Bild
Nästa artikel

Provkörning: Toyota Avensis 1,8 Valvematic

Provkörning

Den är lite större, något snålare, mycket bekvämare och mer avancerad. Toyota har ägnat några år åt att bygga en ny Avensis. Och lyckats, förstås.

”Perfekt obalans”. Så vill Toyotas chefsdesigner Wahei Hisahi karakterisera nya Avensis, den tredje generationen sedan 1997. Lite oväntade svängar, bukter och detaljer gör att en bil inte blir tråkig att titta på, menar han.

Resultatet av den japanska ritpennan är väl inte det vackraste man sett. En del former är tämligen dissonanta, men Avensis är dessbättre inte obalanserad att köra.

Som tidigare görs den stora Toyotan i två varianter varav den sju centimeter längre kombin kommer att säljas mest i Sverige,  trots att den kostar 9 000 kronor mer än sedanmodellen.

Storleken är ungefär som förut, med fem centimeters tillägg på längden och bredden. Utrymmena räcker väl för fem. Baksätet testsitts av en drygt 180 centimeter lång man som hävdar att han har det bekvämt.

Till Sverige kommer Avensis med fem olika motorer; två bensin och tre dieslar. Billigast är en 1,8 liters bensinmotor på 147 hk som går att köpa för bara 202 500 kr (i sedanmodellen). 

Pappren lovar att den klarar sig med 0,67 l bensin per mil och med dagens höga dieselpris kan man fråga sig om det är värt att betala cirka 26 000 kr mer för att få den minsta dieseln på 126 hk. Den drar bara 1,4 deciliter mindre bränsle per mil än den avancerade bensinmotorn.

Jag sticker iväg med en 1,8 Valvematic,  ihopkopplad med Multidrive S, Toyotas egen steglösa och remdrivna växellåda.

Jobbar bra
Beteckningen Valvematic betyder att motorns ventiler öppnar olika beroende på hur hårt föraren gasar. På insugssidan styrs både öppningshöjd och tid, på avgassidan regleras enbart öppningstiden. Tekniken gör förbränningen effektivare. Motorn drar mindre bränsle och får bättre dragkraft.

Provkörningen har inte pågått länge förrän jag är övertygad:  1,8-litersmotorn och den steglösa växellådan jobbar perfekt tillsammans.

Remdrivna bilar brukar låta som kaffekvarnar när de accelererar. Men Toyota har lyckats dämpa skavandet till en behaglig nivå. I jämn fart låter det inte mer om Avensis Multidrive än om vilken annan bil som helst.

I bilköerna rullar Avensis ryckfritt och lugnt, på trafiktomma kurviga vägar är det bett i accelerationen. Med elektronikens hjälp har CVT-lådan blivit extra trevlig. Istället för att entonigt mala upp i varv ”växlar” den i sju mjuka steg likt en riktig automatlåda.

Riktigt inspirerande blir växellådan på manuella läget. Växlingarna sker blixtsnabbt när spaken trycks framåt eller bakåt.

Som standard har Toyota Avensis en sexväxlad manuell låda. Den steglösa Multidrive-lådan kostar
12 600 kr och det är den värd. Automatväxlingen kostar bara tio centiliter mer soppa per mil.

Nya Avensis har ungefär samma hjulupphängningar som modellen från 2003, men komponenterna är nya och väghållningen har blivit lite fastare, samtidigt som åkkomforten mjukats upp. Fjädringen är bekväm.

Gamla Avensis var en bullerlåda som Toyota fick ta tillbaka och ljudisolera bättre. Nya modellen ska vara tystare, lovar teknikerna, men frågan är hur mycket. Provkörningsvägarna är mestadels släta men på de få skrovliga partierna mullrar det oroväckande från däcken. På motorvägen räcker det med dryg svensk fart för att luften ska fräsa runt vindrutestolparna.

Oljudet når dock aldrig några alamerande nivåer.

Sveriges säkraste
Nya Avensis ger intryck av att vara precis så välbyggd som man kan förvänta av en Toyota i familjeklass. Redan gamla modellen utsågs av Folksam till Sveriges säkraste bil och den nya lär inte vara sämre.

Krocksäkerheten har förstärkts bland annat med skydd mot pisksnärtskador i framstolarna och sju kuddar är standard. Körsäkerheten kan förbättras med ett antal system – Toyotas teknik ligger inte efter konkurrenternas.

Nya Avensis lanseras i en kärv tid då många hellre håller i pengarna än rusar iväg för att spana in en ny familjebil. Men Toyota har taktiken klar. Den som inte vill köpa en Avensis kan prenumerera på den för från 4 337 kr per månad (i tre år).  Med ett sådant erbjudande kan nog Toyota få avsättning för säljplanens alla 4 000 bilar.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Toyota Avensis 1,8 Valvematic

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Toyota Avensis 1,8 Valvematic

Pris, kr från: 202 500. Kombi 211 500.
Modeller: Kombi eller fyradörrars sedan.
Säljstart: Slutet av januari.
Mått, cm: Sedan: L 470/B 181/ H 148.
Kombi: L 477/B 181/H 148.  
Motor: Fyrcylindrig på 1,8 liter. 147 hk vid 6 400 v/min. Vridmoment 180 Nm vid 4 000 v/min.
Prestanda: 0–100 km/tim på 9,4 s.
Toppfart 200 km/tim.
Bränsleförbrukning, bl körning: 6,5 l/100 km (kombi 6,7 l/100 km).
CO2-utsläpp: 154 (155) g/km.
Övriga motorer: Bensin 2,0 152 hk. Diesel: 2,0 126 hk, 2,2 150 el 180 hk.
Konkurrenter: Audi A4, Citroën C5, Ford Mondeo, Mazda6, Opel Insignia, Skoda Octavia, VW Passat m fl.

Vad nytt? Lite större kaross, lite bättre av allt.
För vem? Familjer och tjänstebilsåkare.
Bra köp? Säkert. En ny Toyota står sig.

Plus: Priset, säkerheten, kvalitetskänslan, motorn, CVT-lådan, styrningen.
Minus: Vind- och vägbuller, korta säten.

Kommentarer

#1
Jocke
2009-01-05 11:14

Hur kan det komma sig att vissa journalister menar att tex Toyota är en någorlunda bra bil med tanke på att de Japanska bilmärkena blir totalt krossade om man ser hur många bilar av tex årsmodell 2000 och nyare som finns kvar efter bara 15 000 mil. Jag utgår från Blocket.se och kan konstatera att den procentuella andelen bilar som finns kvar efter 15 000 mil och som är åtta år eller yngre som följer:
Volvo 18%, SAAB 17%, Mercedes 14%, Ford 9%, Toyota 8%, Nissan 7% och Honda blott 4%! Av detta kan man utläsa att hela 92% av alla Toyota, 93% av alla Nissan och hela 96% av alla sålda Japanska bilar skrotas - eller - fungerar inte efter 15 000 mil... Dvs drygt 93% av de Japanska bilarna som säljs skrotas innan de gått 15000 mil eller inom 8 (åtta) år!!! Av den anledningen är det så oerhört SÄLLAN man ser en 10 år gammal Japansk bil. Motsvarande andel av fullt fungerande Volvo, SAAB och Mercedes är mer än DUBBELT så hög, här rullar mellan 14% - 18% av bilarna efter åtta år eller 15000 mil. Personligen tror jag att detta avspeglar Volvo, SAAB och Mercedes höga långtidskvalitet men med "småstrul" i början av bilägandet men som sedan de är avhjälpta leder till att bilägaren har en bil som fungerar väl under mer än dubbelt så lång tid jämfört med de Japanska bilmärkena däribland Toyota, Nissan och Honda. I Japan finns i huvudsak Japanska bilmärken eftersom Japan har en form av "embargo" mot utländska bilmärken i syfte att SKYDDA den inhemska industrin. Detta i kombination med en politiskt styrd låg Yen kurs missgynnar import av utländska varor tex bilar. Miljömässigt är det dessutom klokt av Japan att främst konsumera inhemska varor på samma vis borde även vi i västvärlden minska vår import av tex bilar, av just miljöskäl. Avslutningsvis kan man verkligen fundera på om den nya Toyotan fortfarande kommer att vara i trafik efter 8 år eller endast 15000 mil? Ja, om historien går igen, som den brukar, är det högst sannolikt att över 90% av även denna "Nya" Toyota är skrotade eller för dyra att underhålla år till och med år 2016.

#1
Johan
2009-01-05 12:01

"Svenskarna har tillsammans med finländare de äldsta bilarna i hela EU, något som miljön får sota för. En gammal bil kan motsvara utsläpp från 100 nya, enligt Bil Sweden"

#1
Johan
2009-01-05 12:02

'Svenskarna har tillsammans med finländare de äldsta bilarna i hela EU, något som miljön får sota för. En gammal bil kan motsvara utsläpp från 100 nya, enligt Bil Sweden'

#1
Simon
2009-01-05 12:23

Vilken analys du gjort Jocke, det är bara synd att du lagt så mycket tid på en egen undersökning som inte har något med verkligheten att göra....
Att leta bilar på blocket har inget med hur många bilar som är skrotade, Toyota är det enda bilmärke som handlarna lämnar 15 000 mil eller 8 års garanti på sina begagnade bilar, ingen annan tillverkare har klarat att följa efter, varför...?
Du ska nog läsa lite vad bilprovningen säger om äldre bilar istället
Redan efter ett år ser det ut så här.....
ANTAL STÖRRE FEL/100 BILAR (förra årets placering inom parentes)
Bäst
1. Toyota Prius 3 fel (förra året: ej med)
2. Toyota Corolla 6 fel (9)
3. Subaru Legacy 7 fel (ej med)
4. Toyota Yaris 8 (4)
5. Hyundai Getz, 9 fel (ej med)
Sämst
38. Peugeot 307, 39 fel (32)
39. Citroën C5, 41 fel (29)
40. Mercedes B-klass, 41 fel (ej med)
41. VW Passat 44 fel (21)
42. Volvo V50 49 fel (27)
ANTAL MINDRE FEL/100 BILAR
Bäst
1. Toyota Prius 7 fel (ej med)
2. Toyota RAV4 8 fel (ej med)
3. Hyundai Santa fe 31 fel (64)
4. Mercedes B-klass 33 (ej med)
5. Subaru Legacy 39 fel (ej med)
Sämst
38. Peugeot 206 89 fel (68)
39. Audi A3 94 fel (ej med) 40.
39. Volvo S60 94 fel (53)
41. Ford Mondeo 100 fel (50)
42. Mercedes A-klass 132 fel (ej med)
ANTAL DAGAR PÅ VERKSTAD
Bäst
1. Mazda 6 1,24 dagar (1,28)
2. Skoda Octavia 1,27 dagar (1,5)
3. BMW 3-serien 1,28 dagar (0,92)
4. Toyota Yaris 1,36 dagar (0,92)
5. Ford Mondeo 1,42 dagar (1,1)
Sämst
38. Mercedes E-klass 2,9 dagar (1,35)
39. Saab 9-3 3,07 dagar(1,51)
40. Audi A6 4,24 (1,44)
41. Volvo S60 4,26 dagar (1,85)
42. Volvo V50 4,45 dagar (2,62)

#1
LC4ever
2009-01-05 14:19

Re Jocke!
Statistik från blocket.se, du måste skämta.

#1
Jocke
2009-01-05 15:30

Statistik från Blocket.se är en synnerligen god indikator på vilka fordon som är till salu i HELA Sverige och framförallt ett normalfördelat och representativt statistiskt verktyg eftersom inga subjektiva - egna - åsikter kan läsas in - tolkas - subjektivt. Mot denna bakgrund synes som bekant att ÖVER 93% av de Japanska bilmärkena däribland Toyota är skrotade eller irreparabla inom endast 8 (åtta) år eller 15000 mil, räknat på årsmodell 2000 eller nyare, ÖVER 93%!!! Vad gäller att gamla bilar smutsar ned 100 ggr mer än nya dito är det korrekt i så motto att man jämförde bilar med och utan katalytiskavgasrening. Denna jämförelse idag är irrelevant och är därmed av kvasinatur eftersom ALLA bensindrivna fordon har obligatorisk katalysatorrening sedan den 1:a januari 1989. Så frågan kvarstår: Kommer den över 90% av den "Nya" Toyotan att rulla knar på vägarna år 2016? Statistiskt sett är svaret: - Knappast!

#1
Saabnisse
2009-01-05 15:46

Men Jocke, det är ju detta som är japsens storhet.
Det är ju detta som gett lönsamhet, alltså konsten att konstruera för en bestämd livslängd.
Att som Saab och Volvo gjort, tillverka bilar som fortfarande efter tjugo år är i drift är ju inte särskilt lönsamt.
Jag läste för flera år sedan ett uttalande från Mitshubishi att de hade en konstruktionslivslängd på 15 år eller 250000 km!
Och detta gällde i Japan.
Vad blir då den faktiska livslängden på våra saltvägar?

#1
Simon
2009-01-05 16:00

Men varför tror du att alla som äger en bil som rullat över 15000 mil alltid har den liggandes till salu på blocket...?
Annars faller ju hela din undersökning.....

#1
shogun
2009-01-05 16:03

Jocke är bara en av alla psedonymer en användare använder sig av för att föra en antijapan kampanj mot japanska bilar för att de är överlägsna hans eget bilmärke. Och detta kan han inte ta. Så detta är bara att ingnorera. Jag hoppas bara att Ola Andersson tar tag i denna som använder flera olika psedonymer och stoppar denna. Annars tycker jag det ska bli mycket intressant att läsa Marianne Sterners provkörning av nya Avensis som är en mycket intressant bil för många. Och desseutom av den motortidning som jag anser vara den motortidning som är mest oberoende och beskriver bilarna från den normala bilägarens perspektiv och syn på bilägandet. Och inte bara prestanda och körglädje som vissa andra motortidningar, vad har man för glädje av det när bilen är på verkstaden ? Nej, tacka vet jag Vibilägare Sveriges bästa biltidning !

#1
Magnus
2009-01-05 16:15

REPETITION!!!
Ursäkta mig men när jag läser Era sk "insändardebatter" verkar det som "ett gäng av Er" har gaddat Er samman mot och bekämpar ALLA de som inte gillar Toyota. Är inte det att likställa med kommunism eller diktatur???? I mina ögon finns det risk för genuin "inavel" i Toyotaklubben. Det spelar väl ingen jä-a roll vilken bil man har bara den fungerar. Jag har haft Opel, SAAB, Volvo och nu en Ford Focus etanol. Alla mina bilar har fungerat väl.

#1
Jocke
2009-01-05 16:27

RE: SAABNisse.
Javisst är det så! Ett smart sätt av en bilfabrikör att konstruera varor på ett sådant vis att man lätt kan förutse när den kommer att fallera och sedan hoppas på att konsumenten, med reklamens hjälp, återkommer till fabrikören och köper en ny bil till ett förmånligt pris. Detta kan fortgå så länge Japan av ideologiska skäl fortsätter att vägra intervenera Yenen samtidigt som transporterna kors och tvärs över jorden av tex bilar inte åsätts ett miljökostnad i respektive land - region - som konsumenten kan förhålla sig till.

#1
shogun
2009-01-05 16:37

Saabnisse. Du måste skämta Saabnissse som håller med om detta. NU har du sjunkit väldigt lågt om du tror på detta. Både Saab och Volvo har ju problem med att få bilarna att hålla de första 5000milen. Byte av hjullager,spindeleder,styrstag inträffar före detta miltal jag nämner, ofta ! Sedan inte nog med det, den del du sätter dit i utbyte är inte bättre den eller förbättrad. Inom en viss tid får du problem igen med denna del. Så visst det verkar som både Saab och Volvo tagit fasta på det du säger att det inte är lönsamt attbygga bilar för en livslängd på 15-20år. När de inte ens håller ett par år numera innan du är tvungen in och reparera. Var det någon som såg senaste programet från Teknikens Världs på TV 8. Där jonas Borglund tog upp detta om spindelleder hur undermåligt konstruerade de är, speciellt på europeiska bilar som hans sa. Sedan har vi alla elektronik problem som jag vet Volvo drabbas av, de är inte byggda för att gå i nordiskt klimat tydligen och värre kommer det att bli. Såå, vad blir livslängden på våra svenska bilar när man som ägare är tvingad att byta delar innan bilen är några år och så håller det på år efter år utan förbättring av delar från tillverkarna. Detta borde betyda att de borde gå med vinst med så stor försäljning av reservdelar till så nya bilar, men det gör man ju inte som alla vet. Det kostar i form av garanti åtgärder som äter upp vinsten på grund av slarv vid konstruktionen och tillverkningen av dessa delar. Sedan när garantierna är slut så är det kunderna/ägarna som får betala kalaset. Och vad kostar det i längden med missnöjda ägare ? Jo, det kan vi se i motormännens undersökning hur nöjda ägarna är med sina bilar då Volvo och Saab ligger bland dom sämsta i lag med franska bilar med lika dåliga konstruktioner. Men detta har ägare till Volvo och Saab nu börjat att genomskåda och nu börjar man att överge sina gamla bilmärken pga bristande kvalitet och oro för om märkena kommer att finnas kvar på marknaden. Och detta påverkar i sin tur andrahandsvärdet på bilarna som går nedåt. Det är här vi ser japanernas styrka att bilarna är mer färdigutvecklade från början utan att vi kunder drabbas i lika stor utsträckning pga undermåliga konstruktioner från biltillverkarna.
Men kolla gärna på blocket och tro på denna "vetenskapliga" undersökning ! Själv tror jag det beror på att japanska bilägare är så nöjda med sina bilar att de behåller dem och inte sätter ut sina bilar i annonser på blocket.....

#1
shogun
2009-01-05 17:38

Magnus.
Sluta upp att kalla folk både det ena och det andra här utan håll dej till ämnet eller åtminstone låta bli att kalla folk för "inavel".
Enligt mig tillför du inget till denna sait och borde bannas härifrån. Insänt januari 05 2009 klockan 1635.

#1
classe
2009-01-05 18:08

Vem vill ha en toyota förutom pensionärer och andra tråkmånsar.
Man skall väl ha roligt här i livet och då är knappast toyota ett alternativ.
Core sportivo

#1
Bosse
2009-01-05 18:17

Ha ha ha. Kul inlägg Classe! Ska vi verkligen låta våra kära "tråkmånsar och pensionärer" få det värre än de redan har de? Nej! Inte ens de ska behöva leva med en riskokare som "nya" Toyota Avensis eller annan Japansk pellejönsbil....

#1
Tobbe
2009-01-05 18:24

Själv skulle jag mycket väl kunna tänka mig en Avensis just för att det är en Toyota. Jag stödjer Shoguns ord angående kvalitetsproblemen med Volvo och Saab. Förr i tiden när Volvo och Saab var svenskt så var det genomgående kvalitet på bilarna. De byggdes med stolthet och under goda arbetsförhållanden vilket borgade för lång kvalitet och trogen tjänst för bilföraren. Ända sedan våra svenska bilmärken blev uppköpta av amerikanska tillverkare så har kvaliteten rasat i botten. Jag tycker nästan synd om dom personer som går och köper en helt ny Volvo V70 och tror sig ha köpt en "kvalitetsbil" när det i själva verket bara är en halvfärdig konstruktion av en Ford med ett Volvoemblem i nosen. Nu kör jag inte Japanskt men jag gjorde de tidigare, en Nissan. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att köpa en Volvo eller Saab bara de är äldre årsmodeller tillverkade av Sverige för Sverige.

#1
Tobbe
2009-01-05 18:31

Jag måste även tillägga att jag tycker det är tragiskt som vissa håller på här. Att man är så trångsynt så man stirrar rakt på märket utan att stödja sig mot fakta. Uppdatera er och läs konstant motormännens nybilsenkäter och bilprovningens statistik årligen. Titta även på Vi Bilägares sidor om Rost, Ljus o.s.v. Ni kommer bli förvånade över hur vissa få märken som tidigare ansågs vara "rent skit", även av mig, nu helt plötsligt börjar ta mark och bygger riktiga bilar som faktiskt passar oss Svenskar. Självklart ska man vara kritisk mot fakta men man ska inte klänga sig fast mot sitt favoritmärke bara för att ens förra bil som kanske var tillverkad för flera år sedan gick så bra. Tiderna förändras. Jag antar att de flesta som skriver här har körkort och då är tillräckligt gamla för att anses som vuxna, bete er därefter!

#1
Johan
2009-01-05 20:19

Jocke har lite konstig statistik..Han menar bara för att volvo dominerar blocket mot tex Honda så skrotas fler hondor=)hahaha hur många bilar säljer Honda i sverige mot Volvo? Ganska många fler skulle jag tro eller jag vet. Befängd kommentar Jockeponken

#1
Johan
2009-01-05 20:21

Fel på förra menar Volvo säljer biljoner mer bilar än Honda i Sverige såklart.

#1
Jocke
2009-01-05 21:14

RE: Johan
Den som läser och FÖRSTÅR det skrivna ordet inser att det är INTE antalet skrotade bilar av respektive modell som generar respektive bilmärke utan den PROCENTUELLA andelen objekt som gör det! Så ligger tex Volvo, Mercedes och SAAB på mellan 14 - 18% fungerande bilar efter 8 år eller 15000 mil medan motsvarande siffra avseende Toyota, Mazda, Honda och Nissan ligger på mellan 4 - 8% fungerande bilar efter 8 år eller 15000 mil... Det är naturligtvis "POCENTEN" som räknas Helge, förlåt Johan! Ps det är lite pinsamt att Du inte läser genom en textmassa och funderar över densamma INNAN Du svarar.

#1
FOREIGNER
2009-01-05 21:43

Jocke, i din inlaga av 5/1-09 hävdar du att i Japan finns det ett EMBARGO mot importerade bilar. Det fanns tidigare vissa krav som kunde uppfattas som konkurenshinder. Men dom är borttagna för mer än 20 år sedan. På tal om "embargo", du har tydligen aldrig varit i Sydkorea för där finns det importhinder mot ALLA utländska produkter. Inte så många år sedan det satsades 300 milj. US dollars årligen i propagandakampanjer mot importvaror. Skulle vi möta Koreanerna här på samma sätt?
Till sist, Jag trodde att SVEKOMANI var ett finlandsvenskt företeelse, men här är det nästan värre.

#1
Johan
2009-01-05 22:10

Jocke..fel av mig..Men jag förstår ändå inte allt du skriver..Kan du förklara mer.

#1
Simon
2009-01-06 00:18

Jag lägger ner, det förs ingen saklig debatt här och de argument som förs fram är ingen ide att ens bemöta...
Men jag kan inte låta bli att lägga in en länk från bilprovningen om hur det ser ut när bilarna blivit lite äldre 10 år när japsarna ska sluta fungera...*S*
http://www.bilprovningen.se/Externt/bpweb.nsf/04161BA3F56AA7D5C12573E0002C27C6/$file/Personbilar_10_ar_rang_modellrelaterade_2007.pdf
Alla som är läskunniga inser fakta....

#1
Jocke
2009-01-06 00:52

Simon! Länken i sig är bra men frågan kvarstår: Hur många procent av de Japanska bilarna fungerar ännu efter 10 år jämfört med den procentuella fördelningen över Mercedes, SAAB, Volvo och de övriga bilmärkena avseende samma modellår? Över 93% av de Japanska bilarna är skrotade redan efter 8 år eller 15000mil... Att sedan en och annan av de ännu inte skrotade Japanska bilarna fortfarande fungerar betvivlar inte ens jag. Men medge att det är oerhört glest mellan 10 åriga eller äldre Japanska bilar på våra vägar! Frågan kvarstår: Varför?

#1
Samuel
2009-01-06 00:57

Jag undrar vidare OM det är så här med Toyota som en besiktningstekniker sa på bilprovningen:
Han sa att bilbesiktningensstatistik är felaktig i så motto att man tar bara hänsyn till antal fel på bilen per besiktningstillfälle dvs per år. Han sa att denna statistik är lika ointressant som att berätta för allmänheten hur mycket bensin en bil förbrukar per år, det beror ju på hur långt man kör !
Man kan troligen inte säga att en bil som körs 100 mil per år och gör av med 100 liter bensin är bättre än den som kör 2000 mil per år och förbrukar 2000 liter bensin per år men så fungerar besiktningsstatistiken!!! Av detta följer att de större bilarna tex Audi, SAAB, BMW, Volvo som körs längst får sämre besiktningsresultat mätt, PER ÅR, eftersom bilarna besiktigas en gång PER ÅR.

#1
Tommy
2009-01-06 11:40

Nya Avensis verkar övertygande. Jag tycker den är snygg, vissa linjer i fronten påminner lite om Saab. Det är trevligt att den enklaste motorn imponerar. Så brukar det inte vara, ofta sägs det att man bör lägg till en 20.000 kr för att få en prisvärd motor. Växelådan är intressant. Men jag är ofta skeptisk till avancerade lösningar. En manuell låda är beprövad och enkel i konstruktionen. Frågan är om den nya lådan är lika bekymmerslös som en manuell. Nu är det ju Toyota vi talar om så visst hopp finns. Bra att fjädringskomforten höjts. Jag är så trött på den tyska standarden då stötighet går före komfort, bara för att bilarna ska kunna klara att köra på autobahn i full fart.

#1
Tommy
2009-01-06 12:24

Samuel, du har tagit ditt inlägg från Jan Erik. Det spelar ingen roll vad en enskild man säger. Det finns så mycket fakta som säger det motsatta. En länk från Simon t ex på 10 år gamla bilar. Toyotas familjebilar ligger ensamma i topp tillsammans med några entusiastbilar. I botten hittar man volymbilar från Sverige och Tyskland som Volvo V70 och Mercedes E-klass. Snacka om att dessa ägare är blåsta på pengar. Detta är bara ett faktablad av många som sätter Toyota högst. Sen till den som kallar oss, som insett hur bra Toyota är, för inavel. Det är nog dags för dig att krypa till korset och inte lura dig själv längre (och andra) med massa gammal mossig inpräntad tro att allt är som på femtiotalet. Då Mercedes var det bästa och Volvos konstruktioner var enkla bra och billiga. Tider förändras och nya saker gäller idag. Jag har kört många bilmärken men min Toyota är min första. Jag har inte haft någon religiös tro på detta märke. Men jag har fått fullständigt bevis för att alla fakta stämmer om hur bra en Toyota är, och kan vara för sin ägare. Även service och priser hos återförsäljaren ger jag toppbetyg. Att påstå att bilarna är borta från marknaden efter 8-10 år skulle resulterat i ett totalt andrahandsvärdesras. Eftersom en 8-10 år gammal Toyota då inte skulle betinga mer än skrotvärdet. Detta motbevisas av hur bra andrahandsvärdet är i undersökningar. Att bilarna sedan inte är med på blocket i representativ avspegling kan vara av andra orsaker. T ex att Toyota är lättare att sälja på andra håll. Att Toyotaägare är så nöjda att de inte säljer sina bilar osv. Jag är så nöjd med min Toyota att jag behållt den längre än mina Mercedes och Volvobilar. Trots att Sverige är en pluttmarknad för gigantiska Toyota är bilarna så väl lämpade för oss. De bilar Sverige får per år bygger Toyota på fem minuter i världens fabriker. Att man kan hålla den kvalitén med dessa volymer är fantastiskt. My Toyota is fantastic! (Den slogan fick mig att spy för några år sedan, men nu förstår jag innebörden.)

#1
Simon
2009-01-06 13:06

Jocke, vad har du för källa till att 93% av japanarna är skrotade efter 8 år och 15000 mil ?
Toyota som vi pratar om här har ju garanti hela den tiden....
Du skrev i ditt första inlägg att 8% Toyota var kvar och 18% Volvo
Om du då lägger till hur stor marknadsandel respektive märke har så har fler Volvo försvunnet enligt din teori...Volvo säljer betydligt mer än 10% mer nya bilar än Toyota
Sen kan jag berätta för dig att om du drar av 8% av hundra så blir det inte 93% utan 92%...*L*

#1
Jocke
2009-01-06 13:54

Statistik från Blocket.se är en synnerligen god indikator på vilka fordon som är till salu i HELA Sverige och framförallt ett normalfördelat och representativt statistiskt verktyg eftersom inga subjektiva - egna - åsikter kan läsas in - tolkas - subjektivt. Mot denna bakgrund synes som bekant att ÖVER 93% av de Japanska bilmärkena däribland Toyota är skrotade eller irreparabla inom endast 8 (åtta) år eller 15000 mil, räknat på årsmodell 2000 eller nyare, ÖVER 93%!!! Vad gäller att gamla bilar smutsar ned 100 ggr mer än nya dito är det korrekt i så motto att man jämförde bilar med och utan katalytiskavgasrening. Denna jämförelse idag är irrelevant och är därmed av kvasinatur eftersom ALLA bensindrivna fordon har obligatorisk katalysatorrening sedan den 1:a januari 1989. Så frågan kvarstår: Kommer den över 90% av den "Nya" Toyotan att rulla knar på vägarna år 2016? Statistiskt sett är svaret: - Knappast!

#1
Mackan
2009-01-06 14:00

Motorhuv och front är synnerligen lik Nya SAAB 9-3 med dess C design. Varför ska Toyota jämt efterapa Europeisk bildesign? Saknar de alltjämt fantasi på designområdet och när de väl försöker blir det patetiskt fult, se tex nya Nissan Micra, Toyota Auris, Toyota Avensis kombi, Toyota Celica för att inte tala om Toyota prius design....

#1
Tommy
2009-01-06 14:13

Jocke du har kört fast i ditt tänk. Blocket är inget annat än en plast för bilförsäljning, och inget att hämta statistik ifrån. Jo nya avensis kommer att leve efter 2016, det kan vem som helst räkna ut, med tanke på att det är ett av de hållbaraste märkena, och att det bara är sju år dit. Sen hur många bilar som försvinner för att de krockats så mycket att de skrotas har jag ingen statistik på, så var siffran landar på exakt vet jag inte. Men det vet vi då. Kvalitén blir inte sämre i en Toyota bara för att den inte finns på blocket.

#1
Jocke
2009-01-06 14:44

Axiomet: "Kvalitén blir inte sämre i en Toyota bara för att den inte finns på blocket". Detta statement gäller naturligtvis alla andra bilmärken också vilket gör det Du säger till en sk. statistisk axiomal paradox. Vilket ger vid handen att stora representativa massmarknadsförings sajter där man inte är specialiserad på ett fåtal bilmodeller eller märken blir, per automatik och över tid, statistiskt sett normalfördelad över såväl population som marknad. Detta sammantaget gör att att vi sett att de Japanska bilarna, av någon anledning, blir skrotade till mellan 92% - 96% efter 8 år eller 15000 mil. Motsvarande skrotningstakt för Ford, Volvo, SAAB och Mercedes ligger på mellan 81% - 87%, där Volvo, SAAB, Mercedes och Ford håller längst i kronologisk ordning. Dvs den procentuella andelen kvarvarande Volvo, SAAB, Ford och Mercedes är mer än dubbelt så hög efter 8 år eller 15000 mil jämfört med Toyota, Nissan, och Honda. När såg Du en 10 år gammal Toyota på vägen senast?

#1
Tommy
2009-01-06 16:12

Jocke, jag säger fortfarande att din "statistik" talar mot sig själv. En bils andrahandsvärde avspeglar bla hur länge den finns kvar på marknaden. Igen, en bil som ska skrotas har inte mycket mer värde än skrotvärdet. Toyota ligger högst på andrahandsvärdelistan, såg jag senast. Där var bilar upp till 5 år med. Att de tre år senare skull betinga skrotvärdet säger mer om ditt sätt att läsa blocket än verkligheten.
Att de inte blir sämre bara för att de är med på blocket, menade jag att det finns motsatta uppgifter till det du försöker säga. De är bäst i många undersökningar. Och bara för att du påstår annat gäller ändå dessa undersökningar.
Jo jag ser 10 år gamla Toyotor var dag. Och även äldre än så. Förvånat många med tanke på att de inte är lika stora som VW, Volvo och Saab i Sverige.

#1
Johan
2009-01-06 17:39

Kör en Corolla uttagen sent 2003 och den är fortfarande som ny efter snart 7000 mul.

#1
Mackan
2009-01-06 18:12

RE: Johans Corolla.
So far so good but later on.... Rubbish!

#1
Oscar
2009-01-06 18:15

Hej!
Jag har också en Toyota Avensis 2001:a som gått i stort sett problemfritt i snart 5300 mil. Dock börjar rosten krypa i skärmkanterna. Tyvärr.

#1
Johan
2009-01-06 22:21

Klart man börjar oroa sig för rost speciellt under dörrar..Men bilen i sig är väldigt robust tycker jag..Väldigt bra komfort och tyst..Jämförde med en 2007 års mazda 3 och den går ju inte att samtala i om man kör landsväg eller motorväg. Jag pratar om min corolla från 2003.En bra bil för humana pengar även om den kanske känns dyr i andrahand.

#1
Dr Schultz
2009-01-06 22:23

Jag är fortfarande förundrad över att så många svenskar vill rädda de japanska arbetarnas jobb.
Tänk lite längre än näsan räcker, om vi inte har industri jobb i Sverige - hur ska vi avlöna lärare, sjuksköterskor och vård biträden.
Så klaga inte om dina barn inte får den utbildning de behöver. Eller du får vänta fast du åkt till akuten. Eller din mormor ligger hjälplös på vårdhemmet.
Gynna Sverige, var patriot.

#1
Pelle
2009-01-07 09:22

Dr Shultz.
Det finns faktiskt, tack och lov, fler likt Dr Shultz som har insett konsekvenserna av att köpa tex importerade japanska Toyota bilar. Vi tappar arbete, blir arbetslösa och bidragsberoende och sjuka samtidigt som vi inte har ett socialförsäkrnings och sjuksystem som blir alltmer fattigt. År den billiga Toyotan värd de konsekvenserna?

#1
Saabnisse
2009-01-07 11:11

Shogun, läs gärna mitt tidigare inlägg en gång till.
Skrev jag något negativt om de japanska bilarna?
Jag skrev att de var duktiga på att göra en livlängdsbegränsning på sina bilar för att få ökad lönsamhet.
Det är detta som skiljer dem från många andra tillverkare där man byter del efter del och på så sätt förlänger livslängden och i praktiken sänker lönsamheten för märket.
Japanerna har lyckats bättre i att få en jämn livslängd på olika delar så att det knappast blir lönsamt att reparera, det är alltför mycket som måste åtgärdas, alltså billigare att skrota.
Sedan är det riktigt att det varit problem med hjullager på Volvo, främst S80 och V70 men det verkar vara åtgärdat nu, vi har inte haft några problem de senaste fyra åren.
Samma sak med Saab 9-5, från 2005 har det inte varit något fel alls.
Problem med oilsludge har det inte varit på någon bil, men de går ganska mycket och varmt.
Bilar som har mycket kallstarter och körs korta sträckor kan råka ut för oilsludge oavsett märke.
Det händer även Toyota.

#1
Johan
2009-01-07 12:42

I Asien har man sin bil i fem år sedan skrotar man..Det är inte som här i sverige att man ser bilar från åttiotalet oftast gamla volvo skorvar som borde skrotats för längesen.Men bilar är dyra här och speciellt svenska och tyska bilar..men kolla i tyskland,,Jag tror dom byter bil ofta där oxå..Men som sagt japanska bilar byggs nog för fem-tio års förbrukning.Men jag är nöjd med min fem år gamla corolla.

#1
Simon
2009-01-07 13:32

Johan om toyota lämnar 12 års garanti mot rost, varför tror du att de skulle bygga bilar för 5-10 år...?

#1
Johan
2009-01-07 13:53

Jo jag vet jag har kvalitetsgaranti till 2011..men den har dom säkert bara i norden för här kör vi bilar längre..Pratat med flera från Asien och där kör man 5 år med en bil.

#1
Ola Andersson, Vibilagare.se
2009-01-07 14:15

Jag tycker att vi tar och vårdar språket i samband med kommentarer framöver. Jag uppskattar att det blir en debatt - men håll debatten på en saklig nivå och utan personpåhopp.
Framöver kommer jag dessutom att ta bort de inlägg som är rena kopior av tidigare inlägg och som postas flera gånger i rad. Med andra ord är spam inte tillåtet.
Jag hoppas att alla kan respektera detta.
Hälsningar
Ola Andersson
Webbredaktör, Vibilagare.se

#1
FOREIGNER
2009-01-07 16:28

Några kommentarer till Bosses och Classes dravel. Classe, du kommer så småningom att kunna bli en pensionär om du kör en säker och ekonomisk Toyota. Då har du råd att spara till en hög pension.Och Bosse,du kallar Toyota för "riskokare",vad kallar du då tyska bilar för något lika landstypiskt? Jag är säker på att all denna avoghet mot Toyota bottnar i oviljan att acceptera att Toyota bygger dom bästa bilarna , även för svenskar. För faktum är att om en Toyotaägare vill byta sig uppåt så gäller då bara Lexus. Om du var 1989 så gammal att du kunde läsa så kanske du minns vad en hög höjdare i Volvoledningen sade efter att ha bekantat sig med den första Lexusmodellen. Han sade, "så här bra kan vi aldrig bygga en bil". Av många kvalitetsunder att döma har det inte förändrats. Ett ord om dom så kallade "roliga" bilarna,dom står oftare än en Toyota på verkstan, det är väl inte så roligt? By the way, varför väcker inte dom Koreanska bilarna samma avsky hos många som dom Japanska tydligen gör. Personligen sliter jag på min första Toyota, ever,och kommer snart att byta till en ny Avensis. Alltid retar det någon.

#1
Classe
2009-01-07 19:56

Dravel o dravel det beror på hur man ser på bilar.
Ska det bara vara ett transportmedel så är toyota säkert en bra bil, men jag har fler krav.
Kia o annat koreanskt är inte bättre men känns inte så präktigt
Ska det vara japanskt så är Subaru och Honda bättre altern

#1
Anders
2009-01-07 22:52

OM alltfler skulle följa herr Foreig.´s exempel och köpa en Toyota i tron att man för mellanskillnaden mot en SAAB eller Volvo högre inköpspris kommer att kunna köpa sig en pensionsförsäkring kommer att ångra sig, bittert. Därför att om vi svesnkar slutar att köpa SAAB och Volvo kommer vi alla att få en allt sämre välfärd och till slut att förlora jobbet. Vi måste inse att alla jobb är viktiga och att allt hänger ihop. Bilindustrins ca 180 000 anställda köper i sin tur varor av andra leverantörer i Sverige. När de, läs: till slut alla, slutar att handla beroende på att de blivit arbetslösa, läs: fattiga, med alla spinoff konsumenter i alla led, hur ska man då kunna köpa sig en pensionsförsäkring för mellanskillnaden mellan den billiga Toyotan och den dyra SAAB:en eller Volvon? Vi har ju inga jobb och därmed inga inkomster att köpa pensionsförsäkringen för...

#1
LS
2009-01-07 23:26

Resultatet av den japanska ritpennan är väl inte det vackraste man sett. En del former är tämligen dissonanta.Så synd att även Toyota Avensis vart en flopp i Vi Bilägares ögon, Priusen vart för övrigt även den en flopp med sina löjligt små hjul och ömtåliga klädsel i denna tidning.Sen tycker jag att om man läser bilsynpunkter i USA så verkar dom ha en mer avslappnad inställning till sina bilar,inga mäniskor som skriver elakheter om olika bilar eller om andra mäniskor.Kanske något att ta efter här.Sen blir man lessen när man hör att den japanska bil man äger redan är skrotad sedan många år tillbaka, ändå käns det som den står där var dag ,men man kan ju ha fel!

#1
Shogun
2009-01-08 01:19

Väntar med spänning på Marianne Sterners provkörning av Avensis. För att inte tala om testet av bilen. Men dieseln dröjer något med automatlåda framåt Mars har jag ryktats av stämmer det Vibilägare ?
Sedan är det bra att Ola Andersson stämmer i bäcken vad gäller personliga påhopp m.m, vad kan det bero på ;o)

#1
Kräkfärdig
2009-01-08 14:43

Nej Shogun, inte här också.

#1
Alfisti
2009-01-08 15:08

*Skrattar* Ja, varför lita på oberoende undersökningar när man kan göra en egen på blocket liksom? Hur många bilar som är till salu visar ju självklart inte hur många som finns kvar.
Man kan tycka vad man vill om Toyota men att ifrågasätta deras kvalitet tyder bara på okunnighet och en otroligt barnslig inställning. Att det än idag finns dom som tar upp(tunga) argument som "riskokare" samt den gamla myten om begränsad livslängd,osv är ju rent av pinsamt.
Är själv väldigt bilintresserad och dyrkar tex Alfa Romeo pga av deras design,känsla,osv. Äger därför både en äldre sådan, en Porsche turbo samt en nyare Golf GTi för att jag tycker det är trevliga modeller rent körmässigt. Man kan som sagt tycka vad man vill om Toyota men att dom gör grymt bra(för att inte säga dom bästa)bilarna står ju utom allt tvivel! Tråkiga? Ja, det är möjligt. Frågan jag ställer mig är bara: Hur roligt är det i tex en Saab eller Volvo? Ligger spänningen i att se vad verkstadsräkningen slutar på eller att aldrig veta helt säkert om man kommer fram utan bärgningsbil? Största anledningen till att ägarna till dessa bilar tror att deras(sjukt tråkiga)bil är så mkt "roligare" än en japansk är ju att dom aldrig vågat provat något annat. Visst, turbo hit och turbo dit samt mer hästkrafter. Jag hör argumenten från upprörda ägare redan nu.. Ska vi däremot börja prata om tex: chassie,växellåda,styrning,osv blir det inte lika roligt.(Speciellt inte om man åker 9-5!) Vilken bil som av Folksam utsetts till Sveriges säkraste vid verkliga olyckor törs jag väl knappt nämna här? Kan iaf avslöja att den inte är svensk!(Men vad spelar väl det för roll? Förmodligen har ju din brors kompis kompis överlevt en krasch i en V70 så det så! Det är klart att Folksam har fel! ;)
Toyota är alltså: Inte så mkt tråkigare än det mesta annat som erbjuds i familjebilsväg, bevisat extremt hållbara, har högst andrahandsvärde, är billiga att äga, har bra(bäst) garantier, mycket hög säkerhet,osv!
Man kan kalla det ett "fegt" val. Man vet att man får det bästa men kanske inte mest spännande. Jag respekterar därför fullt ut att det finns dom(inklusive mig själv) som väljer andra alternativ för att dom ger mer körglädje,osv. Då får man förhoppningsvis något som kompenserar den märkbart lägre kvaliteten. Det ändrar ju dock ingenting och kom inte och säg att eran bil håller bättre. Toyota gör i stark konkurrens med Honda dom bevisat kvalitetsmässigt bästa bilarna! Punkt!

#1
Mackan
2009-01-08 16:14

Det handlar inte om "konstlade eller andra subventionerade åtgärder" utan det handlar om att Du liksom vi andra ska ta ansvar för sin och varandras arbetstillfällen genom att vara beredd att betala det som den svenskproducerade varan verkligen kostar. Vad jag vet subventioneras - rabatteras inte Volvon eller SAAB: en i bilhallen eller bilindustrin i sin helhet. Och tänk vad bra om vi alla hade varit beredda att köpa svenska kläder iställer för importerade då hade vi inte behövt försörja arbetslösa medborgare via vårt dyra sociala skyddssystem. Att använda socialbidrag och andra ekonomiska system för arbetslösa människor är verkligen liktydigt med SUBVENTION dvs dränage av statliga medel !!! Jag skulle inte vilja se Dig arbetslös beroende på att samhället valt bort den produkt eller tjänst Du tillverkar genom att vi köpt en billigare dito från utlandet men det skulle förmodligen göra Dig gott att drabbas av arbetslöshet och medvetandegöra att vårt val i butiken de facto avgör även Din framtid på den svenska arbetsmarknaden!

#1
Tobbe
2009-01-08 17:57

Den dagen Volvo bygger en trevlig och ekonomisk småbil så lovar jag att köpa den. Jag är inte emot svensk bilindustri men dom tillverkar inte modeller som tilltalar mig, därför köpte jag mig en ny Opel Corsa istället. På tal om att Japanska bilar inte håller, jag hade en Nissan Primera som när jag sålde den var 13 år gammal. Den rost som fanns var i vänstra bakre hjulshuset och mätte 1x2 cm, i övrigt rostfri och fick även beröm på besiktningen för underredet. Uppenbarligen är de så att alla här som får sin japanska bil att rosta inte sköter om den tillräckligt.

#1
Tommy
2009-01-08 19:34

Att köpa Volvo eller Saab för att man ska stödja svensk industri håller inte som argument när jag ska använda mina surt förvärvad pengar till en dyr bil. Betala flera tusen kronor extra till Volvos och Saab:s aktieägare. Det kan ju inte hålla ordning på sina egna finanser än gång. Jag vill ha det bästa för MINA pengar. Kan inte Volvo eller Saab ge mig det blir det någon annan. Att säga att Toyota kommer från ett lågprisland stämmer inte heller vare sig om de byggs i Japan eller Frankrike eller England. När det gäller textil och konfektionsindustrin ska vi vara tacksamma att vi inte har kvar detta okvalificerade lågavlönade arbete i landet. Vi skulle se stora klasskillnader idag om så var fallet. Det var bra att de lades ner så att arbetarna fick jobb inom bättre avlönade arbeten. Att bygga bilar i svenska fabriker går om det är rätt folk som tar fram dem. Det bästa är att exportera, för ekonomin. Världsmarknaden är betydligt större än Sverige. Men med tanke på att både Volvo och Saab står i giganterna GM och Fords försäljningshallar i USA (kan man få bättre förutsättningar för ett bilmärke?) och ändå måste slumpas bort till noll procents ränta, måste bero på att bilarna inte är tillräckligt anpassade till vad folk vill ha idag. Toyota ligger på tredje plats med en sedanmodell i USA. Trotts att ettan och tvåan är pickuper. De bygger bilar som går att sälja för att de bygger det kunden vill ha. Detta måste Volvo och Saab lära sig. Och inte bygga bilar som de själva vill att kunden ska ha.

#1
ALBERT
2009-01-08 20:40

DR SCHULT : om jag vill köpa en mindre Volvo S40, V50, C30 var är dom tillverkade?? vet du var motorerna kommer ifrån??
vi lever i ett nytt århundrade.

#1
Reinman
2009-01-08 23:04

Om nu Blocket skall ses som en indikator över bilars livslängd, så skall man kanske vända på siffrorna. De märken som är oftast förekommande till salu, är de som ägarna vill bli av med (dålig kvalitet eller...), medan de som förekommer sällan, är så bra att ägarna inte vill/behöver sälja.

#1
jocke
2009-01-09 14:38

Reinman: Ditt argument är korrekt OM man ser på antalet fordon som är till salu och vid vilken tidpunkt, ålder, mital etc. Men det som är intressant är den PROCENTUELLA andelen. Det är den som vi tittat närmare på. Då visar det sig att tex Toyota av årsmodell 2000 och Volvo, SAAB, Mercedes etc av samma årsmodell 2000 är indexerad till 100% naturligtvis. sedan tittar vi på samma bilmärke och årsmodell efter 8 år och 15000 mil då det visar sig att mellan 92 - 96 % av de Japanska bilarna har försvunnit från marknaden medan SAAB, Volvo, Mercedes och Fords andel som försvunnit från marknaden är mellan 82 - 87%. Alltså har mer än dubbelt så många Japanska bilar som Svenska och Europeiska bilmärken försvunnit från marknaden dvs skrotats, läs: procentuellt sett. Så enkelt är det, ren, klar och koncis fakta som är svårsmält hos dem som är ägare till eller potentiell kund till japansk bil. Att de har bra kort tidskvalitet, och att den ensidigt basuneras ut känner vi väl till och är oomtvistat samtidigt som dess långtidskvalitet är riktigt usel. När såg Du en 10 år gammal Toyota på vägen senast?

#1
pg
2009-01-09 15:08

Skrotning av bilar har med olyckor att göra inte bilens kvalitet.
Eftersom det är dyrt förhållandevis att laga en Japanare, genom högre priser på karrosseridetaljer etc. hamnar de på skroten.
Volvo och Saab och andra vanligt förekommande märken finns i stor mängd att hämta delar från på skroten. Dessutom är Volvo och Saab relativt lätta att arbeta med privat, vilket gör det intressant för ägaren att reparera själv.
Toyotaägaren kör sina 40.000 -50.000 mil utan att behöva fundera om han ska sälja bilen eller inte.

#1
JOcke
2009-01-09 15:25

Snick snack PG. Enligt blocket finns totalt 4 !!! st Toyota till salu på 40000 mil då ser jag på HELA Sverige oavsett årsmodell. Av de 4 är 2 st renoveringsobjekt...
I din värld innebär det låga utbudet att Toyota ägarna aldrig byter bil förrän bilskrället har rasat. Tillåt mig tvivla. Jag tror eller vet att alla bilägare oavsett bilmärke är statistiskt normalfördelad över tid. Alltså NÄR såg Du en 10 år fungerande Toyota på vägen senast?

#1
Johan
2009-01-09 16:09

I min kommun så är det volvo,toyota och mazda man ser mest i trafiken och då även gamla skorvar.toyota har ju fortfarande inte sålt en bråkdel av vad volvo sålt och för tio år sedan var toyota och andra bilmärken bespottade med viss rätt kanske jag vet inte för jag körde inte på åttiotalet och min far körde Saab.

#1
Johan
2009-01-09 16:13

Hej igen..Ganska kul att folk(Jocke)hatar Toyota så mycket att han håller på och forskar i statistik om gamla bilar av olika märken..Om du inte gillar Toyota så köp något annat märke och sluta klanka ned på Toyota som faktiskt gör bra bilar men sen kan man ju diskutera deras miljöprofil men det är en annan sak och det kommer visa sig vilka som överlever efter denna kris.

#1
JOcke
2009-01-09 17:10

Statistiska beräkningar är mitt dagliga arbete vilket gör det lätt för oss ta fram estimatica, axiom och beräkningsgrunder för i princip alla varugrupper och marknader däribland bilar.

#1
Per
2009-01-09 17:54

Jag är faschinerad, på avstånd, att skribenter som Johan, PG mfl slår ned på ALLA som inte gillar tex. Toyota. Jag trodde vi har åsiktsfrihet i Sverige. Man börjar tvivla...

#1
Johan
2009-01-09 18:22

Klart man ska i frågasätta det gör jag oxå hela tiden..Jag är inte ens säker på att jag köper toyota nästa gång..Jag är t.ex sugen på en Alfa MiTo så fördomsfri är jag =) Toyota gör ganska tråkiga bilmodeller (Auris Aygo) Så det finns inget för mig när jag säljer min corolla.

#1
Göran
2009-01-10 16:01

jag reagerade på uppgifterna om livslängd som nämns i inläggen. Enligt skrotningsstatistik (2006)från Norska SCB så är den genomsnittliga livslängden för några utvalda märken som följer:
MB=21.9 år
Volvo= 21.4 år
Toyota= 19.2 år
Honda = 18.6 år
Fiat= 17.6 år
Och i botten KIA = 9.2 år
Med tanken på de förändringar som skett med framför allt KIA (Cee'd T.ex) så lär antagligen statistiken se bra mycket bättre ut om tio år även för dem.
Underlaget är baserat på 98.359 st skrotade bilar 2006.
Förvänta er således en livslängd på er Toyota i storleksordningen 19-20 år.

#1
Tommy
2009-01-11 11:34

Varför debatteras bara svensk industris överlevnad när man köper japanska märken och inte märken som VW eller Audi ?
Är det för att de håller ungefär samma kvalité och där med konkurrerar på samma villkor som Volvo och Saab, så kallad fair play, och inte så överlägsna som Toyota? Är Toyota hotet som inte går att stoppa? Är man rädd för att fler och fler ska få veta vilken bil som verkligen ligger i topp i undersökningar, som man nu måste försöka bilda opinion.

#1
ulf
2009-01-11 12:07

Som jag ser det handlar bilköparnas gunst främst om att försöka återfå svenska jobb. Vilket är såväl sunt som ekoligiskt korrekt att berätta för konsumenten vad som händer med AB Sverige och moder jord om man köper en långväga transporterad Toyota istället för en kortväga transporterad SAAB eller Volvo. Jag menar att det naturliga valet för en japan borde och är att köpa en Toyota lika så är det naturliga valet för en svenska att köpa en SAAB eller Volvo och för tysken att köpa en Audi, VW eller BMW. I Japan håller den japanska riksbanken avsiktligt till och med ned Yen kursen för att tvinga det japanska folket att köpa japanska bilar eftersom importen av bilar då blir mycket dyrare. Svenska riksbanken har ett inflationsmål och japanska riksbanken har sitt låga Yen kurs mål som främsta livselexir. Vad gäller kvaliteten på japanska och Sveska bilar är den tämligen lika med den skillnaden att SAAB och Volvo körs längre antal mil än andra bilmärken tex Toyota och borde i det långa loppet vara en marginellt bättre tekninskt köp samtidigt som jobben blir kvar i Sverige och utsläppen från de långväga transporterna blir väsentligt mycket lägre.

#1
Tommy
2009-01-11 12:19

Ulf, Varför kommer inte kritiken fram när det talas om VW och Audi eller t ex. Renault och Skoda, utan bara när de japanska märkena kommer på tal? Sen är det så, att de flesta Toyotamodeller vi köper här i Sverige byggs i Europa, i bilfabriker som ligger i England, Frankrike och Tjeckien. Och de är dessutom utvecklade här. Så transportavstånden är inte längre än för Europeiska märken.

#1
Shogun
2009-01-11 15:29

Tommy.
Ulf är samma person som skrivit tidigare om Toyota och var bilarna ska köpas. Dock ändrat något i texten så det inte ska märkas så uppenbart. Kontakta Ola Andersson, så får du bekräftat att så är fallet.
Det är så uppenbart att en och samma person som sitter och skriver under olika namn hela tiden. Men något är på gång för att stoppa detta. Det är helt klart att Toyota är det största hotet i framtiden, därför konsentrerar man sig att utmåla Toyota på detta sätt. Men VW är heller inte ofarliga för de svenska biltillverkarna och som du säger varför bekämpas inte dom med näbbar och klor och kommentarer i artiklar ? Men Toyota är den som har kvalitet, detta har bilägare från bla Saab och Volvo börjat att inse. Det bekräftas från Toyota håll också, de har aldrig haft så mycket kunder från Saab och Volvo. De är oroliga för sina gamla märken om de kommer att finnas kvar överhuvudtaget. Och att andrahandsvärdena ska drabbas ännu mer. Då söker man sig till en stabil tillverkare som man vet överlever. Toyotahandlare fundrar just nu hur man ska göra med vissa modeller av Saab och Volvo om de ska bytas in överhuvudtaget, vissa är osäljbara. I längden är detta inte bra för andrahandsvärdena som kommer att sjunka var så säker ! Så byt bil medans chans är att få något. S-60 och 9-5 är iskalla på marknaden.

#1
Johan
2009-01-11 17:53

Shogun: Att Du bara orkar bry Dig och att " käbbla" med alla som inte tycker som du..... Shame on you! Min Citroen är också bra!

#1
Saabnisse
2009-01-11 19:13

Shogun, nedvärdera inte alltid Saab och Volvo.
En av mina grannar har kört sin V70-99 27000mil utan några som helst problem, det enda som är åtgärdat är bromsar, nyligen styrleder och en del av avgassystemet.
Min senaste 9-5 har nu gått 7000 mil utan ett enda fel (förutom vänster xenonlampa), men det säger ju inte så mycket på så få mil.
Men min förra gick över 30000mil, inte felfritt, men med ganska små överkomliga fel, anars hade det inte blivit en till.
Men en annan granne som åker Avensis av samma årsmodell som min 9-5 har haft betydligt mer krångel, så det finns alltså inget som säger att Toyota är så väldigt mycket bättre.

#1
Magnus
2009-01-11 19:26

Påminnelse!
Ursäkta mig men när jag läser Era sk "insändardebatter" verkar det som "ett gäng av Er" har gaddat Er samman mot och bekämpar ALLA de som inte gillar Toyota. Är inte det att likställa med kommunism eller diktatur???? I mina ögon finns det risk för genuin "inavel" i Toyotaklubben. Det spelar väl ingen jä-a roll vilken bil man har bara den fungerar. Jag har haft Opel, SAAB, Volvo och nu en Ford Focus etanol. Alla mina bilar har fungerat väl. Det vore på plats om redaktionen kunde stämma i bäcken genom att låta "tjatare" som tex Shogun, Tommy och Johan mfl kunde tvingas begränsa sitt dyngspridning...

#1
Johan
2009-01-11 19:30

Toyota,Honda,Saab,Volvo,Lexus,Bmw,Audi,vw är väl alla bra märken men alla har inte råd med dyra bilar och då är Toyota ett prisvärt alternativ men jag tror dom kommer att trissa upp sina priser och det kommer dom tappa på i framtiden.
Jag kör Toyota idag men nästa blir nog ett annat märke kanske Honda eller Saab om dom gör mindre bilar och inte alltför dyra i framtiden. Ska bli skoj att se alla modeller som kommer här fram över och jag är inte lojal men franskt blir det nog aldrig.

#1
Saabfreak
2009-01-11 21:24

Jag är trött på alla anklagelser på SAAB om att det är dålig kvalitet på dem. Min far köpte en SAAB 9000 år 1990, den ägde han fram till feb 2008 utan ett enda fel. 40000 mil och endast bytt koppling, bromsklosar och andra slitdelar. Nu är den i min ägo=)

#1
Shogun.
2009-01-11 21:42

Saabnisse.
Jag nedvärderar inte saab och volvo, bara talar om hur man ser på märkena på marknaden idag. Pratade med en Toyota handlare under veckan. De funderade just nu hur de skulle förhålla sig till inbyten av saab och volvo, och s60 och 9-5 ligger sämst till bilarna är nästintill osäljbara. Enligt en artikel om nya Avensis i Teknikensvärld så uppger Toyota handlare att de aldrig haft så mycket saab och volvo ägare i hallarna. Detta pratade jag om bla med denna Toyota handlare, som bekräftade att så var fallet, och som sagt hur man skulle hantera inbyten av märkena. Så det är inte en nedvärdering av mot saab och volvo utan marknaden hur den ser på märkena. Och delvis kanske saab och volvo får skylla sig själva. Att några grannar till dej haft en bra volvo och en en krånglande Toyota tar inte marknaden så stor notis om. Utan hur man ser på märkena i hela landet. Och nu är Toyota mer attraktiva än saab och volvo. saab var har de att erbjuda för modeller till försäljning, jo ganska gamla modeller båda två i förhållande till konkurrenterna. Där ligger iallafall volvo bättre till än saab. Utan så ser verkligheten ut.

#1
Samuel
2009-01-11 22:02

Shogun:
Sluta att sprida Din Toyota propaganda. Vi har noterat, liksom andra, att Du har flera alteregon. Bland annat kallar Du Dig "Conny Karlsson" mm på www.teknikensvarld.se där de också skriver om Toyotas tester! Det är oerhört lågt...

#1
Johan
2009-01-11 22:08

Shogun:
Vad ska man säga om Toyota handlarna: Jo att det är självklart att de helst inte vill byta in ett konkurreande bilmärke. Om Du frågar andra märkeshandlare tex SAAB, BMW eller Volvo handlare, tror jag att de inte heller skulle byta in tex Toyotas bilar. Tänk och fundera INNAN Du formulerar Dig......

#1
Anders E
2009-01-11 22:09

"en bil som aldrig krånglar, aldrig behöver uppsöka verkstad "
Visst, det skulle vara trevligt, men så är det ju inte med Toyota heller. Toyotabilar krångar och behöver repareras precis som alla andra. Vissa modeller mer än andra, precis som alla andra märken. Dock kanske Toyota ligger bra till när det gäller felmarginaler, men det är sånt som brukar ändras från år till år.
De reparationer jag har gjort på min två Saab 9-5 under 8 års tid är totalt ett lampbyte på en av bilarna....
Jag skulle vilja påstå att det är rätt bra kvalitet det också!

#1
Löjligt!
2009-01-11 22:18

Alla ni som kör Toyota eller har ett kärleksförhållande med Toyota!
Det finns faktiskt oerhört många bilägare som INTE vill ha en sketen Toyota. Vi låter er ha era bilar i fred. Låt då oss som inte kör Toyota ha våra åsikter i fred.
Var och en kör den bil han eller hon vill köra. Så enkelt är det.
Sluta trakassera oss med era hjärntvättande fasoner!
Vi är inte intresserade.
Och tror ni att alla utom Toyota-ägare har sina bilar på verkstaden dagarna i ända så tror ni fel. Min familj med vänner är Saab, Volvo och BMW-ägare och har våra bilar aldrig på verkstad förutom vanlig service eller vanligt slitage.
Så sluta upp med era fördomar. Ni gör er bara till ÅTLÖJE i andras ögon!
Jag vet att denna kommentar är lönlös eftersom ni Toyota-ägare inte lyssnar på detta örat. Men förhoppningsvis når det fram till någon.
/Hälsningar från en som inte alls missunnar Toyota något men som själv absolut inte är intresserad av att äga en sketen Toyota oavsett hur bra Toyota lobbyisterna påstår att den är!

#1
Johan
2009-01-11 22:25

Haha varför går man in och läser om Avensis om man tycker att Toyota gör dåliga bilar? Jag läser inte om franska eller Koreanska bilar för dom intresserar inte mig man har ju sina favoriter och jag kör Toyota nu men jag kan tänka mig Bmw men dom är dyra och jag är en knegare ingen knös ..Så 160 000 är ganska mycket för mig och där kan man få civic corolla eller liknande bilar och dom är bevisligen bra bilar. Men som sagt Saab är inte fel det heller men dyrt som sagt.

#1
Tommy
2009-01-11 23:07

Denna artikel handlar om Toyota Avensis. Jag är intresserad av den. Därför är jag här och läser och skriver. Jag skriver inte något negativet om andra bilar på andra ställen.
Det verkar som om de som har mest problem över Toyota är de som inte äger någon.

#1
Johan
2009-01-11 23:27

Exakt det verkar som om folk som aldrig ägt en Toyota är mest skeptiska och det är väl därför dom inte kör Toyota men vad säger man ..Det man inte förstår är man rädd för sägs det ju.

#1
Pelle
2009-01-12 09:32

I Teknikens Värld nr 23/05 jämförde man Nya Toyota Avensis som den nya uppgraderade Volvo V70. Vem vann: Volvo V70 vann bla beroende på att Toyota anger för lågt deklarerad bränsleförbrukning, Volvos förbrukning är för högt deklarerad samtidigt som den är bränslesnålare än toyota avensis. Dessutom har toyota avensis inte alls lika hög åk komfort som uppgraderade Volvo V70. Avslutningsvis överdriver toyota avensis motorns effekt medan Volvo V70 har en högre uppmätt effekt i verkligheten än vad Volvo deklarerar! Som vi ser så bluffar och överdriver toyota sina egenskaper medan Volvo är mer sanna och t o m underskattar sina bilars egenskaper. Volvo är alltså sann och hederlig i sina bilars egenskaper medan toyota är osanna och överdriver sina bilars egenskaper, allt enligt Teknikens Världs tester och jämförelser mellan nya uppgraderade toyota avensis och uppgraderade Volvo V70.

#1
Johan
2009-01-12 14:30

Men det var ju 2005...

#1
John
2009-01-12 17:03

Visst var det -05 och utveckligen har väl inte stått still vare sig hos Volvo eller toyota, jo kanske hos toyota förresten...

#1
Johan
2009-01-12 17:43

Jaja bensin är det sämsta bränslet och kommer att bli dyrt plus att det har 30% effekt diesel har väl 50-60% och el 90% Synd bara på dieselskatten.2005 jag fattar inte men ni syftar på corolla kanske

#1
Conny Eriksson
2009-01-15 11:32

"John 12 jan 2009
Visst var det -05 och utveckligen har väl inte stått still vare sig hos Volvo eller toyota, jo kanske hos toyota förresten..."
Sedan 2005 har Toyota bytt ut större delen av sitt modellprogram(Ny modell på EU-marknaden av bl.a.: Aygo,IQ,Yaris,Urban Cruiser,Auris,Corolla,Avensis,Rav4).Vad har Volvo gjort sedan 2005? Var står utvecklingen still?

#1
Gunnar
2009-01-15 12:56

Sveriges bilägare är ett fanatikersläkte utan dess like i övriga världen. Volvo och Saabägare tar chansen i varje tråd i det här forumet nedvärdera varje förekommande märke. När de sedan motbevisas, som i det här fallet, blir de arga och ibland otrevliga.
Det var någon som tog upp detta med förekomsten av Japanska bilar, främst toyota, på Blocket.
Att de inte förekommer ofta, beror oftast på att bilköparen känner någon med en driftsäker Toyota, som vederbörande köper. Säljaren behöver inte annonsera helt enkelt.
Dessutom är det väldigt sällan någon annan märkessäljare än just Toyota, har en begagnad att erbjuda. Detta säger även det något om märkets köptrohet.
Jag bor i en liten by, ca 3000 innevånare där alla känner alla.
I den här byn var det av hävd att det skulle vara Svenska bilar.
Det var för ca 20 år sedan. Idag har nästan hälften av dem Japanare, då främst Toyota. Alla jag pratat med har goda erfarenheter av Japanska bilar. De vill kanske byta till ex. volvo igen, men endast av utrymmes och komfortskäl. De tvekar just på grund av driftsäkerheten hos japanarna.
Sedan detta med skrotningsstatistiken. Den är missvisande så tillvida att Volvos försäkringsbolag har förtur på delar vid en ev. skrotning.
Det är betydligt dyrare att laga en krockad Japanare.
Beg.bilpriset har även här betydelse, men denna verkar utjämnas med åren.
Kom nu inte o säg att jag är en lakej som går japanska bilintressen till mötes.
Äger själv Opel, Mazda och citroén. Kör helst Opeln den är billigare i frift trots att den är större.

#1
Uffe
2009-01-15 15:43

Vilken diskussion! Ni är helt otroliga! Undrar vilken barnvagn som är bäst? Har grabben rätt cykel? Är min pappa starkare än din? Är detta ett forum för vuxna människor eller vad? Jävla sandlådenivå! För övrigt finns det 3402 Toyota till salu på bytbil. Undrar vad statistikern säger om det. Heja Sverige och svenska män! Så knastertorra att öppen eld i närheten av borde förbjudas.

#1
Calle
2009-01-19 11:23

Borde inte denna tråden handla om Nya Toyota Avensis? Inte vem som älskar vilket märke =) Har jobbat som säljare på olika bilmärken Citroen,Volvo,Renault och även Toyota. Idag Volvo & Renault och min fullständigt opartiska är att Toyota har precis som alla andra bilar med problem dock kan jag säga att dom oftast är klart mer bagatell artade än hos många andra. Skulle tom kunna sträcka mig till att säga att Toyota bygger världens mest felfria bilar men då blir jag väl hängd av någon fanatiker till något annat märke här?? =)

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!