Bild
Nästa artikel

Provkörning: Suzuki Swift 2017

Provkörning

Viktreduktion är ett kärt ämne för många biltillverkare och Suzuki måste slagit något av ett rekord med nya Swift: minus 125 kg är bra för en liten knalle som denna!

I någon av bantardokusåporna som nu och då fyller de kommersiella tv-kanalerna hade säkert lilla Swift klarat sig utmärkt. 125 kg tappar man inte i en handvändning om man är småbil. Eftersom produkten ska bli relativt billig i slutändan går det ju inte att använda sig av avancerade material som aluminium eller kolfiber. Chefsingenjör Masao Kobori förklarar att det istället handlar om att vara smart när man konstruerar bilen.  

– Genom att tänka sig för hur man till exempel konstruerar infästningen för framstolarna kan man maximera hållfastheten utan att behöva lägga på en massa tunga förstärkningar, säger han och skissar frenetiskt på sitt medhavda block. Den typen av smarta lösningar har vi använt överallt! 

Jag undrar om det då inte kan finnas en risk för krocksäkerheten när man bantar på det här viset men Kobori skakar på huvudet. 

– Absolut inte! Nya Swift är mycket säkrare än den gamla modellen!

Några resultat från provet i Euro NCAP har ännu inte kommit och betyget kommer heller inte att vara helt rättvist för de Suzuki Swift som säljs i Sverige. Euro NCAP sätter högt värde på förarstödsystem som autobroms, utrustning som blir tillval i resten av Europa. För att få med autobromsen har den svenska generalagenten tvingats ta ett rejält utrustningspaket redan från grundutförandet. Det gör att prislistan för nya Swift kommer att börja från strax under 140 000 kronor när försäljnigen startar i maj. Det finns konkurrenter som är billigare men då också betydligt enklare utrustade. 


Bilen vi får provköra på Franska Rivieran kostar dock ännu mer. I den har nämligen den rätt trista standardmaskinen ersatts av en rapp liten trecylindrig turbopärla som passar som hand i sporthandske. Förutom att den sportigt designade ratten är kopplad till en styrning som inte är särskilt känslig, är den här bilen ovanligt rolig att ratta! Låg vikt, minimala yttermått, lättjobbad växellåda, smidig koppling och hjulupphängningar som ger fast kontroll över hjulen sätter guldkant på vår framfart på ett helt annat sätt än vad våra medtrafikanter får i sina Lambos, Bentlys och Rollsar. Trafikmiljön runt Monte Carlo är lite annorlunda än den hemma... 

”Heartect” heter den nya plattform som Swift delar med minisuven Ignis och den lite större småbilen Baleno. En av dess mer udda finesser är ett mildhybridsystem kallat SHVS. Det består av ett 12-volts litiumjonbatteri och en remdriven kombinerad startmotor och generator. Anordningen tar tillvara rörelseenergi när man bromsar, lagrar den i batteriet och hjälper sedan till att skjuta på vid start. Effekten är knappast något man känner men förbrukningen sänks ytterligare några centiliter och på papperet är Swift riktigt snål. SHVS ingår i det största utrustningspaketet som också inkluderar adaptiv farthållare och navigator.

Nya Swift är en kompakt småbil. Att totallängden krympt tio millimeter kompenseras i viss mån av längre hjulbas men det finns rymligare konkurrenter, framförallt om man tänker sig att använda baksätet för att transportera fullvuxna. Körställningen förutsätter också att man inte har alltför långa ben eller stora fötter. Då blir det trångt kring pedalerna.

Förarmiljön är bra, bortsett från att mediesystemets bildskärm sitter lågt och tyvärr går det inte att få upp information från bilens GPS i bildskärmen framför föraren. Det gör att man ofta tvingas ta blicken från vägbanan när man försöker hitta rätt.

Diskutera: Vad tycker du om Suzuki Swift?

Suzuki Swift 1,0 Boosterjet SHVS

PRIS, FRÅN KR: Ej fastställt. Cirka 165 000.
SÄLJSTART: Maj. 
MÅTT, CM: L 384/B 174/H 150.
BAGGAGEVILYM, L: 265–579. 
TJÄNSTEVIKT, KG: Från ca 940.
MOTOR: 3-cyl direktinsprutad bensinmotor med turbo. 4 vent/cyl. Volym 998 cm3. Max effekt 112 hk vid 5 500 v/min. Max vridmoment 170 Nm vid 2 000–3 500 v/min. Mildhybrid/start-stopp-system 12V. 
KRAFTÖVERFÖRING: Tvärställd motor, framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda.  
PRESTANDA: Toppfart 195 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 10,6 s. 
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 4,3 l/100 km. CO2-utsläpp: 97 g/km.
KONKURRENTER: Kia Rio, VW Polo, Skoda Fabia, Citroën C3, Nissan Mic-ra, Renault Clio, Toyota Yaris. 

Vad nytt?
Ny generation av Swift.
För vem?
Gasglada och inte alltför storväxta småbilskunder.    

Plus:
Avancerade säkerhetssystem, pigg, smidig.
Minus:
Begränsade utrymmen, svårläst medieskärm. 

Kommentarer

#1
2017-05-20 10:59

Det är nog färdigt även med bensin motorer. Det verkar svårt att gå under 90 g/km i utsläpp. Hybrid verkar heller inte göra större underverk. Bilen ser trevlig ut, snyggare än bilar ifrån förr.

#2
2017-05-20 11:21

Det är det HÄR som är imponerande ingejörsarbete. Att bygga en bil som tex Bugatti Chiron tycker många är höjden av tänkande. Men det är ju bara att fantisera och ta betalt. Men att ta bort 10% av vikten av en småbil, och behålla prisnivån och hållfastheten.... Det är imponerande.

#3
2017-05-20 11:58

Det är inte bara i Europa som de minsta minibussarna tappar försäljning, men de har alltid haft större marknad i Europa - segmentet uppfanns av Fiat 600 Multipla. Ur ett internationellt perspektiv är det bäytre att göra en crossover i B-storleken än en minibuss - om man vill sälja. Peugeot 2008 säljs utanför Europa, den är framtagen delvis av designcentret i Kina. I Kina finns C3 XTR som är en crossover, C3 Picasso har inte sålts där. Nya C3 Aircross ersätter både C3 XTR och Pucasso, den ska säljas över hela världen.

PSA har planer på att sälja Opel utanför Europa och Crossland X passar in i den strategin. Den kan säkert möta marknadskraven i Mellanöstern (t ex Iran), Nordafrika (t ex Marocvo, Tunisien), Ssien och Sydamerika ) t ex Brasilien) bättre än en Meriva hade gjort. De marknader jag räknat upp nu älskar crossovers.

#4
2017-05-20 12:58

Nu halkade du väl ändå in i helt fel tråd Raphael!
Frågan är: "Vad tycker du om Suzuki Swift?".

#5
2017-05-20 13:04

För femtio år sedan var bilarna i den här storleksklassen bästsäljare, men med stigande inkomster har de ersatts av allt större och mer påkostade bilar, även av de som inte behöver det.
Jag tycker det ska bli väldigt intressant att provköra nya Swift, jag blev väldigt imponerad av förra modellen.
Min tidigare erfarenhet av småbilar var att de väsnades och var slöa. Inget av detta stämde på Swift!

#6
2017-05-20 13:39

Tycker inte om alls. Swift har väl 20år på nacken, det är där som prestationen ligger att kunna koka soppa på samma spik i 20år och att ligga i överkant i prissättningen.

#7
2017-05-20 14:51

Tvärnit. hur menar du?
Första generationens Swift kom 1983.
2005 kom den hyllade "Mini"-inspirerade generationen, som sedan följdes av en ny nästan snarlik modell 2010 innan den nu aktuella presenterades.

#8
2017-05-20 20:04

Tvärnit: Konstig syn. De flesta skulle säga att Swift tillhör bland de absolut bästa småbilarna i sin klass.

#9
2017-05-20 20:05

Roger: Du har så rätt. Vacker ingenjörskonst är så mycket mer än största motorn och snabbaste bilen. :)

#10
2017-05-20 23:08

Det mest konstiga i så fall är att bilen säljer så dåligt, eller?
Det är som med barn, att jag tycker om barn..men i långt ifrån alla barn.
Swift e ful!

#11
2017-05-21 00:43

Citat från ViB's tidningskollega T.V.:
"Swift har länge varit en viktig bil för Suzuki. Den har sålt som sockervadd på tivoli i Asien och tämligen bra även i Europa. Nu har Suzuki släppt en helt ny generation som ska fortsätta hålla försäljningssiffrorna i taket".

Så att den säljer dåligt stämmer inte.

#12
2017-05-21 15:33

@Roger, Range Rover och Audi Q7 bantade i storleksordningen 15-20% med senaste generationen.

#13
2017-05-21 19:12

Äntligen en vackert designad småbil. Mer sånt!

#14
2017-05-21 22:32

Swemba. Inte liiiika imponerande ;) Men OK får ge dom att det är bra jobbat :p

#15
2017-05-22 07:55

Är det så att bortbantad 4wd ingår i dessa 125 kg, kanske?

#16
2017-05-22 08:36

Fast nu var ju inte 4wd på nåt sätt standard på den hittillsvarande modellen så det vore lite märkligt om man gjorde den jämförelsen.

#17
2017-05-22 09:45

@Pi, håller med om att det vore märkligt, men kanske inte helt långsökt om man vill få till en "wow siffra", vi får hoppas att de jämfört "samma" bilar.

#18
2017-05-22 09:57

skarj, det skiljer 125kg mellan tidigare modellen och den nya i 2wd-utförande.
4wd blir 40kg tyngre, men den finns tyvärr inte med den nya trepipen för närvarande.

#19
2017-05-22 10:14

Kanske dags att banta elbilarna också? Deras batteripack är erbarmligt tunga. Det skrivs ju en del om den extra tyngden som 4WD drar runt med men det är ju ingenting mot den extra tyngden som elbilar släpar på. Från TV: "E-Golf är drygt 300 kg tyngre än en Golf 1,4 TSI 125" Och detta även när "tanken" är tom :)

.

#20
2017-05-22 11:17

Jag gillade utseendet på förra generationen skarpt!
Visst var Fabia ganska lik, men Swift såg tuffare ut, särskilt i den där kopparröda kulören.
De har lyckats få till det även med denna efterföljare.
Säkert rolig på vägen om än inte så rymlig.
Och så var det det där med rostskyddet.
Skodan är troligen det bästa valet i klassen, men jag gillar denna Suzuki.

#21
2017-05-22 11:50

Jag gillade också den förra Swiften, men nog är den här delvis snyggare.
Men jag gillar fortfarande inte den mörka inredningen, det finns många presumtiva kunder som gärna vill ha det lite ljusare och att man fallit för idiotin med en platta nertill på ratten är trist och speciellt på en sådan här bil som man gärna vill köra aktivt!

#22
2017-05-22 13:27

Klarsynt, vänta bara tills XC60 kommer som elbil, då slår vi nog 3 tons vallen ...

#23
2017-05-22 17:55

Antar att du syftade på Fabia och inte Felicia, Roy. Dom hade helt klart en viss likhet men med Swift som den lite tuffare.

[Korrekt. Tankevurpa. ändrat.
Roy]

#24
2017-05-23 11:20

Klarsynt och Styggavargen, varför är vikten på elbilar ett problem, menar ni?

#25
2017-05-23 22:29

Energi, tyngre föremål kräver mer energi för att flyttas. Energi har vi inte oändligt av, inte ens hälften av energin idag kan skapas med noll utsläpp.

#26
2017-05-24 08:52

Jo, men hela tanken med elbilar är ju att de ska laddas med just förnyelsebar energi annars finns det ingen vits med dem.
Alltså är det inte vikten per se som är ett problem utan energiproduktionen.

#27
2017-05-24 13:53

Känns väl inte som att hög vikt är någon bonus när man kommer till batterierna, så om man lyckas lätta upp dessa ordentligt är det nog ett steg i rätt riktning liksom att även att anpassa elproduktionen till låga utsläpp av vad det än må vara, samt att påverkan av omvärlden. Kanske inte underbart att få vare sig vindkraft eller vattendamm på tomten, eller ett kärnkraftverk för den delen. Men om man får fri el så kanske man kan se mellan fingrarna även med det??;)

#28
2017-05-24 17:11

Självfallet är det inte någon fördel med hög vikt, men om nu ändå en elbil totalt sett blir både billigare i drift och har bättre prestanda, så är det ändå en vinst.
Batterier genomgår nu för övrigt en snabb utveckling. Flera koncept är på gång. Om ett par år kan vi säkert räkna med dubbla energikapaciteten. Upp till tio gånger bättre finns ju på teststadiet.
Jag önskar bara att denna hausse kommit tidigare – men då var kanske inte tekniken för energilagring mogen.

#29
2017-05-24 18:39

Västvärlden ökar sin energiförbrukning hela tiden, men någonstans måste energin komma ifrån. Bara för att det är el, som hemma bara trycka på en knapp så lyser lampan då tror man plötsligt att bilen blir miljövänlig. På alla områden, vaťten som el måste vi få ned förbrukning inte öka den ned tex SUV.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.