Bild
Nästa artikel

Provkörning: Subaru XV (2012)

Provkörning

Subaru XV presenterades som koncept i Shanghai för ett drygt år sen och det har nu visat sig att det redan då var frågan om en produktionsfärdig bil. Nu är det dags för marknadsintroduktion.

Subaru har en hel del traditioner att vårda. Fyrhjulsdrivning och boxermotorer för alla modeller är en självklarhet liksom köregenskaper utöver det vanliga.

De två förstnämnda egenskaperna är teknikaliteter och inget hokus-pokus men hur lever man upp till ryktet om närmast rallystuk på väghållningen med en bil som är ett litet högbygge och har hög markfrigång (22 cm)?

Subaru löste det genom att styva upp framvagnen 30 procent och baken 20 procent jämfört med Imprezan. Tyngdpunkten förlades till för biltypen låga 58,5 centimeter ovanför backen.

Första intrycket efter provkörningen är att resultatet blivit förbluffande bra. Bilen känns kassaskåpssäker och när den dessutom har komplement som ett avancerat stabiliseringssystem så är väl den stora risken närmast att föraren känner sig för säker och blir övermodig.

Blev försenad
Subaru XV skulle lanserats i september 2011 men på grund av tsunamin i Japan försenades introduktionen som nu sker i mars i Sverige. Men då är det gasen i botten. Subaru Nordic AB är övertygade om att succén väntar och det enda som bekymrar Torbjörn Lillrud, vd, är priset.

– Jag är lite rädd för att vi prissatt den för lågt.

Nåja, billigaste versionen kostar 219 900 kronor (1,6-liters bensinare) och för den dyraste, tvålitersdieseln med business-paket, får man betala ytterligare 100 000 kronor. Men det är klart, sneglar man som Subaru på premiummärkena i C-segmentet så är priset riktigt konkurrensdugligt.


Tre motoralternativ erbjuds, bensinare på 1,6 respektive 2,0 liter samt en tvåliters diesel. Bensinmotorerna kan antingen fås med sexväxlad manuell låda eller den steglösa automatlåda Lineartronic.

Eftersom den svenska bilmarknaden dieselfierats alltmer föll vårt provkörningsval på det alternativet. Det visade sig när vi bytte till lilla bensinaren att det var rätt prioritering på alla sätt utom när det kommer till prislappen. Skillnaden i baspris är 30 000 kronor – billigaste dieseln kostar 249 900 kronor – men det skiljer också en hel del i kraft och prestanda till dieselns fördel.

Medan lilla bensinaren råmade plågat vid full gas utan att det nämnvärt motsvarades av några kännbara G-krafter så kändes dieseln urstark på ett mycket disciplinerat sätt.

Kan bli bästsäljare
Subaru XV har utvecklats med hjälp av europeiska fokusgrupper (även svenska) som haft synpunkter på det mesta, både exteriört och interiört. Resultatet är en praktisk, säker, rymlig och riktigt tittvänlig bil.

Ja, det kan mycket väl bli så att XV intar positionen som Subarus bästsäljande modell så småningom.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Subaru XV 2,0D

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Subaru XV 2,0D

Pris, från kr: 249 900.
Säljstart: Mars 2012.
Modell: 5-dörrars crossover.
Mått (cm): L 445/B 178/H 157.
Tjänstevikt (kg): 1 510.
Dragvikt (kg): 1 600.
Motor: 4-cylindrig boxerdiesel med turbo och common rail. Volym 1 998 cm3. Max effekt: 147 hk vid 3 600 v/min. Max vridmoment: 350 Nm vid
1 600–2 400 v/min.
Kraftöverföring: 6-växlad manuell växellåda, permanent fyrhjulsdrift 50/50.
Prestanda: 0–100 km/tim på 9,3 s. Toppfart 198 km/tim.
Förbrukning: 5,6 l/100 km blandad körning.
CO2-utsläpp: 146 g/km.
Konkurrenter: Nissan Qashqai, Mitsubishi ASX, Skoda Yeti, Toyota Rav4, VW Tiguan med flera.

Plus: Vägegenskaper, prestanda, bränsleekonomi, säkerhet.
Minus: Automat och stopp/start saknas för diesel.

Vad nytt? Helt ny modell.
För vem? För den som letar efter en multibil.

Kommentarer

#1
2012-01-27 08:37

Jag väntar nog tills den kommer som WRXV. DET blir den optimala busbilen!

#2
2012-01-27 09:05

Den här televerksbilen ger inget större intryck.

#3
2012-01-27 14:28

Man kan inte PlusMinusVäxla med automatlådans växelspak har jag fått mig bekräftat. Bara möjligt med rattpaddlar.
Vilken miss! Stenåldern. Annars hade detta varit mitt 1:a-val 2013 vid leasingbyte.

#4
2012-01-27 14:34

StefanH STHLM, varför i hela friden vill du att man ska kunna göra det med spaken då det finns ratt-paddlar?
Jag har i många år haft massor av bilar där man kan manuellt växla med automatlådans spak, men använder det extremt sällan. Däremot att lägga i "sport-läge" använder jag ibland. Rattpaddlar skulle jag nog använda oftare än automatlådans spak. Men det är jag det.
:)

Tänker ta en provkörning så fort som möjligt iallafall. Mycket intressant bil!

#5
2012-01-27 14:55

Ser rätt intressant ut. Ett extra plus för att man vågar lacka den i en så härlig kulör. Mer pastellfärg till folket!

#6
2012-01-27 15:02

Bilen ser fördjävlig ut! Inte en sån på min infart, tack!

#7
2012-01-27 16:17

Den går nog hem hos en del, men den förfärliga orange kulören tror jag skulle bli en flopp.
Den har aldrig slagit i Sverige inte ens på Volvo eller Saab.
Och den förskräckliga begravningsentreprenörsinredningen!
Varför ska allt gå i mörksvart?
Varför inte lätta upp inredningen i lite ljusa roliga färger?
Men det kanske kommer.

#8
2012-01-27 19:39

Erito: Precis som du är inne på så är smaken som baken. :)
Jag använder automatväxellådan i Stockholmstrafiken precis som en manuell växellåda. Bara med skillnaden att jag slipper stenålderstjafset med en koppling. Urskönt. Att sitta med en hand på ratten och avslappnat växla med växelspaken. Med paddlarna måste man, åtminstone på min 9-3X, ha båda händerna på ratten och i o m att ratten snor runt mer i stadstrafik så blir det det bara irriterande att använda paddlarna där. På långsträckor är det nog bättre.
Men huvudpoängen är att det ena inte utesluter det andra. Varför ta bort möjligheten att kunna välja? Jag vet. Pengar. Tillverkningskostnad.

#9
2012-01-27 21:26

Vad ger det att växla manuellt på en automat? :p

I övrigt - sjukt ful. De har även lyckats göra de kanske fulaste fälgarna som finns som orginal på en bil idag.

#10
2012-01-28 03:00

Kan vara en intressant bil.
Men jag håller med Roger i det han skriver. Fälgarna är de fulaste jag sett! Trodde de skulle byta ut dem, men icke.
Och vem sitter och växlar manuellt i bilköerna inne i stan?
Färgen är väl ointe heller den vackraste. För övrigt är knappast knallorange en pastellfärg.
Lite mer begreppsförvirring:
Sen när blev rattpaddlar stenåldern?
Mörksvart kallas normalt för grått... (Svart kan bara vara svart, liksom.)

#11
2012-01-28 04:06

Här i Australien finns den bara med 2 liters bensinmotor till det ganska höga priset 28490 dollar. Ca 185000:- i svenskt nynt. Det är flera tusen dollar dyrare än motsvarande bilar från andra tillverkare. Automat är ytterligare 2500 dollar, även det mycket dyrt. Läste en test i fredags. Slutomdömet var att det är en bra bil men på tok för dyr och förmodligen chanslös mot nya Mazda CX5 som kommer snart. Subaru tror att man kommer att sälja 6000 XV per år i det här landet vilket biltestaren tyckte var ganska optimistiskt.

#12
2012-01-28 07:14

Nästan alla har skrivit att bilen är väldigt stötig? Själv gillar jag bilar som inte är ultramjuka för dom med fastare fjädring och stötdämpare brukar vara mycket roligare att köra. Är den för stötig så är den inte något för mej.

#13
2012-01-28 21:53

Det är ynkligt att nya XV inte har längre förbrukning och utsläpp, det gör att den känns gammal redan som ny. Subaru försöker säga att den har bland de lägsta utsläppen, men det är högre än Nissan Qashqai 2012 med Renaults nya 130 hästars diesel och start-stopp system. Då är ändå Qashqai en äldre modell... även om den har en ny motor.

#14
2012-01-29 19:14

Är det inte dominga Subaru som har drift på alla hjul (utom reservhjulet)? Och i så fall får man väl acceptera lite högre förbrukning. För egen del så ligger jag lika långt från 4-hjuls drivning, som från privat månfärd. Men i alla fall.

#15
2012-01-29 22:24

RoyJ: Och vem sitter och växlar manuellt i bilköerna inne i stan? Precis det jag menar. Vid köer slänger man i helautomaten.
Jag tror det är lite svårt för folk att förstå. Men om man lägger upp det på det här sättet.
Tänk att en transmissionstillverkare presenterar en helt ny revolutionerande Manuell växellåda. En som man inte behöver använda en koppling till.
Yippi säger de flesta. Då är det helt OK helt plötsligt.
Men det kan ju inte vara en automatlåda som man växlar manuellt. Det går bara inte. ;)
Och sedan säger samma tillverkare. "Vi har en liten finess till på den nya Manuella växellådan. Med en liten knapp så kan den om man vill växla helt automatiskt."

#16
2012-01-29 22:30

Roger Skagerström: Vad ger det att växla manuellt på en automat?
Styra växlingarna bättre än vad automatlådan gör. Motorbromsning. Roligare körning. Prova vettja. ;)
Jag vet man missar en "känslo"-poäng med att inte ha kopplingen men för mig personligen vägs det upp av en kombination av lagomt rolig växling, slippa vänsterbenspumpa i köer samt glida på helautomat samtidigt som man kan prata i mobil OCH använda blinkers. ;)

#17
2012-01-30 02:02

Enda automaten jag kommer i kontakt med är en Caddy med DSG. Testat att växla själv men det känns bara fel. Dels växlar jag ungefär där automaten växlar, så på det viset tjänar jag inget. Sen är det en viss känsla i att man rycker i spaken på en manuell, man känner liksom "klicket" där växeln går i. En automat utan paddlar är ju i princip bara en plastspak med musknappar under. Hade varit annat om det var en sån sekventiell låda de kör med i banracing etc där man får rycka i växlarna och det är ett mekaniskt länkage. Det är är bara plupp plupp. Känns ju som om man kommer få spaken i näven om man rycker för hårt.

Detta är dock som sagt med DSG. Får för mig att den är rätt smart. Motorbromsar tillochmed ibland.

#18
2012-01-30 11:42

Själv tycker jag att Subarus Lineartronic steglösa automatlåda är ett litet underverk. Snacka om mjuk och följsam låda. MEN att man kan växla manuellt är i stort sett ett måste (och det kan man ju göra). Om det sedan är med paddlar eller med spaken spelar mig ingen roll. Jag vill kunna låsa på tex 2:ans växel för att kunna leka med varvtalen och dra som jag vill. Även då man sitter i rejält kniviga situationer kan det vara bra att koppla ur VDC och låsa automatlådan på 2:ans växel.

#19
2012-01-30 18:37

Som sagt, fälgarna är ett skämt. Trevligt med "riktig" p-broms istället för en fånig knapp. "Start/stop" klarar jag mig utan. Lineartronic-lådan är underbar. Som dragbil tror jag dock att bensinaren blir för klen tyvärr. Den orkar säkert, men hur högt är varvtalet i uppförsbackarna då, och står man ut med det ljudet? Värdelös placering av antennen förresten, men det är de inte ensamma om. Outback har inbyggd antenn och det funkar hur bra som helst, varför har inte alla det? Eller åtminstone modell "hajfena" som inte är i vägen för ev. takbox och som man slipper vika ner om man vill köra snabbtvätten.

#20
2012-07-29 14:07

Jag har haft min XV 2.0 Sport, bensin med Lineartronic-låda, i ca. 3-4 veckor nu och jag kan bara säga att den är en dröm att köra! Den roligaste jag kört och ändå är jag van att köra nya bilar. 
När det gäller utseendet..., eftersom en bil i första hand är något funktionellt fanns inte det med så mycket när jag bestämde mig men efter ett några veckor tycker jag den är skitsnygg, inkl. fälgarna. Min är blå. Även inne i kupén är den snyggare än tidigare modeller för den som bryr sig om det. 
Det jag valde på är bra kvalitet (inte många slår Subaru), långa garantier, 0:- i servicekostnader, bra automatlåda (finns det någon bättre än Lineartronic?), riktig och bra fyrhjulsdrift, högt andrahandsvärde. 
När det gäller bränsleförbrukningen..., jag körde nyss 75 mil landsväg upp mot och runt stugan i fjällen och den drog 0,6. Den hade gått under 200 mil då och förbrukningen ska gå ned ytterligare ända till runt 1000 mil. Faktum är att den drog 0,52 de 20 milen hem från stugan men hemma ligger iof. lägre än stugan så det är väl inte helt just. När jag blandar in mer stadskörning pendlar förbrukningen mellan 0.64 och 0,66. Är det här dåligt för en bensinare? Någon skriver att den har en hög förbrukning. Dieseln drar ytterligare ca. 1 dl mindre. Det är väl inte heller dåligt, eller?
Jag ska också säga att när jag kör landsväg kör jag med farthållaren i princip hela tiden och ökar och sänker farten med knappen vid tummen. Då går motorn på så jämna varv som möjligt och ökningarna och sänkningarna blir jämna och förbrukningen så låg som möjligt. 
Till de som fortfarande menar att farthållaren och automatlåda ger högre förbrukning vill jag bara säga, det har hänt en del, uppdatera er gärna...
Någon klagade på växelpaddlarna. Jag kan iof inte se någon större anledning att växla manuellt annat än för motorbroms, jag har testat lite men bränsleförbrukningen ökar, bilen växlar bäst själv. Den motorbromsar också i nedförsbackarna så det behövs knappt heller göras manuellt.  Att det är just paddlar istället för med spaken ser jag bara som en fördel. Lättare att komma åt och dom sitter absolut inte i vägen. 
Andra bra funktioner som inte är lätt att läsa sig till, den kopplar ihop sig automatiskt med min Smartphone via bluetooth när jag sätter mig i bilen och telefonen ligger i fickan. Jag kan svara med knapp på ratten och ringa röststyrt och spela musiken som finns i telefonen. Man kan också sätta i ett usb-minne och ha många tusen låtar på det. Jag har runt 1000 på mitt och det sitter i hela tiden. 
Ja, jag låter väl rätt nöjd och det är jag. Det är väl bara att provköra själva den som vill. Har ni möjlighet att köra på en smal krokig landsväg så gör det. Det är då den är allra roligast. 

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.