Bild
Nästa artikel

Provkörning: Subaru Forester 2,5 XT Aut

Provkörning

Nu finns Subaru Forester med 230-hästars turbomotor. Jämfört med grundmodellen har priset gått upp med mer än 1 000 kronor per hästkraft.

Den som vill ha en kompakt suv med lite extra pulver har fram till nu varit hänvisad till de dyrare märkena.

Bland de japanska och koreanska modellerna ger motorerna oftast inte mer än runt 150-180 hk, ska man upp över 200 hästar har det varit Mercedes, BMW, Land Rover eller Audi som gällt.

230 hästar
Men nu finns Subaru Forester med fyrcylindrig 2,5-liters boxerturbo på 230 hk, en nedtrimmad version av den motor som sitter i kraftpaketet Impreza WRX STi.

Den följer en tradition av busiga upplagor av Forester som nu är inne på sin tredje generation och som presenterades 2008.

Forester har vuxit en hel del jämfört med föregående generation och den känns också mer fullvuxen. Ljudnivån är behaglig och utrymmet är även i baksätet mycket bra.

Med den starka motorn och automatlådan som satt i provbilen blir omkörningarna enkla och snösträngarna en barnlek med den permanenta fyrhjulsdriften.

Reko och rättfram
Samtidigt har en del av den lekfullhet som tidigare Foresterupplagor bjöd på gått förlorad.

I den senaste versionen känns det tydligt att både vikt och tyngdpunkt är högre. Det kränger en hel del i böjarna.

Törsten har också ökat. Subaru anger en förbrukning vid blandad körning på 1,05 l/mil med automatlåda, de siffrorna kom vi inte ens ned till i jämnt landsvägstempo.

Att tanken inte rymmer mer än 60 liter gör att det sällan gått mer än 40 mil innan lampan börjat lysa.

Simpelt utförande
Billigaste Forestern med tvåliters bensinmotor på 150 hk kostar
244 900 kronor, med den nya motorn går priset upp med 85 000 kronor men då följer också lite utrustning som xenonstrålkastare, 17-tumshjul och cd-växlare med i uppgraderingen.

Att Subaru vill ha 15 000 kronor för en alldeles vanlig automatlåda gör att priset i detta utförande landar på 344 900 kronor.

Subaru Forester är en reko och rättfram bruksbil med mycket gott kvalitetsrykte och ett seriöst fyrhjulsdriftsystem.

Att utförandet är ganska simpelt med reglage i 1980-talsstil, enkla framstolar och en allmänt plastig känsla i mycket kan man kanske ta om bilen kostar en kvarts miljon men toppmodellen känns inte speciell nog för att motivera det extra prispåslaget.

Diskutera: Vad tycker du om Subaru Forester?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Subaru Forester 2,5 XT Aut

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt

Pris, kr från: 344 900. (Manuell 329 900).
Modell: Kompakt suv.
Säljstart: Finns nu.
Mått, cm: L 456/B 178/H 170.
Tjänstevikt, kg: 1 600.
Släpvikt, kg:  2 000 (Med B-kort 1 485).
Motor: 2,5 liters bensinmotor med turbo. Cylindervolym 2 457 cm3. Max effekt 230 hk (169 kW) vid 5 200 varv/min. Max vridmoment 320 Nm vid 2 800 varv/min.
Prestanda: Acc 0-100 km/tim 7,9 s. Toppfart 207 km/tim.
Bränsleförbrukning, blandad körning: 10,5 liter/100 km.
CO2-utsläpp: 248 g/km.
Konkurrenter: Mercedes GLK 300 4-Matic, BMW X3 xDrive25i, Audi Q5 2,0 TFSI, Land-Rover Freelander 3,2.

Vad nytt? Starkare version av Forester.
För vem? Den som tycker sig behöva mer kraft.
Bra köp? Nej, den här versionen av Forester är dyr och törstig.

Plus: Rymligt baksäte, fartresurser.
Minus: Bensinförbrukning, pris, nervös automatlåda.

Kommentarer

#1
PREVIA
2010-04-02 22:39

VB skriver."Bland de japanska och koreanska modellerna ger motorerna oftast inte mer än runt 150-180 hk, ska man upp över 200 hästar har det varit Mercedes, BMW, Land Rover eller Audi som gällt."
VB borde nämna att det gäller de suvmodeller som säljs på den Svenska marknaden.

#1
Mr Colt
2010-04-04 14:02

Re Previa
Och var tror du en överväldigande majoritet att läsarna köper sina bilar?

#1
Jarl
2010-04-06 14:30

Hej hej 80-talet.
Subarus inredning känns lite daterad...

#1
Hasse
2010-04-06 14:35

Subarus inredning känns inte bara lite daterad...den är daterad och bara hård hårdplast. Stolklädseln känns som en "bättre" överdragsklädsel och bilen är ett lättviktsbygge hela den. Känns inte bra.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.