Bild
Nästa artikel
XV bygger på Subarus nya plattform och har fått ett nytt formspråk. Trots detta är XV en exakt kopia på föregångaren.
Ett rejält lyft invändigt. Bättre materialval och modernare grafik bidrar till ett trivsammare helhetsintryck än förra XV.
Det nya menysystemet med åtta tums pekskärm klarar även telefonspegling.
XV är mest terränginriktad i klassen med väl tilltagen markfrigång.
X-Mode ger mer grepp uppför och kontrollerad fart nedför.

Provkörning: Subaru XV (2017)

Provkörning

Med den andra upplagan av kompaktsuven XV jagar Subaru nya kunder. Men trots att den blivit bättre på och utanför vägen saknas en viktig pusselbit.

Subaru är unika. De står självständiga och väljer sina egna vägar. Den platta boxermotorn har varit ett signum sedan 1966 och redan 1972 satsade Subaru på fyrhjulsdrift.
 
Deras originalitet har resulterat i en trogen skara kunder. I USA är Subaru större än Volkswagen men desto svårare har det varit att attrahera europeiska köpare. På vår kontinent har Subaru fastnat på en marknadsandel av blygsamma 0,3 procent. Förhoppningen är att generation två av kompaktsuven XV ska lyfta märket från nollstrecket till en procent av marknaden.
 
Det är svårt att se
med blotta ögat men XV är faktiskt omgjord från grunden med en helt ny arkitektur kallad Subaru Global Platform (SGP). Trots att utseendet är en karbonkopia på föregångaren hävdar Subaru att nya XV är ritad med deras nya formspråk ”Dynamic X Solid.”

På en testbana i Österrike blir jag tilldelad två bilar – en gammal XV och en ny XV – för att jämföra generationsskiftet i tekniska kurvpartier, undanmanöverprov, gropar och aggressiva vägskarvar. Vi kör även på grusvägar och på en offroadslinga i anslutning till banområdet.

"Någon vridstark diesel är inte aktuell då Subaru ska fasa ut sina oljebrännare i takt med att utsläppskraven ökar. Istället är en hybridversion att vänta, men den dröjer ett tag till."

Subaru framhäver att vridstyvheten och styrresponsen har förbättrats med föregångaren. Och visst är köregenskaperna betydligt mer personbilslika än tidigare med en rapp styrning och märkbart mindre karosskräng i kurvorna. Men mest glädjande är att banans gupp och tvärskarvar hanteras med betydligt större finess än tidigare. Dagens modeller har onödigt stram rullkomfort, en ovana som den nya SGP-arkitekturen verkar ha botat. 

Säkerheten har hög prioritet hos Subaru. Nya XV tilldelades den högsta poängsiffran någonsin av den japanska motsvarigheten till Euro NCAP, JNCAP, och automatisk nödbroms som undviker krockar upp till 50 km/tim är standard.
 
Trots det nya understället är yttermåtten i princip oförändrade. Axelavståndet har vuxit med tre centimeter vilka kommit baksätespassagerarna tillgodo. Bagagevolymen är i det närmaste intakt medan lastöppning är bredare än tidigare. Den flacka bakrutan stjäl plats när bagaget fylls till fullo. Det finns rymligare bilar i klassen.

XV:s största akilleshäl är inte dess bakdel utan finns under huven. Den nya plattformen är framtagen för att husera elektriska drivlinor men XV lanseras med en tvåliters boxerfyra utan turbo som ger 156 hk och 196 Nm. Det är nästan identiskt som föregångaren trots att Subaru säger att motorn är ny. Boxerfyran är nu direktinsprutad vilket ger en plattare vridmomentskurva samtidigt som förbrukningen sänks något, men några exakta siffror är ännu inte officiella.
 
Den steglösa Lineartronic-lådan lever vidare och passar fortfarande dåligt ihop med den vridsvaga motorn. Tillsammans ger de ett högt motorvarv under acceleration som oönskad bieffekt. Någon vridstark diesel är inte aktuell då Subaru ska fasa ut sina oljebrännare i takt med att utsläppskraven ökar. Istället är en hybridversion att vänta, men den dröjer ett tag till.
 
Nya XV har genomgående förbättrat sitt jag med bättre köregenskaper, högre komfort vassare terrängegenskaper, fräschare förarmiljö och snäppet rymligare innanmäte – allt till glädje för de redan frälsta.
 
Men i väntan på bättre motoralternativ får nya XV fortsatt svårt att attrahera nya kundgrupper. En hybridversion kan inte komma snabbt nog. Det är den extra krydda Subaru skulle behöva för att lyfta från nollpunkten i Europa.
 
Diskutera: Vad tycker du om Subaru XV?

Subaru XV 2,0 Lineartronic

Pris, från kr: Ej fastställt.
Säljstart: November.
Mått, cm: L 447/B 180/H 160. Axelavstånd 260. Markfrigång 22.
Bagagevolym, l: 385.
Tjänstevikt, kg: Ingen uppgift.
Motor: Fyrcylindrig boxermotor, bensin, 1 995 cm3. Effekt 156 hk. Vridmoment 196 Nm.
Kraftöverföring: Permanent fyrhjulsdrift. Steglös automatlåda.
Prestanda: Ingen uppgift.
Deklarerad förbrukning: Ingen uppgift.
Konkurrenter: Hyundai Tucson, Kia Sportage, Nissan Qashqai, Mitsubishi Eclipse Cross, Peugeot 3008, Renault Kadjar, VW Tiguan.
 

Plus: Säkerhet, terrängduglighet.
Minus: Trist drivlina, elektrifiering dröjer.

Vad nytt? Första modell i Sverige på Subarus nya plattform.
För vem? Den som söker en robust och terrängvillig kompaktsuv.   
 

Kommentarer

#1
2017-09-24 10:52

Sandlåda, varför överger de inte denna biltypen och bygger en vanlig bil? Satsar på något mer miljövänligt, kanske något som har extremt lågt luftmotstånd!? Något mer framtidsbetonat, och inte någon som skall se ut som "terräng bil" men som inte är det i en tid där allt fler bor i städer. Ett gratis tips ifrån mig Subaru.

#2
2017-09-24 12:46

Det är nog en törstig bra bil om man är skogsbonde , jägare, hästägare, husvagnsägare eller eller har vinterstugan uppe på toppen.

#3
2017-09-24 13:43

Jo, möjligen en skogsbonde som har behov en mer terräng-gående bil, men de jag känner med gård brukar köra något annat, typ en Pick-Up eller mer åt Land Rover hållet. Där är det befogat att ha en sådan bil då den används som "arbetshäst" då man lagar staket ute på fälten mm. Jag kan säga att dessa bilar jag sett (folk i min släkt har) inte har skinnklädsel och fina lättmetall fälgar.Bilarna används oftast ute på gården, in till stan tar de en gammal SAAB... :-)

#4
2017-09-24 14:02

Subaru kör sin egen stil, och för europeer så är den stilen för osnygg helt enkelt. Och bilarna för törstiga. Subaru var mer populära när det nästan bara fanns de med fyrhjulsdtift, de köptes i Alperna och norra Sverige. Idag finns så många konkurrenter och Subaru är inte framstående på något område. Europeiska kunder tycks mer rörliga än de trogna amerikanska dessutom.
Sorry Subaru.

#5
2017-09-24 15:56

Det är märkligt att de håller fast vid den gamla Lloydmotorn, den har ju snart sjuttio år på nacken!
Nåja inget fel på motorn som sådan den har en del fördelar, men en anledning till att andra tillverkare gått från boxern och en del aldrig nappat, är ju att den är väldigt dyr i tillverkning.
Och den är även dyr att överladda, en överladdning som skulle behövas för att få upp momentet vid lägre varv.

#6
2017-09-24 19:51

Den nya Imprezan (som bygger på samma plattform som nya XV) har väl funnits i USA i mer än ett år, men ännu inte kommit till Europa. Väldigt tydligt vilken marknad Subaru prioriterar...

#7
2017-09-24 23:36

Otroligt ful bil och otäck instrumentbräda!

#8
2017-09-25 01:03

Jag kan ju tycka att XV ser pålitlig ut. Bodde jag ute på landet så, den ser bruks ut och behöver inte få sig en tvätt varannan dag och med tiden nått märke i plåten här o där gör inte bilen så mycket fulare.
Men invändigt det klarar jag inte, jag blir lite så illa till mods bara jag tittar på bilden, fel ställt o förvridet perspektiv hela vägen likt i en mardröm.

#9
2017-09-25 01:10

Förbrukning vikt och prestanda,ingen uppgift.
Förbrukningen är gissningsvis av gammaldags slag,typ liknande en gammal 1,8T.

#10
2017-09-25 10:42

Även här i Australien är Subaru större än VW. Våra bästa vänner köpte en ny XV så fort den kom ut marknaden i juni. De är helnöjda så här långt men det är vi också med vår Renault Captur vi köpte några veckor tidigare.

#11
2017-09-25 11:16

Hög kvalitet och problemfritt ägande är ju signum. Att sedan många inte vet att säkerheten är världsledande är lite synd.
Kör mycket bil och ägt många olika märken och modeller, men för oss är den bil som fixar allt Subaru Outback.
Synd att de inte ännu har en ladd-hybrid som valmöjlighet till modellerna bara, men det kommer nog när tekniken är mogen. Viktigt är ju att man får en bra dragvikt även med en el-hybrid. 1500kg som för Mitsubishi räcker inte och Honda/Toyota med 1650 har andra problem. Men snart så.... :)

Märkligt med många kommentarer om törstig från de som aldrig ägt en Subaru. De diesel-Subaru jag äger och har ägt är betydligt effektivare och bränslesnålare än tex Passat, Volvo, Toyota, och matchas bara av BMW's fina motorer.

#12
2017-09-25 12:49

Pris på nya XV är från 245k med 1.6i motorn och 290 med 2.0i motorn (2.0 är bättre utrustad i grundutförande). Förbrukningen är 6,4 respektive 6,9 vid blandad körning vilket får anses vara godkänt för en 1,5t bil med permanent 4-hjulsdrift och 22 cm markfrigång.

#13
2017-09-25 15:33

Fortfarande en ganska liten bil dock trots den hyfsat låga förbrukningen. Varför kunde man inte byggt den som en vanlig personbil istället då? Antar att den inte utmärker sig på något av de områden som den försöker förmedla (bra terräng förmåga och hög markfrigång) utan att då andra modeller och märken kanske blir ett naturligare val.

#14
2017-09-25 17:10

Jag har nu kört min WRX 15000 mil. Enda reparationen är en spindelled som fått bytas efter att jag kört på en stor sten. Med 300 hk turbomotor drar den 0.75 i blandad körning (om jag kör lagligt).
Hustruns Forester har fått byta avgassystem efter 17000 mil, i övrigt ingenting.
Problemfritt är ordet och, möjligen bortsett från Forestern, så långt ifrån tråkig man kan komma.

#15
2017-09-25 17:14

Jag har alltid haft ett gott öga till Subaru, men jag har aldrig förstått hur de aldrig lyckas få till designen. Någon generation av Legacy såg dock helt acceptabel ut.
Ska de hålla kvar vid den automatlåda de valt, behöver de något med bra vridmoment, kanske en kompressormatning kan göra susen.

Levorg är förvisso dyrare, men verkar vara den förnuftigare. Dock är väl den byggd på den gamla plattformen.

#16
2017-09-25 17:48

@Styggavargen: XV finns som "vanlig bil", dvs mer normal markfrigång och heter Impreza ;) Förbrukningen är lite lägre då så valfriheten finnes. Och XV är inte alls en liten bil. Inte många bilar jag med mina 193 cm kan sitta bakom mig själv i baksätet! Mer allsidig bil är svår att finna.

Dessutom är XV den bilen som visade bäst resultat i krocktäst någonsin i japanska JNCAP.

#17
2017-09-25 18:16

Med liten avses på längd, eller hur räknar du storlek på bil??

#18
2017-09-25 19:37

Jag räknar på nyttan vilket är väl det enda intressanta för en presumptiv ägare. Är ju lätt att bygga en stor (lång) men trång bil. Tvärtom blir ju svårarare och en kvalitet i sig!

#19
2017-09-25 23:13

Den här bilen lastar som en golf ungefär. Marginellt större också. Om du nu drar upp nyttan som argument, faller det sig nog nästan precis tvärtom med den här bilen. Så du får allt ta och berätta för mig vad du avser med all allsidigt i detta fallet.

#20
2017-09-25 23:47

Du har förmodligen aldrig suttit i en XV och därför är det ingen vits att prata om kupestorlek. Fyrhjulsdriften och höjd markfrigång tillför mångsidigheten och uppskattas av många. Jag har kunnat åka dit jag aldrig hade vågat med en "vanlig" bil.

#21
2017-09-26 12:47

@Peter i Sydney
Din input om bilar och bilägande i Australien läser jag med intresse varje gång, kul att få en lite nyanserad bild.. keep it up!

#22
2017-10-01 10:45

Nja jag kan ställa mig tveksam till att det är en mer problemfri bil än någon annan.
Av någon konstig anledning har jag flera i bekantskaps kretsen som både bytt kylare och topp packningar och dessutom samma fel som alla andra.
Och dessutom det som det skrivits om att deras automatlådor som byts på garantin i större omfattning.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.