinare som spyr ur sig NOx och en diesel som inte gör det även om förbränningscyklerna har givetvis olika grundegenskaper.

Kina, Indien, Mexico mfl har nästan uteslutande bara bensinbilar. Deras närmiljöer tillhör de sämsta i världen. Tror du att det är okej att förbjuda alla dieslar (inte ens tillåta Euro6) samtidigt som man tillåter valfri bensinmotor?

Kalifonien i USA har bland de hårdaste miljölagarna för bilar i världen. De kör bara bensin och hybrid. De har bland den sämsta luften i hela USA i Los Angeles. LA har flest hybrider i hela USA tror jag..
Det är inte en lösning.

#17
2016-02-29 11:25

Lite tråkigt att en stor tillverkare som Toyota inte satsar på diesel då de hade kunnat bidra till dess utveckling, men jag förstår att de vill satsa på hybriddrift istället där de ligger i framkant.

Tror att många dieselbelackare lever i det förgångna när det kommer till dieselns "farliga" egenskaper, det har trots allt skett enorma framsteg på den fronten de senaste åren vilket oberoende undersökningar också styrker, och att som vissa mässar att si och så många tusen dör i Sverige varje år enbart p.g.a. dieselutsläpp är direkt lögnaktig antipropaganda.

Alkohol, tobak, fett, och socker skördar mångtusenfalt fler offer men den debatten törs man inte ta av någon anledning, men det är som alltid öppet mål att slå mot bilismen...

Och vi bilister hjälper gärna till att i förlängningen gräva vår egen grav genom att träta sinsemellan när det kommer till olika bränslen istället för att göra gemensam sak och stå förenade mot diverse skattehöjningar på bränsle, förespråkar man bensin så applåderar man prishöjning på diesel, gillar man diesel så ler man lite när elpriset går upp och gillar man elbilar så får bensinen gärna kosta tjugo kronor litern.

För tror de som är emot diesel att när den väl skattats sönder att de som styr nöjer sig med det?
Då står bensinen på tur och sedan elbilarna, för hur man än vrider och vänder på saken så är och förblir bilismen statens aldrig sinande mjölkko...

#18
2016-02-29 11:41

Snyggaste RAV4:an hittills. Men den ska väl inte vara inspirerande (vad det nu betyder) att köra, den är väl byggd för bekväm färd utanför racerbanan. Stygga vargen har otur när han tänker som vanligt.

#19
2016-02-29 12:17

PREVIA: Inte teknikensvärd. Automotorsport menade jag. :)

#20
2016-02-29 13:37

OK, så jag har förstått det rätt om jag säger att man skall köra denna 1,8 tunga bil inne i stan. Det är där den kommer till sin rätt, och förstås på en grusväg...eller vad menar ni när ni säger "terräng"? Skulle vilja påstå att denna bilen drar minst 0,65 liter/mil eller mer om den körs så som många kör sin bil. I stan kommer den att gå på batteri högst begränsad sträcka, för att sedan släppa ut mycket vid alla accelerationer då den är tung. Ute på landsvägen kommer luftmotståndet att förstöra den påstådda låga förbrukningen. Men visst, upp till bevis...ViB kanske kan köra den som man kör bilar och se vad den egentligen förbrukar. Jag tror inte en sekund att vi hamnar i närheten av 0,5 liter/mil...snarare uppåt 0,7...

#21
2016-02-29 13:42

Ett par saker är grundläggande för att nå låg förbrukning: Låg vikt och Lågt luftmotstånd.
SUVar har ingen av de två.
Om man istället lägger energin på bilar som har de två grundläggande sakerna, kanske utvecklingen kan gå åt rätt håll.
Det har Toyota i Auris, men inte i RAV4.

#22
2016-02-29 14:06

hultarn, tyvärr du pratar till döva öron. Känner spontant att det ligger något lågbegåvat över detta med SUV, klumpiga och opraktiska och med sämre vägegenskaper. Nu fattas bara att någon stackare köper denna RAV4 och sätter på en takbox och det är fulländat, "Ett päron till farsa"!

Fler vanliga bilmodeller borde det satsas på, helst som hybrider. De blir tyngre pga batteriet..men det är skillnad att tex börja med en Octavia som väger 1300 kg som är en praktisk och rymlig bil och förse denna med batterier på 200 kg, då har vi fortfarande en bil som inte väger mer än 1500 kg och som är snål ifrån början. Men nä...vi börjar med en tung SUV på 1600-1800 kg och sätter batterier på den... haha, galenskaper!

#23
2016-02-29 14:10

Nu lägger alla biltillverkare resurser på dessa otyg till bilar (SUV), istället för att hybridisera befintliga modeller. Jag skulle mer än gärna se en ny Avensis som hybrid, eller varför inte Octavia!? Audi A4/A6? V70 hybrid? Vanliga beprövade modeller som skulle kunna utvecklas mer och verkligen har förutsättningar till att bli snåla och lasta mycket på samma gång.

#24
2016-02-29 15:10

RAV4 kommer helt säkert ha liknande förbrukningssiffror som Lexus NX 300h har med liknande drivlina och vikt. Enligt spritemonitor så har Lexus NX300h en genomsnittlig förbrukning av 7,35 l/ 100 km bensin, och i USA uppger myndigheterna att den drar 7,1 l/100 km landsväg och 6,7l/ 100 km i stan. Som jämförelse drar BMW X3 7,62 l/100 km diesel i snitt och 10,2 l /100 km bensin i snitt. Volvo XC 60 med D4 motorn har en förbrukning av 8,51l/ 100 km diesel och 12,16l/ 100 km Bensin i snitt ser man i spritemonitor.
Så någon nytta gör nog hybridiseringen av RAV4 om den har lägre förbrukning av bensin än motsvarande bil har i förbrukning av diesel utan hybridisering ,och diesel har högre CO2 utsläpp per liter än bensin.

#25
2016-02-29 15:22

PREVIA, nytta gör det men inte tillräckligt. Du kan köra en Avensis på lägre siffror och det är en mycket större bil på alla sätt (lastar mer). Så jag ser inte någon nytta av att man tar resurser för att göra ett batteri och sätta detta på en SUV som denna som inte behövs på Avensis som ändå drar mindre, vi har inte kommit någonstans enligt mig. Skall vi sätta batterier på alla SUV's så att de kommer ner i nivå med personbilar...haha, ja vad skall man tro? Dumheterna har inga gränser känns det som. Det tar nog emot för många att erkänna att detta med SUV är så dumt och korkat att det inte ens skulle nåt skrivbordet. Hade jag sett någon mening eller nytta med det så hade jag definitivt haft en annan åsikt. SUV bottnar nog i osäkerhet tror jag för många, de känner sig säker så de kan se ned på en "liten" personbil som ändå i slutändan är så mycket bättre ur många perspektiv.

#26
2016-02-29 15:33

Äntligen!!
Att Toyota skippa Dieseln i RAV-4 kommer inte att saknas av någon.
Brorsan kör en RAV-4 diesel som är ett par år gammal och maken till illa konfigurerad drivlina har sällan skådats på denna sidan 2000-talet!
En diesel som är ganska affektlös trots 150hk, som ger ifrån sig någon form av effekt på höga varv, kopplat till en CVT som de har försökt maskera med lite lägen, men den håller fast varv mellan varje läge och gärna 3000rpm så fort man belastar den något.
Är helt säker att hybriden kommer att bli ljusår bättre i bilen.
Att RAV-4 är en bullerburk hoppas jag att de gjort något åt i uppdateringen, men troligen inte.

#27
2016-02-29 15:42

EnannanRobban.

Den är inte en bullerburk längre tycker jag när jag provkörde.

#28
2016-02-29 15:46

Shogun, när jag provade brorsans första gången trodde jag att en dörr eller fönstret bak var öppet... då var det på sommardäck, dock idiotiska 18" men den är värre på dubbade vinterhjul.
Bra om de gjort något åt det.

#29
2016-02-29 16:44

EnannanRobban, Rav4 diesel har inte CVT

#30
2016-02-29 19:02

@hultarn, vad är en "låg förbrukning"? Finns det något värde som biltillverkarna ska sikta mot och vad händer när man nått dit?

#31
2016-02-29 19:44

Nu får allt Toyota fan boys tagga ner lite och visa att man kan hålla god ton i en diskussion :)

Med diesel och automat släpper en RAV 4 149hk 2015 års modell ut 176 g/km koldioxid.

Motsvarande Honda CR-V med 160hk släpper ut 139 g/km.
Volvo XC90 D5 med 224hk släpper ut 152g/km. Då är det stora motorn och snålare kommer.
Mitsubishi Outlander 2,2D 149hk och 154g/km.
Mitsubishi Outlander bensinhybrid 203hk 50km räckvidd och upp till 120km/h på el!

Klart som fasen att Toyota inte vill ha in osäljbara begagnatbilar med den förbrukningen/utsläppen om 3-5 år.

Vad jag har svårare att förstå är varför hybridexperten Toyota inte 2016 klarar av att göra en riktig hybrid med plugin, någorlunda räckvidd på el och effektsvagare bensin eller dieselmotor.

Liksom med Volvo XC90 där hybrid bara går att få till värstingmotorn handlar det bara om att köparen ska kunna ursäkta sig inför bekantskapskretsen med att det är en hybrid om någon ifrågasätter hur miljövänligt det är med en så stor bil och inte vad bilen förbrukar i normal körning :(

#32
2016-02-29 20:07

edmund, kanske är det så enkelt att Toyota har redovisat mer ärliga utsläpp, det är ju ställt bortom allt tvivel att de uppgifterna som lämnas av fabrikerna inte är i närheten av verkligheten.

Att Toyota som man nog trots allt får anse som ledande på hybridteknik väljer att avakta med laddhybrider (Prius undantaget) görs säkert inte utan anledning och som jag förstått det så kommer en laddhybrid att bli dyr för bilägaren då batterierna kommer att ha begränsad livslängd då de laddas fullt och töms vilket aldrig görs i en vanlig hybrid. Att de har förmågan att bygga en råder nog ingen tvekan om, kanske dyker det upp när batteritekniken har blivit bättre?

#33
2016-02-29 21:57

Jag tror också man måste ta siffrorna med en nypa salt här, men jag vet efter ha ägt 2 Toyotor att uppgiven förbrukning varit nästan exakt på siffran, kanske max 1-3% åt något håll. Ibland till bättre faktiskt. Men när man ser dessa stora tunga SUV's med så låga värden blir man lite nyfiken på om det verkligen är sant. Låter något för bra så är det oftast inte sant. Bara en sådan sak som att om man istället för köpa en Honda CR-V SUV som släpper ut ca 140-150 kg/km istället köper en Civic Tourer och hamnar på ungefär 100 g/km så skiljer det markant i utsläpp. Dessutom lastar Civic mer än CR-V, bara en sådan sak. Så bara för att man skall ha SUV så belastar man miljön med mellan 20-50% mer än nödvändigt utan några egentliga fördelar. Men snart kommer nog en "straffskatt" eller liknande att införas för att få folk att köpa "rätt" bilar igen, För detta kommer att sluta som i USA, att man snart kör omkring i 2+ tons bilar utan någon egentlig anledning.

#34
2016-02-29 22:04

En låg förbrukning när det kommer till en diesel bil är under 0,45 liter/mil. Det klarade gamla bilar av redan för 5-10 år sedan. När det gäller bensin ligger det nog på ca 0,65 liter/mil. Att folk idag köper en SUV som drar 0,75 liter/mil (diesel) och tycker det är bra...haha, ja hade den bilen haft en bensin motor hade den dragit någonstans 0,85-0,95 liter/mil (bensin). Hur många tror ni hade köpt bilen med bensin motor idag? Ibland undrar jag hur man tänker när man köper en ny bil som oftast är mindre, väger mer och drar mer än den 6-10 år gamla bilen. Den gamla framstår nästan som miljöbil istället...

#35
2016-02-29 22:13

Styggavargen, jag har ägt 2 styck bensin Rav4, en 2006:a och en 2010, den första hamnade blandad körning ca 0,85 och den andra på 0,82, men det jag var imponerad av var landsvägskörning, oftast landade den runt 0,63-0,64 trots en hel del motorvägskörning det tycker jag är imponerande med stor bil och breda hjul och 4-hjulsdrift, nu körde jag ofta korta körningar så det bidrog till den högre snittförbrukningen. jag tror man skulle kunna landa runt 0,75 om man hade lite mer långkörningar och det tycker jag är imponerande

Med hybriden kommer man att kunna åka riktigt snålt för biltypen och minska utsläppen rejält i stadsmiljö vilket är kanon

#36
2016-02-29 22:18

Anledningen att Toyota inte har så mycket plugin-hybrider är väl att de ofta är rätt dyra. Till och med Volvo var ju tvungna att peta i en T6'a i V60 för att den skulle bli värd pengarna. Ingen är nog villig att betala 600 000 kr för en RAV4 helt enkelt. Och det problemet har nog de flesta tillverkarna.

#37
2016-03-01 12:00

Simon, om det är en konventionell automat i RAV-4 diesel så har de maskerat den duktigt och gjort den lika gummisnoddig som en CVT... Den står dessutom som Variomatic på transportstyrelsen...
Förbrukningen på brorsans diesel är ca 0,8 på vinterdäck, något lägre på sommardäck så jag vet inte om de är ärligare än andra, i min bok så förbrukar den absolut mer än den borde... Han kör dessutom ganska snällt.
En hybrid borde vara bättre alla dagar i veckan!

#38
2016-03-01 12:18

EnannanRobban, Multidrive S (CVT) har bara funnits i bilar med bensinmotor, varför det står variomat hos transportstyrelsen har jag ingen aning om och det låter märkligt, i tester har de också påpekat att växellådan smyger i växlar och kanske är det därför som man kan tro att det är en CVT, jag har bara kört den en gång en kortare resa och då tänkte jag inte på det :) jag lägger en länk till databladet för Rav4

http://tims.elanders.com/webbroschyr/produktblad_arkiv/RAV4/RAV4_pf_web_...

När det gäller förbrukning så drar väl alla bilar mer än uppgivet, även en hybrid. Men som du säger, en hybrid kommer bli betydligt bättre och är i nuläget det bästa alternativet för miljön, dessutom innebär det större intresset troligen högre andrahandsvärde på sikt då efterfrågan på hybrid har ökat

#39
2016-03-02 09:13

Transportstyrelsen har nog inte så stora kunskaper i hur bilar fungerar. När jag frågade varför inte Prius räknades in bland automatväxlade bilar så kunde inte Transportstyrelsen svara på det vilket visar att Transportstyrelsen inte är så insatta i hur bilar fungerar. Så om man sökte en miljöbil med automat som många bilköpare söker idag så kom inte Toyota Prius med i den uppställningen av bilar som fanns på marknaden vilket självklart är en nackdel för den kund som inte vill sitta och växla manuellt men ändå åka bränslesnålt. Bilar med variabel utväxling som sköts automatiskt borde självklart räknas som bilar med automat ,bilar man kan ta körkort med när man väljer att få ett körkort som bara gäller för automatväxlade bilar.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.