Bild
Nästa artikel
Som standard är Suzuki Swift Sport lackad i specialfärgen ”Champion Yellow” – ett minne från forna rallyframgångar.
Röda detaljer i förarmiljön signalerar kraftfullhet.
Varje acceleration ger utslag på kraftmätare framför föraren.
Bagageutrymmet är okej, men den höga tröskeln gör det svårt att lasta. Dubbla avgasutblås särskiljer Swift Sport från vanliga Swift. Utrymmet är bra i baksätet, men man sitter bäst i sportstolarna fram.

Provkörning: Suzuki Swift Sport (2018)

Provkörning

Sportiga versionen av Suzuki Swift har gått på bantningskur. Som tur är försvann inte körglädjen, men vad hände med prislappen?

Längs kringelikrokvägar i bergen ovanför spanska Malaga mår Swift Sport gott. Instinktivt gasar jag på genom kurvorna. Responsen är direkt och snabb, kraften tar inga omvägar. Växellådan är lättmanövrerad och den lilla charmiga flugviktaren på drygt 975 kilo är lätt att förstå sig på. Tur ändå att styrningen är åt det tyngre hållet. Det ger en förankrande känsla, vilket är välbehövligt. Några heliumballonger kanske hade gjort att bilen svävat iväg. 

Suzuki Swift Sport är framme vid sin tredje generation. Det som skiljer från vanliga Swift är bland annat designen på grillen, sidokjolar, bakre diffusor och takspoiler samt dubbla avgasrör. Under huven sitter en nyutvecklad 1,4-liters turbomotor som ersätter den gamla sugmotorn på 1,6 liter. Antalet hästkrafter har plussats på från 136 till 140, och vridmomentet är nu 230 Nm istället för 160. Förutom att ingenjörerna skalat av 80 kilo på tjänstevikten breder bilen ut sig mer än förut: två centimeter förlängd hjulbas och fyra centimeter utökad spårvidd. Allt detta ska enligt Suzuki ge en positiv inverkan på riktningsstabiliteten. 

Som förare sitter jag i bekväma omfamnande sportstolar. I baksätet är sittkomforten mer spartansk, men ben- och huvudutrymme finns så det räcker, i alla fall om jag sitter bakom mina egna justeringar på förarstolen.  
 

"Suzuki Swift Sport är ett okonstlat lyckopiller som vinner mycket på sin ärliga och enkla framtoning."

Det finns gott om standardmonterad säkerhet och hjälpmedel, bland annat autobroms som upptäcker fotgängare, filbytesvarnare och trötthetsvarnare, samt helljusassistent. 

Sammanfattningsvis tycker jag att Suzuki Swift Sport är ett okonstlat lyckopiller som vinner mycket på sin ärliga och enkla framtoning. Något jag däremot inte är förtjust i är att prislappen har plussats på med ungefär 30 000 kronor jämfört med föregående modell. Swift Sports största styrka har aldrig varit prestandan, utan att det är en billig bil för den som söker halvkombiunderhållning på en budget. Prisskillnaden till dyrare konkurrenter har minskat vilket kanske gör att kunderna uppfattar tröskeln till nästa prisklass som överkomlig. 

Är du dessutom inte så förtjust i gult måste du lägga till 5 500 kr extra för att få bilen i blå, röd eller vit metalliclack.

Diskutera: Vad tycker du om Suzuki Swift Sport?

Suziki Swift Sport 1.4T Boosterjet

Pris, från kr: 199 900.
Säljstart: Säljs nu. 
Mått, cm: L 389/B 174/H 150.
Bagagevolym, l: 265–579.
Tjänstevikt, kg: 975.
Motor: 4-cyl direktinsprutad bensinmotor med turbo. Volym 1 373 cm3. Max effekt 140 hk vid 5 500 v/min. Max vridmoment 230 Nm vid 2 500–3 500 v/min.  
Kraftöverföring: Tvärställd motor, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.  
Prestanda: Toppfart 210 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,1 s. 
Deklarerad förbrukning: 5,6l/100 km. CO2-utsläpp: 125 g/km. 
Konkurrenter: VW Polo GTI, Kia Rio GT Line, Renault Clio R.S, Ford Fiesta ST. 
 

Plus: Lättmanövrerad, kvick.
Minus: Pris, hög tröskel i bagageutrymmet.

Vad nytt? Prestandaversion av nya Suzuki Swift. 
För vem? Kurvälskaren som reser lätt. 

Kommentarer

#1
2018-06-02 13:48

Tvåhundratusen för en vässad mopedbil???? Inte ens den spänstiga färgen kan locka mig till en Suzukihandlare.

#2
2018-06-02 15:07

Skicka med 4WD och en bra automatlåda så kanske priset varit en aning mera motiverat men nu - nä...

#3
2018-06-02 15:42

Bilen är trevlig och rolig att köra, men jag kommer inte riktigt överens med styrningen.
Växellådan är ett under av smidighet, men jag håller med, en ny bil bör kunna erbljudas med automat.

#4
2018-06-03 15:34

Jag kör automat på stordieseln, men på en sådan här liten krabat vill jag nog ändå ha manuell växling :)

.

#5
2018-06-03 20:12

Klarsynt, har du provat den?
Växellådan är ok, men det finns ändå många som vill ha automat och speciellt på en stadsbil!

#6
2018-06-04 10:12

För att vara en ”prestandabil” så är det inte mycket till prestanda. Men den kanske är rolig att köra ändå?

#7
2018-06-04 13:18

För min smak så ger en sån här liten, lätt, rapp och smidig bil mer körglädje än en två ton tung autobahn-kryssare på säg trehundra hästar. Har en liten japs med liknande specs och har roligt bakom ratten varje dag... Så i kategorin mest körglädje per krona tror jag att en sån här är rätt svårslagen. Sen är väl definitionen av körglädje högst individuell!

#8
2018-06-04 15:32

Nästan exakt samma acc och toppfart som min 16 år gamla Saab 9-3!

#9
2018-06-04 20:06

Rålle
Jag tänkte mer så här: min Seat har en motsvarande motor men är piggare trots plus 400 kg. Det jag tycker är lite konstigt är att Suzukin är lättare än Seaten men har samma prestanda, motorn speccar lika.
Priset är detsamma, utrymmet en stor skillnad.

#10
2018-06-04 21:56

Okey Axa.

Det låter ju lite märkligt men det kan kanske bero på att den ena eller bägges accsiffror inte stämmer? Sen kan det väl delvis också bero på utväxlingen. Seat Leon va? Trevlig bil...

#11
2018-06-05 00:25

Rålle
Jo, en Leon ST. De nämner bland annat Polo GTI som konkurrent men jag skulle snarare säga Polo GT ligger närmare. Dock har jag ännu inte hitta info om släpp av GT i Sverige och jag gissar att den isåfall får 150 hk motorn.

#12
2018-06-05 13:55

Jodå, prestanda räcker väl till för våra svenska vägar. Dock inte för racerbanan. Men hur många spenderar tid där? Den första GTI:n, VW Golf, hade 110 hästkrafter och något lägre vikt. Sportbil på den tiden. Däremot tror jag att kampanjerbjudanden och prispress blir ända sättet att sälja den i några större upplagor. I konkurrens med Polo och Fiestas varianter lär den inte hävda sig. Fast i slutändan är det kanske körupplevelsen som avgör? Så det gäller att testa innan köp då!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.