Bild
Nästa artikel

Provkörning: Toyota Prius Plug-in Hybrid (2012)

Provkörning

Som laddhybrid, med förmåga att köra två mil på el, är Toyota Prius över 90 000 kronor dyrare. Men den blir billig att använda.

Den som pendlar ett par mil om dagen behöver nästan aldrig tanka Toyota Prius Plug-in Hybrid. Batteriet innehåller tillräckligt med energi för 25 kilometers körning (under extra bra förhållanden) och laddas fullt på bara 90 minuter. Elmotorn på 82 hk orkar mer än väl driva bilen, bara föraren trampar försiktigt på gasen.

Batteriet är av typ litiumjon och väger cirka 80 kilo. Det ligger på samma plats som i den vanliga Priushybriden, under golvet i bagaget.

I stadstrafiken smyger plug in-bilen fram. Elmotorn kopplas ur när farten överstiger 85 km/tim. Att bensinmotorn tar över hörs – den brummar dovt. När det är kallt ute kan de första kilometrarna vara ganska surriga. Bensinmotorn startar direkt och arbetar så länge det  behövs för att göra kupén imfri och varm. Under den höstkalla provkörningen var räckvidden med eldrift aldrig längre än 17,6 kilometer.

Bortsett från att det krävs tillgång till ett eluttag, är det okomplicerat att köra plug in-hybriden. Kraftöverföringen sker steglöst. Drive- eller backläge petas i med en liten greppvänlig joystick på mittkonsolen.

Det som skiljer förarplatsen från den vanliga Priushybriden är främst tre knappar på mittkonsolen, märkta EV-HV, EV City och Eco. På HV-läget (hybrid vehicle) växlar drivningen mellan bensin, el och bådadera beroende på fart och körförhållanden. Genom att koppla in HV-läget kan föraren frysa energinivån i batteriet – vilket kan vara bra inför en väntande stadskörning. I stadstrafik är det lämpligt att trycka på EV City varpå bilen enbart drivs med el. Läget Eco drar bland annat ned på luftkonditioneringen.

Instrument på mittkonsolen och i ett fönster under vindrutan ger information om bland annat batterinivå, räckvidd och  förbrukning. Bilen registrerar också hur mycket den körts på el respektive bensin under den senaste månaden. Informationen är en mycket pedagogisk hjälp till den som vill lära sig köra snålt.

Den officiella förbrukningssiffran för plug in-hybriden är 2,1 l/100 km. Under provkörningen drog den över en deciliter mer.

Skillnaden i pris mellan den vanliga Priusen och plug in-hybriden är 91 000 kr. Köparna får tillbaka 40 000 kronor av staten. Priset blir ändå högt, men Prius Plug-in är billig i drift. Elkostnaden stannar vid 70 öre per mil, hävdar Toyota.

Som tjänstebil är den rena klippet. Månadskostnaden vid 50 procents marginalskatt är bara 892 kronor.

Diskutera: Vad tycker du om Toyota Prius Plug-in Hybrid?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Toyota Prius Plug-in Hybrid

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Toyota Prius Plug-in Hybrid:

PRIS, FRÅN KR: 361 900.
MODELL: Halvkombi med fem dörrar.
SÄLJSTART: Sommaren 2012.
MÅTT, CM: L 448/B 175/H 149.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 500.
MOTOR: Fyrcylindrig bensinmotor. Volym 1,8 l. Effekt 99 hk vid 5 200 v/min. Vridmoment 142 Nm mellan 2 800 och 4 000 v/min. Elmotor på 60 kW, 82 hk. Vridmoment 207 Nm. Max sammanlagt effekt 136 hk.
KRAFTÖVERFÖRING: Steglös växellåda, framhjulsdrift.
PRESTANDA: Toppfart 180 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 11,4 s.
FÖRBRUKNING: 2,1 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 49 g/km.
KONKURRENTER: Volvo V60 Plug-in, Opel Ampera, Chevrolet Volt.

VAD NYTT? Litiumjon-batteri som laddas i elkontakt.
FÖR VEM? Den som tycker det är värt 91 000 kr att få köra lite mer eldrivet.

PLUS: Kort laddtid, intressant teknik, låg förbrukning, tyst.
MINUS: Trist inredning, priset.

Kommentarer

#1
2012-12-11 09:41

Lite högt pris och lite låg räckvidd (höst 17,6km) vad kan räckvidden tänkas bli en kall vinterdag?
Med ett pris under 300.000 och en räckvidd på eldelen en vinterdag på 5 mil så hade denna bilen varit högintressant, som det är nu blir det bara ett "jaha"
Men visst är tekniken på gång nu, det skall nog bara finslipas lite.

#2
johan44
2012-12-11 09:49

Ingen biltillverkare kan trolla, räckvidd och pris hänger ihop och där gör Toyota rätt val och bygger en bil som har potential att sälja i hyffsat antal. Det kommer aldrig Ampera eller Volvos elbil att göra. Statistiken kring miljöbilssubventionen visar redan detta. "under 300´ och 5 mil" finns inte idag, det är naturlag = batterikostnad.

#3
2012-12-11 09:50

Det vet jag såväl johan, men man kan väl få önska?

johan skrev
"Toyota bygger en bil som har potential att sälja i hyfsat antal. Det kommer aldrig Ampera eller Volvos elbil att göra"

det tror jag att du har rätt i.

#4
2012-12-11 10:04

Hur fult får det bli?

#5
2012-12-11 10:41

Designen på denna bilen lockar väl inte en sann estets öga men det är ju inte därför man köper denna bilen heller. Det handlar mest om miljö och ekonomi om man köper denna bilen och det är ju inget fel i sig.

#6
2012-12-11 10:48

Nåja, inte är den vacker, men Toyota har ju inte gjort sig kända för vackra linjer, det är förmodligen annat som prioriterats och det märkliga är att åtminstone jag börjar vänja mig.
Personligen har jag aldrig gillat centralinstrument, jag hade det en gång på ett par bilar, men kom aldrig överens med det.
När det gäller räckvidd gäller det ju att få balans mellan priset på batterierna och vad kunden är villig att betala för bilen.
Det är naturligtvis ingen större svårighet för Toyota att ta fram en ladd-Prius som går fem mil mellan laddningarna, men är det nödvändigt så länge konkurrensen inte är större?
De konkurrenter som finns är ju betydligt dyrare.
Vi får väl se hur det blir när Outlander kommer som laddhybrid.

#7
2012-12-11 10:53

Dom som köper Prius är inte bilintresserad, dom är miljöintresserade och har ett miljötänk. Dom vill köra bil från A till B och till miljöåterviningsstationen sen är dom nöjda och kan sova gott.

#8
2012-12-11 11:05

Där har du tyvärr fel Peugeot-Pär, Jag är mycket bilintresserad men jag är ändå inne på min andra Prius.
De största andelen nya Prius-ägare kommer dessutom tydligen från Citroén då man gillar hög tekniknivå och mycket utrustning på sina bilar.

#9
Sture H
2012-12-11 11:10

Jo, den är vacker och jag som bilintresserad lockas av den. Ni får ha era åsikter men varför envisas vissa här inne med att försöka att få sin åsikt att låta som allmänhetens fakta? Är det trollning tro?

MVH

#12
2012-12-11 11:30

Jag tog bort ett inlägg från Peugeote-Pär. Det är inte lönt att peka ut någon som ett "troll", diskussionen vänder åt fel håll.

Åter till ämnet.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#13
2012-12-11 12:07

Med denna prissättning är Priusen för dyr om man jämför med Ampera/Volt. Se bara på komforten och utrustningsnivån, så är det värt merkostnaden.
Det enda som jag ifrågasätter hos Amperan är laddnings.lösningen, vilket Opel/-GM borde lösa på ett bättre sätt.
Amperan har sålt och beställts i mer än dubbla antalet jämfört med planerat, trots det relativt dyra priset.
Bägge bilarna håller inte måttet för mina behov, (kan, och får inte dra släp)och plånboken är för tunn.

#14
johan44
2012-12-11 14:46

"Det vet jag såväl johan, men man kan väl få önska?" - ja, håller absolut med! :)

#15
2012-12-11 14:59

Skulle aldrig köpa en bil med instrumentbrädan i mitten. Sitta och glo på en plastbit Nix pix!

#16
2012-12-11 17:27

Eftersom vi bor i en stad (lägenhet), så är denna bil rätt så ointressant i vårt hushåll. Men om vi nu ändå hade kunnat ladda den hemmavid, så krävs det nästan 20 års körning (vid 1500 mil/år) innan merkostnaden är inkörd. Allt i jämförelse med vår Golf BMT. Men eftersom körsträckan är mycket mindre än så i dagsläget, så tar det nog snarare 40 år.

I övrigt en ful bil, men inte desto mindre efterlängtad för de som bor i villa och har kort väg till jobbet. Då fyller den en funktion.

#17
2012-12-11 18:51

70 öre per mil verkar intressant. Hur kommer de fram till detta. Elen ligger på ca 1 sek/kWh och elbilar brukar dra mellan 1.5-2 kWh om man räknar med laddförlusterna. Vilket man skall. Så kan någon Toyota vän förklara?

#18
Granlund
2012-12-11 21:00

Jag tecknade nyss elavtal med priset 61,5 öre per kwh, så 70öre per mil är nog inte helt omöjligt en sommardag om man snålkör.

Förövrigt tycker jag priusen utklassar amperan i förbrukning efter elen tagit slut och utrymmesmässigt.

#19
2012-12-11 21:19

Mythbuster, jag tror att likt DNs Prius så går bilen delvis på el från elnätet och delvis på bensin vilket i snitt gör en elkostnad på 70 öre milen för eldelen av tillförd energi till bilen. Beror förstås på användarens bilvanor.
I DNs fall så står bensidelen för 0,13 liter/ mil eller ca: 2 kr milen resten är elkostnad som man kanske redan bekostar med avgiften för sin bilplats med eluttag och då tillkommer ingen kostnad. Har man däremot bilen vid sitt hus så tillkommer elen för att ladda batteriet i bilen vilket Toyota tydligen kommit fram till att det motsvarar 70 öre per körd mil i snitt , men kan självklart variera stort beroende på laddmöjlighet och körmönster.

#20
2012-12-11 23:34

Previa o Granlund. Har funderat på det här under kvällen. Toyota som biltillverkare får inte ange något annat än certifierade värden. Så är lagen o annars blir man stämd. Så någon snålkärning är det inte frågan om. 70 öre milen skulle kunna vara eldelen på certvärdet 2.1 l/100km. För dessa bilar har i blandad kärning förbrukning av både el från elnätet och bensin. Även om man slarvig nog enbart anger bensinvärdet för elen är så billig. Det kan också vara frågan om en bra elavtal. Granlund har bevisligen fått ett sådant på annat hålll. Grattis hoppas du har räknat in transfer avgiften också ! Men sen kan det också helt enkelt var fel någonstans. Tryckfelsnisse o hans bryllingar. Men hålller det som helt omöjligt att den skulle dra el i 100% eldrift (ja den certas enligt NEDC på 100% el också) för en kostnad på enbart 70 öre. Det är helt enkelt inte möjligt, än...

#21
2012-12-12 08:34

Det är lite knepigt att räkna ut precis hur mycket elen kostar och det har vi våra kära elbolag att tacka för.
Den som använder mycket el betalar oftast ett lägre pris för sin el än den som använder lite.
Bor man i Skåne är elen dyrare än i Norrland o.s.v

Om jag delar min totala elkonsumtion med vad jag betalar i kronor så blir elpriset per kw inte det samma varje månad.
Utslaget per år inkl. alla avgifter så vill jag minnas att jag hamnar runt 1.40kr/kw ( men jag kan ju minnas fel ) Det på en årsförbrukning om 15000Kw.
Om jag drastiskt höjde eller sänkte den totala förbrukningen så skulle priset per kw också ha ändrats varpå det bara för mig vore ytterst knepigt att räkna ut hur mycket elen till en elbil skulle ha kostat per kw och mil.

Om jag köper en elbil/laddhybrid så lär jag liksom många andra ladda den på fler ställen än i hemmet.
Det blir nog en slags "sport" att åka så billigt som möjligt kan jag tänka ... ;)
Att "köra hem" det dubbla inköpspriset är inte möjligt som redan nämnts så i första hand köper man inte dessa bilar för att spara pengar.

Jämfört med Ampera så tycker jag att Priusen framstår som prisvärd för även om den är tråkigare så är det en bättre familjebil.

#22
2012-12-12 18:29

Låter lika tråkigt som det ser ut på bilden!
Vem kan bli glad av eller i en Prius,eller ens Toyota?

#23
2012-12-13 10:57

Det finns väl ett par tillfällen när en Prius ägare blir glad och det är när bilskatten och bensinnotan skall betalas. Det blir ju lite mindre hål i börsen då.

#24
2012-12-13 11:42

Det är tydligen som jag alltid ansett, kör man mest i tätort kan den här typen av bil vara ekonomiskt riktig, men kör man mest på landsväg tror jag en konventionell bil i samma storleks och prestandaklass blir mindre olönsam.
Det framgår även något i den här testen:
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20121212/provkorning-bmw-activehybrid-3-vs-toyota-priusplug-in-hybrid-mindre-skillnad-an-du-tror

#25
mcregor
2012-12-13 22:58

Det är inte bara guld och gröna skogar med Priusen - läs "Morgans" erfarenheter i Laddhybridbloggen (5/12) - http://www.dn.se/blogg/laddhybridbloggen/
Hans nya, fina bil drar tydligen runt 0,7 l/mil i stadskörning och ända upp till 1,0 l/mil ibland - och elmotorn tycks inte användas alls. Det verkar kunna ha med yttertemperatur och värmeproduktion att göra så där har nog Toyotas tekniker lite att fundera över.... Volvo använder tydligen en bränsledriven värmare (etanol) i sin C30 vilket kanske är en bättre lösning...

#26
2012-12-14 12:19

Visst är det underligt att bensinmotorn startar för att få bilen varm när temperaturen ute är -20 och ägaren inte haft någon motor eller kupévärmare inkopplad under hela dagen. När man sedan kör 4500 meter vilket tar nästan 6 minuter i låg fart kommer inte värmen förän på slutet av dessa mång meter vilket verkar vara mycket lång tid för att få värme i bilen. Vanliga bilar som är nerkylda till - 20 grader brukar bara förbruka någon deciliter per mil de första tusen metrarna och värmen kommer redan när man satt sig i bilen eller hur.
Lasse Swärds i DNs laddbara Prius förbrukar även den mer bensin och el på vintern och är uppe Hela 0,13l / bensin och 1 kWh per mil i snitt under 500 mil vilket blir 3 kronor och 46 öre per mil om bensinen kostar 14 kr litern och elen 1,50 kr kwh vilket i sin tur något mindre än hälften av vad Opel Ampera kostat per mil för VB vilket slutade på 7 kr och 18 öre.

#27
mcregor
2012-12-14 16:51

@PREVIA - du behöver inte raljera för bilerfarenhet har jag också så det räcker och blir över. Men konstruktionen av Priusen verkar inte optimal om förbränningsmotorn måste gå vintertid när man bara har ca: 5 km till jobbet. En värmare a'la Volvos lösning hade säkert varit avsevärt effektivare. Och då hade Morgan kunnat köra på el hela pendlarsträckan - sen lite E85 för uppvärmningen. Nu gick ju tydligen inte bilen överhuvudtaget på el under hans färd när det var lite kallare. Man måste inte försvara allt som Toyota gör för ibland verkar det ju som att även Toyota kan göra mindre väl övertänkta lösningar. F ö är det säkert en bra bil men just korta körningar är väl det man tänker på som det mest optimala för dessa laddhybrider.

#28
2012-12-17 10:26

mcregor,
Jag tycker inte att jag raljerar med något om min eventuella bilerfarenhet. Om man inte kommer ihåg att sätta i sladden för laddningen av bilen, hur är det då till att börja med möjligt att köra på el med det lilla batteriet Prius är utrustad med. Då hjälper det inte att ha en kupevärmare monterad i bilen för den måste även den ställas in för att den skall starta före färden.
Vi vet ej laddningsgraden hos batteriet när Morgan påbörjade sin färd hem, batteriet kunde vara helt tömt då en laddningsbar bil kräver att man sätter i sladden om man vill köra en större del på el från batteriet .Om man tar ett par tiotusen kronor av de några hundratusen kronorna som Volvon kostar mer än Prius kan man låta montera en bränslevärmare även i Priusen om man vill ha kupen varm när man startar sin färd utomhus.
Jag tycker att man kunde ha fått el genom laddningssladden för att värma kupen i Prius så som man kan i Ampera där man ställer in tiden för avfärden , eller direktstartar värmningen av kupen med hjälp av sin telefon eller nyckeln till bilen.
Om bensinmotorn inte startar för att snabbast möjligt få upp temperaturen i bilen när det är -20 då vindrutan snabbt får imma på insidan, så är det inte heller så bra för bensinmotorn att ge full effekt direkt när batteriet är tömt eller när man begär mer effekt än elmotorn klarar av när det är -20 ute.
Det intressanta är kostnaden i bränsle och el samantaget som i Priusens fall när man läser om Lasse Swärds bil i DN som kostat 3,46 kr per mil i enegikostnad vilket är mindre än hälften av vad Ampera eller en VW Up kostar per mil.

#29
2013-06-06 02:40

Jag kommer köpa en Toyota Prius Plug In till hösten. Har kollat med Toyota och dom säger att man inte kan installera bensinvärmare. Min bilverkstad sa att det går nog att lösa. Annars får det bli vanlig motorvärmare.

Såg DNs artikel: http://blogg.dn.se/laddhybridbloggen/2013/04/12/900-branslesnala-mil/

Mycket intressant läsning. För mig tror jag plug in kommer att fungera bra. Jag har tur och retur jobbet 0.7 km och gissar att jag kommer köra det mesta på el. Det jag undrar över är om bensinmotorn går igång när jag kommer till uppförsbacken på väg till jobbet.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.