Nästa artikel
Provkörning: Toyota Auris (2013)
Provkörning

Provkörning: Toyota Auris (2013)

Publicerad 11 januari 2013 (uppdaterad 8 maj 2014)
Toyota har inte hållit igen när man skapat generation två av sin golfklassare Auris. Såväl utseende som teknik har uppgraderats rejält. Mycket är lyckat, annat inte.

Det har onekligen hänt mycket med Toyota Auris generation två. Tuffare utseende, fem centimeter lägre kaross, nya proportioner, annan viktfördelning, lägre tyngdpunkt och modifierade hjulupphängningar fram och bak.

Ändringarna ska svara mot Toyotachefen Akio Toyodas vilja att märkets bilar inte bara ska ha hög kvalitet och sin berömda driftsäkerhet utan också vara mer tilltalande visuellt och att köra. Där har det ju ofta saknats en del jämfört med konkurrenterna.

Bruno Reinke, ansvarig för området ”Vehicle Performance”, är den förste att erkänna detta när jag talar med honom vid provkörningen i Lissabon, men han säger också att nya Auris närmat sig konkurrenter som VW Golf och, kanske framför allt enligt Reinke, Ford Focus när det gäller tillfredsställande körupplevelse.

Auris arkitektur med axelavstånd 260 centimeter är hur som helst oförändrad och bilen byggs även i fortsättningen i Burnaston, England. Ingenjörerna har arbetat mycket med kritiska infästningar för hjulupphängningar, bussningar, tyngdpunkter och annat som påverkar köregenskaperna i positiv riktning. Framför allt har karossens böj- och vridstyvhet ökat.

Liksom i nya VW Golf finns olika bakvagnsupphängningar i Auris, beroende på version. Bensinaren med 1,33-motor och 1,4-dieseln får torsionsbakaxel, övriga versioner delad bakvagn.

Fjädringen är sänkt en centimeter och att den lägre tyngdpunkten har gett Auris mindre krängning märks direkt. Det känns också att bilen är lite lättare än förr, det handlar om cirka 50 kg men jag får intryck av att det är mer. Nya Auris utstrålar ”lågkalori” under körningen, fast på ett tilltalande sätt.

Toyota tror att fördelningen av motortyper bensin/diesel/hybrid blir cirka en tredjedel var. Jag provar 1,6-bensinaren som fått variabel höjdjustering för ventilerna på insugssidan och 132 hk. En riktigt rapp maskin som passar väl i Mr. Toyodas önskan men det gäller att varva ordentligt för att få ut effekten.

Luftmotståndsvärdet har slipats till cW 0,28 och den för förbrukningen mer kritiska tvärsnittsytan har sjunkit från 0,67 till 0,61.

Genomsnittligt över hela Aurisutbudet har förbrukningen sjunkit med 13 procent, med hybridversionen som den allra effektivaste: CO2-utsläppet är bara 87 g/km. Jag körde även den versionen en sväng och dess körkaraktär har blivit klart smidigare än tidigare, men motorns råmande under fullgas har man inte rått på. Ny batteriplacering under baksätet har medgivit lika stort bagageutrymme som i övriga modeller. Grundpriset för hybriden börjar på måttliga cirka 215 000 kronor.

Inredningen och framför allt instrumentpanelen är kraftigt förändrad jämfört med den gamla modellens. Stor vikt har lagts vid de ”sensoriska kvaliteterna” i kupén; varhelst fingarna löper känns materialen mjuka och inbjudande. Detaljer och sömmar etc. är noggrant utförda och allt utstrålar den typiskt asiatiska ”friktionsfrihet” man vant sig vid. Reglagen är lätta att hitta och det finns ingenting som kärvar det minsta.

Det är bara ett fel: designen är snudd på 1980-tal. I förra Auris rådde ett överflöd av kurvor och bågar, här är det platt, brett och oinspirerat. Det är till och med så att jag retar upp mig på digitalklockans uråldriga utseende. Måhända en anmärkning i marginalen, men instrumentpanelen är trots allt det föraren ser nästan jämt och det här känns inte som 2013. Mittpartiets infotainmentsystem ser billigt ut, asymmetriskt inramat av aluminiumplast och med en väldigt liten skärm för navigationsutrustningen.

Nå, Auriskunderna bryr sig antagligen mer om ekonomi. Priserna är konkurrenskraftiga och det blir tre utrustningsversioner, Active, Style och Comfort, där till och med den enklaste har en så bra detalj som backningskamera. Längre fram kommer också en kombi, även som hybrid. Det saknades i förra generationen, ett uppenbart missgrepp.

Helheten är typiskt Toyota. Man är antagligen bäst i världen på att bygga bilar som väldigt sällan är de allra bästa – men nya Auris är i alla fall bra mycket bättre än förr och en fullkomligt tillfredsställande bil för väldigt många.

Diskutera: Vad tycker du om Toyota Auris?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Toyota Auris 1,6

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Toyota Auris 1,6

PRIS, FRÅN KR: 189 900.
MODELL: Femdörrars halvkombi.
SÄLJSTART: Januari.
MÅTT, CM: L 428/B 176/H 146.
TJÄNSTEVIKT, KG: Cirka 1 350.
MOTOR: Rak 4-cylindrig tvärställd, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler/cylinder. Volym 1 598 cm3. Max effekt 132 hk (97 kW) vid 6 400 v/min. Max vridmoment 160 Nm vid 4 400 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift, sexväxlad manuell låda alt. steglös automat.
PRESTANDA: 0–100 km/tim 10 s. Toppfart 200 km/tim.
FÖRBRUKNING: 5,9 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 138 g/km.
KONKURRENTER: VW Golf, Kia Cee’d, Hyundai i30, Ford Focus, Opel Astra, Citroën C4 med flera.

VAD NYTT? Helt ny karossdesign, vässat chassi.
FÖR VEM? För nästan vem som helst.

PLUS: Smidig i allt, trevligare att köra än förra modellen, kombiversion på gång.
MINUS: Dålig segdragning i 1,6-motorn, trist förarmiljö.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-01-11 10:11
KaptenOberkommando

"Det är bara ett fel: designen är snudd på 1980-tal. I förra Auris rådde ett överflöd av kurvor och bågar, här är det platt, brett och oinspirerat. Det är till och med så att jag retar upp mig på digitalklockans uråldriga utseende. Måhända en anmärkning i marginalen, men instrumentpanelen är trots allt det föraren ser nästan jämt och det här känns inte som 2013. Mittpartiets infotainmentsystem ser billigt ut, asymmetriskt inramat av aluminiumplast och med en väldigt liten skärm för navigationsutrustningen."

"Toyota har gjort ett styvt jobb med att förfina ytfinish och känsla i kupén till nya Auris, synd bara att instrumentpanelen – om än funktionell – blev så rörig och trist att titta på."

Asiatiskt, helt enkelt. Om man inte det minsta bryr sig om det estetiska med en bil är en sådan här bil antagligen helt ok - men inte för oss som ställer krav på utförandet. Men exteriört är den här bilen supersnygg - fast då med den nya Lexusen på näthinnan som jämförelseobjekt ...

#2 • Uppdaterat: 2013-01-11 10:19
Simon no1

En ända undran, väldigt liten skärm till navigering....??? Den är ju betydligt större än alla de vanliga navigatorerna man kan köpa löst, hur kan det bli väldigt liten...?

Personligen har jag inte kommit överens med designen ännu utan måste nog vänja mig lite.......

Var och kollade på den igår och den är okej rakt framifrån och snett bakifrån där jag tycker den är som sportigast, däremot när man står från sidan fram så sticker frontens spetsighet ut.....

Fast man kan inte anklaga dom för att fega precis.....:)

#3 • Uppdaterat: 2013-01-11 11:04
Rustan Werling

Den här tycker jag är snyggare än den gamla Auris. Skönt att dom fått bort den lilla rutan vid a-stolpens början, den tyckte jag ful och irriterande. Fronten gör sig mycket bättre med en mindre framträdande grill. Det enda är dom små positionsljusen som jag inte riktigt vant mig vid än. Inredningen har väl aldrig varit prioriterat av Toyota så den är väl som den alltid har varit.

#4 • Uppdaterat: 2013-01-11 11:07
FLAC

Från sidan och framifrån, ok men inte mer. Bakifrån?? Ser ju ut att redan vara krockad! Lite som första Hyundai Santa Fé som såg ut som hela sidan var tillbucklad redan från fabrik... inredningen har fått ett klart lyft från den förra, bra att de gjort sig av med den konstiga silverfärgade svulsten mellan framstolarna, klockan ser ut som den som satt i Ford Escort 1990...

#5 • Uppdaterat: 2013-01-11 11:18
Peugeote-Pär

Karossen ser ganska så bra ut men kupèn ser riktigt billig och plastig ut... Gör om gör rätt!!

#6 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Det här är en alldaglig bil som ska tilltala miljontals människor som räknar med ett bekymmersfritt ägande och då blir designen därefter, alldaglig så att den inte retar upp och stöter bort några presumtiva kunder.

#7 • Uppdaterat: 2013-01-11 11:25
Audi A5 SB

Den ser lite lätt abstrakt ut från sidan, med sitt enorma överhäng. Jag kan inte minnas att jag sett en modern bil med (i proportion) större överhäng. Om bilderna stämmer, så har den ca 50 cm större överhäng än en A4 (som är en större bil och med motorn på längden). Och en A4 har stort överhäng.... Undrar vad som finns framför framhjulen och i så fall varför.

Men visst, den ser väl OK ut i övrigt och är säkert en riktigt bra bil.

#8 • Uppdaterat: 2013-01-11 12:09
Hackenbush

Den yttre designen gillar jag, den är snyggare än nya Golf.
Interiören ser däremot inte ut som 2013, den ger ett lite "daterat" intryck, men det skulle man kanske kunna leva med om bilen i övrigt är trevlig att köra.
Mycket hänger förstås på priset, En asiat måste vara billigare än Golf för att köparna i denna storlekklassen skall överväga att köpa den eftersom Golf fortfarande är måttstocken i denna klassen.

#9 • Uppdaterat: 2013-01-11 17:52
V8-Power

Inredningen i 80-talsstil betyder att denna bil går fetbort från min lista, lite synd för utsidan börjar bli bra.

Det är en väldigt liten skärm på en bil som presenteras som helt ny 2013. Jämför tex nya Golf\Leon\Octavia.

#a • Uppdaterat: 2013-01-11 18:40
Thommys

Fronten har för vassa linjer för att tilltala mig. Inredningen är just passé. Anno 80-talet. Att det ska vara så svårt för japaner och andra asiater att göra snygga tidlösa bilar. Nya golfen är tusen gånger snyggare både inuti och utanpå. Men det jag ogillar mest är att även Toyota faller för att sänka markfrigången. Synd att sportegenskaper ska leta sig in hos vardagsbilar. Vardagsbilar måste ändå vara praktiska. Ligger det t ex en snökoka på vägen så måste det gå att gränsla den utan att den dunkar i under på bilen.

Vad gäller sänkt förbrukning jämfört med tidigare modell vore siffror som anger snittförbrukningen baserade på antal producerade motoralternativ mer intressant. Det är ändå det som avspeglas i miljön i praktiken. Har de en snål motor som inte säljer i många exemplar så spelar det inte så stor roll att den finns, för miljöns skull. En snål motor ska inte bara stilla samvetet utan även totala utsläppen och det kan den bara göra om den säljs i stor andel av produktionen. Först med hänsyn till detta är det intressant att jämföra med snittet på tidigare modell.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.