Bild
Nästa artikel
Ny grill och stötfångare. Registreringsskylten är tillfällig, men är godkänd i väntan på den riktiga.

Provkörning: Suzuki Vitara (2019)

Provkörning

Suzuki Vitara har fått glittrigare grill och höjd kvalitetskänsla. Håller märkets chosefria ”no non-sense”-utstrålning på att gå förlorad?

Suzuki har på många sätt axlat den roll Skoda spelade under tidigt 2000-tal. Rollen som ”Det förnuftiga bilvalet”. En bil för de som ser bortom livsstilsfantasier, överflödig flärd och lyxfunktioner. Utvecklingsresurserna har lagts där de gör verklig nytta, därför har uppdaterade Vitara ingen färgglad LED-mysbelysning i kupén men väl ett femstjärnigt betyg i Euro NCAP.

Vitara lämnar nybilshallen från 214 900 kronor. För pengarna får man instegsvarianten  med den trecylindriga bensinmotorn på 112 hästkrafter. Motorn ersätter den tidigare basmotorn på 1,6 liter. Tyvärr fanns motorn inte tillgänglig, provkörningsbilen hade den kraftigare fyrcylindriga motorn på 140 hästkrafter. En trevlig maskin med tillräcklig bottenstyrka för att kännas harmonisk med den sexväxlade automatlådan (15 000 kr). Dieselmotorerna har fallit ifrån och något hybridalternativ likt det vi ser i Ignis har inte presenterats (än). Vitara är fyrhjulsdriven. Ett vred mellan stolarna justerar hur drivningen ska arbeta beroende på underlag men även gasrespons och styrning anpassas för att passa den rådande körsituationen. 
 

Mjukstoppad instrumentpanel höjer den upplevda kvalitetskänslan ett snäpp. Klockan mellan friskluftsutblåsen har fått ny fason. Tydlig.

I kupén finns en rad småjusteringar. Den tidigare monokroma färddatordisplayen har fått färg och presenterar växlingen mellan körlägen med pedagogiska bilder. Den tidigare hårdplastpanelen har gått i pension till förmån för en mjukstoppad dito. Trots dörrsidornas hårdplastpaneler är det upplevda kvalitetsintrycket avsevärt högre än tidigare. En ny klädsel, armstöd mellan stolarna fram och ny grafik på den föredömligt tydliga analoga klockan rundar av förändringarna på insidan. Exteriört handlar det om ny grill med fler kromdetaljer och nya bakljus med LED-belysning. 

"Vitara håller stilen, med ett tydligt folkligt fokus och hjulen i myllan."

Vitara är välförsedd med förarstödsystem som standard.  Dödavinkelvarnare, adaptiv farthållare, autobroms med fotgängarskydd, vingelvarning, varning för korsande trafik vid backning, skyltavläsning och trötthetsvarnare är standard till samtliga versioner. I bilar med automatlåda kompletteras farthållaren med kökörningsfunktion. Glädjande nog har även baksätet bälteskraftsbegränsare. Med ”Inclusivepaket” (20 000 kr) kompletteras utrustningslistan med bland annat, regn- och parkeringssensorer samt LED-strålkastare.

Vitara håller stilen, med ett tydligt folkligt fokus och hjulen i myllan. Att stenar inte passerar hjulhusen obemärkt, visst vindbrus letar sig in i kupén samt att fjädringen kunde vara följsammare, är skönhetsfläckar som är hanterbara.

Diskutera: Vad tycker du om Suzuki Vitara?

Suzuki Vitara 1,4T Boosterjet  Allgrip 4x4 

Pris, från kr: 229 900.
Säljstart: Nu. 
Mått, cm: L 417/B 178/H 161. 
Markfrigång, cm: 18.
Bagagevolym, l: 375–1 120. 
Tjänstevikt, kg 1 328.
Motor: Fyrcylindrig bensinturbo, volym 1 373 cm3, max effekt 140 hk vid 5 500 v/min, max vridmoment 220 Nm mellan 1 500–4 000 v/min. 
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, 6-växlad manuell växellåda alternativt 6-växlad automat.
Prestanda: Toppfart 200 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 10,2 s.  
Deklarerad förbrukning: 6,1 l/100 km. CO2-utsläpp: 139 g/km.
Konkurrenter: Dacia Duster, Opel Mokka, VW T-Roc med flera. 
 

Plus: Bra utrymmen, vettig prisbild, säkerhet, trivsam körupplevelse.
Minus: Kort stol, regnsensor ej standard, ingen diesel.

Vad nytt? Nytt motoralternativ, högre kvalitetsintryck.
För vem? Den som valde Skoda 2005.   
 

Kommentarer

#1
2019-02-03 11:06

Märker att allt fler börjar plocka bort regnsensor. Någon som vet varför? Jag var till en början intresserad av nya Corolla, där måste man upp på ett utrustnings paket som jag egentligen inte behöver bara för att få regn sensor. Visst man kan leva utan regn sensor, men jag tycker det i princip borde vara standard idag.

#2
2019-02-03 11:35

En riktigt trevlig bil, med bra runt om sikt, men en dragvikt under 1500 kg fungerar inte för mig.

#3
2019-02-03 11:54

Bedrövlig interiör. Regnsensor har jag men använder den aldrig. Hellre backkamera.

#4
2019-02-03 12:06

En bilen bil kort och gott. Många kräver inte mer. Vad är det för minus med att det inte finns diesel idag? Vad ska ni skriva den dagen Volvo inte har diesel på programmet, de ska ju inte utveckla någon ny generation. Ska ni då skriva minus för Volvo att de inte har dieselmotor? Det kommer knappast att ske och inte för Teknikens Värld heller.....nå, vad är det för minus att inte ha dieselmotor? Tycker det är positivt!

#5
2019-02-03 13:08

En trevlig bil med helt Ok utrustning till vettigt pris. Betr. regnsensor är det konstigt hur snabbt man vänjer sig med "onödiga" tillbehör. Har haft regnsensor på mina senaste tre bilar och vill inte vara utan det nu, precis som med nyckellöst system.

#6
2019-02-03 13:37

Håller med, regn sensor har jag bara haft på nuvarande bil och jag har vant mig då jag tycker att den är riktigt bra.

#7
2019-02-03 16:28

Diesel ger lägre utsläpp, en modern dieselmotor kan köras på HVO biodiesel. Förbrukning med diesel är lägre samtidigt som dragkraften är högre. Jag säger absolut att det är en nackdel att diesel inte finns.

Dock - den kan beställas konverterad till gasdrift. Konverteringen sker i Sverige. Det borde upplysas om!

#8
2019-02-03 17:05

Provkörde en exakt likadan som i testet ovan häromveckan. Hyfsad bil men brister tyvärr i detaljer - bl a det typiskt japanska att farthållaren inte går att låsa i lägre hastighet än 40 km/t. Drog en dryg dl mindre/mil än Imprezan men å andra sidan 2 dl mer/mil än en Arona med lilla trepipen - dock manuellt växlad. Och backkameran var riktigt dålig - rengjorde kameralinsen ett par gånger men det såg ändå ut som man körde i dimma. F ö hade den också svårt att hålla imman borta inombords trots att temperaturen inte var speciellt låg och klimatanläggningen var igång. Om jag ändå skulle överväga en Suzuki så skulle jag nog ta det lilla steget uppåt till S-Cross som med snarlik utrustning (inkl LED-ljus) ligger i ungefär samma prisklass son Vitara men som är lite rymligare både i kupén och i bagaget.
Före provkörningen en tänkbar kandidat men numera har den tyvärr gått bort för mig.

#9
2019-02-03 18:30

Vad drog den för dig Pi ??

#10
2019-02-03 18:41

För 214 000 får man 1,4-litersmotorn enl. Suzukis hemsida. 1-litersvarianten tar dom 199.900 för. Men det kanske är en tillfällig kampanj. Det bästa med denna bil är väl annars att den otidsenliga designen som gör att man får bra runtomsikt. Något i alla fall jag uppskattar!
https://suzukibilar.se/vitara/

#11
2019-02-03 18:44

Utan att veta så mycket om bilen, tror jag på runt 0,7 liter/mil... baseras på högt fordon och fyrhjulsdrivet. Håller med Raphael här, en sådan här ineffektiv modell skall nog helst köras på diesel om utsläppen skall hållas till rimliga nivåer.

#12
2019-02-03 20:25

214 900 kr rek ca pris. 199 900 kr lanseringspris. Drar 0,57 l/mil bl körning enligt NEDC och 0,72 l/mil bl körning enligt WLTP.

#13
2019-02-03 20:27

Förstår inte klagan på regnsensor, alla mina bilar har haft det från min Xsara och framåt. Ingen jättegrej iofs. Använd det inte om du inte vill.

#14
2019-02-03 20:37

Förbrukningen på min testrunda på ca: 3 mil och när det var rätt snöigt hamnade på 0,71 l/mil - att jämföra med Impreza 2,0 som drog 0,84 och Seat Arona som hamnade på 0,5 l/mil. Alla bensinare - de 2 första med automatlåda men Seaten med manuell låda. Men det är enligt färddatorn och på min högst personliga testrunda. Seaten och Imprezan var riktigt kalla innan start och avfärd medan Vitaran nyligen var körd.

#15
2019-02-03 20:38

Regn sensor är kung.
Förefaller vara en vettig billlig 4wd om man måste ha det.

#16
2019-02-03 22:02

Men Aronan var väl 2wd och Suzuki 4wd?!

#17
2019-02-03 22:03

ViB anger NEDC siffrorna för 1,4 inte WLTP.

#18
2019-02-03 22:56

Raphael - absolut var det så. Men jag bara redovisade vad dom drog. Och gissningsvis använde Suzukin också bara framhjulen för framdrivningen på min testrunda.

#19
2019-02-04 02:50

Diesel kan ju inte vara någon framtid, när märke efter märke lämnar dieselspåret. Finns ju effektivare sätt att sänka utsläppen och det stavas hybrid. Bara att jämföra utsläppen. Sedan HVO är heller ingen hälsokur, finns att köpa på väldigt få ställen, och det är ju bra för hälsan Nox utsläppen kvarstår även med HVO. HVO är heller inte godkänt som bränsle av de flesta tillverkare pga ökat slitage, skulle aldrig tanka det i nya bilen.....En Vitara Hybrid vore något, och vips så sänker Suzuki sina genomsnittliga utsläppen. Toyota har tack vare sina hybrider de lägsta genomsnittliga utsläppen i Europa på alla sina modeller. Hybrid är ett måste, diesel tillhör forntiden med den dyra och ineffektiva rening det innebär som heller inte är särskilt driftsäker utan kräver ofta dyra reparationer.

#20
2019-02-04 06:09

@Shogun

"Diesel kan ju inte vara någon framtid, när märke efter märke lämnar dieselspåret. "

Det är inte för att detta är något de vill, utan för att de tvingas till det av galna politiker, till förmån för blodsbatterier och el tillverkad av kol, vilket är etter värre.

.

#21
2019-02-04 07:33

Klarsynt.

Blodddiesel är inget bättre om du nu inbillar dig det. Politiker inför dessa för alla utsläpp i städer, främst i Europa där man når skadliga hälsoeffekter att vistas i bland Nox. Därför om man köpt hybrider under dessa 20år istället för diesel så hade luften sett annorlunda ut och mer hälsosam. Det blir dryga böter om man inte sänker sina Co2 utsläpp framöver och Nox. Därför lämnar man dieselspåret som är en återvändsgränd, till förmån för hybrider och elbilar och i förlängningen vätgas hoppas jag på.

#22
2019-02-04 07:45

Men många aningslösa köpare tänker nog inte att denna liłla bil kommer drar mer än mycket större bil. Så jag tycker konceptet med denna modellen är luddigt, vem är köparen? Jag tror inte på någon barnfamilj. Jag tror inte heller några pensionärer är direkt intresserad av den?

#23
2019-02-04 09:06

En riktig klocka och en rund ratt, det är ju utmärkt!
En granne har sedan några år en Vitara av förra modellen och han är väldigt nöjd, det enda han saknar är en fungerande bakhjulsfjädring (men han kommer från Citroën, förstås), men den kanske förbättrats på den här?

#24
2019-02-04 09:16

Vargen - eftersom jag är en såpass udda individ som nästan dagligen kör på en väg som bara plogas enstaka gånger per vinter så skulle denna lilla 4WD bil kunna passa men den har i mina ögon för många brister. Som sagt - jag har tagit mig fram med vanliga framhjulsdrivna bilar under alla år men visst skulle det vara skönt med 4WD och kanske främst lite högre frigångshöjd. Men man kanske ändå får nöja sig med 2WD men förhoppningsvis med lite högre frigångshöjd. Det finns ju inte så många tänkbara alternativ i denna storleks- och prisklass som är 4WD och uppfyller mina övriga krav (alltså inte Dacia Duster för den som tänkt föreslå den bilen). Allt är kompromisser - som vanligt. Trots allt kör man mest på vanliga, vintertid plogade, vägar.
Däremot är insteg och sitthöjd bra på dessa något högre byggda småbilar - om man nu får tycka det.

#25
2019-02-04 12:18

Subaru!? Där har du bilen du behöver Pi. Riktig fyrhjulsdrift, högre markfrigång. Typ outback..

#26
2019-02-04 14:14

@Pi
Är inte Ssangyong en biltillverkare som erbjuder AWD, automatlåda och bra vridmoment för ganska lite pengar? De brukar inte nödvändigtvis vara billigast enligt listpris, men de sjunker som stenar när de står hos handlarna.

Motorerna har ju varit lite törstiga förr (184hk diesel är ju större än man är van vid), men det ser ut att ändras från Genevemässan i år. Nya Ssangyong Korando kommer med en mindre diesel, samt en 1.5L bensin (som säkert är några kronor billigare t.o.m.).
Bra mycket bättre än en Dacia, och säkert betydligt mer utrustning än en Vitara.

#27
2019-02-04 16:35

Pi. Har du provat karoq eller atecan med lilla motorn.
Helt okey med högt insteg som du vill ha och hyfsat billig bil och ändå ganska snål. Åkte 80-90 landsväg mitt i vintern på 0,53.
Inte 4wd men tyst o trevlig och är väl lite som din nuvarande högre golf tror jag.

#28
2019-02-04 19:55

mso 1000 - tror inte den finns längre för dom talar hela tiden om 1,5-motorn till Atecan. Måste ta en allvarlig funderare på om jag skall ha 4WD denna gång - i så fall är väl Atecan ett starkt alternativ. Annars blev jag lite småförtjust i lilla Aronan med 1,0-motorn - i alla fall när den är fylld med en massa extrautrustning för inroparen är alltför spartanskt utrustad...:) Sen var det ju så att jag tänkte överge VAG men problemet är att när man börjar fylla på kravlistan så minskar de andra alternativen successivt - i alla fall om man just nu har en något virtuell övre prisgräns...:)

#29
2019-02-05 19:44

Pi
1,5 motorn från VAG är riktigt trevlig. Drar dock lite mer.

Vad gäller Vitaran så tycker jag den är charmig med sitt 90-talstuk. Men...jag håller mig till företagets motorcyklar. Motsvarande bilmodell tycker jag andra tillverkare har bättre.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.