Bild
Nästa artikel

Provkörning: Toyota Prius plug-in

Provkörning

Nästa år rullar 600 Toyota Prius med plug in-teknik på försök ut i världen. Går det bra, kan laddhybriderna börja säljas år 2012. Vi Bilägare har provkört.

Innan de världsomspännande testerna startade, fick Vi Bilägare göra en kort provkörning av bilen som går två mil på el.

Men hur långt laddhybriden Prius verkligen kan rulla med eldrift vet jag inte bestämt. Någon lång provkörning har inte Toyotas tekniker tänkt sig.

Syns inte utanpå
Jag får köra två varv runt en stor asfaltplan - sammanlagt ett par kilometer - och inte fortare än 80 km/tim. Men vi är drygt tjugo journalister om tre bilar, så strömmen räcker väl inte till mer. Det finns inte tid att ladda på batterierna, för det tar en och en halv timme.

Att Priusbilarna har ett uppladdningsbart batteri syns inte utanpå, men väl inuti om man tittar noga.

Högre bagagegolv
Bagageutrymmets golv är lite högre än normalt och instrumenten har kompletterats med ett litet nytt informationsfönster.

Under lastutrymmet ligger batteriet, av typ litium jon. Det laddas via ett vanligt eluttag och uppges kunna driva bilen 20 kilometer under gynnsamma förhållanden.

Att klara eldrift någon längre körsträcka är inte nödvändigt, anser Toyotas tekniker. De har gjort undersökningar i England och Frankrike som visar att 80 procent av bilisterna inte ens åker 25 kilometer per dag.

En stor elklump
Det handlar också om vikt och kostnader. Trots att ett litium jon-batteri kan lagra ungefär dubbelt så mycket energi som ett nickel- metallhydrid krävs det en stor elklump för två mils räckvidd.

Laddhybridens batteri väger 150 kilo, alltså 75 kilo per mil körsträcka.

- Vi skulle göra batteriet mindre om vi bara kunde, säger chefsingenjör Yoshi Tanaka. Men Toyota har tillverkat ett par miljoner hybridbilar och vi vet vilken storlek som krävs för att batteriet ska få en acceptabel livslängd.

Hemligt men högt batteripris
Litium jon-batterier är dessutom dyra. Vad batteriet i Prius kostar får vi inte veta, men att det är mycket kan man lista ut genom att titta på priserna för de elbilar som börjat släppas ut på marknaden.

De kostar ungefär dubbelt som motsvarande bil med vanlig motor.

När elströmmen är slut tar Prius vanliga hybridsystem vid, driver bilen och använder överskottskraft till att ladda upp batteriet - precis samma process som i de vanliga Priusbilarna. Varje inbromsning tillför också lite laddning.

Flera körprogram
Någon körmässig sensation bjuder inte Prius plug in på. Det är som att köra en vanlig hybrid. Men tystare. Inte ens när jag accelererar hårt hörs något annat än ett dovt fräsande från däcken. Bensinmotorn förblir frånslagen.

Tunga kliv på gasen straffas däremot direkt i ett litet instrumentfönster där jag kan avläsa hur mycket kraft som finns kvar i batteriet och hur långt jag kommer på eldrift.

Vid varje acceleration förlorar jag hundratals meter räckvidd. Men när jag bromsar tjänar jag lite körsträcka.

Knapp saknas
Som i den vanliga Priushybriden finns det knappar för olika körprogram. Power-knappen ger lite snabbare gasrespons, men kopplar inte in bensinmotorn.

Med ECO-knappen intryckt mjuknar gasen och luftkonditioneringen går ned på sparlåga.

Men den vanliga Priusbilen har också en EV-knapp som slår på och av eldriften. Den är borta i plug in-bilen.

- Bilen startar alltid på eldrift och bensinmotorn kopplas inte in förrän batteriet är tömt, förklarar ingenjör Tanaka.

Kanske kommer en knapp
Det var väl inte så smart, åtminstone inte för sådana som bor en bit utanför stan. De kommer ju att köra utsläppsfritt på landet och riskerar att börja ryka avgaser på gatorna istället.

- Hm, säger ingenjör Tanaka tankfullt.

Det kanske kommer en knapp så småningom, när laddhybriden är färdig att säljas. Nu ska den först utvärderas i ett par år.

Toyota är försiktiga
Trots att andra tillverkare aviserar elbilar redan nu går Toyota försiktigt fram.

- Testflottan ska hjälpa oss att utvärdera intresset för eldrivna bilar och dessutom hjälpa oss att upptäcka eventuella problem, säger ingenjör Tanaka.

Av de 600 provbilarna ska 100 köras av EU-folket i Strasbourg. Till Sverige skickas två laddhybrider för utvärdering av myndigheter och andra.

Diskutera: Blir Toyota Prius plug in framgångsrik när den kommer till Sverige om två år?

Toyota Prius plug-in

Pris: Hemligt.
Modell: Halvkombi med fem dörrar.
Säljstart: Tidigast 2012.
Mått, cm: L 446/B 175/ H 149 cm.
Motor: Fycylindrig bensinmotor på 1 798 cm3 på 98 hk (73 kW) samt elmotor på 80 hk (60 kW). Vridmoment bensinmotor 142 Nm vid 4 000 v/min. Elmotor 207 Nm.
Prestanda: Anges inte.
Laddtid: 100 minuter i 230-voltsuttag.
CO2-utsläpp: Under 60 g/km.
Framtida konkurrenter: Mitsubishi i-Miev, Nissan Leaf.

Vad nytt? Litium jon-batteriet i bagaget.
För vem? Välsituerade förvaltningar, myndigheter och företag.
Bra köp? Det hänger på priset när bilen väl börjar säljas.

Plus: Utsläppsfri i två mil, tyst, lättkörd.
Minus: Eldriften går inte att koppla ur manuellt.

Kommentarer

#1
Fedde
2010-01-11 11:58

konkurenterna kan lägga ner

#1
Kenneth
2010-01-11 12:53

Toyota Prius är en "Miljöbluff" av tre skäl: Dels är det oerhört miljö och resurs krävande - farligt- att utvinna litiumet som i huvudsak finns i "Litiumtriangeln" i Sydamerika. För det andra är räckvidden fortfarande alldeles för kort. I bästa fall 2 mil... Konkurrenterna aviseserar räckvidder om ca 15 - 20 mil dvs ca 10 gånger bättre än Toyotas!!! För det tredje drivs elmotorn fortfarande av en bensinmotor... Har inte Toyota förstått någonting alls!!!Tills vidare är definitivt nya generationen biodrivmedel tex etanol, metanol, RME och nu svartlut att föredra. Så Toyota: Gör om, gör rätt!!!

#1
Emme
2010-01-11 12:55

Fedde: Det är väl Toyota som ska jaga ikapp menar du? :)

#1
Torbjörn Liljegren
2010-01-11 13:00

Mycket verkstad och lite snack
Tyota regerar på tronen

#1
PREEVIA
2010-01-11 15:42

Här ser man vilka länder litium kommer ifrån.
http://www.tischendorf.com/2009/07/03/lithium-mining-stocks-list-sector-overview-chart/
Här ser man hur det bryts.
http://www.nepalitimes.com.np/issue/2009/11/20/International/16515
Trappa upp: Salt gruvarbetare har länge arbetat med salt områdena Uyuni för en spottstyver, men tillkomsten av industriell skala litium gruvdrift kunde ringa in de förändringar för ekonomin i Bolivia, det fattigaste landet i Sydamerika.

#1
Istvan
2010-01-11 16:26

Vad som "utlovas av konkurrenterna" är ju svårt att bedöma innan serieproduktion varit igång ett par år. Upp till bevis så får vi göra en ny bedömning om ett par år. Eller är det någon som tror att "konkurrenternas" hybrider kommer att vara problemfria???

#1
Emme
2010-01-11 17:50

Istvan: Konkurrenterna började med plug-in hybrider långt innan Toyota. Sedan så har ju konkurrenterna körglädje och utseende.

#1
Patrik
2010-01-11 17:55

Kenneth var kommer konkurrenterrnas litium ifrån till deras batterier? Gör inte de lika stor skada? Tex Mercedes, varför skriver du inget om det? Tror du pratar i nattmössan som så många andra gånger på denna sida.

#1
Patrik
2010-01-11 18:09

Emme vilka konkurrenter har plugin hybrider? Och vilka började långt innan Toyota som du skriver? Och hur vet du det,Källa? Vilka har körglädje? Utseende ligger i betraktarens öga, jag tycker nya Prius är snygg. De flesta ligger efter Toyota och det vet du också. Kan vi förvänta oss att konkurrenternas hybrider och plugin hybrider fungerar lika bekymmersfritt som Toyotas? Jag tvivlar på det.

#1
arnebengt
2010-01-11 19:16

så länge det sitter en bensinmotor under huven kan den väl knappast kallas miljöbil. vid bensindrift avger den mer avgaser än min lilla clio.håller med : miljöbluff, tänk att så många går i fällan. lite av kejsarens nya kläder.

#1
patrik...2
2010-01-11 21:31

Det är en fantastisk bil/konstruktion med atkinsmotor och Ecvt växellåda och jag kör ca 1,4 mil /dag till och från jobbet så där blir det el hela vägen, sen på semestern kan jag köra 100 mil om jag vill, utan att tanka.
Men framför allt är den snygg

#1
Kenneth
2010-01-11 23:17

Se vad man skriver omoyota Prius! Förövrigt är alla sk Hybridbilar ÄNNU inte så pass mijlövänliga att de kan konkurrera med snåla traditionella dieselbilar eller ännu bättre etanolbilar. Se
länk:
www.teknikensvarld.se/nyheter/090129-toyota-prius-samre/index.xml T

#1
Simon
2010-01-11 23:58

EMME finns du på riktigt....:) Du är för rolig, vilka konkurenter har plugin hybrider som serieproduceras....????

#1
Simon
2010-01-12 00:01

Kenneth, kör du med samma gamla test ännu, häng med lite nu va.... Jämför inte gamla konstruktioner med nya....! Skärp till dig lite...

#1
Simon
2010-01-12 00:04

ARNEBENGT, vi behöver inte ens kolla fakta för att förstå vem som blivit lurad....:) En clio miljövänligare än en hybrid....:)
Visa gärna fakta på utsläppen så får vi se vem som blivit lurad....:)

#1
Patrik
2010-01-12 00:43

Kenneth du svarar inte på min fråga du glider undan hela tiden. Var får Mercedes sitt litium ifrån?
Och i ditt förnämliga länk till TV där de testar en gammal Prius mot nya presenterade bilar. Prius som testas i TVs test presenterades 2003 som 2004års modell. Varför testade man inte mot nya Prius? Och Prius klarar att jämföras mot dessa dieslar som heller inte har auomatlåda/CVT som Prius har du kan inte ens köpa till automat till dessa bilar som skulle få ännu högre förbrukning om de hade automatlåda. Vilket alla Moderna bilar borde ha. Var kommer kommande Volvo hybriders litium ifrån Kenneth kan du svara på det och alla andra konkurrenters litium till Toyotas hybrider? Nä du snackar i nattmössan som så många gånger förr. Prata lite om Toyotas konkurrenter och deras kommande hybrider och pluginhybrider är de helt ofarliga vid en krock tex som DN varnat för tidigare i dina länkar. Bara en fråga bland många du ska få.

#1
Conny Karlsson
2010-01-12 01:27

Kenneth ArneBengt är samma person. Han skriver osanningar hela tiden och tar till oseriösa artiklar från DN och TV till hjälp. Testa en Toyota Prius från 2003 mot konkurrenter som nyligen presenterats är det seriöst av TV? Man kunde ha väntat några månader med testet och testat nya Toyota Prius i testet som konkurrenterna. Men då hade inte utgången av testet blivit det man fick nu. Som tidigare sagt så har Prius automatlåda till skillnad mot konkurrenterna som har mauella lådor. Och gamla dieselmotorer som inte hör framtiden till med sina partikelutsläpp som hamnar i våra lungor. Så gör om gör rätt och kom med hybridteknik som hör framtiden till, början på framtiden......

#1
Volvo RWD
2010-01-12 01:38

Patrik: Toyota Prius har inte en chans mot några snåla dieslar. Jag menar, vad är det Toyota Prius har som inte en vanlig snål diesel har i samma klass? Volvo kommer med sin pluginhybrid och jag såg ett avsnitt på teknikens värld där dom snackade om den och dom sa att det inte kommer att påverka krocksäkerheten. Knappast bara Toyota som har tänkt på det även om du gärna vinklar de åt det hållet. Räckvidden är ju dessutom verkligen ett skämt på Priusen. Toyotas tekniker verkar inte tro att man kör längre än 20 km (gynsamma förhållanden)?

#1
Patrik
2010-01-12 01:55

Volvo RWD naturligtvis är det ingen fara för krocksäkerheten i vare sig Toyota Prius eller Volvos kommande hybrider. Det var bara jag som var ironisk emot Kenneth då han sprider den felaktiga artikeln från DN från 2003 om Prius som dödsfälla vid krock på flera ställen här på Vibilägares sida. Men som dementerats av Räddningsverket att DN har fel i sin artikel om Toyota Prius. Det är tråkigt att läsa felaktigheter som sprids om Toyota Prius hela tiden av den person som kallar sig Kenneth. Fakta fel sprids hit och dit i Ett enda syfte att skada Toyota, men vem tar denna person på allvar? Jo de oinformerade kan tro på det!

#1
Kenneth
2010-01-12 10:59

Conny Karlsson:
Nu börjar jag bli FÖRBANNAD på DINA lögner! Du påstår att jag och en ArneBengt är samma person. Be ViBilägare att kolla min och hans IP adress så får ALLA se att DU ljuger och far med osanning, Conny Karlsson. Dessutom påstår du att testet på Toyota Prius är 6 år gammal. Läs och du kommer att se att testet är från 090129!!!!! Sluta ljug Conny Karlsson! Testet är från TeknikensVärld per den 090129 och inget annat. Så jag länkar testet igen så att DU Conny Karlsson och alla andra också får läsa det testet där Toyota Prius sågas och läsarna får se att DU ljuger på punkt efter punkt, Conny Karlsson.
www.teknikensvarld.se/nyheter/090129-toyota-prius-samre/index.xml T

#1
MM
2010-01-12 12:15

Kenneth snackar om Litium..Prius har inga Litium-batterier i de Prius som säljs idag. Litium kommer det att vara i kommande Prius och ALLA andra bilmärkes hybrider när de nu kommer ut på marknaden. Du kanske skulle sluta att använda din PC också eftersom de batterier som sitter i den är just litium. Och så är det i nästan alla batteridrivna prylar idag.

#1
Fedde
2010-01-12 12:22

Kenneth snackar bara en massa goja, Kenneth snälla skaffa dig riktig o sann info

#1
Fedde
2010-01-12 12:23

Kenneth länken fungerade ju bra ;)

#1
Conny Karlsson
2010-01-12 12:56

Kenneth. Jag lägger in här nedan vad jag skrev till dig under artikeln "Toyota får bäst betyg" då du också tog upp TV test 090129. Nu skriver du samma sak som ju jag påstod om testet 090129. Men du "glömmer att tala om att den Toyota Prius som testas kom/presenterades 2003. Och den testas här mot sina modernare konkurrenter som Volvo V50 drive bla. Det hade varit mer rättvist om TV väntat några månader och testat mot nya Prius som premiärvisades då. Sedan är inte diesel framtiden vi ska bort från diesel och deras partikelutsläpp som hamnar i våra lungor. Här nedan kommer nu vad jag svarade dig då du visade upp TV test första gången samt det urgamla artikeln från 2003 från DN om att Prius kan bli en dödsfälla vid krock.....
Conny Karlsson 7 jan 2010
Kenneth. Har du glömt att du länkat till www.dn.se/ekonomi/miljobil-kan-bli-dodsfalla-1.227359
Den artikeln är det jag talar om till DN som jag skrev. Den artikeln är från 2003. Är både gammal och felaktig. Som TomThörn från Räddningsverket svarat på DNs artikel.
Sedan att TV bemödade sig att göra ett test på Toyota Prius av gamla modellen 2009-01-29 när de visste att nya Toyota Prius kommer 2009 verkar ju väldigt trovärdigt?! Varför inte väntat och testat nya Toyota Prius mot dessa konkurrenter? Fattar inte vitsen med ett test av en Toyota Prius som presenterades 2003 mot dessa konkurrenter när en ny Toyota Prius presenteras några månader efter detta test. Ser inte det som trovärdigt, bara att man ville ha denna testutgång. Sedan ser vi till kvaliten på dessa konkurrenter så är Prius överlägsen. V50 är ju ett skämt vad gäller kvaliten.

#1
Erik
2010-01-12 13:26

Hur hög iq har tex kenneth? Jag tror det är sådana som han som ligger 5 meter bakom på landsväg och inte fattar att framförvarande bil kan tvingas bromsa. Köp en prius så du kan göra en snabb omkörning istället, för en snabb nerväxling med en manuell låda tror jag inte du klarar.

#1
Simon
2010-01-12 13:57

Kenneth är verkligen ett skämt här, du tror det är datum för ett test som är viktigt, inte hur gammal en bilkonstruktion är....:) Prius som testas är utvecklad -03 och bilarna de jämför med är utvecklade -09, varför tycker vi då att testet är oseriöst...? Ja, gissa....:)

#1
Dan
2010-01-12 14:30

Emme skrev:
"Istvan: Konkurrenterna började med plug-in hybrider långt innan Toyota".
Emme, vad yrar du om?
Kenneth spårar ur totalt som vanligt.

#1
Volvo RWD
2010-01-12 17:08

Erik: Ärligt, snabb omkörning? Det är en Toyota Prius vi talar om..En hybridbil, hur bra omkörningspotentiall har sådana? Slöare bilar får man leta efter, inte ens dieselns vridmoment går att finna då det är en bensinmotor i just denna. Du nämner också att med en manuell låda så kan man inte göra lika snabba nedväxlingar och därför inte skulle kunna köra om? Utvecka dig gärna. Tycker de räcker med personagrepp. Man får känslan av att vissa inlägg är skrivna av samma person(er).

#1
arnebengt
2010-01-12 18:32

har inget samröre med någon kennet.han skriver vad han tycker, jag skriver vad jag tycker. hybrider i all ära, tanken är god, men jag vidhåller att en bil med bensin eller dieselmotor knappast kan kallas miljövänlig. hade motorbestyckningen varit tvärtom hade det varit ett annat läge. vi får hoppas att batteriutvecklingen tar snabba skutt framåt.

#1
Erik
2010-01-12 18:40

Volvo RWD:
Ligger du och väntar på ett omkörningstillfälle är prius utmärkt. Bara plattan i mattan när du ser en lucka, vridmomentet från elmotorn kan likställas vid en turbo, väldigt bra vridmoment omgående. Att åka på 5an eller 6an i en manuell och när omkörningstillfälle ges växla ner till tex 3an tar en liten stund. Men du ligger väl på 3an runt 5000 varv i flera minuter för att vara bredd ;-)

#1
Volvo RWD
2010-01-12 20:15

Erik: 5000 rpm? Har du körkort endast för automat eller? Ligger jag på 5000 rpm på 3an då kör jag i närmare 150 km/h. Då tror jag inte din elmotor har så mycket att komma med. Kör du i endast 90 km/h och ska köra om så har heller inte elmotorn något att komma med då det går för fort och går åt för mycket energi för att driva den. Jag tycker inte att elmotorn är att räkna med när vi talar om omkörningsegenskaper alltid. Sen om du anser att den millisekunden avgör om du vill köra om eller inte så borde du inte köra om alls. Det kallas att ha marginaler.

#1
Erik
2010-01-12 20:25

VOLVO RWD:
Jag hör på dina felaktiga påståenden att du aldrig har kört en Prius. Konstigt att du vet så mycket om den ändå! Från att du bestämt dig för att köra om tills du har rätt växel och dragkraft tar minst en sekund för alla homosapiens men manuell växellåda.

#1
Volvo RWD
2010-01-12 20:54

Erik: Precisera dig lite kanske? Tycker du att en sekund är mycket i sammanhanget? Ska man inte ha mer marginal? Tar det 0 sek att trycka ner pedalen och får automatlådan att hitta rätt växel med rätt dragkraft? Konstigt att inte alla kör automat ;)

#1
Volvo RWD
2010-01-12 20:55

för automatlådan*

#1
Simon
2010-01-13 01:04

Volvo rwd Erik har faktiskt en poäng, elmotorn i Prius har 207 Nm i vrid redan från tomgång, bensinaren 142 Nm vilket framför allt ger grymt bottendrag, men även ett tillskott vid omkörning.....

#1
Patrik...2
2010-01-13 10:33

De har jämfört nya Prius med Volvo V50 drive
Diesel snålare =Fel
CO2 g/km ECE/testber. prius 89/118 volvo v50 drive 104/155
(ser man förbrukning vid testen så är det 155g CO2 på v50 och 120 är gräns för miljöbil)
Prius slö vid omkörning=Fel
0-140 km/h prius 22,7sek V50 drive 26,6 sek
Prius Liten = kanske men större bagage en v50
Bagagevolym, l (VDA) prius 445 lit v50 drive 417 lit
http://www.automotorsport.se/biltester/2009/0920/092002.pdf

#1
Volvo RWD
2010-01-13 17:15

Patrik2: Du förvränger siffror lite hur du vill, stadstrafik är där Prius el kan komma till användning, så fort man kommer ut på landsväg/trafikled/motorväg så blir det annorlunda, när allt kommer omkring så (som det stod i testet) blir förbrukning densamma när man tar ihop det allt som allt. Sen vill man kanske inte bara tänker på miljöaspekten när man köper ny bil. I det testet vann ju Volvon väldigt stort med hela 42 poängs skillnad. Priusen erbjuder ingen bredd som Automotorsport uttryckte det. Främst därför att körglädjen i priusen = noll. Komforten är tydligen inte heller mycket att hänga i granen. Priusen må ha några fler liter i bagaget men däremot så har Volvon en högre tillåten maxlast (200 kg högre). Sen vet jag inte, ska Volvo V50 representera alla dieselbilar?

#1
elak
2010-01-13 22:38

VOLVO RWD
Kolla gärna in denna animation av planetväxlarna i Prius så kommer du inse hur lite du vet om tekniken i en modern bil: http://homepage.mac.com/inachan/prius/planet_e.html
Elmotorn är alltså användbar i alla hastigheter och Prius drivlina är mer effektiv även i motorvägsfart. Anledningen att Prius verkar bäst i stad är bara att alla andra är helt kass där.
Visserligen har du rätt i att V50 inte representerar alla dieselbilar, men den tas ofta upp av dieselfantaster som en miljökonkurrent. Kollar du resultatet i AMS noga kommer du se att det i stort sätt bara är den subjektiva testet "körglädje" som Volvo vinner. Är inte den aspekten upp till varje kund?
Var lugn, Volvo kommer komma ikapp och lansera hybrider de också, men vill du ha bakhjulsdrift får du harva vidare i 940:an.

#1
Volvo RWD
2010-01-14 00:17

Elak: Men det jag menar är att kraften från elmotorn kommer ju främst ifrån bensinmotorn, även en liten del från inbromsningen vad jag vet. Så vad det är till stor del egentligen: En bensindriven elmotor. Visst det är väll upp till varje kund men jag tror att Auto motor sport är ganska erfarna och dom vet nog en hel del om vad kunder vill ha när det gäller körglädje. Nja inte bara körglädjen utan även komforten om jag itne minns fel. Jodå 2012 ska ju Volvo ha sin V70 Pluginhybrid klar för produktion, med 5 mils räckvidd. Det är så att man kan ta sig till och från jobbet på bara el. Det är en sådan räckvidd jag vill ha! 2 mil är på tok för kort tycker jag. Kanske funkar i storstäder, men Sverige är ganska glesbefolkat om man jämför med tex Storbrittanien där Toyota hade gjort någon undersökning på hur långt man hade till jobbet. Ska bli intressant vad prislappen blir på dom här pluginhybriderna också.

#1
elak
2010-01-14 08:30

VOLVO RWD
Det du skrev var att elmotorn inte är användbar vid landsvägshastighet och däröver. Nu vet du att det inte är sant. Dessutom skriver vi på en tråd om en plug-in Prius, så att hävda att batterienergin bara kommer från bensin gäller ju inte riktigt. Det är däremot sant för nuvarande Prius. Dock sparar elmotorn bensin även i det fallet. Genom att bensinmotorn har Atkinson cykel med hög effektivitet men låg effekt drar bilen lite bränsle vid konstant hastighet. När acceleration behövs kommer elmotorn in som en turbo. Din diesel är en överdimensionerad för att både klara konstant hastighet och acceleration. Därför är den inte lika effektiv vid konstant hastighet som en Prius. Toyota är inte dumma. Batterikostnaden och livslängd i plug-in hybrider är svårsåld. Att ha 5mils räckvidd mot 2mil kommer att kosta. Hybrid med biogas är mycket mer intressant än plug-in enligt min åsikt.

#1
Volvo RWD
2010-01-14 10:23

Elak: En dieselmotor är effektivare vid konstant hastighet, det framgår ganska tydligt i Auto motor sports test. Vid konstant hastighet är Priusen inte lika bra som vid stadskörning enligt vad jag kan se. Vad används för batterier i den nuvarande Priusen föressten? Spekulera kan man alltid det är bara till att vänta på en prislapp, jag tror inte den kommer vara helt orealistisk.

#1
Volvo RWD
2010-01-14 10:33

ford är bäst!

#1
Volvo RWD
2010-01-14 12:23

Det var inte jag som skrev nedanstående om Ford..

#1
elak
2010-01-14 18:44

VOLVO RWD
Förbränningsmotorer har högre effektivitet vid hög nyttolast än vid låg (diesel såväl som bensin). Lasbarheten för en motor beror förenklat på storleken. I din bil är motorn dimensionerad att ha marginal för acceleration även vid hög hastighet (>120km/h). Därmed är nyttobelastningen på din motor relativt liten när du ligger i stadiga 90km/h. Det ger låg effektivitet i din motor. I Prius lilla bensinmotor är nyttolasten högre vid samma hastigheter. Accelerationsmarginalen står elmotorn för. Det är till detta batteriet behövs.
En Prius Mk2 kan snålköras på under 0.2l/mil. Försök matcha det med en dieselbil.

#1
Volvo RWD
2010-01-14 19:40

Elak: Jomen det stämmer säkert det du säger men ren fakta är ju att dieselmotorn kom ifatt Priusen rätt rejält så fort det blev landsväg/trafikled/motorväg. Btw du kanske missade frågan men vet du vad för batterier som används i nurvarande Prius?

#1
elak
2010-01-14 19:49

VOLVO RWD:
Men det är som jag skrev tidigare att Prius verkar så mycket bättre i stad för att alla gammelbilar är ännu mer kass där än på landsväg. Dvs skillnaden minskar vid högre hastighet men är fortfarande till Prius fördel (åtminstone inom lagliga hastigheter).
Jag misstolkade din fråga. Den Prius vi kommenterar om just nu har litiumjon, medan alla tidigare Priusar har NiMH.

#1
Pelle
2010-01-31 22:57

Många har det som mig. Bor i en stad och jobbar
1 mil bort. t.ex City - Kista.
Vi kommer att köpa plug-in hybrider.
Men, att Toyota dröjt så länge med tillverkningen har säkert goda skäl. Även 2 mil kan visa sig vara i överkant.
"- Toyota har tillverkat ett par miljoner hybridbilar och vi vet vilken storlek som krävs för att batteriet ska få en acceptabel livslängd."

#2
Börje bilkunnig
2011-02-13 12:04

Med tanke på vad ett litet batteri till en elmoped kostar så...