Bild
Nästa artikel
Kort, hög, kaxig, flexibel – och med hela 18 centimeters markfrigång. Det är lätt att bli charmad av nya Suzuki Ignis.
Ett hjul i varje hörn – bokstavligt talat! Bakpartiet må se snitsigt ut, men den breda C-stoplen är gravt störande för sikten snett bakåt.
Förarmiljön är enkel och funktionell och den höga sittpostionen ger bra överblick av trafiken. Minus för att ratten bara är ställbar i höjdled.
Med uppfällt baksäte är lastvolymen 204 liter och med fällda ryggstöd ökar den till 1 086.
Ignis är bara fyrsitsig. Men bak-sätet är del-, fäll- och skjutbart och tillräckligt rymligt för att vuxna ska få plats.
Dörrhandtagen har fått ett lätt terrängmässig utformning.
Mediesystemet kan spegla smarta telefoner och manövreras via en 7-tums pekskärm.

Provkörning: Suzuki Ignis (2017)

Provkörning

När det handlar om kaxig attityd, flexibiltet och snitsig design är nya Suzuki Ignis en fullpoängare. Men i Euro NCAP:s säkerhetstester fick bilen bara tre av fem stjärnor i standardutförande. En miss som dock går att reparera – om man satsar 9 000 kronor extra.

För tio år sedan försvann förra generationens Suzuki Ignis från den svenska marknaden. Det var ingen större förlust, även om de fyrkantiga formerna gav generösa innerutrymmen i förhållande till yttermåtten. Men som helhet var bilen en i många stycken simpel skapelse med bristande säkerhetsnivå och en tämligen primitiv åkkomfort, såväl när det gäller ljudnivå som fjädringsrörelser.

När Suzuki nu återupplivar modellnamnet och lanserar en helt ny generation Ignis är det betydligt lättare att ta bilen till sitt hjärta. Designen, både på ut- och insida, är konsekvent genomförd och ger ett både uppkäftigt och snitsigt intryck. Detaljfinish och materialval får också klart godkänt. Allt är kanske inte helt på topp, men kvalitetskänslan i stort håller god småbilsklass och är fullt i paritet med vad konkurrenterna erbjuder.

Köregenskaperna får också tummen upp, även om de inte är riktigt lika riviga som bilens kaxiga utseende signalerar. Däremot känns den  lilla Suzuki-suven trygg och stadig att hantera i alla lägen, åtminstone så långt den saken går att utvärdera på allmänna vägar. Så när det gäller körsäkerhet blir det plus i protokollet.  
 
Fjädringskomforten överraskar också positivt. Ignis är välgörande befriad från den struttighet som många småbilar lider av och det gör att den fungerar bättre än väntat även på lite längre landsvägsturer. När det handlar om kupébullret håller vi inne med omdömet tills vi provat bilen på grovkornig svensk asfalt; provköringen gjordes på släta italienska vägar i trakterna kring Rom.

"Suzukis karossmakare lyckats med konststycket att på liten yta kombinera snitsiga yttre former med ett praktiskt inre. Nya Ignis är både smart byggd och förvånansvärt rymlig."

Men det är förstås i tätortstrafik som Ignis kommer allra bäst till sin rätt. Den höga sittpositionen i kombination med nätta yttermått och en exceptionellt bra vändcirkel – 9,4 meter – gör Suzukin sällsynt smidig att hantera på trånga och bökiga stadsgator. Men sikten snett bakåt, som störs svårt av de breda C-stolparna, kunde vara bättre. En annan förarplatsmiss är att ratten bara är ställbar i höjdled.   

Mer positivt är att Suzukis karossmakare lyckats med konststycket att på liten yta kombinera snitsiga yttre former med ett praktiskt inre. Nya Ignis är både smart byggd och förvånansvärt rymlig, åtminstone med småbilsmått mätt. Fyra vuxna får plats i kupén, trots att bilen bara är 370 cm lång. Dessutom är det delbara baksätet (50/50) individuellt skjutbart i längsled, en finess som gör susen för flexibiliteten. Det är bara att välja mellan bra benutrymme eller utökad plats för bagage, allt efter stundens behov.  
 
När det gäller modellversioner står fem olika varianter till buds för den som funderar på en Ignis. Bilen finns såväl fram- som fyrhjulsdriven och med manuell eller automatisk växling. Priserna varierar från 137.900 kronor (1.2 Exclusive) till 171.900 kronor (1.2 High Executive 4WD SHVS).

Alla har i grunden samma motorbestyckning; en fyrcylindrig bensinare på 1,2 l/90 hk som både känns vettigt anpassad till bilen och är förhållandevis snål, åtminstone på papperet. Den dyraste varianten är dessutom försedd med Suzukis mildhybrid-system (SHVS), som både sparar bränsle och ger ett extra krafttillskott vid acceleration.

Enligt deklarationerna ska de tvåhjulsdrivna Ignis-versionerna i snitt göra av med 4,6 l/100 km. De fyrhjulsdrivna bilarna (där bakhjulen kopplas in via en viskokoppling) är något törstigare och har en officiell siffra på 5,0 l/100 km. Undantaget av mildhybriden som uppges klara sig på 4,7 l/100 km.   

Allvarligaste missen på den nya lilla Suzuki-suven är att den saknar viktig säkerhetsutrustning som standard. Det gör att den bara fick tre stjärnor när den testades av Euro NCAP. Ett betyg som dock ökade till maximala fem stjärnor när provet gjordes med en fullt säkerhetsutrustad bil.

På de Ignis som säljs i Sverige är bara den allra dyraste versionen försedd med Suzukis kamerabaserade DCBS-system (Dual Camera Brake Support) som innehåller autobroms, filbytes- och vingelvarning. Men systemet finns även som fabriksmonterad extrautrustning till de övriga modellvarianterna. Priset är 8.900 kronor och då förvandlas bilens säkerhetsnivå i ett huj från tre- till femstjärnig. En i högsta grad vettig investering...
 
Diskutera: Vad tycker du om Suzuki Ignis?

Suzuki Ignis 1.2

Pris, från kr: 137 900 (1.2 Exclusive).
Säljstart: Januari.
Mått, cm: L 370/B 169/H 160.
Bagagevolym, liter: 204–1 086.
Tjänstevikt, kg: Cirka 970.
Motor: Fyrcylindrig bensinmotor, 1 242 cm3, 90 hk vid 6 000 v/min, 120 Nm vid 4 400 v/min. 
Kraftöverföring: Framhjulsdrivning, femväxlad manuell låda. (4WD och automatlåda finns som tillval). 
Prestanda: Toppfart 170 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 12,2 s.
Deklarerad förbrukning: 4,6 l/100 km. CO2-utsläpp 104 g/km.
Konkurrenter: Fiat Panda, Opel Adam Rocks.

Plus: Snitsiga former, smart byggd, smidig att köra.
Minus: Bara tre säkerhetsstjärnor, ratten enbart ställbar i höjdled.

Vad nytt? Hela bilen, även om den tekniska basen är lånad från Suzuki Baleno.
För vem? Den som vill ha en av  marknadens minsta suvar.

Kommentarer

#1
2017-02-12 10:02

Kaxig och snitsig......nej. Bullig och boxig....ja.

#2
2017-02-12 11:35

Suzuki gör helt rätt när det gäller små bilar. Ignis ser tuff ut helt enkelt, en liten "pug face" (Mops).
Invändigt är det nytt men ändå bekant, info skärmen sitter bra placerad, smart grepp i dörren, tja... en lite bil som jag kan trivas i.

#3
2017-02-12 11:43

Dödsfälla.

#4
2017-02-12 15:04

Taklinjen passar inte alls på biltypen. Den är för liten för det. Jag tror det hade sett mycket bättre ut med ett mer rakt avslut, typ Kia Soul. Snygg framifrån och kul inredning i övrigt.

#5
2017-02-12 16:17

@ Hacken, hur vet du att den är bullrig, har du åkt i den? Jag har bara kört Swift och den förvånade mig när det gäller bullernivån, betydligt tystare än jag räknat med, tyvärr är den lite struttig.
@ partikel, alla bilar kan vara dödsfällor!

Det är kul att den är med i teststallet, det ska bli intressant att se hur den klarar sig.

#6
2017-02-12 17:58

Tillägget på 8900 kr, gör det tämligen tydligt vad Euro NCAP väljer att fokusera på, kan inte säga att det imponerar på mig. Men samtidigt kan jag tycka att Suzuki har huvudet under armen som inte lägger på 5000 kr och skickar med paketet på samtliga bilar, iaf i detta land där NCAPbetyget betyder mycket för många.

#7
2017-02-12 18:38

skarj, där håller jag med helt. Det hade väl varit ett väldigt bra försäljningsargument för en sån här liten bil.
Men man är kanske rädd för att den redan verkar för dyr trots att den ju är ganska välutrustad.
Synd att den inte går att få med riktig automatlåda.

#8
2017-02-12 18:42

saabnisse, Hacken skrev "bullig", inte "bullrig". Jfr "tysk" bil kontra "tyst" bil. ;)

#9
2017-02-12 18:49

Helt riktigt Vidstige, jag läste slarvigt och ber Hacken om ursäkt.
Men jag trodde han provat och det var därför jag reagerade, men jag får nog snart möjlighet att kolla hur det är.
Att den är bullig stämmer ju, någon skönhet är det absolut inte, men jag stör mig mer på att främre delen verkar vara designad av ett gäng och den bakre av ett annat utan att de kunnat komma överens.

#10
2017-02-12 20:06

VETTIG INVESTERING? Varför ska jag som konsument satsa niotusen kr på att förbättra bilens Euro NCAP betyg?

#11
2017-02-12 20:14

Lasse, du förbättrar inte bilens betyg, du förbättrar säkerheten!

#12
2017-02-12 21:07

Vill dom sälja den till mig, får dom allt bygga bilen färdig, allt NCAP inkluderat.

#13
2017-02-12 22:29

Helt riktigt, finns ingen vettig anledning att pruta på säkerhet.
Enbart dumsnålt!

#14
2017-02-13 08:09

Nej, jag har inte åkt i bilen och har ingen aning om den är bullrig eller inte, men att den är bullig, det kan jag se. :-)

#15
2017-02-18 15:23

Hur e det med det där "TPMS, Tire Pressure Monitor System ? Måste man kalibrera den vid varje däckbyte ??och ska den in på verkstad för att göra det ??
Kan man komma åt att byta glödlampor på den utan att riva halva bilen ??
*finns den att köpa som 6 växlad ?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.