Nästa artikel
Provkörning: Suzuki Swift Sport (2012)
Provkörning

Provkörning: Suzuki Swift Sport (2012)

Publicerad 16 mars 2012 (uppdaterad 8 maj 2014)
Vem sade att det krävs massor av effekt för att det ska bli roligt bakom ratten? I Swift Sport skapar 136 hk en av marknadens mest underhållande, överkomliga bilar.

Suzuki är sedan decennier tillbaka stadigt förankrat i den svenska bilkulissen. Marknadsandelen är något över en procent, märkesprofilen diffus. Diverse Vitaramodeller har möjligen gjort avtryck som arbetshästar för dem med behov av släpvagn och enkel, trygg fyrhjulsdrift. Swift var länge en uråldrig kvarleva, men i samband med förra generationsskiftet skedde en markant uppryckning när det gällde själva bilen, dock inte i försäljning.

I en branschtidning om reklam läste jag nyligen att importören Nimag Sverige AB skaffat ny annonsbyrå för att försöka nå fler svenska köpare. Jag har ett bättre tips: se till att folk sätter sig i nya Swift Sport. Då börjar de famla efter plånboken.

Swift Sport är varken störst, starkast eller snabbast av den oöverskådliga mängd bilar som numera utgör den så kallade GTI-klassen, men när det gäller oförfalskad körglädje per krona undrar jag om den alls har någon konkurrent. Att ratta Swift Sport är som att köra en Mazda Miata som fått praktisk halvkombikaross och ett pris på måttliga 166 900 kronor.

Redan den förra utgåvan fanns i en Sportversion. Den hade 125 hk, femväxlad låda, studsiga köregenskaper och nästan ingen publik. Den nya är definitivt värd ett bättre öde. Vardagsversionerna av Swift har 1,2-litersmotor och 94 hk. Sport har 1,6-maskin och 136 hk, på papperet inte mycket att komma med när exempelvis en VW Polo GTI har 180 hk. Men Suzuki är minst lika kul att köra.

Det handlar om kontakt, ofiltrerad direktkontakt. Swift Sport är ingen påfallande modern bil, med vår tids alla inställbara parametrar för upplevelseprogram och elektroniskt styrt dittdatt. Den är i stället en enkel själ, byggd på grundläggande, väl avstämd teknik som alltid fungerar och levererar.

Förutom att chassit är exakt kalibrerat, med tio millimeter sänkt fjädring, grövre krängningshämmare, mer påkostade dämpare med returfjädrar fram, förstärkt hjulupphängning och trimmad styrning, är motorn reaktionssnabb, ”ärlig” utan turbo och lagom trimmad till en nästan gammaldags körkaraktär. Man får gasa på rätt ordentligt för att få rätta kicken, men den mekaniskt finstämda maskinen tvekar aldrig utan är glatt med på noterna. Det går att slöstarta på både tvåan och trean, samtidigt som varvvilligheten nästan aldrig vill ta slut.

Köregenskaperna är extremt bra, underhållande och barnsligt enkla att förutsäga. Grundläget är en lätt, ytterst trygg understyrning som enkelt kan hanteras med ett lätt gasuppsläpp. Den känsliga och direkta styrningen är ren fröjd att använda som ”balansorgan”. Swift Sport är naturligt kul och inspirerande att köra, utan konstgjorda tillsatser.  

Den förra modellen var surrig i överkant, den nya har fått en sjätte växel som sänker både förbrukningen (6,4 l/100 km i stället för 7,0) och ljudnivån. Lådan är dessutom en riktig njutning att hantera.

De visuella ingreppen är diskreta, mest synliga är de båda avgasrören och ett embryo till ”diffuser” under stötfångaren bak. Inredningens skålade stolar hade gärna fått vara större, annars är det inte mycket att klaga över. Man sitter behagligt långt från vindrutan, detaljarbetet med ganska enkla plastmaterial är gott men knappast exklusivt och den hårdare fjädringen gör sitt jobb utmärkt, utan att vara särskilt stötig ens på riktigt dåliga vägar. Enkelt och rätt tänkt, rakt igenom!

Diskutera: Vad tycker du om Suzuki Swift Sport?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Suzuki Swift Sport

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Suzuki Swift Sport:

FAKTA suzuki swift sport
Pris, från kr: 166 900.
Modell: Tredörrars halvkombi.
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 389/B 170/H 151.
Tjänstevikt, kg: 1 115.
Motor: Fyrcylindrig tvärställd radmotor med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder. Volym 1 586 cm3. Max effekt 136 hk vid 6 900 v/min. Max vridmoment 160 Nm vid 4 400 v/min.
Prestanda: 0–100 km/tim 8,7 s. Toppfart 195 km/tim.
Förbrukning: 6,4 l/100 km.
Co2-utsläpp: 147 g/km.
Konkurrenter: VW Polo GTI.

Vad nytt? Lätt trimmad sportversion av senaste Swift-modellen.
För vem? Körglada som inte gläds åt höga priser.

Plus: Motor, pris, körglädje.
Minus: Trångt insteg i baksätet.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-03-16 15:54
Onehp

Riktig rolig bil där man kan ha skoj redan på rätt sida av lagen. Hur många kan erbjuda det? Och som en bra småbil i de andra lägen. Bara synd att Europa bara får tredörrarsversionen, en miss...

#2 • Uppdaterat: 2012-03-16 23:08
Andreas F (ej verifierad)

Denna verkar underbar! Lite vält sportigt yttre på Swift dock för min smak. Provkörde en Splash, den trecylindriga motorn lät mysigt men varvade för mycket, jobbigt och oekonomiskt? Dessutom klämmer växelspaksgummit i handen då det går upp för långt, skitjobbigt! Någon som vet om andra Suzukisar har bättre spak? T ex Swift som inte är mycket dyrare än de bara något billigare, onödiga mindre och farligare modellerna t ex Splash.

#3 • Uppdaterat: 2012-03-17 22:10
saabnisse

Om den bara inte vore så ful med sitt flodhästface!
Japanerna har svårt för att göra vackra bilar numera.
Men den kan ju vara bra ändå.

#4 • Uppdaterat: 2012-03-17 23:48
Roger Skagerström

När jag tänker efter så är det faktiskt enda märket som tagit efter Audis grill. Kunde varit vackrare. Precis som förebilden :p

#5 • Uppdaterat: 2012-03-18 08:49
Hackenbush

Jag har inte riktigt fattat vitsen med mastodontgrillar. Behöver denna bilen så mycket kylning? För vackert är det ju inte.
Kan ju vara så att många biltillverkare försöker kopiera varandra, denna är kanske menad som en Audi-kopia och då har de ju lyckats.

#6 • Uppdaterat: 2012-03-18 22:01
Roger Skagerström

Hackenbush: Ser man det som grill plus "nedre luftintag" så är det ju ingen jättegrill egentligen. Det som lurar är att biten mellan inte är karossfärgad utan svart. Det är väl egentligen bara det undre gallret som är några cm högre än brukligt.

#7 • Uppdaterat: 2012-03-19 00:09
Roger Skagerström

Den har visst strålkastarrengöring :)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.