Bild
Nästa artikel

Provkörning: Toyota Auris (2013)

Provkörning

Toyota har inte hållit igen när man skapat generation två av sin golfklassare Auris. Såväl utseende som teknik har uppgraderats rejält. Mycket är lyckat, annat inte.

Det har onekligen hänt mycket med Toyota Auris generation två. Tuffare utseende, fem centimeter lägre kaross, nya proportioner, annan viktfördelning, lägre tyngdpunkt och modifierade hjulupphängningar fram och bak.

Ändringarna ska svara mot Toyotachefen Akio Toyodas vilja att märkets bilar inte bara ska ha hög kvalitet och sin berömda driftsäkerhet utan också vara mer tilltalande visuellt och att köra. Där har det ju ofta saknats en del jämfört med konkurrenterna.

Bruno Reinke, ansvarig för området ”Vehicle Performance”, är den förste att erkänna detta när jag talar med honom vid provkörningen i Lissabon, men han säger också att nya Auris närmat sig konkurrenter som VW Golf och, kanske framför allt enligt Reinke, Ford Focus när det gäller tillfredsställande körupplevelse.

Auris arkitektur med axelavstånd 260 centimeter är hur som helst oförändrad och bilen byggs även i fortsättningen i Burnaston, England. Ingenjörerna har arbetat mycket med kritiska infästningar för hjulupphängningar, bussningar, tyngdpunkter och annat som påverkar köregenskaperna i positiv riktning. Framför allt har karossens böj- och vridstyvhet ökat.

Liksom i nya VW Golf finns olika bakvagnsupphängningar i Auris, beroende på version. Bensinaren med 1,33-motor och 1,4-dieseln får torsionsbakaxel, övriga versioner delad bakvagn.


Fjädringen är sänkt en centimeter och att den lägre tyngdpunkten har gett Auris mindre krängning märks direkt. Det känns också att bilen är lite lättare än förr, det handlar om cirka 50 kg men jag får intryck av att det är mer. Nya Auris utstrålar ”lågkalori” under körningen, fast på ett tilltalande sätt.

Toyota tror att fördelningen av motortyper bensin/diesel/hybrid blir cirka en tredjedel var. Jag provar 1,6-bensinaren som fått variabel höjdjustering för ventilerna på insugssidan och 132 hk. En riktigt rapp maskin som passar väl i Mr. Toyodas önskan men det gäller att varva ordentligt för att få ut effekten.

Luftmotståndsvärdet har slipats till cW 0,28 och den för förbrukningen mer kritiska tvärsnittsytan har sjunkit från 0,67 till 0,61.

Genomsnittligt över hela Aurisutbudet har förbrukningen sjunkit med 13 procent, med hybridversionen som den allra effektivaste: CO2-utsläppet är bara 87 g/km. Jag körde även den versionen en sväng och dess körkaraktär har blivit klart smidigare än tidigare, men motorns råmande under fullgas har man inte rått på. Ny batteriplacering under baksätet har medgivit lika stort bagageutrymme som i övriga modeller. Grundpriset för hybriden börjar på måttliga cirka 215 000 kronor.

Inredningen och framför allt instrumentpanelen är kraftigt förändrad jämfört med den gamla modellens. Stor vikt har lagts vid de ”sensoriska kvaliteterna” i kupén; varhelst fingarna löper känns materialen mjuka och inbjudande. Detaljer och sömmar etc. är noggrant utförda och allt utstrålar den typiskt asiatiska ”friktionsfrihet” man vant sig vid. Reglagen är lätta att hitta och det finns ingenting som kärvar det minsta.

Det är bara ett fel: designen är snudd på 1980-tal. I förra Auris rådde ett överflöd av kurvor och bågar, här är det platt, brett och oinspirerat. Det är till och med så att jag retar upp mig på digitalklockans uråldriga utseende. Måhända en anmärkning i marginalen, men instrumentpanelen är trots allt det föraren ser nästan jämt och det här känns inte som 2013. Mittpartiets infotainmentsystem ser billigt ut, asymmetriskt inramat av aluminiumplast och med en väldigt liten skärm för navigationsutrustningen.

Nå, Auriskunderna bryr sig antagligen mer om ekonomi. Priserna är konkurrenskraftiga och det blir tre utrustningsversioner, Active, Style och Comfort, där till och med den enklaste har en så bra detalj som backningskamera. Längre fram kommer också en kombi, även som hybrid. Det saknades i förra generationen, ett uppenbart missgrepp.

Helheten är typiskt Toyota. Man är antagligen bäst i världen på att bygga bilar som väldigt sällan är de allra bästa – men nya Auris är i alla fall bra mycket bättre än förr och en fullkomligt tillfredsställande bil för väldigt många.

Diskutera: Vad tycker du om Toyota Auris?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Toyota Auris 1,6

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Toyota Auris 1,6

PRIS, FRÅN KR: 189 900.
MODELL: Femdörrars halvkombi.
SÄLJSTART: Januari.
MÅTT, CM: L 428/B 176/H 146.
TJÄNSTEVIKT, KG: Cirka 1 350.
MOTOR: Rak 4-cylindrig tvärställd, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler/cylinder. Volym 1 598 cm3. Max effekt 132 hk (97 kW) vid 6 400 v/min. Max vridmoment 160 Nm vid 4 400 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift, sexväxlad manuell låda alt. steglös automat.
PRESTANDA: 0–100 km/tim 10 s. Toppfart 200 km/tim.
FÖRBRUKNING: 5,9 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 138 g/km.
KONKURRENTER: VW Golf, Kia Cee’d, Hyundai i30, Ford Focus, Opel Astra, Citroën C4 med flera.

VAD NYTT? Helt ny karossdesign, vässat chassi.
FÖR VEM? För nästan vem som helst.

PLUS: Smidig i allt, trevligare att köra än förra modellen, kombiversion på gång.
MINUS: Dålig segdragning i 1,6-motorn, trist förarmiljö.

Kommentarer

#1
2013-01-11 10:11

"Det är bara ett fel: designen är snudd på 1980-tal. I förra Auris rådde ett överflöd av kurvor och bågar, här är det platt, brett och oinspirerat. Det är till och med så att jag retar upp mig på digitalklockans uråldriga utseende. Måhända en anmärkning i marginalen, men instrumentpanelen är trots allt det föraren ser nästan jämt och det här känns inte som 2013. Mittpartiets infotainmentsystem ser billigt ut, asymmetriskt inramat av aluminiumplast och med en väldigt liten skärm för navigationsutrustningen."

"Toyota har gjort ett styvt jobb med att förfina ytfinish och känsla i kupén till nya Auris, synd bara att instrumentpanelen – om än funktionell – blev så rörig och trist att titta på."

Asiatiskt, helt enkelt. Om man inte det minsta bryr sig om det estetiska med en bil är en sådan här bil antagligen helt ok - men inte för oss som ställer krav på utförandet. Men exteriört är den här bilen supersnygg - fast då med den nya Lexusen på näthinnan som jämförelseobjekt ...

#2
2013-01-11 10:19

En ända undran, väldigt liten skärm till navigering....??? Den är ju betydligt större än alla de vanliga navigatorerna man kan köpa löst, hur kan det bli väldigt liten...?

Personligen har jag inte kommit överens med designen ännu utan måste nog vänja mig lite.......

Var och kollade på den igår och den är okej rakt framifrån och snett bakifrån där jag tycker den är som sportigast, däremot när man står från sidan fram så sticker frontens spetsighet ut.....

Fast man kan inte anklaga dom för att fega precis.....:)

#3
2013-01-11 11:04

Den här tycker jag är snyggare än den gamla Auris. Skönt att dom fått bort den lilla rutan vid a-stolpens början, den tyckte jag ful och irriterande. Fronten gör sig mycket bättre med en mindre framträdande grill. Det enda är dom små positionsljusen som jag inte riktigt vant mig vid än. Inredningen har väl aldrig varit prioriterat av Toyota så den är väl som den alltid har varit.

#4
2013-01-11 11:07

Från sidan och framifrån, ok men inte mer. Bakifrån?? Ser ju ut att redan vara krockad! Lite som första Hyundai Santa Fé som såg ut som hela sidan var tillbucklad redan från fabrik... inredningen har fått ett klart lyft från den förra, bra att de gjort sig av med den konstiga silverfärgade svulsten mellan framstolarna, klockan ser ut som den som satt i Ford Escort 1990...

#5
2013-01-11 11:18

Karossen ser ganska så bra ut men kupèn ser riktigt billig och plastig ut... Gör om gör rätt!!

#6
2013-01-11 11:21

Det här är en alldaglig bil som ska tilltala miljontals människor som räknar med ett bekymmersfritt ägande och då blir designen därefter, alldaglig så att den inte retar upp och stöter bort några presumtiva kunder.

#7
2013-01-11 11:25

Den ser lite lätt abstrakt ut från sidan, med sitt enorma överhäng. Jag kan inte minnas att jag sett en modern bil med (i proportion) större överhäng. Om bilderna stämmer, så har den ca 50 cm större överhäng än en A4 (som är en större bil och med motorn på längden). Och en A4 har stort överhäng.... Undrar vad som finns framför framhjulen och i så fall varför.

Men visst, den ser väl OK ut i övrigt och är säkert en riktigt bra bil.

#8
2013-01-11 12:09

Den yttre designen gillar jag, den är snyggare än nya Golf.
Interiören ser däremot inte ut som 2013, den ger ett lite "daterat" intryck, men det skulle man kanske kunna leva med om bilen i övrigt är trevlig att köra.
Mycket hänger förstås på priset, En asiat måste vara billigare än Golf för att köparna i denna storlekklassen skall överväga att köpa den eftersom Golf fortfarande är måttstocken i denna klassen.

#9
2013-01-11 16:06

Överhänget fram är nog för att kunna göra de där stora hålen längst ut på stötfångaren ...
Hade det inte varit för ... just de stora hålen skulle den, totalt sett, se bra ut.

#10
2013-01-11 17:52

Inredningen i 80-talsstil betyder att denna bil går fetbort från min lista, lite synd för utsidan börjar bli bra.

Det är en väldigt liten skärm på en bil som presenteras som helt ny 2013. Jämför tex nya Golf\Leon\Octavia.

#11
2013-01-11 18:40

Fronten har för vassa linjer för att tilltala mig. Inredningen är just passé. Anno 80-talet. Att det ska vara så svårt för japaner och andra asiater att göra snygga tidlösa bilar. Nya golfen är tusen gånger snyggare både inuti och utanpå. Men det jag ogillar mest är att även Toyota faller för att sänka markfrigången. Synd att sportegenskaper ska leta sig in hos vardagsbilar. Vardagsbilar måste ändå vara praktiska. Ligger det t ex en snökoka på vägen så måste det gå att gränsla den utan att den dunkar i under på bilen.

Vad gäller sänkt förbrukning jämfört med tidigare modell vore siffror som anger snittförbrukningen baserade på antal producerade motoralternativ mer intressant. Det är ändå det som avspeglas i miljön i praktiken. Har de en snål motor som inte säljer i många exemplar så spelar det inte så stor roll att den finns, för miljöns skull. En snål motor ska inte bara stilla samvetet utan även totala utsläppen och det kan den bara göra om den säljs i stor andel av produktionen. Först med hänsyn till detta är det intressant att jämföra med snittet på tidigare modell.

#12
2013-01-11 19:05

Det här med höjden är väl ändå höjden !
Jag gillar lite högre bilar.
Men flera nya modeller som kommit nu är lägre än sina föregångare.
Gäller också nya Golfen, tyvärr.

#13
2013-01-11 19:32

Personligen, så har jag inga intressanta reflektioner att tillföra. Dock är det lite synd om lilla Toyota, att dom inte håller sej med en inredningsdesigner av P-Pärs caliber. Då skulle dom säkert sälja en och annan bil.

#14
2013-01-12 03:41

Instämmer i en del som skrivits, mest då Thommys.
Skönt att de äntligen gått ifrån tapirnäsan i fronten, men helt lyckat är det ändå inte. För tillknölat
Överhänget är väl inte värre än det på Peugeot 407, men det var ju också i mesta laget.

I interiören har man försökt sig på personlighet med lite sneda vinklar här och där men ändå inte fått till det.
Det går att ha en neutralt saklig inredning utan att det känns daterat. Titta i nya Golf.

"Mätarna är lätta att läsa av."
Det hade inte skrivits för några år sen, utan då hade man klagat på de skelögt placerade mätarna.
Jag har heller aldrig förstått vad det är för lättläst med radiellt vinklade siffror. Det är inte heller någon fördel att de två andra mätarna går moturs till sina maxlägen.
Jag har skrivit det förut - när logiken och vanan hamnar på kollisionskurs så går det obevekligen fel emellanåt. Ofta utan att användaren förstår eller ens reflekterar över sitt misstag.

#15
2013-01-12 08:27

Nåt som på ett negativt sätt skiljer nuvarande Auris mot övriga Toyota-modeller jag har erfarenhet av, är att den fort kändes skraltig. (T.ex. en 1 år gammal hyrbil och provbilen på Toyota-center) Bl.a. Seat Ibiza och Fiat Punto har gett mej samma upplevelse av snabbt förfall. Hoppas detta är förbättrat.

#16
2013-01-12 11:01

Men hur är/blir rostskydd och körglädje? Kanske kan de ta hjälp av någon europeisk biltillverkare och rädda upp det hela.... :)

#17
2013-01-12 13:22

junkers, du borde läst på lite, Golf har en 5,8" skärm standard medans Auris har 6,1"

#18
2013-01-12 17:01

Är väl blind kanske men det ser ju för j....ligt ut i nya Auris:
http://www.toyota.se/Images/toyota-auris-coming-soon-2013-exterior-tme-014-full_tcm287-1166470.jpg

Golf:
http://img.netcarshow.com/Volkswagen-Golf_2013_1600x1200_wallpaper_34.jpg

8" skärm är det i golfen med navigation.

01 Navigation Discover Pro
Detta är vårt toppsystem med en 8" pekskärm
i färg där du med smartphone-logik intuitivt
styr radio-, media- och navigationsfunktioner.
Du hittar USB-uttag och AUX-in framför växelväljaren,
dubbla SD-kortläsare i handskfacket,
8 högtalare (4 fram/4 bak) och en maximal
uteffekt på 4 x 20 W. På skärmen visas titelåtergivning
när du spelar upp mp3-, WMAoch
AAC-filer från SD-kort. Dessutom finns
möjlighet till fotovisning av bilder i jpeg- och
png-format, lagring av musik inklusive
Gracenote-data m m i ett SSD-minne på 10 GB;
jukebox-funktion och audiostreaming (A2DP)
via Bluetooth handsfree.
DVD-spelaren i handskfacket kan spela film
i AVI-, MPEG-, DivX- och H.264-filer från
SD-kort, USB-minne eller DVD, samt visa DVDvideo
eller Video Podcast (avaktiveras i hastigheter
över 6 km/h).
Status för mobiltelefon och yttertemperatur
visas på skärmen, och i en särskild ”Bil-meny”
visas bränsleförbrukning, körtid, körsträcka
sedan start m m.
Navigationssystemet, med svenska menytexter,
svenskt tal och röststyrning, visar kartor i
2D/3D (Citykartor visas i 3D) med möjlighet till
personliga ”points of interest”, och 3 möjliga
alternativa färdvägar som kan lagras enligt
snabbaste, kortaste eller mest ekonomiska väg.
Navigationsdata finns laddat på SD-kort och
3 års fri uppdatering av navigationsdata
kommer
att finnas tillgänglig för nerladdning
på SD-kort en gång om året.

#19
2013-01-12 17:27

Nu när de andra börjar gå ifrån den där fula undre käften(t.ex nya Mondeo) kommer Toyota med den. Det känns som de ligger ett steg bakom i designen hela tiden.

#20
2013-01-12 20:09

Kan rapportera att i Auris fungerar pekskärmen någorlunda snabbt men i Golf är den långsam och reagerar inte så värst bra. Snyggare grafik i Auris. Auris ser bättre ut 'live' än på bilderna men instrumentbrädan är för tok högt satt och bilen fungerar inte dom som är (gissar) 185 cm eller över för taket kommer emot. Hör och häpna; Auris (Hybrid) är bättre att köra än nya Golf(!). Chassit är stabilt men döljer mycket bättre små ojämnheter. Styregenskaperna är bättre än Golf men lättare. Golf knakade i plastdelarna, Auris var knäpptyst. Smaken är som baken, jag blev igen positivt överraskad!

#21
2013-01-12 20:32

Var fick du prova dessa bilar Peugo?

#22
2013-01-12 20:51

Jes..han var väl i Lissabon och provkörde Aurisen som alla andra motorjournalister...eller....vem vet.

P.

#23
2013-01-12 22:16

"Styregenskaperna är bättre än Golf men lättare."

Nu blir även jag lite intresserad. Peugo har du verkligen kört nya Auris?

#24
2013-01-12 22:49

Japp, men inte i Sverige men ett annat land var det också är vinter ;)
Inte min bil (lite för dålig sits och körställning) men bra var den. Det var även andra svenskar som fick provköra så jag tror det kommer andra som kommenterar också.

#26
2013-01-13 02:28

Junkers, det är inte deras standarskärm, standard är 5,8"

#27
2013-01-13 09:17

Jag vet att det inte är standardskärmen. Kan du ens få navigation till Auris, det finns inte på Toyotas hemsida.

#28
2013-01-13 10:47

Peugo har säkert varit i vårat östra grannland Finland. Det är inte så svårt att bli bättre än Golf. Man ska inte lyssna så mycket på motorjournalister utan gå efter eget huvud kompletterat med hur märken klarar sig i undersökningar vad andra ägare tycker etc. Då får man reda på hur det verkligen ligger till. ;o)

#29
2013-01-13 11:14

@Peugo

Hur var insteget i Auris när du provkörde den?

Eftersom det är en populär bil bland pensionärer så är det nog viktigt. Kan man gissa att insteget var högt och bra eftersom det blev lågt i tak för längre personer?

#30
2013-01-13 14:57

Tyvärr är insteget också lågt, förstår inte varför bilen gjorts så låg i alla avseenden? Yaris är ju bättre!? Ingen bil för pensionärer, det är till 100% klart. :(

#31
2013-01-13 17:30

Shogun: Det är inte så svårt att bli bättre än Golf... innebär det att eftersom det är så lätt att göra en bättre bil än Golf att till och med Toyota klarar av det?

Man ska ej lyssna på motorjournalister säger du... *Vanligt' folk vet bättre.
Vi vet ju att Peugo i allmänhet har en viss negativ inställning till VW...så varför lyssna på honom? Sedan har vi N-iklas och inte minst du själv..

Om tester görs av motorjournalister där fakta kommer fram som skulle vara till Toyotas nackdel och VW.s fördel...är det då felaktiga fakta enligt dig???

Är det bara du som sitter inne med den enda sanningen?

Om det däremot skulle vara så(helt möjligt) att något test skulle vara till Toyotas fördel...är det då också något som är felaktigt?

Jag är övertygad om att den nya Aurisen är en alldeles utmärkt bil.
Däremot kan jag personligen inte med designen...speciellt interiört.
Det kan hända jag får en annan uppfattning IRL men går jag på bilderna så...

#32
2013-01-13 19:15

Lyssna inte på mej bara, vi har ju alla eget tycke och smak! Gå och provköra och gärna just som jag, kör bilarna på samma väg efter varandra. En sak som gör det tämligen omöjligt att jämföra är att det brukar vara skillnad när bilarna har olika varianter av tex. motor och däck. Kör man bara en modell av bilen så bör man komma ihåg detta. Motorjournalister har ofta kört toppmodellen av Golf och visst är det fint med läder och när motorn reagerar när man vill men oftast är det just då man inte kommer ihåg att känna hur bilen verkligen känns. Åtminstone har jag märkt att jag reagerar på detta vis. Varför jag hakkar ofta på VW är därför att VW anses som måttstock i Europa och jag håller definitivt inte med, men som sagt lyssna inte bara på mej för ni själva vet bäst vad som passar just er. :)

En fin bil av Toyota fastän dom inte, enligt mitt tycke, har lyckats med ergonomin för alla storlekar av chaufförer och bänkarna är ok men inte perfekta. Allmänt: Förut tyckte jag man hade mera inställningar för just sittdynan, borde få ändra vinkel på den skilt, men nu får man det ju inte ifall man inte har el-säten?

#33
2013-01-13 19:51

Peugo: Du har alldeles rätt(trodde aldrig jag skulle skriva det :-) ), vi får och ska tycka precis som vi vill. Jag går faktiskt i väntans tider...vad gäller bil alltså. Har beställt en Golf och får den förmodligen om 3-4 veckor.
Jag hoppas verkligen den uppfyller mina krav och förväntningar.
Vid/efter provkörningarna(3 st) så kände jag helt enkelt att detta var bilen för mig.
Förmodligen kommer många säga samma sak när de provkör den nya Aurisen eftersom det säkert är en utmärkt bil.

De flesta nya bilar/modeller är helt utmärkta, man ska bara hitta den som passar just sina egna behov.

#34
2013-01-13 19:56

Peter och Peugo:

Kan bara instämma!

Som jag skrivit tidigare:
Det finns vissa här på forumet som känner sig tvungna att racka ner på andras bilval och bilsmak.
Varför förstår jag inte, för huvudsaken måste väl ändå vara att bilägaren är nöjt med sitt val?
För alla tycker inte likadant, alla har inte samma prioriteringar eller värderingar, därför har inte alla likadana bilar.

#35
2013-01-13 20:26

Bilen är snygg utvändigt och har säkert sin givna kundkrets. Även insidan är helt OK, ganska sober. Är det dessutom som Peugo skriver att den är bra att köra så börjar det bli riktigt intressant.

#36
2013-01-14 00:08

Junkers, toyotas Touch & go system innehåller nästan allt du kan önska, dessutom uppgraderbart när du vill utan att behöva byta ut enheten.....

http://www.toyota.se/innovation/toyota-touch.tmex

#37
2013-01-14 02:23

Ser lite bättre ut än nuvarande. Kromlisten i fronten (andas fransk design) var väldigt lyckad. Inredingen däremot... Känns som de hämtat en del från GT86 och det är ju lite trevligt ifs, den rustika 80-talskänslan har sin charm. Men "kardantunneln" ser ut som 70-talet? Känns dessutom som bitarna inte riktigt hör ihop... Silvriga moderna handtag, dödstråkig ratt, instrumentpanel med retrodesign (lite Lexus IS200/Toyota Altezza över formerna med). Dörrhandtagen och ratten har den där silvriga kantiga designen som Nissan har i vissa bilar. Lägg där till en radiodisplay och klocka från 90-talet så är det en riktigt tidlös bil ;)

Frågan är varför man inte överförda den solida och propra känslan som utsidan ger till insdan...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.