Bild
Nästa artikel
Formerna på Toyota Auris har vässats, bland annat med nya LED-ljus.

Provkörning: Toyota Auris (2015)

Provkörning

Toyotas mellanklassare Auris har fått autobroms och snyggare interiör för att hålla konkurrenterna i golfklassen bakom sig. Det hela handlar dock om en mycket lätt ansiktslyftning.

Trots att det knappt gått 2,5 år sedan Toyota presenterade den senaste generationen av sin mellan-klassbil Auris är det redan dags för en ansiktslyftning. Bland annat är det omvärldens krav på aktiva säkerhetssystem med autobroms som tvingat fram den tidiga uppgraderingen.

Liksom storasyster Avensis kommer Auris med autobroms som standard. Systemet kallas ”Toyota Safety Sense” och arbetar i hastighetsintervallet 10–80 km/tim. Skulle bilen upptäcka ett hinder framför sig och farten understiger 30 km/tim, hinner den bromsa till stopp och därmed undvika en olycka.

Just att Toyota Safety Sense är aktivt i de fartområden som är aktuella i normal stadstrafik är extra betydelsefullt. Här är påkörningsolyckorna vanligast och följdverkningarna, bland annat i form av whiplashskador, ofta svåra. Toyotas autobroms upptäcker dock inte fotgängare eller cyklister.
 
Säkerhetssystemet ska förhoppningsvis inte Auris-kunden märka av. Desto tydligare är förändringarna i interiören. Mediasystemet styrs nu av en lättanvänd sjutums pekskärm på mittkonsolen och mellan mätartavlorna sitter en 4,2 tum stor färgdisplay som bland annat ger information från färddatorn. Kvalitetskänslan är högre än tidigare och mittkonsolens Ipad-liknande design är faktiskt riktigt snygg.

Även exteriört har formerna snitsas till, både i front och akter. Bland annat tack vare nya LED-ljus.

Fjädring och styrning har uppdaterats för ”bättre åkkomfort och förarengagemang”. Av detta märks dock inte särskilt mycket. Måhända är det lite bättre vägkänsla i ratten men prioriterar du körglädje råder jag dig att leta någon annanstans.


Komforten är det emellertid inget fel på och bortsett från att hybridversionens steglösa automatlåda gör att motorn råmar osnyggt vid acceleration, går färden också tyst. I alla fall på slät asfalt.
 
Med lyftet följer
också några nya motorer. BMW levererar en stark men något rå oljebrännare på 1,6 liter och 112 hk som ersätter den tidigare tvålitersdieseln i programmet. En brist är att den nya motorn inte går att kombinera med automatlåda. Bensinturbon på 1,2 liter och 116 hk har dock Toyota konstruerat själva. Motorn går mjukt men i kombination med relativt hög utväxling krävs flitigt arbete med växelspaken för att hålla ångan uppe. 

Sammanfattningsvis är det ändå den höjda säkerhetsnivån som kommer att vara viktigast när Auris ska hitta nya kunder. De befintliga lär komma tillbaka då de ofta är väldigt nöjda. I Vi Bilägares konsumentundersökning AutoIndex placerar sig Auris bättre än konkurrenter som VW Golf, Ford Focus och Kia Cee’d.

Diskutera: Vad tycker du om Toyota Auris?
Toyota Auris Touring Sports Active 1,2T

Pris, från kr: 199 900.
Modell: Femdörrars, femsitsig kombi.
Säljstart: September.
Mått, cm: L 460/B 176/H 148.
Tjänstevikt, kg: 1 190.
Motor: Fyrcylindrig direktinsprutad bensinturbo. Volym 1 197 cm3. Max effekt 116 hk vid 5 200 v/min. Max vridmoment 185 Nm från 1 500 v/min.
Kraftverföring: Framhjulsdrift. Sexväxl. manuell låda alt. steglös CVT.
Prestanda: Toppfart 195 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 10,4 s.
Deklarerad förbrukning: 4,8 l/100 km.
CO2-utsläpp: 112 g/km.
Konkurrenter: VW Golf, Ford Focus, Kia Cee´d, Peugeot 308, Mazda 3.

Plus: Autobroms, snygg interiör, komfortabel.
Minus: Diesel går ej att få med automat, inte så körglad.

Vad nytt? Autobroms, LED-ljus och nya motoralternativ.
För vem? Den som prioriterar nytta över nöje.

Kommentarer

#1
2015-09-18 10:03

Autobroms är inte liktydigt med säkerhet och borde inte ingå I Ncaps tester.

Både du och jag kan lika gärna bli påkörda bakifrån av en tant vars bil har autobroms och hon därför slutat vara uppmärksam framåt. En dag fungerar inte autobromsen och så, medan hon ivrigt skickar sin medsyster ett SMS, så kör hon in i din rumpa.

Då hade du hellre sett säkerhetssystem som skyddar dig själv, eller hur? Autobroms är ju mest tänkt att skydda andra – men kan få motsatt effekt när föraren börjar lita till systemet.

Så fram för säkerhetssystem som skyddar MIG som förare av MIN bil. Det är vad Ncap borde testa. Inget annat.

#2
2015-09-18 10:09

Vem köper Golf när man får denna skönhet i hybridkostym och bekymmersfritt bilägande för 200k...?

#3
2015-09-18 10:11

Autobroms = hög säkerhet

#4
2015-09-18 10:24

Synd att man inte testade 1,2t med CVT-automaten, hade varit intressant att höra lite intryck om det, tror det kan vara en klockren kombo.

#5
2015-09-18 10:34

Leifer - om man inte behöver dragkapacitet så skulle jag nog personligen tycka att 1,2T med CVT ligger alltför nära HSD prismässigt för att vara intressant... Har inte kollat prislistan men gissningsvis borde prisskillnaden ligga runt 10.000 kr och då skulle jag personligen valt HSD-drivlinan.
Dagens skitväder gör nog att det blir en tur till Toyota-affären för en provkörning känns det som ..:)

#6
2015-09-18 10:38

Nej Antifeministen: Autobromsen skyddar både dig själv som andra. Andra genom minskad frekvens av nackskador (i första hand). Dig själv genom både minskade nackskador (lägre hastighet vid kollision) och andra skador kopplade till sammanstötningen.

Det man vet är att en reducerad kollisionshastighet om 10 km/h (i genomsnitt) medför en minskning med antalet döda med 50% och antalet allvarligt skadade med 39%. Det är nära i klass med bilbältet och krockkuddarna. Tycker Antifeministen att även krockkuddar och bilbälten skall plockas bort ur testerna?

Angående att lita på bromsen är det inget man gör. De allra flesta förare märker aldrig av autobromsen på ett liknande sätt som man utnyttjar ESP, ABS eller dubbdäck. Bromsen griper nämligen in så sent och med sådan kraft att man lätt får skrämselhicka. Jag rekommenderar dig att gå en kurs och pröva på hur den verkligen fungerar. På så vis slipper du gissa och kan istället lägga kraft på att sprida korrekt information baserad på praktisk erfarenhet.

MVH AL

#8
2015-09-18 10:43

Spännande med Toyotaturbo,vad blir förbrukningen mot spec.
Autobroms o div.system borde kanske mest korrekt få poäng vid sidan av" bilen", i en egen kategori.

#9
2015-09-18 10:44

Pi, om du testar 1,2T med CVT så vore det kul om du skrev nåt här! :)

c k, tycker du överdriver, Auris ser helt ok ut och driftkvalitén är ledande, särskilt med HSD.

#10
2015-09-18 10:58

Ingen Toyota-fan , men tycker nog att Aurisen ser bra ut i fejset, även interiört ser det modernare ut, bra där Toyota! Uppdatering av säkerhetssystemen är också välkommet och som AL säger inget man någonsin vill uppleva live (har testat i en testsituation - skit-i-byxan-varning på den!!)

#11
2015-09-18 11:31

Ck har fel som vanligt. Köp en Golf och tillbringa en månad på verkstad första året. Andra året kommer galvsläpp och växellådsras...

#14
2015-09-18 13:07

c k, köp senaste nummret av Auto Motor & Sport! Deras läsundersökning med kvalitet och verkstäder pekar på att VW är medelmåttigt när det gäller kvalitet och dom är lite förvånade över att märket säljer så bra med tanke på det. Folk har alltså en övertro i allmänhet om kvalitén på VW och när bilarna går sönder tycks man tro att det är helt normalt och att det inte finns nåt bättre. Med det sagt tror jag VW har ryckt upp sig en del dom senaste åren. Fler svenskar borde upptäcka Auris (tidigare kallad Corolla) som ett alternativ till Golf alltså.

#15
2015-09-18 13:07

Ja du Leif: Vi har tidigare diskuterat hur man mäter upp relationer i populationen (och framförallt skillnader mellan olika resultat och bilmärken) och med vilken precision.
http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/?RequiredFields=Statistik...

MVH AL

#16
2015-09-18 14:10

Toyota är erkänt duktiga på att bygga driftsäkra bilar, inget snack om den saken.

Men nu är det ju så att inte alla har driftsäkerhet som första kriterium när det kommer till nybilsköp, så det är inte konstigt alls att den för somliga så förhatliga Golfen säljer så bra, en bil som är bra på mycket men kanske inte bäst på något...

#17
2015-09-18 14:34

GOLF.
Att stor försäljning och hög popularitet inte behöver ha någonting överhuvudtaget att göra med om bilen är bra eller dålig bevisas med överväldigande tydlighet av VW med typ 1, degklumpen.

En av väldens mest sålda modeller och samtidigt enligt ett stort antal bilexperter troligen den absolut sämsta bil som någonsin har existerat.

Detta utraderar argumentet att hög försäljning är lika med väldigt bra bil.
Så enkelt är det inte.

#18
2015-09-18 14:51

"En av väldens mest sålda modeller och samtidigt enligt ett stort antal bilexperter troligen den absolut sämsta bil som någonsin har existerat."

Källa på det? Eller vilka är dessa påstådda "experter"? Definiera gärna!

MVH AL

#19
2015-09-18 15:16

Jag undrar också vilka experter som anser att Golf typ 1 är den absolut sämsta bilen som existerat ?
Golf brukar snarast räknas in som greatest of all time.
Men åter till ämnet, bra att man kan få LED-strålkastare och autobroms till Aurisen. Hur är det med adaptiv farthållare ?

#21
2015-09-18 16:53

c k, helt klar med dig där och att VW förmodligen lyckats bättre med Golf än vad Toyota gjort med Auris på många sätt. En sak jag exempelvis berömt VW för är deras små bensinturbomotorer, som är klart trevliga att köra (om än inte så hållbara alltid). Nu har ju äntligen Auris fått en liten bensinturbo så det blir spännande att se hur väl den kommer tas emot. Sen tror jag det behövs en ny generation Auris om den ska kunna konkurrera fullt ut med Golf på alla områden.

#23
2015-09-18 17:11

Beställde en idag, byter från Avensis 2014.
Blev HSD.

#24
2015-09-18 17:13

c k, jo nog kan designen på Toyota förbättras men tänk hur Auris, eller då kallad Corolla, såg ut innan den nya modellen kom 2003! Och är VW så snygga? Snarare ganska alldagliga och anonyma överlag. Just nu verkar dock Toyota ha mest problem med fronten, fattar inte riktigt hur man tänkte där och nya Avensis är ännu värre.

#25
2015-09-18 18:21

Tja duger Bosse Bildoktorn för att ta den största kändisen i raden?
Även om han nöjer sig med att säg att det är den dummaste byggda och konstruerade bilen.
En frågan om hur grovt språk man vågar ta till.
En annan som skrivit en hel bok om det är en engelsk journalist Richard Porter.

Förövrigt är det nyfiket att få höra om någon kan lista ett antal punkter som gör VW typ1 till världens bästa bil?
Eftersom vissa menar att den som säljer mest är bäst måste den vara världens bästa bil och i så fall måste det kunna motiveras vad det är som gör den bättre än alla andra bilar i världen?

#27
2015-09-18 18:50

c k, sa inte att den är ful, tycker den är hyfsat ok ändå. Även så nya Prius är ok för att vara en Prius, modellen ska ju kännas igen och sticka ut. Avensis front har jag svårast för när det gäller Toyotas modeller. Men helt klart verkar Toyota och även Lexus leta efter en egen identitet när det gäller karossdesign och ibland tar man steg bakåt istället för framåt. Jag undrar om nån fattar hur dom tänker eller varför dom gör som dom gör.

#29
2015-09-18 19:07

Vem har hävdat att VW typ 1 var världens bästa bil?
Att den blev succé handlar väl mer om att det just var en "folkvagn" en billig bil som den stora massan hade råd med, både inköp och billig att laga.
Har svårt att bedöma hur den stod sig i konkurrens med andra märken och bilar när den lanserades då det var lite före min tid. Någon annan kanske kan fylla i där.
Och varför detta hat mot Golf? Auris och Golf må vara i ungefär samma storleksklass men är 2 hyfsat olika bilar där man prioriterat olika saker.
Har man bara skit att säga om ett bilmärke eller modell är jag rätt säker på att man aldrig varit i närheten av den.

#30
2015-09-18 19:30

Det här "kriget" mellan VW och Toyota verkar ungefär som att hålla på AIK, då hatar man per automatik Djurgården och tvärtom.

Ganska fånigt egentligen eftersom Golf och Auris/Corolla hör till de mest sålda bilarna genom tiderna så det är ju inte några underdogs precis som man hurrar på...

En sak som Aurislägret dock har svårt att acceptera är att Toyotas driftkvalitet inte premieras mer, det allena borde tydligen räcka till seger i varje test om man läser inläggen i ämnet.

Medans Golf-fantasterna å sin sida menar att just driftkvaliteten är det enda som Auris har att sätta emot deras premiumbyggda Golf...

Varför inte ta av sig skygglapparna och prova en Astra eller Mazda 3 istället så får man ju det bästa av två världar... :-)

#31
2015-09-18 20:04

Prestigelös, ja Golf och "Corolla" (Auris) har alltid sålt bäst och är också dom två största konkurrenterna, så det är klart att det handlar om "huvudkriget" i klassen. Men det är också två olika filosofier i hur man ska bygga bilar. Jag tycker det är intressant och det blir också en fråga vad man prioriterar. Problemet för Toyota har varit att man inte alltid lyckats förmedla fördelarna med sina bilar och i ett land som Sverige, där man har bilarna länge och gärna vill att dom ska funka länge med lite underhåll, så har Toyota inte lyckats sälja in sin fullt ut. Vårt skattesystem är inte heller särskilt gynnsamt för verkstadsbesök så även där har man mycket att tjäna på en bil som ger så lite problem som möjligt.

Logiskt tycker jag Toyota borde vara större än VW i Sverige med tanke på hur svenskar tänker kring bilar, pris och kvalitet. För mig är Toyota "det nya Volvo", funktionella folkbilar till rimliga priser som håller extremt bra och sällan ger problem. Men jag spår nu att fler och fler kommer upptäcka Toyota och därmed också fördelarna med märket (och deras verkstäder).

#32
2015-09-18 20:23

leifer
Toyota har sedan sjuttiotalet hållit en hög driftskvalitet så jag tror svensken i allmänhet är väl medveten om detta faktum.

I dagens samhälle med en välbeställd medelklass och där yta spelar en stor roll så passar Golfen in bra, likaså Audi A3 och BMW:s 1-serie.

På samma sätt som iPhone lyckas kränga överprisade mobiler i massor när det finns minst lika bra Androidlurar till ett lägre pris.

Underskatta inte behovet av att bräcka grannen... :-)

Men jag tror som du att Auris är på gång igen efter Toyotas "fadäs" med att byta bort det väl inpräntade Corolla namnet.

#33
2015-09-18 21:13

Den där dumma iPhone jämförelsen igen...
De senaste androidlurarna är DYRARE än iPhone.

Det finns inget motsatsförhållande, båda lurarna är fantastiska på sitt sätt, precis som bilar, det handlar om tycke och smak!
Det är väl fantastiskt att vi har så mycket att välja på och att tillverkarna triggar varandra till ständig förbättring.

#34
2015-09-18 21:18

Leifer - du kan läsa i Forumtråden (om nya Auris) om mina reflektioner runt min provkörning av nya Auris 1,2T 5D (manuell) idag och för direkt jämförelse så provade jag också motsvarande Golf idag. Och efter dessa provturer är jag inte lika förvånad som du att Golf säljer mera än Auris i Sverige... Även om jag innan provkörningen hade hoppats att nya Auris 1,2T skulle kunna vara min nästa bil.

#35
2015-09-18 22:29

Pi, ok, måste erkänna att jag hade hoppats på mera vad gäller 1,2t, suck. Kamkedjan är i alla fall bättre än VWs kamrem ur driftsynpunkt.

Prestigelös, tycker Toyota utvecklas mycket nu vad gäller köregenskaper och upplevd kvalitet. Återstår att se hur långt man kan komma. För mig är konkurrensfördelen gentemot VW, främst HSD. Det är nånting VW inte har. Tänker man sig att nästa generation Auris kommer har den HSD-teknik som nu presenterats för Prius gen4 så tror jag ännu mer på Auris som ett alternativ till Golf. Toyota behöver också fixa till en snål dieselmotor med automat. Vad gäller historiken med Corolla, visst känner folk till att dom var driftsäkra men å andra sidan fick dom ju dåligt rykte i att dom inte höll riktigt länge, att rosten tog dom och att grejorna la av helt efter ett visst antal mil. Christer Glenning i trafikmagasinet körde väl med det snackade om japanska bilar överhuvudtaget och "lärde" svenska folket detta.

Vad gäller att vara inne så finns också en motsatt trend bland ungdomar vad gäller bilar, en där man bara vill ha en bil för att ta sig från A till B, statusjakten om bilar kan mycket väl vara större hos den äldre delen av befolkningen.

#36
2015-09-18 22:47

Vi tycker olika och har olika erfarenhet. Om jag skulle överväga en Toyota vid nästa bilköp så måste design, körupplevelse och utrymmen tilltala mig-inte övertygelsen om att den har en överlägsen teknisk kvalitet som Toyotafanatiker tror. Min erfarenhet är att Toyota går sönder ungefär lika mycket som andra bilmärken. En av mina bästa vänner blev ståendes i Skövde med en rasad automatlåda på sin Corolla Verso 1 år gammal år 2006, Morsans 2 Corollor har inte varit felfria, hon har fått byta slitdetaljer tidigt, på senaste Corollan årsm 2005: bromsbelägg vid 6000 mil, sönderrostad ljuddämpare vid 7500 mil-jag har inte bytt ljuddämpare sen 90 talet på mina olika bilar genom åren trots dubbla körsträckan och närmare 20000 mil på en bil.

#37
2015-09-18 22:58

Stefan Eriksson, eftersom problemfrihet är ett tungt argument att välja Toyota så är det också nåt man gärna lyfter, dvs märket är klart bättre där än t.ex. VW. Ljuddämpare var dåligt på många bilar förr (exempelvis Volvo 940) och vanligt byte på Speedy och liknande firmor, inte bara Toyota. Numera har dock även Toyota avgassystem som håller mycket länge. Vad har morsan din bytt i övrigt på Corollorna?

#38
2015-09-19 07:54

Kommer inte titta på bilen.
Tittade på utrustningslistan. Det går inte att få något annat än halogen på bilen om man inte väljer dyraste utrustningen. wtf? Ska man prata säkerhet så är väl det viktigaste vad man ser framför sig nattetid? Sedan jag fick xenon på min första bil för snart nio år sen så har jag vägrat allt som heter halogen. Det är som natt och dag. Ljusbilden är så sjukt mycket bättre med xenon och led.

#39
2015-09-19 08:56

Bilar med Halogen kan ha bättre ljus än både LED och Xenon så det är inget bra argument.
Xenon är dyrt och kommer troligen försvinna till förmån för LED, betala 12000:- extra på active plus så får du LED eller välj Execitive.

#41
2015-09-19 10:24

@Leifer
"Kamkedjan är i alla fall bättre än VWs kamrem ur driftsynpunkt"
Det beror nog helt på hur man konstruerat motorn och kamkedjan, att det är kamkedja är knappast någon garanti för driftsäkerhet.

Något jag har lite svårt för interiört på många bilar är när man inte är konsekvent i designen. Visst det är petitesser kanske men ta fläktutblåsen som exempel. På sidorna är dom runda lite som på Audi eller Mini och i mitten har man tryckt dit 2 st fyrkantiga utblås. Får lite Volvo V40 vibbar där fläktutblåsen också ser ut att vara en nödlösning och förstör hela utseendet på mittkonsolen.
Något denna bil delar med Tyskarna är den trista paletten av färger man kan välja (den blåa på bild här är nog den snyggaste av det som finns). Hade varit kul att se åtminstone en kul/galen färg som option.

#42
2015-09-19 12:02

Det är bara att läsa Vi bilägares tester dessutom skrev jag att halogen KAN vara bättre än Xenon och LED.
Alla varianter har förekommit i testerna.

#43
2015-09-19 12:27

Som vanligt har vi bilägare riktigt dåliga bilder, små, mörka och gryniga - varför är det alltid så?
Överraskande nog är den nya inredningen och panelen inte alls så tokig i intryck.
Visst skulle det fungera som alternativ till Golf, fast inte med BMW motor.
Förtroendet för Toyota är ju inte som det var före 2008 men förtroende för VW kan man ju absolut inte ha heller.
Skillnaden är att VW fuskar medvetet och systematiskt, (tydligen också med hjälp av sofistikerad teknologi enligt nya amerikanska rapporter) för att öka sin vinst och öka försäljningen genom att lura människor att tro att VW är bäst, medan Toyota bara klantat sig oavsiktligt genom slarv, det är en ganska tydlig skillnad.

#44
2015-09-19 20:10

Skönhet ligger i betraktarens ögon brukar man ju säga och somliga tycks inte gilla Toyotas formspråk. Själv tycker jag att VW har tråkig design och att Auris är betydligt fräsigare att titta på. När vi köpte Auris Sports combi för ett år sen var det delvis för att min fru ville ha den här bilen för att den var så snygg och så lättkörd. Jag såg den här uppdaterade utgåvan på Nolia mässan i Umeå i början av augusti och tyckte den var ett lyft inredningsmässigt även om jag inte är överförtjust över pekskärmar till allt. Man fick inte provköra den då, men noterade att den även nu hade de bedrövliga 17" Dunlopdäcken på Executive modellen. De är den enda klagomål jag har på bilen, fruktansvärt stötiga och bullriga vilket skulle kunna få en att köpa en lägre utrustningsnivå och få betydligt trevligare 16" däck.

#45
2015-09-20 12:30

Antifeministen skriver ett inlägg som är sanslöst i all sin okunnighet. Tack och lov rättar AL till det hela.
N-iklas häver ur sig ett omdöme som starkt kan ifrågasättas. Vilket AL gör.
Däremot håller jag med N-iklas om att VW typ 1 sannerligen inte var världens bästa bil - vilket VW själva kom underfund med och släppte den radikalt annorlunda Golf.

Jag är medveten om att Toyota bygger generellt pålitliga bilar men lyckas aldrig riktigt med designen. (Jo, det finns några sportigare varianter lågt tillbaka i tiden.) Framförallt är det fronterna som sett bedrövliga ut. Nu har de visserligen lyckats få bort den där tapirnäsan som emblemet tidigare hängde i men de har fortfarande något tillknölat och svullet över nyllet. Interiören funkar säkert OK, det brukar den göra, men linjemässigt spretar det åt alla möjliga håll. Hur denna är att köra vet jag inte, men tidigare har de varit lättkörda men inte roliga.
Jag tycker faktiskt att Golf är avsevärt snyggare med sina väl sammanhållna linjer, men viktigare är att den rent funktionellt är mer genomtänkt och dessutom rolig att köra.

Jag kan mycket väl förstå dem som köper en Auris men det ska mycket till om jag ska omvändas.

#47
2015-09-20 15:06

Alla bilar har sina förtjänster. Sedan vad man väljer är en smaksak, men även utefter vad man behöver, vad man vill betala och dylikt.

Jag tror att Auris är en alldeles förträfflig bil på många sätt, personligen skulle jag inte köpa en, men det är min åsikt. Endera är vi alla som hänger här på vibilägare bortskämda med nya och moderna bilar.

Men att säga att en ny Auris är sämre än en Volvo 850 eller tidig Audi A6 visar bara på ett väldigt naivt och synsätt.

Ta min faster till exempel. Hon stånkar runt i en Ford Focus från 2006, lilla etanolmotorn, snikmodell.
För henne skulle en ny Auris vara toppnotch i jämförelse. Det jag vill säga är, att allt beror på vad man jämför med. Men Auris är inte på något sätt en dålig bil, den faller mig inte i smaken bara.

#48
2015-09-20 16:10

@107Carlsson, nog kan du köpa en dyrare paket och få dom mindre hjulen! Är ju dyrare med dom större fälgarna och dom bredare däcken så det är klart du kan få nåt som är billigare, kanske till och med lite rabatt. Grejen är ju att många vill ha dom snyggare större fälgarna!

Har du redan köpt och är missnöjd så är det lätt att byta dom på blocket eller så, jag har själv prövat det och fick många bytesförslag. Så absolut inga problem att byta "ner sig". Håller också med om att 16" är trevligast för komfort till Auris, samma gäller Prius. Visst är 17" snyggare men då förlorar man i komfort liksom att man även får räkna med lite högre förbrukning.

@Roy, nästa generation Auris med nästa generation HSD (den som presenteras nu i nya Prius 2016) kan nog omvända även dig! :) Men redan idag är Auris kombi med HSD en mycket trevlig bränslesnål lättkörd bil och dessutom enormt hållbar och driftsäker, ändå inte så dyr. Man liksom flyter fram med HSD i trafiken, riktigt trevlig och rätt unik körupplevelse som är klart avstressande!

#49
2015-09-20 18:17

Tyvärr måste man välja 17" för att få många komfortfunktioner.

#50
2015-09-20 19:15

junkers, om du pratar med en säljare så kan du säkert välja dyrare paketen men ändå få 16" hjul till det, det är jag helt övertygad om eftersom 17" fälg och däck är dyrare. Det var min poäng.

#51
2015-09-20 19:22

Klart man kan men är övertygad att det blir dyrare eftersom den lokala handlaren måste lösa det. Paketen o prislistan går inte att kombinera hur som helst.

#52
2015-09-20 20:30

junkers, låter osannolikt att det skulle bli dyrare då det är frågan om billigare fälg och däck. Och det handlar ju också om att gå kunder till mötes. Vill man köpa en ny bil, och dessutom vill betala för extra utrustningspaket men samtidigt vill ha dom billigare hjulen, så är jag i alla fall övertygad om att det går att fixa utan extra avgift.

#56
2015-09-21 18:31

CK:
Den är beställd i Vänersborg och preliminär leverans i mars-april.

#57
2015-09-22 13:30

Mustangsnack i Toyotatråden..
Angående acceleration och Toyota,få som köper Toyota kommer aldrig att nyttja ens det som finns.
0-100 på Nivatid hade aldrig ens kommenterats som en nackdel i Toyotatest.

#58
2015-09-22 18:46

0-50 är den snabbare än många som gör 0-100 under 8s

#59
2015-09-22 19:36

junkers, ja det är bra att påpeka liksom att motorn driver på hela tiden i och med CVT-lådan som ju aldrig behöver växla. Även när man ska in i en rondell i tät trafik så känns bilen trygg, man litar på att den kommer iväg direkt och utan att hacka till! Dessutom extremt lättkörd.

Finns det nån bil/drivlina som folk har så felaktiga uppfattningar om som Prius/HSD? Alltså dom som inte äger en sån själva.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.