Bild
Nästa artikel
Tesla Model 3 har utmålats som bilen som ska göra elbilen till var mans egendom. Än så länge är den dock alltför dyr.

Provkörning: Tesla Model 3 (2019)

Provkörning

Har tåget hunnit gå? Tesla har dröjt så länge med sin instegsmodell att konkurrenterna har hunnit ikapp och uppmärksamheten lagt sig. Men nu är Tesla Model 3 här och vi tar reda på om den är värd väntan.

Det är svårt att hitta någon som tittar två gånger efter Tesla Model 3. Inte ens vid macken, eller ja, Supercharger-stationen i Upplands Väsby, väcker nya Teslan någon uppmärksamhet. Beror det på att den ser ut nästan som större syskonet Model S, eller på att elbilsintresserade redan har läst så mycket om den och väntat så länge att intresset har falnat?

Hursomhelst är Model 3 här nu, nästan i alla fall. Tesla Sverige har fått hit en nederländskt registrerad Model 3 Performance som får slita hårt som provkörningsbil i väntan på att de första svenska bilarna kommer inom kort.

Vi kan börja med att slå hål på alla förhoppningar om att Model 3 skulle vara en elbil för de stora massorna. För det är den för dyr. Performance-modellen vi kör har ett grundpris på 767 000 kronor. Inte det minsta billigt eller folkligt, alltså. Jämförd med billigaste Model S 100D som kostar nästan 1,2 miljoner kronor är den dock en riktig inropare. Det går att komma billigare undan om man nöjer sig med versionen som heter Long Range och har svagare motorer. Den kostar från 650 000 kronor. Det är långt från förhoppningarna om en prislapp närmare 400 000 kronor efter avdragen klimat-bonus. Notera dock att de två versioner som introduceras nu är toppversionerna. Det kommer enklare varianter med mindre batterikapacitet, bakhjulsdrift och priser som möjligen kan närma sig halvmiljonen.

A-stolparna är ovanligt tjocka och begränsar sikten snett framåt. I mittkonsolen finns stora förvaringsfack.

Det är väl lika bra att vi behandlar elefanten i rummet direkt – skärmen. Model 3 är så avskalad interiört att alla klimatvred, radioknappar och diverse reglage är ersatta av en 15 tum stor pekskärm. I menysystemet görs alla inställningar, till och med rattjustering och inställning av ytterbackspeglarna. Det finns inte ens något mätarhus framför ratten, som förare får man istället titta på den vänstra tredjedelen av skärmen som alltid är vigd åt hastighetsmätaren och den information föraren behöver. Det går att vänja sig vid, men en kompletterande head up-display skulle underlätta.

Några simpla vred för de enklaste funktionerna, till exempel temperatur och volym, hade också varit bra men skulle vara fördyrande. Besparingarna som görs genom att ha en och samma skärm i alla bilar, oavsett marknad, borde vara enorma.

"En kvardröjande känsla är att trean är en budgetmodell jämfört med S och X."

Mer ljudisolering i hjulhusen, mjukare fjädring och bättre bakåtsikt står högt på vår önskelista. Model 3 är inte ett dugg bekväm. Rolig är den däremot, styrväxeln är direkt och motståndet i ratten kan ställas i tre lägen varav det lättaste – Comfort – gör körningen vinglig. Performance-modellen vi kör är förstås onödigt snabb. 0–100 km/tim går på 3,5 sekunder och det märks aldrig något hjulspinn eftersom båda axlarna drivs av varsin elmotor, och det på ett extremt sofistikerat vis. Kraftutvecklingen är silkeslen, omedelbar och knäpptyst. Men ta det lugnt med gasen, för att nå maximal räckvidd krävs ett ägg mellan fot och pedal. Tesla uppger 53 mil för Performance-bilen och 56 för vanliga Longe Range-modellen. Under provkörningen som sker i 5–6 plusgrader går det inte att komma längre än cirka 35 mil på en laddning. 

De första Model 3-förarna i Europa måste hålla extra koll på laddkartan. Europeiska Model 3-bilar har nämligen CCS-kontakt för snabbladdning och en sådan kabel finns ännu inte på de flesta Superchargers. Tesla håller som bäst på och uppdaterar sina laddare med CCS-kontakt och har hunnit med ett antal i Sverige. 

En kvardröjande känsla är att trean är en budgetmodell jämfört med S och X. Mittkonsolens tveksamma plastkvalitet och avsaknaden av elbaklucka även som tillval är bara några exempel på detaljer som stör. Utförandet är inte så exklusivt som prislappen antyder och det är svårt att på stående fot säga vad Teslan gör som betydligt billigare Hyundai Kona Electric och Kia e-Niro inte kan. Tesla är dock folkliga ur ett hänseende, i bästa T-Ford-anda kan man få den i vilken färg man vill, men det kostar 16 600 kronor extra om du vill ha den i annan färg än solidsvart.

Diskutera: Vad tycker du om Tesla Model 3?

Tesla Model 3 Long Range AWD  Performance

Pris, från kr: 767.200.
Svensk lansering: Nu. 
Mått, cm: L 469/B 185/H 144.
Markfrigång, cm: 14.
Bagagevolym, l: 425 bak, 85 fram.
Tjänstevikt, kg: 1 847.
Motor: Elmotor fram 200 hk, elmotor bak 287 hk. Total effekt 462 hk. Batterityp litiumjon 75 kWh. 
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, enväxlad låda. 
Prestanda: Toppfart 250 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 3,5 s. 
Deklarerad räckvidd: 530 km.
Konkurrenter: Hyundai Kona Electric, Kia e-Niro, Jaguar I-Pace.
 

Kommentarer

#1
2019-03-31 10:10

Det här testet måste vara flera månader gammalt. Jag kan knappt åka till jobbet utan att möta en TM3.
Till skillnad från de andra nämnda bilarna kan Tesla leverera bilar. Beställ nu och ha bilen i maj.

#2
2019-03-31 10:42

Ursäkta Vi Bilägare men ni kan väl iaf uppdatera en artikel med aktuell information om ni nu är så lata att ni återanvänder dem istället för att skriva nytt.
Nej man behöver inte leta extra efter CCS, alla Superchargerstationer hann få detta innan bilarna levererades till kunder.
Nej Model S börjar inte på 1,2 miljoner, den börjar på knappt 950.000, mycket pengar fortfarande men en kvarts miljon fel i texten kanske inte riktigt ska passera?! Även priserna på de Model 3 är fel, de har sänkts med c:a 35.000 kr.
Sen att klaga på fjädring m.m. när det är värstingmodellen man provar utan att nämna att det är annorlunda i standardmodellerna, det vore som att testa BMW M3 och sen dra även 320d över samma kant och påstå det är en obekväm stötig bullrig bil....
Och jo, det finns vred för både Volym och Temperatur m.m. De sitter på ratten, man måste inte alls knappra på skärmen för speciellt mycket.
Att ni har en negativ inställning till elbilar har vi förstått och att ni har något extra emot Tesla går inte att undvika att märka, och det är helt ok som person att ha subjektiva åsikter och tycka olika, men som objektiv journalist i allmänhetens intresse tycker jag nog personligen att ni kan iaf försöka vara objektiva. men men....
Jag är absolut inte Teslafantast och tror de är bättre än alla andra, men man blir irriterad när man ibland märker hur de särbehandlas åt fel håll av motorjournalister som hjälper till att spä på de negativa elbilsmyterna som är därute.....
Tycker den här artikeln var bra skriven: http://teslaclubsweden.se/hej-journalist/

#3
2019-03-31 10:41

Skönt att det kommer mer ärliga tester av Tesla, än alla fanboys där ute som lovordar allt, utan att ha en normal syn på vad som är bra. Komforten är dålig. Varför ens försöka hävda att den är bra, när bilf-n kostar 750.000?

#4
2019-03-31 11:01

Ivarsson: en nyfiken fråga, har du själv kört någon av Teslas nyare modeller? Du verkar så otroligt negativ så jag hoppas ju verkligen du är en så vettig människa att du inte kastar såna åsikter kring dig utan att ha bildat dig en egen uppfattning?
Sen vad gäller komforten i Tesla Model 3 Performance, tror du verkligen den är mycket bättre i en BMW M3 för samma pris? Som också rullar på extrema lågprofildäck, har en hårdare satt fjädring m.m? Jämför inte en Model 3 Performance med en instegsBMW som rullar på mjukare chassi och mer normala däck, det blir bara löjligt.
Och jag välkomnar med objektiva tester av Tesla, men detta vi nyss läste var inte en av dem.

#5
2019-03-31 11:02

Ha, ha exakt samma artikel i den tunna gratis/reklam-blaskan "Vi i Solna" i veckan...

#6
2019-03-31 11:23

Jajemen. Jag har både suttit i och kört och åkt i flera Teslor. Hoppas att du inser att jag baserar mina åsikter om bilar som kostar 750.000. Tesla model 3 har dålig komfort, jämfört med andra bilar för samma pris. Det tycker jag och de allra flesta, som inte är fanboys och inte klarar av att få höra något negativt om deras kära Teslor. Var likadant när iPhone kom ut och alla Apple fanatiker klarade inte av att få höra något negativt om deras mobiler. Ja det var en föregångare och trendsättare, men när det finns en bil som kostar 750.000, så kräver iaf jag att den ska vara bra och inte bara en trendsättare.

#7
2019-03-31 11:25

Ursäkta men det här är inte journalistik. Kia Niro och Hyundai Kona har inte sprungit om. Gå in hos en bilhandlare och försök beställa en. De har hopplöst långa leveranstider då de tillverkas i endast några få tusen per månad p.g.a batteribrist. En billigare Model 3 som kostar under 400k efter premie kommer i Oktober i år och en vanlig bilköpare kommer få sin billiga Model 3 långt innan en Niro/Kona.

Beror ert hat mot Tesla på att de aldrig gör reklam? Jag vet att ni får er lön genom reklamintäkter från de stora biltillverkarna men det är inte anledning nog till att glömma er integritet.

#8
2019-03-31 11:44

Kostar mycket pengar, olika journalist och ägare gillar inte enbart datorskärm utan mätarhus framför ratten och övriga med mera, såklart få negativ och positiv. Man kan inte bara positiv.

#9
2019-03-31 11:47

Ivarsson: Så vilka prestandaorienterade bilar för 750.000 kronor eller där runt har bättre komfort i samma storleksklass? Jag har kört både M3 och C63AMG och förutom att jag föredrar stolarna i Mercan framför Teslas så är det definitivt lika stötigt och hårt avstämt i dem. Kanske lite mindre däcksljud i Mercan men dock betydligt mer motorljud såklart. Så om du nu med är en vettig person och jämför korrekt som du själv skriver, vilken annan modell i samma storleks och prestandaorientering har bättre komfort? Jag påstår inte att Teslan är bättre än de andra, men jag anser att har man åsikter som man påstår är upplevelsebedömda och inte fördomar får man gärna lägga fram dem, man anses helt klart mer seriös på det sättet. Och läser du min tråd om Model S så tror jag du inser jag inte är en fanboy utan listar negativt med i mina upplevelser.

#10
2019-03-31 11:52

Journalisten lägger även fram att det är negativt att det inte ens som tillval går att få elbaklucka. Nu har jag suttit och kikat lite och vad jag kan se så erbjuds varken A4, 3-serie, C-klass, Guilia med elbaklucka i sedanversion, hur många av er har läst i provkörningar och tester av dessa att det är en negativ sak? Nä, jag vidhåller att detta inte var en objektivt skriven artikel värdig en så pass stor tidning. Sen får Erik gärna ha en dålig dag på jobbet, det kan vi alla ha, men då kanske det inte ska i tryck eller släppas just den filmen.....det jag tycker är det skumma är att när han provkörde samma bil för Teknikens värld så lät allt betydligt mycket mer positivt....ska verkligen arbetsgivare påverka ens åsikter och objektivitet? Är så fallet,(vilket jag inte påstår), så är det riktigt illa......

#11
2019-03-31 12:05

Jag vidhåller att en bil för 750.000, inte ska ha dessa enkla brister och än mindre en S som kostar över en miljon kronor. Jag skulle aldrig i livet köpa en bil som har dessa brister, bara för att jag ska få en bra egenskap, dvs 0-100. För 400.000 och uppåt, så kräver jag att det ska vara en inredning i premiumklass, vilket inte Tesla har.

#12
2019-03-31 12:17

Den kanske inte är så fantastisk som ni Tesla-frälsta tror att den är? Den förlorade ett test mot nya Bmw 330i i autocar. Trång, dålig kvalitetskänsla, sämre komfort och sämre köregenskaper. Skall absolut inte jämföras med några M3:or om inte 0-100 är det viktigaste som finns för en

#13
2019-03-31 12:22

Men nu var det ju komforten du påpekade var dålig i Tesla Model 3 Performance för 750.000 kr, då ber jag dig bara ge svar på vilken av dess konkurrenter i samma storlek/pris/prestandaklass som är bättre? Eftersom du ansåg att den var sämre än andra i samma prisklass så måste du ju ha nå´t exempel? För du är väl inte en sån som bara trollar runt för att ha lite kul?
Jag kan helt klart hålla med om att Model 3 i vissa delar av inredningen håller en lägre upplevd kvalitetskänsla än vissa konkurrenter. Har inga problem alls att hålla med om sådant. Dock håller jag inte med dig om Model S längre, den hade en plastig inredning tidigare med låg känsla vad gällde materialval men de nya nu är rejält uppdaterade och min Model S håller definitivt samma klass på inredningen som E-klass, 5-serien och A6. Och trots layouten kom redan 2012 känns den betydligt modernare och fräschare än iaf 5-serien som känns otroligt daterad interiört.

#14
2019-03-31 12:28

Apex: Och varför ska inte Teslas prestandaversion i 3-seriestorlek jämföras med BMW:s prestandaversion i samma klass? Sen tror inte jag heller att Teslan vinner i alla grenar, men jag tror absolut inte att BMW:n gör det heller. Jag är ingen Tesla-frälst men jag har en nykter syn på båda alternativen, och jag tror de flesta bilar har både för och nackdelar och det är upp till var och en att väga vilka för och nackdelar som betyder mest för dem. Det jag stör mig på är när folk totalsågar bara för de har en personlig åsikt/fördomar. Du kan väl inte annat än hålla med mig om att det är dålig journalistik att hålla avsaknad av elbaklucka som negativt när ingen av konkurrenterna heller erbjuder det och då aldrig nämner det som negativt?

#15
2019-03-31 12:44

Nej BMWn var inte bättre på allt, i stadstrafik kändes den uråldrig jämfört med teslan. Men på landsvägar och motorväg verkar den vara den bättre bilen.

Ingen elbil skall enligt mig jämföras med riktiga prestandabilar. OM inte 0-100 är det viktigaste.

Och jag håller absolut med dig ang bakluckan, hade inte sett det som något negativt även om det fanns som tillval på konkurrenter.

#16
2019-03-31 12:51

En elbil skulle räcka för mina 1000 mil/år, och korta körsträckor. Även Hondas kommande stadsbil med 20 mil per laddning skulle räcka. Men numera har jag börjat ifrågasätta, varför elbil överhuvudtaget. Raketsnabb acceleration, helt ointressant. Ekonomi då? Tja, i dagsläget får jag pynta 200 kkr extra för motsvarande elbil. Det räcker i många år till mycket drivmedel, olja, service osv. När elbilarna blir vanliga, så försvinner dessutom statliga subventioner, och kilometerskatt kommer säkert att införas, att kompensera minskade bensin/diesel-skatter. Miljöskäl då? Ja, där finns en poäng, men hur mycket miljösamvete har man, och vad får det kosta?

#17
2019-03-31 12:58

Apex: En nyfiken följdfråga utan att vara kritisk, varför ska inte en elbil kunna jämföras med en prestandabil då? Kollar du Model 3 har den t.o.m ett "Track Mode" som enligt vad man sett på nätet även en del racingförare testat och gett lovord. Visst, troligtvis kan du köra fler varv på "ringen" med en M3 innan tanken är tom än vad du kan med en Model 3 innan batteriet tar slut.
Vilken tycker du själv är bäst av dem på landsväg och motorväg? Och vilka egenskaper gällande den körningen var det som gjorde att de ansåg BMW:n vara bättre? Återigen, alla har olika aspekter, inget rätt eller fel. Personligen så uppskattar jag vid den sortens körning ett riktigt stabilt bra system för filhållning och adaptiv farthållning och där anser jag Teslas är bättre än BMW:s.

#18
2019-03-31 13:20

Som sagt gammal artikel. Det finns nu i skrivande stund, några veckor efter leveransstart 1434 st. Model 3 i landet. Dessutom har alla Superchargerstationer nu även CCS-laddning.

Man behöver inte vara Tesla-fanboy, men rätt ska vara rätt.

#19
2019-03-31 13:24

Henrik

Jag tror också att nya M3:an som kommer om något år kommer vara mycket snabbare runt en bana och roligare att köra. Model S tex har varit chanslös runt en bana mot M5. Tror inte att ett track mode ändrar på det även om det säkert är en kompetent bil. Sen vill jag höra en sexa eller en V8 i en prestandabil och jag vill växla, men det är en högst personlig åsikt.

Har varken kört Model 3 eller nya 3-serien så jag vet inte. Här är testet: https://www.autocar.co.uk/car-news/features/saloon-showdown-2019-tesla-m...

#20
2019-03-31 13:25

40-talisten: Självklart har du rätt i att för de som idag köper bil i lägre prisklass är det fortfarande inte ekonomiskt försvarbart om man bara tittar på inköpspriset och är sådan som äger sin bil väldigt länge. Du har helt rätt i det, samtidigt tror jag du med förstår biltillverkarna som först lanserar modellerna de kan ta mer betalt för, för att på det sättet bekosta utvecklingen vidare så det hamnar i "överkomliga" modeller sen. Men redan nu är det även ekonomiskt "rätt" för många grupper med. För som du säkert ser på vägarna så rullar det väldigt mycket fossilbilar därute med ett inköpspris på halvmiljonen och uppåt. Sen är du själv inne på frågan som är nog många funderar över, vad får miljösamvetet kosta? Den är intressant.....för egen del får jag erkänna den kom rätt långt ner, för mig var det mer bilintresset i kombination med intresset/nyfikenheten på det nya som lockade mer än miljöfördelen.

#21
2019-03-31 14:34

Kan ni nån gång någonsin bara skriva om Tesla utan att ha någon dömande negativ åsikt i inledningen? Prova det!

#22
2019-03-31 19:50

Är dags för mig att byta bil snart. Det enda som känns intressant på marknaden just nu är Tesla. Att det blir elbil är en självklarhet efter att ha kört plug-in hybrid i drygt 3 år. Plug-in hybrid är ett bra, sätt att testa båda världarna samtidigt. För mig helt solklart att jag aldrig kan återgå till att köra fossilt igen. Eldrift är så otroligt smidigt och bekvämt, vilket jag tror man behöver köra på el ett tag för att inse. Anledningen att Tesla är det enda intressanta är att Tesla ensamma idag kan erbjuda "state-of-the-art" teknik i elbil (och mer därtill med deras överlägset bästa autonoma funtioner), ett existerande fungerande snabbladdnätverk för långfärderna. De billigare bilarna från Hyundai och KIA känns ju tyvärr helt oaptitliga, designen inte minst, både ut- och invändigt. I verkligheten finns bara ett alternativ om man vill köra elektriskt i en aptitlig förpackning som ska fungera både till vardagspendlingen och fjällresan. Jag hoppas verkligen att det kommer fler aptitliga alternativ - men än så länge verkar det väldigt avlägset om man befinner sig i bilbytartagen just nu.

#23
2019-03-31 20:40

Raywave: Vilken modell känns mest intressant för dig?

#24
2019-03-31 20:58

Var och tittade på en Model 3. Brukar titta på bilars plåtomvikningar, karosspassning, lister, hålbilder osv. Det mesta såg okej ut förutom listerna. Maken till dåliga lister, listpassform och annat får man ju leta efter. Fyfan vad det såg ut på sina ställen. Kan ju vart ett förserie-ex dock. Vet inte om det är så på alla eller bara den.

#25
2019-03-31 20:56

apkungen: Jag tycker det är befriande att höra mer än bara "Halleluja"-reviews hela tiden. Det här är en bil. Den har brister. Istället för att bara lyssna på reviews om hur fort det går att komma till 100 med den så vill jag höra saker som faktiskt spelar roll i min vardag. Interiörkvalité, användbarhet, komfort, vinterhalvåret, värme, spolare, ljus.. osv. Jag köper en bil för att den ska vara en ett bra transportmedel främst, varken ett prestandamonster eller en playstation gör det till en särskilt mycket bättre vardagsbil.
Jag har inget emot allt annat, men inte förrens den fixat det basala först.

#26
2019-03-31 21:32

Tycker det är bra att Tesla släpper billigare alternativ som jag tror kommer sälja bra.

Dock var det någon som lade ut ett videoklipp på en nybliven Tesla-ägare som minst sagt hade en hel del skavanker på sin nylevererade M3. Han gjorde även en kontroll av karosspassningen och jämförde med en bil från etablerat märke. Det var inte bra helt enkelt.

Jag kan instämma med övriga om att ju dyrare en bil är, oavsett märke, desto högre krav ställer man på tex karosspassning, sömmar, ihopskruvning, etc. De etablerade märkena har ju även en högre jämnare produktionskvalitet. Jag hoppas och tror att Tesla får ordning på saker och ting. Men det finns nog anledning att på vissa punkter kritisera Tesla.

#27
2019-03-31 22:33

Ett problem med Teslans skärmlösning är att ögat behöver omställa sig ett större avstånd när man flyttar mellan skärmen och vägen. Jag föredrar när hastigheten är längre från ögat och närmare vindrutan, alltså har mindre avstånd mellan väg och hastighet. Som i Peugeot i-cockpit eller som det länge varit i Citroën Picasso, och som det har varit tidigare i Renault Espace och Scenic.

I övrigt tycker jag att Tesla gör bilar som bara ser slimmade ut utan några särskilda kännetecken. Väldigt anonyma bilar.

#28
2019-03-31 22:46

Nu har väl Raphael blockat mig sen han tjurade ihop i en diskussion han inte kunde svara sakligt i. Men jag tror att han är en av få som inte tycker Teslorna sticker ut i trafikbilden när de kommer. Anonym vet jag inte om jag vill kalla en Model X när den kommer körande......Model S tycker jag är en otroligt lyckad design med en mix av modern design och klassiska drag. Model 3 tycker jag inte är lika lyckad, snygg bakifrån och från sidan men snett framifrån ser den skum ut med sin lågt dragna vindruta som däremot ger en riktigt härlig/bra sikt framåt närmre vägen än många andra.

#29
2019-04-01 08:37

Även om jag kan ha mina tveksamheter till Model 3 så tycker jag detta uttalande i artikeln var mycket märkligt:
"Det är svårt att på stående fot säga vad Teslan gör som betydligt billigare Hyundai Kona Electric och Kia e-Niro inte kan."

För mig känns det ungefär som att säga att det är svårt att säga vad Ford Mustang GT gör som inte betydligt billigare VW Golf kan. Tesla har ju trots allt betydligt mer effekt än Hyundai och Kia och, framför allt, ett mycket mer påkostat chassi och en mycket mer fördelaktig viktfördelning. Erik Wedberg klagade ju inte på Porsche 911, när han provkörde den och sa att den var sämre än en Skoda Fabia. Visst har Teslan sina brister i fråga om byggkvalité och utförande, men köregenskaperna är väl ändå i en annan klass än vad man får i en Hyundai Kona electric.

#30
2019-04-01 08:52

Skulle helt klart kunna tänka mig en Modell 3, skulle även fungera som förmånsbil med lite planering för mig.
Nu har vi inte TCO när det gäller vårt avtal på förmånsbilar så där är det stopp just nu.
Sedan är det klart att för den pengen så förväntar man sig bra passform, inget gnek och lågt vägbuller, men ta någon annan elbil som gör det bättre? E-tron? I-Pace? ja kanske, men övriga tror jag inte är med.
Jag är fortfarande förvånad att ingen ännu kommit med något liknande som Tesla och att de fått stå helt outmanade på elbilspallen så länge. De gjorde ett par satsningar som givit dem försprång, Gigafactory för batterier och Superchargers för att säkra upp att bilarna skall kunna laddas.
"Har M3 väntat för länge och blir omkörd av konkurrenterna"?
Nja, som sagt få andra kan leverera av de som "finns" på marknaden, "snart kommer" massa olika modeller från VW, Polestar, MB, BMW... osv men det har snart varit på G i många år.
Minns en diskussion för faktiskt för flera år sedan med en person som inte hänger här längre, att Audi kommer nu med E-tron och då får Telsa det tufft... och NU finns den, men hur är leveranstiden, någon som vet?

#31
2019-04-01 09:36

Audi påstår att e-tron som beställs nu kan levereras i september. Jag har dock inte provat att beställa en.

#32
2019-04-01 09:55

Audi har inte fått upp produktionstakten pga problem med batterileveranserna.
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20190328/langsam-prod...

#33
2019-04-01 10:33

Tesla sitter på megafactory batterifabriker. Vag är körda (som vanligt).

#34
2019-04-01 11:09

Raphael
Geometri. Om skärmen sitter vid sidan av så blir avståndet egentligen längre än normal instrumentering, under förutsättning att de sitter på samma djup. I praktiken har detta ingen betydelse. Däremot vill jag ha helst ha information rakt framför mig men där blir problemet detsamma med att ögat behöver vänja sig. Om hastighetsvisningen är 10 cm längre fram har ju ingen betydelse, det är ändå för stor skillnad mellan instrumentering och vägen.

#35
2019-04-01 11:40

Sitter det inte en HUD rakt framför föraren för de viktigaste uppgifterna man vill se - typ hastighetsmätare och inställd hastighet på farthållaren ? I så fall har ju placeringen av övriga "instrument" inte riktigt så stor betydelse.

#36
2019-04-01 11:49

Pi
Det gör det säkert. Jag ifrågasatte snarare att instrumenteringens placering skulle ha någon betydelse för hur lätt ögonen fokuserar. Nej, menar jag. Om instrumenteringen sitter på 55 cm eller 70 cm avstånd spelar ingen roll om ögonen ska fokusera om från att titta på vägen.

#37
2019-04-01 17:25

TVÄRSTYGG! Vilken blaffa till panel! Jag utnämner den till marknadens fulaste instrumentpanel. Vill absolut inte ha den! Då köper jag hellre en Peugeot 3003, som i alla fall är snygg både ut- och invändigt och vansinnigt mycket billigare. Pengarna jag sparar kan jag åka jorden runt flera gånger. Aruba, Maldiverna, Mauritius, Barbados.

#38
2019-04-01 17:56

Mars månads 5 mest registrerade bil och direkt in på plats 19 på årsbasis!! 1005 bilar!!

#39
2019-04-01 18:07

@ Henrik M - gillar nog Model S allra bäst, men Model 3s kapacitet att ladda på Supercharger3 och priset är tilltalande. Model X utrymmen vore kanon, har en 16-åring hemma som är 190 cm. Har inte bestämt mig riktigt än. Nya Model Y verkar e g bli perfekt men då blir det till att vänta ett tag till. Vet inte om jag har det tålamodet. Nån annan intressant bilmodell finns ju inte på marknaden just nu...

#40
2019-04-01 21:00

58% av alla nya bilar i Norge i mars var elbilar. Under Q1 var det 48%.

#41
2019-04-01 22:22

Jag är inte det minsta intresserad men en bekant provkörde 3;an här om dagen men köper e-Niron.............lätt!

#42
2019-04-02 00:08

Sabud: köper han e-Niro före model 3 pga egenskaper eller pris?

#43
2019-04-02 07:05

Audi E-trons problem är att den drar mycket mer el än Tesla, får därmed betydligt kortare räckvidd OCH saknar tillgång till snabbladdnätverk. Det funkar inte för mig. Samma problem med Jaguar i-Pace.

#44
2019-04-02 11:26

Jag tror att för de allra flesta så fungerar en räckvidd på 25-30 mil alldeles utmärkt, är man på långresa aå tar man en fikapaus då och så passar man på att ladda samtidigt. Det är trafikfarligt att sitta och bränna flera timmar bakom ratten.

#45
2019-04-02 13:53

Jag valde Model 3 för att jag vill ha något nytt. Är det den perfekta bilen? Nej, inte helt och hållet. Det finns mycket jag skulle önska i den som den inte har. Är den dyr? Ja, relativt sett än så länge, även om jag passade på att köpa när Tesla hade "rea" några veckor i mars. Men något nytt? Ja det är det på många sätt, en elbil uppför sig inte som min bensinbil. Den är tyst och harmonisk att köra. Vid ett väggupp som är så populära i detta land, släpper jag bara på gasen och bilen saktar ner. Guppar över och accelererar igen. Interiört är den luftig med stor glastak som går hela vägen ned bakåt och interiören är minimalistisk. Ungefär som när iPhone kom och ersatte alla knappar på en mobil. Den stora skärmen känns bekant - jag har ju en iPad hemma och de fungerar på samma sätt. Jag säger inte att elbil är för alla ännu. Och verkligen inte Model 3. Den har varken kombi-lucka eller dragkrok. Men för mig är den perfekt. Men framför allt nyskapande.

#46
2019-04-02 21:01

Säkert tillräcklig för vad det flesta behöver Ted, jag är glad att du vågade satsa på den!. Personligen är jag inte beredd på att lägga ut så mycket pengar på en bil, så jag väntar några år. Som allt annat i Sverige, så är det gnäll och "stånk och stön" man hela tiden hör, det är alltid något problem... men dessa går enkelt att lösa många gånger. Räcker inte räckvidden, men hyr en vanlig bil eller låna grannens? Är den för liten för skidresan, ta tåget... eller lös det på annat sätt. Det är alltid en massa behov vi människor ställer på den "perfekta" bilen som antagligen aldrig kommer att rulla på en väg. Fick man önska fritt antalet egenskaper blir det rätt snabbt omöjligt projekt. Jag har sagt det förr, många skall ha fyrhjulsdrift (för tänk om man någonsin kör fast?) osv...ofta drar vi saker och ting till sin spets. Men hur har det egentligen blivit?... jo det kan jag berätta, man bygger först en sjuhelsikes SUV tung och klumpig, och sedan stoppar man in lite batterier och hoppas att det skall bli bättre, och vips... vilken omväg man tog!? Man fullständigt hoppade över bäcken efter vatten...
Nu får man mothugg, knivar kommer flygande när alla kommer att påtala att man är en "bakåtsträvare" och skall vi "åka häst och vagn"..mm, och det är inte alls detta jag snackar om, utan att ha rimligt förhållningssätt till bilen som transportmedel.

#47
2019-04-03 09:57

"En kvardröjande känsla är att trean är en budgetmodell jämfört med S och X." Herre gud.. och jag som tyckte att S och X-modellerna kändes så vansinnigt mycket budget när jag testade dom i höstas. Någon bil med mer "budgetkänsla" än dessa har jag nog inte stött på under de senaste 10-15 åren. Och då har jag ändå testat, känt och klämt på en del olika bilar. 3:an ser ju enligt mig så fantastiskt mycket bättre ut invändigt än S och X. Där finns lite mer "metall" detaljer och en snygg träimitation iaf =)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.