Bild
Nästa artikel

Provkörning: Subaru Outback CNG (2012)

Provkörning

Subaru Legacy och Outback CNG konverteras till fordonsgas i Saabs fabrik och är en lockande flirt med tjänstebilsförarna.

Subaru måttar rejält för att komma åt tjänstebilssektorn och senaste vapnet är en Legacy/Outback som drivs på fordonsgas, CNG (Compressed Natural Gas). Det gör modellen inte bara till miljöbil, med alla de ekonomiska fördelar detta innebär för både företaget och föraren, den är också marknadens enda fyrhjulsdrivna miljöbil, tillika världens första boxermotoriserade bil som utrustats för drivmedlet (eller snarare drivmedlen, beroende på om man kör på gas som är återvunnen eller funnen).

Att receptet skapar en speciell attraktion är generalagenten Subaru Nordic AB övertygad om och säljmålet är cirka 2 400 bilar per år. Konverteringen är framtagen av generalagenten Subaru tillsammans med Trollhätteföretaget BRC Sweden AB och Saabfabriken, där monteringen startade i en speciell avdelning i februari 2012. Pristillägget är 46 000 kronor på respektive modell och i skottgluggen finns främst Volvo V70 AFV och VW Passat 1,4 TSI EcoFuel, samt i någon mån den betydligt dyrare Mercedes-Benz E200 NGT.

Bilen har onekligen en hel del fog för sig. Fyrhjulsdriften, utrustningen, utrymmena och den dokumenterade tillförlitligheten är starka kort; på den punkten skiljer sig knappast CNG-versionen från andra Legacy/Outback. Alla CNG-versioner säljs med den steglösa ”Lineartronic-lådan” som också kan växlas i sex steg med vippor på ratten. Kombinationen med 167-hästarsmotorn är bekväm men knappast inspirerande att hantera.

Ombyggnaden omfattar fyra gastuber av kolfiber, olika sorters ventiler, filter, tryckregulatorer, fyra separata insprutningsmunstycken, styrenheter och en omställare för bensin-/gasdrift. Gastuberna är finurligt placerade i två par i en aluminiumram under golvet. Bara 24 dm3 av det ordinarie lastutrymmet har gått förlorat, betydligt bättre än i Volvo och VW. Största fördelen är ändå att bensintankens 65 liter är i behåll. Konverteringen känns genomgående mindre ”konstig” än i Volvo, vilket säkert underlättar den dag bilen ska säljas.

Räckvidden anges till hela 120 mil, varav cirka 40 mil på gas. Skiftet gas/bensin sker helt omärkligt och på en liten display mellan stolarna kan man se vad som gäller i varje skede. Vid kallstart går bilen på enbart bensin tills motorn nått 60 graders temperatur och under full belastning stöttas gasdrivningen av bensin.

Jag körde Outback CNG en kort sväng på landsväg och i viss terräng och upplevde egentligen inga sensationer kopplade till konverteringen över huvud taget. Det var ju heller inte meningen.

Diskutera: Vad tycker du om Subaru Outback CNG?

Subaru Outback CNG

Pris, från kr: 360 900.
Säljstart: Nu.
Modell: Fyrhjulsdriven miljöklassad kombi med automatlåda.
Mått, cm: L 478/B 182/H 161.
Tjänstevik, kg: 1 610.
Motor: 4-cylindrig boxer, gas-/bensindrift. Volym 2 457 cm3. Max effekt 167 hk vid 5 600 v/min. Max vridmoment 229 Nm vid 4 000 v/min.
Kraftöverföring: Steglös, kedjedriven automat med sex manuellt valbara växlingslägen.
Prestanda: Toppfart 198 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 10,4 s.
Förbrukning: 8,4 l/100 km (bensin), 8,5 Nm3/100 km (gasdrift).
CO2-utsläpp: 194 g/km (26 g vid gasdrift).
Konkurrenter: Volvo V70 AFV, VW Passat 1,4 TSI EcoFuel, Mercedes E200 NGT.

Plus: Fyrhjulsdriven och miljöklassad, utrymmen, förväntad totalekonomi.
Minus: Ljummen körupplevelse, seg automatlåda.

Vad nytt?
Legacy/Outback konverterad för fordonsgas.
För vem?
Den som vill ha en miljöklassad kombi med fyrhjulsdrift.

Läs mer om: Subaru Legacy, Subaru Outback

Kommentarer

#1
2012-04-03 09:59

Jag har själv kört bilen och tycker att den upplevs som en 'vanlig' bensin Outback med något minskat baggageutrymme.
Mycket bättre gjort än i Volvo/VW/MB men prislappen är för hög för en privatperson. Som företagsbil/förmånsbil däremot finns inga konkurrenter i närheten enligt mig. Som det står i artikeln så är AWD+utrymmen+kvalitet före alla andra märken just nu. Bra jobbat Subaru! :)

#2
2012-04-03 11:24

Är det nån som vet varför subaru har så dålig AWD, drivlina, jämfört med VW?

#3
2012-04-03 12:33

Swenssons, om du tror att Subaru har en sämre drivlina/awd än VW så är det för att du inte är intresserad utav bilar eller har läst på/provat. Eller så vill du bara få fler kommentarer på artikeln? :)
Modellen som är med i länken du postade har inte diffbroms bak. Det har tex Outback. Den har heller inte VDC (iallafall inte påslaget, då hade bilen inte uppträtt sådär). Subaru har olika typer av AWD för olika modeller så att det skall passa behoven.

Det där testet var inte direkt jämförbart överhuvudtaget. Sättet de kör på är ju helt vrickat. Rivstart i uppförsbacke med Subarun för att sedan släppa gasen helt. Rivstart igen. och igen. Sedan med jämn gas på VW... och vad sitter det för däck på? Markfrigången skiljer också ser man tydligt vilket påverkar oerhört eftersom man ser att 'buken' tar i.

På det stora hela så är Subarus AWD system överlägset samtliga installationer utav haldex i passat, audi, volvo, skoda etc. Audi quattro som sitter i A4 och större modeller som baseras på torsen-diff är däremot nära Subaru i köregenskaper, effektivitet och framkomlighet.
Jag har kört mycket med många olika typer av AWD, och att de är olika passar olika behov. Därför har även Subaru olika typer beroende på modell.

Intresserade kan provköra bilarna själva och se/känna hur de uppträder. Subarus låga tyngdpunkt och viktfördelning ger en kontroll och balans som bara BMW kommer i närheten av då det gäller 'standardbilar'.

Jag gillar många märken, men då det gäller AWD är Subaru, Audi och BMW (trots öppna diffar) bäst. Då det gäller vägkontakt och drivlina är Subaru och BMW bäst. Sedan kommer en stor skara urvattnade märken och modeller på samma plattform ( VAG, GM, Ford/Volvo ..).

#4
2012-04-03 12:54

@ erito, om Swenssons hadde läst på lite om klippet så hadde han kanske upptäckt att Subarun har sommardäck och VW Gislaved Nord Frost 5...:)

#5
2012-04-03 12:59

Andrahandsvärdet på biogasbilar i Sverige är lågt, så det blir dyra mil för första ägaren. Tyvärr.
Sedan sabbar gastanken lastningen i kombibilar om man likt Subaru och Volvo behåller fullstor bensintank som är ett stort plus. Det är ju glest mellan gasmackarna, särskilt i norrland. I Tyskland kan man säkert klara sig med en liten tank och få ner gasen helt under golvet.
Kul att japsen väljer Sverige för konverteringen. Mera sånt!

#6
2012-04-03 13:18

@simon:
JAG har själv lört subaru outback i drygt 3 år men aldig kört den så att jag fastnat i snö etc trots att jag bor på landet och det jag undrar är hur i hela Halland kan mna säga tt bilen har permanent AWD när den INTE är det enligt bilderna? Ett sätt att testa det e tex att köra på sommarsulor i snö så att friktionen är minimal precis som på filmen. Titta på dessa bilder så ser du samma sak subarun kan INTE ha permanent AWD precis lika lite som min nuvarande Volvo XC inte heller har det, antar jag... Synd att snön smält bort för länge sedan annars skulle jag gärna testat själv.

#7
2012-04-03 15:10

Att Subarus system för 4-hjulsdrift tillhör marknadens bästa bevisas av denna film som togs vid en konkurrentjämförelse i höstas.

#8
2012-04-03 15:21

Oavett om det är ett tidningstest eller ett klipp på youtube, så är det alltid olika vinnare.

Vid det här laget så tror jag inte på det jag ser på youtube, mycket är riggat och fejk. Dessutom så verkar youtube-användaren som Subaru Nordic länkar till ha ett visst Subaru-intresse vilket drar ner trovärdigheten. Ett liknande test med annat underlag så hade Subarun mycket väl kunnat hamna sist.

#9
2012-04-03 16:07

@raks:
Jag smyger ju inte med vem jag är med ett anonymt användarnamn och visst är det så att test kan utfalla hur som helst (och även vara riggade). Dock är blött gräs odiskutabelt det svåraste underlaget att få fäste i.
Hälsningar
Thomas Possling
PR-chef
SUBARU Nordic AB

#10
2012-04-03 16:07

@raks:
Jag smyger ju inte med vem jag är med ett anonymt användarnamn och visst är det så att test kan utfalla hur som helst (och även vara riggade). Dock är blött gräs odiskutabelt det svåraste underlaget att få fäste i.
Hälsningar
Thomas Possling
PR-chef
SUBARU Nordic AB

#11
2012-04-03 16:10

@ Subaru Nordic

T.ex. XC60:ans (och Haldex 4:ans) meriter i detta sammanhang kanske kommer bättre fram via denna video (vid 2:35):

Skulle Subarun klara motsvarande (& övriga) moment lika galant?

#12
2012-04-03 17:21

Sjöbjörn jag har själv gjort motsvarande test med en Outback -06 med automatlåda och VDC. Det gick utan minsta problem precis som du kan se på länkarna jag postade tidigare.

Fördelen med Subarus AWD är just att det är symmetriskt och permanent. Till skillnad mot många andra reaktiva system som kopplas in först när man förlorat greppet.

Symmetrin kan du jämföra tex med att ro en båt med lika långa åror = symmetri. Om du har olika långa åror så blir det svårare att få en bra kontroll.

Att du sedan kan bestycka olika modeller med öppna diffar eller diffbroms mekanisk eller elektronisk eller använda abs systemet som "fusk diffbroms" är en annan sak.

Här kan du se något som jag lovar att varken XC60 eller VW skulle klara lika bra.

speciellt vid ca 4.30 och fram.

:)

#13
2012-04-03 17:24

länken för er som inte orkar se allt :)

#14
2012-04-03 17:55

He, he... Eftersom vi nu ändå är inne på 4.hjulsdrift och videoklipp så måste jag ju bara lägga in den här....:)

#15
2012-04-03 18:25

Kul länk Simon no1. Men eftersom backens vinkel överstiger 45 grader, kan man enkelt konstatera att videon är fejk (friktionskoefficienten kan inte överstiga 1). Men visst ser det läckert ut!

#16
2012-04-03 18:25

Bra att en till tilverkare kommer med gasdrift. Men jag undrar var Calle hittat att Passatens bagageutrymme minskats mer än Subarus? " Bara 24 dm3 av det ordinarie lastutrymmet har gått förlorat, betydligt bättre än i Volvo och VW"

Passatens ordinarie utrymme påverkas ju inte alls. Enbart reservhjulet är borttaget.

Sedan skulle jag också vilja veta om motorns reducerade effekt (på gas)märks tydligt eller inget särskilt (167hk --> 140hk).

#17
2012-04-03 18:49

@ Audi A5 SB, visst är det en grym video men sanningen är att den inte är fejk, platsen ligger i Sydafrika och heter Moegatle, det är ett känt ställe där fler har testat att köra uppför.....

Landcruiser uppger själva att de klarar 42 grader uppför och jag tror du har lite svårt utifrån filmen att avgöra om det är 42 eller 45......

Så denna gången var det inte fejkfilm.... Den klättrar faktiskt så bra, här kan du se en rampkörning från en visning i Polen

#18
2012-04-03 19:29

Simon, 15 sekunder in i filmen är vinkeln ca 46 grader. Därmed är fysikens lagar satt ur spel. Men det kanske är så att man kryddat videon med att luta kameran "lite";-)

42 grader kan fungera på en ramp av galler. Där kan man tack vare klackar i däcken och själva gallret skapa en friktionskoefficient som är högre än 1. Men på en bergssluttning, nej. Samma sak med Audis reklam där man kör uppför en hoppbacke på 37,5 grader. Där använde man rallydubb, som även de kan ge mycket höga koefficienter på rätt underlag.

F.ö. är det lite kul att somliga biltidningar mäter G-krafterna vid kurvtagning och få högre resultat än 1,0 G. Jojo...

#19
2012-04-03 19:39

@ Audi A5 SB, filmen är fortfarande sann...:) Här kan du se en Range Rover göra samma sak på samma ställe, han kör även nerför, i notisen till videon påstås att backen har ända upp till 45 graders stigning......

#20
2012-04-03 19:44

Simon, jo visst, filmen må vara "äkta" men väl saftigt kryddad. Naturens lagar kommer man nämligen inte runt. Jag kan försäkra dig om att om man klarar 42 eller 43 grader på en ramp så ligger det man klarar på ett berg långt därifrån.

#21
2012-04-03 20:34

På landet där jag bor är Subaru erkännda för sin fina fyrhjulsdrift. Instessant med jämförelse-testet med en hel rad bilar på blött gräs som Subaru Nordic visade där Subaru, Toyota och Honda verkade komma i väg snabbast.

#22
2012-04-03 23:00

Här ser man att Land Rover inte har det så lätt i alla backar, även dom som inte är lika branta som i filmen från Sydafrika.


Hur många graders lutning är det i Toyotans backe?

Här skulle man få användning för snöskyffeln i plast som sitter både fram och bak på alla nya fyrhjulsdrivna kombibilar som hasplåt.

#23
2012-04-04 08:08

Här ser vi AWD systemet på världens bästa?? bil .. .;o)

#24
2012-04-04 09:02

Skulle vara intressant att se hur bilarna, t.ex. Land Cruisern, klarar stigningen med husvagnen eller båttrailern (inkl. båt) påkopplad. Är man ute och kampar ute i bushen är det väl bra att ha ett flytetyg med sig, eller vid en lite längre tur en ståndsmässig möjlighet att övernatta - "just in case"?

#25
2012-04-04 09:33

@ Sjöbjörn, du menar så här...:)

#26
2012-04-04 09:48

Simon no1. Idén i videon var bra, men terrängen ter sig som om det skulle vara en ganska normal gräsmatta efter att tjälen gått ur jorde.

Bilar i standardutförande klarar trots allt av en hel del, t.o.m. med automatlåda som i fallet med Tiguanen i exemplet nedan:

För Land Cruiserns del borde nog ribban höjas betydligt i relation till vad småsuvar i standardutförande klarar av. För övrigt gäller väl konceptet "fitness for use" beträffande alla bilar.

#27
2012-04-04 09:54

@ Sjöbjörn, problemet är nog att hitta en husvagn som klarar mer terräng än på videon dessutom är diket rejält djupt så den som försökte köra där med en vanlig bil hadde nog inte alla hästar hemma.....:)

#28
2012-04-04 09:55

@Simon no1, Gall Boys är helt super. Snacka om äventyr med husvagn :)
Jag har sett dem förr och de har tydligen kört turer i över 30år.

Här har ni en av mina favoritbilar om man skall ut på äventyr. Här finns det flex så man får ned hjulen i marken också (även på original höjden)

@Swenssons, visst är Saab en fin bil och med en riktig mekanisk diff bak (elektroniskt styrd) så blir fyrhjulsdriften än bättre. Men världens bästa? Har du tex tittat på vad en Subaru STi har för uppsättning? Diff center/bak/fram och ställbara. LandCruiser? Pajero? Det finns alla varianter, och vad som är bäst beror på vad du skall ha bilen till.

#29
2012-04-04 10:05

@ Simon no1 Det är förståeligt. Men ur demonstrationsperspektiv kunde man ju köra ekipaget upp för en tillräckligt lång ramp med 40-45 graders lutning?

#30
2012-04-04 10:15

@ Sjöbjörn, finns säkert sådana filmer med även om jag tvivlar att de kör i den vinkeln du önskar, apropå ditt klipp med VW:n som d+ra+r två bilar och ett släp så blir man ju förvånad att de tycker de gör nått extremt, har de överhuvudtaget varit på en flygplats.......?

Här finns ett klipp med vad en människa utan bil klarar:

Men vi släpper det eftersom vi nu hamnat långt utanför ämnet....:)

#31
2012-04-04 15:03

@sjöbjörn:
Nä i klippet ser vi en lexus å den är väl bäst, eller?

#32
2012-04-04 16:54

Hallå!!!!!
Handlar det inte om gasbilar???

#33
2012-04-04 20:41

til...@sjöbjörn... det finns Lexus rxh 450 som är 2WD....läsa på du...
mvh