Bild
Nästa artikel

Provkörning: Suzuki Kizashi (2011)

Provkörning

Suzuki Kizashi är en ny sedan i mellanklassen, ungefär i samma storlek som Volkswagen Jetta. Fyrhjulsdrift och lyxutrustning som standard ska bli främsta vapnet i kampen om bilköparna. Vi har provkört på norrländska vintervägar.

Sedanmodeller som inte görs av statusmärken brukar inte bli någon framgång i Sverige. Ändå är det just en sådan som Suzuki lanserar nu i vinter. Kizashi heter modellen och är Suzukis första bil i den här storleksklassen.

Namnet betyder ”tecken på vad som ska komma” och med det antyder tillverkaren att konkurrenterna ska se upp för märket. I Japan och USA har bilen sålts sedan 2009 och nu är det
Europas tur.

I Sverige kommer Kizashi bara att säljas i ett enda utförande till en början. Det innebär en 2,4-liters fyrcylindrig motor på 178 hk, kopplad till en steglös CVT-låda. Det innebär också lyxutrustning som läderklädsel, xenonlampor, parkeringssensorer och elsoltak som standard.

Enda tillvalet som går att beställa är metalliclack. Enkelt för köparna och enkelt för återförsäljarna, resonerar generalagenten.

Designen framtill visar släktskap med övriga modellprogrammet från Suzuki. Men bakpartiet påminner istället om BMW:s 3-serie och Lexus IS. Kizashis främsta lockbete är fyrhjulsdriften. Den kopplas in med en knapp på instrumentpanelen. Kraften fördelas då automatiskt mellan hjulaxlarna, beroende på underlagets friktion.

Fyrhjulsdriften bygger på en elektronisk lamellkoppling och ska på bråkdelen av en sekund aktivera bakhjulen. Vid normalkörning är bilen mest framhjulsdriven.

Solid känsla
Kizashi känns förtroendeingivande och trygg att köra på hala vintervägar. Vid provocerad körning släpper baken något, men en bra styrning gör det enkelt att hämta hem bilen. Antisladdsystem är standard, men går att koppla ur för den som är road att köra med sladd.

Vi provade det på plogade isbanor i Arjeplog, inte långt från bilindustrins hemliga jaktmarker. I trakterna såg vi kommande modeller från tyska tillverkare, ibland maskerade.

På isbanan kunde vi konstatera att fyrhjulsdriften i Kizashi ger ett mycket gott väggrepp i halka – till en viss gräns. Det är lätt hänt att börja tänja på gränserna och åka av banan. Det gjorde några kollegor och fastnade i en snödriva.

Trots fyrhjulsdrift gick det inte att ta sig loss. Kizashi är en personbil med lågt sportchassi, markfrigången är bara 13,5 cm. Därmed är den inte tänkt som en bil att köra med på dåliga skogsvägar, även om fyrhjulsdriften ger viss framkomlighet på halt underlag. Chassisättningen är relativt hård, över ojämnheter kan Kizashi bli småstötig.

2,4-litersmotorn känns stark och CVT-lådan skickar smidigt i växlarna. För den som vill växla manuellt finns paddlar på ratten. Kizashi är med sina 4,65 meters längd en bil som storleksmässigt hamnar mellan Volkswagen Jetta och Volkswagen Passat.

Fram sitter man bra i sköna stolar och instrumentpanelen är både tydlig att överblicka och snyggt utformad. Överlag ger interiören en mera solid känsla än tidigare hos Suzuki. Här finns inte samma påtagliga lågprisplast som kännetecknat andra modeller från märket.

Skral takhöjd bak
Bagageutrymmet på 461 liter bör vara tillräckligt för de flesta utan att heller imponera. Benutrymmet i baksätet är hyggligt, men takhöjden bak är skral. Normallånga personer slår lätt huvudet i taket bak. Mittplatsen bak är trång och ogästvänligt hård. Fem personer ryms i bilen, men fyra sitter behagligt, om de inte är alltför långa.

Bensinförbrukningen på runt litern per mil vid vår provkörning är i högsta laget för en bil i den här storleksklassen. Kizashi är inte krocktestad av Euro NCAP ännu, men fick bra krockresultat i amerikanska mätningar.

Vilka ska då köpa Kizashi? Kanske de som redan är Suzukiägare och som vill ha en bekvämare bil än Swift, SX4 eller Grand Vitara. Eller de som är ute efter en sedan, gärna med fyrhjulsdrift, och tycker att konkurrentmärkena är för dyra.

Någon diesel- eller miljömotor till Kizashi är inte aktuellt just nu. Inte heller lär någon kombimodell dyka upp under överskådlig tid. En sådan modell hade nog kunnat hitta betydligt fler köpare i Sverige. Suzuki räknar med att sälja cirka 500 exemplar per år av Kizashi.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Suzuki Kizashi

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Suzuki Kizashi

Pris, från: 279 900 kr.
Modell: Fyrdörrars sedan.
Mått, cm: L 465/B 182/H 147.
Tjänstevikt, kg: 1 625.
Släpvagnsvikt, kg: 1 700.
Motor: Fyrcylindrig bensinmotor på 2 393 cm3, maxeffekt 178 hk vid 6 500 v/min. Max vridmoment 230 Nm vid 4 000 v/min.
Prestanda: 0–100 km/tim på 8,8 s. Toppfart 205 km/tim.
Bränsleförbrukning, blandad körning: 8,3 l/100 km (9,9 l ViB-prov).
CO2-utsläpp: 191 g/km.
Konkurrenter: Volkswagen Jetta, Subaru Impreza/Legacy, Mitsubishi Lancer, Audi A4 Quattro, BMW 3-serie X-drive, Saab 9-3 Sportsedan.

Vad nytt? Helt ny bilmodell från Suzuki.
För vem? Den som vill ha en sedan med fyrhjulsdrift.
Bra köp? Möjligen, om säkerhet och rostskydd håller måttet.

Plus: Vägegenskaper, stark motor, välutrustad.
Minus: Bränsleförbrukning, takhöjd i baksäte.

Kommentarer

#1
Foppatoffel
2011-02-15 08:46

Kommer floppa här. Säkert bra... Men, ser ut att kosta 179'

#2
SiggeN
2011-02-15 08:49

Ja, priset är verligen fel och andrahandsvärdet kommer bli skrämmande lågt.

#3
Claes.hillman
2011-02-15 09:10

När blev äderklädsel, xenonlampor, parkeringssensorer och elsoltak lyxutrustning?

#4
Foppatoffel
2011-02-15 09:25

@Claes.hillman

Sosse-tidning detta...

#5
2011-02-15 10:45

Just. Med det priset. så får Suzuki vara glada om dom lyckas bli av med 100 på ett år. Jag gillar utseendet. Med en miljödiesel och pris på strax över 200.000 kr, kunde den nog hitta köpare.

#6
2011-02-15 11:12

Är priset verkligen så fel som vissa påstår här? Jag menar man får en heldel utrustning ibakat i priset desseutom fyrhjulsdrift! Bilen är ju närmast komplett utrustad. Vad skulle en bil av annat märke kosta med denna utrustningen?! Fast visst skulle det finnas en kombi av bilen här i kombigalna Sverige. Men jag tycker det verkar vara en snygg och vettig bil. Gärna med hybriddrift i någon form. Men jag ska titta på bilen och provköra.

#7
2011-02-15 11:44

Jag gillar bilen och håller med Shogun. Vad jag dock inte gillar är soppaförbrukningen och den förmodade rostkänsligheten. Att tillverkare försöker överträffa (underträffa?) varandra i dålig takhöjd i baksätet är väl inte heller så lyckat. Småstötigheten är väl inte heller så bra och ger viss oro för högt vägljud.
Ändå gillar jag den, faktiskt, och den är väl värd att titta närmare på.
Visst kunde priset vara lite lägre, men det är ingalunda extremt med tanke på utrustningen och utförandet.

Utrustning som normalt inte är standard på en bil, utan måste beställas extra, kan gott kallas för lyxutrustning. Så jag förstår inte vad vissa hakar upp sig på.

#8
2011-02-15 12:31

Det är inte det att priset är fel sett till bil/utrustning. Utan priset är fel sett till kunderna, som hellre skulle köpa en enklare utrustad, 2-hjulsdriven, med lägre förbrukning. För 280.000 är den iaf chanslös på marknaden. När A4, BMW3 och en massa annat råkar finnas, som mer lockande alternativ. (Suzuki har inte premiumstatus.)

#9
2011-02-15 13:01

Pender.

Men vad kostar då motsvarande BMW och Audi? Är det värt att betala mera bara för att få premiumstämpeln och hur mycket det är värt,det kan bara var och en avgöra. Sedan blir värdeminskningen avsevärd även för dessa premiummärken. Det som verkar vara en nackdel som VIB och även Roy var inne på så är det ju förbrukningen av bränsle som är för högt helt klart. Men man verkar fått till byggkvaliten på bilen och säkerligen är den minst lika om inte bättre än de båda tyskarna i längden.

#10
2011-02-15 13:08

Min tro är att köpare hellre väljer en "enkelt" utrustad A4, BMW3 (eller liknande) med låg förbrukning, än Suzukin. Uddamärken, av denna typ och storlek, har haft det hopplöst svårt i Sverige det senaste decenniet. Men den som lever får se, huruvida denna bil kommer att finna några köpare.

#11
Börje bilkunnig
2011-02-15 13:13

Jävligt snygg för att vara en modern, mindre bil från Asien. Ren design men modern, ser nästan premium ut.
Samma sak med insidan som passar utsidan.

#12
McTar
2011-02-15 13:37

Tror nog att den är lite överprisad då man får liknande utrustade bilar (etablerade märken) för ca 20kkr mer i pris. Andrahandsvärdet sjunker mer än så på denna jämfört med de etablerade märkena.

#13
Europas snabbast växande bilmärke, Dacia
2011-02-15 13:42

Rullar många Suzuki här omkring så visst kommer inte andrahandsvärdet bli någon större fara. Och det är väl en bra bil så Suzuki lär få bra rykte innan det är dags att sälja en nyköpt, för om några år rullar det ännu fler Suzuki.

Snarare pga att denna karossform är udda i Sverige.

#14
Börje bilkunnig
2011-02-15 13:46

Men finns det inte så många av en bil lär det vara lätt för en uddamodell att hitta beg. köpare. Alltid finns det några som vill ha en mindre sadan.

#15
Smeg
2011-02-15 15:04

Suzuki har ju byggt fina rallybilar så denna kan nog vara trevlig för gasglada 18-åringar:)

#16
GIANNAKIS
2011-02-15 16:45

Varför ge så mycket för en trång bil när man kan få en betydligt större(halvlimosin) som denna.

Superb TDI 4X4 DSG 140 Hk 6 vxl aut 270 000 Ambition (elegance 289 000

#17
SiggeN
2011-02-15 16:55

De som ev. tittar på denna väljer tänker inte en BMW/MB utan mer standardbilar typ Skoda och Toyota. Köper en Skoda som är trevlligare, bättre, snyggare...ja bättre på allt och med bättre andrahandsvärde. Denna bilen har ingen chans i Europa.

#18
SiggeN
2011-02-15 17:21

...fel av mig...Toyota erbjuder väl inga fyrhjulsdriva personbilar?

#19
Yarl
2011-02-15 17:38

@Börje bilkunnig

Menade du: sedan?

#20
Börje bilkunnig
2011-02-15 18:03

Yarl: Japp, det gjorde jag!

#24
ValleX
2011-02-15 19:26

Snygg bil, jag gillar sedaner. Det brukar gå att göra ganska bra klipp på dessa bilar då folk i allmänhet "måste" ha kombi för det har ju alla andra. Synd att de inte kunde satt i en vettigare motor. Numera är det väl VW som är stor ägare i Suzuki och där finns ju massor med fina och snålare motorer.

#25
GIANNAKIS
2011-02-15 20:26

Joo sigge N! Toyota Lexus har fyrhjulsdrivna bilar!

#26
Börje bilkunnig
2011-02-15 23:10

Jahå, är VW inblandat i Suzuki med...

Då skulle jag hellre köpa en Toyota. 100% japansk kvalitet.

#27
Oximetazolinhydroklorid
2011-02-15 23:31

Vissa drag på denna känns lite VW...

#28
Oximetazolinhydroklorid
2011-02-15 23:31

Eller VAG

#29
m.b kungen
2011-02-16 02:51

de e helt omyligt å köpa en suzuki för 280.000 tusen spän tänk va man kan få ist...andvänd hjärnan..å tänk..
kan tänka mej man får en 120-150 tusen för den om ett år..i inbyte huva!!!

#30
skodaprisvärd
2011-02-16 14:34

köp en stor skoda superb fört samma pengar -------

#31
Hata Troll ättan
2011-02-16 18:20

För dom pengarna köper man sen LEgacy!

#32
2011-02-16 19:25

Ja,då har man provkört Kizashi! Och detta är faktiskt ingen oäven bil. Man får mycket för pengarna. Och takhöjden visst var den låg i baksätet men inte anmärkningsvärt huvudet gick fritt och jag är 183cm lång. Då var det värre med benutrymmet i baksätet, visst jag fick plats med mina långa ben men något bättre hade inte skadat. Visst surr med plattan i mattan från cvt transmissonen men så låter ju de flesta cvt lådor. Kunde även höra ett visst surr från 18" dubbdäcken som var monterade. Annars är bilen fin att köra och det mesta var positivt. Men 284000kr är trots allt mycket pengar,men bilen är komplett utrustad. Och bilen är verkligen snygg. Provade en vinrödaktig färg som man beslutat att inte ta in i Sverige bara ett fåtal bilar av denna färg togs in av någon anledning. Konstigt då denna färg är den snyggaste till bilen tycker jag.

Här nedan är bilen jag provade.

http://www.blocket.se/varmland/Suzuki_Kizashi_Sport_2_4_4x4_Automat_32121969.htm?ca=7&w=1

#33
Bensinhuvud
2011-02-27 23:59

Jag testade själv nyligen Suzuki Kizashi, ta gärna en titt:

http://bensinhuvud.se/2011/02/27/test-suzuki-kizashi-sportsedan-utan-valfrihet/

#34
4WD i 4wd förhållanden
2011-03-07 12:48

Mycket snack på tramsig verkstad!

Snacket om Hög bränsleförbrukning?
Läs: http://www.gp.se/motor/tester/1.561741-kizashi-med-extra-allt så skriver (de som TESTAT, och inte bara snackar skit) att:

"Ligger du och marschar kring 100-110 kilometer i timmen jobbar motorn nästan ljudlöst runt 1 800 varv och nöjer sig med halvlitern per mil. Fast vid lite mer aggressiv körning blir det surrigare och förbrukningen sticker snabbt iväg."

En halv liter per mil på motorväg! Är det hög förbrukning??
Blien är m.a.o. byggd för de som åker motorväg relativt ofta.. Inte för lönnfete Sune som tar bilen till pressbyrån 400m bort 27 gånger om dagen! Och nästan ljudlöst dessutom!

I mitt fall (som åker drygt 4 mil motorväg (Enkel väg) varje dag.. Så hade den halverat bränsleförbrukningen på dessa stäckor..
Istället för 8 liter per dag sjunker förbrunkingen på motorvägen till ca: 4liter per dag..

Vad gär inte det på bränsleräkingen när man åker 5 dagar i veckan till och från arbetet, och ytterligare minst 2 dager per månad av andra skäl!?

Och alla fjantar som ynfar om att det är bättre med bilen hitochdit för liknande kostnad..

HAR DOM 4-HJULSDRIFT??? (Nej i 95% av fallen)
Vi bor trots allt i ett land där vintern är betydligt längre än sommaren och därmed kräver tillgång till mer en en enhulsdriven fjollbil som inte klarar ett ordentligt snöfall eller att bli inplogad..
Dvs. i Sverige krävs 4-hjulsdrift (Trodde faktiskt alla förstått detta efter denna vinter.. Men svenska bilägare har tydligen inte mycket bakom pannbenet!)

Och DYR?????
Är ni helt pantade?
Som jämförelse gick jag in på SAABs webbplats och jämförde. En Saab 9-3 SportSedan Griffin TTiD4 (180) Aut med nästan linkande utrustning (sankande bl.a. taklucka etc.) så gick den skräpbilen på hela: SEK 334 600..
Och den skitbilen SAKNAR TOM. 4-HJULSDRIFT (trots att en massa nördar påstår att det är en "Svensk" bil, byggd för svenska förhållanden???
HUR F*N KAN DEN DÅ SAKNA 4-HJULSDRIFT??? )

Så 285.000 för Kizashi ter sig som ett prisvärt alternativ.. (när den är hela 50.000kr BILLIGARE)
Speciellt som den I USA har Suzuki Kizashi redan gjort succé. Bland annat har den blivit utsedd till ”bästa köp” i klassen familjebilar av det inflytelserika amerikanska magasinet Consumer Digest. Länk: http://www.consumersdigest.com/suzuki_kizashi.html

Så visst, Motorn kunde vara snålare rent generellt..
Men en halv liter per mil på motorväg i 110Kmh..
Det är snålt nog.. för en 1.6 ton tyng bil, med 4-hjulsdrift.. (Visserligen inkopplingsbar, men ändå, Bättre än en sketnen 1 -hjulsdriven bil, som inte klarar svenska vinterförhållanden..)

Suzuki Kizashi lär visa sig klara SVENSKA väderförhållanden bättre än alla dessa tramsiga 1-hjuldrivna förslagen som förekommit i denna tråd!

#35
4WD i 4wd förhållanden
2011-03-07 13:16

Kizashi skall tydligen ha KAMKEDJA inte kamrem..
enligt kommentarerna i:
http://www.insideline.com/suzuki/kizashi/2010/2010-suzuki-kizashi-sls-full-test.html

Stämmer det är den ju ÄNNU mer prisvärd!

#36
4WD i 4wd förhållanden
2011-03-07 13:51

För en långtest av kizashi se:
http://www.insideline.com/suzuki/kizashi/2010/long-term-test-2010-suzuki-kizashi-gts.html

Och länken nertill...
(Mest tänkt som mothåll till alla gnällspikar som tror att just den bil de nu äger är den som är bäst och som alla skall ha!) Dvs. lite balans i det hela.. från proffs...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.