Bild
Nästa artikel
Homologiseringsbilen Subaru Impreza 22B. En svårfunnen raritet och samlarvagn med många rallysegrar i bagaget. Hittar du en får du räkna med att slanta upp cirka 500 000 kronor för ägandebeviset.

Provkörning: Subaru WRX STI GT 2014

Provkörning

Subaru WRX STI GT bjuder på ofiltrerad körglädje i renaste form. Det här är bilen för dig som älskar att köra, som tycker att en ställbar diff är viktigare än en snitsig kontrastsöm.

Var är vingen pappa? Min son tittar frågande på mig och undrar varför bilen han så många gånger sladdat med i TV-spelet bara har hålet i motorhuven kvar. Innan jag hinner påbörja min improviserade målgruppsanalys har han rundat hörnet på sin tricksparkcykel. Jag funderar vidare i min ensamhet och kommer fram till att det måste ha med människor som mig själv att göra, som befinner sig i livets halvlek, med tillräcklig livserfarenhet för att värdera insida högre än utsida.

Det är också under skalet som nya STI GT verkligen bjuder till. Motorn, i princip oförändrad sedan förra generationen, lämnar 300 hk i ett gurglande härligt register med en tydlig turbokaraktär, och den sexväxlade manuella lådan är rå i känslan.
 
Gasresponsen och effekten är ställbar via systemet SI-Drive, vilket regleras med ett vrede mellan stolarna. I läge ”Sport Sharp” är gassvaret näst intill överspänt, medan det i läge ”Intelligent” tillåter en mjukare körstil mer lämpad för stadsgator. Snål blir den aldrig, men att hålla den runt den deklarerade landsvägsförbrukningen 8,4 l/10 km är ingen omöjlighet.
 
Om sanningen skall
fram är inte WRX STI någon vidare stadsbil. Inte heller är den ett optimalt verktyg för bekväm pendling. Det är när den råa drivlinan ställs inför svårare arbetsuppgifter än simpel persontransport som bilen blommar ut. Styrningen är knivskarp och snabb och med mellandiffen i rätt läge för rådande underlag och körsätt skjuter WRX STI GT iväg som en skruvad gevärskula. Bilen går från att vara snällt understyrd i makligt tempo till att bli helt neutral när tempot ökar. Drivet imponerar och känslan för vad som sker under de 18 tum stora hjulen är superb.


Körställningen är bra, som sig bör i en bil av denna kaliber, men jag som är lång önskar mer justeringsmån i rattens längdled. Som det är nu blir det aningen trångt för benen, alternativt en väl upprätt ryggställning om jag vill ha bästa grepp om den tjocka läderratten.

Interiörens material och design känns igen från tidigare modeller med STI-emblem. Klassiskt plastigt – lite bruksigt – men utan att kännas billigt. Och baksätet, ja, det går faktiskt att sitta i även om man är lång. Till och med bagageutrymmet får godkänt med sin 460 liter stora volym.
 
Fjädringen är fast och hård, vilket bidrar till den goda feedback föraren får när bilen pressas. Ojämnheter är av mindre betydelse och uppträdandet är hela tiden städat och snällt med minimal krängning. Subaru har jobbat rejält med karossen och grundstommen uppges vara 40 procent styvare än föregångarens. Även bussningarna är hårdare än tidigare, vilket också bidrar till minskade karossrörelser.

Baksidan med det bankörningsanpassade chassit uppenbarar sig på långresan. På motorväg - framför allt på sämre asfalt - blir WRX STI GT bullrig och som förare är det svårt att njuta av den fina kommunikationen med underlaget när den är av ringa betydelse. Denna balansgång är naturligtvis inte den lättaste, och det finns de som klarat den sämre.

I summeringen är det svårt att inte fastna vid den ärlighet som genomsyrar bilen. I tider där de flesta kommunicerar dynamik och premium är det befriande med en produkt som rakryggat står för vad den är; en körglad sportbil, varken mer eller mindre.

Diskutera: Vad tycker du om Subaru WRX STI GT?
Subaru WRX STI

PRIS, FRÅN KR: 399 900.
MODELL: Fyrdörrars sedan.
SÄLJSTART: Säljs nu.
MÅTT, CM: L 460/B 180/H 148.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 575.
MOTOR: Fyrcylindrig boxer med turbo, 2 457 cm3, 300 hk vid 6 000 v/min, 407 Nm mellan 4 000 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Sexväxlad manuell låda. Permanent fyrhjuldrift med justerbar mellandifferential.
PRESTANDA: Toppfart 255 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 5,2 s.
DEKLARERAD FÖRBRUKNING:  10,4 l/100 km blandad körning.
CO2-UTSLÄPP: 242 g/km blandad körning.
KONKURRENTER: Volkswagen Golf R, Audi S3 Sedan

Plus
Otroligt underhållande köregenskaper. Bra utrymmen.
Minus
Tam på låga varv. Bullrig på grov asfalt.
 
Vad nytt?
Ny version av Subarus sportmodell STI.
För vem?
Den som älskar att köra bil.

Kommentarer

#1
2014-10-24 16:32

Gissar att jag är den enda i denna församling som utan att blinka skulle hosta upp 400 loppor om jag hade dom.

#2
2014-10-24 16:55

Fel Rikard, fast jag har ju redan en WRX så det får räcka så länge.

#3
2014-10-24 18:02

Urrrrk!
Hur i hela Halland kan någon enda bilköpare med sunda vätskor vilja köpa denna variant av bajamaja?

Nä, ska man ha en sportbil finns det några få att välja bland tex BMW's M serie, Z serien, Audi serie TT eller RS modeller för att inte tala om en begagnad Porsche i samma prisklass som subarus
Pellejönsbil ;- o....

En begagnad riktig sportbil såsom någon av de ovan nämnda bilarna faller dessutom inte alls lika mycket en en ny subaru gör vilket gör att det finns pengar att hämta för den som tänker efter före!

#4
2014-10-24 19:06

Stoor: Man kanske vill att skiten håller med? Och det gör i princip bara Porsche av de du nämner där. Sen vill du ha humana ägandekostnader med. Ska du ha samma karaktär så får du nog sikta på en 335i eller Audi S4. Bilar som är betydligt dyrare att köpa, serva, reparera och försäkra.

Sen finns det de som helt enkelt har annan smak än dig Stoor. Som inser att det inte bara är överreklamerat tyskt som gäller.

#5
2014-10-24 20:33

Nice!!! Saknas bara avstängningsknapp för ABS för riktigt seriöst busande, men klart, ABS är nog så pass enkel i denna att det inte stör så mycket! Hade jag 400 tusen att lägga på bil hade jag lätt köpt denna framför något elektronikspeckat europeiskt. Gillar bilar utan konstigheter och bokstavssjukdomar!

#6
2014-10-24 21:32

Men ESP går att koppla ur. På riktigt. Inte tjafs som kopplar in ESP igen om man råkar komma över 40 knyck.
I jobbet kör jag sådant skräp, härligt att sedan sätta sig i subban och veta att har jag kopplat ur ESP så har jag.

#7
2014-10-24 23:17

Ja jag gillar inte när bilen bestämmer vad och hur jag ska göra!

#8
2014-10-25 00:04

Varför skulle man vilja koppla ur ABS ??
Jag har åkt mycket bana med mina BMWs, på en bana som tex Sviestad som tar en dryg minut att svänga runt tjänar jag 2-3 sek med ABS jämfört med utan, jag har provat för att många tycker att man varken ska ha servo el ABS på bana för känslans skull. Jag hade en 325 E30 utan vaken det ena el andra, när jag lagat ABSen och fått dit servo kunde jag bromsa senare och stå på bromsen in i kurvan ist för att behöva släppa innan, och så kunde jag köra längre utan att bli trött i armarna.
ESP vet jag inget om, så nya farkoster hålls jag inte med.

#9
2014-10-25 07:51

Har man kör isbana utan riktiga idsäck vet man varför man inte ska ha ABS. Finsn helt enkelt inte tillräckligt med fäste för att ABS ska kunna göra sitt jobb så i princip åker man bromslös. På blankis bromsar det bättre med låsta hjul. Har man däremot isracingdäck eller rallydäck så ABS kan hitta fäste, då är det inget hinder.

#10
2014-10-25 09:56

Fast de allra flesta av dessa bilar går nog trots allt på vanliga vägar och då ser inte jag heller nåt större behov av att kunna koppla ur ABS-bromsarna. Tror tvärtom att de flesta förarna av denna typ av bilar behöver alla förarstödsystem som finns för självförtroendet för många av dessa förare är nog i många fall betydligt större än den faktiska kunskapen och erfarenheten att köra denna typ av bilar - alltså unga förare typ med kepsen bak och fram...:) Jo - jag vet att jag generaliserar men en aning sanning finns nog ändå i mina generaliseringar... Dom kanske inte köper bilarna helt nya men även dessa blir begagnade och då når dom dessa förare.

#11
2014-10-25 10:19

Jag åker fulldubb på isen, så det problemet har jag inte tänkt på.

#12
2014-10-25 12:39

Tror nog just den här typen av bilar letar sig ut på sjöisar i större utsträckning än andra. Skulle till och med kunna tro att det är anledningen att många väljer dom - de går att ha kul med året runt.

Har man råd med en bil för 400 000 kr har man kanske råd med en uppsättning isdäck också dock.

Om inte annat finns det väl nån säkring till ABS-systemet som borde gå att avlägsna :P

#13
2014-10-25 12:56

I faktarutan står att den är 6-cylindrig. Fel, den är fyrcylindrig! Jag har själv en Impreza Diesel med bara hälften så många "hästar" som denna och kan hålla med om att det är en "ärlig" bil. Har åkt 9500 felfria mil med den och den känns fortfarande som ny.

#14
2014-10-25 13:07

Japansk kvalitet!! Inget som en Xc 70 med totalt värdelös fyrhjulsdrift, här får man äkta fyrhjulsdrift i sin ädlaste form som fungerar i ur och skur år efter år.
Stoor Uno varning! Inget överreklamerat svenskt eller tyskt här inte för de som haft fördelen att våga prova annat här i livet, tex japanskt . Då får man uppleva vad verklig kvalitet är.

#15
2014-10-25 14:59

Ha någon noterat att det inte står ett enda ord i texten om just den justerbara fyrhjulsdriften (förutom påståendet ´mellandiffen i rätt läge´)? Det är ju DET (drivlinan) som är nyheten... inte att Subaru har samma motor som tidigare, att bilen är en komfortmässig katastrof som endast passar på bana o.s.v.
Journalistiken sjunker även på VB..

#16
2014-10-25 15:18

Men är diffen en nyhet?
Läste i en jättegammal TV, att de första STi från slutet av 90-början på 00-talet hade det också, som dessutom gick att ställa in smart, så den blev mer bakhjulsdriven vid ingången i en kurva och mer framhjulsdriven i utgången...

#17
2014-10-25 19:11

Hur kommer det sig att subban måste ha så gränslöst ful design med "rosthål" i huven? 4 hjulsdriften är väl ok men det finns betydlig bättre alternativ tex BMW X drive, Jeep etc ;- o

Fråga "AL" han vet hur AWD ska vara!

#18
2014-10-25 22:55

Det finns väl ingen bil som har urkopplingsbar ABS. Däremot kan man koppla ur ESP på de flesta bilar idag. Däremot är det ytterst få där ESP kan vara urkopplad oberoende av hastighet, däribland WRX.
ESP-systemen innefattar även antispinn och det är det som är problemet när man kör vintertid på dåliga vägar. Där gör antispinn mer skada än nytta, t.ex. när man behöver ta fart för att forcera en besvärlig backe och ESP automatiskt kopplats in igen eftersom hastigheten är högre än systemet för urkoppling tillåter.

#19
2014-10-26 11:52

På min Skoda Octavia -06 hålls nog ESP av tills jag slår på igen. Dessutom hjälper antispinn till i motlut och backar när fästet är obefintligt, t.ex slitna sommardäck och blötsnö, jag har testat.

#20
2014-10-26 13:42

Enda värt att kommentera är några designdetaljer som man knyckt, det övriga saknar helt allt intresse.

#21
2014-10-26 13:50

Bryr man sig så fruktansvärt mycket om design att man orkar klaga på denna och dessutom klagar på världens bästa fyrhjulsdrift, ja då har man inget förtroendekapital kvar hos mig iallafall.

Alla som kan _köra_ bil och provat denna vet hur underbart bra den hanterar i stort sett alla underlag.
Pressa den hårdare, och den svarar med full kontroll och "ge mig mer" :)
Det kan man inte säga om någon x-drive eller jeep ännu, men det kan ju hända i framtiden.

#22
2014-10-26 21:40

Det står ju i texten: För Vem ?? Den som älskar att köra bil.
Jag älskar att köra bil, åka bil är skittråkigt.

#24
2014-10-27 01:12

"...som andra bilister dessutom vrider huvudet av intresse och nyfikenhet för att vilja se."

Måla din bil rosa med lila prickar. Då är du garanterad den effekten.

#25
2014-10-27 07:33

@lyteskomik:
Du har helt rätt och då sparar man 400 K och slipper att köra en bajamaja ;- o

Jag såg på WRC rallyt igår och slogs av vilka bilmärken som låg i topp. Inte fanns det någon subaru eller toyota eller annan japansk riskokare bland de 10 främsta!

- De främsta bilmärkena är VW följt av Ford och Citroën. En hyundai fanns lite längre ned på listan men inga japps.

#26
2014-10-27 13:32

WRC bilar går inte att köpa, vissa finns inte ens med turbo el 4WD, kolla standardklassen istället, Mitsubishi och Subaru så långt ögat når.

#27
2014-10-27 16:14

Om min WRX är som att köra med en bajamaja så är bajamajor bland det bästa som finns. Att Subaru eller Toyota inte finns med i WRC är beroende på att man inte har några WRC-stall längre.

#28
2014-10-27 16:26

Stoor: Att du slänger dig med uttryck som riskokare säger det mesta om hur öppensinnad och diskutabel du är.

#29
2014-10-27 16:38

Stoor varning.......hur många nick får man ha enligt forumreglerna? ;o) Inget att ta på allvar således..........

#30
2014-10-27 16:47

@Boxer:
Det var pastorn dvs "Shogun" som började kalla tyska bilar för "bajamaja" och jag tyckte det var så patetiskt att jag kallar hans lexus och andra japps för just "Bajamaja". Detta trots att vi har en 4 år gammal toyota som andrabil som är rätt ok även om den saknar precis allt som har med körglädje att skaffa.

#31
2014-10-27 17:03

Stoor.

Har ingen Toyota eller japs överhuvudtaget, det är hans största hat objekt......och det enda han har är en massa olika nick här på VIB. Han bara älskar bilar med icke fungerande 4hjulsdrift tex Volvo Xc 70, som jag har flera exempel på på frugans jobb. Han är så fanatisk så han ringer upp personer på frugans jobb, och jämrar sig över att man skriver att bilarna är skräp, typ bajamaja som Mercedes B-klass ser ut som, en bajamaja på hjul.........;o)

Hur många nick får man ha enligt forumreglerna........? ;o)

#32
2014-10-27 16:58

Kan passa på att tipsa Pastorn om att det finns flera toyota prius på Blocket som rullat +20 000 mil där motor, växellåda och batteripack har pajat och bytts ut... ;- 0. Dessutom på taxibilar som rullat och motorn har varit varm hela tiden. Kvalitet? Ring och snacka med säljarna och hör vilka skitbilar det tycks vara ;- 0. Till och med årsmodell 2012 har man bytt precis hela drivlinan ;- 0....

http://m.blocket.se/stockholm/Toyota_prius_hybrid_56707061.htm?ca=11&amp...

#33
2014-10-27 17:01

Ytterligare en toyota prius med havererad motor / batteri / växellåda.

http://m.blocket.se/stockholm/Toyota_Prius_56172563.htm?ca=11&w=3

Bajamaja = toyota / lexus mfl

#34
2014-10-27 17:41

Shogun:
Nu hettar det till då jag, tyvärr, är lika patetisk som du och kallar toyota / lexus för "Bajamaja". Volvo skiter jag i men ska du ha en äkta kvalitetsbil i premiumsegmentet stavas det "T- y-s-k-l-a-n-d" eftersom det är bara tyskarna som verkligen kan tillverka snygga bilar av enormt hög och jämn kvalitet såsom BMW, Audi, Mercedes Benz. Vill man däremot ha en kvalitetsbil i det lägre prissegmentet ska man definitivt köpa en VW tex deras Golf.

Att sedan inte du fattar det och kommer inte heller att fatta det ens om "X" antal decennier är inte mitt problem ;- 0. Att du däremot beskyller folk hit och dit är däremot ett problem inte bara för mig utan för oss alla som dagligen läser ViB för övrigt trevliga site.

Skribenten "AL" är en enormt mångvetande / beläst / kultiverad person som också måste stångas med din illvilja mot tysk bilindustri. Vet du vilket bilmärke han kör? Jo, av goda skäl kör han BMW "X drive", pilutta dig!

#35
2014-10-27 20:19

Subarus bilar må vara fula som stryk och detaljkvaliten i interiören är ruskigt låg dock bättre än Toyota men deras 4-hjulsdrift funkar riktigt bra speciellt när man ska dra tungt släp. Är det någon tillverkare som ska ha cred för sin driftkvalite så är det Subaru och inte Toyota. Vore extremt kul och ta ut Subaru WRX STI ut på en bana och spinna loss.

#36
2014-10-27 20:47

Stoor har stora problem..........med många nick........;o)

#37
2014-10-27 22:11

Och så fick vi igång pajkastningen igen...

#38
2014-10-28 12:07

Shogun: Innan man börjar anklaga folk för multipla användare bör du ha belägg men sådana har du inte och för övrigt så lägg ner din härskarteknik på forumet.

#39
2014-10-28 15:16

;o) Tyskland, gör de största rostburkarna enligt min erfarenhet........och belägg för många nick har jag......

#40
2014-10-28 15:19

Skärpning om jag får be. Håll er till att diskutera artikeln.

#41
2014-10-29 18:32

Stoor: Inser du inte själv hur insnöad och enkelspårig du är? Så du menar att BMW, Mercedes och Audi skulle vara någon form av ofelbara helgon som bara tillverkar kvalitetsbilar? Om du värderar dessa märken över Subaru i KVALITET så tror jag för det första inte ens du vet vad ordet kvalitet betyder. Hög och jämn kvalitet? Gör lite research innan...

Premiumsegmentet sa du där förresten. Subaru WRX STI är ingen premiumbil. Åter igen jämför du äpplen med päron. Bara för att du är beredd att betala 400 000 för för en bil med tygklädsel, minsta motorn och kanske några sexiga 16" alufälgar så är inte alla det.

#42
2014-10-29 18:35
#43
2014-12-02 20:27

Apropå kvalitet:
Ställde av WRX:n för vinter och ställde på dotterns Impreza för att ha som vinterskott efter att ha varit avställd över ett år.
Rena papper som (nästan) alltid.
Summerar efter 27 år som Subaruägare:
En 1:a och en 2:a (till och med besikningsinspektören var förvånad över en glapp spindelled på min WRX) under alla dessa år.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.