Bild
Nästa artikel

Provkörning: Toyota Auris Touring Sports Hybrid (2013)

Provkörning

Låg förbrukning, hyfsat pris och goda utrymmen. Med kombiversionen av Auris Hybrid har Toyota hittat en kombination som kommer att tilltala många svenska kunder.

Hoppar din lokale Toyotahandlare just nu jämfota av lycka? Det beror förmodligen på att han eller hon äntligen fått tillbaka en kombi till försäljning i den så kallade Golf-klassen.

När Corolla kombi försvann i mitten av 2000-talet tappade Toyota en stor grupp kunder. Toyota Auris Touring Sports är bilen som ska locka dem tillbaka. 

Från bakaxeln och framåt är Touring Sports i princip samma bil som femdörrarsversionen av Auris. Bakom bakaxeln är den dock förlängd 28,5 cm vilket ger utrymme för upp till 530 liter bagage med baksätet uppfällt. Via två smidiga handtag i lastutrymmet fälls ryggstöden ned och då bildas en helt plan lastyta där 1 658 liter bagage får plats.

Köparen kan välja mellan bensin-, diesel- eller hybriddrift. Det sistnämnda är för närvarande Toyota ensamma om att erbjuda i klassen. Hybridsystemets batteri ligger under baksätet och tar inget utrymme i anspråk från bagaget. Batteriets energi räcker för att som mest driva bilen elektriskt i låg fart under någon kilometer. Därefter startar bensinmotorn automatiskt. Enligt Toyota drivs dock bilen upp till cirka 30 procent av tiden utan hjälp av förbränningsmotorn när man kör i stadstrafik.

Förbrukningen är extremt låg, i alla fall på papperet. 0,37 liter per mil och ett koldioxidutsläpp på bara 85 gram innebär att Auris Hybrid är miljöbilsklassad också i kombiutförande.


På vägen är Auris en mjukis. Speciellt i hybridutförandet är komforten hög. Motorn råmar fortfarande högljutt vid snabb acceleration men för det mesta går framfarten mjukt och behagligt. Vi vet att svensk asfalt ställer till det en smula för ljudkomforten men på slätt underlag går bilen nästan overkligt tyst.

Sittkomforten är fin i framsätet. Förarmiljön är utmärkt och man sitter bra. Instrumentbrädans form ger ett ovanligt luftigt utrymme framför framsätespassageraren vilket uppskattas. Instrument och reglage är överlag bra. Baksätet räcker även för vuxna men sittdynan är ganska kort. Som tillval finns ett av marknadens största glastak men det inkräktar på takhöjden.

Prova gärna om dina passagerare ryms därunder innan du kryssar för det alternativet på din beställningssedel.

Priset är konkurrenskraftigt. Hybrid och 2,0 diesel kostar bägge 222 900 kronor i sitt grundutförande ”Active” vilket inkluderar klimatanläggning, stereo med Bluetooth och backkamera.

En viktig skillnad är dock att hybridversionen växlar själv medan dieseln i dagsläget inte går att få i kombination med automatlåda. Nöjer man sig med 1,6 liters bensinmotor på 132 hk kommer man undan med 197 900 kr. Den motorn kräver visserligen en hel del arbete med växelspaken för att orka men låter man den varva ur blir effekten fullt tillräcklig för de flesta.

Körningen blir dock aldrig så avslappnad som med hybriden och förbrukningen också betydligt högre. Vid blandad körning är den deklarerade förbrukningen 6,1 l/100 km.

Auris fick fem stjärnor och höga poäng när Euro NCAP krocktestade bilen. Tyvärr saknas aktiva säkerhetssystem med autobroms helt och går inte ens att beställa. Det är en brist som kan bli kännbar för Toyota. Konkurrenter som Volkswagen Golf, Skoda Octavia och Ford Focus erbjuder här en högre säkerhetsnivå.

Diskutera: Vad tycker du om Toyota Auris Touring Sports Hybrid?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Toyota Auris Touring Sports 1,8 Hybrid Active

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Toyota Auris

Pris, från kr: 222 900.
Modell: 5-dörrars, 5-sitsig kombi.
Säljstart: Augusti.
Mått, cm: L 456/B 176/H 146.
Tjänstevikt, kg: Från 1 335.
Motor: Fyrcylindrig bensinmotor, dubbla överliggande kamaxlar. 16 ventiler. 1 798 cm3. Max vridmoment 142 Nm vid 4 000 v/min (bensinmotor) samt 207 Nm (elmotor). Elmotor på 60 kW. Total systemeffekt 136 hk vid 5 200 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift. Steglös automatlåda Nickel-metall hydrid batteri på 1,61 kWh.
Prestanda: Toppfart 175 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 11,2 s.
Förbrukning: 3,7 l/100 km.
CO2-utsläpp: 85 g/km.
Konkurrenter: VW Golf Sportscombi, Skoda Octavia Combi. Kia Cee´d Kombi, Opel Astra Kombi, Ford Focus Kombi.

Plus: Komfortabel, snål hybriddrift.
Minus: Bullrig vid acceleration, saknar autobroms.

Vad nytt? Kombikaross på Aurisbas.
För vem? För familjen och tjänstebilisten som prioriterar miljöbilsklassning högt.

Kommentarer

#1
2013-09-24 12:46

Verkar vara en väldigt vettig bil men missen med autobromsen kan nog bli dyrköpt är jag rädd.

#2
2013-09-24 14:38

Autobroms i all ära, men avsaknaden av dragmöjlighet är den avgörande nackdelen med H som hybrid.

#3
frb
2013-09-24 15:57

"När Corolla kombi försvann i mitten av 2000-talet..."
Fanns det en Corolla kombi? Jag minns halvkombi och äldre sedaner, ingen kombi men jag kan ha fel.

#4
mcregor
2013-09-24 16:25

Frb - du har helt klart fel. Det fanns en renodlad kombi - Touring kallad - fram till våren 2007.

#5
frb
2013-09-24 22:32

Ok där ser man. Min pappa envisades med att köpa sedaner. 1984 köpte han en ny Corolla (första framhjulsdrivna), kan inte fatta hur vi fick plats med semesterpackning i en sådan. Fanns även den som kombi då?

#6
2013-09-24 23:56

Här ser man Corolla som kombi från den tiden KE 70 som kan heta något annat i andra länder.
http://www.toyotaoldies.de/gale7.html
Här heter 1984 års modell Corolla DX .
http://carphotos.cardomain.com/ride_images/3/2558/2481/31393740006_large.jpg

#7
2013-09-25 08:44

0,37 liter milen ... Skulle det vara något att höja på ögonbrynen för? Visst, det sitter en bensinmotor i bilen, men en vältrimmad dieselmotor kommer ju ner i de här siffrorna också. Och då har man inte kastat bort resurser på två drivlinor.

Och ingen autobroms. Går inte ens att beställa! Nej, köp inte den här bilen. Volkswagen Golf är marknadens absolut mest prisvärda bil idag, med autobroms och avståndshållare som standard!

#8
2013-09-25 09:11

Läser man testet så ser man att Aurisen hamnar ungefär på samma förbrukning som de andra bilarna i testet med dieselmotorer så det är snarare en fråga om känsla och inte ekonomi.
Känslan av att köra "gratis" och ljudlöst även om det så bara är några hundra meter ( upp till 2 km och 50km/t ) skall inte undervärderas.
Själv uppskattar jag min bils start/stopp system betydligt mer än vad jag trodde att jag skulle göra även om man inte direkt sparar några pengar.

#9
2013-09-25 09:24

Vart sitter "sports" i denna bil? Låter lika fånigt som i Golf-fallet. Dessa fåniga namnpåhitt...

Nu vill jag se AL såga glastaket som han gjort tidigare, när sådant suttit på bilar från ett annat land. Han menar att glastak och älgar inte är en bra kombination.

Man får väl hoppas att autobroms införs snarast, det är ett växande säljargument.

Säkert en vettig bil annars, även om jag personligen inte kan förlika mig med osthyveln i fronten.

#10
2013-09-25 10:13

hultarn.

Det har även jag ifrågasatt tidigare hur det påverkar krocksäkerheten. Då vi hade det på vår i40, vi har det även på Santa Fen och frugans Kia Ceed. VIB tyckte frågan var intressant och skulle ta upp den, sedan blev det tyst. Likaså AMS, sedan blev det tyst. Så så intressant var det att ta upp det. Men i diskussionerna som trots allt varit menar många att dessa glastak är starkare eller lika starkt som ett plåttak. Kan så vara men jag skulle vilja ha mer information om det att så är fallet.

En liten parentes bara. Vid våran älgkrock med i40n som frugan genomförde så klarade sig glastaket. Trots rejäl påkänning av krocken på A-stolpen som tog största smällen. Dock gick framrutan och sidorutan sönder. Älgen överlevde inte smällen.

Dock är det en mysig/trivsam/ljus känsla med dessa glastak/panoramatak.

Annars gick ju denna Auris hybrid snålt i VIB test. Den var ju trots allt snålare än både Golf och Skoda Octavia även om det var liten skillnad. VIB påtalade att skillnaden hade blivit än större om man kört mer i stadstrafik än man gjorde i testet.

Testförbrukningen var. Octavia 5,5 liter/mil Auris 5,4 liter/mil Golf 5,7 liter/mil enligt VIB test. Tja, och med sports kanske menas att man ska köra så snålt som möjligt. Det blir då en ny "sports" att tävla mot varandra att köra så snålt som möjligt. En ny sorts "sports". Det kanske man menar med sports......

#11
2013-09-25 12:09

Hybridtekniken är ju perfekt i stadsmiljö då man släpper ut betydligt mindre avgaser och dessutom slipper dieselns cancerframkallande micropartiklar, ett självklart val för den som är rädd om människor och miljön....

Man bör nog inte stirra sig blind på förbrukning utan på utsläpp istället....

#12
2013-09-25 12:30

Vi börjar nog bli kräsna med allt lägre förbrukning och kanske stirrar nog många lite för mycket på fabrikens uppgifter.
0,54liter/milen för en hyfsat rymlig kombi körd på "fel" sätt får man nog anse som bra ändå.
Min egen bil drar det samma men då med dieselmotor över de sista 700 milen.
Aurisen har också den fördelen mot sina motståndare i testet att det är en miljöbil och även om besparingen för detta är liten i kronor så bryr sig ändå många om denna etikett.

#13
2013-09-25 15:27

Simon_no1, Så länge klimatbluffen har luft under vingarna är en diesel mer "miljövänlig" än en hybrid. Skrämmande!

#14
2013-09-25 16:49

Det är märkligt att bilen får ha dragkrok i Norge men inte här. Dock med begränsad vikt. Men många kanske skulle klara sig med detta att köra till tippen/miljöstation med diverse skräp på en släpkärra.

http://www.dinside.no/918735/toyota-auris-touring-sports-provekjort

#15
2013-09-25 17:32

Nu är inte bara vår miljö havsnivåer som kan höjas över tid, utan också vår hälsa i tätorten där vi bor och då är dieselbilen inte någon höjdare. Dieselbilen måste ha en förbrukning som är 14 % lägre än motsvarande bensindrivna bil för att ha samma utsläpp av CO2 enligt vår Energimyndighet och det är en gas som inte direkt dör av men kväveoxiderna är inte lika nyttiga för oss läser man här.
"Tyvärr släppar en dessa dieselbilar dock ut mellan 10 och 40 gånger mer kväveoxid än en hybrid (el/bensinbil) - något som är direkt hälsofarligt för bland andra astmatiker, allergiker och barn."
Att en del sedan tycker att det är ett problem med dubbla drivlinor i en bil när det framför allt är bränslet som står för praktiskt taget all miljöpåverkan under en bils livstid verkar inte alla ha läst. Vikten på bilen och återvinningen spelar även in i miljöpåverkan med våra bilar men enligt Energimyndigheten i USA så är huvuddelen av miljöpåverkan under bilens livslängd bränsleförbrukningen, men dom kanske har fel i det påståendet.
Så här tycker EU att utsläppen fördelar sig.
http://www.eea.europa.eu/data-and-maps/figures/life-cycle-analysis-of-passenger-cars/figure-4.2-term-2009/Figure%204.2%20TERM%202009.eps.75dpi.gif/download

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.