Bild
Nästa artikel

Provkörning: Toyota Avensis Kombi (2012)

Provkörning

Halvvägs in i sin livscykel uppdateras Toyota Avensis för att bli bekvämare, snålare och roligare att köra. Men även nu är bilen tydligt komfortinriktad.

Toyotafolket talar om att moderniseringen av Avensis är ett av de största ansiktslyften i märkets historia. Inte bara designen har moderniserats, under skalet har ingenjörerna finslipat många detaljer.

Viktigast är kanske att dieselmotorn i tvålitersutförandet numera klassas som miljöbil och därmed blir befriad från fordonsskatt under fem år. Det förbättrar kalkylen en smula men fortfarande är det svårt att se hur privatpersoner ska lyckas köra in de 25 600 kr extra som dieseln kostar.

När det gäller körupplevelsen är saken en annan. Trots på papperet helt jämförbara prestanda, är Avensis betydligt trevligare att köra i dieselutförande. Dieselmotorn drar kraftfullt från låga varv och är väldigt förlåtande till vilken växel föraren valt.

Fortfarande en glidare
Också med 1,8 liters bensinmotor rullar Avensis tyst men bottendraget är knappt märkbart och föraren får jobba hårt med växelspaken för att hålla farten i motlut eller skrämma upp tillräckligt många hästar för en omkörning.

Chassit har styvats upp och den elektriska servostyrningen byggts om för bättre känsla och mer underhållande köregenskaper. Fortfarande är dock Avensis främst en glidare. Redan tidigare tillhörde modellen de bekvämaste i klassen men förbättrad ljudisolering ska nu göra långfärdskomforten ännu bättre.

Även på utrustningssisdan har det moderniserats och till de mest exklusiva utrustningsalternativen går det nu att få ett aktivt krockskyddssystem med autobroms.

Diskutera: Vad tycker du om Toyota Avensis Kombi?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Toyota Avensis 1.8/2.0D

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Toyota Avensis 1.8/2.0D

Pris, från kr: 213 300/238 900.
Säljstart: Januari.
Modell: Femdörrars kombi.
Mått (cm): L 478/B 181/H 148.
Motor: Fyrcylindrig bensin/turbodieselmotor. Cylindervolym: 1 798/1 998 cm3. Max effekt: 147/124 hk vid 6 400/3 600 v/min. Max vridmoment: 180/310 Nm vid 4 000/ 1 600 v/min.
Prestanda: Acc 0–100 km/tim: 9,7/10,1 s. Toppfart 200/200 km/tim.
Förbrukning: 6,6/4,5 l/100 km.
CO2-utsläpp: 153/119 g/km.
Närmaste konkurrenter: VW Passat, Peugeot 508, Hyundai i40, Ford Mondeo, Volvo V70.

Vad nytt? En hel del! Bland annat front, inredning, chassi-sättning, styrning samt snåltrimmad dieselmotor.
För vem? Främst för kunder som prioriterar komfort.

Plus: Komfortabel, snål och smidig dieselmotor, rymlig.
Minus: Klen bensinmotor, autobroms dyr att beställa.

Kommentarer

#1
2012-01-31 09:55

25 600 extra för en diesel ligger inte i tiden. Varför gör Toyota så? Men för en privatperson handlar det inte om att köra in dessa pengar. Svaret ligger i vad man får för den som begagnad. Det är ju skillnaden mellan köp och sälj (plus ränta på kapitalet) som är kostnaden. Jag har svårt att tro att den skulle vara mindre värd än motsvarande bensinmodell.

#2
2012-01-31 10:18

Häpp! Avensis är komfortabel och bekväm kan man läsa i omdömena av bilen.

" Redan tidigare tillhörde modellen de bekvämaste i klassen men förbättrad ljudisolering ska nu göra långfärdskomforten ännu bättre."

Kan detta vara möjligt med tanke på vilka diskutioner vi haft tidigare här........;o)

#3
2012-01-31 11:54

Det är många bilfabrikanter som lägger på minst 20000:- för en miljödiesel. så där är Toyota inget undantag.

#4
2012-01-31 12:42

Jag provkörde bilen i helgen och håller med om att den går väldigt tyst och komfortabelt nu, den är klart tystare än tidigare i mitt tycke och känns även komfortablare fjädrad trots att den har bättre vägkänsla.

Miljödieseln var förvånandsvärt pigg med sina 124hk och går väldigt fint med grymt låga motorvarv på 6-ans växel (ca 1500 varv i 90km/h eller 1800varv i 120km/h).
Men jag skulle nog allvarligt överväga 1,8 liters bensinmotorn ändå på 147hk som även den går att köra snålt och är omkring 20 000kr billigare beroende på paket (om man tex inte ska använda bilen som dragbil då dieselns vrid är en stor fördel) även om man spar in några tusenlappar på att den är skattefri i 5 år på dieseln.
Man kan ju tex i stället få den moderna steglösa automatlådan och ändå pengar över för mer utrustning till bensinmotorn.

Aktivt krockskyddssystem med autobroms har väl förresten funnits som tillval ända sedan 2009 i denna bil och är ingen nyhet Vibilägare. Däremot såg jag att det nu fanns även Bixenonljus med adaptiva vridbara strålkastare redan i ett av Bussines-paketen vilket nog är en nyhet.

#5
2012-01-31 13:11

Problemet som jag ser det i Bensin VS Dieselfrågan är inte så mycket en merkostnad då man köper bilen utan totalkostnaden.
En merkostnad vid köp kan man ju räkna på men betydligt svårare är ju att veta hur bränslepriserna framöver ser ut vilket sedan i sin tur styr andrahandsvärdet mycket.

Lägg till högre servicepriser och bilarna "väger jämt" tycker jag även om Dieseln är trevligare.
Dyrare bilar har ju en förmåga att tappa mer i värde så det är tveksamt om Dieselbilen har ett högre värde efter 3 år!? ( har den inte det så blir den svår att "försvara" )

#6
2012-01-31 13:51

Varför köpte Toyota på sig så stor mängd diplayer på 80-talet?
Eller är det någon retro-trend de försöker skapa kanske?

#7
2012-01-31 14:30

Är säkert en jättebra bil, om man får plats i den.
Själv är jag närmare två meter lång och då kvittar det hur tyst och "bekväm" den är, får man inte plats så faller den bilen bort.
Men är man normalbyggd så är den nog jättebra.

#8
2012-01-31 16:43

McTar, jag tror de gjorde ett samköp med Mazda.
Fast de köpte även blå displayer i olika storlekar och blandade lite...

#9
2012-01-31 21:24

Som Thommys skriver, så är Toyota ovanligt duktiga på att ta ut överpris för dieslar. Även om dom pga köpmotstånd lugnat ner sej en smula. Annars tycker jag att Avensis är ett bra val i klassen. Både tyst och krångelfri.

#10
2012-02-01 09:51

VW Passat, Audi A4 eller Seats Exedo (gamla A4:an) är bättre köp 7 dagár i veckan.....

#11
2012-02-01 11:50

Å de bilarna blandar man inte ihop med Kia, Hyundai, Honda eller någon annan asiatisk bil.

#12
frb
2012-02-01 21:31

LC4ever, har du verkligen provsuttit Avensis? Jag är 195 cm lång, väger ca100 kg och får gott å väl plats i Avensis. När jag har ställt in stolen så att jag sitter bra så har jag gått ur och satt mig bak och har gott om plats även där. Jag fick leta länge innan jag hittade en bil som passade, vill ha plats för vuxna även i baksätet. Avensis blev valet, rymlig, bekväm och tyst. Att den nu har blivit ännu tystare och mer bekväm gör kanske att jag väljer Avensis även nästa gång.

#13
2012-02-01 22:15

Tja A4? Nöjer man sej med ett mindre, bullrigare och dyrare alternativ, så är säkert den ett. Så länge den inte krånglar. (Jag önskar bara min värste ovän att komma till Audi, med ett icke 100%-igt garantifel.)

#14
2012-02-02 01:29

Ser inte A_q skillnad på en i40 och en Accord så är det nog dags att besöka optikern.

#15
2012-02-02 08:20

Bara tanken på att blanda in A4:an som en möjlig "kandidat" för dem som vill köpa en bil runt prisklassen som Avensis ligger i är löjlig.
Man kan få en "begagnad bil också i nya kläder" i form utav Exeo för ungefär samma pengar men det gör inte Avensis sämre.

#16
2012-02-02 10:27

VW Passat når ej upp till samma nivå som Toyota Avensis beträffande kvalitét.
Efter nästan 30000mil i 2st Toyota under 10år, så bytte jag till VW Passat 2011 2,0 TDI 140hk.
Passaten är nu 1 år och har nu rullat 3000mil och fått sin första service, och jag kan summera det så här:
- Växellåda har bytts.
- Innertaket har bytts då det läckte från railsen.
- Samtliga dörrar har justerats/riktats om.
- Chromelist har släppt på förardörr.
- Styrinrättningen hugger i vissa lägen dvs ej följsam, blir obehagligt med påkopplat släp. VW mek. vill ej reparera.
- Massor av knarr, knak och annat missljud från inredningen. VW hänvisar till temperaturväxlingar.
....... listan kan göras lång.

Kan efter detta år konstatera att 2 års nybilsgaranti hos VW innebär 2 års reparationstid. Så någon ny VW blir det inte för mig igen men gärna en Toyota Avensis.

#17
2012-02-02 19:44

Jag skriver samma fråga på fler trådar för att få svar nånstans:
Vet nån OM och VAR det eventuellt blir en träff för alla oss som skriver här? Jag skulle tyka att en bra plats skulle vara runt Örebro eller iaf Närke län eftesom ja tror att det ligger mittimellan där de flesta av oss bor. Att ha träffen i Stockholm vore väääldit obra eftersom då e det inte så många som orkar åka inte ens jag som ändå e rätt van vid mkt bilåkande. Jag föreslår Närkelän eller Dalarnaslän då de på nått vis ligger mittiellan Sveriges stora städer och Sveriges mitt. Tid skulle jag föreslå nån helg i samband med övrig ledighet tex Påsk, midsommar eller juni / juli månad vid semestern. Eller?

#18
2012-05-10 00:29

Vibrationer!! Är det någon mer än jag som har upplevt vibrationer i framvagnen på Toyota Avensis Kombi? Verkstaden kan INTE hitta något fel.

Vad göra? Ska jag begära att få byta till en ny annan bil? Är det ett måndagsexemplar eller finns det fler?

#19
2012-11-11 13:16

Svar till"Nyägare"

Hej! Jag har köpt en Toyota Avensis 2009. 3000 mil. Jag upplever samma vibrationer som du. Bilfirman som jag köpte av har bytt framhjulslager vänster sida och hela drivaxeln. Inget hjälpte. Bilfirman är inte en aktoriserad toyotaförsäljare. Bilen har varit hos tre olika toyotaverkstäder utan att de inte hittat något fel. De säger att det inte finns något fel. Toyota Sverige har kontaktas och de var inte intresserade av att ta ärendet vidare utan hänvisade till bilförsäljaren. Jag tänker byta bort bilen så fort tillfälle ges. Det verkar komma från utgående splins från växellådan. Det glappar där, men ingen vill ta det på allvar. Bilfirman avslutade med att lägga på nya däck och säga att nu var det fixat. men samma fel kvarstår.

Hälsningar

Sune Nordqvist

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.