Bild
Nästa artikel
Nya Toyota Corolla är i dagsläget den enda i sin klass att erbjuda hybridteknik. Men snart kommer konkurrenterna med laddhybrider.

Provkörning: Toyota Corolla (2019)

Provkörning

Auris är död, länge leve Corolla! Toyota tar tillbaka det klassiska modellnamnet när det nu är dags för en ny generation av den japanska Golfklassaren. Nya Corolla har dessutom dubbla skor att fylla. Kommer den att räcka till, och varför finns inget laddhybridalternativ?

För 13 år sedan lät det precis tvärtom, då var det namnet Corolla som ansågs så gammalt, trött och oattraktivt att man lade det i malpåse och införde det nya, pigga namnet Auris som hämtades från latinets ord för guld för att ge en air av exklusivitet. När det nu är dags för lansering av senaste generationen Corolla framhålls istället den tyngd och det förtroendekapital som namnet Corolla sägs besitta.

En annan orsak till namnbytet från Auris till Corolla är att det nu handlar om en global bil. Föregångaren Auris utvecklades för Europa medan resten av världen hade Corolla som vanligt. Den nya generationen, den tolfte i ordningen, ser likadan ut i hela världen. Nästan i alla fall. Med TNGA-plattformen som bas har Toyota tagit fram tre karossversioner: kombi, sedan och femdörrars halvkombi. Sedanen kommer främst att säljas i sedanhungriga länder som Turkiet och Ryssland medan halvkombin är en mer internationell kaross. Kombin är riktad mot europeiska marknaden och är också utvecklad i Bryssel av ett separat utvecklingslag.
 

Förarmiljön har numera stor pekskärm på instrumentpanelen och delvis digital instrumentering framför ratten.

Corolla är en större bil än Auris. Den har vuxit på alla ledder och är nu, i kombiutförandet Touring Sports, 465 cm lång. Det är alltså tveksamt om den fortfarande kan stoppas in i Golfklassen, vilket är precis vad Toyota vill. Corolla är större eftersom den inte bara ska ta vid efter Auris, utan även täcka upp för Avensis som tas bort.

Det ska den nog klara. Benutrymmet i baksätet räcker för att husera en lång reporter bakom förarstolen och bagageutrymmet är, om än inte bäst, så i alla fall bland de bästa i klassen. Bagageutrymmet sväljer 598 liter och om baksätesryggarna fälls, vilket kan göras i proportionerna 40/20/40 (tillval), ryms 1 606 liter. Men! Det här beror på. Om man köper nya Corolla-kombin med 2,0-litershybridmotorn minskar lastvolymen med 17 liter eftersom tolvvoltsbatteriet flyttas bak och stjäl plats bakom höger hjulhus.

Corolla finns med två hybrid-alternativ. Det vi känner sedan tidigare, där en 1,8 liter stor bensinmotor kombineras med en elmotor för en total effekt på 122 hk, kompletteras med en ny 2,0-litersvariant. I den är förbränningsmotorn större och starkare och elmotorn likaså. Den steglösa CVT-växellådan är dock densamma och trots att avsikten med den starkare 2,0-litershybriden delvis är att minska motorsurret så lyckas man inte fullt ut. CVT-lådan tvingar upp motorn på höga, konstanta varv redan vid måttlig acceleration och man skulle kunna ge sin högra arm för att få en vanlig automatlåda med fasta steg. Men visst går det snabbare än med 1,8-litersversionen. 0–100 km/tim går på 8,1 sekun-der – 3 sekunder snabbare än den mindre motorn och det finns ett bättre klipp i botten av varvtalsskalan. Den något större elmotorn kan regenerera mer kraft under inbromsning, kraft som lagras i nickelmetallhydridbatteriet. Ja, just det. Den större hybriden har nickelmetallbatteri medan den mindre har litiumjonbatteri, av ingen annan orsak än att Toyota har egna batterifabriker för båda sorter och måste hålla igång dem båda. Batteriernas kapacitet och prestanda sägs vara likvärdiga och i båda bilarna sitter batteripaketen under baksätet.
 

"Både väg- och vindljud läcker in och stör komforten i kupén ända tills motorn brusar upp och överröstar."

Toyota jobbar hårt på att bättra på sin körglädjesimage och Corolla framhålls som roligare än Auris. Det stämmer bara sådär. Styrningen är lätt och förmedlar inte mycket väginformation, men framhjulen är sugna på att styra in snabbt i kurvorna och Corollan känns liten och rapp på kurviga vägar samtidigt som den är tillräckligt kursstabil på motorväg för att inte trötta ut sin förare. Kombin har sex centimeter längre axelavstånd och mjukare fjädring än halvkombin som enligt Toyota är en mer ”dynamisk” körupplevelse. Vid vanlig körning är det svårt att uppfatta skillnaden. Oavsett axelavstånd och fjädring är Corolla en något för bullrig bil. Både väg- och vindljud läcker in och stör komforten i kupén ända tills motorn brusar upp och överröstar.

Corolla kommer inte att kunna köpas med någon dieselmotor, men väl en 1,2-liters bensinmotor som alternativ till de två hybriderna som enligt Toyota är de bästa av sin sort eftersom ”det inte behövs några sladdar för att ladda batteriet”. Där har Toyota fel, och kommer förmodligen att överbevisas när värsta konkurrenten Kia Ceed SW kommer i laddhybridutförande i höst. Toyota är snart ensamma om att sälja hybrider som inte kan laddas via en extern energikälla och försvarar sitt val med att tekniken är relativt billig och gör att fler kan få tillgång till den. Läs: bättre ekonomi för Toyota.

Diskutera: Vad tycker du om Toyota Corolla?

Toyota Corolla Touring Sports 2,0 Hybrid

Pris, från kr: 287.900.
Svensk lansering: Nu. 
Mått, cm: L 465/B 179/H 144.
Bagagevolym, l: 581–1 589.
Tjänstevikt, kg: 1 560.
Max dragvikt, kg: 750.
Motor: Fyrcylindrig bensinmotor, volym 1 987 cm3, max effekt 152 hk vid 6 000 v/min, max vridmoment 190 Nm mellan 6 000 v/min. Elmotor 107 hk. Systemeffekt 180 hk. Batterityp nickelmetallhydrid. 
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, Steglös automatlåda (CVT). 
Prestanda: Toppfart 180 km/tim. Acceleration 0–100 kmtim på 8,1 s. 
Deklarerad förbrukning: 3,8 l/100 km. CO2-utsläpp: 87 g/km.
Konkurrenter: Kia Ceed Sports-wagon, Ford Focus Kombi.
 

Plus: Enda hybridkombin i segmentet, låg förbrukning.
Minus: Högt inköpspris, kupé-utrymme.

Vad nytt? Tolfte generationen Corolla, ny hybrid.
För vem? Kombispekulanten med miljösamvete.
 

Kommentarer

#1
2019-04-06 10:08

Den ser lika tråkig ut som alla dessa opersonliga japanska bilar. Men säkert en bra förnuftig bil, men ack så tråkig..

#2
2019-04-06 10:15

Som sina bröder (Lexus) har den fått en jättelik och bedrövligt ful grill. Ett försök att göra den tuff gör den istället identitetslös.

#3
2019-04-06 10:23

Ett riktigt lyft från den gamla aurisen måste jag säga både invändigt och utvändigt.
2,0an känns som en bil med vettig växellåda då dom lyckats få den lite mer civiliserad utan tjurrusnings tendens som den gamla aurisen.
Däremot kändes den inte snål på något sätt när man läste av färddatorn vid snäll körning på landsvägen.

#4
2019-04-06 10:55

" Batteriernas kapacitet och prestanda sägs vara likvärdiga "
Jo det kan ju stämma, men när det gäller vikt och volym är ju NiMH betydligt sämre än litiumbatterier, men de är naturligtvis avsevärt billigare.

Inredningen är ju betydligt ljusare och trevligare än allt tråksvart som är så vanligt.

#5
2019-04-06 11:08

Saabnisse.

Hur många ggr ska man behöva förklara för dig att man väljer vilken färg på inredningen man vill ha? Man kan även välja "tråksvart" om man nu vill det.....

#6
2019-04-06 11:17

Bilen har tyvärr för dyr prissättning, vilket knappast plockar poäng ifrån konkurrenter. Vettig bil annars. Avensis var dessutom en riktigt tyst bil, hur tror man att ny bullrigare modell skall få Avensis kunder intresserade? Jag tror succé uteblir. Hade den funnits som elbil med pris på ca 300-325 tkr hade den varit en succé.

#7
2019-04-06 11:18

Jag förstår mig inte på den där jättekäften, mycket större kan den inte bli.
Snyggt är det i vart fall inte.
Plus för en rund ratt och en bra instrumentering med hastighetsmätaren i mitten, men tyvärr har även Toyota fallit för modet att ha en "lös surfplatta" . Ser enbart fånigt ut.
Om 10 år skrattar man åt såna dumheter.

#8
2019-04-06 11:40

Bara dyrare utrustning med Hybrid Executive oavsett 1.8 och 2.0 litersmotor finns tillval vit interiör, ingen annan roliga färg utan standard tråksvart som standard.
Övriga billigare är bara tråksvart interiör.
Har kollat på Bygg din Toyota efter Toyotas hemsidan.

#9
1
2019-04-06 11:48

"CVT-lådan tvingar upp motorn på höga, konstanta varv ..."
Detta är inget dåligt, det är så det ska vara. Om man har ont av ljudet ska man betänka att detta händer maximalt några procent av tiden som bilen används, övrigt tid är Toyotas hybrider silkeslena och mycket mjuka.

"man skulle kunna ge sin högra arm för att få en vanlig automatlåda med fasta steg."
Fasta steg gör påminda hela tiden, de känns och hörs och när man vant sig vid steglös är fasta steg omodernt.

"Styrningen är lätt och förmedlar inte mycket väginformation"
Tack för det Toyota. BMW och de som vill bli som de har styrning som i farter högre än vid fickparkeringar är trögare och bökigare än om styrservon inte hade funnits, vilket är jättejobbigt i längden.

"Både väg- och vindljud läcker in och stör komforten i kupén ända tills motorn brusar upp och överröstar."
Detta beror ju på att drivlilan är så tyst, hade bilen haft en dieselmotorljudmatta hade detta hade aldrig märkts och du hade trott att bilen var tyst. Hellre lite vindbrus än motorbuller och -vibrationer. Men visst, syd att de inte får bort allt ljud, men då hade de nog fått kritik som att, "förmedlar inte mycket väginformation".

"kommer inte att kunna köpas med någon dieselmotor"
Tack igen Toyota.

"”det inte behövs några sladdar för att ladda batteriet”. Där har Toyota fel, ..."
Nä, där har Toyota rätt, det behövs inga sladdar. Tycker de kan ha en poäng i att väldigt många inte bor i villa och därmed inte har så bra tillgång till att ladda. Sedan kan jag hålla med om att det vore trevligt att kunna ladda alla hybrider, och det blir väl marknaden som så småningom avgör vilken riktning detta tar.
Men, den Toyota som kan laddas, Prius, är lika effektiv som alla andra hybrider när laddelen är slut, vilket ingen annan tillverkare lyckats med. Toyota är bäst på hybridteknik.

"försvarar sitt val med att tekniken är relativt billig och gör att fler kan få tillgång till den. Läs: bättre ekonomi för Toyota."
Läs bättre miljö på hela klotet. Denna billiga teknik drar ner förbrukningen avsevärt och bidrar i stor skala till en bättre miljö på ett mycket trevligare och bättre sätt än inte fungernade snabbfixförsök med dieselmotorer.

Jag tycker det är trist att växelspaken nu blivit som på en gammaldags automat, stor och med stora rörelser i en linje, men det är nog marknaden som inte kunnat ta till sig nyheten som den gamla spaken innebar.
Stor infoskärm som skymmer sikten är inte heller så trevligt eller smart.
Äntligen kan den nu fås med taklucka, perfekt i kombination med den tysta drivlinan. Men varför endast i 2.0?

#10
2019-04-06 11:50

1: Ja, det är tur att det finns entusiaster.

#11
2019-04-06 12:05

Stora skärmar som ser påklistrade ut ser både fult ut och distraherar.

#12
2019-04-06 12:07

McTar;

"Ja, det är tur att det finns entusiaster"

Det är skillnad mellan entusiasm och fanatism. ;-)

MVH AL

#13
2019-04-06 12:14

Provsatt vid förhandsvisningen, och den lägre takhöjden märktes. Jag upplevde nya Corolla som trång för mina 190 cm.

#14
2019-04-06 13:27

Min nya Corolla kommer i Juni, ett stort lyft jämfört med min Auris. Enda jag saknar är Apple CarPlay som inte har rullats ut i Europa än!

#15
2019-04-06 13:32

Hybrid Executive är ensam standard med KEYLESS.
Kan hända lätt bilstöld om man använder KEYLESS.

#16
2019-04-06 13:54

Alltså, vem stjäl en Corolla?

#17
2019-04-06 14:41

Khaled. Är det 1,8 du beställt och har du kört båda.
När jag provkörde båda i lugn trafik kändes det som 2,0 var märkbart törstigare på färdatorn.

#18
2019-04-06 18:27

Shogun, det var ingen kritik mot Toyota att man kunde välja en ljus inredning, tvärtom tycker jag det är trevligt, många av konkurrenterna kan man bara få i mörkt svart eller dystergrått och det tycker jag är konstigt.
Och så tycker jag det är trevligt att ratten är rund!

#19
2019-04-06 18:32

Jag körde nya Corolla 2.0 Hybriden nyligen. Att påstå att den är kursstabil på motorväg känns som ett skämt. Trots att bilen åkte på tunna 18-tummare (på en jädrans Corolla...) så kändes det som att åka runt i en blöt tvålkopp utan någon som helst känsla i ratten.

#20
2019-04-06 19:05

Exempel...
Om man vill tillbehör att special beställa exempel Skoda Fabia "Dekorinlägg beige eller svart eller röd" ca 400 kr fabriksbeställt eller kanske kostar lite mer på nätet att montera själv dekor interiör färg. Exempel röd och vit dekor se nedan
https://cdn1.carbuyer.co.uk/sites/carbuyer_d7/files/styles/gallery_adv/p...

http://www.mkcar.sk/wp-content/uploads/2015/10/Skoda-Fabia-III-Combi-kon...

#21
2019-04-06 19:04

Löjlig reklam Toyota gör nu. Självladdande hybrider. Epic fail att den inte finns som laddhybrid. Toyotas hybridsatsning har fått hybris...

#22
2019-04-06 19:37

@mso 1000

Yes, har provkört båda och såg också att 2.0 var törstigare (låg på 6.5 L när jag körde).

#23
2019-04-06 19:38

Glömde och skriva att jag beställt 1.8 L

#24
2019-04-06 21:31

Här om batterityperna.
”The lithium ion packs cost about the same to manufacture as the nickel-metal hydride because they use only 56 cells, compared with the 168 cells in the nickel-metal packs, Toyoshima said. Voltage is similar: 207.2 volts for lithium, 201.6 volts for nickel-metal.

The two batteries are also about the same size. The lithium batteries are 30.5 liters (1.1 cubic feet), while the nickel-metal ones are 1.25 cubic feet. Both are smaller than the outgoing battery, and that allows them to be placed under the back seat to free more storage space in the rear.”
https://europe.autonews.com/article/20151128/COPY/311289998/why-toyota-o...
Inte så stor skillnad för ett så litet batteri som finns i hybridbilar men NiMH batterierna är betydligt bättre i kallt klimat som vi har delar av året i vårt land.

#25
2019-04-06 23:03

Man undrar om hybrideffekten reduceras med 75%i Norrland med kylig vinter när man har NiMH batterier.
Man hör att många Kia Niro ägare klagar över att bilarna är törstiga på vintern och det kanske är det det handlar om.

#26
2019-04-07 08:19

Diesel är snålare än hybrider i verklig körning och med HVO 100 så har diesel lägre Co2 utsläpp än hybrider som körs på fossila bränslen. Toyota har idag ingen hybrid som kan köras på biobränsle. Och Toyota har heller ingen batteribil. Sen detta med att man måste bo i en villa för att koppla in en sladd. Nej det måste man inte. Innan jag flyttade ut till landsbygden för många år sedan så bodde jag strax utanför Sthlm, i en lägenhet. P-platserna hade elkontakter för motorvärmare. Inte alls ovanligt. Det finns även allt fler P-hus som har elkontakter för laddning och det kommer allt fler publika platser med laddning. Det finns en Vlog med en kille i Uppsala som bodde i lägenhet och körde en Renault Zoë. Han laddade på P-plats, i P-hus etc. han hade ingen villa och det givk bra ändå. Så 1. sprider felaktiga föreställningar. Men den som köper en stor kombi som Corolla-storlek, bor knappast i lgh i stan. Utan bor i villa eller radhus och har behov av extra lastkapacitet för att frakta prylar.

#27
2019-04-07 08:36

Khaled Farhad: Ja det var ungefär vad den drog för mig också. 0.65 på motorväg. Körde polarens gamla SAAB 9-3 Aero V6 med 300hk. Den drog 0.7 på motorväg... Stad är en helt annan femma, men jag som kör 95%+ motorväg känns helt bortkastat med dagens lösningar...

#28
2019-04-07 08:41

Raphael: Jag körde bilen nyligen och den var inte ett jota snål på motorväg. Den drog 0.65. Jag ville se ifall en bensinhybrid kunde ersätta mitt diesel-motorvägslok som strax över 0.5l milen ungefär. Så trots att min dieselbil är typ 300-400kg tyngre så var alltså bensinhybriden med atkinsonmotor törstigare. För att inte tala om vingligare, tröttare, ljudligare...
Så himla bortkastat. :(
Det var ett test för min del, men den är säkert bra för folk som kör korta sträckor i städer. Inte för mig.

#29
2019-04-07 08:39

Med andra ord så kan en hybrid inte kombinera hyfsad prestanda och bra förbrukning som en diesel kan

#30
2019-04-07 08:51

Toyota är en volymberoende producent. Deras lönsamhet bygger alltså på att hålla uppe volymen och kapacitetsutnyttjandet. Detta tror jag är den avgörande faktorn bakom beslutet att inte tillhandahålla en laddhybrid - eller som tidigare inte producera dieselmotorer.

Den dagen efterfrågan på laddhybriden blir såpass stor att Toyota kan få in dem i sin affärsmodell (d.v.s uppnå en tillräckligt hög produktionsvolym), den dagen lär även Corolla få en sladd som gör bilen uppladdningsbar.

Eller så väntar man sig att elbilarna kommer slå undan fötterna för laddhybriderna så snabbt (väntas ske år 2024 enligt beräkningar) att det helt enkelt inte lönar sig att utveckla någon laddbarar variant.

Att man sedan låtit bli att isolera den nya bilen får anses märkligt. Särskilt när både PSA och Volkswagen har bra ljudkomfort. Men kanske att det är en produkt av att man använder sin befintliga hybridlösning där verkningsgraden sjunker givet ett högre effektuttag (exempelvis vid motorvägskörning)? Det gäller ju då att hålla nere fordonsvikten.

MVH AL

#31
2019-04-07 10:13
#32
2019-04-07 10:43

Elbilar och laddhybrider säljer redan betydligt mer än hybrid utan sladd i Sverige.
Toyota måste ta fram elbilar och laddhybrider.
I USA ropar man efter det!
Tesla Model 3 på femte plats i Mars och troligen ännu högre i april och det i Sverige.

Från Shoguns länkade artikel:
Toyota satser på å selge 2600 Corolla de første året. Det er svært ambisiøst i dagens marked der suget etter rene elbiler og SUV’er voldsomt.

Det såldes 5300 Tesla model 3 enbart under mars i Norge och Toyota siktar alltså på 2600 Corolla under hela året! Tidningen tror ändå att det blir svårt...
https://www.tek.no/artikler/tesla-knuste-rekorden-leverte-over-5-300-mod...

#33
2019-04-07 10:44

Ja får man tro på den här prognosen är hybriden i princip redan död.

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20190130/ny-prognos-e...

Och jag tror att den är helt korrekt. Därför lanserar inte Toyota någon laddbar Corolla.

Däremot lär den komma som renodlad elbil inom en inte alltför avlägsen framtid. Allt annat vore självmord för världens ledande tillverkare..

MVH AL

#34
2019-04-07 10:50

I Norge är det sug efter elbilar, av skäl/regler som gäller i Norge. Men här har jag inget sug efter elbil ännu med de priser som är ännu på elbilar, priserna MÅSTE ned om gemeneman ska har råd att köpa elbil. Speciellt i en klass där Corolla hör. Ändå tycker jag att Corolla är högt prissatt i de mer utrustade versionerna. Som Corolla Executive kombi för 355,000kr som man hade i hallen i K-stad, dyrare än en Rav4 hybrid i Style utförande, hål i huvudet om man frågar mig, hur tänker man som importör här när man satt prisnivån? Ändå tror jag att Corolla kommer att sälja i mer "normala" versioner.

#35
2019-04-07 11:01

Mars 2019 Sverige registreringsstatistik!
Elbilar: 2111
Laddhybrider: 2318
Hybrider likt Toyota: 1685

Ja du Shogun...

Sedan när Corolla kostar samma som en V60 eller tom mer med likvärdig utrustning, ja ja

#36
2019-04-07 11:06

Får man tro på Toyota själva väntas minst tio nya elbilar från bolaget redan innan år 2025. Jag håller min vänstra tumme på att Corolla lär vara en av dem som blir helelektrisk.

Annars riskerar man att förlora betydande marknadsandelar - framförallt till Nissan (men även Volkswagen)som ligger steget före i elbilsracet. Toyota har helt enkelt varit för avvaktande.

MVH AL

#37
2019-04-07 11:10

junkers.

Elbilar säljs till företag det gäller även i viss mån laddhybrider, väldigt få säljs till privatpersoner, det gör hybrider de säljs till privatpersoner. Därför måste priserna ned som jag sa OM gemeneman ska ha råd att köpa elbil, "gemeneman" är enligt mig en privatperson med inte allt för fet ekonomi. Frågar du mig så är priserna för höga på elbilar ännu. Därför blev det ingen elbil för mig, kollade på Kia e-Niro, även där sa försäljaren att få säljs till privatpersoner ännu.

#38
2019-04-07 11:13

Fast i ärlighetens namn så säljer ju laddhybrider och elbilar främst till tjänstebilisterna som har klara fördelar genom det låga förmånsvärdet. Så i grunden har ju Shogun rätt i att priserna måste ner för att privatbilister skall välja dessa i högre utsträckning.

#39
2019-04-07 11:23

Det Shogun missar är att de flesta bilar börjar sitt liv som tjänstebilar så det är den marknaden som till stort avgör vad som hamnar begagnat.
Privatbilister köper mest Volvo,Kia, Skoda, VW samt Toyota och bilar mellan 120-200 kkr förutom Volvo.
Många dessutom privatleasade.

66% juridiska personer tom mars 2019.

#40
2019-04-07 11:23

Med högre volymer sjunker även produktionspriset och mycket av tekniken är då betald. Då lär även priserna sjunka.

En inte helt ointressant aspekt rör även driftsekonomin. Den rörliga kostnaden på elbilen blir betydligt lägre än hos en fossildriven variant. Så redan efter några år är det sannolikt att elbilen lägre driftkostnader går på ett ut mot det högre inköpspriset.

Det borde dessutom gynna andrahandsvärdet eftersom privatköparna ofta är mer känsliga för den rörliga driftkostnaden än förmånsbilisten.

MVH AL

#41
2019-04-07 11:25

Kostnaden för batteri, elmotor och drivelektronik kommer inom bara 1-3 år vara lägre än för en fossildrivens komplicerade motor, avgasrening, växellåda mm mm.

Inga oljor som ska bytas var 1500 mil heller, ytterligare bra för miljön.

#42
2019-04-07 11:27

Fast även privatköpare vill ju kunna köpa nya bilar och kanske behålla dom runt 3--5 år eller nåt sånt och då är nog elbilar f n svåra att räkna igen ekonomiskt. Så f n är detta nog bilar för främst tjänstebils-åkare - inte minst p g a de låga förmånsvärdena och att man åker väldigt billiga privatmil.

#43
2019-04-07 11:36

Mest sålda bilen mars 2019 till privatpersoner var i och för sig Tesla Model 3 framför VW Golf med god marginal.
Sedan VW Tiguan och Kia Niro.
Niro kan ha varit elbilar, laddhybrider eller vanliga hybrider.
Sedan:
V60
VW Polo
Kia Ceed
XC60
Nissan Q
Yaris
Fabia

#44
2019-04-07 11:39

Om man kör 2000 mil *5 år på en hyfsat snål bensinbil kommer man i bra fall undan med 6500 liter bränsle och en tre-fyra servicar plus årsskatt etc. Det blir i alla fall en 120 000 kr utslaget på fem år (givet ett bränslepris om 16 kr/liter). Tillkommer gör ett värdefall på minst 65% på själva fordonet (lågt räknat) vilket på en bil för 250 000 landar på 162 500 kr. Totalt alltså 282 500 kr.

Att köra 10000 mil med en elbil ger inte den driftkostnaden. Däremot får den inte kosta mer än 400 000 för att totalt sett bli något billigare än bensinbilen.

MVH AL

#45
2019-04-07 11:42

Här har vi f.ö ett typexempel på en elbil som faktiskt blir billigare än motsvarande bensinare utslaget på 3-5 år. Efter bonus från staten 165000 kr.

https://www.renault.se/bilar/kampanjer/zoe.html?gclsrc=aw.ds&ds_rl=1...

MVH AL

#46
2019-04-07 11:56

Batteriet är inte med i priset!
Lägg på 80000:- så äger du batteriet så 246000:-

98 Zoe såldes till privatpersoner i mars vilket är fler än tex de 65 RAV4

Nästan lika många Renault Zoe elbilar som Skoda Octavia har sålts till privatpersoner hittills 2019!

#47
2019-04-07 12:04

40% av Kias försäljning i år är laddhybrider eller elbilar (12% elbilar och 28% laddhybrid).
10% är elhybrider.
50% vanliga bilar.

#48
2019-04-07 12:09

Nu var ju frågan vilka som elbilar säljs till, eller hur? Inte vilka som sedan kan tänkas köpa bilarna som begagnade Junkers, det är en annan fråga. Det är till företag/tjänstebilar som elbilar främst säljs till, helt naturligt när de är så dyra för gemeneman ännu, väldigt få till privatpersoner. Jag vore den första att köpa elbil om priset vore mer rätt och det vet jag att jag inte skulle vara ensam om att göra.

Sedan när priserna är mer rätt och aktörer som VW och Toyota har elbilar på marknaden till någorlunda vettiga priser för gemeneman så tar försäljningen fart på allvar. Bra att Toyota inte skyndar fram, utan avvaktar till dess att man har fått upp sin egen batterifabrik (Panasonic 20% Toyota 80%)så man har kontroll på vad som sätts in i bilarna och inte behöver sitta i knät på kineser för att få batterier därifrån, som sedan dikterar priset. Då kan man bli väldigt bakbunden med händerna, det tror jag kommer att drabba märken som nu skyndar fram och köper från kinesiska tillverkare. Toyota är klokare än så.

#49
2019-04-07 12:27

Om du läst det jag skrev så är det många privatpersoner som köper. Bara att titta på försäljningsstatistik.
Tesla köper för övrigt Panasonics batterier och har fabrik ihop.
Synd att Toyota sålde sin stora ägarandel i Tesla, det hade nog sett annorlunda ut om den varit kvar.

Men visst priserna är för höga än.

Runt 8% av bilar sålda till privatpersoner var rena elbilar i mars 2019 i Sverige.

#50
2019-04-07 12:40

Aha, tack för den informationen. Så batteriet och klimatbonusen går "ungefär" på ett ut då. Det gör ju att man behöver köra några mil innan elbilen betalt sig.

Å andra sidan borde värdefallet på elbilen bli betydligt lägre så i slutändan blir nog det en positiv affär till elbilens fördel i alla fall.

MVH AL

#51
2019-04-07 12:55

Där tror jag tvärtom att du har fel Shogun. Toyota riskerar att tappa till framförallt Nissan i och med att man hoppat på elbilståget så sent. På vissa marknader är det redan en realitet och jag tror att utvecklingen där även kommer att sprida sig till fler regioner. I takt med att volymerna ökar sjunker då också inköpspriserna samtidigt som driftkostnaden är lägre för elbilen. Där kommer då Toyota stå utan alternativ - och då tar konkurrenterna köparna istället.

År 2024 väntas det sälja fler elbilar än hybrider. Är man inte med på tåget inom två år ligger man alltså ganska illa till.

Kommer Toyota ha någon elbil klar då måtro?

MVH AL

#52
2019-04-07 13:12

AL.

Jag tror att Toyota har ganska bra koll på läget om jag säger så.....jag är inte alls orolig för något. Men visst får du tro att jag har fel, det har ju hänt förut. Men frågan är hade jag fel då? ;o)

#53
2019-04-07 13:18

Värst vad inredningen liknar Chevrolet Bolt.
Skärmen är för högt upp men annars är det ju luftigt.

#54
2019-04-07 13:54

Såsom nuvarande ägare till en Auris HSD var jag intresserad av den tills jag provkört den, en 1.8. Det första jag reagerade på var motorljudet som var mera "knattrigt" än i min bil där motorn knappt hörs. Väg och vindljud var också nästan mera påtagligt och jag vill att min nästa bil skall vara tyst. Däremot var den komfortablare och det var inget fel på styrningen. Jag gillar inte att de tagit bort joysticken för växling och ersatt den med standardautomatspak. Infotainmentskärmen funkade bättre än i min, men som vanligt i nya bilar är inte allt självklart och det förvånar mig inte att ingen lyckats ställa om klockan till sommartid. I underkant av instrumenten satt en del knappar som var omöjliga att se vad de var till för utan att böja sig fram.

#55
2019-04-07 15:14

Dessutom är den alldeles för dyr, kostar drygt 100.000:- mer i Executive utförande än den jag har gjorde.

#56
2019-04-07 20:27

Vad, stämmer verkligen 0,65 liter/mil på motorvägen? Eh.. det kan väl inte stämma?, min Octavia drar ca 0,55 - 0,58 liter/mil motorvägsfart (115-120 km/h på mätaren, verklig fart ca 5 km/h mindre). Klart, en hybrid kanske drar mer för den är tyngre och inte kan använda hybridkraften?...eller?

#57
2019-04-07 20:31

Min Auris hybrid drog 0,8 i 120 så det kan stämma, motorn är för klen för motorväg.

#58
2019-04-07 20:49

Shogun. Att Toyota har koll är inte samma sak som att de kan påverka marknaden såpass mycket att de passar in på deras affärs- och vinstmaximeringsmodell. Det handlar alltså inte om att ha rätt eller fel (som bygger på subjektivitet) utan om affärer. Förstår du vad det innebär?

Marknaden svänger och det med en farlig fart. Det räcker inte längre med att ha en hybrid -faktiskt inte ens i laddbart utförande. Idag behöver man en elbil för att vara med i racet om världen största bilmärke år 2024. Det har Reanult/Nissan och det har Volkswagen. Toyota däremot ligger efter, och kommer behöva stressa fram nya modeller (med tillhörande barnsjukdomar). Annars är snart Hyundai förbi.

MVH AL

#59
2019-04-07 21:49

AL.

Nej, jag förstår ingenting. Förklara!

Förklara också hur de märken som varken har hybrider eller erfarenhet av att bygga elektrifierade bilar ska få det, och varifrån dessa ska köpa batterier och andra komponenter som krävs. Hur ska alla dessa överleva på marknaden? Toyota som bygger egna fabriker för batterier tex sitter nog ganska tryggt och har ingen panik att ännu komma ut med elbilar ännu i stor skala. Därmed har man koll på läget, man behöver inte rusa som andra märken gör tex VW som satsade fel på dieselmotorer och fusk etc. De är tvungna att springa och lovar elbilar åt alla snart varje dag med nya modeller. Men ännu vet jag inte att jag kan köpa en elbil från VW, eller vet du om någon? Här kan vi nog vänta oss barnsjukdommar, det är nog korrekt.

Nja, jag tror nog Toyota är betydligt tryggare än de flesta andra som nu springer runt som yra höns och talar om och lovar nya modeller varje dag. Dessa är desperata. Plus alla de märken som inte har muskler att utveckla/ tillverka själva får vända sig till större aktörer. Se bara Toyota som nu på kort tid tagit både Mazda och Suzuki under sina vingar för att klara elektrifiering i olika former av dessa märken. Men det finns många fler som har problem framöver som ännu inte skaffat någon partner med muskler.

Men visst får du tro att Toyota ligger efter. Jag vet att du får fel i denna profetsia. Toyota kan vara en som framöver kan sälja hela system till andra tillverkare inom elektrifiering. Fram tills dess kommer nog flera märken slås ut som inte får tillgång till tex batterier och andra komponenter som krävs. Nu pratar vi om många år framöver, 25-30 år, min gissning.

#60
2019-04-07 21:47

Lite unbiased fakta om status för Toyota och elbilar:
https://asia.nikkei.com/Business/Business-deals/Toyota-charges-into-elec...

Toyota tvingas till elektriska bilar bland annat pga Kina och Pansonic behöver Toyotas pengar för att bygga fabriker som ironiskt nog kommer ge mer batterier till Tesla.
Panasonic inte längre störst heller.

#61
2019-04-07 21:46

Javisst Shogun. Toyota har valt att ignorera ett behov och en efterfråga som är ytterst stark - och framförallt -som växer progressivt under de kommande åren. Det här har man sannolikt gjort för att man är så volymberoende - parallellt med att man tror sig kunna attrahera kunderna med sin befintliga lösning istället. En lösning som inte är konkurrenskraftig (kontra elbilarna) och som kommer kräva rejäla rabatter för att ens kunna säljas under de kommande åren.

När man då väl har sina elbilar redo - det är ju oklart när detta är tänkt att ske (även om man sagt sig kunna erbjuda tio modeller innan år 2025) - så kommer man ha tappat marknadsandelar. Och för att återvinna dem krävs det mycket resurser, med sämre lönsamhet som följd. Generellt kostar det ungefär tre eller fyra gånger så mycket att vinna in en ny kund kontra att behålla en befintlig. Det är därför som Nissan och Renault redan idag har ett sådant överläge. De har produkterna klara och har också tillgång till stora delar av den snabbt växande marknaden. En marknad som Toyota alltså nu står utanför. När man lever på volym behöver man också vara stark där volymerna finns, eller hur? Annars blir man en nischprodukt.

Affärer och krasst kalkylerande alltså. Inte känslor eller normativa ställningstaganden ;-)

MVH AL

#62
2019-04-07 21:51

Toyota försöker nu samla de som ligger efter till en gemensam satsning:
In addition to seven technology partners, including Mazda Motor, Suzuki Motor and Subaru, Toyota is also trying to persuade Honda Motor to buy the new joint venture's batteries. The automaker will also pitch Western rivals on the batteries as it seeks to reduce costs from economies of scale and standardize battery packs for easier reuse and recycling.

Toyota is forming the partnership with an eye on China, as government policies there drive rapid growth in the field. Japan's top automaker was initially cautious about foraying into electric vehicles given technological and cost hurdles, but China's state-led drive to become the global leader in the field has forced its hand.
Toyota's bread-and-butter hybrids do not count toward a new quota that China has set from this year, requiring automakers to produce and sell a certain number of electric or fuel cell vehicles.

#63
2019-04-07 21:53

Om USA:
There are at least 12 car companies currently selling an all-electric vehicle in the United States, and Toyota isn’t one of them. Despite admitting recently that the Tesla Model 3 alone is responsible for half of Toyota’s customer defections in North America — as Prius drivers transition to all-electric — the company has been an outspoken laggard in the race to electrification.

#64
2019-04-07 21:59

Svenskt företag bygger om Kenyas safaribilar till eldrift...
https://www.bbc.com/news/av/world-africa-47530522/could-electric-vehicle...

#65
2019-04-07 22:00

Stort tack för länken Junkers! Mycket intressant läsning.

Men en sak har ju Toyota och det är en välfylld kassakista och en fantastisk produktionsapparat.. Så när man väl investerar kommer man säkert få ut mängder av modeller. Frågan är bara hur mycket man är beredda att offra för sin "försiktighetsprincip"?

MVH AL

#66
2019-04-08 06:04

Shogun. Jag svarade på din första fråga och under tiden la du in ny text som jag helt missade.

Att bygga en elbil kräver inget unikt kunnande. Det kan samtliga biltillverkare få ihop. Att däremot bygga en elbil och sälja den till rätt pris är betydligt svårare (exempelvis på grund av utmaningarna med råvaror). Och det är ju därför som Toyota valt att stå bredvid marknaden. En marknad som växer så att det knakar och som väntas vara dominerande redan inom några år.

Att det sedan finns andra märken som också inte har någon elbil färdig har inte så mycket med deras kompetens att göra. Det handlar istället om resurser (eller snarare bristen på dem).

Toyota däremot är ensam bland de största producenterna om att inte tillhandahålla en elbil. Både Nissan, GM, Volkswagen och Hyundai sitter på tåget och de är på väg att boka upp samtliga vagnar likaså. De står inte kvar på perrongen. När Toyota då väl tänker stiga på - riskerar man att hamna i boskapsvagnen och dessutom till ett betydligt högre biljettpris än vad första-och andraklassresenärerna betalar;-). Med färre sittplatser lediga kommer då Toyota inte vara en lika dominerande faktor inom bilproduktion som man har varit fram tills idag. ;-)

Att det sedan kommer att ske en stor utslagning av biltillverkare under de kommande 25-40 åren är vi helt överens om. Och det är elbilen (och automatiseringen) som är orsaken till det. Frågan är vem eller vilka som blir kvar när marknaden "bara" omsätter tio miljoner enheter istället för femtio?

MVH AL

#67
2019-04-08 08:38

Shogun, VW har haft elbilar i många år, både e-UP och e-Golf, det är bara att köpa.

#68
2019-04-08 10:39

Det finns väl olika anledningar till att folk väljer hybrid. En kan ju vara just det ekonomiska där hybrid är billigare än ren elbil om man nu vill vara miljömedveten. Ett annat handlar säkert om räckviddsångest.

Men ifall det stämmer att Seat släpper en elbil för runt 200 kkr (som dessutom ser ut som en bil i golfklass) och den har vettig räckvidd så sätts en ny ribba. Jag tror att i och med det kommer hybriden tillhöra historia, åtminstone som Corolla/Auris.

#69
2019-04-08 10:51

Re # 26.
Räknar man med CO2 utsläppen vid skövlingen för oljepalmerna så har HVO högre CO2 utsläpp än fossildiesel tyvär och nackdelarna med avgaserna från dieseln kvarstår till stor del.
Vi har värmaruttag i garagen som ger ström i trettio minuter 10A så kan du ladda bilen på den tiden och med den effekten så klarar säker att köra en halv mil på el förutsatt att du inte samtidigt värmer kupén i bilen halva året.
I nybyggda lägenheter i Stockholm kan du glömma att kunna ladda någon elbil beroende på att det inte finns några eluttag och att det inte går att installera några på grund av för klen matning till husen där det oftast bara finns garageplatser till en mindre del av lägenhetsinnehavarna, resten får åka omkring och leta parkering efter gatorna där det inte heller finns någon laddningsmöjlighet alls.

#70
2019-04-08 11:41

@ PREVIA anledningen till att parkeringsplatserna minskar i de större städerna är ju att man vill att alla ska åka kollektivt eller cykla och då behövs heller inga eluttag.
Mupparna strävar efter en förtätning av städerna, det anses billigare med vertikala persontransporter.

#71
2019-04-08 11:43

EnannanRobban.

De är för dyra ännu, det är problemet för " vanligt" folk, och när det gäller folkbilar som Golf etc. Skilland på Tesla och andra premiummärken, där är inte kunderna så priskänsliga. Priserna är alldeles för höga, och försäljningen ännu för de som betraktas som folkbilar. I stort är ff försäljningen av elbilar jämfört med försäljningen totalt globalt bara en liten bråkdel. Så varför vissa har så bråttom beror ju på gamla synder, och hur det är med diesel och försäljningen så är ju även det på nedåtgående i Europa där försäljningen är som störst av dieselbilar. Inte undra på att man har så bråttom att svänga om då när man sitter med svarte petter.....andra var mer förutseende och behöver inte ha så bråttom, undan bygger sina egna batterifabriker till att börja med.

#72
2019-04-08 11:43

Toyota kommer aldrig bli roliga o köra så länge dom håller fast vid CVT-lådan, men dom är roliga att äga (ägandekostnaderna)!
Skulle dock bra gärna vilja ha en "riktig" automatlåda!

#73
2019-04-08 12:09

AL.

Just råvarorna som krävs är en utmaning, helt korrekt. Så där är vi eniga. Att alla kan bygga en elbil, ja det kan de nog. Men det krävs också en massa komponenter, där tror jag att Toyota kommer att bygga det mesta själv tillskillnad mot många andra som varit vana att köpa in det mesta från utomstående underleverantörer. För dessa tror jag det blir problem att få fram komponenter och till allla tillverkare som skriker efter komponenter och råvaror. Toyota går som vanligt sin egen väg och troligen kommer tillverka det mesta själva, och med Panasonic för batterier som man redan gjort under långtid tillbaka. Nej, jag är inte så orolig vad gäller Toyota. Det är många andra som är betydligt ängsligare idag.

#74
2019-04-08 12:45

73 inlägg om en hybrid Toyota.

En bra och fin bil men kanske ett tveksamt hybridsystem som inte ger det som reklamen säger.
Och halvdyr när den är klar.

#75
2019-04-08 13:18

Självladdande...
https://youtu.be/LQQu_ux3y6M

#76
2019-04-08 14:06

Toyota har i alla fall aldrig varit rädd för att ta betalt för sina produkter. Corolla är för dyr, helt enkelt. För samma pengar finns massor av bilar som är minst lika bra.

#77
2019-04-09 11:57

Fin bil, äntligen är namnet corolla tillbaka, varför inte ett ord om fjädringen? kanske den viktigaste punkten gällande komforten på svenska usla lappade skitvägar! Synd att den är så dyr.

#78
2019-04-09 13:39

Angående Toyota och att de håller kvar vid Hybrider och inte rena El-bilar eller Plug-In har nog med deras hemma-marknad att göra.
Vi reagerade på ladd-stolparna vid IKEA i Japan då dessa var 220V, det betyder att man hade lyckats med att transformera upp 110V som annars är standard.
I USA som också har 110V så har man flera faser så där kan man plocka ut 208V från två faser.
I Japan har man normalt bara en fas per hushåll.
Detta gör det svårt att ladda bilar då effekten blir för låg.
Mao, hemmamarknaden har inget behov av laddbara bilar, så varför då satsa på det?

#79
2019-04-09 14:09

LC4ever

För att deras marknad utanför Japan är enorm och för att kunderna där har helt andra krav/förväntningar på bilarna.

#80
2019-04-09 14:10

Lite som att skita i att utrusta bilen med AC eftersom det är kallt året om på hemmamarknaden

#81
2019-04-09 20:07

Om man anser att Toyotas hemmarknad är stora delar av världen så stämmer det in på Toyotas val av att fortsätta med hybridbilar som inte är laddbara från elnätet är bästa valet då bilköparna fortfarande inte i stort är övertygade om att plug-inhybrider är rätt val av bil att köpa än.
https://d2ihp3fq52ho68.cloudfront.net/YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE1NjUyMjU7cz...

#82
2019-04-09 20:27

har prøvekørt 2,0 den er meget lydsvag prøvede samme dag en golf , som støjer langt mere og med hensyn til lad så kører Prius med det hele el lade , hybrid , 1,8 ben og solceller på taget ,m kan ikke gøres bedre, men elbil ren kommer i 2020

#84
2019-04-10 10:26

Shogun.
Sluta spamma denna länk i varenda artikel.
Jag har raderat samtliga utom denna.

#85
2019-04-10 11:53

Konstig eftersom de hade med utsläpp att göra och hybrider....men men.....

#86
2019-04-10 12:04

Samma länk postad på 9 olika artiklar under 5 minuter.
Det skulle jag vilja påstå är spam.
Men nu kan alla läsa länken här inne och det räcker gott.

#87
2019-04-10 12:28

Jag brukar försvara högt monterade skärmar - men det där såg ändå väl klumpigt ut va?

Kudos till Toyota för att de byggt den kanske snyggaste C-segmentskombin som finns idag dock exteriört. Jäkla snygg bil!

#88
1
2019-04-10 18:57

https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20190410/har-ar...

Toyota bäst, Volvo näst sämst. Va var det jag sa ... :-)
Sedan kan man tjata om en laddsladds vare eller icke vara, Toyota är bäst som helhet och kan lätt sätta dit en sladd om de bara vill.

#89
2019-04-10 20:00

"Shogun.
Sluta spamma denna länk i varenda artikel.
Jag har raderat samtliga utom denna."
Ja vad gör man inte för att rättfärdiga sitt köp av en ny RAV4

#90
2019-04-10 20:38

Christer_1.

För att visa hur mycket lägre utsläpp mot en diesel som tex en XC60 diesel en Rav4 Hybrid har. Och även mot andra märken när man har de lägsta genomsnittliga utsläppen. Och då känns det ju skönt att man gjort rätt val och slipper betala hög skatt tex som en diesel som XC60 har pga hög förbrukning och utsläpp. Och länken visar vad fel vissa haft i sin tro och påståenden om diesel vs hybrid, och då känns det ännu bättre ;o)

#91
2019-04-10 22:17

Problemet är egentligen inte att Toyota saknar en laddhybrid. Det stora bekymret är att man inte är med i elbilsracet - det segment som snart kommer dominera bilvärlden.

Om Toyota inte snart visar upp något där tror jag helt enkelt att man kommer förlora både lönsamhet som volym år 2025.

Att en bullrig RAV4 utan fyrhjulsdrift värd namnet sedan inte är jämförbar med en nischbil från Volvo är inget som behöver diskuteras. För sådana kunder finns Lexus.

MVH AL

#92
2019-04-11 11:52

Mång är de som kommer uppskatta laddhybrider som klarar någon mil per laddning under halva året när batteriet fått lägre kapacitet efter ett par års användning. Läs bara vad Marianne Sterner skriver om hur kul det är med sladd.
” Halva december har jag levt med en eldriven Opel Ampera och det är en tyst och bekväm bil, åtminstone att åka i. Det där med laddandet har jag däremot inte mycket till övers för.

Bak i bilen ligger nu en plastpåse med en skitig sladdhärva. Jag åker till många olika ställen med bilen och det är inte alltid som elkontakterna sitter så lättåtkomligt. Jag har dragit skarvkabel över våta grusgårdar och på smutsiga garagegolv och när bilen har laddat färdigt ska ju den kraftiga kabeln lindas ihop. Det är ett trassligt jobb som vanligen resulterar i att jag blir ordentligt skitig. Tvättmaskinen har gått varm de senaste veckorna.

Det här strulandet med kabeln är så retfullt, att jag aldrig skulle vilja ha en elbil. Tänk så enkelt och trevligt det är att åka till en mack och tanka någon gång per vecka.”

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.